Zondag 18 Augustus 1940.
Een Gents Zondagspraatje.
Groenten en Fruit.
Groenten en fruit vindt men in overvloed op onze markten en in onze winkels.Vortelen,bloemkolen,princessen, snijbonen, andijvie, prei, selder, benevens,pruimen peren, appelen, enz,komen met karre vrachten toe. De prijzen zijn san ook in het bereik der nederige beurzen,vooruitziende huisvrouwen nemen hun voorzorgen.Princessen,tomaten,snijbonen, zuring worden ingelgd terwijl ook maatregelen kunnen getroffen worden om prei en selderij te bewaren.Wat het fruit betreft, goede appelen behouden lang hun kostbare hoedanigheden,terwijl van pruimen confituur wordt gemaakt;Sind lang was het op onze aloude groenselmarkt zo druk nietmeer als tegenwoordig:iedereen wil,inmate zijner geldmiddelen,één voorraad groenten en fruit opdoen.
Onze Openbare diensten. De Nationale Bank en de postkantoren hebben hun financiele bewerkingen hervat. Wat te goede komt aan het handels en zakenleven. Het was vooral de schorsing van de checkdienst en van de Spaarkas,die vele lieden in een moeilijken toestand brachten:nu is het weer in orde. Van zohaast de openbare diensten hun gewonen werkzaamheden staken, wegens een of andere reden,wordt iedereen gewaar welke leemte ze laten. Zo horen wij nu klagen door degenen over den spoorwegdienst,door de anderen over de telegraaf,en de telefoondiensten,die nog steeds gedeeltelijk stilliggen. Het minste dat aan de openbare diensten hapert, heeft zijn weerslag op onze levenswijze, daar wij gewoon zijn aan de gemakken der moderne tijden. En nochthans stuitten vele uitvindingen en verbeterringen ,die nu aangezien werden als onmisbaar ineen beschaafde samenleving,bij hun invoering op vertoon. Toen b.v. minister Rogier in 1833 een wetsontwerp voorbracht tot het aangaan van een lening voor het leggen van den eersten spoorweg,ging er een groot verzet op in de kamer,onder voorwentsel dat door het invoeren der treinen,huurhouders,koetsiers, rijtuigmaker,,vaartschippers,,sluiswachters,enz. werkloos zouden worden. Toen in 1874,er sprake was van te Gent een tramdienst in te richten,werden protestlijsten in omloop gebracht.De winkels en magazijnen,gelgen langs de omloop van de tram,zegde men onder andere,zouden hun klanten zien wegblijven,wegens het gevaar dat deze stedelijke spoorlijn voor de rustige voetgangers zou meebrengen. Al deze onzin en al deze onheilspellende voorzeggingen werden door de feiten gelogengestraft,maar maakten niettemin indruk te dien tijde.
DE Vrachtwagens Wij hebben nooit zoveel beweging in de Gentse straten gezien dan tegenwoordig.Het is een beweging die verschilt met de vroegere,doordat er minder partuculiere auto's rijden en veel meer autobussen en vrachtwagens. Sinds het verkeer per spoorweg moeilijker geworden is,wordt het vervoer der koopwaren nu weer gedaan met vrachtwagens.Weet men dat een honderdtal voerlieden uit alle streken van Oost-Vlaanderen,tweemaal per week,gewoonlijk den Dinsdag en denVrijdag,naar Gent komen om koopwaren te lossen en te laden? Het is natuurlijk in de omtrek van de markten dat de wagens hun standplaats hebben, maar om het verkeer niet te zeer te belemmeren in de middenstad, werden ook de Zandberg,de Ottogracht,de Belgradostraat,het Sluizeken,de Baudelokaal en andere meer verwijderde straten als standplaats aangewezen.
Moelijke werken. Bij het opblazen onzer bruggen,vielen blokken blauwen steen van honderden kilo in onze waterlopen. Ze kunnen nochthans op de bodem niet blijven liggen,ze zouden de scheepvaart belemmeren.Aan de Rozemarijnvaart daalde herhaaldelijk een duiker in het water, die deze steenblokken onder water vasthechte aan de metalen kabel waarmede ze, door middel ener katrool, naar boven gehaald en op de oever gebracht worden.
Gelezen voor U uit Het Laatste Nieuws.Zondag 18 Augustus 1940
|