Klik eens op het beeldje, dan heb je meer..
Zoeken in blog

Archief per maand
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 06-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
  • 05-2005
  • 04-2005
  • 05-1973
    Inhoud blog
  • Jongeren zoeken ?
  • Vrij denken
  • Berbers
  • Een Marokkaanse rebel
  • Offerfeest geen feest
  • Over Atef Saad
  • Repair café en maatschappijverandering
  • Bezoek uit Palestina
  • New York : multiculti
  • New York : beeldende kunst
  • New York: onverwachte bibliotheken
  • New York : huisvestingsproblemen
  • The sky is the limith
  • Filosofie van de Waanzin
  • Boeken
  • Zwart
  • Gratis e-book Overleven in Palestina
  • Armoede
  • Gran Canaria: over wijn en venijn
  • Nieuw boek
  • WO1: be- en herdenking
  • Ijstijd
  • Verjaardagscadeau
  • Renovatie
  • Cartagena
  • Muze
  • Art Brut
  • Palestina: etnische genocide
  • In de ban van de bal: voetbal
  • Het zwarte beest
  • Vanuit de woestijn: Oujda
  • 1 mei 2014
  • Klassiek
  • Het zinkende schip
  • Sodastream
  • Denken of voelen ?
  • Indiase verhalen 6
  • Indiase verhalen 5
  • Indiase verhalen 4
  • Indiase verhalen 3
  • Indiase verhalen 2
  • Indiase verhalen 1
  • Kabouters
  • Een beetje ( lied van Oum Kalthoum soundtract alles gaat goed)
  • Bloemen voor Magda
  • Bitcoins
  • Selfies
  • Wensen
  • verhaal : Op bezoek
  • Intifada 2
  • De Nieuwe werker Labors Voice
  • Oslo
  • De Madrid conferentie
  • Undercover in de Intifada
  • Expo over Change
  • Atef verliefd,verloofd en getrouwd
  • Atef journalist bij Al Talia
  • Aan de Univ
  • Na 10 jaar gevangenis : vrij !
  • Een lucide droom
  • Atef in jail
  • Overleven in de gevangenis
  • PLO- Palestinian liberation organisation
  • Overleven in de hel
  • Yom Kippoer-oorlog
  • Akademia
  • Spelen met lucifers
  • De zes-daagse oorlog
  • De stem van de Arabieren
  • Jordaanse expantiedrift
  • Champagne
  • Zonder vaderfiguur
  • Palestijns Paspoort
  • Nablus: zwarte sneeuw
  • De schapenslachter
  • Manchester: the hidden museum
  • De vlucht naar Nablus
  • Jaffa 1947
  • Over kuise Suzanna
  • Onderwijstoekomst
  • Oud-koloniale nostalgie
  • Terugblik
  • Kenia: de toekomst ?
  • Kenia: vakantieparadijs
  • Kenia: klein duimpje en de reus
  • Kenia: productiviteit
  • Kenia: geen rozen zonder doornen
  • Kenia : het verleden
  • Over vrijheid
  • De seingever
  • Hugo Chavez
  • Is er leven na de dood ?
  • Slim reizen: doe het zelf
  • Over oudere militanten
  • De jeugd van tegenwoordig
  • Goede vooornemens 2013
  • Biografie Nelson Mandela
  • Kerstfeest
  • Psychologische Inquisitie
  • Over rijkeluisclubs
  • Wereld Aids dag: 1 december
  • Sevilla bis
  • kerkhofblommen
  • Lucky Luke
  • Zuid-Afrika: tussen hamer en aambeeld
  • Zuid-Afrika: opa
  • Zuid-afrika: heritage day
  • Si j'etais président
  • Waregem koerse bis
  • Discriminatie ?
  • Ursa: geen witte rook
  • gentse feestendebat: vakbondsbashing
  • Over Freddy, een Colombiaanse syndicalist
  • Manchester: musea
  • Manchester
  • Friends of Palestine
  • Over verhalen vertellen
  • Op zoek naar de "vlaamse" identiteit
  • Sef- gebuur
  • Le temps de cerises
  • 1 mei 2012
  • Over kunst-boeken
  • Lentekriebels
  • De alledaagse acopalyps
  • Ossi's dik ontgoocheld
  • Over ontwikkelingssamenwerking in 2020
  • Tweeduzendentwintig
  • De rattenvangers
  • Van blog naar boek
  • Thatcher-tijdperk
  • Positief Atheisme
  • Brug en andere pensioenen
  • Wensen voor 2012
  • Dromen samen met Iris
  • Over een goed leven in een goede maatschappij
  • Over de scheidingsmuur
  • De jungle van de arbeidsmarkt
  • Klimaatcampagne 11.11.11.thuis
  • Zuid-Afrika: over straffe madammen
  • Zuid-Afrika: HIV/Aids seminarie slotverklaring
  • Zuid-Afrika: Peereducators of Welnessofficers
  • Zuid-Afrika: HIV/Aids seminarie
  • Arabische lente of winter ?
  • Zuid-Afrika: solidariteitsproject
  • Zuid-Afrika: Bongi II
  • Zuid-Afrika: H+
  • Zwalm: art in the black box
  • Waregem Koerse 2011
  • Chileens studentenprotest
  • Jager of prooi ?
  • Loop naar de hel
  • Thailand: Kanchanaburi
  • Thailand : Ayutthaya
  • Thailand: Nok en Noi
  • Thailand: Chiang Rai: opium
  • Thailand: Chang Rai bergstammen
  • Thailand: Khun Tan
  • Thailand: Sukhotai
  • Thailand : Bangkok
  • Over links en vrouwen
  • Waregem PPS
  • Colombia: De groene leguaan
  • Kos: de tuin van Hippocrates
  • Kos Traditioneel Huwelijk
  • Kos Grieks huwelijk
  • Kerk en Staat
  • Vlaggenvrijheid
  • Nooit bracht een oorlog vrede
  • Noam Chomsky: over stratego
  • Dakar: conclusie
  • Dakar: Kivu-foto's
  • Dakar: wereld sociaal forum
  • Dakar: Goree-eiland
  • Dakar: pillen draaien
  • Dakar: op weg naar
  • Wereld Sociaal Forum Dakar
  • Zuid-Afrika: overstromingen
  • Russische Migranten
  • Jacques Brel
  • La Tatacoa
  • Een verdwenen staat: de DDR
  • Albert II
  • Het Munkenhof
  • Van blog naar boek
  • Athene: meteora
  • Athene: gemeenteraadsverkiezingen
  • Athene: maraton
  • Athene:bakermat van de democratie
  • Socialisme is internationalisme
  • Over gender en liefde
  • Luchtbel-economie
  • Mozambique: Lieveling van donorland
  • Mozambique : zwakke vakbonden
  • Mozambique : rellen in Maputo
  • Mozambique: energie
  • Mozambique: het arme platteland
  • Mozambique: een zondag in Maputo
  • Mozambique : donker afrika ?
  • Colombia: koffieboeren
  • Colombia: oorlogseconomie
    Het leven zoals het is
    Doen wat we zeggen, zeggen wat we doen
    15-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eenvoudige oplossing communautaire problemen
    Taal is cultuurgebonden. Soms kan het verrijken,soms kan het verarmen. Maar er zijn verschillen waar we iets kunnen uit leren. En wie wil er nu niet iets leren? We leven in ons land op de grens van twee culturen: noord en zuid. Walen en Vlamingen. Noordelingen zeggen in de eerste zin van een vergadering waar het op staat. Kom je te laat, dan heb je meestal de clou van de zaak gemist. Franstaligen draaien rondjes in een vergadering en formuleren hun punt op het einde van de vergadering. Een goede vertaling van Nederlands naar Frans draait de zaken meestal gewoon om. Oplossing om elkaar te begrijpen: elkaars taal spreken. Je moet meer nadenken en zorgvuldiger formuleren. Dus alle Vlamingen moeten Frans tegen Franstaligen spreken,Franstaligen Nederlands tegen Vlamingen. We zouden zorgvuldiger met elkaar omgaan en elkaar beter begrijpen.

    15-04-2005 om 21:45 geschreven door Lieven  


    >> Reageer (3)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langer werken ?
    Bram bestudeert de pensioenen. Uitgangspunt van een prof is dat de vergrijzing onbetaalbaar is. Tja, waar hebben we dat nog gehoord. Maar het klopt natuurlijk niet. Want we verdienen altijd maar meer, dus dragen we altijd maar meer bij, en de pensioenen zijn geplafoneerd en zelfs niet welvaartvast. Met andere woorden: willen we de pensioenen betaalbaar houden dan moeten we zeker meer gaan verdienen, dan blijven de inkomsten stijgen. Dus optimisme moet er zijn: we moeten niet alleen langer leven, we moeten ook met zijn allen rijker worden. Dan pas worden die pensioenen betaalbaar. De uitgaven voor de pensioenen zijn ook zeer laag als ik denk aan wat een gepensioneerde krijgt. En we betalen ook steeds meer zelf: de werkgevers krijgen van alle kanten kortingen en afslag, de staat komt zijn verplichting om bij te leggen steeds minder na door keiharde budgettaire besparingen. De logica dat onze lonen te hoog zijn klopt dus niet: zij moeten stijgen willen de pensioen betaalbaar houden. En dan hebben we nog het Zilverfonds: een spaarpotje dat gevuld wordt met de besparingen door de snellere afbetaling van de overheidsschuld. Ik ben content dat er slechts in 2050 problemen komen;als 96-jarige weet ik dan dat er tijdig aan mijn toekomst gedacht werd. Merci Johan Van de Lanotte En wie vacature leest van vandaag zal merken dat er zelfs managers zijn die er ook zo over denken..

    15-04-2005 om 18:16 geschreven door Lieven  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over verkwistingen en spaarlampen (3e poging)
    In het nieuwsblad is het hoofdartikel getiteld " Spaarlampen zijn weggegooid geld. Vlaamse regering verkwist 10 miljoen euro" Hoe kunnen niet opgehaalde spaarlampen nu geld kosten? Ofwel zijn ze vooraf betaald, maar dat zijn we van de vlaamse regering niet gewoon. Zij betalen hun facturen altijd te laat. Die lampen en douchekoppen moesten door de electriciteitsleveranciers via een bon aan de brave burger bezorgd worden. Gratis met dank aan steve. Blijkt moeilijk te zijn. 3/4 van de burgers haalde die niet af. Zit de post daar nu met die spaarlampen ? Of zitten die in de sokkels van Peeters thuis. Of worden ze op 1 mei in Hasselt uitgedeeld. Ik zou het niet weten. Alleen, ik haalde mijn lamp ook niet op, en verkwist dus vrolijk mee. Ik heb nooit een bon gezien, misschien werk ik te hard.Mijn ouders zouden zich de haren uit het hoofd getrokken hebben: een verkwistende besparing gemist. In Frankrijk lacht Suez in zijn vuistje: niet alleen betalen particulieren veel te veel voor hun energie, zij besparen dan nog niet ook.Na de afvalboxen van Delcroix, een nieuw mes in de rug van Groen!

    PS vanuit Cubaans Venezuela Hier worden de spaarlampen aan huis afgeleverd en er effectief ingedraaid door de brigades die verantwoordelijk zijn voor de wijk. Gezien de energie minder en minder gratis wordt hebben de wijken er belang bij dat er zo weinig verbruikt wordt en zorgen zij er voor dat de lampen komen waar het moet

    15-04-2005 om 00:00 geschreven door Lieven  


    >> Reageer (0)
    14-05-1973
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overleven in de hel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na zijn proces voor de militaire rechtbank in Nablus wordt Atef overgebracht naar Ashelon. Ashelon is een drukke toeristenstad aan zee. Bezoekers aan Romeinse opgravingen en badgasten vermoeden niet dat in hun buurt ook een gevangenis voor Palestijnse politieke gevangenen staat. Het zal niet de laatste reis zijn naar een gevangenis. Atef zal in de gevangenissen van Ashelon,Beersheva, Tulkarem en Hebron vertoeven tijdens zijn effectieve tien jaar.

    Het leven in een gevangenis is geen picknik, maar een harde confrontatie met jezelf,een gevecht om te overleven. Hoe houdt je uw visie in stand,hoe hou je je zelfrespect overeind,hoe vermijd je de val in de vergeetput ?Hoe blijf je fysiek intact ? Hoe blijft je analyse van je omgeving haarscherp ? Wat doe je met versnipperde informatie over de verre wereld buiten de tralies ? Hoe ga je om met de dagelijkse intimidatie, manipulatie en de vele leugens die het gevangenisleven beheersen ? Hoe onderga je de dagelijkse gevangenisroutine ?

    Atef getuigt over een dagdagelijkse gevangenisdag : 
    " Wij worden om 6 uur s'morgens gewekt. Wij moesten onze dekens opplooien alsof we in een 5 sterren-hotel verbleven. Om 7u30 werden de gevangenen geteld door de kapitein en zijn assistent.Belangrijk: waren er de vorige avond 30 gevangenen in de cel, dan moesten er s'morgens ook 30 gevangenen in dezelfde cel zitten.
    Daarna kwam het ontbijt: een stuk brood met boter,confituur en soms een gebakken ei en gele kaas.Bij dat alles was er ook nog thee.
    Om 10 uur konden we een half uur in open lucht wandelen. Wij noemden dit de Arabic saga, een beeld van een open café of een plaats in open lucht waar wij de grote verhalen uit de Arabische literatuur aan elkaar vertelden. Na een half uurtje moesten we opnieuw de cel in. 
    Voor middagmaal kregen we een gebakken ei met bonen. Op zaterdag werd er omwille van de Sabbath geen vuur gemaakt en kregen we bonen met tomaten,net een onsmakelijke bruine brei.
    Het avondmaal was zowat hetzelfde als het ontbijt,soms met olijven en tomaten.S'avonds luisterden we naar het nieuws op de radio. De dag eindigde met het tellen van de gevangenen in de cel."

    Amper aangekomen in de gevangenis van Ashelon vloog Atef meteen in de isoleercel. Atef: " Toen ik om zout vroeg om s'morgens bij mijn brood te eten, was het antwoord dat ik geen zout, maar 7 dagen isolatiecel zou krijgen. Ik dacht dat ze een grapje maakten. Maar nee,blijkbaar konden ze me zo maar straffen. Zo'n isoleercel is 2 1/2 m lang,1 1/2 m breed. Volledig in het wit geschilderd. Schijnbaar een propere en nette cel. De vorige bewoner van de cel had een hakenkruis in de muur gekrast. Fijntjes werd dit in mijn schoenen geschoven en moest ik op appel bij de gevangenisdirecteur verschijnen. De man heette Hayout,een Hebreeuwse naam, die in het Arabisch 'leven' betekend.Ik verscheen in zijn bureau met trillende benen,want ik was er niet gerust in. Hayout vroeg me waarom ik dit Swastika-kruis getekend had en of ik er de betekenis van kende.Ik ontkende stellig de auteur te zijn van het hakenkruis op de muur van de isoleercel. Ik verwoordde mijn afschuw voor het Nazi-regime en Hitler. Maar de directeur bracht de toenmalige moefti van Jeruzalem- Amin al Hoesseini ter sprake.Deze kalief van Jeruzalem had intense contacten met Hitler tijdens de oorlogsjaren. Ik repliceerde dat Amin al Hoesseini mij niet vertegenwoordigde en dat het Nazisme een misdaad tegen de menselijkheid was"
    Atef had blijkbaar een 'juist' antwoord gegeven,want hij kreeg slechts opnieuw 7 dagen in de isolatiecel op water en brood als "beloning".
    Atef bouwde tijdens zijn 10-jarig verblijf in verschillende Israelische gevangenissen een expertise op inzake isolatiecellen. In de gevangenis van Tulkarem kreeg hij 27 dagen isolatiecel toen er een actie gevoerd werd om warme dekens te krijgen. Opnieuw dachten de bewakers dat Atef de aanvoerder van de actie was. In 1978 verbleef hij 1 jaar in de isolatiecel van Hebron.Het laatste jaar voor de bevrijding is dikwijls het moeilijkste jaar.Het verblijk in een isolatiecel is onmenselijk: er rest alleen de confrontatie met je zelf,alle communicatie wordt je ontnomen, het onderscheid tussen dag en nacht verdwijnt,de tijd wordt tijdsloos.
    Boeken, kranten, communicatie maken het leven in de gevangenis menselijker, draaglijker.Via de Rode halve maan kreeg Atef soms de Jeruzalem Post. Hij las voor voor zijn medegevangenen, hij vertaalde artikels.Zo ook "The hit team"- een spionnageroman over de Israelische geheime dienst die na de gijzeling door Zwarte September bij de Olympische Spelen in Munchen de jacht opende op iedereen die ook maar iets met die spectaculaire actie kon te maken hebben. Atef las en vertaalde de biografieen  van Golda Meir en Mosche Dayan.Maar ook klassiekers van Jean-jacques Rousseau, Augste Comte,Ernest Hemingway en Maxim Gorki. Het was slechts na vele protesten dat de gevangenen treffelijk boeken kregen. Maar de meester gevangen leerden Engels, soms Hebreeuws maar ook Frans of zelfs Nederlands.Nee de gevangenis was geen universiteit,maar je kon evengoed iets nuttigs doen.Dat was het idee,waarmee zeer veel politiek gevangenen poogden een perspectief aan hun opsluiting te geven.  

    Een Israelische journalist beschreef in het Kutler rapport ( gepubliceerd in Haaretz- een linkse Israelische krant) de situatie van de Palestijnse politieke gevangenen. De meeste cellen waren overbevolkt met 12,18 of 20 gevangenen. Het is ofwel ijskoud of zeer heet in de cellen door de woestijntemperaturen met het fijne zand dat overal tussen kruipt. Veel gevangen werden systematisch geslagen.Zo wordt de "lakenmethode" toegepast waarbij verschillende bewakers het hoofd van de gevangen bedekken en hem slaan tot hij bewustloos neervalt. Het gebruik van isoleercellen is een gewoonte.Politieke gevangenen worden ontvoerd naar Israel,een feit dat tegen alle conventies van Geneve indruist. 

    14-05-1973 om 00:00 geschreven door Lieven  


    >> Reageer (0)


    Startpagina !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mijn favorieten
  • 8-urencultuur
  • marxistisch woordenboek
  • Translation blog
  • Wijnwijzer
  • Luc Delval blog
  • Vrij denken en doen : Poincaré Waregem
  • De nieuwste muziek beluisteren
  • Nieuws uit Waregem
  • Chomsky
  • Nieuws voor syndicalisten

    Veel leesgenot op de blog
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!