Axel Daeseleire (50) en model Jess Donckers (37) vormen niet langer een koppel. Dat liet de acteur zich ontvallen in een interview met HUMO. Wanneer de twee precies uit elkaar gingen, is niet duidelijk.
Axel en Jess kondigden in 2016 aan een koppel te zijn en waren op dat moment al bijna een jaar samen. Die relatie lijkt intussen echter voorbij. In een interview met HUMO, waar hij samen met Sergio Herman vertelt over culinaire reisprogramma dat de twee samen gemaakt hebben (‘Sergio & Axel: Van De Kaart’), laat Daeseleire zich ontvallen dat het over en uit is tussen hen. Hij verwijst immers naar Laura, de dochter van Jess, als zijn ‘ex-plusdochter’.
Hij vindt het jammer dat hij zelf nooit vader is geworden, maar ziet het meisje nog altijd graag. “Ik heb het gezien bij vrienden en bij mijn broers, wat het met je doet om vader te worden, en ik heb Laura, mijn ex-plusdochter die ik doodgraag zie. En ik besef nu wel dat het iets onvergelijkbaars is, een kind hebben. Dat ik dat misschien wel mis in mijn leven. Het is geen schrijnende wonde, hoor, ik barst van contentement. Maar de mooiste creatie die je kunt maken, heb ik niet gemaakt, en dat is jammer.”
Hij laat weten dat eventuele kinderen van hem zich altijd mogen melden. “Een vriend van me die aan de andere kant van de wereld woont, kreeg plots een 18-jarige aan zijn deur: ‘Hello, I’m your son.’ Hij was efkes van zijne chocolat, maar intussen hebben ze een heel goeie band. Wel, ik zou het echt gewéldig vinden als mij dat zou overkomen. Dus ja, een kleine oproep: wie vermoedt dat ik zijn of haar natuurlijke vader ben, mag zich melden. Ik reserveer alvast een restaurantje, en daarna gaan we pinten drinken.” (br.hln)
Het succesverhaal van Simon Cowell: de man die One Direction en Kelly Clarkson ontdekte, blaast 60 kaarsjes uit
Het succesverhaal van Simon Cowell: de man die One Direction en Kelly Clarkson ontdekte, blaast 60 kaarsjes uit
Iedereen kent hem, maar bijna niemand weet hoe Simon Cowell zijn plaatsje tussen de wereldsterren wist te verzilveren. Het meest gevreesde jurylid uit de ‘Got Talent’-franchise blaast vandaag 60 kaarsjes uit. Het ideale moment om terug te blikken op een roemrijke carrière.
Zijn tv-carrière begon als jurylid in ‘Pop Idol’, een populaire talentenjacht uit 2001. Sindsdien maakte hij furore als het strengste onderdeel van vele jury’s in onder andere ‘X Factor’, ‘America’s Got Talent’ en ‘Britain’s Got Talent’. Hij lag er mee aan de basis van de carrières van onder andere Susan Boyle, Kelly Clarkson, Harry Styles en Camila Cabello. Die laatste twee werden door Simon gekoppeld aan de andere leden van de muzikale succesgroepen One Direction en Fifth Harmony.
Voor Simon begon zijn succesvolle carrière - in tegenstelling tot de reeds genoemde artiesten - niet in een tv-studio. Voor hij furore maakte op het kleine scherm, werkte hij in de jaren ’80 in een klein postkamertje van EMI Music Publishing. Die start kreeg hij dankzij z’n vader, Eric, die er een behoorlijke rang had en zo z’n zoon aan de bak kon helpen. Na de nodige ervaring opgedaan te hebben, stampte Simon z’n eigen platenlabel uit de grond, zij het zonder succes. Met Fanfare Records, het label dat hij wat later oprichtte, lukte het wel. Een van de eerste grote hits waar het label mee uitpakte was ‘So Macho’ van z’n goede vriendin Sinitta. Helaas voor Simon ging het bedrijf uiteindelijk ten onder, hij werd net niet bankroet verklaard. De Brit gaf zich echter niet gewonnen en lanceerde S Records. In 1995 scoorde hij met ‘Unchained Melody’ van het duo Robson & Jerome. Het werd dat jaar de bestverkopende single in het Verenigd Koninkrijk. Het album dat daarop volgde ging datzelfde jaar ook zo vaak over de toonbank dat het op kop stond. Simon Cowell verklaarde zelf dat hij miljonair werd door het hippe muzikale duo.
Nadat hij meerdere successen op z’n naam had staan, voelde hij zich sterk genoeg om het tv-format Pop Idol te pitchen bij naamgenoot Simon Fuller, de man achter de populaire Britse meidengroep Spice Girls. Samen probeerden ze een tv-zender voor hun kar te spannen en zo geschiedde het begin van een glansrijke tv-carrière. Simon pakte het tv-avontuur slim aan: de beste talenten uit de wedstrijd kregen een contract bij z’n platenlabel. Zo kon hij twee keer langs de kassa passeren. Ook bij z’n latere tv-formats paste hij die truc toe. Onder meer Camila Cabello, Susan Boyle, Louis Tomlinson, Grace VanderWaal, Lauren Jauregui en Courtney Hadwin zitten daardoor nog altijd bij Syco, het huidige label van de steenrijke Europeaan. Door die wereldsterren te ontdekken en aan zich te binden, blijft hij ook zelf relevant. Zelf beschikt hij niet over hun talenten, maar zonder hem krijgen ze de kans niet om uit te blinken in waar ze goed in zijn. En Simon zorgt er ook op een andere manier voor dat hij relevant blijft: door zelf tv-formats te bedenken. Zo draaft hij telkens weer als jurylid op en verzekert hij ook in de toekomst z’n plaats tussen de sterren. (br.hln)
Niels Destadsbader brengt op 18 oktober een nieuw album uit. Dat heeft de zanger vrijdag bekendgemaakt. Het album draagt de titel ‘Boven de wolken’. Na ‘Speeltijd’ en ‘Dertig’ is het al het derde album van de artiest.
Twee van de nummers op het album zijn al bekend. Het nummer ‘Mee Naar Boven’ won deze zomer nog de Radio 2 Zomerhit en stond even bovenaan de Vlaamse Ultratop 50. Vorige week bracht Niels ook de single ‘Annelies’ uit. Het nummer staat momenteel op de tweede plaats in de populaire Vlaamse hitlijst. (br.hln)
Prinses Diana trok 22 jaar geleden naar Angola, nu treedt prins Harry in haar voetsporen
Prinses Diana trok 22 jaar geleden naar Angola, nu treedt prins Harry in haar voetsporen
De Britse prins Harry (34) is op de vijfde dag van zijn tiendaagse reis door Afrika in Angola aangekomen. Daar bezoekt hij een antimijnproject in Dirico en staat hij stil bij de bijdrage die zijn moeder prinses Diana ooit leverde aan het project. Volgens de Britse prins is het “een bijzonder belangrijke en aangrijpende reis”. De beelden spreken ook voor zich: Harry is nu echt in de voetsporen van zijn moeder getreden.
Diana bezocht in 1997 het landmijnenveld in Huambo, waar de iconische foto werd gemaakt van de prinses in beschermende kledij. Net als zoon Harry nu zette de Britse prinses zich in voor het verwijderen van landmijnen. Tijdens haar bezoek deed Diana de beroemde uitspraak waarin ze mijnen een humanitaire en politieke issue noemde. Dit werd haar destijds niet door iedereen in dank afgenomen. Zo werd ze door een Britse minister een ongeleid projectiel genoemd.
Harry wandelde vrijdag net als zijn moeder door het voormalige mijnenveld, de landmijnen werden hier tussen 2004 en 2005 geruimd. Valdemar Goncalves Fernandes, operationeel manager die zowel in 1997 als vrijdag van de partij was, vindt het erg bijzonder dat hij nu ook de prins ontmoet. “Ik was blij verrast toen ik hoorde dat ik prins Harry tref op precies dezelfde plek als prinses Diana 22 jaar geleden”, liet hij weten aan CNN.
Eerbetoon
Na zijn bezoek aan het mijnenveld zal Harry, wederom net als zijn moeder, langsgaan bij het Huambo Orthopaedic Centre. Het medisch centrum, waar slachtoffers van mijnen worden behandeld, wordt als eerbetoon vernoemd naar Diana. Harry is met Meghan en Archie in Afrika. Vrouw en zoon zijn echter niet meegereisd naar Angola, maar achtergebleven in Zuid-Afrika. (br.hln)
Nick Cave brengt volgende week het nieuwe dubbelalbum ‘Ghosteen’ uit. Dat heeft de 62-jarige Australische zanger maandag bekendgemaakt. “De songs op het eerste album zijn de kinderen, die op het tweede zijn de ouders”, beschrijft Cave het concept van het dubbelalbum. “‘Ghosteen’ is een migrerende geest.” De eerste cd bevat acht nummers en de tweede twee lange nummers, gelinkt aan een ‘spoken word’. Dat meldt Belga.
Het is het zeventiende album van Nick Cave en The Bad Seeds en het volgt op “Skeleton Tree” uit 2016, waarop de rockartiest het verlies van zijn overleden zoon verwerkt. Een exacte datum van de release van “Ghosteen” maakte Cave niet bekend.
Cave speelt op 30 en 31 januari twee concerten in de Brusselse Bozar. De ticketverkoop begon op 6 september met een valse noot door een overbelasting van het ticketsysteem, maar na de heropstart waren alle tickets in een kwartier de deur uit. (br.hln)
Adele weet waarom ze scheiding aanvroeg: “Ik ben niet voor het geluk geboren”
Adele weet waarom ze scheiding aanvroeg: “Ik ben niet voor het geluk geboren”
Hoewel ze al een poosje gescheiden van elkaar leefden, heeft Adele (31) de breuk met haar man Simon Konecki (45) nu definitief gemaakt door de scheiding aan te vragen. Over de reden van de breuk bleef het koppel vaag in hun verklaring, maar er moet iets misgelopen zijn tussen de twee. De Britse media lijken te weten wat: volgens hen heeft Adele haar zinnen inmiddels op een nieuwe Amerikaanse man gezet. “We hadden onze zoon ook graag dit leed willen besparen”, aldus de zangeres over de scheiding.
In april werd bekend dat Adele en Simon uit elkaar gingen na een relatie van ruim 7 jaar, die in 2017 bestendigd werd met een geheim huwelijk. Het stel was, en is nog steeds, voornemens om samen hun zoon Angelo, die in oktober 2012 werd geboren, op te voeden. De reden van de scheiding zou zijn dat ze uit elkaar groeiden naarmate Adele’s carrière naar nog grotere hoogte steeg.
Het was Adele die uiteindelijk de beslissing nam. Ze erkent dat de scheiding heel wat pijn veroorzaakt, maar laat optekenen dat ze geen spijt heeft van haar beslissing. “Ik ben niet voor het geluk geboren”, zegt ze. “Het is natuurlijk nooit je bedoeling, als je trouwt en samen een kind krijgt, om dat kind niet samen groot te brengen. We hadden onze zoon ook graag dit leed willen besparen. Het is triest dat hij wordt geconfronteerd met onze problemen en dat hij daardoor niet in een gezin met zijn vader en moeder zal opgroeien.”
Ondanks het feit dat hun wegen nu scheiden, gaan Adele en Simon er alles aan doen om hun zoontje Angelo zo goed als mogelijk op te voeden. “We vinden het allebei van het allergrootste belang om samen, al wonen we niet bij elkaar, verantwoordelijk te blijven voor ons kind. Hij betekent alles voor ons en mag nooit de dupe worden van onze scheiding.”
Nieuwe vlam?
Volgens de Britse media zit Adele alvast niet weg te kwijnen na de scheiding. Ze zou volgens Britse media inmiddels zelfs een nieuwe vlam hebben: een Amerikaanse man, die opvallend genoeg wel heel erg op haar ex zou lijken. Hij is groot en heeft een baard, maar zou bescheidener zijn dan Simon. Volgens de Britse media zijn de vrienden van Adele op de hoogte van haar nieuwe romance, en gunnen zij haar al dit nieuwe geluk.
Dat het goed gaat met Adele, mag ook op muzikaal niveau blijken. In november komt haar nieuwe plaat uit, en die belooft bijzonder opgewekt te worden. “Mijn volgende album wordt een vrolijk album en het lied over mijn lopende scheiding wordt geen trieste ballad, maar een uptempo nummer vol energie en hoop op een mooie toekomst”, zegt ze. (br.hln)
De groots aangekondigde comeback van ABBA laat nog langer op zich duren. Björn Ulvaeus zegt nu dat de nieuwe liedjes pas volgend jaar te horen zijn. “Maar ik ga geen datum noemen”, zei hij vrijdag op de BBC.
Waarom de comeback weer vertraging heeft opgelopen zei Ulvaeus niet. Eigenlijk zouden er vorig jaar december twee nieuwe nummers worden uitgebracht, maar het project liep om onduidelijke redenen vertraging op. Dit voorjaar mikte Ulvaeus op “september of oktober” omdat de video met de digitale avatars van de bandleden nog niet af was.
De nummers, ‘I Still Have Faith In You’ en ‘Don’t Shut Me Down’, worden in de video’s door digitale versies van Agnetha, Björn, Benny en Anni-Frid vertolkt. Er moet later ook een speciale ABBA-avatartour komen, een ‘digitale tour’, met hologrammen die gebaseerd zijn op hoe het viertal er in de jaren 70 uitzag. (br.hln)
28ste nummer 1-hit voor Clouseau dankzij ‘Tijdmachine’
28ste nummer 1-hit voor Clouseau dankzij ‘Tijdmachine’
Hun nieuwste single ‘Tijdmachine’ heeft Clouseau meteen naar een zeer gunstige tijd geprojecteerd: de eerste plaats in de Vlaamse Ultratop. Voor Koen en Kris Wauters betekent het hun 28ste nummer 1-hit in de lijst voor Vlaamse en Nederlandstalige singles.
“Zelf zijn we ook ontzettend tevreden met ‘Tijdmachine’. De sfeer in de track, de stem van Koen, de strijkers : ‘Tijdmachine’ is voor mij de ideale Clouseau-single anno 2019”, vindt Kris. ‘Tijdmachine’ is een maand uit en is de eerste studiosingle van Clouseau na hun vorige studioalbum, ‘Clouseau Danst’ in 2016, verzamelalbum ‘Clouseau30’ naar aanleiding van hun dertigste verjaardag in 2017 en hun bijhorende, uitverkochte theatertour. Het nummer is meteen ook de voorloper van hun nieuwe album dat in november uitkomt. “Het blijft altijd superspannend om een nieuwe single op de wereld los te laten”, vindt Kris. Of de broers zelf eens gebruik zouden willen maken van hun tijdmachine? “Mocht ik het écht kunnen, ik zou wel wat zaken uit het verleden anders aanpakken: een afscheid, een ruzie, een moment van onoplettendheid, een gemiste kans ... Spijt komt altijd te laat, maar in een song mag je dromen zoveel je wil”, aldus Koen. (br.hln)
Marisa Papen is eerste Belgische op Amerikaanse Playboy-cover
Marisa Papen is eerste Belgische op Amerikaanse Playboy-cover
Drijvend in het water, geflankeerd door twee andere naakte lichamen. Marisa Papen (de middelste van het trio) is de eerste Belgische die de cover van de Amerikaanse Playboy siert. Die staat helemaal in het teken van seksualiteit en genderneutraliteit.
“In de meeste delen van de wereld worden seksuele minderheden nog altijd gediscrimineerd”, zegt het Limburgse model, dat al meermaals in opspraak kwam met haar naaktfoto’s. Onlangs nog toen ze zonder kleren door een orthodoxe wijk in New York flaneerde. “Naaktheid hoeft helemaal niet seksueel te zijn. Dat willen we met deze shoot duidelijk maken.” (br.hln)
Liefdesbrieven Leonard Cohen brengen bijna 800.000 euro op
Liefdesbrieven Leonard Cohen brengen bijna 800.000 euro op
De vijftig brieven die Leonard Cohen heeft geschreven aan de vrouw die hem inspireerde tot het schrijven van het nummer So Long, Marianne hebben iets minder dan achthonderdduizend euro opgebracht bij een veiling. Dit was vijf keer hoger dan vooraf werd ingeschat, meldde veilinghuis Christie’s.
Het archief van Cohens liefdesbrieven aan Marianne Ihlen geeft hun affaire weer die ze in de jaren 60 hadden en toont eveneens aan hoe Cohen probeerde de stap te maken van dichter naar muzikant. Het hoogste bedrag werd neergelegd voor een brief uit december 1960: een onbekende koper had daar maar liefst 50.000 euro voor over, waar de vraagprijs in eerste instantie op 9000 euro lag.
Bron van inspiratie
Cohen ontmoette de Noorse Ihlen op het Griekse eiland Hydra in 1960, waar ze al snel een bron van inspiratie voor hem werd. Zo schreef hij na hun ontmoeting onder meer de nummers Bird On A Wire, Hey, That’s No Way to Say Goodbye en So Long, Marianne.
Zowel Cohen als Ihlen overleden uiteindelijk aan de gevolgen van leukemie. Cohen op 82-jarige leeftijd in november 2016 en Ihlen op 81-jarige leeftijd in juli 2016.
De liefdesbrieven werden door Mariannes familie geveild. De kopers zijn niet bekendgemaakt. (br.hln)
Het blijft hard gaan voor ‘The Voice van Vlaanderen’-winnaar Ibe (17). Nadat hij afgelopen week te horen kreeg dat hij mag optreden op Rock Werchter, staat hij in het najaar ook als hoofdact in de Ancienne Belgique.
Een platencontract, 25.000 euro, een plaats op Rock Werchter en nu ook een optreden in de AB, ‘The Voice’-winnaar Ibe blijft de successen aan elkaar rijgen. De Limburger, die het met zijn eerste single ‘Table of Fools’ tot ‘Catch of the Day’ schopte op Studio Brussel, zal op 28 november als hoofdact optreden.
Het is niet de eerste keer dat Ibe zal optreden in de Ancienne Belgique, want tijdens ‘The Voice’ mocht hij er al eens het voorprogramma verzorgen in de AB Club. Tickets kosten 15 euro en zijn vanaf nu te koop. (br.hln)
Prince heeft opnieuw postuum een album uitgebracht
Prince heeft opnieuw postuum een album uitgebracht
Het album ‘Originals’, met daarop niet eerder uitgebrachte muziek van de in 2016 overleden zanger Prince, is vandaag uitgekomen. De release is op een bijzondere dag, want Prince zou namelijk 61 jaar zijn geworden.
‘Originals’ telt vijftien nummers, waarvan er veertien nooit eerder door Prince zijn uitgebracht. Alleen ‘Nothing Compares 2 U’, dat in het verleden werd gezongen door onder anderen Sinéad O’Connor, is het enige nummer dat Prince eerder al uitbracht. Andere nummers zoals ‘Make-Up (Vanity 6)’, ‘Baby’, ‘You’re a Trip (Jill Jones)’ en ‘You’re My Love (Kenny Rogers)’ staan ook op het album. Deze nummers werden door Prince geschreven, maar de door hemzelf gezongen versies zijn nooit eerder gepubliceerd.
Het album is op aanvraag van de nabestaanden van Prince samengesteld door rapper Jay-Z en zijn manager Troy Carter. Het is dan ook eerst twee weken lang exclusief te beluisteren op Tidal, de streamingdienst van Jay-Z. Daarna is ‘Originals’ ook te koop en te horen via andere kanalen.
Het laatste album dat Prince bij leven uitbracht was ‘HITnRUN Phase Two’ uit 2015. Ook deze plaat was eerst alleen maar te beluisteren via Tidal voordat fans ’m in de winkel konden kopen. (br.hln)
Nog maar pas ‘The Voice’ gewonnen, en Ibe (17) staat al op Werchter
Nog maar pas ‘The Voice’ gewonnen, en Ibe (17) staat al op Werchter
Ibe laat er geen gras over groeien. De winnaar van ‘The Voice Van Vlaanderen’ lanceerde amper een week na zijn overwinning al een eerste single, en zopas werd bekendgemaakt dat hij ook op Werchter mag optreden.
Ibe stond oorspronkelijk niet op de planning, maar mag invallen voor een andere groep die afgezegd heeft. Het gaat om The Marcus King Band, die KluB C zouden openen op zaterdag 29 juni. Ibe mag die plaats nu overnemen en zal van 13.45 uur tot 14.15 uur zingen. Welke nummers hij zal brengen, is nog onduidelijk, maar wij vermoeden dat zijn single ‘Table of Fools’ er zeker tussen zal zitten.
Voor Ibe is het alvast een droom die uitkomt. “Ik had nog tegen mijn mama gezegd dat het mijn droom was om binnen een jaar of tien misschien op Werchter te mogen staan. En de dag daarna ging de telefoon”, vertelde hij op Studio Brussel.
Rock Werchter 2019 vindt plaats van donderdag 27 juni tot zondag 30 juni in het Festivalpark in Werchter. Tickets voor Rock Werchter zijn te koop via proximusgoformusic.be en ticketmaster.be. (br.hln)
Ex-vriend George Michael woont sinds 2016 in diens woning, maar familie wil hem weg
Ex-vriend George Michael woont sinds 2016 in diens woning, maar familie wil hem weg
Volgens de familie van George Michael woont zijn ex-vriend, Fadi Fawaz (45), sinds de dood van de zanger in 2016 in diens luxueuze huis en weigert hij om te vertrekken.
Op kerstdag 2016 overleed George Michael op 53-jarige leeftijd. Zijn voormalige vriend, Fadi Fawaz, zou sindsdien in Michael’s huis in Londen wonen, dat 5 miljoen pond (zo’n 5.672.858 euro) waard is. De familie van Michael zou al verschillende pogingen ondernomen hebben om hem uit het huis te krijgen, maar zonder resultaat. “Fadi doet echt verschrikkelijk lastig hierover”, vertelt een naaste van de familie aan The Sun. “Hij weigert om te vertrekken ondanks verschillende brieven en aanvragen in de laatste 18 maanden. Hij negeert hen gewoon en het lijkt erop dat hij nu bepaalde rechten als kraker heeft.” De insider voegt eraan toe: “Het duurt nu al zo lang, dat het moeilijk is om in te schatten wat er vervolgens gaat gebeuren. De advocaten bekijken wat er gedaan kan worden. Het zou een pak gemakkelijker zijn als Fadi gewoon weg zou gaan.”
Naar verluidt beweert Fadi dat hij voor Michael stierf, toestemming kreeg om in het huis te blijven wonen. (br.hln)
‘Terug bij mij’, zo heet de eerste single van Christophe Severs na het overlijden van zijn vader Paul. “Deze song is voor mij een uitlaatklep om de pijn, het verdriet en het verschrikkelijke gemis een beetje te verzachten. Het biedt me ook troost te weten dat ik aan mijn vaders muzikale nalatenschap een vervolg kan breien.”
Christophe schreef het lied samen met Niko Westelinck, die onder meer al nummers maakte voor Bart Kaëll. “Mijn inspiratie vond ik in een pakkende song uit de jaren 90, ‘Missing’ van Everything But The Girl. Dat liedje combineert emotionele woorden over het verlies van een liefde met een dansbare beat: een fantastisch contrast.” De zangeres op het nummer is de 15-jarige Nina Butera, van wie vader Paul grote fan was.
‘Terug bij mij’ is vanaf nu verkrijgbaar. (br.hln)
Zwaar gepest als kind, maar nu de winnaar van het Songfestival: een portret van Duncan Laurence
Zwaar gepest als kind, maar nu de winnaar van het Songfestival: een portret van Duncan Laurence
Als ik anders ben dan anderen, dan wil ik ook echt anders zijn. Dit is het levensmotto van Duncan Laurence (25), de oud-student van de Rockacademie in Tilburg die zijn land vannacht voor het eerst in 44 jaar aan de winst op het Songfestival hielp. Het is niet zomaar een spreuk, want de uitspraak verwijst naar de moeizame weg die hij heeft afgelegd om te zijn wie hij echt wil zijn.
Duncan Laurence werd geboren als Duncan de Moor. Duncan betekent ‘de donkere strijder’ en is erg toepasselijk voor het begin van zijn leven. Hij werd te vroeg geboren, lag in een couveuse en het was onzeker dat hij zou overleven. Op de lagere school had hij later nooit vriendjes. Klasgenoten vonden hem vreemd en Duncan werd zwaar gepest. Hij liep schichtig door de schoolgangen en trok zich terug in een veilige fantasiewereld. Het hielp ook niet dat hij een aangeboren motorische afwijking had aan zijn rechterhand en -been. Hij werd zich daar ook erg van bewust toen hij met zijn oma orgel speelde; zijn vingerzetting was afwijkend. Maar het weerhield hem er niet van om piano te gaan spelen en eigen liedjes te schrijven.
Op zijn dertiende trad hij voor het eerst op voor publiek, in het theater in Hellevoetsluis waar hij woonde. Hij stierf bijna van angst, want wat zouden de mensen wel niet van hem denken, maar toen hij zijn nummer zong, voelde hij zich beresterk. Hij kreeg een luid applaus, maar nog belangrijker: hij kreeg het inzicht dat muziek maken hem gelukkig maakt.
Eigen nummers schrijven
Zijn wereld veranderde toen hij naar Tilburg verhuisde om te gaan studeren aan de Rockacademie. Het gebouw was voor hem een doolhof van kunst, met inspiratie in elk hoekje. Hij bevond zich onder gelijkgestemde zielen, maakte echte vrienden en werd geaccepteerd om wie hij is. Dat gaf hem een boost. Elvis Presley, Amy Winehouse, Kurt Cobain... Hij had voorbeelden te over en ontwikkelde zich niet alleen tot een goede muzikant, maar ook tot een goede songwriter. Dat hij bij het pianospelen nooit de juiste vingerzetting vond, daar zat hij niet mee.
In Tilburg bloeide Duncan dan ook helemaal open. Nina June, zijn zangcoach op de Rockacademie, omschrijft hem zelfs als ‘uitbundig’. “Hij zong heel goed en hield van het podium. Hij wilde graag entertainen, was niet zo ingetogen als nu. Tegenwoordig heeft hij meer rust in zijn performance. ‘Laat mensen naar jou komen, in plaats van dat jij naar de mensen gaat’, adviseerde ik hem. Duncan durft het klein te houden nu, minder te doen. Hij heeft een eigen geluid en is zangtechnisch erg goed. Hij switcht gemakkelijk van borststem naar kopstem en heeft veel vocale expressie.”
Ze maakte van dichtbij mee hoe hij ‘Arcade’, het nummer waar hij gisteren mee won, schreef. Duncan maakte het nummer tijdens de opleiding in Tilburg, zo’n drie jaar geleden. In de lessen werd er samen aan gewerkt. Nina June: “Het is een goede, sterke song, dat hoorde ik al toen hij het achter de piano speelde. Het optreden van Duncan is een visitekaartje voor de opleiding.”
The Voice of Holland
Voor hij als soloartiest doorbrak, probeerde Duncan het eerst met zijn band: The Slick. Met zijn muzikale maten speelde hij in het voorprogramma van de Nederlandse zangeres Berget Lewis. Tijdens een van de concerten zat een scout van ‘The Voice of Holland’ in de zaal. Tot vier keer toe kreeg hij het verzoek van Talpa om mee te doen aan de talentenjacht, vier keer zei hij nee. Tot hij op een dag werd gebeld door een onbekend nummer. John de Mol aan de lijn: of hij toch echt niet mee wilde doen? Dat kon hij niet weigeren. Bovendien: optreden op tv zou de bekendheid van zijn band goed doen.
In 2014 draaiden de stoelen toen hij ‘Sing’ van Ed Sheeran zong in de show, maar Duncan strandde later in de halve finale. Het leverde zijn band wel veel optredens op, al besloot Duncan niet veel later om afscheid te nemen van zijn bandgenoten. Hij wilde zich liever richten op het schrijven van songs. Zijn echte achternaam De Moor ruilde hij in voor artiestennaam Laurence, afgeleid van de tweede naam van zijn moeder: Laurentia.
The Voice of Holland mag Duncan dan niet geworden zijn, maar sinds gisterenavond mag hij die titel toch best opeisen. Het gevoelige ‘Arcade’ wist niet alleen de vakjury’s, maar ook de stemmende kijkers te overstemmen. Heel wat mensen zien zijn moeilijke jeugd als een van de zaken die hem gevormd hebben tot de sterke muzikant die hij nu is. Hij beseft ook zelf hoeveel dat pestgedrag zijn stijl beïnvloedt. “Met muziek wil ik de stem zijn van hen wiens ziel door anderen is beschadigd”, liet hij ooit optekenen. “Ik ga hen verhalen vertellen en laten zien dat ze niet alleen zijn.” (br.hln)
Testament Aretha Franklin gevonden tussen kussens op haar bank
Testament Aretha Franklin gevonden tussen kussens op haar bank
Er is een opmerkelijke vondst gedaan in het huis van de overleden soulzangeres Aretha Franklin. Page Six meldt dat er drie handgeschreven testamenten zijn gevonden, bijna een jaar nadat The Queen of Soul overleed aan de gevolgen van alvleesklierkanker.
Franklins advocaat meldt dat een van de drie testamenten gevonden werd tussen de kussens op een bank in haar huis. Dit document dateert uit 2014. De twee andere papieren dateren uit 2010 en waren opgeborgen in een afgesloten kast. Pas toen de sleutel daarvan gevonden werd, kwamen de testamenten bovendrijven. Volgens David Bennett, de advocaat van Aretha, zijn sommige passages moeilijk te lezen, waardoor het lastig is te achterhalen wat de zangeres exact achterlaat en met name aan wie. Het is nog niet duidelijk of de gevonden documenten rechtsgeldig zijn.
De papieren zijn door Bennett ingeleverd bij de rechtbank van Michigan, nadat haar vier zonen eerst op de hoogte waren gesteld van de vondst. Franklin overleed op 16 augustus 2018. (br.hln)
Pamela Anderson heeft haar eerste Vogue-cover beet
Pamela Anderson heeft haar eerste Vogue-cover beet
Pamela Anderson kan je gerust een icoon noemen. Ze raakte wereldbekend dankzij haar rol in ‘Baywatch’ en prijkte op heel wat covers, onder meer bij Playboy. Maar op de allereerste pagina van modebijbel Vogue staan, is haar nog nooit gelukt. Tot nu, alleszins.
51 moest Pamela Anderson worden vooraleer ze haar eerste Vogue-cover kon strikken. Een kleine nuance: het gaat niet om de bekende Franse, Italiaanse of Amerikaanse editie. Wel de Tsjechische versie van de modebijbel. Voor de fotoshoot trok de blonde diva naar het Franse vissersplaatsje Cassis. Ze droeg geen rode badpakken à la Baywatch, wel outfits van Chanel, Saint Laurent, Versace en Savage x Fenty. De fotograaf van dienst was Dan Beleiu.
Terwijl Anderson vroeger bekend stond als sexy stoeipoes, wil ze nu vooral naam maken als dierenrechtenactiviste. Een kleine transformatie die sommige mensen blijkbaar niet kunnen vatten. “Ik doe mijn best om niet te luisteren naar alle kritiek”, vertelt ze in het interview. “Ik besef heus wel dat er een beeld over mij bestaat. Over de jaren heen is dat opgeblazen naar een soort cartoon. Daardoor kunnen sommige mensen niet geloven wie ik écht ben. Blijkbaar is dat moeilijk om te accepteren. Het gevolg: elke dag moet ik een belachelijke strijd leveren - om mensen te overtuigen dat ik wel degelijk iets zinnig te vertellen heb.”
Hoe ze zichzelf dan wel ziet? Als een feminist. “Elke vrouw wil zich sexy voelen. Ik beschouw mezelf als een socialistische feministe. Ik houd van mannen, maar niet van autoriteit.” (br.hln)
Vlaanderen Feest, Brussel Danst is zo stilaan uitgegroeid tot een traditionele viering die de Vlaamse feestdag op 11 juli flink wat luister bij zet. Hoofdact dit jaar is Will Tura, en dat is om meer dan één reden uitzonderlijk.
Na zestig jaar onafgebroken toeren door Vlaanderen is 2019 voor Will Tura eigenlijk zijn eerste sabbatjaar. Maar voor Vlaanderen Feest, Brussel Danst maakt hij een uitzondering. “Ik sta te trappelen om eraan te beginnen”, zegt een enthousiaste Will Tura. “De samenwerking met mijn muzikale rechterhand Steve Willaert, mijn vaste band en 57 muzikanten van het Brussels Philharmonic wordt er eentje om u tegen te zeggen. En dan ook nog eens in de AB, dé rocktempel bij uitstek in Brussel. Ik wil het publiek een fantastische avond bezorgen en stelde een setlist samen waarop we met z’n alleen een feestje kunnen bouwen. De Vlaamse feestdag ligt me overigens nauw aan het hart, omdat ik bijzonder trots ben mezelf een Vlaamse zanger pur sang te noemen”, besluit de keizer van het Vlaamse lied.
‘Eindelijk gelukt’
“Will Tura op de Vlaamse feestdag naar Vlaanderen Feest, Brussel Danst halen, stond al enkele jaren heel hoog op ons verlanglijstje”, aldus Roel Leemans, algemeen directeur van organisator Muntpunt. “Dat we deze Vlaamse vedette kunnen samenbrengen met dé Brusselse referentie op gebied van symfonische muziek, maakt het plaatje compleet.”
Sven Gatz, Vlaams minister van Cultuur en Brusselse Aangelegenheden, noemt het dan weer “de kroon op het werk van vijf mooie feesten die ik deze legislatuur samen met de ploeg van Muntpunt heb kunnen organiseren”. (br.hln)
Yvonne (95) rijdt al 65 jaar rond met zelfde Peugeot: “Ik voel me erg veilig, niets is van plastiek”
Yvonne (95) rijdt al 65 jaar rond met zelfde Peugeot: “Ik voel me erg veilig, niets is van plastiek”
Autoconstructeurs dromen ervan om particulieren om de vier à vijf jaar een nieuwe wagen aan te smeren, maar bij Yvonne Abgrall pakt dit geen verf. De 95-jarige vrouw uit Normandië rijdt al sinds 1954 met dezelfde wagen rond: een Peugeot 203.
Enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog werd de Peugeot 203 gelanceerd. Van 1948 tot 1960 was de wagen op de markt. In 1954 tikte Yvonne uit het dorpje Norolles nabij Lisieux er eentje op de kop en ze koestert hem nog altijd. Al 65 jaar is de Peugeot 203 haar meest betrouwbare compagnon de route.
Dankzij haar wagen is ze vrij om te gaan en te staan waar ze wil, en dat op hoge leeftijd. Yvonne behaalde haar rijbewijs in 1952 en heeft nooit een verkeersongeval gehad. In haar Peugeot voelt ze zich veilig. “Niets is van plastiek”, zegt ze glimmend van trots.
“Ik gebruik mijn auto om te gaan winkelen en voor uitstapjes met vrienden. Mijn auto is onmisbaar voor mij. Zonder mijn Peugeot zou ik ongelukkig zijn”, legt de kranige dame uit.
En telkens ze een ritje maakt, trekt ze de aandacht ... van de arm der wet. “Wanneer ik rondrijd, word ik gegarandeerd tegengehouden door de gendarmerie. Ze vragen om mijn papieren. Er is altijd wel een agent die aan zijn collega vraagt of hij dit al eerder heeft gezien. Het is echt wel grappig. Trouwens al mijn papieren zijn in orde. En de wagen doorstaat elke technische controle.”
Hoeveel kilometers de Peugeot ondertussen op de teller heeft, is niet bekend. Maar het verhaal van Yvonne toont aan dat een auto veel langer kan meegaan dan de constructeurs ons vaak willen laten geloven. (br.hln)