We werden deze morgen omver geblazen. Allez, ttz, de hond. Ik sta wat steviger op mijn poten. Maar dat belet hem niet zijn snoet richting bal te wenden. Hij heeft dan wel geen woorden maar wel snoetuitdrukkingen en manieren om zich te placeren en te kijken naar waar zijn spelattribuut ligt. Dus ja, als baasje is het door weer en wind spelen met een bal en 'kijk' en 'zoek' te roepen. De buren kennen die uitdrukkingen ook al na zovele jaren. En dus begint de nieuwe maand, al de 10e van 2022, met serieus wat luchtverplaatsing zodat we niet meer zouden treuren om die paar natte herfstprikjes van maand 9. Misschien dat er nu het stevige spul aankomt als de restanten van 'Ian' uit Florida de oversteek van de Atlantische Oceaan wagen. Enfin, het is niet allemaal kommer en kwel, de temperatuur is best aangenaam en het is droog. Vandaag de "Internationale Dag van de Ouderen" en ook zeer geleerde professoren komen in de herfst van hun carrière en de senioren vervoegen. Hoe goed men zich ook voelt, hoe jeugdig het brein nog werkt, de meest illustere geest, hoe fris, alert en adrem men ook moge wezen, na 65 jaar levensstudie krijgt eenieder het diploma 'Pensioengerechtigd'. En omdat eenieder hetzelfde label krijgt, zijn we vanaf 65 of 67 allemaal evenveel waard. Natuurlijk is dat wat onwennig. We hebben enige tijd nodig om dat te beseffen en te laten doordringen. Het is het spreekwoord "anderen en beteren" dat van toepassing is, of de figuurlijke aflossing van de wacht en dat ligt de eerste dagen een beetje moeilijk. Daar horen enkele vragen bij. Is ouder worden een kunst? Wordt de wereld kleiner als je ouder wordt? Wat heeft leeftijd met vrijheid te maken? Wat heeft leeftijd met vriendschap te maken? Wat mag de griep/corona van jou stelen: je verjaardag of Kerstmis?Ga je voor lekker of gezond? Is een brood 'techniek'?.
Mijn plantjes van Van Eyck komen eraan.Nr 42, fijnspar, picea abies, vurenhout. Symbolisch voor hoop en bestendigheid, symbool van 'voorbij is de tegenspoed'.. De den verdringt de andere bomen bij feestelijke gelegenheden, zoals met Kerst wordt hij onze kerstboom. Nr 43, vetblad, pinguicula vulgaris. Daar heb ik niks over symbolische waarde voor gevonden. Nr 44, parasolden, pinus pinea, pijnboom. In de Middeleeuwen is hij het zinnebeeld van de 'boom des levens' in Het Paradijs. Later symboliseerden op de 'paarskaars' de 5 pinien of denneappels de wonden van Christus. Het is ook het symbool van berouw.
In de krant werd ik teruggestuurd naar de jaren 1982-1993. De legendarische reeks "Cheers" en al zijn belangrijkste acteurs werden eens voorgesteld in hun hedendaagse leven. Ze zijn nog allemaal springlevend behalve 'coach' uit de eerste jaren. Ik weet niet of deze sitcom vandaag nog evenveel succes zou hebben. Maar ik kijk nu ook af en toe naar "The Golden Girls" van 1985-1992, en zó gedateerd is dat nog niet. Dat is lekker ontspannend zonder complimenten, bijbedoelingen of levenslessen en zorgt voor af en toe een glimlach. Tot morgen
Ik start direct met de vragen. Wat is werken? Hoe waardeer je werk? Is naar school gaan werken? Wat heeft school of werk met vrijheid te maken? Als je iets leuk vindt om te doen, noem je het dan werken? Waar die vragen allemaal vandaan komen? Wel, dat is hetgeen waar de filosofen zich mee bezig houden. Ik heb zo meer dan 300 vraagjes gevonden, waar eens bij stilstaan, een discussie of gewoonweg een gesprek over mogelijk is. Maar uiteindelijk zijn we allemaal een beetje 'denkers'. We proberen allemaal wel antwoorden te vinden op 'wat, waar, waarom' dat onze levensweg passeert. Alleen noemen we dat geen wijsbegeerte zoals aan de unief. We worden niet betaald om onze tijd onder een appelboom al denkend door te brengen en een 'eureka'moment in een paper te publiceren in een gerenomeerd tijdschrift en alzo onze oplossingen en antwoorden kenbaar te maken. Voilà, klaar is Kees voor dit onderdeel van mijn blog. Dan nu de groenten, planten en bloemen. Ik kan jullie verzekeren dat ik er een hele boterham aan gehad heb. Het bracht me zelfs met een tijdscapsule terug naar de tijd van Karel de Grote en zijn zoon Lodewijk de Vrome, rond ± 800, om jullie niet met té veel data op te zadelen. Ik leerde ook weeral denkers, schrijvers en andere mensen kennen, zelfs verordeningen uit de rijke, verre, grote geschiedenis van de mensheid. Nr 39, pioen. De bloem staat symbool voor schoonheid, romantiek, liefde, geluk. Wordt ook wel eens Mariaroos of Pinksterroos genoemd omdat haar bloemknoppen openen als een roos in de maand mei. De zaden staan voor schaamte, verlegenheid en worden veelal beschreven en gebruikt in occultisme en heksenkunst. De pioen heeft na de bloei zaadjes die fosforicerend zijn in het duister. Die kleine rode vruchtjes worden gebruikt voor het afweren van demonen, hekserij en koorts. Apuleius, arts en filosoof uit de Latijnse Oudheid, beschrijft deze wondere zaadjes in zijn schelmenroman, vertaald in de tijd van onze schilders als "De Gouden Ezel":"....schynen te lichten des nachts gheleyck een keerse......"en wordt gezien als "...klaerschijnende vierighen glans, die sy verre en wydt verspreidt...". Zijn "Methamorphoses" is de enige Latijnse roman die in zijn geheel is bewaard gebleven. Nr 40, pastinaak, pastinaca sativa, pimpinella saxifraga, symbool voor 'kans' en afspraak. Was vóór de aardappel een belangrijk volksvoedsel. Zo belangrijk dat het in "Capitulare de Villes " uit 795, verordent werd door Karel de Grote/Lodewijk de Vrome, te telen en te verbouwen op de gronden van de kastelen, binnen de kloostermuren of op landerijen. Nr 41, dadelpalm, phænix dactylifera. Symbool van de wederopstanding, de onsterfelijkheid. De Engelen zouden de takken naar de martelaren hebben gebracht om hun ziel te bevrijden van de kwellende pijnen en ze naar de hemel te brengen: de overwinning op de dood en zo het symbool op 2 november, allerzielen. Men ziet dikwijls palmen op de zerken gebeeldhouwd.
Een rechtzetting over de cd van de tafels van vermenigvuldiging. Het is niet te beluisteren op internet, enkel bestellen op maaljemee.myshopify.com. Tot morgen
A glorious day na de nattigheid van de laatste dagen. "Ik voel me goed, ik voel me goed...." zingt Johan Verminnen en zo voel ik me ook na een verkwikkende nachtrust. Ik heb deze morgen al het beste uit mezelf gehaald door te poetsen, te wassen en te strijken. Nu is het moment van rust aangebroken en dat kan even goed al schrijvende gebeuren. Het beste wat ik in de krant las : En nu meezingen met Maaike: 1x7=7, 2x7=14, 3x7=21..... Een schoolmeester was het beu om al jarenlang altijd maar hetzelfde te herhalen, altijd terug van nul te moeten beginnen, en op een eentonige manier de verplichte leerstof van het 4e leerjaar te brengen. Een geweldig goede inval had hij: per cijfer/per tafel een lied componeren zodat het aangenaam werd en gemakkelijk te onthouden, voor het kleine grut. De ouders moeten niet wanhopen want onze meester heeft de tafels op verschillende muziekgenres gezet, gaande van hiphop, country, chanson...Hij vond zangers, acteurs en actrices om zijn liedjes op cd in te zingen. Beluisteren? surf naar maalje-mee.myshopify.com.
Aan een mooie Chinese spreuk, "wie zichzelf kent, klaagt niet over anderen", koppel ik mijn filosofische vragen van de dag. Wat weet ik van mezelf? Waar komt jouw 'ik' vandaan? Wanneer denk ik alleen aan mezelf? Wat heeft eerlijkheid met jezelf te maken? Wat maakt jou uniek? Wat zou ik aan mezelf beter willen maken? Wat ben je liever: sterk of slim?
De plantjes van het schilderij, verbijsteren me iedere dag met hun betekenis en het waarom. Ik geef niet alles weer want dan zou ik pagina's te kort komen. Ik probeer de symbolen, die het katholicisme overnam van de Latijnse en vooral Griekse mythologie, op te zoeken. Maar heel zeker is dat Jan en Hubert hun klassiekers kenden en wisten dat hun symboliek goedgekeurd was door de Paus van Rome. De betekenissen, symbolen en zinnebeelden van planten, bloemen, bomen en struiken waren in de Middeleeuwen blijkbaar goed gekend. Dat is iets waar ik tot mijn grote spijt bijna niets meer van afweet. De mythologie, is zoals het boek Genesis van de Bijbel, het verhaal over belangrijke vragen en denkbeelden over de oorsprong en de aard van de mensen, de wereld, natuurverschijnselen en nog veel meer die men probeert via vertellingen, symbolen en zinnebeelden duidelijk te maken en te verklaren. Een beschrijving van de natuurapotheek vóór de pharmacologie een wetenschap en bedrijf werd. Nr 37 kaasjeskruid, muskaasjeskruid, malva. Staat voor weldadigheid, zaligheid en is symbool voor de moederlijke tederheid. In al de delen van de plant is er een slijmachtige stof aanwezig die een heilzame werking heeft op de slijmvliezen en ze week maken. Komt van het Griekse, malassoo. De vruchtjes lijken op kaasjes en kunnen de voorlopers van onze marshmellows genoemd worden. In het Engels noemt de plant trouwens 'mershe, mellow'. Nr 38, oregano, majoraan, symbool voor vertroosting. De wilde marjolein (dat is iets anders) staat voor 'blos' en soms ook voor 'vroeggeboorte' dat het zou opwekken. Dat is het voor vandaag. Tot morgen
Ik heb mijn gymnastiekoefeningen al gedaan. Armen-buik- been-en rugspieren zijn in beweging gezet door het balspel met de hond. Hij kon deze morgen niet wachten om ermee te beginnen want gisteren was er maar één keer een springoefening geweest, en mijn manneke staat erop voldoende beweging te krijgen van 's morgensvroeg. Ik moet zeggen, er hangt dan ook geen grammeke vet té veel aan zijn lijfje. Alleen de krullekes zijn weeral in het dreadlocksstadium aan't komen. Maar ik luister ook naar de nieuwsberichten en vooral de verslagen over de oorlog in Oekraïne. De duizenden mensen die vluchten voor oorlogsgeweld. Maar ook de duizenden mensen die vluchten om een oproepingsbevel om te strijden in het Russisch leger, tegen de inwoners van hun buurland, te kunnen ontwijken. Mijn vragen hangen er een beetje mee samen. Bestaat er zoiets als 'vrijheid'? Hoe 'vrij' zijn wij? Wanneer ben je echt 'vrij'? Waarom zou je 'vrij' willen zijn? Wanneer voel jij je niet 'vrij'? Wat heeft geluk met vrijheid te maken? Van wie is een land? Ik kan zeggen dat plant nr 34 er wat mee te maken heeft, olijfboom, olea. Van oudsher een symbool van vrede, vrijheid, dankbaarheid, gebed, zuiverheid en orde. De vele olijfboomgaarden in Zuid Europa, staan voor welvaart, opgewektheid en gezelschap. Eens ze niet meer verzorgd werden/worden of verdwenen/verdwijnen, door oorlog, onrust of ziekte van bomen, was/is er armoede in de plaats, was/is de welvaart weg. De olijftwijg symboliseert de vrede, winnaars en een positief toekomstbeeld. De olijf is het zinnebeeld van sensualiteit, levenskracht en genezing van de ziel. De brandbare olie geeft het reinste licht en zinnebeeld van maagdelijke zuiverheid en reinheid. Daarom werden de olijventuinen in de oudheid, en nog lang, daarna geplant en bewerkt door 'maagden'. Ik zou zeggen, zet allemaal een olijfboom in de tuin of op een terras in een kuip. Nr 35, witte narcis, narcissus. Staat voor het egoïsme, zelfverheerlijking, zelfliefde, als embleem van een onbeantwoorde liefde en verwijst naar het verhaal van de jongeling Narcissus uit de Griekse mythologie. De gele narcis daarentegen staat voor een groeiend zelfrespect, geluk en trouw. En geloof het of niet, die gele bloem staat bekend als het 'wonder van België', omdat ze in ons land overal te vinden zijn in de bermen. Nr 36, wilde/witte waterkers, rorippa nasturtium. Symbool van vaderlandsliefde, patriotisme. Een onopvallende plant die op vochtige plaatsen groeit, ook in helder water. Tot zover de plantkunde, onderdeel botanica, van het schilderij der schilderijen, met veel symboliek die me totaal onbekend was. Tot morgen
"Wees blij als het regent! Want als je niet blij bent regent het ook." En als de specht roept: giet, giet, giet, hij bedriegt u niet. Maar vooral: september is altijd mooi, het is de meimaand in herfsttooi. Deze spreuken omdat de natuur zegt: mens je hebt van mij genoeg vit. A, C en D gekregen, daar heeft de zon al die zomermaanden voor gezorgd. Nu is het tijd om aan de behoeften van al de rest van de schepping te voldaan: een watervoorraad op slaan om de winter en de volgende lente door te komen, kilte om al de bloemen te laten verwelken, verdorren en wind om alle bladjes van de bomen te waaien en zo een beschermend tapijt over de aarde, met de kiemen voor een volgend jaar, te kunnen leggen. En daarom doe ik weer sokken aan, een pull met lange mouwen, een fleece bovenop, een sjaal en een muts om mijn oren te beschermen. Dat is allemaal nodig als ik op de dijk wil geraken, want de kille wind waait stevig door. Woeffie was bijna zijn oren kwijtgeraakt en werd heen en weer geslingerd door het geweld van de natuur. Het zal deze namiddag weer een feel good dvd worden met blauwe luchten of een echt romantisch verhaal. Hier zijn al mijn vragen. Als je iemand geluk wenst, wordt die dan ook gelukkig? Ben je gelukkig als je 1 milj € wint? Kost iets wat mooi is altijd veel geld? Kun je in je eentje gelukkig zijn? Kun je ook gelukkig zijn als je ziek bent? Kun je ook gelukkig zijn door iets 'niet' te hebben? Wat is volgens jou geluk? Waar wordt 'jij' gelukkig van? Morgen weer andere doordenkertjes.
Ik ben weer in de botanische tuin van onze schilders beland. Nr 31, lucerne/luzerne, medicago sativa. De eeuwige klaver genoemd. In het Arabisch betekent het: vader van alle voedingsmiddelen. Symbool van het leven. Voor de mens zijn er de eetbare spruiten die een ware vitaminepil zijn. De zaden en stengels dienen voor veevoeder voor paarden, melkkoeien, geiten, schapen, kippen. Nr 32, zwarte moerbei, morus nigra. Symbool voor wijsheid, omdat ze zich niet haast om blad, bloem en vruchten te laten verschijnen. Laat ons zeggen, ze wacht tot na de ijsheiligen zodat de verraderlijke nachtvorst haar niet kan kwetsen. Ze is ook het symbool van 'ik zal je niet overleven'. Daar hangt het verhaal van Pyromus en Thisbe aan vast, de Romeo en Julia van de oudheid. Nr 33, mirte, betekenis vanvruchtbaarheid, liefde, glorie, eer. Werd soms ook verwerkt in kransen wegens haar grote sier-en reukwaarde. Een suggestie voor allen die niet willen dat er een alcoholgeur verspreid wordt of dat de flik zou rieken dat je een pintje te veel op hebt: de mirte maskeert de geur. Neem een krans mee van deze groenblijvende heester als je op kroegentocht gaat en 'zet em op'. Tot morgen
De nieuwe week begint met een zwaar regenachtige dag. Dat wil zeggen dat we ons binnenhuis goed moeten kunnen amuseren. Vandaar dat ik meteen van wal steek met wat vragen die jullie op z'n minst enkele minuten kunnen bezighouden, als je ze alleen maar wilt lezen. Anders is het een amusement zoals een ander. Als iedereen grappen zou maken, zou het dan nog leuk zijn? Hoe goed zorg je voor jezelf/een ander? Hoe lang is iemand jong? Ben je slimmer als je ouder bent? Als je veel weet heb je dan ook vragen? Is iemand die veel weet, slimmer dan iemand die veel vraagt? Als er geen vragen meer zijn, is er dan rust? Is filosoferen spelen?
De planten van de dag. Nr 28, Madonnalelie/ witte lelie, lilium. Het embleem van sterfelijke schoonheid en zuiverheid. De maagd Maria verving de godinnen Juno, Diana, en Venus. Zo werd ze het symbool van het reine licht, zuiverheid en bescheidenheid, kuise liefde en majesteit. De meeldraden werden verwijderd omdat ze anders de bloem zouden 'bevlekken' en zo werd de bloem 'maagdelijk' gehouden.. Maria, als symbool van reinheid, kreeg van de engel Gabriël die haar de zwangerschap meedeelde en later de geboorte, een witte lelie als symbool van de 'onbevlekte ontvangenis'. Nr 29, penningkruid, wederik, lysimachia nummularis. De Latijnse naam verwijst naar een beroemde veldheer ten tijde van Alexander de Grote (356vC-323vC), niet naar Judas die Jezus voor dertig zilverlingen verraadde.Ik heb dus de symboliek van deze plant niet kunnen vinden. Het is een totaal ander plantje dan de 'judaspenning', lunaria annua, dat symbool staat voor 'ongeloof'. Als laatste vandaag, nr 30, de zomerviolier, matthiola incarna. Symbool voor vlugheid, vaardigheid en voortdurende schoonheid. Het is een biezondere mooie, bloeiende, geurende plant in verschillende kleuren. Een toelichting omdat het vandaag de Europese Dag van de Taal is, hanteer ikook de wetenschappelijke taal voor de flora. Het is soms de enige manier om onderscheid te maken en de correcte plant, bloem en boom van het schilderij te vinden en de symbolische betekenis waarom ze bij het Lam Gods en al de andere figuren staan.
Ik wil jullie de woorden van Van Dale niet onthouden, het deed mijn wenkbrouwen fronsen. 1) klimaatpsychopaat, iemand met extreme gedachten over de klimaatverandering en extreme gedachten voor de te nemen maatregelen ter bestrijding van die verandering. 2) coronakatholiek, iemand die zich in coronatijd liet bekeren tot het Roomse geloof. Dat is een unicum want er is nog nooit een griepkatholiek geweest, noch ramp-of catastrofekatholiek!! Gerard Reve (1923-2006) beschreef in zijn boek "Bezorgde Ouders" wel al eens een 'natuurkatholiek' ttz "iemand die niet door sacramenten, zoals doopsel en vormsel, tot de Kerk behoort", maar iemand die "door zijn aard en inborst als katholiek kan getypeerd worden". Zoals jullie wel zullen opmerken, ik heb weinig uit mijn duim gezogen vandaag en veel opgezocht en overgeschreven. Dat kan op een regenachtige dag al eens voorvallen. Nog een laatste overgeschreven zin: "het absurde lijkt altijd diepzinning" zei filosoof Wittgenstein (1889-1951).Tot morgen
Mijn werkdag begint, al is het een zondag, als ik mijn laptop aanzet en van weetje naar weetje ga. Een nacht gehad met regen die met bakken uit de lucht viel. Gelukkig was dat echt nodig om de gevolgen en bewijzen van een regelrechte halsmisdaad weg te spoelen. Gisteren is er een moord gepleegd op een vogel, die daarna half verscheurd werd door een sperwer? een grijze, rosse of zwarte kat? of nog een ander dier? Maar het bloed en de pluimen waren de stille getuigen van het vreselijke gebeuren. De buurvrouw heeft de restanten van de ekster in een zak gedaan. Ik durf geen kadavers op te pakken noch met een handschoen, noch met een schup. Ik hoor jullie al zeggen: dat noemt zich verpleegster. Wel, omdat ik in de zorg wilde werken, maar niet bestand was tegen de aanblik van lijden en dood, heb ik vroedvrouw gestudeerd. De kans om in contact te komen met verdriet om ziekte en levenseinde is vele malen kleiner in een moederhuis dan in een hospitaal. Maar om terug te komen op het vreselijke lot van de 'pica pica', was de regen welkom om alle gevolgen van die vreselijke misdaad weg te spoelen. Woeffie kan zo tussen de regenbuien door weer dartelen in de tuin. Vandaar de volgende filosofische vragen. Als dieren geluid maken, hebben ze dan ook taal? Hebben dieren ook landen? Hebben dieren ook vragen? Kunnen dieren tellen? Kunnen dieren zich vervelen? Moet een vriend altijd een mens zijn? Mijn laatste vraag vandaag, omdat ik er nu mee zit door al die vorige vragen: hoe ontstaat een slappe lach?
Terug naar het schilderij dat te bewonderen valt in de Sint Baafskathedraal in Gent. Een schilderij ook met planten, bloemen en bomen, overgoten met symboliek die de christelijke religie overnam van de Grieken, Romeinen, Kelten en nog veel meer volken uit de oudheid. Ik geef enkel de betekenis die de Gebroeders kenden in 1432. Vandaag nr 25, leverbloempje, hepatica nobilis, zo genoemd omdat het blad de vorm van een lever heeft. Het is de vroegst bloeiende bosplant. Het staat symbool voor vertrouwen en zijn herfstbladeren zijn een zinnebeeld voor melancholie. Nr 26, blauwe iris. Zo dikwijls te zien in de handen van Maria, de moeder van Jezus. Straalt vertrouwen, optimisme, wijsheid, waardering uit. Is het symbool van, 'ik heb een boodschap voor jou', maar ook van kracht en koningschap. Te zien in de banier van verschillende landen. Het is een verwijzing naar de 'Drievuldigheid' want 3 bloembladen zijn naar de aarde gericht, drie naar de hemel. Nr 27, laurier. Een laurierkrans op het hoofd van de overwinnaar. Symbool voor roem en eerbetoon, ook van kuisheid. De boom zelf is symbool van welzijn, goddeloosheid en verraad. In bloei: trouweloos. Het blad symbool van 'ik verander pas als ik dood ben'.
Ik ben niet blij met een Belgische zege. Het joch had al een hoge eigendunk. Hij zal nu wel uit zijn voegen barsten voor een heel jaar! Ik maak op een zondag het Vlaamse woord van de dag klaar: patattenstoemp. Tot morgen
Deze nacht viel de regen met bakken uit de lucht! Wat zeg ik? Op sommige momenten werden er kratten leeggekieperd, zelfs precies de hoeveelheid van een hele container die werd leeggegoten. Met veel gedruis kwam dat allemaal op de begane grond en natuurlijk was daarmee mijn slaap foetsie. Maar als ik deze morgen naar buiten ging rook alles heerlijk fris. De bloemekes, struiken en bomen hebben er duidelijk van genoten. Ik ook, want ik zag dat mijn gevel ook weer eens mooi gekuist was, precies of er eens met een grove borstel en bruine zeep was overgegaan. De gazet kwam gelukkig tijdens een droog moment en is geen papier maché geworden. Op die regendagen heb ik altijd schrik dat mijn leesvoer weer pulp is geworden. Meteen maar de filosofische vragen, over de natuur. Die kan je bespreken terwijl jullie knus en gezellig, misschien ook warm, binnenzit. Het is ietwat te nat om op een bankje buiten te genieten van de natuur. En ja, wat is natuur eigenlijk? Wat betekent natuur voor jou? Is natuur gemaakt of vanzelf ontstaan? Zou je in de natuur willen leven? Kunnen bloemen ook gelukkig zijn? Kunnen bomen vliegen? Kunnen planten pijn hebben? Hoe kunnen we huizen bouwen en toch goed zorgen voor de natuur? Hoe ziet de natuur er over 100 jaar uit? Zover zijn we nog niet. Wel al bijna 600 jaar verder als het schilderij "Lam Gods" uit 1432. En al de planten die de Gebr Van Eyck schilderden kunnen we nog allemaal bewonderen in onze bossen, tuinen, velden, parken en andere landschappen. Vandaag nr 22, pluim-es, fraxinus ornus. Is zijn naam afgeleid van de asgrijze kleur van de schors? Of afkomstig van het Griekse 'ask' en later het Latijnse 'fraxinus', beiden betekenen 'speer'?. Essenhout was uitermate geschikt om dat wapen te maken. Is de lans die men gebruikte om Jezus in de ribben te steken na zijn dood, van essenhout gemaakt?. Vandaar de boom op het schilderij?. Of is het omwille van de gedachte dat het de boom was die 'manna' leverde? Het verhaal uit de bijbel toen de Israelieten via de Sinaiwoestijn naar het Beloofde Land. Het zoete geelwitte sap is enorm voedzaam. Het 'manna' is afgeleide van het Egyptische 'mennu' dat voedsel betekent. Nu zegt men dat het 'manna' spiritueel gezien moet worden, een dagelijks goddelijk voedsel dat tot 'onsterfelijkheid' zou leiden. De boom wortelt vast in de grond en is een zinnebeeld van wijsheid, verstand en kracht. Om al deze redenen is hij het symbool van tijd en leven, grootsheid. Nr 23, gele gentiaan, gentiana lutea, beroemd in de artsenij van de Middeleeuwen bij koorts, wonden en ook bij maag-darmklachten. Symbool van je hebt ongelijk, maar dat is wel goed voor je. Nr 24, lievevrouwbedstro, een geurig bloemke, dat veel op de slaapkamers te vinden was. Als droogbloem aan de bedsponde of als matrasvulling. Werd gebruikt bij kaasbereidingen, om heksen en ander kwaad af te zweren. Symbool van bescheiden waarde en gewijd aan Maria. Tot morgen
Astronomishe herfst. Vandaag staat de zon pal boven de evenaar en zijn bijgevolg dag en nacht even lang, t.t.z. elk krijgt 12u. Spijtig dat die uren 'dag' grijs zullen verlopen. Maar ja, het kan niet iedere dag een nazomertje zijn hier op aarde. Het zal hier in ieder geval warmer zijn dan op de planeet Neptunus, die op deze dag in 1846 ontdekt werd door een drietal geleerde wiskundigen. Het is de eerste planeet die door middel van wiskundige berekeningen werd ontdekt. De 'IJsreus' is 30x verder van de zon verwijderd dan ons moedertje aarde en heeft daardoor 165 jaar nodig om rond de warmtebron te draaien. Ze kreeg de naam van 'de god van de golven en alle stromend water' en natuurlijk van de 'god van de zee'. Ik vermeld het vandaag, omdat gisteren met de James Webb-telescoop, men erin geslaagd is de ringen van Neptunus (7 van de 14) vast te leggen. Wie benieuwd is naar deze verre planeet, kan vanaf 20u12 deze als een ster zien flikkeren en schitteren in het O-Z-O hemelfirmament. En als je pas om 21u21 buitengaat, zie je meteen het ISS passeren in het Zuiden. Altijd plezant om even te wuiven naar de astronauten in de capsule. Meteen mijn vragen. Hoe ziet een bewoonde planeet eruit? Waar houdt de ruimte op? Hoe zorg je goed voor de wereld? Houdt de wereld ooit op? Van wie is de wereld, van jou, van mij, van niemand of van iedereen? Waarvoor bestaat de wereld? En om over deze vragen te redetwisten, te discussiëren en na te denken heb je een van de volgende planten van het Lam Gods nodig: nr 19, de vijgenboom. Onder zijn parapluachtige bladen kan je in rust en vrede eens alles overschouwen. Een boom die symbool is van de voorspoed. Ook van de vruchtbaarheid en overvloed. De boom geeft immers 10 maanden per jaar vruchten. Nr 20, speenkruid, symbool van 'jouw blik bevriest me'. Symbool voor vlucht uit verdriet en geeft bescherming. Nr 21, bosaardbei. Staat voor korstondig genot, verlokking en wereldse lust. Het christendom heeft er een bijkomende betekenis aan gegeven. Omdat de plant roosvormige bloemen zonder doornen heeft, met bessen zonder kern noch schaal en gelijktijdig vrucht geeft en bloeit, staat dit lekkere vruchtje, waar koning Boudewijn (1930-1993) zo zot van was (dixit Fabiola 1928-2014), symbool voor rechtschapenheid. Als symbool van zaligheid zien we dit stevig, glanzend, fris, helderrood besje bijvoorbeeld als we zelf met een onze rood geverfde lippen dit heerlijk vruchtje beroeren. Een leuk liedje om daarbij te horen is van 'Groenteman Gijs', "De Aardbei" of ook liedjes van geschreven door Jan Smit en gezongen door Monique Smit onder pseudoniem van '2 kleutertjes', "Aardappels en chocola". Tot zover mijn fruit vandaag. Tot morgen
Na wat gekuis in huis met de nodige hulp, was ik toe aan een verwennerij. Naar de winkel rijdend zag ik dat er over de zee een lichte waas, een klein neveltje lag op een spiegelgladde Noordzee. De autokoffer volgeladen en dan richting vettige snack als middagmaal en een calorierijk dessert als toetje onder de vorm van een tom pousse. Ik zeg dan altijd dat ik een gezond puddinkje gegeten heb, kwestie van niet te moeten zeggen hoeveel kcal dat gebakje bevat. Enfin, ik begin direct bij de vragen. Waar hoor je bij als je 'erbij' hoort? Hoort je stem bij wie je bent? Is denken werken? Kun je alle woorden ergens op plakken? Als je een idee in je hoofd hebt hoe is dat daar gekomen? Weeral wat voer voor een pittig gesprek, met als suggesstie dat te doen buiten op een bankje in het zonneke. Het is de tijd van l'été Indien, zo mooi bezongen door Joe Dassin (1938-1980), en daar moet men van profiteren. Verder is er al een paar dagen wat te doen, over de rangschikking van The Royals van buiten de UK, op de uitvaart. Wel dat is niet willekeurig gebeurd. The Queen gaf voorrang aan de belijders van de protestantse religies zoals de Nederlanders, Noren, Zweden en Denen. Dan kwamen de katholieken aan de beurt en vervolgens de andere godsdiensten en vrijzinnigen. Alles mooi door 'her gracious Queen' uitgewerkt. Wat geen enkel verslaggever vermeldde was de familieband van de Windsors met onze Saksen-Cobourg en Gotha's, weliswaar bijna in het 7e knoopsgat, om het even plastisch uit te drukken. De moeder van Queen Victoria (1819-1901), Victoiria van Saksen-Coburg-Saalfeld (1786-1861) was de zus van onze Leopold I (1790-1865). Dat stukje van de vaderlandse geschiedenis is dan ook weer rechtgezet.
Ik verbaas me meer en meer over de betekenissen en diepgang die onze schilder uit zijn verfpotten haalde. Ik moet zoeken achter al de symboliek die een klavertje of een boompje herbergt terwijl dat blijkbaar in de 16e gemeengoed was. Nr 16, hazelaar, een naaktbloeier omdat hij zonder blad in bloei staat van januari tot maart. Symbool van eeuwigheid, vruchtbaarheid en mannelijke potentie. De tak in het artsensymbool 'esculaap' is een hazelaar. De wichelroede met de Y-vormige tak, is ook van deze boom, want de takken hebben magische krachten. Bij de wortels zou een slang leven, de hazelworm. Groeide er op de boom een maretak en zaten er gaten in de bladeren, dan wist men dat er een slangenkoning woonde. Wie het lukte om hem op St Jan uit te graven en te vangen, die beschikte vanaf dan over bijzondere krachten en kon zich onzichtbaar maken. Om welke St Jan, zegt men niet, want ik tel er al minstens 7. Nr 17, Italiaanse cypres. Een heilige boom, symbool van het eeuwige leven. Nr 18, muurbloem. Symbool van opstanding, symbool van de treurende liefde, trouw over het graf heen, symbool van verlatenheid. Vandaar dat men van het 'muurbloemeke' spreekt over een meisje op een bal dat net aan een danspartner geraakt. Tot morgen
Ik heb een zin om de verkeersperikelen weer te geven: op een snelweg ben je tegenwoordig niet snel meer weg, want 'snel' is 'weg' op de 'snelweg'. Tot daar de toegift van vandaag. En onder het beluisteren van "Anja" van Gorki, las ik het interessantste wat de krant te bieden had vandaag. Het viel me op omdat 'quadriljoen' nu eenmaal een woord of cijfer is dat ik niet veel tegenkom. Binnenkort zijn we met 8 miljard mensen op aarde. Dat is veel, maar niets vergeleken met het aantal mieren dat op de wereld leeft, behalve op Anthartica, Groenland, IJsland en sommige eilanden: 20 qudriljoen, dat is 20 met 24 nullen erachter. Dat is omgerekend 2,5 miljoen mieren/mens. Niet te verwonderen dat we overal mierennesten kunnen vinden en tegenkomen. Geleerde mensen zijn tot dat besluit gekomen na 489 studies verricht op alle continenten van onze globe. Maar het is de dag van Matteüs, tollenaar, telônès' want onze heilige kon 'Koiné-Grieks'(een taalvariant in het Middelandse Zeegebied van 3eE vC - 3eE nC) lezen en schrijven. Deze weger van de munten, granen en andere goederen om belastingen te berekenen en te doen betalen, is een evangelist geworden die Jezus' daden en woorden noteerde. Vandaar dat hij de patroon is van de belastingambtenaar, de bankier, douaniers, boekhouders kortom, al degenen die geld uit ons zakken halen om aan de staat te geven of aan zichzelf. Om toch wat over te houden spelen de mensen dan maar op de lotto of een ander gokspel. Maar men vergeet allicht: meten is weten, gissen is missen, gokken is dokken. Hier passen wat vragen bij. Hoe belangrijk is winnen? Hoe zou de wereld zonder geld eruit zien? Hoeveel geld is genoeg? Kan iedereen winnen? Kan je geluk kopen? Wat hebben geld en geluk met elkaar te maken?
Ik kom weeral aan de flora van de dag. Ik moet zeggen, al wat Van Eyck met zijn penseelstreken neerzette is een geschiedenis op zich en de moeite om zich erin te verdiepen. Dat heb ik deze morgen gedaan met nr 13: bittere sinaasappel. Een variëteit van de lemoenboom. Het vruchtvlees smaakt bitter en de schil wordt veel verwerkt in aperitiefdrankjes zoals cointreau of in marmelade. Ook bij het brouwen van witbier worden de aromatische schillen gebruikt. Nr 14 adamsappel, ook een soort citrusvrucht, maar is vol symboliek in de Joodse religie en men noemt ze dan etrog. Het zou de verboden vrucht zijn die Adam zou hebben gegeten en waarvan een deel in zijn keel is blijven steken. Een koosjere (onbespoten, niet geënte of behandelde) vrucht is het fruit dat tijdens het Joodse Loofhuttenfeest op de tafel komt. De moeite om via wikipedia wat meer te vernemen over de Soeka of Sukkah. Nr 15, meiklokje. Weer een plantje overgoten met symboliek. Het staat voor reinheid en onschuld. Omdat het laag bij de grond bloeit is nederigheid er ook bij. Zijn heerlijke geur zou de haat van de duivel oproepen met als betekenis: al wat goed is, is kwetsbaar. Tot zover. Tot morgen
Wat een waardige en mooie afsluiter van een dienstbaar leven! Dat zou 50 jaar geleden zeker en vast gezegd zijn na deze staatsbegrafenis, vol symboliek horend bij een meer dan 1000jarig bestaand koninkrijk. Nu, zegt men een beetje hetzelfde: wat een mooie stoet, wat een mooie symboliek, wat een mooie traditie maar is dat alles zoveel geld waard, voegt men er aan toe. Natuurlijk zeggen de Britten, de captatie en uitzendrechten, de inkomsten van al die bezoekers, de miljarden kijkers die het echte Engeland willen kennen en op bezoek komen, de promatie voor het UK, rechtvaardigen al die uitgaven samen met de eerbied voor deze monarch die 70 jaar permanent aanwezig was en altijd beschikbaar. Grandeur, symboliek in iedere handeling, beweging en stap en was telkens een verhaal op zich dat geen enkele andere natie bezit. Daarom alleen al was dit evenement een unicum te noemen en toch het uitzenden en bekijken waard. De surplus van heel dit gebeuren: hoe gedragen de leden van The Firm zich tegenover elkaar: verdween de 'upper stiff lip' of waren emoties nog altijd uit den boze en zegevierde het stoïcijnse nog altijd in hun houding? Gemengd, zou ik zeggen, ik zag veel royals met rood omrande ogen. The Queen was ook hun mummy waar ze wel altijd voor door de knieën moesten gaan. Ook een dikke pakkerd op haar wang geven kon zomaar niet, wel een waardige handkus. Tot zover gisteren en vandaag tappen we weer uit een ander koninklijk vaatje, Prinsjesdag in Nederland. De miljoenennota van Alex is bijzaak in het geheel. Belangrijk is het eerste publieke optreden van Amalia. Maar nog belangrjker is de vraag welke couturier Maxima en dochter frequenteerden: De Bijenkorf, Zeeman, H&M, C&A, Primark of Coolcat. Deze middag al een antwoord.
Tussenin een paar vragen. Zijn er domme vragen? Wie wint, sterk of slim? Wie is de baas van onze taal? Wat heeft taal met cultuur te maken? Moet je slim zijn om te liegen?
De plantjes van het schilderij. Nr 10, dwergpalm, chamærops. Griekse oorsprong van de naam,'chamæ' = dicht bij de grond en 'rapis' = zijscheut en weeldrig van blad. Ik noteer de Griekse naam omdat mijn zoon het tijd vond dat ik de Griekse taal eens begon te studeren en zo mijn algemene kennis wat kon verbeteren. Deze plant symboliseert het eeuwige leven en de vernieuwing. Nr 11, stinkende gouwe, chelidonion. Het wrattenkruid maar nog beter gekend als 'zwaluwkruid'. Het plantje bloeit als de zwaluw komt, verwelkt als hij naar het zuiden trekt. Symbool voor het ontwaken van het innerlijke en het leven mooier te maken. Nr 12, sukadecitroen/boom, is zoals een citroen maar met hobbelige schil. Een paradijsboom in de Christelijke symboliek vooral omdat hij zomer en winter groen blijft. De schil, vruchtvlees, sap, pitten worden gebruikt voor diverse kwalen en vooral de sukade is lekker. Dat bekomt men door de vrucht eerst een maand te pekelen, goed spoelen, koken in suikerstroop om te confijten. Dat is een manier van inleggen van fruit om te conserveren. Tot morgen
Het nieuwe woord van Van Dale is geschikt voor vandaag: vaandeldrift. De neiging van mensen, clubs of verenigingen om zich met behulp van vlaggen te identificeren. Vlaggen, vaandels en wimpels benadrukten de aanwezigheid van het gehele leger en het establishment met de regeringsleiders van het Verenigd Koninkrijk, de Dominions, The Commonwealth. Geen regendag voor de laatste uitstap van The Queen. Indrukwekkend!. The Slow March, met 72 stappen per minuut op de tonen van een eentonige trom, Big Ben met om de minuut een slag van de klok, 96 in totaal. De 142 matrozen die de affuit met daarop de kist, haar vlag, koningskroon, globe, scepter en bloemenkrans naar haar bestemming brachten. Heel de rouwstoet vond ik ingetogen en emotioneel en bracht werkelijk eer aan het leven van een monarch uit een tijdperk dat nu wel afgesloten is. De kerkdienst vond ik niet biezonder. Veel liederen die heel schel klonken zodat ik telkens de luidsprekers wat zachter zette. Ik wil echt niet oneerbiedig uit de hoek komen om deze kerkliederen het Vlaamse woord van de dag mee te geven: getjingeljangel, lawaaierige muziek met heel hoge noten van sopranen en alten uit kinderkelen. Daardoor voelde de kerkdienst voor mij 'koel' aan. Ik zat natuurlijk ook thuis in mijn zetel en waarschijnlijk was het effect 'hemels' te noemen in die grote kathedraal wat natuurlijk de bedoeling was. De ceremonie was opgevat om ter plaatse emoties los te kweken, niet in een huiskamer. Een scenario dat tot op de seconde werd uitgevoerd, tradities tonen waar de Engelsen sterk in zijn en trots mogen op zijn. Sommige onderdelen zijn rituelen die meer dan 1000 jaar op dezelfde manier worden uitgevoerd. Het was een schouwspel, maar een waar ik met eerbied naar gekeken heb. Het stond ver weg van persoonsverheerlijking, wel natuurgetrouw weergegeven wat ze voor haar onderdanen ver weg of dichtbij, heeft betekend. Einde van een tijdperk, einde van een geschiedenis. Nu uitkijken naar wat King Charles en Queen-Consort Camilla er van zullen bakken. Meteen koppel ik er mijn vragen aan. Als je beroemd bent, mag je dan alles?. Ben je gelukkig als je veel geld hebt?. Kunnen robots leiders van de wereld zijn?. Waar komen grenzen vandaan?.
Het laatste item van de dag, de plantjes van het Lam Gods. Nr 8, gewone buxus. Het eerste gebruik was vooral in kloostertuinen om vakken van de kruidentuin af te bakenen. Ze betekenen zeker en vast geslotenheid en volharding. Veel kruiden verspreiden lustopwekkende geuren en 'lust' was verboden in de tuintjes van de nonnekes. De buxushaagjes beletten de verspreiding van deze wereldse geuren en verleidingen. Het plantje werd dan ook al spoedig symbool voor 'lustwerend' te zijn. Het bloemeke van dit buxus staat symbool voor 'onverstoorbaarheid'. Nr 9, tuingoudsbloem. Zou ontstaan zijn uit de tranen van de Griekse godin van de liefde, Aphrodite. Is een symbool voor dankbaarheid, genegenheid en liefdevolle herinneringen. Beschermt het huwelijk en verdrijft de afgunst. Wordt in de keuken soms gebruikt als goedkoop alternatief voor saffraan (voor de kleur niet de smaak). Tot morgen
Vandaag is het pyjamadag. Ik ben al veel te lang in het getouw zonder een rustige dag. Mijn armen doen pijn, links door een peesscheur die niet kan geheeld of genaaid worden, rechts de gevolgen van een hernia en de booster van gisteren. Dus, even een complete relaxday behalve natuurlijk om te schrijven. Mijn armen kunnen op mijn geïmproviseerde bureau rusten terwijl ik mijn vingers een oefening geef. Buiten zijn het dreigende wolken die zich naar het noord-oosten reppen en daardoor, hier af en toe een blauwe streep laten zien. De herfst is duidelijk in aantocht want de wind doet mee om de bladeren van de bomen te blazen. Natuurlijk hoeft het geen storm te zijn want door de droogte van de zomer hangen de bladjes enkel nog met een zijden spinnendraadje aan de takken van de bomen. Ik begin deze keer met de bloemekee van Van Eijck. Nr 5, wilde akelei. De bloem doet denken aan een 'duif' staat symbool voor de H. Geest en ook voor het lijden van Christus. Het voldoet ook aan de voorwaarden om een Mariabloem te zijn: blauw en bloeit in mei. Ze staat ook voor dwaasheid en onbetrouwbaarheid en bovenal zou ze een verloren liefde terugbrengen. Nr 6, tongvaren. Daar heb ik de symboliek niet van gevonden. Daarom nr 7, madeliefje. Het liefje van de wei, staat voor onschuld en trouw in de liefde. Als je het aaneenrijgt staat het voor verbondenheid en geluk. Het is een eetbaar plantje, bevat veel magnesium. Verder verzacht en verheldert het je energie.
Vrijdag op de radio gehoord, zaterdag in de krant gelezen en vandaag in mijn blog over geschreven: de uitreiking van de satirische IgNobelprijzen voor 2022. Enkele tijd vóór de Nobelprijzen toegekend, evenzeer op alle domeinen. Sinds 1991 is deze ludieke prijs toegekend aan onderzoeken die niks terzake doen, soms lachwekkend zijn, maar op termijn dikwijls aanleiding geven voor een waardevolle uitvinding en vaststelling. Naast eeuwige roem is de geldprijs niet te onderschatten zijnde 10 miljard niet meer bestaande Zimbabwaanse dollar, omgerekend amper 5€. In 1993 kreeg F. van de Werf en 975 co-auteurs de prijs Literatuur voor het publiceren van een medische publicatie die 100 keer meer auteurs dan bladzijden had. In 2011 werd de prijs Geneeskunde gegeven aan de KUL en Twente voor hun onderzoek hoe een volle of lege blaas het beslissingsvermogen beïnvloedt. In 2016, Psychologieprijs voor een onderzoek dat naging hoe dikwijls leugenaars liegen. En dit jaar, de Vredesprijs aan Paul van Lange omdat die een formule heeft gevonden waarmee de roddelaars kunnen bepalen of ze moeten doorgaan met de waarheid te vertellen of beter kunnen liegen. Mijn filosofische vragen liggen een beetje in het verlengde van die nobele prijzen. Als je iets zeker weet, is het dan ook waar? Kun je het dan ook geloven? Als je toneel speelt, lieg je dan eigenlijk? Is 'ik lieg' altijd waar? Wat is waarheid? Wat is een goede reden om te liegen? Laat het een goed gesprek wezen op deze zondag. Tot morgen
Ik ben mijn beveiliging voor covid gaan halen. Een prikje in Oostende en terug naar huis. Onderweg zag ik de zee met minder schuimkoppen dan gisteren, wat minder woeste baren. Thuis, voor alle ongemakken bijwerkingen en gevolgen van de booster tot een minimum te beperken of te vermijden, een dafalganneke genomen. Na het balspel met de hond kwam de regen te voorschijn en dat was een perfecte planning nu we beiden veilg en droog binnen konden zitten. En dan ben ik nu trouw aan de belofte van een lezer om een paar woordjes te zeggen over abdis Hildegard von Bingen (1098-1179). Een telg uit een adellijk geslacht, die op haar 8e ondergebracht werd in een klooster omdat er iets te veel koters in het kasteel rondliepen. Door haar leergierigheid en verstand klom zij snel in de hiërarchie van het Benedictijnerklooster. Op 39 jaar werd ze er abdis. Zij werd actief op verschillende domeinen zoals religie, poëzie, kosmologie, wetenschappen, filosofie, plantkunde, linguïstiek (ontwikkelde eigen taal). Zij is de eerste componiste in de geschiedenis van de klassieke muziek die bij naam gekend is. Naast haar godsdienstige en filosofische geschriften zijn haar boekjes over gezondheid en voeding nog altijd te verkrijgen. Haar uitgangspunten zijn zelfs te vinden in de moderne leefwereld. Zij beschrijft 5 pijlers voor gezondheid. 1) de ziel voeden: met gebed, meditatie en een evenwichtige dagelijkse routine die de ziel moet harmoniseren en in balans brengen. 2) gezond eten. 3) versterking van de mentale afweer: werken aan de 35 deugden en ondeugden die een mens in zichzelf kan ontdekken. 4) ontgifting van het lichaam: maak gebruik van de bewezen eliminatieprocedures zoals cupping, aderlating, behandeling met bloedzuigers en zeker 'vasten' niet vergeten. 5) regelmaat in levenstijl: zorg voor een uitgebalanceerd ritme tussen waken en slapen, tussen werk en ontspanning. Zorg daarbij dat de 4 lichaamssappen (bloed, slijm, gele gal, zwarte gal) in balans zijn anders ben je ziek. Ik heb een koekreceptje van haar gevonden: 'koekjes waar je vrolijk van wordt' omdat de gebruikte kruiden "de bitterheid van de hersenen en de zintuigen verdampt, het hart opent en zorgt voor een vrolijk gemoed": 1 beker bloem, doe daarbij een 1/2 beker gesmolten boter verrijkt met een ei en 4 koffielepels suiker. Voeg daarbij 1/2 kfl geraspte muskaatnoot, 1/2 kfl gemalen kaneel, 1/2 kfl geplette gember en 6 vermalen kruidnagels. Alles goed kneden en een bol vormen die je dan met een deegrol plat rolt tot 1cm dikte. Met allerlei vormpjes koekjes maken en 10 min bakken in een overn op 180°. Smakelijk. En bij die koekjes kan je dan een theetje drinken gemaakt van plantje nr 4 gewoon duizendblad, achillea millefolium. Symbool voor liefde, vriendschap en bescherming. Een hangertje met dat plantje zou ervoor zorgen dat je de kracht en de moed hebt om door te gaan om je dromen waar te maken. En nu nog wat filosofische vraagjes om mijn essay af te sluiten. Hoe kan het dat er nieuwe woorden bijkomen, maar geen nieuwe letters? Hoeveel woorden heb je nodig? Hoeveel zinnen kan je maken met 26 letters? Waarom communiceren wij? Wat gebeurt er als je elkaar niet verstaat? Wat is taal precies? Veel amusement! Tot morgen
Het is vandaag een herhaling van een gebeurtenis van 2 jaar geleden: bezoek van broer en schoonzus. Met dien verstande dat ik nu de verplaatsing maak en zij me toen kwamen bezoeken. Maar mijn schoonzusje is niet meer mobiel sinds ze uit de perenboom gevallen is, in het gips ligt, geen trappen meer kan doen en gekluisterd aan een rolstoel zit voor ettelijke weken. Vandaag geen getetter met letters maar ga ik babbelen met familie. Morgen krijgen jullie een dubbele portie woorden, bloemen en filosofische vragen. Eerst ga ik nog mijn haartjes mooi in vorm laten leggen en dan met woeffie richting de stad van het Ros, met vele obstakels onderweg = wegenwerken Tot morgen
Buiten wat poetsen, strijken en een klapke hier en daar is er niet veel gebeurd. Straks nog even boodschappen doen en dat zullen de activiteiten van mijn dag zijn. Natuurlijk ook ballen gooien, dat kan niet missen. Daarom dat ik direct met een paar filosofische vragen voor de pinnen kom. Ik wens jullie hierbij veel discussieplezier. Wat heeft reizen met geluk te maken?. Wat is belangrijker: de reis of de bestemming?. Kun je reizen in je eigen huis of straat? Een ander thema. Vroeger zeiden de mensen dat de aarde plat was. Logen zij?. Waarom is de wereld rond?. Wat als de aarde vierkant was?.
Vervolg op de bloemen en planten geschilderd op het Lam Gods. 2) Wondklaver, anthyllis vulneraria, een klein kruipend plantje met gele bloemekes. Vooral op droge zandgrond zoals in de duinen. Bij de volgende wandeling maar eens zoeken. Word in de volksgeneeshunde en de homeopathie gebruikt om de wonden te genezen. Soms is het blad ook gebruikt voor een hoestthee te maken. 3) Vrouwenmantel, alchemilla. Heeft heel veel namen gekregen: mariakruid, onze-lieve-vrouwenmantel, leeuwenpoot, kindje-op-moeders-schoot. Is vooral te vinden langs de boskanten, graslanden en bermen. Alchemisten zouden met het blad de dauwdruppels opvangen en daarmee een levenselexir hebben gebrouwen. Het werd en wordt voor allerlei vrouwenklachten zoals pijnlijke maandstonden gebruikt. Het zou de oorzaak van reuma, artritis en arthrose aanpakken en zou ook licht diuretisch zijn. Het staat gekend en symboliseerd 'de beste vriend van de vrouw'te zijn en geeft de vrouw haar schoonheid terug na de bevalling. De bladeren zijn zo zacht als de mantel van de godin Freya die gemaakt was van arend- en haviksveren. En beiden hebben gele bloempjes en dat is niet onbelangrijk want de kleur geel symboliseert: energie, vrolijkheid, vreugde, groei, kracht, warmte, zon en een nieuw begin. Natuurlijk kan ik al die planten en bloemen na elkaar zetten, maar dat is niet de aard van het beestje die hier typt. Ik zoek graag op en wil mijn bevindingen dan ook, niet alleen voor jullie, maar ook voor mezelf noteren. Af en toe eens terug grijpen naar hetgeen ik neerpende vind ik ook plezant. Zo moet ik dat niet allemaal in mijn koker steken en kan ik complexloos alles vergeten. Dat is een handigheidje zoals een ander om niet te moeten toegeven dat ik regelmatig al eens iets vergeet. Ik kan ook zeggen dat de opslagcapaciteit van mijn geheugen zijn grenzen bereiken en dat ik geen goesting heb om extra kb bij te kopen. Tot morgen
Geregeld duikt het verdwenen 'paneel van de Rechtvaardige Rechters' eens op in het nieuws. Telkens met nieuwe aanwijzingen waar het zich zou kunnen bevinden. Verdwenen in 1934 en sindsdien spoorloos. Ik denk altijd dat het bij een of andere erfgenaam van de dief te vinden is. Waarschijnlijk hangt het aan de binnenkant van een kastdeur en als er eens niets op tv is zal men in dat huishouden al eens zeggen: gaan we rechtertje kijken?. Dat terzijde van hetgeen ik over het 'Lam Gods' wilde schrijven. Mijn bedoeling is, om ook eens anders naar dit pas gerestaureerde werk te kijken. In opdracht van Joos Vijd (1360-1439) geschilderd, voor de afdwinging van zijn plaats in de hemel en dus voor zijn zielezaligheid alsook die van zijn vrouw Lysbette Borluut (†1443). Schilder Hubert Van Eyck (±1366-1426) kreeg in 1424 de taak van voornoemde edelman (heer van Pamel en Ledeberg, eigenaar van Kasteel Ten Walle in Beveren) mecenas en begunstigder van een kapel in de St Jans/St Baafskerk, om een altaarstuk te schilderen dat de kale muren moest bedekken, en zijn deel van de kerk wat opfleuren. De beroepsschilder begon aan het retabel maar na 2 jaar was zijn laatste penseelstreek over de eikenhouten panelen gegaan. De opdracht werd doorgegeven aan de jongere broer Jan (± 1390-1439) die het ontwerp van zijn broer afwerkte en er waarschijnlijk ook eigen accenten in verwerkte. Het 12-delig retabel was afgewerkt in 1432. Er is niet alleen het intrigerende Lam te zien, heiligen en de opdrachtgevers, maar ook landschappen, torens, bloemen en bomen. Een 70-tal zijn zo goed herkenbaar en met een precisie geschilderd dat er een wetenschappelijke naam en gewoonweg een Vlaamse naam kan op gekleefd worden. Het zijn allemaal planten met een betekenis, een symbolische waarde, wat trouwens voor alles op het schilderij is. Maar ik vind het leuk om naast al die heiligen ook al die planten te noemen, hun symboliek, en of ze eetbaar zijn of niet. Hij schilderde ook meer exotische exemplaren uit verdere oorden dan de Vlaamse velden. Alles wat hij tegen kwam op zijn reizen heeft hij met grote precisie weergegeven op het retabel in het onderste centrale deel. 1) De gewone zilverspar of abies. Als groenblijvende spar staat het symbool voor het religieuze geloof en eeuwig leven. Geeft de geboorte en wederopstanding weer. Vandaar dat men in rouwkransen, adventskransen heel veel dennentakken verwerkt ziet. Het dennengroen wordt verondersteld 'het leven' te belichamen. Zo ook het gebruik van onze kerstboom in een seizoen dat er veel gestorven is. De lichtgroene dennentoppen in mei zijn eetbaar en een huismiddeltje tegen hoest. De dennenbossen zijn belangrijk voor de bijenteelt en de dennenhoning is er een van de duurste soort. Morgen meer een andere plant
Vragen voor vandaag. Hoe kiezen mensen dingen uit om in een museum te zetten? Is iets kunst als het in een museum hangt? Kan afval kunst zijn als het in een museum hangt? Kan een kunstenaar stoppen met bedenken van kunst? Kan iets kunst zijn als niemand het ooit ziet? Tot morgen
Ceremonie, traditie, protocol. Drie woorden die gebeurtenissen van de laatste dagen in het Verenigd Koninkrijk omschrijven. Ik heb naar die recente plechtigheden gekeken die bol staan van de indrukwekkende symboliek van kledij, aardse en geestelijke goederen en erediensten. Ik ben verbaasd over de ingetogenheid en het respect voor een overledene die dat hele gebeuren weergeeft. Het is een belevenis die we in de Lage Landen, in het vasteland van Europa tout court, onderweg kwijtgeraakt zijn. De securalisring van de bevolking heeft er ongetwijfeld mee te maken, alsook de verdwijning van de koningshuizen die met een monarch een constante is in het leven van de inwoners. Ook het overschakelen van het beeld van een koning/koningin naar een gewone burger hebben er toe bijgedragen dat het mysterieuze van een koninklijke familie en hun entourage, hun goddelijk aureool en geheimzinnige status verloren. Hier zorgt enkel de Kerk nog dat de gewoontes, gebruiken en de vieringen bij geboorte, communie, huwelijk en overlijden in stand worden gehouden en ons een hand reiken om te gaan met onze emoties. Niettegenstaande dat allemaal, dat het mensen zijn zoals u en ik, die ook moeten gebruik maken van het kleinste kamertje, ook geboren worden uit een vrouwenlichaam en sterven zoals ieder menselijk wezen, heeft heel die overdracht van macht, de plichtplegingen die erdoor komen toch wel indruk gemaakt. Rijk of arm, belangrijk in de maatschappij of niet, elkeen krijgt hetzelfde lot beschoren. Over de ene wordt wat meer geschreven dan over de andere. De ene krijgt wat meer egards dan de andere, maar au fond is voor ieder wezen op aarde, een passage op de wereld van tijdelijke duur. Tot zover het heengaan van een Queen in wiens voetsporen Charles zal proberen te stappen met een andere queen aan zijn zijde. Want weet wel, een gigantische omwenteling vindt in de kern van The Firm plaats. Iedereen eruit gebonjourd die schade kan berokkenen en de goede naam van de Windsors te grabbel kan gooien. Geen balkon dat overvol zit met prinsen en prinsessen die meer kwaad doen dan goed maar overal op de eerste plaats willen terechtkomen en liefst gratuit. De balkonscene zal beperkt blijven tot het koninklijk koppel, William en Kate met kroost en al de anderen kunnen nu van hun pensioen gaan genieten.
Zoals jullie nu zien, heb ik plaats over om nog wat te vertellen, want ik heb nog geen 400 woorden geschreven. Een tipje van de sluier wil ik wel lichten wat mijn volgende items zullen zijn. In ieder geval iets lekkers en moois om naar te kijken en ook veel veel vragen. Vandaag al een voorproefje en het antwoord moeten jullie zelf maar bespreken onder elkaar of bedenken. "Waar blijft de dag van gisteren?", "Als je de waarheid niet kent, kun je dan liegen?" Tot morgen
Het is de Internationale Dag om aandacht te vragen voor Migrainelijders. Ik kan er van meespreken dat het absoluut niet aangenaam is om dat regelmatig te voelen en te hebben. Het zet alles overhoop die dag van je leven, het doet echt pijn. En buiten een goede echte pijnstiller is er geen kruid tegen opgewassen. Het komt en je moet het uitzweten als je niet rap genoeg ingrijpt met een pilletje. En dan ben je voor de rest van de dag door de medicatie buiten strijd gezet. Het is vandaag mijn lucky day, ik ben zo pijnloos als je maar kan zijn op mijn leeftijd en wil dus qua vitaliteit niet onderdoen voor een leeftijdsgenoot die zopas tot King werd benoemd. Maar een stukje naïviteit blijf ik wel behouden, niet 'kinds' zijn, maar ik blijf geloven in de goede dingen en in het vele goeds van de mensen en in het kunnen genezen van alle menselijke kwalen en dat alles zal opgelost geraken en ik geloof ook dat iedereen vrede wil voor de mensen. Ik schrijf dat niet zomaar. Ik heb een heerlijk lekker Engels gezegde geleerd voor 'nog groen achter mijn oren" weer te geven. "My salad days", noemde The Queen het bij het begin van haar ambtsperiode, de tijd waarin ze nog de knepen van het vak en de diplomatie moest leren en de intriges moest leren herkennen.
Omdat ik graag met wat thema's werk ben ik aan het broeden op weer een vervolgserie in mijn blog. Ze voorspellen echter de laatste mooie zomerdag. Die zal ik buiten doorbrengen vooraleer de herfst weer in alle hevigheid toeslaat. Wat ik als vervolgserie ga nemen, lees je morgen dan wel. Ondertussen luister ik naar Johnny Cash (1932-2003), the man in black "A thing called Love". Tot morgen.