Op TV kwam er heden een mededeling van de ELFAA voorzitter aangaande het probleem van de
EUROPEESE VERKEERSLEIDING
Dit is een probleem wwarmde we reeds vele jaren bezig zijn ik vemoed sedert 1970; ik ben er bij
betrokken vanaf 1990 via de EU en EUROCONTROL
En was betrokken bij: -ATLAS -EATSCHIP -SES -SESAR
en mogelijk vergeet ik nog een van de projecten welktracten dir probleem op te lossen.
In functie van EUROCONTROL bestaande uit 38 lidstaten en de verkeersleiding heeft daarvoor 64 VERKEERSLEIDINGSCENTRUMS of ACC genoemd waar de USA + CANADA maar 7 ACC hebben.
Tevens zijn de uitrustingen, procedures en reglementen in deze ACC niet dezelfde wat aanleiding geeft tot veel omwegen voor een vlucht met gevolg langere vluchten , meer verbruik en ook vertragingen wegens de verschillende procedures.
Elk lan tracht steeds zijn methode te behouden of op te dringen aan de andere 38 landen. De hoop is nu gevestigd op de EU welk een systeem tracht in te voeren met slechts maar een zestal ACC .
Maar dit heeft zeer moeilijke economische, technische en vooral sociale aspecten op te lossen.
Steeds beschikbaar voor bijkomende informatie of toelichting te bezorgen aan deze zeer korte en beknopte beschrijving in functie van het vermelde TV -NEWS van ELFAA.
Heden kjrijg ik regelmatig vragen over het BELGISCHE LUCHTVAARTREGISTER en over de vliegtuigenwelk in BELGIE op de LUCHTHAVENS en VLIEGVELDEN worden waargenomen.
Ik zelf ben geen VLIEGTUIGSPOTTER maar ben lid van ASA ta Antwerpen waarvan een aantal zeer aktieve leden als SPOTTER de nodige informatie verzamelen en beschikbaar maken voor al hun leden via enkele zeer intresante tijdschriften zijnde:
-AERONEWS of BELGIUM
-BCARG NEWSLETTER
-FASTEN SEATBELTS
Tevens zijn er dosiiers beschikbaar over bepaalde vliegtuigtypen
Voor personen welk regelmatig informatie vragen adviseer ik dringend van lid te worden want het telkens opzoeken kost mij veel tijd en ik ben ook niet zo goed op de hoogte dans de EXPERTS van de ASA
Heden weer een intresant gesprek met een colega examintor voor de PPL waaruit het volgende blijkt:
-FI moeten meer aandacht besteden aan de
1)-ZICHTNAVIGATIE
2)-DE UITWIJKING tijdens de NAVIGATIE op ZICHT
3)-De meeste kandidaten rekenen te veel op de RADIONAVIGATIE middelen
4)-VFR LOOK OUT nogal ZWAK door te veel HEAD DOWN
Het gebruik van de nieuwe moderne vliegtuigen met GLAS-COCKPIT hebbenvoor gevolg dat de kandidaten te veel bezig zijn met deze uitrusting , maar vergeet niet in VFR is DE SEE and AVOID nog steeds de prioriteit onafgezien de bekomen R/T informatie
Vanaf 15-07-2008 is de EU-OPS van toepassing op CAT inplaats van de JAA JAR-OPS welk heel wat vrijheden gaf aan de NATIONALE AUTHORITY'S.
Ik denk dat dit gevolg kan hebben voor rondvluchten van historische vliegtuigen met passagiers tegen betaling zoals die in het verleden werden uitgevoerd dor DC3 of DAKOTA ??
Ik verneem heden via een Engelse Spotter dat een ALII van de Belgischr Landmacht namelijk van het LT/AVN nu te bezichten is in een Engels HELICOPTER MUSEUM endat het hier de OLA-41 zou betreffen een toestel dat ik herhaalde malen heb gevlogen tijdens zendingen als piloot LT/AVN te EBBT ( BRASCHAAT-POLYGOON)
Heden liet men op de TV het bezoek zien van Prins FILIP aan de USA en CANADA een mijn collega van FLAG was daarbij aanwezig .
Tijdens dit bezoek liet men de Prins met een simulator van een helicopter vliegen en bleek dat geheel niet hetzelfde te zijn als het werkelijk helicopter vliegen.
Reeds enkele jaren geleden had ik eenzelfde ervaring met een Helicopter vlucht op de PC van de FSCB
Heden vormiddag had ik een van mijn vroegere leerlingen op bezoek op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN welk na een lange loopbaan bij VIRGIN nu als free lance piloot terug aan het vliegen is.
Hij vliegt heden op de B737 van RYAN AIR en stelde vast dat men daar steeds met de meest up to date toestellen vliegt en ook dat de procedures zeer snel worden aangepast in functie van de laatste beschikbare informatie, waar men bij de grote compagnie dit steeds slechts na een zeer lange periode wordt gedaan