Meerverkoop via internet maakt verlies muziekindustrie niet goed
BEA, de Belgian Entertainment Association, ziet de muziekverkopen via
internet stijgen met 20 procent, maar de totale muziekverkopen dalen
met 4,5 procent. De stijging in digitale legale verkopen maken de
verliezen lang niet goed.
BEA vraagt de Vlaamse regering om het goede voorbeeld te geven en dit
jaar nog werk te maken van een aantal maatregelen die de groei
stimuleren, laat de beroepsvereniging van de Belgische games-, muziek-
en video-industrie weten. In de eerste jaarhelft werden meer dan
9 miljoen albums en singles verkocht. De totale muziekverkopen zijn
goed voor een omzet van meer dan 70 miljoen euro, een daling van 4,5
procent in vergelijking met vorig jaar. Het aandeel van de verkopen via
internet in de totale muziekverkopen stijgt van 8 naar 11 procent. De
digitale muziekverkopen stijgen het eerste halfjaar met 20 procent naar
bijna 8 miljoen euro. Bijna 4 miljoen singles gingen over de toonbank en
dat is goed voor een stijging van 7 procent. BEA dringt er bij
de politieke partijen op aan werk te maken van de aanbevelingen in het
actieplan "Music is life". Daarin wordt onder meer gepleit voor een
gericht export- en ondersteuningsbeleid voor de lokale muzieksector, een
verlaging van de BTW op de verkoop van muziekdragers en de invoering
van een belastingkrediet. Dat actieplan werd op 18 maart 2010
voorgesteld door het muziekoverleg, een platform van 17 organisaties uit
het brede muziekveld, tijdens een hoorzitting van de commissie cultuur
van het Vlaamse parlement.
|