Wat bertefd het vliegtuigongeval op 02/01/2010 gebeude in de omgeving van het Vliegveld van URSEL
met een CESSNA 182 en waarbij de pilote en haar passagier omkwamen is het voorlopig veel te vroeg om over de mogelijke oorzaak iets te weten, het weder kan een bijkomende rol gespeeld hebben maar is nog niet direct een rden om een ongeval te hebben voor de ervaring en de uitrusting van het netrokken vliegtuig.
Persoonlijk heb ik deze dame ontmoet en beschikte zij volgens de in mijn bezit zijne informatie over de nodige ervaring.
De leeftijd welk in een aantal e-mailtjes in vraag werdt gesteld is geen noodzakelijke oorzaak, als PRIVAAT PILOOT is er geen leeftijdsgrens en ondergaat de betrokken piloot regelmatig de medische onderzoeken en tevens regelmatig het bewijs te leveren van het behoud van zijn/haar vaardigheid
Deze WETTEN, REGLEMENTEN, VOORSCHRIFTEN en ADVIEZEN gebruiken niet steeds de ICAO afkortingen of defintions in hun tekst wat aanleiding geeft tot verkeerde beoordeelingen
Is er dringend aan coordintie tussen de verschillene AUTORITEITEN ...ASAP
Oficialy so far I know is the UK the only CAA who have introduced the IMC RATING for the their UK-PPL
I noticed in the UK-PILOT the difference of opinion between AOPA-UK and EUROPEAN AIR SPORTS
Many country have introduced a similat training to their PPL training by the FI's
I myself was involved in 1970 of promoting aditional the AOPA 360 RATING to the Belgian PPL at SOTRAMAT FLYING SCHOOL for SAFETY purposes
Many FI's member of ABI folowed this non mandatory aditional training to their PPL similar to the UK -IMC RATING
This increased the SAFETY LVEL of such trained PPL
I sugest whe sugest the UK-IMC rating to be accepted in the EASA RATINGS in the future
ALSO SCHOULD whe AVOID some of this MISCONCEPTION between IAOPA, PPL/IR and EURPOPE AIR SPORT to be developed in the PUBLIC ARENA but via direct contacts between the organisations
Acording my information from DG-TREN is the information on the TMA CHARGES mentionet in
WWW.IAOPA.EU newsletter of DECEMBER are not correct since the meeting of 26 November 2009 was
CANCELLED and the information was not agreed
This is the result of a number last minute changes in the meetings on CHARGES acording SES
Also note thad NOT ONLY AIRLINES are paying EUROCONTROL ENROUTE CHARGES but ALL IFR FLIGHTS above 2000 kgr, and in some countries also a number of VFR FLIGHTS
De gegevens zijn beschikbaar in de officiele documenten zoals de A.I.P
of via de E.A.D by WWW.EUROCONTROL.INT bij de CFMU
Er bestaat echter een in klein zakformaat handig boekje uitgegeven door ESPADON onder de kundige medewerker van ABI André DILLIEN
Hierin zijn alle LUCHTHAVENS, REGIONALE , MILITAIRE en PRIVAAT VLIEGVELDEN opgenomen alsook de ULODROOMS en HELICOPTER landingsplaatsen van BELGIUM + LUXEMBOURG
de Edition 01/01/2010 is nu beschikbaar voor : 7 te betalen op 063-4558785-14