De bezetter eiste van Juni tot september de volgende levensmiddelen op.
De bezetter eiste de volgende levensmiddelen op. Van Juni tot september 1940
Varkens 12.000 stuks van september tot november.1940 Runder 18.000stuks van september tot november.1940 Boter 1.500 ton van september tot januari 1941 Suiker 10.000 ton van september tot november 1941 Groenten 3.000ton van september tot november 1940 Rijst 1.000 ton van september tot november 1940 Groenten conserven 3.000 ton van september tot november 1940 Chocolade 450 ton per maand. Haver 30.000 ton bron.E. De Winter Le ravitaillement de la Beelgique depuis 1940 P.S. in.
, Ter voorkoming van Verkeersongevallen op 30 Augustus 1943.
Ter voorkoming van verkeersongevallen o p 30 Augustus 1943.
De laatste tijd werden er verkeersongevallen vastgesteld dat door oorzaak moet gezocht worden in het feit,dat burgerlijken voertuigezich niet in de verkeersveiligen toestand bevinden t.o.v. deze nalatigheid,werd door de Feldkommandur aan de politie agenten vast te stellen om zich ervan te vergewissen of de burgelijken motorvoertuigen zich wel in den reglementaire toestand bevinden,wat betreft hunne technische veiligheidstoestellen.Het onderzoek moet tevens lopen over de kwestie of de voerders van personenauto's vrachtwagens,autobussen en motorrijwielen ook gerechtigd zijn dergelijke voertuigen te besturen. Alle agenten die aan de verkeerscontrole deelnemen,hebben benevens het toezicht op de verkeersdicipline;ook als opdracht het voertuig met betrekking tot zijn technisch-bestuur baarheid der toestand regelmatig te onderzoeken,na te gaan of de voerder het recht heeft een dergelijk voertuig te besturen. Voor de veiligheid op de baan De belanghebbende worden eraan herinnerd dat de maximum snelheden als volgt is vastgesteld. A) Voor auto's en motorrijwielen 50 km in aaneen gebouwde gedeelten van steden en dorpen van 80Km.op de vrije banen . B) Vooir de autobussen 30km.inde aaneengebouwd gedeelten van steden en dorpen van 60km.opde meer vrije banen C)Voor de vrachtwagens 30km.inde aaneen gebouwd gedeelten van steden en dorpen en 40kmopde meer vrije banen.Daarbij wordt er nogmaals op gedrukt hiermee op de verkeersdicipline die immers nog veel te wensen overlaten.De wielrijders rijden naast elkaar inplaats achter elkaar.Zelfs daar waar rijwielbanen bestaan,bezigen de wielrijders op ongeoorloofde wijze de grote baan.Ook met paarden bespannen voertuigen,die in de oogstijd,een betrekkelijke brede ruimten innemen,benutten het midden der baan,in plaats rechts te rijden het overige verkeer niet te hinderen. Voortaan zal onverbittelijk en met meer strengheid opgetreden worden.
Toen al waren ze aan de verkeerscode aan het werken ziehier in verslag daarover. Er werd in de stad Brussel een persconferentie gehouden waarop een uiteenzetting gegeven werd over de opleiding der weggebruikers,in verband met de weken van de verkeersopleiding,welke zullen gehouden worden in samenwerking tussen het Ministerie van Verkeerswezen,het ministerie van Binnenlandse zaken. en politie. Ineen korte uiteenzetting wees een Duitse verkeersdeskundige er op dat het verkeersprobleem dat zich in alle landen stelt, een internationale oplossing voorrang moet krijgen.Ieder oplossing van het verkeersprobleem streeft ernaar enerzijds,de verkeersongevallen te verminderen,anderzijds de vlotheid van het verkeer te vermeerderen. De ordening van het weggebruik in België,het tot stand brengen van een verkeersdicipline is in de eerste plaats noodzakelijkheid voor de bevolking zelf. Politiemaatregelen zijn slechts een druppel op een hete plaat.Het doel moet bereikt kunnen worden door de opvoeding van het publiek.Pers,radio,schoolonderricht en propoganda kunnen hiertoe bijdragen.in dit verband zullen vanaf 5 Juli ,drie weken voor de verkeersopleiding worden ingericht;In de eerste week zal men zich speciaal tot de voetgangers,in de tweede week tot de fietsers en in de derde week tot de voerders van motorvoertuigen. Mischien wordt de vermindering van het verkeerdoor de oorlogsomstandigheden,de noodzakelijkheid ener verkeersdicipline niet zo zeer aangevoeld;Maar thans reeds arbeiden aan de opvoeding der weggebruikers is werken aan de toekomst.Niemand twijfeld er aan dat het verkeer na den oorlog een zeer snelle uitbreiding zal kennen .Thans is het reeds het gunstig ogenblik om de bevolking daarop voor te bereiden.Maar toch is het ook voor heden noodzakelijkheid de verkeer dicipline aan te kweken; Het feit dat in Brussel alleen in 1941 zich meer dan 3.000 ongevallen voordeden,waarbij 1890 personen gekwest werden,bewijst dat er nog heel kan verbeterd worden. Het hooft van de dienst van het wegverkeer, bij het ministerie van verkeerswezen,onderlijnde het belang van dicipline in ons land met zijn dichte bevolking.zijn uitgebreid wegenet,zijn spoor en tramlijnen. Hij herhaalde tevens dat het niet alleen noodzakelijk is het verkeer te reglementeren,maar vooral alle weggebruikers op te leiden. 90% der verkeerongevallen zijn toe te schrijven aan verkeers fouten,welke konden vermeden worden,slechts 10% vonden de oorzaak in feiten die afhankelijk zijn ver van verkeersdicipline. Wat Brussel betreft ,verzekerde de politie daaraan mee te werken,er werd een rond leiding gedaan en halt gehouden aan verkeerslichten en men stelde vast ,dat bij de meeste voetgangers schijnt de mening toe gedaan is ,dat het rode signaal slechts geld voor voertuigen en niet voor voetgangers.Op de drukste wegen worden de straten over gestoken en wel schuins en op de nagels of witte lijnen wordt in geheel geen aandacht aan gegeven Vrouwen wagen zelfs onbekommerd om het gevaar dat zij lopen,midden in een in straat een bvabbeltje te slaan;Fietsers zwenken links en rechts zonder maar ook een enkel teken te geven,zodat achter hun rijdende voertuigen genoodzaakt zijn plots te remmen;De tramreizigers springen van af of op een rijdende tram om een paar meters te winnen.Motorvoertuigen gebruiken te veel het midden van de rijbaan of parkeren nog aan de linkerzijde van de baan.Bij een tramhalte blijven ook tal van autovoerders en vooral fietsers doorrijden af een der tramreizigers bij het in en uit stappen mede te sleuren. We zouden nog lang deze opsomming kunnen voortzetten,maar elke stadbezoeker kan op ieder ogenblik vaststellen, hoe de verkeersreglementering overtreden wordt met een vertraging en belemmering van dit verkeer als gevolg,maar ook nog ettelijke ongevallen. _______________________________
Een initiatief dat onze volle medewerking verdient.
Een initiatief dat onze volle medewerking verdient. In Borgerhout is een ophaaldienst opgericht voor aardappelschillen op 15 Januari 1941. Hoe onze aardappelschillen een grote rol spelen in onze bevoorrading in vetstoffen.!!! Indien we spreken van een initiatief dan bedoelen we eigelijk niet zozeer dat we nu eens iets nieuws hebben uitgevonden, maar wel veeleer duiden we op een een wijze waarop de uitwerking van een reeds lang gekend proces wordt ter hand genomen,sinds enkele dagen is het bestuur van de Nationale Landbouw en Voeding coöperatie er toe overgegaan te Borgerhout ,een proef te nemen met het verzamelen van aardappelschillen,deze dienst berust in handen van een Directeur,met medewerking van toemalig gemeente bestuur. Het Doel Het doel van het werk bestaat er in bij de huisgezinnen tweemaal per week ,de aardappelschillen te doen ophalen door een georganiseerde dienst.Deze aardappelen worden op een centrale plaats verzameld van waar ze verder worden gevoerd naar een drogerij.De gedroogde aardappelschillen zijn niet meer meer zo aan bederf onderhevig en kunnen dus gemakkelijk bewaard worden.,om te dienen als voeder voor onze veestapel tijdens de komende wintermaanden.Zoals we reeds zegden is afhalen van aardappelschillen eigelijks niet nieuws,want ieder huismoeder kent nog wel den tijd dat ze regelmatig haar bakje schillen had klaarstaan voor den melkboer,die haar hiervoor dan gewoonlijk een extra maatje van zijn melk bezorgde.De tijden zijn echter thans zo dat dit systeem niet langer gaat en dat de melkboer die zulks nog zou willen doen onvermijdelijk zijn andere klanten zou moeten benadelen,of zijn melk een flinke doopsel geven.Bovendien is hieraan ook nog dit nadeel verbonden dat deze schillen,door de melkboer aan boeren kunnen worden afgeleverd zonder dat hier enige kontrole op bestaat,zodat de boer in staat is vee op te fokken buiten het toezicht van de coöperatie en dus op die wijze een nieuwe gelegenheid word geschapen om vlees op de zwarte markt te brengen wat onvermijdelijk buiten het bereik is van iedere volkse beurs.Door het instellen van een centrale waarmede Borgerhout dankzij de kranige werking van een directeur ,een aanvang werd gemaakt,wil de coöperatie er toe komen zoveel mogelijk al deze afval te centraliseren en te bekomen voorraden te verdelen over de eerlijke boeren die op deze wijze of toch ten minste op peil houden.Door een regelmatige voeding en voldoende voeding zal de boer mogelijk zijn kwantum en de kwaliteit van de melkproductie zijner beesten op te voeren.Wat dan weer ten goede komt aan de boterproductie,die er dan toe bijdraagd eenieders vetrantsoen te verzekeren of zo mogelijk op te voeren Het is daarom de vraag aan iedere burger,het is in ieders belang bij te dragen tot dit initiatief,alles zal binnenkort van start gaan. de afhalers zullen voorzien zijn van een armband. De werking van het nieuwe organisme. Hoewel de werking gecentraliseerd is,heeft de coöperatie niet willen terzijde staan stellen.In i edere gemeenten zullen daarvoor aangestelde personen zelfstandig hun dienst organiseren en dan natuurlijk rekenschap geven van het bekomen resultaat aan de coöperatie. We zijn in de gelegenheid geweest nader kennis te maken met de eerste werking van deze dienst in Borgerhout.De Directeur die het gebied:Deurne,Berchem, Borgerhout. onder zich heeft verklaarde ons dat hij op het ogenblik 6 man met een handwagen op ronde heeft die tweemaal per week hu, klanten bezochten.En we hebben zelf kunnen vaststellen dat deze dienst reeds perfect werkt en dat de Antwerpenaren blijkt geven het grote doel van de onderneming steun en begrijpen. Zo vertelde een der ophalers,een vroegere werkloze bediende,dat hij bij de aanvang op iedere ronde ongeveer 150kg.ophaalde.en dat deze hoeveelheid thans na slechts 2 weken werken reeds tot 400 kg gestegen was. Wanneer de dienst volledig zal zijn hoopt men het kwantum van 2000 kg per dag te kunnen brengen.Het andere gedeelte van de stad Antwerpen,waar binnenkort ook in de gang zal geschoten worden met een belangrijke ophaling. En dit zal ongetwijfeld een zeer grote omvang betekenen Dit is een proef dat werd ingesteld ten behoeve van onze boeren. uit een oorlogsverslag. op 16 Januari 1941. _____________________________
Enkel echte zuinige recepten uit de oorlogstijd 2januari 1943.
Enkel echte zuinige recepten uit de oorlogstijd . verspreid op 2 Januari 1943.
Worteltaart
1kop bloem vermengd met bakkingpoeder. 1kop fijn gerapste wortelen 1/2 kop suiker Het sap van 1/2 citroen (of essence) citroenschil raspen zo goed mogelijk De suiker enkele minuten in de wortelen laten smelten alvorens te beginnen Alles goed doorheen mengen en plat rollen, in een vorm doen en laten rusten en ongeveer 20 minuten in de oven laten bakken. ---------------------------------- Namaak Leverpastei. 1/2pond droge bruine bonen,die men een dag tevoren in de week gezet heeft,met thm en laurier laten koken. Ze door een fijne zeef wrijven-zout en peper,look ,een uitje en peterselie(alles fijn gehakt) -bijvoegen,een sneetje broodkruim,een lepel vet of liesvet,een eigeel en het wit tot sneeuw geklopt. In een vorm overgieten en gedurende ongeveer 1uur in de bain marie laten garen Word koud gegeten. Men kan de smaak verbeteren door er fijn gehakt spek of hesp) bestaat er nog zoiets) bij te voegen. Kan aan dunne plakjes gesneden worden. _______________________________
Havermoutkoekjes 2koppen havermout in water laten weken.Er look,sjalot ui, thym,laurier,zout en peper,nootmuskaat,paprika(volgens smaak) bijvoegen. s'anderedaags ,de havermout,onder voortdurend roeren,ten minste 10 min.laten koken.tot ge een dikke brij bekomt.(er dan de specerijen als thym en laurier er uithalen) Van het vuur nemen en er voorzichtig een eigeel doorroeren. Op een plaat uitspreiden en laten afkoelen. Op het ogenblik van ze te bakken,koekjes bruin laten bakken. Word warm opgediend met tomatensaus. Men kan er vleesgehakt bijvoegen indien men het heeft. ______________________________ Vleesballetjes (zonder vlees) Havermout gedurende 1 uur laten weken in melk of water.Er een lepel vleesextract of in wat water opgeloste bouillonblokje bijvoegen en verder te werk gaan als voor een gewone vleesballetjes.t.t.z. look,ui,nootmuskaat,peper ,zout, en zo mogelijk een ei bijvoegen. Balletjes maken die men plat drukt na ze in de bloem gerold zijn,dit om het bakken te vergemakkelijken. ___________________________________ Onbijtkoek 150 gr.bloem,50gr.suiker,2 soeplepels honing(of kunsthoning) een weinig melk of water,een koffielepeltje bakkingpoeder. goed doorheen mengen en wat laten rusten in een open vorm leggen Gedurende 1/2 uur; in een matige warme oven laten bakken. _________________________________________ Om 150gr.boter in 800gram smeerpasta te veranderen. 2/3 liter melk laten koken -er een kop afnemen..Hieraan 30 gr. zout,50gr. bloem een 2 eieren,waarvan het wit tot sneeuw is geklopt en bijvoegen. Voeg dit mengsel bij de overige melk en laat al roerende aan de kook komen tot een dikke pap verkregen wordt. 150gr.boter bijvoegen en goed doorheen werken.Laten afkoelen _____________________________________ De Soep. Is zeer lekker en goed gebonden als men er 4 ongeschilde aardappelen in stukken snijden.De schil blijft in de zeef als men ze soor een zeef of een vergiet giet. __________________________________ Zo u een doosje sardienen heeft Om het maximum uit de inhoud van de doos te halen,giet men hem over in een schotel,1soeplepel mostaard en 2 soeplepels azijn bijvoegen. Alles doorheen werken tot men een gladde massa bekomt die men op het brood smeert. ________________________________ Om met 1 ei ,2 grote eierkoeken te maken. Het ei goed kloppen,2 soeplepels bloem of maïsena bijvoegen, 1 kop melk of water,een weinig zout.Bak hiervan op^de gewone wijze in de pan 2 eierkoeken. _______________________________
Even in het verleden kijken op 11 Februari 1941. De maximum prijzen van konijnen en gevogelte.
De maximum prijs van konijnen en gevogelte zijn als volgt; Kooprijs,het kg. aan de voortbrenger 15 fr. Prijs aan de verbruiker 25 fr Graankip,van 350 gr.tot 1.000kg aan de voortbrenger 25.50fr. Voor de verbruiker geslacht. 40 fr. Mesthoen (Brussels kiekens )onderscheidelijk 27.50 en 45 fr. Eend: 13.50fr ; en 26 fr. Gans:22fr en 36 fr. Duif:(oud) het stuk 5 en 8 fr. Duif (oud) 25.50fr en 40 fr. Kalkoen: 27.50fr.en 45 fr. Jonge duif (grote) het stuk 8.50fr. en 12 fr. Jonge duif (kleine) 7 tot 10 fr. Tam konijn,het levend aan de voortbrenger 13.30 fr geheel met kop en poten voor de verbruiker 22 fr. Wild konijn,het kg.gedood ,aan de voortbrenger 10 fr en voor de verbruiker 18 fr. Deze prijzen moeten in de provincie Limburg,Antwerpen,Oost en West Vlaanderen met 1 frank verminderd worden voor de kookkippen,graankippen en geslachte kippen. Inde provincies Luik ,Namen, en Luxemburg moeten de prijzen vermeerdert worden.met 1 frank. De aankoopprijzen voor de verkopers in t'klein moeten ten minsten 20% lager zijn ,dan de prijs door de verbruiker te betalen; Het aan de verbruiker aangeboden geslachtgevogelte moet uitgehaald zijn,d.i. het binneste moet verwijderd worden, met uitzondering ,maag,hart,en lever. Het opvullen met papier is verboden; De konijnen moeten uitgebloed zijn. Geen enkele ander benaming dan deze vermeld is toegelaten. Voor u gelezen in een krant van 1 Februari 1941. Wat een prijzen verschil.deze zijn verschenen in het staatsblad ;26 januari 1941.
De wijk Groenenhoek bevindt zich in Antwerpen extra-muros buiten de ring.Ze ligt rechts en links van de hoofdstraat,de Diksmuidelaan,die loopt van de Borsbeekbrug(ring) tot aan de Luchthaven Deurne.Het grootste gedeelte van de wijk behoort bij het district Berchem, ongeveer een derde bij het district Borgerhout. De wijk is dicht bevolkt,ruwweg geschat zijn eer 20.000 Groenenhoekenaars,het aantal inwoners van een doorsnee-provinciestad. Typisch voor de wijk is dat ze 85 jaar geleden nog niet bestond. De groei van de wijk Groenenhoek. Groenenhoek 1920:een zestal boerderijen met hun bijgebouwen,velden en weiden. Daartussen kronkelt een aardeweg,de Helderstraat,van de huidige Troyentenhoflaan naarDen Helder(nu Potvlietlaan) Verder zijn er slechts los-verspreide gebouwen. -In 1910 wordt de monumentale Huize Groenenhoek gebouwd door Kunstschilder Joris Nauwelaerts. -Op de kruising van de toenmalige Helderstraat (nu Diksmuidelaan) met de Leemstraat(nu Gitschotellei) verrrijst rond dezelfde tijd de toen ultra moderne tramloods(nu trammuseum.) -Bij de kruising van de straten staan ook enkele burgerhuizen en een Café. over het onstaan en de snelle ontwikkeling van de wijk verschenen reeds talrijke bijdragen. Vanaf november 1920 wordt er volgens planning gebouwd. Het stratenplan voor de toekomstige wijk wordt in de gemeente raad van 16 September 1921 volledig vastgelegd en alle straatnamen worden meteen ingevuld.Maar de meeste straten worden geleidelijk en pas vele jaren later werkelijk aangelegd en bebouwd.Zo ontstaan de edelgesteenden straten,de frontgemeenten namen en de wijk van de Romeinse godenwereld. De gronden van één boerderij worden grotendeels aangekocht door de abdij van Averbode die er in 1923 de parochie van het Heilig-sacrament sticht met daarbij nodige gebouwen:kerk,pastorij,scholen,gildenhuis..... Een groot gedeelte van het nieuwe woongebied wordt opgevat als sociale woongelegenheid voor grote arbeidersgezinnen.Typisch hierbij zijn de 137 huizen van de eerste tuinwijk,daarna de nog veel meer uitgebreide tweede tuinwijk.Na wereldoorlog II koimen er in snel tempo nog vele sociale woningen tussen de Diksmuidelaan en Saffierstraat. Ook de gronden van de vroegere Gitsschotelvelden worden deels voor dat zelfde doel gebruikt.Langs de Ring komt nog zo'n wijk en tussen de twee spoorwegen,rond het Binnenplein,een mix van sociale woningen in laag en hoogbouw. Een kaart groenenhoek kan op dat gebied verrassend ingekleurd worden.De overige straten werden door gewone kopers in bouw gebracht; Nu in de jaren van 2000 zal men niet veel bouwgronden meer vinden. De inwoners kwamen van overal. In de jaren'20 zijn er veel gegadigden voor de te bouwen en te huren huizen.De mensen stromen toe naar waar voorheen slechts veld en wei was. Vanwaar? Van overal.Slechts afstammelingen uit de zes boerderijen en de enkele verspreide huizen kunnen zich nog inheems noemen. Een grote groep komt uit oud-Berchem en uit andere buurtgemeenten,vooral Borgerhout en Deurne.Daar is immers net als in Berchem na wereldoorlog I echt plaatsgebrek.Het stadscentrum volgt en dikwijls na een verblijf in Antwerpen een stroom van inwijkelingen uit de Kempen,het Waasland,de dorpen rond Lier en Mechelen. Er komen ook in elke straat een aantal Franssprekenden (Walen)wonen.In die tijd erden douaniers en militairen nog doorheen het hele land verplaatst. Er wonen in Berchem verbazend veel vreemdelingen;ook uit die groep vinden er een aantal de weg naar de nieuwe wijk,Vele diamantslijpers hebben nood aan een woning,onder hen een aantal joodse gezinnen.Ze komen uit Nederland,Polen en Rusland.Ik ken de precieze cijfers voor de Groenenhoek niet,maar in 1925 woner er in Berchem 443 Polen en 120 Russen. Zo wordt de Groenenhoek bevolkt, de scholen worden herhaaldelijk vergroot,vele vereningingen komen tot bloei en de twee wijkcinema's zaten toen overvol. Al die mensen brengen hun verleden mee.Hun leefwereld en die van hun ouders en voorouders.Hun manier van spreken en omgaan met elkaar,Hun heimwee dikwijls.Allen zijn min of meer ontworteld.Ooit zei iemand;"Het is toch eender waar men woont.Overal zijn er huizen en overal is er wel een bakker? Dat is zeker mijn menig niet en vermoedelihjk ook niet de uwe,anders zou u dit artikel niet lezen.Eigenlijk is iedereen die verhuist,ontworteld.Maar meestal komt men dan terecht in een bestaande samenleving met vaste structuren,een netwerk van organisaties en langzaam gegroeide gewoonten.Daarin probeert men zijn eigen weg te zoeken en een plaats te vinden waar men als individu en als gezin tot zijn recht kan komen en zich ontplooien. In Groenhoek jaren '20 is er niets van dit alles.Initiatiefnemers krijgen een kans, de parochie neemt vorm aan en ook de wijk krijgt structuren met een gemeente school,een wekelijkse markt,een tramlijn en bussen rijden op en af.naar het stadscentrum van Antwerpen. Toch blijft de razendsnel groeiende bevolking er geïsoleerd door de groenezones er omheen:De luchthaven van Deurne,de vestinggordel,de nog resterende boerderijen met hun velden romdom,de sportvelden Berchem-Sport.Ook de aanleg van het goederenspoor Monchen -Gladbach(in realiteit Herentals,Turnhout) werpt een dam op,al worden twee bruggen voorzien. Er is ook een Steinerschool ,stillaan maar zeker, wordt het een mooie levendige wijk. Voetnoten en aanvullende bemerkingen. in verband met Groenenhoek verschenen er in het Heemkundig Handboekje van Gitschotelbuurschap langere en ook korte artikel.Ik vermeld slechts vier van de meer uitgebreide bijdragen. VanDe Vijver F.Een halve eeuw Groenehoek jg. XXI/2 Van De Vijver F. De noodwoningen Gitschotelvelden te borgerhout. jg.XXVI/2 Tirenliren L;Pastoor Bayens,een tijdsbeeld te Berchem-Twede deel:een aanvulling 28 jaar later,jg 46/2. De geschiedenis van parochie en wijk worden ook door mij uitgebreid beschreven in vijf geïllustreede brochures die verschenen in 1995,1999,2000,2001 en in 2003.
Geschreven door Lieve Tireliren. met dank aan Gitschotelbuurschap. Binnen en buiten
Kijken naar de zon. Een dag kun je makkelijk herkennen.Die begint als de zon opkomt,en eindigt als het donker is geweest en de ochtend weer gloort. Je zou de dagen wel kunnen tellen.In een heel jaar zitten er ongeveer 365.Je zou die allemaal een naam kunnen geven. Kijken naar de Maan Daarom vonden geleerden er wat anders op.Ze keken niet alleen naar de zon,maar ook naar de maan.Want ook die schuift elke dag een stukje verder langs de hemel.En ze ziet er telkens ook een beetje anders uit.Net of er een poosje groeit,tot ze een ronde schijf vormt.Daarna verdwijnt ze stukje bij beetje.En na een poosje begint het hele schouwspel opnieuw.Dat duurt ongeveer 29,5dagen.Je zou het een maan-dag kunnen noemen Iedere maand een naam. Het was Julius Caesar,die besliste dat elk jaar precies 365 dagen zou duren.,en elk vierde jaar 366 dagen.Hij profiteerde er meteen van zijn eigen naam te geven aan de maand die hij het mooiste vond;Juli !Caesars opvolger,Augustus,aapte dat meteen na.En omdat hij zichzelf net zo belangrijk vond, moest ook 31 dagen hebben.Weer speelde februari daardoor een dag kwijt Dertien in een dozijn. Maar er bleef nog een probleem.Als je even rekent,merk je dat de maan net iets te snel is.Immers,12x29,5 maakt 354 dagen.Te weinig om een jaar vol te maken.En neem je 13 manden,dan heb je enkele dagen te veel.Uiteindelijk werd er beslist de maanden afwisselend 30 en 31 dagen te laten duren.Dat maakt samen 366:net eentje teveel.Daarom kreeg februari een dag minder. _____________________
De volksweerkunde uit het begin van de negentiende eeuw was een curieus mengsel van gezond verstand en bijgeloof. Het bestond uit een samen raapsel van duizenden weerregels,spreuken en gezegden.Een deel van deze spreuken hoort men ook nu nog wel.
In vele weerspreuken wordt een verband gelegd tussen de maan en de bewolking. Dit zijn redelijk betrouwbare spreuken. Een koude heldere nacht leidt dikwijls tot vorst of mist in de ochtend en het is vooral tijdens zulke nachten dat de maan goed te zien is. Vandaar komt het gezegde dat na een heldere nacht vorst komt.
In de volksweerkunde komen vele gezegden voor die zouden moeten wijzen op het voor- spellende gedrag van dieren en planten.Zo werd wel eens beweerd dat koeien gaan liggen als er regen komt en dat bijen voor een storm terugkeren naar hun korf. De meeste van deze gezegden weerspiegelen echter slechts de gevoeligheid van dieren en planten voor ver- anderingen in atmosferische omstandigheden,met name de vochtigheid.