De activiteit van de mobiele brigade op het gebied van de baancontrole
12 Juli 1942.
De activiteit van de mobiele brigade op het gebied van de baancontrole.
Dank zij een overmoeibare activiteit der mobile brigade,waarvan wij deze week de activitzeit in het licht stellen,ertoe gedurende een tiental dagen volgende 1001hoeveelheden in beslag te nemen,21 ton aardappelen,50 kg.koffie100kgvlees:800kg.brood:2.500kg haver:115kg.tabak,6 varkens,1schaap,2veulens alsmede 10 ton textielproducten en kleinere hoeveelheden van allerlei waren. Het totaal bedrag der waren die alleen door deze brigade in een week en alleen ingevolge baancontrole ,in beslag genomen werden,beloopt circa 1 miloen frank.
Het is een voeder verboden navolgende eet-en koopwaren aan te bieden, te kopen of te verkopen tegen hogere prijzen dan vastgesteld. De maximum verkoopprijs van broodmeel zonder toevoeging van suiker,taks ten laste van de koper is vast gesteld op 227fr.50 de 100kg. de maximum verkoopprijs. Van de groothandelaar aan de kleinhandelaar is vastgesteld op 2fr.50cent.per kg.De maximumprijs van de kleinhandelaar aan verbruiker is vastgesteld op 2fr.80cent per kg.gebeurlijke verpakking in begrepen. De maximumprijs van kleinhandelaar aan de verbruiker is vastgesteld voor broodmeel .Op 2fr.95cent?de gebeurlijke verpaakking inbegrepen. De maximum verkoopprijs v an het brood van 900gram is vastgesteld op 2fr.90c.
De toevallige gebeurtenissen die in het dagelijks leven over leven ,over dood en ongeval beslissen kunnen veelal door oplettendheid vermeden worden. Wat het verkeer betreft is het duidelijk dat er van de duizend verkeersongevallen 90% hadden kunnen vermeden worden.<< Ogen open>> en >>voorzichtigheid>>is het devies voor ieder,die de openbare verkeerswegen gebruikt.Dit is heden nog meer het geval dan 20 jaar geleden (1922) Wie er zich rekenschap van geeft,dat de wens,om een minuut te winnen,wanneer men s'morgens naar hert werk begeeft ,hem een jaar in het ziekenhuis kan brengen,of zelfs de dood tot gevolg kan hebben,wordt duidelijk hoe zinloos het is om voor dergelijke tijdvoordelen geen acht te slaan op de verkeers voorschriften De rijwegen zijn nu eenmaal voor het verkeer.Niet te vergeefs werden sinds alle tijden de voetpaden hoger gebouwd,wat er op wijst dat zij uitsluitend van de voetgangers zijn voorbehouden. Om van de tram te stappen werden tramhaltes voorzien.Door bijzonder vluchtheuveltjes wordt de voetganger beschermd.Van een rijdende tram springen,brengt de voetgangers en andere deelnemers aan het verkeer in levensgevaar. Wie werkelijk de straat,d.w.z. den rijweg wil oversteken dient gebruik te maken der voorzichtigheids maatregfelen die op dergelijke wijze door de gekleurde verkeerssignalen zijn aangebracht:De verkeersvoorschriften gelden echter ook voor hendie de rijweg gebruiken;fietsers,voerlieden en autobestuurders.Op de gevaarlijke punten werden de verkeersvoorschriften in dezelfde mate aan de min of meer grote snbelheid hunner voertuigen aangepast.Dwaasheid en onvoorzichtigheid of slaperigheid kan niet alleeen de voetgangermaar ook de autovoerders zelf dodelijk treffen.Wederzijdse oplettenheid is ook hier geboden wil men op de snellere wijze vooruitkomen. Het is absurd met een snelheid bat.b.v. 10 meter per seconde aflegt een minuut te willen winnen,wanneer men dit met het leven of met een blijvende verminking moet bekopen. in 1941 -dus een jaar van verminderd verkeer hadden 3000 verkeers ongevallen plaats, waarbij 1890 personen gekwetst werden.:dit stemt tot nadenken Alle kruispunten zijn voor alle deelnemers aan het verkeer,ingangen tot het ziekenhuis.Hier moet meer dan ooit acht gegeven worden op het veranderen van richting van den tram en van andere voertuigen. Verkeerswegen en verkeer centra's zijn geen speeltereinen voor kinderen ook niet wanneer zich in hun nabijheid plaatsen bevinden die voor het verkeer gesloten zijn,want kinderen zijn onoplettende dan volwassenen en bovendien sneller in hun reactie,,wat voor het verkeer een bedreiging is. Uiterts rechts gaan,uiterts rechts rijden ,evenals rechts uitwijken zijn wel is waar bekende principes voor het hele verkeer,doch zij worden steeds opnieuw door de voerders miskend,die midden de straat rijden ,door fietsers,die niet rechts langs het voetpad fietsen ofwel met twee of drie naast elkaar,en door de voetgangers die verkeerd uitwijken. Een voertuig of een fiets die voor het verkeer niet geschikt zijn,leveren eveneens een gevaren op voor het verkeer.b.v. wanneer het beslissend ogenblik niet kan worden geramd;;; zij de voerder en de aangereden persoon de zelfde mate bedreigt.De groene en rode lichtsignalen aan de verkeerhaltes moeten niet alleen en door door het verkeer, maar eveneens door de voetgangers aan de kruispunten in acht genomen worden.
oor enkele tijd tijd wezen wij op ongehoorde sluikhandel in talk,ontdekt door de agenten der controle diensten van het district Brussel. Het blijkt nu wel dat de vervalsers niet alleen in de hoofstad werden aangetroffen werd.De agenten van de controle diensten van groot Antwerpen hebben inderdaad eveneens kunnen vaststellen dat zulke praktijken in hun gebied opgang maken. Daar ook werd talkpoeder verjacherd aan bakkers onder voorwendsel het als strooibloem bij de bakkers te benuttigen. Onmiddelijk werd een aanvullend onderzoek ingesteld.Daardoor werd de smokkelhandel bijtijds ontdekt en de vervalsing van brood op grote schaal onmogelijk gemaakt Reeds werden bij een grossier bij de 5000 kg talkpoeder aangeslagen dat bestemd was om bij de bakkers afgeleverd te worden.Hier in Brussel is het aan spoedige en krachtdadige optreden van de controle diensten te danken dat de gezondheid van bevolking gespaard bleef voor de proefnemingen van een bende uitzuigers wier valse praktijken niet genoeg aan de kaak kan gesteld worden.
Het ministerie van binnenelandse zaken en volksgezondheid(dienst voor motorbrandstoffen) deelt mede:Ingevolge het besluit van 25 juni 1942 tot regeling van de afgite van verkeersvergunningen voor motorvoertuigen moet de volgende voorschriften strik volgen en nageleefd:
1Personen wagens:
a)gebruiksvoorwaarden:personenwagens mogen slechts gebruikt indien geen enkel ander verkeersmiddel(spoor,buurtspoorweg,tram ,autobus, fiets) voorhanden is, tijdverlies mag niet worden aangevoerd als reden om afwijkingen op deze regel te rechtvaaardigen.
b)Verkeersverbod:behoudens uitzonderingen waarover de met de motorbrandstofdistributie belaste autoriteiten te beslissen hebben,zijn principieel verboden trajecten:
1)binnen de aglomeraties 2) tussen de woon en werkplaats 3)op Zon en fee stdagen (voor zover het niet gaat om bepaalde beroepsaangelegenheden of om uitoefenen van controle bv.medische of veeartsenijkundige verzorging,uitvoering van dringende opdrachten door de autoriteiten,ambtenaren,politie, brandweer. 4)Vanuit om het even welk punt van het rijk naar het buitenland,tenzij daartoedoor de bevoegde diensten toelating hebben verleend. 5)Van meer dan 150 km.(heen en terugreis samenteld) in België te rekenen vanuit de woonplaats van de automobilist. Zijn inzonderheid verboden: de trajecten tussen de hoofdstad en de voornaamste steden van het land, welke door middelen van gemeenschappelijk vervoer met elkaar verbonden zijn. Deze verbodsbepalingen zijn niet toepasselijk op de leden van het diplomatiek korps.
2.Kleine en grote vrachtwagens Bedrijfwagend.w.z. kleine of grote vrachtwagens,die voor handel-of nijverheidsdoeleinden worden gebruik,zijn slchts tot het verkeer toegelaten voor zover zij,binnen de perken van terzake van het wegvervoer door het ministerie van verkeerswezen uitgevaardigde besluiten voorde uitvoering van opdrachten van vitaal belang worden gebruikt.
3.overtredingen en strafmaatregelen. Elk bevonden misbruik of elke weigering om zich tot de controlemaatregelen te lenen heeft tot gevolg de tijdelijke of definitieve intrekking van de verkeersvergunning door de overheid,die ze heeft afgegeven ,of door het ministerie van binnenlandse zaken en volksgezondheid. Al wie de bepalingen van het besluit van 25 juni 1942,overtreedt en aldus de oordeelkundige verdeling van de verkeersvergunningen tegenwerkt en de inlandse economie schaadt wordt gestraft met een geldboete van 100 tot 100.000 frank, en met een gevangenis straf van acht dagen,tot een jaar, alsook de verbeurt verklaring van het voertuig.
Smokkel in Aardappelen wordt ongenadigd beteugeld De controledienstgen treffen draconische maatregelen Overtreders zullen ter beschikking van den procureur des koninggesteld worden<; Het rooien der vroege aardappelen heeft op 30Juni een aanvang genomen.De bevoegde diensten hopen dat binnen een achttal dagen en niettegenstaande de ernstigde transport moeilijkheden,de voornaamste markten regelmatig bevoorraad worden. De controle diensten hebben hunnerzijds,in samenwerking met de belang hebbende groeperingen draconische maatregelen om elke sluikhandel op dit gebied te beteugelen en in sommige streken zullen stelselmatig aan een ongenadigde controle onderworpen worden.Voornameljk de productie centra's van vroege aardappelen (ingezonderheid) de streek van Dendermonde en Moerzeke) enz.) zullen voordurend onder toezicht staan.Deze streken zullen dag en nacht praktisch afgesloten worden door honderden rijkswachters en controleurs van de mobile brigade van de controle diensten. De agenten van de controle diensten en de rijkswachters hebben strenge bevelen ontvangen.Geen enkele kilogram aardappelen zal zonder regelmatig vervoerbewijs kunnen vervoerd worden. De aandacht van het publiek wordt bijzonder gevestigd op het feit dat welke ook de onwettig vervoerde hoeveelheid mag zijn,zij onmiddelijk zal aangeslagen worden. Strenge sancties zijn voorzien zowel tegen de kopers als tegen de verkopers.Elke producent die in overtreding genomen wordt voor onwettig verkopen of vervoeren zal onmiddelijk ter beschikking van de procureurs des konings gesteld worden. Deze maatregelen hebben tot doel de billijke bevoorrading van heel de bevolking te verzekeren.Het zal geenszins geduld worden dat ten gevolge van de handelswijze der smokkelwijze der smokkelaars de normale bevoorrading in gevaar te brengen. Indien de totale productie aan geheel de bevolking ten goede komt en niet slechts aan enkele bevooorrechten die 20 frank voor èèn kilogram aardappelen willen betalen,zal het publiek ongetwijfels de krachtdadige maatregelen vanwege de controle diensten beamen.
De Beteugeling van de sluikslachting en de onwettige handel in vlees
4 Juli 1942
De beteugeling van de sluikslachting en de onwettige handel in vlees
Met een gevangenisstraf van èèn jaar tot vijf jaar worden grstraft zij die een paard,een rund,een schaap, of een geit of een varken op onwettige wijze geslacht hebben of doen slachtenZij worden met gevangenissstraf van ten minsten achttien maanden gestraft.indien de slachting werd gerdaan zonder toestemming van de eigenaar of van de regelmatige bezitter van het dier. De rechter die voor zulke inbreuk een veroordeling uitspreekt,legt daar en boven een geldboet op ten last van de veroordeelde,indien deze uit winstbejag gehandeld heeft;En indien jij op dit ogenblik van het misdrijf de meester van het dier was, het zij als onregelmatige houder.
Deze geldboete zal een veelvoud van waarde van elk ongeslacht dier gedragen.Zij mag in geen geval,lager zijn dan
15.000fr.voor een paard
20.000fr.voor een rund,met uitsluiting van de kalveren.
3.500fr.voor een schaap of een geit.
5000fr.voor een kalf
10.000fr.voor een varken. De eigenaar of houder van het dier die, zonder te hebben deelgenomen aan het bedrijf,te hebben deelgenomen aan het misdrijf,de voorbereidingen,de uitvoering,of de volbrenging er van heedft geduld of vrijwillig door zijn nalatigheid of zijn lijdzaamheid in de hand hebben gewerkt,wordt gestraft met de voorziene geldboetes,volgens den aard van het geslacht dier. <zij die, hetzij met het oog op den verkoop of de verdeling,hetzij uit winstbejag,vlees voorkomende van en slachting,vervoeren of voorhanden hebben worden gestraft.Voor de toepassing van deze bepaling wordt het vlees waarop geen regelmatig keuringsmerk staat,tot levering van het tegenbewijs,veronderstelt voort te komen van dieren geslacht bij overtreding van geneoemd artikel. Zijn ondermeer strafbaar alle producenten,industriëlen of handelaars alsmede hun aangestelde,die bdoeld vlees vervoeren of voorhanden hebben zelfs indien zij geen voordeel verwachten van het bedrijf.Worden eveneens bedoeld het vervoer,die geen handelaar is, maar die zelf toevallig of zonder enig voordeel van het misdrijf te verwachten,zich het vlees heeft aangezschaft met het oog op den verkoop of de verdelin of de verkoop of verdeelt. Met een gevangenis straf van èèn jaar tot drie jaar wordt hij die, uit winstbejag,in strijd met de geldende voorschriften betreffende de rantsoenering of de vaststelling der prijzen,vlees verkocht ,geruild of afgestaan heeft. Wanneer het misdrijf een paard,een rund,eenszchaap,een geit of een varken betreft,worden de daders gestraft met een straf die niet minder danèèn jaar gevangenis mag bedragen.,,,zelfs in geval van verzachtende omstandigheden. Indien het misdrijf betrekking heeft op een geslacht dier of op een gedeelte van een geslacht dier,wordt de minimumstraf van èèn jaar ingelijks toegepast,telkens als de waarde van het vlees dat het voorwerp uitmaakt van het misdrijf 5000fr.overschrijd of indien het misdrijf in een slachthuis werd gepleegd Het vet wordt als vlees beschouwd voor de toepassing van de bepalingen van dit besluit
Brood (900gram): 2.60fr. Broodmeel zonder suiker:2.80fr;broodmeel met suiker,gemengd:2.95fr.
Het is eenieder verboden na volgende eet-en koopwaren aan te bieden;te kopen of te verkopen tegen hogere prijzen dan vastgesteld.: De maximumverkoopprrijs van broodmeel zonder toevoeging van suiker, vanaf molen,taks,ten laste van d koper,is vastgesteld op 227;50fr per 100kgr. De maximum verkoopprijs van den groothandelaar aan de kleinhandelaar is vastgesteld op 2.50fr. per kg. De maximum verkoopprrijs van de kleinhandelaar aan verbruiker is vast gesteld op 2.80fr.per kgr.gebeurlijke verpakking in begrepen. De maximum verkooprijs van broodmeel met teovoeging van 5 t.h. suiker,vanaf molen molen,taks ten last van de koper,is vast gesteld op 245.70fr. de 100 kgr. De Maximum verkoopprijs van den groothandelaar aan de kleinhandelaar is vastgesteld op 2.65fr de kg. De maimumverkoopprijs van den kleinhandelaar aan de verbruiker is vastgesteld op 2.95fr.de kilo.,gebeurlijke verpakkingen inbegrepen. De maximumverkoopprijs van het brood van 900gram is vastgesteld op 2.60fr.de kilo.
Er werd in de stad Brussel een persconferentie gehouden waarop een uiteen zetting gegeven werd over de opleiding der weggebruikers,in verband met de weken van de verkeersopleiding,welke zullen gehouden worden in samenwerking tussen het Ministerie van Verkeerswezen,het ministerie van Verkeerswezen,het ministerie van Binnenlandse zaken en politie. Ineden korte uiteenzetting wees een Duitse Verkeersdeskundige er op dat het verkeersprobleem dat zich in alle landen stelt,een Internationale oplossing moet krijgen.Iedere oplossing van het verkeersprobleem streeft ernaar enerzijds,de verkeersongevallen te verminderen,anderzijds de vlotheid van het verkeer te vermeerderen. De ordening van het weggebruik in België,het tot stand brengen van een verkeersdicipline is in de eerste plaats een noodzakelijkheid voor de vbevolking zelf. Politiemaatregelen zijn slechts een drubbel op een hete plaat.Het doel moet bereikt kunnen worden door de opvoeding van het publiek ;de pers;radio;schoolondericht en propaganda kunnen hiertoe bijdragen,indit verband zuyllen vanaf 5 juli drie weken voor verkeersopleiding worden ingericht;In de eerste week zal men zich speciaal richten tot de voetgangers; in de tweede week tot de fietsers;en in de derde week tot de voerders van motorvoertuigen Mischien wordt de vermindering van het verkeer door de oorlog omstandigheden,de noodzakelijkheid ener verkeerdicipline niet zo zeer aangevoeld.Maar thans reeds arbeiden aan de opvoeding der weg gebruikers is werken aan de toekomst.Niemand twijfelt er aan dat het verkeer na de oorlog een zeer snelle uitbreiding zal kennen.Thans is het reeds het gunstig ogenblik om de bevolking daarop voor te bereiden.Maar toch is het ook voor heden noodzakelijkheid de verkeer discipline aan te kweken:Het feit dat in Brussel alleen in 1941 zich meer dzn 3.000 ongevallen voordeden, waarbij 1890 personen gekwetst werden,bewijst dat er nog heel kan verbeterd worden. Het hooftvvan den dienst van het wegverkeer,bij het ministerie van verkeerswezen,onderlijnde het belang van verkeersdiscipline in ons land met zijn dichte bevolking,zijn uitgebreid wegenet,zijn spoor en tramlijnen.Hij herhaalde tevens dat het niet alleen noodzakelijk is het verkeer te reglementeren,maar vooral alle weggebruikers op te leiden. 90% der verkeersongevallen zijn toe te schrijven aan het verkeer fouten, welke konden vermeden worden;slechts 10% vonden de oorzaak in feiten die onafhankelijk zijn ver van verkeersdiscipline De verantwoordelijken personen die belast zijn geworden met de opleiding over het verkeer,hebbezn aan de gouverneurs en burgermeesters een rondschrijven gestuurd met betrekking tot de verkeersweken.Aan de burgermeesters werd o.a.opgedragende politie ambtenaren ter beschikking te gesteld van de schoolbesturen voor de opleiding der jeugd bij het weggebruiken. Wat de stad Brussel betreft, verzekerde de politie eveneens reeds hare volledige medewerking. Er werd een rondleiding georganiseerd door Brussel,waarbij aan enkele voorname verkeerspunten werd halt gemaakt,om vast te stellen hoe overal en bijna door elkeen tegen de verkeersreglementering gezondigd gemaakt, om vast te stellen hoe overal en bijna door elkeen tegen de verkeersreglementering gezondigd wordt, bij de meeste voetgangers schijnt de menig te heersen dat het rode signaal slechts geldt voor voertuigern en niet voor voetgangers.Op de drukste wegen worden de straten schuin overgestoken en op de nagels of witte lijnen,wordt in het geheel geen acht geslagen.Vrouwen wagen zelfs onbekommerd om het gevaar dat zij lopen,midden in een straat een babbeltje slaan.Fietsers zwenken links en rechts zonder ook maar enkel teken te geven,zodat achter hun rijdende voertuigen genoodzaakt zijn plots te remmen.De tram reizigers springen van af of op een rijdende tram om een paar meters te winnen.Motorvoertuigen gebruiken al te veel het midden van den weg of parkeren nog aan de linkerzijde van de baan.Bij een tramhalte blijven ook tal van autovoerders en vooral fietsers doorrijden op gevaar af een der tramreizigers bij het in of uit stappen mede te sleuren.We zouden nog lang deze opsommig kunnen voorzetten,maar elke stabezoeker kan op ieder ogenblik vaststellen,hoede verkeesreglementering overtreden wodt met /een vertraging en belemmring van dit verkeer als gevolg,maar ook nog ettelijke ongevallen.
Het staatsblad van 8 Juli publiceert een rondschrijven dd.2 Julu 1942 van het ministerie van landbouw en voedselvoorziening gericht aan de hh.burgermeesters over de verdeling van bereide vleeswaren.We laten hier de tekst volgen: Tot aanvulling van de rantsoenering tabel geldig voor de periode 1 tot 30 Juli 1942,zullen zegels nr.9 dienen tot het bekomen van bereide vleeswaren. Ieder zegelnr.9 zal recht geven op 50gr.zuivere leverworst of 200gram leverworst of 200gram bloedworst.De zegel nr.9 zullen door de beenhouwers en spekslagers geplakt worden op afzonderlijke borderrellen en omgeruild tegen een bijzondere machtiging tot bevooorrading met de melding >>bereide vleeswaren>>Daar en boven zullen deze machtigingen worden opgemaakt op eenvormige grondslag van 50gr.per zegel nr.9 met de vermelding van naam en adres van de leveranciers,welke in dit geval de marktleider niet is van die hoofgroeppering << Vee,Vlees en bijproducten>>maar een grossier of een fabrikant van bereide vleeswaren.Bijgevolg zullen de stroken der machtiging tot tot bevoorrading opgemaakt op basis van de zegel nr.9 door de gemeente diensten verzonden naar de aangeduide leveranciers en naar de marktleiding burelen. Deze producten zullen te koop gesteld worden door de beenhouwers en spekslagers der gemeenten in de lijsten van de provincies
Met oog op de aardappelverdelingen welke dienen te geschieden vanaf 1<juli e.k.af,ten behoeve van de verbruikers werden de gemeenten diensten voor ravitaillering en rantsoennering er toe verzocht over te gaan tot nieuwe inschrijvingen van bvelanghebbende op de kleinhandelaarlijsten. <in herinnering wordt gebracht dat overeenkmostig de beginselen betreffende de verdeling der gerantsoeneerde eetwaren en veranderingen van cliëntele voor de volgende tijdsperkenoeten voorkomen op veranderingslijsten )dienen de af:De personen producten van niet vroege aardappelen uitgesloten van het tijdperk September 1942 af:de personen die het voorwerp uitmaken van een contract; dienen geschrapt voor de tijdperken November en volgende
Prioriteitsrecht. Want het tijdperk <<Luli e.k. zal uitzonderlijk voor den dienst van de vbderdeling en voorraden,voor de inrichtingern en werken beschikkend over een een priorititijdsrecht,voor het leverenen van aardappelen in dubbelexemplaren,een aanvraag tot bevoorrading worden opgemaakt worden opgemaakt,met deczelfde hoeveelheid als voorzien voor maand Juni (75kg per deelnemer,15 kg per kind opgenomen in tehuizen voor zwakke kinderen) Soepbereiding.
De werken welke maaltijden of soep bereiden voor hun beschzermelingen,moeten maandelijks aan vragen tot bevoorrading in dienen voor Augustus,september en Oktober.Zij zullen met inachtneming van de vast gestelde noemer,twee aanvangs bevoorradingen zonder zzegels bekomen(5vkilogram per deelnemer voor die sopen:71/2kg voor de volledige maaltijden) later te rechtvaardigen door de van de deelnemers gevraggde zegels. Restaurants.
Wat de restaurants aangaat,deze mogen een aanvraag indiene,zonder vermelding der aangevraagde hoeveelheid.Volgens zij de lopende rekeningen zal door de dienst voor de verdeling en de vooorraden worden uit gemaakt welke voorraad aan elke hotelhouder toekomt, na aftrekking de niet door zegels gerechtvaardigde hoeveelheden aardappelen van den vorige oogst Voor het tijdperk November af, mogen nog alleen de personen die geen contractant zijn, noch producent van niet vroege aardappelen van de oogst 1942 ,de aardappelkaart ontvangen.De gropeperingen van verbruikers,die gezamelijke teelten hbben ondernomen of gezamelijke contracten hebben afgesloten mogen niet in het bezit gesteld worden gesteld van een aardappelkaart;De kleinhandelaars,die ingevolge deze schrappingen geen 30 verbruikers meer zouden tellen moeten niet worden uitgeschakeld,zoals het geval reeds heeft voorgedan tijdens de oogst 1941. Werken en inrichtingen. Wat de w<erken en inrichtingen betreft die een contract hebben aangegaan voor het bekomen van een voorraad voor de laatste acht maanden van de oogst of zelf hebben geteeld,hetzij & als beroepslandbouwer voor de behoeften van 10 maanden,hetzij als gelegenheidslandbouwer voor een behoeften van 8 maanden ,wordt aangedrongen op het feit dat zij niet in het bezit zullen mogen komen van, noch beschikken over hunne aardappel voorraden dan door middel van een globale aanvraag tot bevoorrading in te dienen bij hun gemeente bestuur in de loop van de eerste helft der maand Augustus a.s. Deze aanvraag moet de visa bekomen van de dienst voor de verdeling en voorraden,doch het is verstaan dat, voor de gemeenschappen met vast en veranderlijke bevolking,twee afzonderlijke aanvragen worden vereist. Buiten deze aanvragen,mag een< bijzonder formulier>Voor afnemin,g voor soepbereiding worden opgemaakt door de inrichtingen welke soep en maaltijdenbedelingen verzekerebn,met het oog een voorafneming.,per deelnemer ,van 40 kilogram aardappelen geteeld op braakgronden,of gescheurde weiden.daar sie bevooorrading een toeslag uitmaakt. bij het gewoon rantsoen,dient zij door geen zegels gerechtvaardigd om een controle mogelijk te maken op de bevoorrading aanvragen,moet de inrichtingen met vaste bevolkingen tevens aan de gemeente dienst voor ravitaillering en rantsoenering de plaats van aflevering hunner rantsoeneringskaart. Een gelijkaardige lijst dient ingelijks geleverd tot rechtvaardiging van 40 kilogram per deelnemer,waarvan hoger sprake. Wat de gewone bevoorrrading aangaat bestemd voor de veranderlijke bzevolking van sommige inrichtingen deze dienen gebruik er van tegenover de gemeentelijke diensten te rechtvaardigen door middel van de ingeleverde zegels,waarvan de rekening zal worden gehouden op de lopende rekening,aan te leggen met het oog op de aanzuivering van de aanvragen. De Spijshuizen. Om het nazicht der aanvragen niet te belemmeren,mogen de spijshuizen hun formulieren, vooe de eerste helft der maand Augustus af ,inleveren voor de tijdperken November tot Juni,zorg dragend,daarop met roden inkt,in de rechterhoek,de melding ><Spijshuis>> aan te brengen,alsook het beoogt tijdperk.Dien aangaande wordt aangestipt, dat de indiening van voorraad aanvragen alleen toegelaten is voor de spijshuizen die zelf hebben geteeld of een leveringscontract hebben afgesloten. De Schoolsoepen. De schoolsoepen door welke een contract werd afgesloten betrekking hebben op teelten welke niet in het beeltplan zijn begrepen,of geschiedend opgescheurde weiden of braakgronden,moet ingelijks een gezamelijke anvraag tot bevoorrading indienen.Zij moeten het gebruik van den voorraad rechtvaardigen naar rato van 1kilo250gram per maand en per deelnemer (50 gram per dfag) door middel van maandfelijkse lijsten goedgekeurd door den dienst voor de verdeling en de voorraden,qafzonderlijk van die in te sturen voor de schoolsoepen wlke door de grossiers dienen bevoorraad.tot voorkoming van alle verwarring,moeten de lijsten,uitsluitend cdienend, tot aanzuivering der voorraden,duidelijk den naam vermelden van het organisme waardoor de bevoorrading wordt verzekerd.het zij het plaatselijk komitee van W>interhulp,hetzij de school zelf Aan te merken valt dat de schoolsoep werken, die zelf aardappelen verbouwen op brakkliggende gronden mag niet boven gaan dan 40 kilogram per kind boven voorziene rantsoen,voorraad welke bedoelde aanvraag mag gerechtvaardigd,door inlevering van ene door het schoolhoofd oprecht verklaarde lijst der deelachtige leerlingen.
Ten slotte wordt in herinnero.ing gebracht,dat de aanvragen tot bevoorrading met zorg moeten worden opgemaakt al de nodige gegevens bevatten.
Thans zijn we in staat meer bijzonder heden te geven over de lading aardnoten die, zoals reeds werd vermeld,te Marseille,voor ons land is aangekomen.Op 10 mei lag in de haven van Dakar het Belgisch schip >>Carlier>>van de <<Compagnie Belgie Maritieme.Met een lading afkomstig uit Belgisch Kongo.De goederen,meeste levensmiddelen werden gelost voor ten behoeve voor de Fransen.In ruil hiervan werd dit schip enkel bevracht met een lading van 8400 ton aardnoten,bestemd voot België.Het schip wierp dan ook het anker,doch ging het niet verder dan Saffi,een haven in de buurt van Casablanca,daar men niet met reden vreesde dat het schip zou gekelderd wordt door de Britten.Men heeft dan de lading inkleinere schepen overgelaten,die veilig te Marseille szijn aangekomen.Voor de vracht tot Marseille en verder langs Frankrijk naar België eisen onze Franse buren een deel der lading voor zich op en wel 2100 ton . Van Belgische zijde zou men echter op een andere manier dien vrachtprijs voldoen o.a. een vraagstuk waarover nog onerhandeld wordt.In iedere geval staat vast dat minstens 6300 ton voor ons land verzekerd zijn. De lading is voldoende om een hoeveelheid margarine te verwerken welke gelijk staat met 300 gram per hoofd of 100 gram gedurende 3 maanden. Anderzijds werd door het ministerie van landbouw en voedselvoorziening sedert vele maanden een intense beweging in het leven geroepen opdat de Belgische landbouw reeds dit jaar een aanzienlijke hoeveelheid koolzaad zou voortbrengen, welk product ook eender grondstoffen is voor de fabricage van margarine.Alles wijst erop dat dit streven met de besten uitslag zal worden bekroond tot welzijn der bevolking.
15Juni 1942.Bij denieuwe rantsoenering van het vlees
15 Juni 1942.
Bij de nieuwe rantsoenering van het vlees.
Voor 15 Juni a.s.zal er een herziene plakbrief met de waarde der rantsoenering zegels nr.10 in de beenhouwerijen en spekslagerijen uitgehangen worden.
De reden daarvoor is.Door de vermindering van het vleesrantsoen op 20 gram(beenderen inbegrepen is deze brief van geen waarde niet meer. Er zal dus in de toekomst als volgt dienen te rekenen. 1.Vers vlees zonder beenderen. a)runds en paardenvlees. ( 20 gr.25%beenderen wordt thans 16 gr.Netto vlees) 16gram =1 zegel. b)varkensvleees (20 gram 20gr.20%beenderen wordt althans 16 gram Netto vlees. 16gr=1zegel c.Kalfs-schapen en geiten vlees. (20gr.30%beenderen wordt thans 14 gram netto vlees. 14gr.=1zegel.
2Vers vlees met beenderen. Varkens-Schapen-geitenvlees en sopevlees van paarden. 20gram =1zegel. 3.Slachtafvallen die recht geven op dubbel gewicht per zegel. 40gr.=1zegel. Aan deze categorie dienen de huismoeders meer aandacht te schenken,Vermits zij uitgebreider is gbeworden.Op de vorige plakbrief omvatte alleen longen en hart,Hersenen,rauwe uier en runder staart. Thans is hier aan toegevoegd:varkenskop(met oren,zonder kaken,hammetje en kalfsschenkel met gewrichtsknobbels, ribben (niet ontvllesd) Verder dient er nog opgewezen dat longen ,en hart en hersenen zowel van runderen, paarden,schapen en geiten onder deze zegelwaarde vallen) 4Vlees preparaten die recht geven op een viervoudig gewicht per zegel. 80gram =10 zegel. Deze categorie is steeds ongewijzigd gebleven en omvat zoals voorheen, geperste varkenskop.varkenspoten,mergpijpen,zonder gewrichtsknobbel) ribben (niet ontvleest) Ingewanden,zwoerd, kop, van alle diersoorten,leverpastei leverworst en bloedworst, van slachtafval of met zetmeel,varkenstaarten. Tenslotte geeft bij nier,tong en alle niet hoger van 20 gram. vermeld vleeswaren ongewijzigd éénczegel nr.10 recht op de overeenstemde waarde van 20 gram. Om ten slotte nog een laatste vergelijking te maken zeggen we.Koopt een huisvrouw rundsvlees of paardenvlees voor een waarde van bv.30 zegels zo moet haar beenhouwer of spekslager afleverd worden:
15gr.x30=450gr.vlees zonder beenderen en kan zij daarbij eisen:5gr.x30gra=150gram. Beenderen,uitgezonderd de beenderen voorzien door de catergorieën 3 en 4. Voor de ander vleessoorten wordt de berekening gemaakt op basis van 4 gram beenderen bij varkenvlees en 6 gram beenderen bij kalfs-schapen-en geitenvlees. ______________________________________
18Juni 1942.Het schandaal op de groenten - en fruitmarkt
18 Mei 1942
Het schandaal op de groenten -en fruitmarkt.
Uit het tijdschrift << Handel en distributie van 13 juni 1942. De aardbeienstreken als Ninove,Dielbeeb,Schepdaal,Pamel, Ilzenbeek, Leuven, Sint niklaas, Dinant, Doornik, Thange,enz. zullen ons zullen ons sappige vruchten leveren, waarop we ieder jaar met ongeduld wachten.Thans zal deze lekkers vrucht meer dan ooit wel gekomen zijn, gezien we een groot tekort hebben aan broodsmeersel.Nog nooit heeft <<Handel en Distributie>< zo goed de verwachtingen van de verbruikers vertolk als in de voormelde vaststellingen orgaan van de coöperatie bevestigt verder,dat er aanzienlijke hoeveelheden aardbeien in ons land geteeld worden. De veld aardbeien,waarvan de grote soort van evengoede smaak zijn als de kas zelfs indienaardbeien,komen steeds in grote hoeveelheden op de markt.... Voor den Oorlog voerden we aardbeien uit naar Engeland en Duitsland. Hieruit kunnen wij een dubbele vaststelling afleiden 1ste de productie is meer dan voldoende om in de behoefte te voorzien. 2de Voor de oorlog waren wij op uitvoer aangewezen. Daar de uitvoer van deze vlug bederfende vruchten thans door omstandigheden zo goed als uitgesloten is, moeten er thans nog in voldoende mate aardbeien voorhanden zijn om aan de binnenlandse te voldoen,zelfs indien bepaalde partijen veld aardbeien omgeploegd werden met het oog op de bevordering van andere teelten. Wat zien wij nu gebeuren?Ge kunt aardbeien aanschaffen,doch de gezonde smakelijke vrucht blijkt voorbehouden te zijn aan personen die alles opkopen en weerom op de markt brengen die voor de gewonen mensen onbetaalbaar zijn.De mense,voor wie de aardbeien inderdaad een goed broodsmeersel zou zijn,is niet bij machte 80 tot 90 frnak per kilogram aan aardbzeien te besteden. De aanvoer op de markten der grote steden is zo goed als nul. De maximumprijs bestaat enkel pro memorie. Het gveen waar is voor de aardbeien,geldt voor de groenten en geldt voor de groenten en geldt of zal gelden voor de kersen.Wij beleven thans de jaarlijkse overgangsperiode; de oude aardappelen is zo goed als verdwenen,denieuwe kan nog niet worden .In alle landen is deze<< soudure-periode>>zeer moeilijk.Zij isdit vooral in deze tijd v geëst worden.an moeilijke voedsel voorziening.De personen die over geen aardappelen meer beschikken zijn legi,afgezien van het aantal onze landgenoten,die sedert maanden deze knollen moeten ontberen.De voorziening in groenten moet hieraan verhelpen. We moeten echter vaststellen,dat spijts het feit dat de maximum vastgesteld worden door een commissie in de welke de belang hebbende vertegenwoordigt en derhalve als lonend kunnen aangezien worden, er geen groenten in de winkels voorradig zijn; Wanneer dit wel het geval is,dan heeft men voor het nemen of te laten.De prijs is viermaal deze die mag geëst worden.er geen groenten in de winkels voorradig.-; Wanneer dit wel het geval is,dan heeft men voor het nemen og te laten.Deprijs is viermaal deze die mag geëst worden.Een bloemkool moet 12 frank betaald worden en de huisvrouw feliciteerd zich,wanneer zij er een kan bemachtingen. Deze toestand is een schandaal.Een schandaal op de volksgezondheid.Er zijn voldoende groenten in het land.Er zijn maximum prijzen er is markt reglement.We kunnen hieraan zer gellerde beschouwingen vastknopen en intressante vastsellingen doen.We hebben echter het land aansteroel gediscussieer.Wij sr-tellen vast een feit vast onze bevolking wier gestel de vitaminen bevat in de groenten dringend nodig heeft,blijven verstoken van groenten ,alhoewel deze voorradig zijn.Wij vinden het wraakroepend dat bepaalde producten voorradig zijn en toch niet te voorschijn komen en dat de mensen een groenten gerecht moeten intberen omdat sommige personen of de winkelier een te hoge winstmarge wilt nemen.
12juni 1942.Het land van Waas eet kersen tegen de officiële prijs
12 Juni 1942.
Het land van Waas eet kersen tegen de officiële prijs.
Nagenoeg 40.000 kg.per dag voor de Antwerpse Bevolking.
We waren in de gelegenheid een gesprek te voeren met de arrondissement commissaris van Sint Niklaas Dr.Jozef van Haelst wiens initiatieven inzake bevoorrading te danken heeft.We hebben deze gelegenheid benuttigd om dezen verdienstelijke ambtenaar een expres interview af te nemen. Wij hebben vernomen,Mijnheer de arrondissements commissais,dat U de toestand deze groenten-en fruitmarkt in het land van Waas totaal hebt weten te keren en hem terdege beheerst.
In afwachting dat de besluiten welke de marktverordening bepaald zullen regelen en de aanvoer van groenten en fruit op nieuwe banen zullen leiden, zullen verschijnen,heb ik vergunning bekomen,in samenwerking met de aangewezen diensten,de bevoorrading in groenten en fruit van ST.Niklaas te organiseren.
Met het gevolg dat St Niklaas overvloedig voorzien is van groenten en fruit.
Wat de groenten aangaat,is dit voor het land van Waas nog voorbarig en hoeven we nog een paar weken te wachten.Vooral de kersen zijn er overvloedig.Alles wat er op de markt kom ten alles komt naar de markt,wordt tegen de offiële prijs verkocht.
Hoe hebt U het gedaan om de producenten naar de markt te krijgen.
Wij kennen de producenten en we hebben hen verplicht dagelijks ter markt verschijnen.Te 7 uur kopen de groothandelaars de opbrengsten van de voortbrnger afen een uur later, verkopen ,de groot handelaars hun koopwaar aan de kleinhandelaars.We hebben drie distributie centra georganiseerd,namelijk Sint Niklaas.
Alles wordt tegen de officiële verhandeld. De kleinhandelaars kopen de kersen tegen 7.75fr.Het is zelf voorgekomen,dat de aanvoer dus danig was dat er bepaald partijen beneden den maximumprijs verhandeld werden.De kleinhandellaars verkopen op hun beurt tegen de officiële prijs
Dat Sint-Niklaas inzelfvoldane ij zucht alles afsolten hhet voor Groot-Antwerpen
Niets is minderwaar.Wij hebben enkel het arrondissement gegrendelt wat de sluikhandel betreft en op dit gebied zijn we ongenadig.Doch wij zijn niet blind voor de noden van de havenstad.Alleen de distributeicentrum van Zwijndrecht heeft de volgende hoeveelheden aan Antwerpen gelverd,tijdens de laatste dagen op 15 JUNI 20.000KG;OP 16 jUNI 22.000KGR KERSEN OP 17 jUNI 24.000KGR KERSEN EN OP 18 jUNI 20.000KG;vAN DE DISTRIBUTIECENTRA bEVEREN EN SINT NIKLAAS
Niet gans de overschot gaat naar Antwerpen. Ongeveer de twee derden.De rest gaat naar de fabrieken.Waar deze echter aanstalten maakten om gans de productie in de wacht te slepen,tegen de prijzen,die niet te recht vaardigen waren, daar wij zulks hebben verhinderd.Zij moeten zich vergenoegen met een derde van het overschot.
Komen de kersen vcan het land van Waas regelrecht op de Antwerpse markt.?
Omzich op deze centra's te bevoorraden moeten de Antwerpse handelaars onzen stempel bekomen,zoniet geraken zij met hun koopwaar niet over het water.Zij kunnen s'anderdaags een nieuwe stempel bekomen,indien zij door een stempel van den marktleider van Antwerpen bewijzen,dat de dag te voren aangekochte waren regelmatig op de markt kwam.Een firma die zulks verwaarloosde,werd onmiddelijk voor de duur van drie weken.
Het ware evenwel,veel gevraagd te Antwerpen,te trachten,kersen in den kleinhandel aan te kopen tegen de officiële prijs? Dat zijnzaken die buiten mijn ambstbevoegdheid vallen,ontduikt zich de sympatieke dr.van Haels.
Ten opzichte van de conventie van sGravenhage van 6Mei 1882.
Plichten en rechten van onze vissers. De zeevissers bedrijf in de Noordzee,werd onder toezicht van wachtschepen gecontroleerd,zoals voorzien zijn door de conventie van den Haag van 6Mei 1882. Wij willen wat nader toezien de rechten en plichten omlijnen van onze vissers,die dit bedrijf in de Noorzee beoefenen en tevnes aan herinneren dat deze conventie ondertekend werd door België,Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittanië en Nederland.
In de territoriale wateren. Het princiep wordta vastgelegd dat de vissers van elken staat het uitsluitend recht van visserij genieten binnen de kring van 3 mijlen,gerekend van de laagwaterlijn,langs de gehele uitgestrekheid der kusten van elken staat en evenzeer langs de eilanden en banken.Deze bepaling maakt nochtans geen inbreik op de vrije beweging van visserschuiten,die inde territoriale zee komen ankeren.Zij moete zich nochtans gedragen naar de bijzondere politiebepalingen,uitgevaardigt door de oeverstaat. Het verleden heeft ons geleerd dat onze vissers dikwijls het slachtoffer geworden zijn van deze bepaling.Hoeveel vissersvaartuigen werden niet opgeleid door Franse kustwachters om in de Franse territoriale wateren gevist te hebben!!!!Zij gingen eenvoudig de haring,waar ze te vinden was en moesten er voor boeten.Wij hebben het afgelopen haringseizoen kunnen vaststellen dat de Franse overheid zich immer vastklampt aan dez bepaling en gepoogd heeft te beletten dat onze vissers,gedurende het haringseizoen in de Franse zouden terecht komen om vandaar uit, de visserij te plegen.Erg menslievend was dit gebaar niet maar onze vissers antwoorden daaroOver inschrijvingen en nummers.p de nood dwingt en dat het niet billijk ware onze mensen te laten verhongeren als de vis maar te grijpen ligt en daardoor geen schade berokkend wordt aan de Franse vissers of bevolking.Het ware te hopen dat dit punt; zo de oorlog nog niet gedaan is voor het volgend haringseizoen,eens en voor altijd zou opgelost worden en dat er een bijzondere overeenkomst zou tot stand komen tussen België en Frankrijk voor de haringvangst. De bevoegde groeperingen dienen hiervoor te zorgen.
Over inschrijvingen en nummers. Na de grenzen van de Noordzee bepaald te hebben,heeft de conventie het over het inschrijven en nummeren der vissersvaartuigen,hoogt en breedte der cijfers,waar zij diene aangebracht: kleur van de verf worden bepaals.Het spreek vanzelf dat het verboden is de namen, lettertekens,nummers uit te wissen, onkenbaar te maken te bedekken of te verbergen door welk middel ook. Het ware te hopen dat dit punt; zo de oorlog nog niet gedaan is voor het volgend haringseizoen,eens en voor altijd zou opgelost worden en dat er een bijzondere overeenkomst zou tot stand komen tussen België en Frankrijk voor de Haringvangst. De bevoegde groeperingen diene hiervoor te zorgen.
De Nationaliteit van het vaartuig. De schipper van ieder vaartuig moet in bezit zijn van een officieel Nationaliteit brief die het letterteken van de nummer van het schip,alsmede de naam of firma van de eigenaar aanduidt;Ook de nationaliteit van het schip mag niet verborgen worden. Verbod wordt opgelegd tussen zonsondergang en zonopvang te ankeren op plaatsen waar drijfnet vissers met de uitoefening van hun bedrijf bezig zijn. Dit verbod is niet toezpasselijk in geval het ankeren wegens overmacht moet plaats grojpen.Ook zullen de vissers die komen op plaatsen waar gevist wordt niet zo gaan liggen, of hun netten zo uitwerpen dat daaruit wederkerig nadeel wordt geboren.In andere woorden het is verboden elkande de duvel aan te doen. Een bijzonderheid,wanneer overdekte en open vaartuigen terzelfdertijd hun drijfnetten in zee gaan werpen zullen de laatste hun netten te loevert van de eerste uitwerpen. Daar en tegen zullen de overdekte vaartuigen hun netten aan de lijn van de open vaartuigen uitwerpen. In het algemeen wanneer de overdekte vaartuigen hun netten uitwerpen te loevert van open vaartuigen,die reeds met de visserij bezig zijn en wanneer open vaartuigen hun netten aan lij van overdekte vaartuigen uitwerpen.Die reeds met de vissezrij bezig zijn,zal de verantwoordelijkheid van de aan de netten veroorzaakte averijen berusten bij hen die de visserij hebben begonnen,tenzij zij bewijzen dat de schade aan overmacht is te wijten en dat zij niet het gevolg is van hun schuld. Netten miserie. Er mogen geen netten vastgemaakt worden of verankerd op plaatsen waar drijfnetviussers met de uitoefening van hun bedrijf bezig zijn.Denkt ook niet dat het toegelaten is een vaartuig vast te maken of vast te houden aan netten,boeien, hoofdvlotten of welke ander delen van het vistuig van een andere visser. Wanneer kornetvissers in het zicht zijn van drijfnetvissers of van vissers met de beuglijn,moeten eerst genoemden,de nodige maatregelen treffen om alle schade rust de verantwoordelijkheid op de korrenvissers,tenzij deze aantonen dat de schade een gevolg is van overmacht of dat zij niet door hun schuld is veroorzaakt. De verwarde netten van verschillende vaartuigen,mogen slechts los gesneden worden als beide partijen erin toestemmen ,er is nochtans geen verantwoordelijkheid als er geen ander middel dan het snijden bestaat om dus netten te scheiden. Het is trouwens niet toegelaten aan boord werktuigen te hebben die uitsluitend diene om netten stuk te snijden.
6 Juni 1942. 14Ton suiker in beslaggenomen door de controle diensten van Groot-Antwerpen.
6 Juni 1942
14 Ton suiker in beslag genomen door de controle diensten van Groot-Antwerpen.
Het is alom bekend feit dat nog belangrijke hoeveelheden suiker aan de normale bevoorrading van de bevolking ontrokken worden om tegen woeker prijzen op de zwarte markt gebracht worden.
Er werd vast gesteld dat het, in de meeste gevallen, de koek en suikerbakkersd zijn die hey gewonen klienteel voor deze waren van onwettige herkomst uitmaken.
Wanneer men de grote voedingswaarde van dit product in aanmerking neemt, dan dringt zich de noodzakelijkheid op aan deze schaamteloze smokkelelarij onverwijld paal en perk stellen.
Zo legde de vliegende brigade van de controle diensten van groot-Antwerpen in deze aangelegenheid een bijzondere waakzaamheid aan de dag,engelukte er in, dank zij een gepasr optreden,een voorrrad van 14.000kg.suiker,die voor de zwarte handel bestemd was in beslag te nemen.
4 Juni 1942: De verkoop van bevroren eetbare mengsel.
4Juni 1942;
De Schoolsoepen.
Gedurende het tijdperk Juni zal de bevoorrading in vroeg aardappelen voor de bereiding van schoolsoepen vervangen worden door een rantsoen van 175 gram ,peulvruchten per leerling. In herinnering wordt geb racht,dat alle gerantsoeneerde producten ,behalve de hoeveelheden vlees,harder derivaten,aardappelen of vervangingsproducten,voorkomend in de samenstelling der schoolsoepen ,b.v;de ter beshikking van de plaatselijke comités van Winterhulp gestelde aangeslagen goederen-diene gerechtvaardigde rantsoenzegels,te vorderen naar het aantal deelnemers.
2Juni 1942:Stijging der melkproductie,en de gezond groeistand der vroeg aardappelen.
De toestand: Melkproductie stijgt en bereikte in sommige gebieden reeds haar jaarlijkse hoogte punt.De vootgebrachte hoeveelheden zijn nochthans kleiner dan in '41.De groenteaanvoer wordt stilaan normaal.De groeistand van de vroeg aardappelen is gezond en laat een goede oogst voorzien. De aanvoer van broodgraan daal daar ,daar demobilsatie van de oogst ten einde
De zuivel:
De stijging in de melkproductie is aan de gang.De voortgebrachte hoeveelheid zijn echter in vergelijking met de overeenstemmende periode in 1941 ,voornamelijkvoor wat boter betreft.
In zekere gebieden bereikt de productie bijna haar jaarlijkse hoogte punt. De bedeling van volle en afgeroomde melk geschiedt over het algemeen normaal<;Voor wat de boter betreft,werden al de rantsoenen voor de maand Mei bereikt,vuitgenomen voor de agglomeraties Brussel en Antwerpen. Men heeft nog geen aanvang kunnen maken met het stockkeren van boter en koelhuizen. De fabricage van het << kaassurrogaat<< waarmede juist werd begonnen,verloopt op bevredigede wijze voor wat de kwaliteit betreft. De gefabriceerde hoeveelheden zijn echter nog relatiefvgering, daar de fabricage hoeveelheden zijn echter nog relatief gering,daar de fabricage afhankelijk is van het voorhanden zijnde der nodige grondstoffen,voornamelijk<< Wrongel>> en melkpoeder,aardappelen. De aanvoer van pootaardappelen bereikte een hoieveelheid van 3.103Ton. Uit Duitsland worden belanrijke hoeveelheden verwacht die gezien de weersomstandigheden,Groenten en fruit. Een lichte vermindering van aanvoer werd de laatste weken waargenomen,het slechte weer was daar de oorzaak van. Het aanbod van volle grond groenten is reeds bevredigd. Bloemkolen en salade komen regelmatig en goed toe: jonge wortelen,porei,en selder worden eveneens reeds bevredigd. Wat de radijzen betreft wordt een geleidelijke daling vast gesteld.,het seizoen loopt stilaan ten einde.De aanbrengst van asperges en ook van rabarber blijft voor het ogenblijk nog gering. Van alle markten vernemen we dat de aangevoerde groenten groenten steeds beter door de producenten verzorgt worden,wat de verkoop grotendeels vergemakkelijkt. Aardbeien onder glas gekweekt,worden reeds aangeboden,bessen en kersen mogen eerdaags verwacht worden. De verscherpte controle welke reeds op verschillende plaatsen en markten en vooral te Antwerpen uitgevoerd wordt levert de gunstige resultaten op. -------------------------------------
1Juni tot 31 Juli 1942. 150kg.kolen voor deze periode.
1Juni tot 31 Juli 1942.
150 kgr.kolen voor deze periode.
Voor het tijdperk gaande van 1 Juni tot 31 Juli 1942 zullen de leveranciers,kleinhandelaars,kolenmijnen,cokesfabrieken,plaatselijke comités van Winterhulp.gezinshoofden,ingeschreven op de lijsten die hun door de gemeentedienstenvoor de bevoorra ding en de rantsoennering over gemaakt werden en met uitsluiting van de verbruikers,ondernemingshoofden,de volgende hoeveelheden huisbrandstof verdelen.
Voor de gezinnen bestaande uit vijf tot vier personen,150kg steenkool od steenkool brikettten,ofwel 180kg cokes. Voor de gezinnen uit negen tot twaalf personen:170kg.steenkool of steenkoolbriketten,ofwel 200 kg cokes. Voor de gezinnen uit dertien tot zestien personen:210 kg kilogram steenkool of steenkoolbriketten,of wel 250 kg cokes. Voor de gezinnen of de daarmede gelijkgestelde gemeenschappen bestaande uit zeventien tot twintig personen 230kgram steenkool of steenkool briketten,ofwel 350kgr.cokes,met een vermeerdering van 20 kgrsteenkool,of steenkoolbriketten of cxokes voor elke aanvullende groep van 4 personen.
De volksweerkunde uit het begin van de negentiende eeuw was een curieus mengsel van gezond verstand en bijgeloof. Het bestond uit een samen raapsel van duizenden weerregels,spreuken en gezegden.Een deel van deze spreuken hoort men ook nu nog wel.
In vele weerspreuken wordt een verband gelegd tussen de maan en de bewolking. Dit zijn redelijk betrouwbare spreuken. Een koude heldere nacht leidt dikwijls tot vorst of mist in de ochtend en het is vooral tijdens zulke nachten dat de maan goed te zien is. Vandaar komt het gezegde dat na een heldere nacht vorst komt.
In de volksweerkunde komen vele gezegden voor die zouden moeten wijzen op het voor- spellende gedrag van dieren en planten.Zo werd wel eens beweerd dat koeien gaan liggen als er regen komt en dat bijen voor een storm terugkeren naar hun korf. De meeste van deze gezegden weerspiegelen echter slechts de gevoeligheid van dieren en planten voor ver- anderingen in atmosferische omstandigheden,met name de vochtigheid.