Uit een aantal gespreken met SENIOREN eb de bekomen E-mails is er veel intrest naar de LUCHTVAART in BELGIE en niet enkel om over de LUCHTVAART te klagen maar om er de nodige kennis over op te doen of er zelfs een loopbaan in op te bouwen. Natuurlijk is de heersende vraag opm PILOOT te worden maar er zijn 92 vzescillene beroepen in de LUCHTVAART;
Hier verwijs ik naar enkele mij bekende informatiebronnen maar moet nog verder uitgewerkt worden.
Een aantal E-mails van "PRIVAAT PILOTEN" welk VFR vliegen van een der BELGISCHE ongecontroleerde vliegvelden stellen via E-mail vragen over VLUCHT VOORBEREIDINGEN in VFR voor hun eeste vlucht naar UNITED KINGDOM.
Ik ga hier niet ingaan op deze vragen gezien dit afhankelijk is van de gebruikte vliegtuigen en de ervaring van de piloot.
Via ELETRONISCHE midelen of gebruik te maken van de NATIONALE AIP en de geschikte ICAO kaarten moeten julie de nodige informatie kunnen uitwerken.
Een vraag die ik regelmatig krijg betreft of het goed weder is om te vliegen: We moeten duidelijk een onderscheidt maken tussen de verschillende soorten van vliegen;
Vliegende als HOBBY is meestal volgens VFR in VMC dit betekend vliegende met buiten te zien in weder met goede zichbaarheid en hoge bewolking, dan is er nog duidelijk een verschil met welk soort luchtvaartuig zij het motorvliegtuig,zweefvliegtuig,helicopter,luchtschip,ulm/dpm;vrij vlucht delta,parapante en ook in welke streek men vliegt.
BEROEPSMATIG vliegen voor LIJNVLUCHTEN (schduled of charter) gebeuren in IFR zowel bij VMC of IMC en dat wil zeggen dat we gebtuik maken enkel van de instrumenten tijdens de vlucht zowel voor opstijgen, kruisvlucht,nadering en landing met zeer beperkte zichbaarheden tot zelfs met 100 meter zicht naargelang de uitrusting van het vliegveld,het vliegtuig en de bevoegdheid van de piloten.
AERIAL WORK of luchtarbeid is dan weer een geheel andere vorm van vliegen welk meestal in VFR wordt gedaan maar kan ook IFR zijn.
Dus de vraag is niet te beantwoorden met JA of NEEN maar is afhankelijk van heel wat aspecten.
Ik hoop dat dit een beetje klaarheid brengt aangaande uw vragen maar bijkomende vragen zijn steeds welkom hoor en vergeet niet er bestaan geen stomme vragen !!!!!!!
gezien er veel vragen over HELICOPTERS gesteld worden verwijs ik ook nog naar de website: www.paramountheli.be. welk een firma is die gesticht werdt door een colege instructeur en nu overgenomen door een sterk gemotiveerde persoon GUY STROOBANTS. welke ik gisteren ontmoete;
Wat betreft het zoeken naar al de plaatsen waar er gevlogen wordt in BELGIE verwijzen wij naar de website van ASA ,waar men in de linkerzijde onder de groene blokjes moet gaan welk vermelden: -AIRPORTS -AIRFIELD -HELISPOTS
Was vandaag te gast in HASSELT bij de GRENSLANDHALLEN om verder te bepalen op welke wijze we de LUCHTVAART kunnen promoten via een BEURS welke alle mogelijkheden van de LUCHTVAART aan het bod laat van de MODELBOUW tot de AIRBUS M400 en de daar tussen gelegen aktiviteiten van de beroeps , hobby en sporten. mogelijke nader te bepalen datum in het voorjaar 2007. Nadien nog een aangename avond op de "groééte merrek"
Uit een aantal E-mails blijkt dat er een groote intresse bestaat bij de SENIOREN hun kleinkinderen voor de verschillende bestaande mogelijkheden van de FLIGHT SIMULATORS op de PC. Hier moet ik U echter toegeven dat alhoewel ik in het verleden aktief was als FLIGHT,GROUND en SIMULATOR INSTRUCTEUR ik geheel geen ervaring heb met de P.C uitvoeringen en verwijs ik nogmaals naar de FSCB website www.fscb.be. en raad zelfs aan eens een bezoek te brengen aan hun MEETINGE welk regelmatig plaats hebben te SINT NIKLAAS,ZUIENKERKE, en VILVOORDE op een zondag en waar men kan begeleidt worden door ervaren PC SIMULATOR INSTRUCTERS ook op 13 NOV is er te BRUGGE een GROUNDSCHOOL DAG over de BOEING 747-400. Hiervoor adviseer ik U contact te nemen met : info@fscb.be.
Ik hoop hierdoor op de gestelde vragen een oplossing te hebben gevonden en wens julie veel FLIGHTSIMULATOR plezier.
Verneem juist via FAX dat een mijner ex-leerlingen BOB BERBEN nu piloot AIRBUS maar tevens BALLONVAARDER in de USA de GORDON BENNET voor gasballons heeft gewonnen met een vlucht van 4000 km samen met BENOIT SIMEON de zoon van een vriend ballonvaarder. Zin vertrokken op 1 october in ANBUQUERQUE en landen in CANADA.
Een aantal e-mailers stellen belabg in de huidige LUCHTVAART in BELGIE en daarvoor verwijzen wij naar ASA vraag info bij: www.asa.anr@a-s-a.be met zijn AERONEWS en hun jaarlijks REGISTER en de speciale maandelijkse uitgave van BCARG NEWSLETTER info bij : bcarg.js@a-s-a.be
Heden is er staking in FRANKRIJK met zeer ernstige gevolgen voor de LUCHTVAART. In BELGIE voorziet men nu stakingen op VRIJDAG en MAANDAG en ook in ITALIE is het rumoerig.
Ik stel belang in het ontmoeten ven SENIOREN welk mogelijk foto's of gegevens hebben van het " PLEIN" van vroeger en van de RAAC ,CEBLO,VLB ,SOTRAMA of andere intresante informatie!!!!
NOTA om 0830 reeds eerste reactie bekomen , doe zo verder Zie ook: WWW.RAAC.BE.
Een aantal CHATTERS hebben ingeschreven voor een ballonvaart en melden mij dat zij zich nu reeds herhaalde malen aanboden om deze vlucht uit te voeren maar deze telkens werdt uitgesteld.
Men moet zich realiseren dat om een BALLONVAART in 100% veiligheid uit te voeren de weersomstandigheden moeten voldoen aan zeer strenge criteria en het zeer moeilijk is om deze vooraf met 100% zekerheid te bepalen , dus maakt men een afspraak met de pasagiers om aanwezig te zijn maar het is slechts op het laatste ogenblik dat de ballonvaarder daar ter plaatse kan bepalen of er aan al de voorwaarden voor een opstijgen is voldaan.
BALLONVAARDERS hebben het gedult en discipline om slechts bij 100% veilige omstandigheden op te stijgen.
Tijdens de TV uitzending "blauw bloed" op de E.O stelde men de vraag over contacten met de NEDERLANDSE KONINKLIJKE FAMILIE. Ik herinnerde mij een voorval in de jaren 70 welk ik geheel vergeten was .tijdens Tijdenseen helicopter vlucht met alouette2 van het LT/AVN te BRASSCHAAT met vertrek van uit GENT AZ naar EUROTRANSPLANT in DELFT met een NIER aan boord in een geel emmerke voor een transplantatie en vliegende op lage hoogte in slechte weersomstandigheden met zichbaarheden tussen de 800 en 1000 meter en dat ik in vlucht via de radio contact had met een vliegtuig in vlucht (fokker 27) om de weersomstandigheden in de streek van DELFT te bekomen op de frequency van DUTCH MIL. Ik bekwam toen van de piloot in de fokker 27 de gevraagde gegevens en deze sloot af met de felicitatie van de piloot voor deze humanitaire zending met als vermelding van wege BERNARD prins der NEDERLANDEN
Een aantal personen stelden belang in de THEORETISCHE LESSEN voor PPL en namen de nodige informatie in ANTWERPEN en GRIMBERGEN en zijn nu begonnen met deze lessen. Enkele kunnen zich niet vrij maken om de voledige lessenreeks te volgen wegens hun werk; Daarvoor kan ik nu bevestigen dat er een oplossing is via de DLS(distance learning system) dat ik in het 3th frame work van de EU in 1983 naar voor bracht en nu door een aantal commerciele firma's werdt uitgewerkt in een beschikbare vorm. Ik heb in ANTWERPEN twee mogelijkheden via BAFA(FTO) en RAAC(RF) zie hiervoor hun WEBSITE of neem contact met MARC KEGELAERS : marc.kegelaers@raac.be. Tevens stel ik belang in uw ervaring met de DLS opmerkingen of vragen zijn steeds welkom om deze methode via INTERNET LEARNING te verbeteren indien nodig aan de noden van de individuele geintreseerde in een volwaardig LUCHTRUIM GEBRUIKER te worden voor privaat,beroeps verplaatsingen in het nieuwe EUROPA zonder grenzen of gewoon als HOBBY. sylvain_d_w@yahoo.fr