29 Juni 1942
Naar een opvoeding der weg gebruikers.
Er werd in de stad Brussel een persconferentie gehouden waarop een uiteen zetting gegeven werd over de opleiding der weggebruikers,in verband met de weken van de verkeersopleiding,welke zullen gehouden worden in samenwerking tussen het Ministerie van Verkeerswezen,het ministerie van Verkeerswezen,het ministerie van Binnenlandse zaken en politie. Ineden korte uiteenzetting wees een Duitse Verkeersdeskundige er op dat het verkeersprobleem dat zich in alle landen stelt,een Internationale oplossing moet krijgen.Iedere oplossing van het verkeersprobleem streeft ernaar enerzijds,de verkeersongevallen te verminderen,anderzijds de vlotheid van het verkeer te vermeerderen. De ordening van het weggebruik in België,het tot stand brengen van een verkeersdicipline is in de eerste plaats een noodzakelijkheid voor de vbevolking zelf. Politiemaatregelen zijn slechts een drubbel op een hete plaat.Het doel moet bereikt kunnen worden door de opvoeding van het publiek ;de pers;radio;schoolondericht en propaganda kunnen hiertoe bijdragen,indit verband zuyllen vanaf 5 juli drie weken voor verkeersopleiding worden ingericht;In de eerste week zal men zich speciaal richten tot de voetgangers; in de tweede week tot de fietsers;en in de derde week tot de voerders van motorvoertuigen Mischien wordt de vermindering van het verkeer door de oorlog omstandigheden,de noodzakelijkheid ener verkeerdicipline niet zo zeer aangevoeld.Maar thans reeds arbeiden aan de opvoeding der weg gebruikers is werken aan de toekomst.Niemand twijfelt er aan dat het verkeer na de oorlog een zeer snelle uitbreiding zal kennen.Thans is het reeds het gunstig ogenblik om de bevolking daarop voor te bereiden.Maar toch is het ook voor heden noodzakelijkheid de verkeer discipline aan te kweken:Het feit dat in Brussel alleen in 1941 zich meer dzn 3.000 ongevallen voordeden, waarbij 1890 personen gekwetst werden,bewijst dat er nog heel kan verbeterd worden. Het hooftvvan den dienst van het wegverkeer,bij het ministerie van verkeerswezen,onderlijnde het belang van verkeersdiscipline in ons land met zijn dichte bevolking,zijn uitgebreid wegenet,zijn spoor en tramlijnen.Hij herhaalde tevens dat het niet alleen noodzakelijk is het verkeer te reglementeren,maar vooral alle weggebruikers op te leiden. 90% der verkeersongevallen zijn toe te schrijven aan het verkeer fouten, welke konden vermeden worden;slechts 10% vonden de oorzaak in feiten die onafhankelijk zijn ver van verkeersdiscipline De verantwoordelijken personen die belast zijn geworden met de opleiding over het verkeer,hebbezn aan de gouverneurs en burgermeesters een rondschrijven gestuurd met betrekking tot de verkeersweken.Aan de burgermeesters werd o.a.opgedragende politie ambtenaren ter beschikking te gesteld van de schoolbesturen voor de opleiding der jeugd bij het weggebruiken. Wat de stad Brussel betreft, verzekerde de politie eveneens reeds hare volledige medewerking. Er werd een rondleiding georganiseerd door Brussel,waarbij aan enkele voorname verkeerspunten werd halt gemaakt,om vast te stellen hoe overal en bijna door elkeen tegen de verkeersreglementering gezondigd gemaakt, om vast te stellen hoe overal en bijna door elkeen tegen de verkeersreglementering gezondigd wordt, bij de meeste voetgangers schijnt de menig te heersen dat het rode signaal slechts geldt voor voertuigern en niet voor voetgangers.Op de drukste wegen worden de straten schuin overgestoken en op de nagels of witte lijnen,wordt in het geheel geen acht geslagen.Vrouwen wagen zelfs onbekommerd om het gevaar dat zij lopen,midden in een straat een babbeltje slaan.Fietsers zwenken links en rechts zonder ook maar enkel teken te geven,zodat achter hun rijdende voertuigen genoodzaakt zijn plots te remmen.De tram reizigers springen van af of op een rijdende tram om een paar meters te winnen.Motorvoertuigen gebruiken al te veel het midden van den weg of parkeren nog aan de linkerzijde van de baan.Bij een tramhalte blijven ook tal van autovoerders en vooral fietsers doorrijden op gevaar af een der tramreizigers bij het in of uit stappen mede te sleuren.We zouden nog lang deze opsommig kunnen voorzetten,maar elke stabezoeker kan op ieder ogenblik vaststellen,hoede verkeesreglementering overtreden wodt met /een vertraging en belemmring van dit verkeer als gevolg,maar ook nog ettelijke ongevallen.
|