Op 14 Maart 2007 bekwamen vier Belgische piloten( ex SABENA) uit de handen van de heer Jules KNEEPKENS ( DG) de bevoegdheid A380 vermeld op hun Belgische vergunning.
On 15 March was it nice to meet my old friend STEVE BROWN in Brussels at HQ EUROCONTROL who participated in the planning and management of EBAA on behave of NBAA in the IBAC planning.
Some collega's PILOTS are intresting to meet me for some advise or assistance.
My normal routine is to be avaible at ANTWERP-AIRPORT on Saterday from 10:00 till 13:00 local time Sunday from 09:00 till 12:00 local time
at the BELAIR Cafetaria telf 32-3-239.14.08
However I advise to make a apointement via my E-mail, since I als have some occasions thad I ame visiting some other AIRPORTS or MEETINGS
During Weekdays I can be exceptional avaible but many times I ame only aware in the evening around 2100 hours what my activity is the next day, since I ame on a permanent stand by for some EU SERVICES as ADVISER for aspects of NON-CAT-AIRSPACE-USERS
Een aantal SENIOREN wensen een bezoek te organiseren aan ANTWERPEN STAD wij hebben echter geen tijd om hen te begeleiden en verwijzen hen daarom naar de volgende websites voor i nformatie:
Heden morgend ston er op mijn E-MAIL dat de voorziene afspraak in de EU-STOA niet kon plaats vinden.
Dit heeft voorgevolg gehad dat ik heden op 12 Maart na het middagmaal mijn siesta heb kunnen houden in de luie tuinzetel in een heerlijk zonneke in de tuin.
Vandaag even een minder goede dag met veel last van de gevrichten!!
Ook de nodige moeilijkheden om een aantal SENIOREN hun LEVENSDROOM te verwezelijken wegens de hoge kostprijzen in het huidige LUCHTVAART WERELDJE
Tevens moeilijkheden om het nodige BUDGEt te vinden voor de 27th DAG DER MINDER VALIDEN KINDEREN op 18 SEPTEMBER op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN
De afiches voor het BENEFIET PIANORECITAL zijn beschikbaar via JEUGD & LUCHTVAART
Op ZONDAG 18 MAART hebben we een vergadering over deze twee projecten die me nauw aan het hart liggen niet enkel voor de DAG 27 maar ook om als eerbetuig en IN MEMORIAM van FRANK SANDERS de nodige jongere vrijwilligers te vinden om dit jaarlijkse gebeuren in dre volgende jaren verder te organiseren ten voordele van de vele MINDER VALIDEN KINDEREN welk daar naar uitkijken in hun bestaan in de tehuizen
Voor de WEBSITE van JEUGD & LUCHTVAART nog even gedult want dit is vrijwilligers werk dat moet gebeuren tussen de doep en de petaten zoals men hier in Antwerpen zegt
LEVENSDROMEN welk betrekking op het gebied van LUCHTVAART zal ik trachten te verwezelijken, men moet er echter rekening mee houden dat ik gegevens bezorg zonder enige voorkeur en ook zonder dat ik persoonlijk ervaring heb met de betrokken firma's, tevens heb ik geen financiele betrekkingen of voordelen uit deze verwijzingen.
Heden morgen was ik even aanwezig op de 30th IPMS EXPO in het DON-BOSCO te HOBOKEN-ANTWERPEN en nogmaals wert het aantal tentoonstellings ruimte uitgebreidt, en tevens had ik de indruk dat er tevens nog meer buitenlandse deelnemers aanwezig .
Het is onvoorstelbaar wat mijn ex-collega Zweefvlieginstructeur RUDDY BINNEMANS en zijn echtgenote YVONNE met zijn kleine kern van medewerkers uit de grond gestampt heeft in het wereldje van de MODELBOUW.
Het bestaande aanbod opgebied van LUCHTVAART MODELLEN en DOCUMENTATIE daar aanwezig is onvoorstelbaar ( mijn intressesfeer) en tevens ook de andere takken van de modelbouw niet te vergeten.
Tevens is het gelegenheid een aantal van de kenners van de BELGISCHE LUCHTVAARTGESCHIEDENIS te ontmoeten.
Enkele vragen mij waar de MODELBOUW EXPO vandaag 10 Maart plaats heeft , deze opent zijn poorten vandaag om 10:00 in de DON-BOSCO school gelegen op de Sint Bernardsesteenweg in HOBOKEN te ANTWERPEN
De toegang is GRATIS en is de zijingang van de school in een straatje dat uitkomt op se Sint Bernardse steenweg
ZA 10/3 - FLAG + EXPO ZO 11/3 - EBAW +RAAC + WZ M 12 - EU-STOA D 13 - W 14 - FLAG + J&L D 15 - EUROCONTROL -SRC28 V 16 - EUROCONTROL -SRC28+(J&L/27) ZA 17 - FLAG+EBAW+RAAC ZO 18 - EBAW+D27+RAAC
In function of ANNEXE VI part II and ANT-WP/8152 I have a number of intresting discution about the SAR operations for GA & AW in the EU.
Some of the experts are agreeing with the IAOPA vieuw thad the ELT is only needed in certain area in ICAO-EUR/NAT REGION.
But the major obstruction is to who is the responsablity to decide in witch regions to accept a excemption to carry a ELT oe witch area to prohibit overflying if no ELT is carried.
Is this a responsablity of the REGULATOR , the SAR SERVICES ,ANSP or to the PIC as proposed I understand by the IAOPA(EUR) experts ??
Any advise or comments are welcom ASAP, since on the 26 march whe have a meeting of some experts who are advising the EU-STOA and where a MEP-Pilot is involved.
I have obtained recently the feeling thad after the GERMAN, FRENCH and UK CAA failing to prohibit the ownerschip from their national citissen of a aircraft registerd in a foeign country now there is a expert in the EU working on a project to prohibit a EU citisen to register a aircraft in a NON-EU memberstate and flying it permanently in the EU area except if bilateral agreements have been made toward this country as now with Switserland, Norway and Iceland
In function of a accident was there a discution about the requirements of refueling a aircraft with passengers on board.
For the CAT operators is this mentioned in the OM( OPERATIONS MANUEL) for NON CAT does such a document not exsist and in function of this I had to evaluate what is mentioned in the ICAO documentation .
Assisted by some of the experts avaible in HQ EUROCONTROL dit I locate the information :
ANNEXE 6 Para -4.3.7 Appendix é para 1.4 ANNEXE 14 Para 9.6 and 9.6.2 DOC 9137 AN/898 PART 1 PARA 16.2 , 16.3 and 16.4 PART 8 PARA 10.6.2
this is intresting reading and it brought me a question from a pilot what are the requirements for SELFREFUELING as now is apaering on a number of airports .
A problem witch is apaering due to the present SECURITY precautions is the many COMLOS of aircraft in flight who give uneeded alert from ATC toward the MILITARY DEFENSE UNITS.
There is urgent need to take the necesary precautions to keep permanent R/T contact with ATC and clearly inform them if leaving their frequency be it in IFR or VFR
There is also a sugestion to maintain a permanent R/T WATCH on 121,500 in flight ??