Glashelder en uitermate levendig: 'Finding Nemo' verovert bioscoopzalen in 3D
'Finding Nemo' komt na tien jaar opnieuw in de
bioscoopzalen. Waarom, vraagt u zich af? Pixar bokste zijn eigenste
'dream team' in elkaar om de kaskraker uit 2003 om te zetten naar 3D.
Dat het eindresultaat verbluffend is, is een understatement. De
animatiefilm werd zo bewerkt dat de beelden nog levendiger én
buitengewoon glashelder zijn. HLN.be kreeg vorige zomer als eerste de
3D-versie te zien in de Pixar studio in San Francisco, waar we de makers
van 'Finding Nemo 3D' ontmoetten om er over hun nieuwste project te
praten.
"'Finding Nemo' ziet er beter uit dan ooit. Hoe was het voor
jullie, als makers van de 3D-versie, om de animatiefilm voor het eerst
in 3D te zien?"
Joshua Hollander (Hoofd van de 3D-productie): "Ik was
zwaar onder de indruk toen ik het voor de eerste keer zag. Het was me de
eerste vijf minuten helemaal ontgaan dat mijn team en ik in de zaal
zaten om de film te bekritiseren. Ik was gewoon zo trots en blij met het
resultaat. Het is in de eerste plaats een prachtige film en we wisten
dat het ook in 3D er 'cool' zou uitzien, maar ik had geen idee dat het
er zo goed zou uitzien."
Bob Whitehill (Stereoscopic supervisor):
"Ik kreeg kippenvel toen ik de scène zag waarin Marlin het eitje
vasthoudt en zegt: 'Nemo, ik zorg ervoor dat jou nooit iets zal
overkomen'. De camera baant zich vervolgens een weg door het rif, en dat
deed me denken aan hoe sterk de originele film is en hoe hard we wel
niet aan de 3D-versie hebben gewerkt. Ik wist dat we iets speciaals in
handen hadden toen we die twee elementen met elkaar gingen combineren." "Wat hadden de collega's bij Pixar te zeggen over de film?"
Hollander:
"Iedereen keek er al heel lang naar uit en het is gewoonweg een heel
leuke film om naar te kijken. We hebben er anderhalf jaar aan gewerkt,
en ons team had meteen het gevoel dat het resultaat verbluffend ging
zijn. De mensen bij Pixar wisten dat we aan een 3D-versie van 'Finding
Nemo' aan het werken waren, maar er waren maar een aantal mensen die de
beelden ook effectief hadden gezien. Toen Andrew Stanton (regisseur
'Finding Nemo', nvdr), Lee Unkrich (co-regisseur), John Lasseter (hoofd
van Pixar) en steeds meer en meer mensen de film te zien kregen, werden
we overladen met positieve reacties. Iedereen keek er zo erg naar uit.
Het is een enorm aangenaam avontuur geweest voor ons."
Whitehill:
"Wat zo leuk is om een 3D-versie aan de oorspronkelijke regisseurs te
tonen, is dat ze al jaren niet meer met de film zijn bezig geweest. Ze
hebben het nu extreem druk met andere en nieuwe projecten en ze hebben
nu heel andere dingen aan hun hoofd. Wanneer je deze animatiefiguren dan
opnieuw tot leven kan brengen met behulp van een nieuw medium én
wanneer je het resultaat aan hen kunt laten zien, dan zie je echt dat ze
daar heel erg van genieten."
"Hoe moeilijk was het om 'Finding Nemo' in 3D om te zetten?"
Hollander:
"De grootste uitdaging was om alle originele beelden terug te vinden.
De software die we destijds gebruikten om de originele versie te maken,
bestaat niet meer. We hebben heel diep in ons digitale archief moeten
graven om de stukken terug te vinden die zowel met de nieuwe als met de
oude software werken."
Whitehill: "Er waren
heel veel bestanden die we niet konden terugvinden. Ofwel konden we ze
gewoon niet vinden ofwel werden ze op een nieuwe locatie opgeslagen waar
we niets van afwisten, dus dat was de volgende grote uitdaging."
|