"Burgemeesters mogen in 'Komen Eten' als ze geen reclame maken"
De vier deelnemende burgemeesters mogen in maart -tijdens de sperperiode voor de verkiezingen- meewerken aan het amusementsprogramma 'Komen Eten' op VIER. Hun deelname mag evenwel niet ontaarden in iets dat als een reclamespot kan worden beschouwd, is te horen bij minister van Media Ingrid Lieten (sp.a).
'Het Laatste Nieuws' meldde dat VIER in de sperperiode een special van 'Komen Eten' plant met burgemeesters Vincent Van Quickenborne (Open Vld) van Kortrijk, Peter Van Velthoven (sp.a) van Lommel, Christoph D'Haese (N-VA) van Aalst en Kathleen Hutsebaut (CD&V) van Zingem. Volgens VIER leggen zenders met een nieuwsdienst -zoals VRT en VTM- zichzelf verplichtingen op in de sperperiode, maar zijn er geen wettelijke verplichtingen voor private media.
Het kabinet van de Mediaminister wijst erop dat er wel degelijk wetten van kracht zijn. Zo mogen verkiezingskandidaten in de drie maanden voor de verkiezingen geen betalende boodschappen op het internet plaatsen of commerciële reclamespots op televisie uitzenden. "Als het optreden in 'Komen Eten' niet ontaardt in iets dat als commerciële reclamespot kan worden beschouwd, is er wat deze regel betreft geen probleem", laat het kabinet weten.
Daarnaast is ook het mediadecreet van kracht. "Hier is artikel 39 van belang, waarin wordt gestipuleerd dat het programma-aanbod geen aanleiding mag geven tot discriminatie tussen de verschillende ideologische of filosofische strekkingen." Als ook deze regel niet wordt overtreden, kan VIER de afleveringen zonder gevolgen uitzenden.
|