In de AOPA-PILOT(usa) van de maand Mei 2006 is er in de inleiding van PHIL BOYER over zijn bezoek te BRUSSEL een fout ingeslopen en moet men in de plaats van 2000 het cijfer 200 lezen
EUROCONTROL steld in totaal 2136 ( 2004 figure) personen van 36 nationaliteiten in 7 verschillende landen te werk waarvan 1300 in BRUSSEL verdeelt over drie afdelingen : HQ CFMU CRCO
Deze laatste dienst is degene die de ROUTE CHARGES voor de IFR boven 2000kgr berekend en doet betalen ten behoeve van de LIDSTATEN welk dit geld bekomen en welk een 150 personen te werk steld.
As you may be aware there is a TASK FORCE in EUROCONTROL actively involved in the redefinition of the ICAO TYPE AIRSPACE to be selected for the lower CONTROLLED AIRSPACE. From the EXPERTS they are proposing to use for the CTR's the AIRSPACE ICAO CLASS "C" A number of state ATSP or CAA and AIRSPACE USERS are strongly recommending to have the CTR using the ICAO CLASS "D" Very soon there will be a TASK FORCE ALPHA meeting with this topic on the agenda !!! Any AIRSPACE USER having strong arguments to select the ICAO CLASS "D" AIRSPACE instead of the proposed CLASS "C" schould introduce his motivated reasons via the AIRSPACE ORGANISATIONS( EAS,IAOPA,EBAA,) delegate who is present in this TASK-FORCE.
Also transmitting his motivated selection would be welcom to my E-MAIL SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Whe must realise this aplication is not for today but for the future when whe may expect a strong increase in IFR operations
Whe also must realise thad a number of EUROCONTROL memberstate have changed CLAA "A" (only IFR) AIRSPACE to CLASS"C" meaning thad VFR flights are now possible under certain conditions.
I received some reactions as mentioning A) whe dont like it. B)whe don't like to change from "D" to "C"
Ik verneem zojuist via STONE op het BABBELHOEKJE dat de heer CAMILUS zijn zelfbouw vliegtuig de OO-77 een ZENITH CH200 klaar is voor de TESTVLUCHT dit is een project dat vele jaren geleden gestard werdt door de heer FRANS V.DOORSELAER
In functie van de vraag om de WWW.ONESEAT.EU project te steunen kreeg ik reeds enkele sterke reacties van mijn FRANSE VRIENDEN uit PARIJS en STRASBOURG, welk met een aantal zeer gegronde redenen en begrijpbare economische aspecten me trachten te overtuigen van dit project aan te passen met de term
ONESEAT for EU in STRASBOURG the CAPITAL of EUROPE
Zoals de meesten bekend bestaat binnen het EU gebeuren het ingeburgerd gebruik als gevolg waarvan één maal per maand het volledige EUROPESE PARLIAMENT met al zijn medewerkers en een bijna complete kantoorinventaris voor enkele dagen verhuist van BRUSSEL naar STRASBOURG.(FR)
De meeste MEP en verschillende lidstaten wensen aan deze geldverspilling een eind te maken en zoeken de steun van de EUROPESE BURGERS via een verzameling van één miljoen handtekens om dit op de agenda van de EUROPESE COMMISIE te zetten en zodoende de procedurz om dit te doen behandelen en stemmen in het EP en in de RAAD van de EU
Daarom vragen wij uw handtekening te plaatsen op : www.oneseat.eu en tevens je adressenbestand eens te kunnen doorlopen en deze informatie als een soort kettingsbrief kunnen doorsturen naar alle logisch denkende mensen die ook een eind willen maken aan dit belachelijk en zeer kostelijk gebruik en kostelijke geldverspilling:
Meer hierover in latere informatie op mijn BLOG!!!
Deze avond om 21;10 uur op de TV één uitzending over de opleiding van PILOTEN van LT/AVN in de bergen in SAILOUGOUSE waar ik in 1968 ook de geneugten van het HELICOPTER BERGVLIEGEN mogt ondergaan
GENERAL AVIATION is composed of many differente activity a very important part for AIR TRAFFIC CONTROL services and the ATSP is the operation for BUSINESS PURPOSES.
In function of this the EUROCONTROL has made a study on TRENDS IN ATC and volume 1 is now avaible under the titel: GETTING TO THE POINT BUSINESS AVIATION in EUROPE
The INTERNATIONAL FUEL QUALITY CENTER & BAYLORINSTITUTE FOR AIR SCIENCES,BAYLOR UNIVERSITY are organising in BRUSELS on May 30 and June 1th a WORKSHOP on ECONOMICS & ENVIRONMENT FUTURE FUELS IN AVIATION
Een aantal SENIOREN voorzien een bezoek op de STAMPE-FLY-INN op 27 en 28 MEI op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN en wensen mij te ontmoeten, daarom een korte beschrijving:
Ik ben een MAN van 1m78, met grijs haar en baard en draag een bril en ga met een wandelstok, normaal draag ik een blauwe EU petje en ben tevens drager van mijn IAOPA crew card badge en een rode A van de stad ANTWERPEN er aan bevestigd en bekend als SDW of SYLVAIN Ik hoop dat dit volstaat om mij te vinden!!!!!!!
Een aantal kinderen van de kinderen van SENIOREN komen met hun ouders met mij op de LUCHTHAVEN praten over de mogelijkheden om een opleiding tot PILOOT te volgen voor hun zoon of dochter.
Men moet zich echter wel realiseren dat dit een zeer kostelijke opleiding is welk men in het BURGER geheel zelf moet finaceeren men spreekt hier van bedragen tussen de 100.000 en 80.000
Tevens is de slogan VELE ZIJN GEROEPEN MAAR WEINIGE ZIJN UITVERKOREN een realiteit in deze opleiding.
In de jaren 90 wees uit een studie dat van de 100 kandidaten er slechts 6 operationeel het beroep van piloot behaalden, (6%) en vele andere vinden we terug in de andere ook zeer mooie luchvaartberoepen hoor zoals ATCO,MECHANIEKER,STEWART of HOSTESSE om er enkele van de 92 LUCHTVAARTBEROEPEN te vernoemen
Mogelijk is de JEUGDIGE KANDIDAAT nu beter voorbereid door het volgen van een bepaald patroon van SCHOOL keuze , maar daarover zijn er heden nog geen voldoende gegevens beschikbaar om er cijfers op te plaatsen, somige beweren dat de slaagkansen nu rond de 40% zouden liggen
Een mogelijkheid is om via de MILITAIRE middens een opleiding tot PILOOT te volgen, met echter de verplichting om in het militair midden een aantal jaren te verblijven.
Het is een zeer mooie beroep als PILOOT maar wel veeleisend voor gans uw loopbaan gezien het 6 maandelijkse medisch onderzoek, de opgelegde vliegtesten en bijscholingen.
Tevens moet men realiseren dat het een zeer internationaal beroep is wat ons soms noodzaakt om in het buitenland te gaan vliegen.
Een goede voorbereiding voor de jongeren is om op jonge leeftijd te gaan ZWEEFVLIEGEN om een eerste selectie te hebben en een beter begrip te krijgen en een keuze te maken welk één der 92 LUCHVAARTBEROEPEN hen aanspreekt en uw mogelijkheden het best benadert om met succes te behalen.
IK HEB ECHTER GEEN GLAZEN BOL die met zekerheid kan bepalen wat uw slaagkansen zijn hoor, ik heb een kandidaat welk ik in de jaren 70 slechts 20% schijn van kans gaf om te slagen maar welk door zijn INZET er toe kwam om als PIC van een AMERIKAANSE BOEING 747 regelmatig in EUROPA te landen
Ik stel ook belang in de opmerkingen en komentaar van collega PILOTEN en INSTRUCTEURS over mijn hier verkondigde wijsheden met mijn 50 jaar ervaring in het LUCHTVAART gebeuren en 25 jaar ( 1980-2004)in het EU gebeuren als liaison officer bij de EUROPESE INSTELLINGEN te BRUSSEL van IAOPA voor GENERAL AVIATION en AERIAL WORK
Steeds welkom om een vrijblijvend gesprek maar liefst na een gemaakte afspraak
Tijdens dit W.E ben ik ook wel aanwezig op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN maar niet in de ANTWERP AIRPORT BELAIR cafetaria zoals gebruikelijk maar in de STAMPE LOODS.
Een vooraf E-MAILTJE is steeds geraadzaam maar dan wel voor 0800 b uur
Some persons requested on my phonerecorder and via my BLOG information about the FAA-BFR posiblity in the ANTWERP REGION but omited to include their phone number or E-MAIL I verified this morning the coordinates FRANCIS CLAESEN FAA-ATPL , certificated FI SEL + MEL/IFR
Alhoewel ik tijdens onze CRUISE geheel geen aandacht besteede aan het LUCHTVAARTGEBEUREN kon ik het niet laten in SPEYER even het VLIEGVELD op te zoeken waar ik tevens eens lande in 1959 voor een NATO zending van uit FONTAINEBLEAU.
Er is daar nu naast het vliegveld een museum TECHNIK MUSEUM SPEYER waar er een aantal zeer intresante VLIEGTUIGEN ten toon gesteld worden WWW.TECHNIK-MUSEUM.DE en welk volgens mij voor elke AVIATIONFAN een uitstapje waard is
Met de huidige toename van de kostprijs voor het vliegen met een vliegtuig zien we een afname der VLIEGUREN in de verschillende conventionele VLIEGCLUBS. Kunnen we daaruit besluiten dat het vliegen afneemt , ik ben daar niet zo zeker van als ik kijk naar het aantal PPL welk zijn overgeschakelt naar de huidige gevorderde ULM toestellen en de toename van het aantal toestellen van ULM op het BELGISCHE register maar ook de vele buitenlandse toestellen welk aktief zijn, tevens gonst het op de ULODROMS van de vliegactiviteiten of heb ik een verkeerd beeld van wat er gebeurt.
GA en AW krijgt een andere vorm maar neemt toe in EUROPA !!!!!
Er wordt heden onderzocht of we in de toekomst zouden kunnen IFR vliegen met nog enkel gebruik te maken van de SATELIET(GNSS) NAVIGATIESYSTEMEN zoals GPS,GALILEA, of GLONAS.
Tijdens het NSP van ICAO had ik de mogelijkheid langdurige gespreken te hebben over de toekomstige mogelijkheden en hieuit blijkt dat het gebruikte SPECTRUM in de LUCHTVAART zeer gemakelijk kan gestoord worden door alerlei zaken.
Tevens wees men naar het PA-31 VH-TNP ongeval beschikbaar op WWW.ATSB.GOV.AU war men tijdens een GPS nadering de oorzaak niet kan vinden !!!!!!!!!dit stemt tot nadenken