Een der grote struikelblokken in de LUCHTVAART zijn voor de kandidaat PRIVAAT-PILOOT is de voorbereiding voor de EXAMENS van de THEORETISCHE KENNIS bij het DGLV.
Het volgen van een cursus bij een RF of FTO is noodzakelijk.
Men vraagt mij herhaaldelijk welke handboeken ik voor de NEDERLANDSTALIGE aanraad..??
Ik raad vorlopig de cursus gemaakt door mijn collega KARPELS( PINKY) vroeger piloot BAF en instructeur bij de NZVC in OOSTENDE als de meest intresante uitgave.
Tevens is er de mogelijkheid om een abonnement te nemen op hun "QUESTION DATABASE" in voorbereiding van het examen bij het DIRECTORAAT GENERAAL LUCHTVAART zoals men nu deze dienst noemt.
Ik zelf heb dat vele jaren gedaan voor de BELGISCHE, FRANSE ,NEDERLANDSE en AMERIKAANSE examens van PPL,CPL,IFR,en FI .
Maar heb dat sedert 1980 niet meer opgevolgt en bijgewerkt aan de vele nieuwe aspecten die hun intrede hebben gedaan in de LUCHTVAART
ik ben deze BLOG over een 42 maanden geleden namelijk op 28/04/2005 begonnen om een aantal vragen over luchtvaart te beantwoorden, sedert deze is deze blog verder uitgewerkt en kan je veel vragen reeds als beanwoord vinden door een woord in " ZOEKEN in BLOG" te typen.
Ik adviseer om eerst te trachten of uw vraag niet reeds beantwoord is alvorens mij een vraag te bezorgen !!!
Ik heb heden DONDERDAG 15 NOVEMBER 2007 om 1900 uur (A) schijnbaar al mijn E-mailtjes behandelt en ook mijn BLOG volledig aangepast, tevens heb ik op FORUM terug mijn inbreng begonnen
In function of some request via E-mail by some AIRSPACE USERS on my vieuw about the abolischen of ICAO CLASS "A" and "B" AIRSPACE must I clarify some information.
In 1992 there was a very important SYMPOSIUM organised by DG-7 of the EC in BRUSSELS.
RON CAMPBELL ( IAOPA-AOPA-UK)made a very intresting input about SAFETY and AIRSPACE ACCES for VFR operators.
In follow-up of this STEVE BROWN (IAOPA-AOPA-USA)made some very intresting inputs during our regular visits to HQ EUROCONTROL and the EC INSTITUTIONS in particular to KAREL VAN MIERT.
In the follow up DIETER PADE IAOPA-AOPA-GERMANY made some intresting input during the HQ EUROCONTROL ANT chaired by LEX HENDRICKX
In follow up of this EUROCONTROL instored BILL ARMIT as project officer of the XXX(??? to be verified) and a number of experts from AIRSPACE USERS, ATSP and CAA developed a follow up on first collecting the information on the aplication of the ICAO-CLASS AIRSPACE in EUROPE.
Out of this it confirmed thad not the AIRSPACE USERS and the ATCO had a clear vieuw of the aplicationd and procedures for the VFR operations and also somme vital misconception about the IFR operations.
Out of this the group proposed a more homogene selection of the ICAO classification
The final solution came up with a solution of using three(3) AIRSPACE CLASSES however at the higher level in the administration some CAA introduced the target to only have two(2) AIRSPACE CLASSES beeing MANAGED and NON-MANAGED airspace
Under the inpuls from the AIRSPACE USERS and with support of some EXPERTS of the EU ( DG-TREN and other) the target is to use THREE(3) ICAO AIRSPACE CLASSES
Now in function of the involvement of EASA and the projects SES and CESAR the work is on a low profile but many EU-MEMBERS have changes their "A" and "B" AIRSPACE CLASS toward the "A" CLASS.
This means thad a lot of adional AIRSPACE is now open to VFR traffic with using ATC-PLN,R/T;SSR-mode-C,and a ATC CLEARANCE
The selection of the other AIRSPACE is the ICAO-CLASS "G" and a other Class ICAO is not finalised yeth also mainly due to the confusing input made by the AIRSPACE USERS ORGANISATIONS who are to closse involved with there in the past used NATONAL APLICATIONS and not evaluating the possitive effect of the simplification
Of cours I understand the confusuion due to the major differences in operations, culture,languages, and training on the various different AIRSPACE USERS.
I hope this clarification give you some answers if not any aditionam questions are still welcom
During a number of individual contacts today with a number of participants have a :
-Congratulated some of the delegates of the NATIONAL CAA for the abolisching of the ICAO CLASS "A" and "B" replaced by the ICAO CLASS "C" airspace.
-Strongly acted against the proposals by some SECURITY EXPERTS who are trying to impiosse "SSR MODE S" on all VFR flichts in the EEA.
-Instead there was strong support for abolisching between the CHENGEN states the requirement for a ATC FLIGHTPLAN for VFR flights outside MANAGED AIRSPACE of ICAO CLASS "G"
HEDEN WOENSDAG 14 NOVEMBER om 21:00 uur is mijn PC thuis weer normaal werkende zal wel even tijd nodig heben om de 205 openstaande E-mailtjes te beantwoorden.
TODAY WEDNESDAY at 20:00 hr UTC seems my PC at home again operational.
However it will take some time to react to the 205 entered E-mails
Ben nog steeds beperkt aktief via E-mail gezien de PC thuis nog steeds niet terug operationeel is en ik enkel elke lorgend een tweetal uurtjes via bureel FLAG op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN mijn E-mails kan opvolgen.
telefonisch op 03-2362954 best tussen 1900 en 2100 uur s'avonds want in de dag ben ik meestazl afwezig en aanwezig in de EU INSTELLINGEN te BRUSSEL
Heb getracht de meeste E-mailtjes te beantwoorden deze morgend maar gezien PC thuis buiten gebruik is heb ik maar beperkte mogelijkheden hier op bureel van FLAG.
Normaalk om ik morgenvroeg tussen 04;00 en O600 uur UTC weer even alles bekijken hier op bureel.
You are unable to reach me today via E-mailonly via phone 32-3-2362954
I will check my e-mailagain tomorow 12 November between 0400 and 0600 UTC
I also advise a number of iniators of E-mails concerning teh EU developments in AVIATION to place their very intresting information in to the FORUM of WWW.IAOPA-EUR.ORG
You don't have to be a member of a NATIONAL AOPA although I ADVISE thad STRONGLY since you may obtain some very intresting benefits via the IAOPA AIR-CREW CARD
ANY person can make a input on the IAOPA-EUR FRORUM by registering.
I also noticed thad at the EU INSTITUTIONS there are some of the ADMINSTRATIVE PERSONS from the EP, DG-TREN,EASA,EUROCONTROL, andother organisations consulting the content of the IAOPA-EUR FORUM and printing this information out for utulisation in their projects
In functie van de uitzending van op # één# van de VIA-VICTORIA over FEAR of FLYING opmaandag 05 November om 20:35 krijg ik een ganse reeks van vragen.
Ik stel natuurlijk vast dat deze uitzending niet klopt met de normale manier van werken die wij toepassen, maar natuurlijk voor een TV uitzending moet men er was sensatie in plaatsen.
Wij hebben in het verleden zulke cursus gegeven mits gebruik van een aantal theoretische leesn en een klas, gebruik van een CESSNA 172 waar de kandidaat zelf het vlieguig bestuurd, een simulator en een lijnvlucht over een periode van een drietal dagen met een 3 uur per dag voor de kandidaten.
Het uitvoeren van een vlucht op de historische SV4 is voor ons niet toepasselijk en zeker niet het uitvoeren van een LOOPING.
Was intresant maar een beetje te veel opgebouwd voor de MEDIA AANDACHT te trekken.
Steeds beschuikbaar voor vrijblijvende en gratis bijkomende toelichtingen voor leden van SENIORENNET met vooral als doel u van DE VLIEGANGST of ONZEKERHEDEN te doen verdwijnen en U vertrouwen te geven in het VLIEGEN !!
Heden is er in HQ EUROCONTROL weer de jaarlijkse FOTOCONTEST
En bemerkt dit jaar een aantal zeer mooie foto's over de LUCHTVAART waaronder mijn geliefde SV4 ( STAMPE) in vlucht met een mijner ex-leerlingen DANNY CABOOTER van het STAMPE-VERTONGEN MUSEEUM te EBAW.
Although the major intrest of FUA is orientated toward the IFR operations a number of points where made by the DG-TREN delegation thad ther schould also be apolied in the complete airspace from ground up.
This is important for the VFR operations below FL195 but there is stil a lot of work to be done before whe see the positive results to increase in the lower airspace, since there is no mutch pressure by the NON CAT AIRSPACE USERS on the FUA aplication.
In functie van een aantal vragen over mijn huidige betrokkenheid in de LUCHTVAART geef ik hier een korte toelichting van een aantal geplande zendingen:
Op ZATERDAG 10 NOVEMBER 2007 zal ik aanwezig zijn bij de huldiging van de RAAC voor het 80 jarig bestaan:
Le 21 NOVEMBRE 2007 a 1800 hr je suis invite a l' ACF a PARIS pour la reception par AEROCLUB DES SOURDS pour la remise du premier PPL(A) a un copain et personne sourd; Henri Corderoy du Tiers
Op 27 NOVEMBER 2007 om 1900 uur zal Ik aanwezig zijn bij de VUB te BRUSSEL voor de voordracht BURT RUTAN over THE NEW SPACE RACE reservatie via WWW.FLAG.BE
Op 04 APRIL 2008 voorzie ik aanwezig te zijn op OP de IAOPA-EUROCONTROL voordracht over GENERAL en BUSINESS AVIATION.
In APRIL ben ik te gast bij de VTB voor de uitrijking van mijn diploma 50 jaar PILOOT in de HILTON te BRUSSEL maar welk volgens de door mij voorgelegde CV niet volgens de statuten van de VTB zou zijn.
CORRECTION dit diploma wordt mij slachts toegekend in 2009 gezien ik mijn vergunning PRIVAAT PILOOT in FRANKRIJK behaalde op 11/04/1959 en niet In 1958 waar ik mijn EERSTE SOLE maakte en welk volgens de ICAO-AOPA definition mij de titel gaf van PILOOT
Verneem zojuist dat ik via VLRI wordt voorgedragen als ERELID omstreeks 15 April 2008 mits het houden van een voordracht vermoedelijk in het VLOC te OOSTENDE met als onderwerp GENERAL AVIATION & AERIAL WORK op wereldvlak via mijn ervaring als IAOPA liaison officer bij de EU INSTELLINGEN en EUROCONTROL te BRUSSEL
Natuurlijk zal ik nog regelmatig afwezig zijn voor mijn doelstelling als INDIVIDUELE FREE LANCE EU-LOBBYIST de belangen van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK te trachten te bevorderen op het EUROPESE vlak
Ook de bevordering van SENIORENNET ligt mij nauw aan het hart om de SENIOREN een beter inzicht te geven in de LUCHTVAART