Heden weer een intresant gesprek met een colega examintor voor de PPL waaruit het volgende blijkt:
-FI moeten meer aandacht besteden aan de
1)-ZICHTNAVIGATIE
2)-DE UITWIJKING tijdens de NAVIGATIE op ZICHT
3)-De meeste kandidaten rekenen te veel op de RADIONAVIGATIE middelen
4)-VFR LOOK OUT nogal ZWAK door te veel HEAD DOWN
Het gebruik van de nieuwe moderne vliegtuigen met GLAS-COCKPIT hebbenvoor gevolg dat de kandidaten te veel bezig zijn met deze uitrusting , maar vergeet niet in VFR is DE SEE and AVOID nog steeds de prioriteit onafgezien de bekomen R/T informatie
Vanaf 15-07-2008 is de EU-OPS van toepassing op CAT inplaats van de JAA JAR-OPS welk heel wat vrijheden gaf aan de NATIONALE AUTHORITY'S.
Ik denk dat dit gevolg kan hebben voor rondvluchten van historische vliegtuigen met passagiers tegen betaling zoals die in het verleden werden uitgevoerd dor DC3 of DAKOTA ??
Ik verneem heden via een Engelse Spotter dat een ALII van de Belgischr Landmacht namelijk van het LT/AVN nu te bezichten is in een Engels HELICOPTER MUSEUM endat het hier de OLA-41 zou betreffen een toestel dat ik herhaalde malen heb gevlogen tijdens zendingen als piloot LT/AVN te EBBT ( BRASCHAAT-POLYGOON)
Heden liet men op de TV het bezoek zien van Prins FILIP aan de USA en CANADA een mijn collega van FLAG was daarbij aanwezig .
Tijdens dit bezoek liet men de Prins met een simulator van een helicopter vliegen en bleek dat geheel niet hetzelfde te zijn als het werkelijk helicopter vliegen.
Reeds enkele jaren geleden had ik eenzelfde ervaring met een Helicopter vlucht op de PC van de FSCB
Heden vormiddag had ik een van mijn vroegere leerlingen op bezoek op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN welk na een lange loopbaan bij VIRGIN nu als free lance piloot terug aan het vliegen is.
Hij vliegt heden op de B737 van RYAN AIR en stelde vast dat men daar steeds met de meest up to date toestellen vliegt en ook dat de procedures zeer snel worden aangepast in functie van de laatste beschikbare informatie, waar men bij de grote compagnie dit steeds slechts na een zeer lange periode wordt gedaan
Er zijn ook PILOTEN GENERAL AVIATION en AERIAL WORK LUCHTSPORTEN: -ZWEEFVLIEGTUIGEN -ULM -DPM -ZELFBOUW -BALLON -GYROCOPTER -VLIEGTUIG -HELICOPTER -PARAPLANE -DELTA -PARASCHERM
In RUSLAND en CHINA verlopt de initiele iopleiding van piloot meestal via de MILITAIRE OPLEIDING in de EUROPEESE landen gaat dit via FTO
Wat jongeren welk geintreseerd zijn voor de LUCHTVAART raad ik hen aan om contacten te ontwikkelen via: -JEUGD en LUCHTVAART -LUCHTKADETTEN van BELGIE
Volgens mijn ervaringen is het ZWEEFVLIEGEN nog steeds een zeer goede basis voor de JEUGD om de luchtvaart te benaderen en naast de LUCHTKADETTEN van BELGIE ( beperkte plaatsen beschikbaar) verwijs ik ook nog naar de opleiding te SAINT HUBERT via CNVV
Steeds geheel gratis en vrijblijvend steeds welkom voor een gesprek na een afspraak via