Bezoekers Gentse Feesten niet tuk op Twitter
Slechts twaalf procent van de vorig jaar ondervraagde Gentse Feestenbezoekers vindt Twitter een goede manier om bezoekers te informeren. Zeventig procent vindt het "helemaal geen goed communicatiemiddel", zo staat in een masterscriptie over risicocommunicatie op de Gentse Feesten van Katia Monteyne (UGent).
"De Feestenbezoeker staat meer open voor de klassieke weg van informatieverspreiding via de lichtkranten of vanop podia", aldus Monteyne, die 162 mannen en 175 vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën ondervroeg en waarvan 18,2 procent een smartphone bezat.
Zestig procent van de ondervraagden zweert bij lichtkranten als informatiemiddel, de helft haalt info bij politie en internet en ongeveer veertig procent bij krant en folder.
Veilige omgeving primeert Uit het onderzoek bleek dat vooral de kans op vechtpartijen, gauwdiefstallen en overmatige drukte de bezoekers verontrusten. Monteyne zegt dat de bezoeker niet op zoek is naar informatie, maar er wel belang aan hecht dat de organisatie er alles aan doet om hen in een veilige omgeving te laten genieten. Ze suggereert om burgers meer te laten participeren, door bijvoorbeeld risico's, incidenten of onveilige situaties via sms of Twitter te melden.
Steven De Smet, domeinexpert sociale media (Politiezone Gent), wijst erop dat het gebruik van sociale media bij risico- en crisiscommunicatie pas na de ramp op Pukkelpop op de agenda kwam. "Op de Gentse Feesten is er nog niets gebeurd om te bewijzen hoe belangrijk het is, maar het gebruik van sociale media gaat enorm snel vooruit", klinkt het.
Ongeveer 1.450 mensen volgen de officiële Gentse Feesten Twitterpagina van de stad Gent, maar daarnaast zijn er ook nog pagina's van pleinorganisatoren en er wordt gecommuniceerd onder verschillende hashtags.(br.hln)
|