Away From Her
Sarah Polley is beslist geen nieuwe ziel in onze kosmos.
Reïncarneren is voor haar even gewoon als vers ondergoed aantrekken:
zij heeft vast en zeker al een reeks zwaarwichtige en boeiende levens
versleten. De maturiteit die ze in haar vaak complexe acteerrollen
legt, is alleszins ongezien (denk aan The Sweet Hereafter', My Life Without Me' of The Secret Life of Words'
en je voelt je van slag drie kilo zwaarder). Ze bezit een speciale gave
om met veel wijsheid en de juiste bezieling gevoelige portretten van
gebroken of fragiele vrouwen in te kleuren. Dat ze klaar was om haar
eigen film te maken, verbaast niemand. Het acteren beheerst ze, het was
gewoon een kwestie van het juiste script in handen krijgen om ook
áchter de camera haar vleugels te spreiden. Alice Munro's kortverhaal
The Bear Came Over the Mountain' trok haar over de streep en ze voelde
de onbedwingbare drang om dit serene liefdesgedicht naar het doek te
vertalen. Away From Her' bevestigt alleen maar ons vermoeden: ze haalt
ook het beste in anderen naar boven. Fiona (Julie Christie)
begint dingen te vergeten: het woord voor wijn' ontglipt haar, ze zet
per ongeluk een braadpan in de diepvriezer... Dingen die ze niet meer
kan benoemen verliezen hun bestaansreden en zelf heeft ze ook een
beetje het gevoel dat ze mee vervaagt. Gelukkig kan ze rekenen op
Grant, haar man met wie ze al wol, leder, hout, papier, porselein,
smaragd, zilver én goud op zak heeft. Hij helpt haar om niet te
verdwijnen, is haar steunpilaar in de zandbank. Hun relatie is teder en
diepgaand. Eerst maken ze nog mopjes over haar verstrooidheid, maar
eens de diagnose gesteld, is Fiona vastbesloten: ze wil haar man niet
tot last zijn en wil zich laten opnemen. De instelling Meadowlake houdt
wel streng vast aan een mensonterende regel: de eerste maand mag Fiona
geen bezoek of contact hebben, - een maatregel die vooral uitgevonden
lijkt om het voor de verpleging gemakkelijker te maken. Wanneer Grant
na dertig dagen popelend als een kleuter terugkeert naar de instelling,
weet zij niet meer wie hij is. Ze herkent hem niet. Het is alsof ze een
eternal sunshine' heeft laten uitvoeren, hem uit haar geheugen heeft
laten wissen, maar dan op natuurlijke wijze en zonder de bedrading en
machines... Haar gedachten aan hem verslensen langzaamaan, zij
verdwijnt, maar hij ook een beetje met haar. Machteloos moet hij
toekijken vanop de zijlijn, hoe hij niet meer in haar wereld past en
hoe ze toenadering zoekt tot één van de andere patiënten... Away
From Her' is een eenzame afdaling naar de wachtkamer waar het licht elk
moment kan uitvallen (en toch ook weer aanfloepen in heldere momenten):
Alzheimer. Een moeilijk thema dat Sarah Polley breekbaar als een
filterdun vaasje op tafel durft te leggen. De film geeft een goed beeld
van hoe het er in zo'n tehuizen aan toe kan gaan: de Alzheimerpatiënten
verliezen hun menselijkheid' onder de scepter van de directrice, die
hen als consumptieproducten beschouwt - in contrast met de volharding
van Grant, die Fiona elke dag blijft bezoeken. Polley hanteert
hierbij een ongewone vertelwijze, eentje voor de goede verstaner. Ze
kiest niet voor de gemakkelijke weg van een duidelijk rechtlijnig
aftakelingsproces, maar werkt met korte sleutelmomenten en laat in het
begin ook parallel een toekomstige gebeurtenis in stukjes gehakt door
het verhaal lopen. Een licht warrige structuur, net als een potje
geschudde herinneringen. De weinige woorden die in de mond worden genomen, zijn vaak citaten uit
boeken, die niet concreet over dementie gaan, maar wat filosofischer
aandoen. Er worden trouwens maar kleine aanwijzingen gegeven naar haar
Alzheimer - we worden niet overstelpt met voorbeelden, maar in ons
hoofd vullen we de rest aan: hoe een beestje in haar hoofd zit en één
voor één haar gedachten opeet. Het korte termijngeheugen moet er het
eerst aan geloven. De oude herinneringen blijven vaak het langst
zitten, ze zitten het diepst ingeworteld. Het zijn nu nét die
herinneringen die Fiona het liefst zou vergeten. Door haar ziekte
vervagen haar recente dolgelukkige jaren in haar sneeuwhuisje en komt
het verleden en daarmee haar gekwelde gevoelens rond het bedrog van
haar man des te scherper naar boven. Ze zijn heel gelukkig samen, maar
de wonden zijn nog niet helemaal genezen. We kunnen kiezen wat we ons
willen herinneren en wat we willen vergeten. Fiona heeft hier geen
controle meer over. Meer nog dan over Alzheimer, gaat Away From
Her' over liefde en de beproevingen die zelfs een ijzersterk koppel
moet doormaken. Polley's film begint waar de meeste romantische films
zelfs in de verste verte nooit aan toe komen: bij het samen oud worden.
Je zou zelfs kunnen stellen dat de film niet eens over Alzheimer gaat,
maar dat het puur als metafoor gebruikt wordt voor de miscommunicatie
tussen de twee, iets dat als een branddeur tussen hen is komen te
staan. Polley legt hun relatie respectvol en eerlijk vast. Ze heeft
hiervoor geen honderd en één flashbacks nodig: een shot van enkele
elegante voeten in sandalen is genoeg voor de suggestie dat Grant het
in het verleden niet zo nauw nam met de huwelijkstrouw. Maar eveneens
zegt de blik in zijn glazige ogen genoeg over wat hij nu doormaakt:
nooit meer terugkunnen naar vroeger, zijn vrouw onder een glazen stolp
zien zitten, maar haar niet kunnen aanraken. Julie Christie als Fiona zien we in Away From Her' op een mooie manier vervagen. Direct and vague. Sweet and ironic. De
actrice bezit met haar 66 nog steeds een schoonheid waar de spiegel van
Sneeuwwitjes stiefmoeder spontaan van kapot zou springen. Geen wonder
dat Gordon Pinsett eigenlijk maar weinig hoeft te zeggen om zijn
onmacht en verdriet te uiten: hij acteert vooral via zijn fysieke
aanwezigheid, en de weemoed die op z'n schouders hangt, denken we er
zelf bij. "Here comes the elevator on the left, where there is a man with a broken heart, broken into a thousand pieces." Het
is pas op het einde dat Polley zich wat verslikt in sentimentaliteit,
wanneer ze het verhaal een té harde duw in de goede richting geeft met
een onwaarschijnlijke, verhaalplichtige afronding. Maar Away From Her'
is toch een teder filmpje geworden, dat badend in witte overbelichting
en drijvend op Harvest Moon' van Neil Young als een vergeet-mij-nietje
door de sneeuw prikt: eenzaam, fragiel, maar uniek in zijn soort en
toch ook het koesteren waard.
|