3April 1942
Het Paasfeest in de Folklore.
Eigenaardige volksgebruiken met Pasen. Het Paasfeest is in onze streken een door onze mensen zeer gevierde Feestdag. Voor de oorlog zochten onze kleuters dan in de weiden en hoven, tussen struiken en in het gras naar bontgekleurde paaseieren en de chocolade versnaperingen. In dien strijd welke thans woedt ons geen beperkingen zou opleggen,zouden wij ook dit jaar onze kleine juigend de door <<De klokken van Rome>> uitgeworpen lekkernijen zien zoeken en zouden wij in de winkels zien vol liggen met chocolade of marsepeinen eitjes van alle grote en mogelijke versieringen. Zelf de Paashaas was alhier nog niet uit de mode;...... In vroege eeuwen was het een verplichting dat de lijfeigenen met Pasen aan hun Heren,eieren schonken.Dit was een bepaling der leenplicht.Sommige groepen of scholen hielden dan de zogenaamde << eierprocessie<<.Na eerst de kerk enkele godsdienstge liederen gezongen te hebben,trokken zij zingend door de straten en zamelden deur voor deur hun eieren in welke de stedelingen of dorpenlingen steeds goedschiks schonken. Deze primietiven optochten kregen weldra een grote uitbreiding,en sloten zich bij de armen of kleine burger en vereenigingen aan.Zelfs de adellijken heren en jonkvrouwen op hun prachtige paarden en schimmels en vergezeld van een gevolg dienaars namen er aan deel en verzamelden eieren welke zij daarna aan de armen en behoeftige schonken. Tijdens de regering van De Franse koning Lodewijk den veertienden deelde de vorst in zijn paleis met Pasen telkens honderden bont gekleurde Paaseieren uit aan zijn hovingen. In de 17 en de 18 den eeuw echter,bereikte de versiering het hoogte punt van de Paaseieren.Na de Paasmis ten hoven der Franse koningen bood men aan de vorst en de koninklijke familie korfjes met vergulde en rijkbeschilderde eieren aan, waarvan sommige door beroemde kunstschilders waren vervaardigd, welke daardoor fabelachtige sommen ontvingen.Sommige kunstschilders werden in dien tijd zelf beoordeeld naar de versieringen welke zij op de paaseieren aanbrachten. Te Versailles bevinden zich nog twee eireschalen,de ene door Locret,de andere door Watteau met miniaturen versierd en opgedragen aan << Madame Victoire de France,dochter van Lodewijk den Vijftiende<< In onze strreeken was het verder de gewoonte dat op Paasdag de Kempische en Hagelandse boeren een korf eieren naar Meneer Pastoor lieten dragen,welke hij gewoonlijk goed kon gebruiken. Vroeger werd het Paasfeest in Rusland ,de Tsaren eveneens fel gevierd.Verschillende dagen op voorhand wordt reeds aan de feesttafel en aan de gerechten gewerkt. Het middelpûnt der rijkvoorziene tafel was het in boter verwerkte Paaslam,waarrond de schotels werden geplaatst en enkele schotels met zaden; Na de Paasdienst in de kerk ging de Pastoor van deur tot deur de paastafel inzegenen en kon daarna het paasmaaltijd beginnen.Elk der aanzittende nam een ei,en kraakte dit tegen het ei van de buurman.Dan begonnen ze volop de schade van deze vastentijd duurde maar eventjes drie dagen.......... In Hongarije was het vroeger tevens de gewoonte dat de jongens van het dorp op Paasmaandag de meisjes hunner keuze afwachtte bij een bron of waterput;Ze namen de meisjes vast,goten hun emmerwater over kop en deden hun dan nog een ei,en een kus beloven...Wat het betrof,werd de belofte gewillig gegeven,maar anders was het echter wat de kus aanging. Op het ogenblik dat de jongen den zaligheid van een malse zoen verwachte rukte het meisje zich plots los en het werd -een geworstel en dan dan op de loop,waar de toeschouwers veel plezier aan beleefden.Vermits het echter een verloofden gold, werd dan de schuld en de intrest betaald tot voldoening der partijen. Het is typisch en tevens opvallend dat in deze schijnbaar eenvoudige volksgewoonten,terzelfdertijd alle elementen aanwezig zijn van de oude ere dienst der Germanen;Namelijk het begieten met water uit een waterbron,het schenken van eieren en het zich openbaar vertonen als verloofd. In onze gewesten wordt het Paasfeest op verschillende wijze gevierd bijna elke stad of dorp heeft hiervoor een speciale gewoo,nte welke thans denkelijk meeste al verdwenen zijn, doch welke men in de archieven en gedenkschriften nog kan terug vinden. Te Hakendover werd ook de laatste jaren nog een diep ingewortelde folklorischtisce Paasgewoonten in ere gehouden. Op de twede Paasmaandag trokken duizende mensen uit de Kempen en Hageland daarheen om de Processie bij te wonen,welke daar na de Hoogmis om 10 uur haar omgang doet, dwars fdoor den velden.De stoet wordt door de landbouwers te paard gevolgd om door de velden te rijdenn zondezr aan tre slaan op het groen of de veldvruchten en na den omgang gans vertraappeld te zijn.Wanneer te midden der welige akkerlanden den zegen gegeven wordt,knielen allen neer in het zand en wordt het plechtig stil. De inwoners zullen er niet aab denken zich verzetten tegen die boeren door hun velden en landerijen,Zij zijn van mrning dat, hoe meer de landbouwers de sporen dragen van de bedevzaarders,hoe meer hunakkers met weelderige oogsten zullen gezegend worden. Het is verwonderlijk,hoe dat elk jaar de oogsten in volle bloei staan.Men verteld in het dorp dat eens een landman,vele jaren geleden de processie belet had, om door de velden te trekken.Toen er moest geoogst worden bemerkte de boer tot d-schrik dat alle korenaren die op de velden stonden leeg waren... Op andere plaatsen werd er een processie gedaan of men gaat naar de kappeltjes in de vclden... __________________________________
|