Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto

bestblogs artist_lover
Foto
ARTIST LOVER

11-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glastonbury-organisator voorspelt slechte tijden voor festivals

Glastonbury-organisator voorspelt slechte tijden voor festivals


http://img189.imageshack.us/img189/4374/glastonburyx.jpg


Michael Eavis, organisator van Glastonbury, het grootste festival in Europa, zegt dat de gouden tijd over is voor de meeste festivals. Ook zijn eigen Glastonbury, waarvan Eavis toegeeft dat het op de rand van het faillisement staat. De reden? Te veel festivals en te dure groepen, die dan ook nog te vaak optreden, volgens Eavis.

Eavis vertelde The Times dat hij nog drie, hooguit vier keer Glastonbury ziet plaatsvinden. Volgens de organisator zijn daar twee redenen voor: financieel zijn de toppers niet meer rendabel, maar Eavis vermoedt ook dat de belangstelling bij het publiek tanend is.

Eavis is niet de eerste die een waarschuwende vinger opsteekt. Nogal wat stemmen in de muziekindustrie waarschuwen al een poosje dat er momenteel aan overkill wordt gedaan in het live-circuit, en dan in het bijzonder bij festivals. Van dat laatste is bij ons voorlopig weinig te merken. Graspop heeft een nieuw recordjaar achter de rug, Rock Werchter was uitverkocht, net als Pukkelpop en Tomorrowland. In Nederland noteerde Pinkpop al een recordopkomst en Lowlands is ook alweer een poosje uitverkocht.

Ook Glastonbury was maanden op voorhand uitverkocht. Maar, zegt Eavis, daarvoor moest hij wel erg diep in de buidel tasten om headliners als Coldplay, U2 en Beyonce te zetten. In de VS begon het verval vorige zomer al, met 25 procent minder festivalbezoekers. En dit jaar is de UK aan de beurt.

Hop Farm, een festival in Kent met een paar peperdure acts zoals The Eagles, Lou Reed en Prince op de affiche, verkocht amper 20.000 tickets - organisator Vince Power had gerekend op 50.000. Hop Farm richt zich op de oudere festivalganger. Maar leeftijd lijkt er weinig mee te maken te hebben, want Reading en Leeds, twee absolute festivalklassiekers met dit jaar ondermeer Muse, The Strokes en het in de UK razend populaire Pulp op de affiche, hebben nog bijna de helft van hun tickets over. Andere jaren verkopen die festivals in enkele dagen uit.

Ook in Duitsland voelen ze het. Met de uitzondering van metalfeest Wacken, en ondanks de beste headliners van het moment (Coldplay, Foo Fighters, Kings of Leon, ...), raakten Rock am Ring/im Park en Hurricane/Southside bijvoorbeeld niet uitverkocht.

Eén reden is zeker de toenemende concurrentie uit het voormalige Oostblok. Festivals in die landen bieden tegenwoordig ook de headliners die we gewoon zijn op de grootste festivals in West-Europa, maar tickets zijn een pak goedkoper, om nog maar te zwijgen over de prijzen aan de drank- en eetstalletjes. En de Europese jeugd maakt er blijkbaar niet echt een punt van om daarvoor een lange reis te ondernemen.

In de Europese Unie zouden er momenteel 700 pop- en rockfestivals in de zomer zijn die meer dan 20.000 betalende bezoekers nodig hebben om rond te komen. Volgens verschillende organisatoren dringt zich dan ook een enorme schifting op de volgende jaren. Er lijken twee pistes te zijn om die schifting te overleven, maar ze houden allebei ernstige risico's in.

De eerste is ervoor zorgen dat de topnamen die ertoe doen op je affiche belanden. Dat betekent doorgaans opbieden en absurd veel geld aan gages neertellen. Dat moet dan weer doorgerekend worden in de ticketprijzen en de consumptieprijzen, maar, dat is nu eenmaal een economische wet, er zijn grenzen aan wat mensen willen en kunnen betalen.

Eén van de manieren om dit op te vangen is het zoeken naar kosten verlagende ingrepen. Festivals die hun krachten bundelen bijvoorbeeld. Werchter en Arras zijn hiervan een goed voorbeeld. Eén affiche op verschillende plaatsen uitspelen is een andere manier. Sonisphere, dat ondertussen in tien Europese landen doorgaat, en gefinancierd wordt door AEG, een absolute entertainmentreus en 's werelds nummer twee na Live Nation, is daarvan een voorbeeld.

Een andere is puur logistiek: stel dat je de kosten zou kunnen wegnemen van telkens alles op te bouwen- en af te breken op een wei. Meer nog: stel dat je op zo'n terrein dan verschillende festivals met verschillende doelgroepen zou kunnen laten doorgaan. Brustem anyone?

Piste twee is zoeken naar een meerwaarde buiten de topnamen. Laat het ons inzetten op de festivalervaring noemen. Roskilde is een succesvol voorbeeld hiervan. Het festival gaat meer voor diversiteit en comfort van de festivalganger dan voor de absolute topnamen. Bij de programmatie laat het zich eerder leiden door kwaliteit van de live-acts, het weigert bands te zetten die in de twee jaar daarvoor de affiche sierden en het meet zichzelf de taak toe om nieuw talent te pushen. Met succes, want dit jaar opnieuw uitverkocht en uitermate winstgevend, ondanks op het eerste gezicht een affiche die de duimen moet leggen tegen die van de andere grote Europese festivals.

Het probleem bij die tweede piste is dat je wel heel sterk in je schoenen moet staan om de boodschap over te brengen. Roskilde slaagt erin omdat het al meer dan 40 jaar bestaat en een begrip is geworden. Het festival is ook al jaren geleden, toen het nog wel meespeelde qua echte toppers, beginnen inzetten op z'n fameuze Orange Feeling. En het investeert nogal wat geld in een legertje eigen "bookers", mensen die in verschillende genres het beste voor de beste prijs moeten kiezen. (br.hln - foto getty)





Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Foto

Foto

Gastenboek

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Archief per maand
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 08-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!