Een der vele punten ter belasting van de LUCHTVAART over LUCHTBEZOEDELING is een punt welk regelmatig op tafel komt naast het probleem geluidsoverlast .
Een punt warop wij gisteren tijdens overleg werdt naar voor gebracht is dat:
De BOEING heeft een verbruik van 3lt/100km per passagier DE nieiwe AIRBUS A380 en ook de nieuwere BOEING gaat nu naar 2lt/100km per passagier
Wat doet uwe wagen als verbruik per 100km ???? laat me dat eens weten !!!!
Een aantal vragen betreffen de LUCHTVAARTONGEVALLEN, hier kan ik voorlopig niet op ingaan gezien het meestal enkele jaren duurt vooral de aspecten van een ongeval vergaard zijn.
Het DOEL van het ONDERZOEK waarin wij belang stellen volgens ANNEXE 13 van ICAO en ook ten behoeve van het EU DOSSIER betreft HOE kunnen we in de TOEKOMST zulk een ONGEVAL VERMIJDEN, wij stellen geheel geen belang in WIE of WAT was er VERANTWOORDELIJK voor het ONGEVAL dit is meestal een onderwerp voor de verzekeringen en de rechtbanken
Er bestaan website die deze onderwerpen behandelen
Wat betreft het aantal ongevallen in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK moet men dat bekijken in het aantal vluchten die er plaats vinden en ook de aard van deze vluchten.
Voor informatie is er veel intresante gegevens beschikbaar via; WWW.ASF.ORG van WWW.AOPA.ORG uit de USA.
Het is zoals CASAWIVI vermelde ik ben zeer betroken bij de LUCHTVAART nu als HOBBY gezien het mijn BEROEP en HOBBY was sedert 1954 en tevens omdat ik al die jaren betroken was in de OPLEIDINGEN van jongeren en ouderen op het gebied van ZWEEFVLIEGEN welk vor mij njog de mooiste vorm van vliegen is en dus deze aktivitiet me nauw aan het hart ligt. Ook de opleideng in de THEORETISCHE vakken,de SIMULATOR, het VLIEGTIUG(moter) en HELICOPTER hebben me steeds veel voldoening gegeven
Ik ben niet alleen want gisteren kon ik nog een van mijn collegas "R" informatie bezorgen over de huidige werkkring van een zijner vroegere leerlingen "D" welk mij ter kennis kwam vie de contacten in SENNET via het FORUM en hem zeer aangenaam veraste.
In functie van vroegere e-mails en vragen via FORUM vermeld ik hier nog de volgende informatie:
De theoretische voorberieding voor de PRIVAAT PILOOT door de RAAC te ANTWERPEN begint op 20 SEPTEMBER inplaats van de vermelde OCTOBER. Zie WWW.RAAC.BE
De toegang tot het gebeuren tot SCHAFFEN vermeld in een vorige bericht is voor het PUBLIEK GRATIS.
Wat betreft de toegang tussen de vliegtuigen is dit voor een niet piloot niet mogelijk uit veiligheidsoverwegingen en ook om beschadiging aan deze toestellen te vermijden. Men is verplicht de VEILIGHEID van het bezoekende PUBLIEK voor 100% te verzekeren door deze achter de barelen te houden behalve indien zij begeleidt worden door een bevoegd persoon die hiervoor de verantwoordelijkhed op zich neemt.
Ik hoop dat deze bijkomende toelichtingen een aantal der e-mailers beantwoorden.
Wat betreft EBGB GRIMBERGEN staat de nodige informatie reeds op het FORUM onder de titel SPORTEN zie LUCHTSPORTEN
Gezien er veel vragen zijn over de LUCHTSPORTEN in BELGIE en op WERELDVLAK wens ik te verwijzen naar de WWW.FAI.ORG website welk de historiek en vorderingen sedert 1905 içn het ENGELS toelicht. De FAI werdt op 14 oct 1905 oficieel gesticht te PARIJS met deelname van BELGIE als een NON-GOVERMENTAL en NON-PROFIT organisatie.
Ik zelf ben sedert 1980-2004 aktief geweest te BRUSSEL bij de EU INSTELINGEN ten behoeve van IAOPA( WWW.IAOPA.ORG) ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK (ICAO definition)en in nauw contact met de FAI en EAS.
Zie ook: WWW.AOPA.ORG welk aan de basis licht van de IAOPA stichting in 1962
Gisteren op "CANVAS" was er e'en zeer intresante uitzending over JAN OLIESLAGERS de ANTWERPSE DUIVEL welk als ANTWERPSE jongen uit de volksbuurt het tot MOTORRIJDER en PILOOT bracht tot wereldprestaties in de jaren 1900(1903-1942) Toen was BELGIE een der leidinggevende landen op gebied van LUCHTVAART !!!!!!!!! dit stemt tot nadenken:
En waar staat BELGIE nu in de 21th EEUW en waarom ???????
Uit een aantal E-mails en tussenkomsten op het FORUM blijkt dat er nog steeds het misverstand bestaat dat al deze kleinere vliegtuigen maar enkel gebruikt worden voor SPORTVLIEGEN.
Zoals ik reeds vroeger trachte duidelijk te maken de groote van het vliegtuig heeft niets te maken met welk soort gebruik er van gemaakt wordt.
Er zijn drie manieren van gebruik volgens de ICAO(internationale afspraken tussen 189 landen)
CAT= COMMERCIAL AIR TRANSPORT GA = GENERAL AVIATION AW = AERIAL WORK
Ik ben vooral betrokken bij de twee laatste en slechts onrechtstreeks bij de CAT omdat een aantal van mijn ex-leerlingen actief zijn indeze vorm der luchtvaart als piloot of een der 92 beroepen die hiervoor nodig zijn.
GA bestaat vooral ten behoeve van het privaat of zakelijke verplaatsingen en dus geen sport maar is niet commercieel
Een bepaalt deel maar niet onbelangrijk bestaat uit luchtvaartsporten met allerlei luchtvaartuigen.
AW kan commercieel of niet commercieeel zijn en wordt uitgevoerd door KMO of door VZW. een belangrijk onderdeel hiervan is de opleiding van piloten welk in de drie vormen van luchtvaart aktief zullen zijn. deze opleiding geschiedt in FTO ( FLIGHT TRAINING ORGANISATIONS) of RG (REGISTERED FACILITY) maar hier ga ik nu niet verder op in tenzij er specifieke vragen over komen.
In GA worden luchtvaartuigen gebruikt zoals een NIPPER of CRI-CRI welk eenzitters zijn tot en met de AIRBUS A340-600 waarvan er nu een VIP versie wordt afgeleverd aan een SUADIA-ARABIA individueel voor zijn persoonlijk lange afstand verplaatsingen. dit zijn slechts enkelingen en de meeste GA toestellen zijn de kleindere toestellen ( twee of vierzitters) die men in de pers onder de naam SPORTVLIEGEN t'en onrechte bestempelt
Hoop dat dit bepaalde misverstanden weg werkt, maar reacties zijn steeds welkom via deze BLOG.
ik kijk reeds uit naar de 21th INTERNATIONALE OLD TIMER FLY-IN die zal doorgaan tijdens het weekeinde van 12 tot en met 14 augustus 2005 te SCHAFFEN-DIEST en welk een iniatief is van de DIEST AERO-CLUB onder de inpuls van GUY VALVEKENS. Deze plaats welk een belangrijke plaats in nam in de belgische luchtvaart geschiedenis is dan de verzamelplaats van vele honderden historische vliegtuigen welk van over gans EUROPA toekomen. Gezien mijn luchtvaart ervaring terug gaat tot 1954 heb ik op vele dezer toestellen gevlogen in EUROPA maar tevens te SCHAFFEN in de jaren 60 toen het clubhuis een romp van een DC3(DACOTA) was. In de winter ons verwarmend rond een DUIVELTJE en vliegende met een DH(TIGERMOTH). Mij voorkeursdag is de ZATERDAG 12 AUGUSTUS waar ik dan ook de ganse dag daar aanwezig ben; en mogelijk somige van de leden van de SENIORENNET te ontmoeten.
Enkele personen stellen vragen over de aktiviteiten van een spaans militair vliegtuig403 O 007 een CASA212 welk reeds enkele dagen van uit "antwerpen/deurne" vertrekt en aankomt. Via de "SPOTTERS" verneem dat het hier enviromental observatie vluchten betreft ten behoeve van VITO( WWW.VITO.BE). En het toestel uitgerust is met speciale cameras om milieu vervuiling in kaart te brengen. Dit verklaart ook waarom het toestel zo een langdurige voorbereiding nodig heeft voor het opstijgen de bemaning van 8 heeft heel wat nazichten en instellingen uit te voeren van deze speciale aparatuur
Verschillende der E-mails die ik bekom in functie van deze BLOG hebben betrekking op de problemen rond BRUSSEL NATIONAAL of ZAVENTEM dossier. Ik heb hier daarover geen dialoog aangegaan gezien ik dit onderwerp heb staan in het FORUM onder de titel POLITIEK benaming BRUSSEL NATIONAAL. Bepaalde technische aspecten zijn wel aanwezig op de BLOG, zoals de elementen die invloed hebben bij het opstijgen van een vliegtuig;
Met dank voor het toegezonden eindwerk van een STUDENT welk nergens zijn naam vermeld nog zijn E-mail en zal na het doorwerken mijn komentaar via de BLOG kenbaar maken.
Mijn planing voorziet dat ik op VRIJDAG 17 juni de AIRSCHOW te LE BOURGET zal bezoeken . Ik hoop enkele van de vroegere vrienden te ontmoeten zoals CLAUDE LELAY van AIRBUS en AOPA-FRANCE alsook BERNARD CHABERT welk als piloot en journalist nog zeer aktief is in de grote luchtvaart familie. Tevens intresant te gaan zien naar de leden van FLAG nu met meerdere aanwezig zijn.
Studenten vragen regelmatig informatie over LUCHTVAART voor hun eindwerk in hun SCHOOL zou gaarne een exemplaar van julie eindwerk bekomen omdat dit een klankbord is voor ons om ons aan de JEUGD aan te passen en bepaalde onderwerpen te verduidelijken
Dit zijn piloten welk een zeer gespecialiseerde opleiding en training hebben genoten met hiervoor zeer kostelijke en speciale vliegtuigen voor ACROBATIE.
De privaat piloot heeft in zijn opleiding van ACRO ondergaan, als beroepspiloot hebben wij enkele basis figuren uitgevoerd maar zijn niet gespecialiseerd.
Bij de militaire opleiding is zulks wel het geval
Voor de BURGERPILOOT bestaat er de mogelijkheid om een gespecialiseerde opleiding ACRO te volgen met hiervoor voorziene type van vliegtuigen.
Enkele lokale organisties stelde belang in ANTWERPEN te bezoeken en daarvoor tevens een bezoek aan de ANTWERPSE LUCHTHAVEN inbegrepen. Wij bekwamen de volgende voorstel:
0800 ontbijt in BELAIR cafetaria bestaande uit croisant + koffiekoek + koffie of thee kost 4,5
0900 tot 1100 Bezoek LUCHTHAVEN en STAMPE museum met GIDS kostprijs 5 per persoon met een minmaal bedrag van 100 per groep
1200 LUNCH speciale tarieven voor groepen vanaf 20 personen. voorbeeld: koninginnehapje + slaatje + frietjes en drankje + koffie inbegrepen kost 11 zo zijn er nog andere suggesties.
1300 vrij bezoek der stad ANTWERPEN
Voor afspraak en reservaties kunt u contact opnemen elke dag behalve woensdag,zaterdag en zondag gesloten.
Ingrid de BOIS VZW LUCHTVAART antwerpen luchthaven bus35 B-2100 ANTWERPEN,BELGIUM tel + 32.(0)3 285.67.69 fax + 32 (0)3.230.87.03 mail: ingrid.de.bois@finserve.be