Had heden weer het plezier om via de CHAT een oude collega van mijn periode bij het LT/AVN van het lichte vliegwezen bij de Landmacht als helicopter piloot te ontmoeten welk mij herinnerde van zijn periode in de 255 maint te Butzweilerhof in Duitsland
Heb via FORUM, BLOG, CHAT en E-MAILS reeds enkele ex collega's terug ontmoet
Op TV kwam er heden een mededeling van de ELFAA voorzitter aangaande het probleem van de
EUROPEESE VERKEERSLEIDING
Dit is een probleem wwarmde we reeds vele jaren bezig zijn ik vemoed sedert 1970; ik ben er bij
betrokken vanaf 1990 via de EU en EUROCONTROL
En was betrokken bij: -ATLAS -EATSCHIP -SES -SESAR
en mogelijk vergeet ik nog een van de projecten welktracten dir probleem op te lossen.
In functie van EUROCONTROL bestaande uit 38 lidstaten en de verkeersleiding heeft daarvoor 64 VERKEERSLEIDINGSCENTRUMS of ACC genoemd waar de USA + CANADA maar 7 ACC hebben.
Tevens zijn de uitrustingen, procedures en reglementen in deze ACC niet dezelfde wat aanleiding geeft tot veel omwegen voor een vlucht met gevolg langere vluchten , meer verbruik en ook vertragingen wegens de verschillende procedures.
Elk lan tracht steeds zijn methode te behouden of op te dringen aan de andere 38 landen. De hoop is nu gevestigd op de EU welk een systeem tracht in te voeren met slechts maar een zestal ACC .
Maar dit heeft zeer moeilijke economische, technische en vooral sociale aspecten op te lossen.
Steeds beschikbaar voor bijkomende informatie of toelichting te bezorgen aan deze zeer korte en beknopte beschrijving in functie van het vermelde TV -NEWS van ELFAA.
Heden kjrijg ik regelmatig vragen over het BELGISCHE LUCHTVAARTREGISTER en over de vliegtuigenwelk in BELGIE op de LUCHTHAVENS en VLIEGVELDEN worden waargenomen.
Ik zelf ben geen VLIEGTUIGSPOTTER maar ben lid van ASA ta Antwerpen waarvan een aantal zeer aktieve leden als SPOTTER de nodige informatie verzamelen en beschikbaar maken voor al hun leden via enkele zeer intresante tijdschriften zijnde:
-AERONEWS of BELGIUM
-BCARG NEWSLETTER
-FASTEN SEATBELTS
Tevens zijn er dosiiers beschikbaar over bepaalde vliegtuigtypen
Voor personen welk regelmatig informatie vragen adviseer ik dringend van lid te worden want het telkens opzoeken kost mij veel tijd en ik ben ook niet zo goed op de hoogte dans de EXPERTS van de ASA