In Colombia bestaat een brede volksbeweging om het eerbiedigen van de mensenrechten af te dwingen met vakbonden, advocatencollectieven, vredesbewegingen en vrouwenorganisaties. Deze organiseerden op 10 december een betoging en een manifestatie in het centrum van Bogota.Ik kwam per toeval deze betoging tegen en liep er natuurlijk in mee samen met een honderdtal manifestanten. Wij werden goed bewaakt, niet alleen door het leger en de politie, maar ook door twee flinke meiden van de peace-brigades. een katholieke Americaanse beweging die in conflictgebieden " getuigen" zendt. De betoging was gericht tegen een wet die de spons zal vegen over de politieke moorden , folteringen en verdwijningen. Een soort amnestie en straffeloosheid voor paramilaitairen en militairen. Tussen 1988 en 2003 werden12398 moorden gepleegd, 1339 folteringen en 2121 verplichtte verhuizingen vastgesteld door de advocatencollectieven. Voor hen is de "ontwapening" van de paraca's door Uribe show, want in de praktijk zitten de paraca's straffeloos verankerd in het sociale, politieke en economische leven.
Colombia is muziek, liefst luid en van s'morgens tot s'avonds. Salsa, merengue en cumbia, bij ons zouden ze zeggen ne swing , ne slow en iets wat op vrij expressie lijkt. Alleen een beetje moeilijker. Op TV is er zelfs een speciale zender K-music, die 24 uur op 24 uur clips uitzendt in deze genres. Belangrijk is de akkordeon en het slagwerk, als het kan ook wat schetterend koper. Het geheel bruist van leven en enthousiasme. Wanneer je zo wat Spaans begint te begrijpen, dan heb je vlug door waar het om draait: de liefde. Wacht op mij, vertrek niet, ik heb je nodig. Nee zonder jouw kan ik niet leven, laten we opnieuw beginnen. Smachtende blikken, swingende boys en een goed decolte zijn samen met glitter de vaste ingredienten. In Barranca ontmoette ik toevallig de wereldkampioen fluiten, zei hij zelf. Toen hij de Internationale en een vijftal andere liedjes gefloten had was ik murw en kocht ik zijn CD voor een goede vier euro. Vrolijk fluitend verdween de man met de ondergaande avondzon.Het leven kan soms simpel zijn.
De tradionele landbouw werd in de jaren 70 in Colombia practisch volledig verdrongen door de papaverteelt. De opening van de markten op wereldschaal, de koffiecrisis, het vrijhandelsbeleid van het Internationaal monetair fonds deden de kleine boeren overstag gaan. Het was dit of sterven voor de kleine boer. De regering greep in onder druk van de USA, de cocavelden werden met vliegtuigjes en helikopters gewoon met gif bespoten om op die manier alles wat groeit te vernietigen.Vietnam in Zuid en Centraal-Amerika. Aan de oorzaken en om de kleine boer een redelijk inkomen te garanderen werd niets gedaan. De gevolgen van dit beleid zijn catastofaal. Het volledige ecosysteem van ganse gebieden werd verstoord, bossen ontbladerd, mensen die in de nabijheid woonden werden ziek en stierven. Volledige gebeiden werden gemilitariseerd, Nationale parken uitgerookt, plantages vergiftigd. Politici lopen als gedrogeerd verdwaasd te kijken naar de directe inmenging van de USA bij deze ingreep.Want de cocaine wardt wel in de USA en Europa verkocht door drughandelaren met medeplichtigheid van de bankwereld. Het gaat immers over geld, zeer veel geld.
De Colombiaanse boerenvakbond Fensuagro (80.000 leden) organiseert het verzet tegen dit giftig beleid zonder alternatieven. Zij hebben in een Finca in Viota die ze inrichten als opleidingscentrum om boeren op te leiden die ecologisch kweken. Zij willen het land heroveren op de papaverteelt in hun strijd tegen het neo-liberalisme. Meer info over het project bij de afdeling van de Algemene Centrale Antwerpen bij Bruno Verlaeckt.
Overal in Colombia hoor ik dat de acties van de vakbond, de basisbewegingen, de vrouwenbeweging miet aam bod komen in de media of sterk geminimaliseerd worden. Hier en daar pogen lokale radios het feitelijk monoplolie te doorbreken. Maar het blijft marginaal.
Er is enkel een grote krant in gans Colombia " El Tiempo". Deze krant is in handen van een familie, toevallig de familie van de vice-president, de rechterhand van president Uribe. Spreekbuis van de regering dus. Voor de rest heeft zowat iedere stad zijn regionale krant, vol met blutsen en builen, plaatselijk nieuws, geboortes en huwelijken, de viering dat de plaatselijke fabriek ISO enzoveel bekwam....
Maar de arbeiders lezen zeer weinig, hier primeert de babbel- , niet de leescultuur. De vakbond houdt dan ook ongeveer iedere morgen een meeting aan de poorten van Ecopetrol, met nieuws over onderhandelingen, ideologische toespraken en veel viva's en presente's ( leve en de herinnering aan doddgeschoten vakbondsleiders)
De arbeiders en iedereen kijken dan ook veel TV. Ze hebben de keuze tussen heel wat kanalen. Om maar een voorbeeldje te geven: in het hotel in Bogota zijn er wel 100 tv-kanalen te ontvangen,maar je kan er wel niet internetten. Colombianen kijken naar RCN ( Radio Cadena National) of Caracol. Privezenders die zeer rechts zijn, de ene al wat straffer dan de andere. De vroegere openbare omroep "Colombia" zendt vooral politieke debatten en zelfs de zittingen van het parlement uit, met de verwachtte zeer lage kijkcijfers.Ondertussen is tv-Colombia geprivatiseerd.
Daar hangt wel een zeer eigenaardig verhaaltje aan vast. De vakbondsleider bij de toenmalige openbare omroep moest een kleine operatie ondergaan in het ziekenhuis. Hij stierf onverwacht, men vermoedt dat hij door een spuitje in het ziekenhuis vermoord werd.De dag erop werd, zonder enige reactie van de vakbond of de werknemers, TV Colombia verkocht aan een multi....
In de vakbondslokalen in Colombia kom je overal Che tegen in foto en tekst. Conservatieve kranten beschuldigen Che van de ellende in dit land en zeggen wel eens dat hij de oorzaak is van alles, van drugs tot guerilla. Vooral nu de studenten opnieuw acties voeren...
Een tweede fenomeen bij de vakbond: je word er goed beschermd. Bewakingscamera's alom, een ijzeren afsluiting met een bewaakte poort met privebewakers, en gepantserde wagens met veiligheidsagenten incluis, de revolver binnen handbereik. In Cartegena heeft de plaatselijke vakbond twee wagens en twee van die professionele bodygards.
Op de parking zijn de muren prachtig geschilderd met slogans tegen de privatisering en hangen ook grote geschilderde portretten van vermoordde vakbondsleiders en politieke figuren. Eentje ken ik. Camillo Torres. Deze priester kwam uit een burgerlijk milieu en trok vrij jong het seminarie in. Hij was verwonderd dat de ongelooflijk onrechtvaardige samenleving door de kerk niet bekritiseerd werd. Hij trok naar Leuven om er sociologie te studeren en werd een belangrijke aanhanger van de bevrijdingstheologie.
Terug in Colombia bestudeerde hij de landbouwproblematiek en ontwierp een plan om de grond rechtvaardiger te verdelen onder de armste boeren. Hij stichtte het "Frente Unido" ( eenheidsfront) een pluralistische politieke partij die alle linkse krachten organiseerde. Uiteindelijk koos hij voor de guerilla en stierf in een confrontatie met het leger in de bergen van santander op 15 februari 1966.
Ee fiere arbeider vertelde me "toen ik acht was schudde Camillo mij de hand. Hij was zeer vriendelijk, maar vooral een groot revolutionnair en een wijs man" Toen ik de vergaderzaal binnentrad stond op het bord geschreven : " Dios existe" (God bestaat): Er was juist een vergadering voorbij over het lot van de ontslagen arbeiders na de laatste staking. Want zo regelen ze dat hier na een staking: ontslag van al te ijverige activistas...
Uso is een speciale vakbond. er werken in de petroleumindustrie weinig vrouwen, dus zijn er weinig vrouwen actief in de vakbond. Maar zij maken dit dan weer goed door de progressieve vrouwenorganisatie te ondersteunen en vrouwen van de vrouwenorganisatie de kans te geven aan hun algemene basisopleiding deel te nemen. Niet verwonderlijk dat we op een feestje van die progressieve vouwen werden uitgenodigd. Maar wat bleek: het feestje was een bingo-avond. Aan de ingang kreeg iedereen een kaart en graantjes om op het juiste nummer te leggen. De ganse avond bulderen de cijfers door de micro voor de vijfhonderd aanwezigen. Eerste prijs 400.000 pesos ( 150 euro), tweede prijs een fiets. Voor de rest `passeren koffiemolens, bons om iets aan te kopen,bierbonnetjes de revue. Een vakbondsmilitant van de USO coordinereerde het geheel. Toch werd de hoofdprijs een vijftal opnieuw getrokken want het klopte nooit.
Ik at er een soort speenvarken gemengeld met rijst. Tussen de cijfers door worden ongelooflijk veel slogans geroepen . Zoals: geen geld voor de oorlog in Irak, leve de vakbond, leve de vrouwenstrijd. Dan is het de bedoeling dat je terugroept Viva ( leve) Ik vond het wel leuk als iemand op de laatste slogan terugriep" In casa ( thuis)"
Toen ik aan de voorzitster van de vrouwenbond vroeg hoe het nu leven was in dit land antwoordde ze met de glimlach: " Het beste dat we in Barranca hebben zijn de mensen"
Op 98-jarige leeftijd stierf de Colombiaanse artieste Debora Arrango. Zij zerd in Medellin geboren op 11 november 1907 in een traditionele katholieke familie.Maar vlug bleek dat ze rebels en zeer krtitisch was: Haar eertse tentoonstelling veroorzaakte reeds schandaal in haar burgerlijk milieu. Zij stelde naakt tentoon. Maar ze schilderde verder, haar volgende werken illustreerden de rand van de Colombiaanse samenleving. de indegenes, het kind dat hongert, de prostituee, de arbeider, de staker.... De machtigen kregen spottende karikaturen die hun politiek onderlijnden. Voor mij een ontdekking, voor de Colombianen een afscheid. Haar geboortestad is niet toevallig Medellin, de stad waar Botero, die andere bekende Colombiaanse schilder een groot museum heeft
Eenmaal zonder uniform blijken Colombianen ernorm mee te vallen: ze zijn zeer vriendelijk en open. Kortom ze zeggen wel wat ze denken. Het mag regenen ze blijven lachen. Maar misschien is dit een eerste indruk en word ik misleid. Uiterlijk is zeer belangrijk. Iedereen loopt er hier zeer deftig bij: de mannen in een zeer traditionneel pak, de vrouwen op zijn latijns-amerikaans opgemaakt met andere woorden goed geschilderd. Een van de belangrijkste evenementen in Colombia zijn de miss- verkiezingen, de verkiezingen van de Reina, de koningin. Het beheerst de media wekenlang tot eind november het verdict valt. De machismo-cultuur is ook nooit ver weg: iedereen die hier een beetje een belangrijke functie heeft loopt met een secretaresse rond die zo uit de boekskens komt en een flink stuk jonger is dan de heer in kwestie. Rond de middag flaneren ze in de straat om samen te gaan eten. Op tv vervullen dezelfde jonge dames ook de bloempotfunctie en worden de ernstige programmas zoals het nieuws door heren gepresenteerd. Martine Tange moet hier nog geboren worden. Oudere vrouwen zie je minder. waarschijnlijk nog thuis aan de haard en in de keuken om voor de kinderen te zorgen en te koken. In de vakbond bestaat er wel iets als een vrouwencommissie, ze heeft nog veel werk. Affiches alleen zullen wellicht niet volstaan.
In de luchthaven El Dorado werd mijn bagage voor het eerst door een hond besnuffeld, ik dacht dit dit enkel in de luchthaven zou gebeuren. Nu weet ik wel dat het ook gebeurt aan de ingang van banken, gewone bedrijven. Deze morgen bezocht ik het hoofdkantoor van Ecopetrol, het staatsbedrijf dat de petroleumraffinaderijen in Colombia beheert. Aan de ingang meteen een hond, een serieuze controle en een foto van mij om een bezoekerspasje te bemachtigen, fouillering van mijn tas enz... : Op zich niet erg behalve dat ik merk dat we tijdens ons bezoek ook wel telkens geschaduwd worden als we een lift in of uitstappen of een bureau binnengaan. In mijn hotelkamer op TV het nieuws: eerste item een gegijzelde man die een tekst moest voorlezen, met naast hem twee beeldschone, maar gewapende guerilla's. Volgende berichtje : het leger had een 10-tal guerilla's gevangen genomen en ontwapend ergens in Colombia. In de vakbondslokalen lachen ze heus niet met veiligheid: in ieder lokaal hangt wel een vermoordde vakbondsleider. Wanneer ik vraag of de toestand de laatste jaren niet verbeterd is zegt men mij dat er feitelijk niets veranderd is, behalve de gebruikte methodes. Er wordt niet zo veel meer vermoord, wel ontvoerd en gemarteld. In de praktijk worden syndicalisten bedreigd en verhuizen ze naar een andere streek. In Bogota alleen zijn er meer dan zesduizend mensen die men eufemistisch verplaatste personen noemt. Zij wonen in een soort van tijdelijke homes met hun families, om daarna, als het kan, terug te keren naar hun oorsprokelijke streek. Onwillekeurig denk aan de situatie van het Palestijnse volk: ook daar loopt er wat scheef met het respect van de elementaire mensenrechten
Waar denk je aan wanneer je het land Colombia hoort ?... juist drugs, cocaine, guerillas, paramilitairen. Ik ben zojuist aangekomen in Colombia om het project van de Algemene Cntrale te bekijken. Nu zit ik te internetten in het bureau van Gladys, die secretaresse is van het Colombia-project. Gladys is reeds begonnen met te vertellen over hoe het project verloopt aan Miguel, de evaluator van ICTUR. Mijn Spaans is nogal rudimentair zo dat ik in de eerste plaats veel zal moeten luisteren. Maar voor diegenen die mij kennen : geen slechte zaak, voor iemand die soms te veel praat. Het huis van de corporation ligt op wandelafstand van het hoofdkwartier van de USO en de afdeling mensenrechten. Het is een gewoon burgershuis, wel met tralies voor de ramen. Er zijn drie verdiepingen: een ruimte voor vormingssessies en vergaderingen , 2 bureauruimtes, een vergaderzaal voor het hoofdbestuur en een keukentje. Het huis ziet er verzorgd uit zonder meer. Onmiddellijk valt de foto van Che op, de krant van de Uso en een affiche van de vakbondsleiders die onlangs een hongerstaking hielden tegen de privatisering van de raffinaderijen in Cartagena: morgen meer over de syndicalisten uit Colombia....
Affiches speelden steeds een belangrijke rol
om een boodschap te verspreiden. In de jaren 30 kende de ideologische
strijd een hoogtepunt: nazisme, communisme, socialisme streden om de
harten van de mensen. De taal die ze gebruikten was dikwijls, ongeacht
de ideologie hetzelfde. Een opmerkelijke tentoonstelling toont dit aan.
Zo zijn symbolen en emblemen belangrijk. De partijvlag is er zo een
van. Dezelfde elementen worden steeds herhaald: vuisten, de oneinigheid
van de menigte versterken eenstemmingheid en onoverwinnelijkheid.
Bij
de opbouw van de affiche is de diagonale lijn meestal aanwezig.
Qua
typografie wordt modern, gotisch of internationaal schrift gebruikt.
Alleen hoe meer tekst, hoe minder sprekend het beeld van de affiche is.
Tijdens de Spaanse burgeroorlog krijgt de foto-affiche een nieuwe
functie: zij kon in meerdere talen de radeloze moeder met het kind in
vele landen verspreiden. Anonieme helden komen uit de Griekse
mythologie, want bij de Grieken moest men eerst gestorven zijn om als
held te worden aanbeden.
Voor illustratoren zijn vrouwen steeds een
bevoorrecht onderwerp. Drie types waren tussen de twee oorlogen
populair: stralende vrouwen, eenzame huisvrouwen en verzorgende
verpleegstervrouwen. De vrouw was ook het symbool van de vrijheid en
van de Franse revolutie ( Marianne) .
In de tentoonstelling is ook de
beroemde hitler-affiche( hitler knockout met button vreemdelingen buiten) te zien die in 1980 door Pierre Buisseret en
Christian Carrez ontworpen en op grote publiciteitsborden verspreid
werd. Een stunt, die men gerust opnieuw mag overdoen....
Mijn madam is een stuk groter dan ikzelf. Dit lokt soms wel prettige reacties uit. Mensen die ons niet kennen denken wellicht soms dat we broer en zus zijn, of gewoon vrienden. In het buitenland worden we wel eens lachend achterna gekeken: zo konden we in Roemenie onmogelijk wandelen zonder door iedereen aangegaapt te worden. In Vietnam proestte iedereen het wel ook uit. Iedereen die ons wel kent is het "speciale koppel" ondertussen gewoon geworden.
Nu is er recent onderzoek gebeurd over de relatie tussen de lengte en de drang om het te maken bij de vrouwen. Aan het onderzoek namen 1.220 vrouwen deel. Allemaal kregen ze een enquête voorgelegd met vragen over het moederschap en hun carrière. Ze moesten ook hun lengte noteren. En wat bleek? Grote vrouwen zijn meer carrièregericht en verlangen minder naar het moederschap dan kleine vrouwen.
Volgens de onderzoekers bestaat er een biologische verklaring voor het fenomeen. Die moet gezocht worden bij de geslachtshormonen testosteron en oestrogeen. Grote vrouwen zouden meer testosteron in hun lichaam hebben waardoor ze meer "mannelijke" karaktertrekken vertonen, zoals bijvoorbeeld de drang om carrière te maken.
Wij zijn dus een evenwichtig koppel: mijn madam mag gerust carrière maken, alleen is dat voor vrouwen zo veel moeilijker. En als ze het dan nog maken blijken ze meestal minder te verdienen...
Waregem haalde deze week weer het grote nieuws: niet
minder dan 36 perselen werden verkaveld door de sociale
woningsmaatschappij " Helpt Elkander" op zaterdag 19 november vanaf 9
uur s'morgens. Op woensdag avond waren er reeds gegadigden aan het
aanschuiven vooral omdat er pers en belangstelling was. De gemeente
zorgde dat ze terecht konden in het aanpalende ontmoetingscentrum om te
slapen, een deurwaarder zorgde voor de juiste telling van de beddekens
in het ontmoetingscentrum. Kortom de kopers probeerden enige orde te
krijgen in de georganiseerde wanorde. Tja vraag ik mij af: is er geen
bouwgrond meer of kopen die mensen een kat in een zak ? Waarmee ik
bedoel dat er soms bouwgrond te koop aangeboden wordt die niet zo
stabiel is en waar je achteraf nog voor een fortuin aan beton moogt
gieten voor je een huis neerpoot. Deze vraag was voor de betrokkenen
zelfs niet aan de orde, ze zouden en moesten deze morzel grond
veroveren. Eigenaardig, de bloed en bodemtheorieën zijn in die
discussie nooit veraf. Want als ik mijn stukje grond niet binnenrijf
dan zijn politici corrupt, moet de raad van bestuur ontslag nemen en de
voorzitter naar huis gaan. Dergelijke onzin is gratuit en
lost niks op. In Waregem is er gewoon grond te kort. Misschien moeten
we eens naar Venezuela of Colombia: daar wordt de onbewerkte grond
gewoon door de boeren bezet. De boeren willen het land herverdelen en
ze beginnen met de onbewerkte grond van de grootgrondbezitters. In
Waregem zijn er ook nog wel wat grootgrondbezitters,maar bezetten ?
herverdelen ? samen aan iets werken ? allemaal bullshit, liever eigen
grond eerst !
Achteraf : een handige reclamestunt ? er blijft nog grond over om te verkavelen...
Een klein krantenberichtje: Fortis ontslaat 250
kaderleden, waarvan een 100-tal in België. Op basis van hun profiel
passen ze niet meer in het plaatje. Blijkbaar zijn deze werknemers te
sociaal, te 'normaal' in de omgang met hun medewerkers. Dat is niet
meer te rijmen met de huiscultuur... Hoezo ? Bij Fortis kun je ethisch
beleggen . Hun wervend tekstje voor verantwoord bankieren "Kiezen
is nooit vrijblijvend. Misschien springen de bedrijven waarin wordt
belegd allesbehalve zachtzinnig om met het milieu of zijn de hoge
dividenden resultaat van de ellende van onderbetaalde werkkrachten in
een ver land." Maar banken zouden beter eerst voor eigen
deur vegen. Het zit blijkbaar goed mis met hun eigen
personeelsbeleid. Kaderleden moeten niet te sociaal zijn, niet te veel
sociaal contact hebben met hun ondergeschikten, ondoenbare deadlines
opleggen, boeken over time-mangement binnen handbereik op hun bureau
leggen en skils en tools demonstreren. Als het maar werkt,
kaderleden moeten in eerste instantie zichzelf kunnen verkopen. Tja
in sommige bedrijven krijgen ze met Sinterklaas de bons, van de ene dag
op de andere. Wettelijke vergoeding en meteen van de ene dag op de
andere wordt je internetverbinding afgesloten. In andere bedrijven zijn
de kaderleden beter af. Zij mogen een MilkyWay geven aan hun personeel.
Niet inwisselbaar voor een reep Mars. Maar toch geeft het aan dat
ze een beetje baas zijn, een beetje meer. Maar misschien niet meer
mens ?
Naweeen: De groep netwerk Vlaanderen voerde op woensdag16 november een
ludieke actie en richtte in Gent een gouden kalf op als protest tegen
het onethisch bankieren
11 november herdenking van de grote oorlog.
Vlaanderen was eeuwenlang het geliefkoosde toneel van de grootmachten
voor een robbertje bloedvergieten. De voorlaatste grote slachting was
een gemechaniseerde stellingenoorlog die vier jaar duurde. Zeppelins
als spionagevliegtuigen, duikboten met de eerste torpedos, Yperiet als
chemische vuile oorlog, tanks om de infanterie te upgraden. Het zorgde
voor een lappendeken van witte graven waarin je vandaag nog steeds kan
verdwalen. Wij wandelden vrijzinnig vanaf Dranouter met Yves Bondue en
An-Sofie Noppe. Een tweede groep huppelde muzikaal met Wim en Trui
Chielens. Een prachtig programma in een uniek kader. Legendes, sages en
liederen op de slagvelden, tussen de
heuvels, op de festivalweide. Gehuld in de nevels der tijden- genieten
van de vrede- genieten van de geschiedenis in een prachtige streek met
Kemmelberg, Rode en Zwarte berg. Sigarettentoeristen sluipen de grens
over en weer. Blauwen is onuitroeibaar. Maar het was genieten, meer dan
een Folkexperience. Meteen een muzikale link naar Yoko Ono en John
Lennon. Een nieuwe versie. free. Klik . http://www.yoko-ono.com/givepeaceachance.ra
In december is het X-jaar geleden dat Lennon vermoord werd. Wordt zeker "herdacht"...
Reeds verschillende dagen zijn er rellen in de
Franse steden. Oorzaak 2 allochtone jongeren die op een
onduidelijke manier bij een politie-interventie overleden. En een
minister die deze jongeren uitschot noemde dat met een hogedrukreiniger
van straat moest gespoten worden. Als het regent in Parijs druppelt het
in Brussel. Meteen worden ook in Brussel en omgeving een aantal wagens
in de fik gestoken. De media focussen gretig in op deze spectaculaire beelden. Brandende auto's in de nacht : het heeft wel iets op het scherm. Erger
zijn onheilsprofeten zoals ene Derk Jan Eppink die meent hier te
moeten stellen dat de multiculturele maatschappij failliet is. Wie
is die man: de nederlandse broodschrijver van ultaliberale Bolkenstein
die overal opduikt en kritiekloos geinterviewd wordt door de kerels van
het Nieuwsblad. Een Nederlander die hier doodleuk komt vertellen
wat wij met de migranten in ons land moeten aanvangen: het zal je maar
overkomen. Kort gezegd : wij leven allemaal in een getto, onze
politie durft niet meer op te treden, jeugdbendes krijgen vrij spel.
Politici hebben de laatste 20 jaar allemaal gefaald, de rechtstaat moet
hersteld worden en de problemen zijn opgelost. Ja beste Dirk Jan
Eppink als journalist moet je je huiswerk iets beter doen, zonder
sigaar en wisky vrolijk achteroverleunend in de hand. Want
beste blauwe man (bijna schreef ik smurfje) het failliet van de
multiculturele samenleving aankondigen is in-triest. Het betekent
gewoon onverdraagzaamheid, oorlog en de jungle. Maar daar hebben we
toch al genoeg van, zonder erop te hopen ? Geef jongeren een toekomst,
geef ze werk !
Op donderdag 24 november stelde Derk Jan Eppink een nieuw boek voor.
Hij levert kritiek op Verhofstadt: te weinig liberaal, te links (oef,
oef) Daardoor groeit in de VLD een kloof tussen de linkse top en hun
rechtse basis. In 10 geboden zegt hij hoe het moet.U leest goed: 10
geboden. Sommige rechtse rakkers dromen er van dat zij zonder veel
krtitek en discussie kunnen bepalen hoe het moet....
Midden in Indonesie ligt in een raadselachtige
vlakte een boedhistische bedevaartplaats "Borobodur". Europa zat in de
donkere middeleeuwen toen de heersers van Java hun heerserschap
wilden laten zegenen met de bouw van dit wereldwonder.De bedevaarders
naar Borobodur hadden reeds een lange tocht achter de rug toen zij dit
tempelcomplex bereikten. Het reusachtige geheel bestaat uit drie
verdiepingen. Het eerste verdiep vertelt in vele fresco's de
onthechting die je tijdens je dagdagelijkse leven moet doen. Het tweede
verdiep heeft het over de spirituele onthechting die meer gevorderden
en prietsers moeten doen, op het derde verdiep; het bovenste plaatform
staan overal Boeddha's: je bereikt het Nirwana. De totale verhevenheid
en
onthechting. Ik wandelde zelf naar boven , maar ik voelde niks, alleen
de omgeving en het prachtige landschap maakten een onvergetelijke
indruk op mij.
In het nabijgelegen museum op de site noteerde ik
verschillende verhaaltjes. Ze deden mij denken aan Jean de La
Fontaine.
Een verhaaltje wil ik U niet onthouden.
" Een kat verkleedde
zich als priester om er niet als een kat uit te zien en gemakkelijker
muizen te kunnen vangen. Een muis komt met een bel bij de verkleedde
kat en zegt dat een echte priester steeds een bel draagt. De kat
doet de bel om en meteen weten de muizen wanneer de kat in de buurt
is".
De nieuwe Spa-voorzitter hakt er lustig op los deze week." Het ABVV en zijn voorman liegen !"
Even terug in de geschiedenis en dan leer je dat het sinds de
schoolstrijd geleden is dat er een socialist voor leugenaar verweten
werd. Het waren de katholieken die Piet Vermeylen verweten. Omdat na
een grote betoging tegen de regeringsplannen voor het onderwijs,
deze betoging werd doodgezwegen door de toenmalige openbare radio en
televisie. Tja tijden veranderen. Nu verzwijgen de media de
betoging van de vakbonden niet, maar wel de regering. En ja
Vandelanotte zegt dat Xavier ABVV liegt. Waarom alleen Xavier ABVV
liegt en ook niet Luc ACV of Guy ACLVB is me niet meteen duidelijk. Zij
zaten toch allemaal aan dezelfde onderhandelingstafel over dat
Generatiepakt ? Maar is wellicht bijzaak? Hoofdzaak is dat het idee van
langer werken door de strot gejaagd wordt. Omdat het moet . Maar kan
er mij nu eens iemand uitleggen wat het probleem is van dat langer
werken om de activiteitsgraad op te krikken ? Ik redeneer misschien
iets te simpel. Nu vertrekken mensen met brugpensioen. Omdat ze er
te veel aan zijn.Omdat ze niet productief genoeg zijn. Omdat ze niet
altijd gewoon van jaknikken...
Bovenop hun werkeloosheidsuitkering krijgen ze momenteel van de patron
nog een bijkomende vergoeding die het leven aangenamer moet maken.Met
het generatiepakt zal dat niet meer kunnen vanaf de leeftijd van 55
jaar of van 56 jaar maar pas vanaf 60 jaar. Wat zal er nu gebeuren ?
Zullen de afdankingen stoppen ? Nee, alleen zullen ze de opleg van de
baas niet meer krijgen en gewoon werkloos worden. Wie wint er
daar bij: de werkgevers toch ! De spoeling van het generatiepakt is Spa blauw, en dat lusten de arbeiders niet.
Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen is de opvolger van het plezant theaterstuk van Union Suspect, twee broers van Tunesische/Blankenbergse afkomst. In de Leeuw van Vlaanderen vertellen ze hun eigen geschiedenis en het protest tegen hun vaderfiguur. Maar ik vond het ook zeer herkenbaar voor belevenissen in ons gezin.( Brol, brol brol overal brol) Nu gaat dit stuk over de relatie van de zonen met hun moeder, blijkbaar veel complexer. De affiche roept alvast polemieken op: er is een "gelovig" groepje dat zich door de blote borst geschokt voelt: een maagd toont haar borsten niet is hun commentaar. Hierbij verwijzen zij ongewild naar het feit dat ze de titel niet konden of wilden lezen of dachten dat het hier om het gouden standbeeld gaat op de Groeningekouter te Kortrijk. Maar zoals recentelijk aangetoond blijkt dat er nogal wat schilderijen gemaakt werden waarop meer dan een blote borst van die lieve vrouw te zien is. Door de Vlaamse Primitieven bijvoorbeeld. Meteen rijst het vermoeden of het de protesterende schijnsmarcheerders niet om iets anders te doen is. Willen zij een boycot van US lanceren? Want de plezante theatermakers hebben wel iets te vertellen: de integratiediscussie staat in ons land nog in zijn kinderschoenen. We moeten dringend onze verantwoordelijkheid opnemen ofwel rest ons niet zo veel anders dan meezingen op de politieke Titanic waarop de progressieven beland zijn.
Emir Kusturica kreeg een architectuurprijs voor het dorp Kustendorf dat hij naar aanleiding van de opnames van de film "Live is a miracle" uit de grond liet stampen in de Mokra Gora vallei van West-Servie. Kusturica is een ongewone Bosnische filmmaker die met zijn films reeds meermaals in de prijzen viel.( Gouden Palm Cannes). Zijn bekendste film is "Underground" met prachtige muziek van Bregovic. Hijzelf heeft ook een muziekgroep The No Smoking Orchestra, wilde balkanmuziek die vanuit het traditionele zigeunerrepertoire je zo bij de keel grijpt. Kusturica en Bregovic zijn een nieuw kunstensymbool voor verdraagzaamheid geworden vanuit het verwoeste Sarajevo. Kunstendorf is een levende droom geworden. Het geboortedorp van Kusturica werd plat gebombardeerd. Hij bouwde een nieuw dorp met respect voor de traditie en kilometers spoorlijn . Een nieuw museum in de streek, maar een levend museum. Een hotel, een biblitotheek, een filmzaal, een ondergrondse basketzaal en lokalen waar studenten kunnen komen film leren maken, kunnen komen discussieren, pottenbakken enz.. Maar Kusturica heeft een boodschap. Veel mensen uit het voormalige Yoegoeslavië willen gewoon verwestersen. De globalisering verblindt. Zij begrijpen niet dat de medaille twee kanten heeft. Hun cultuur is een belangrijk stuk identiteit dat je verliest in de hamburgercultuur. Omdat zij zo naar het Westers model verlangen, zien zij de schaduwzijden niet eens. Kusturica wil dat we zelf nadenken en ons niet laten indoctrineren door het globaliserende consumentisme.... een goed idee. Maar je moet niet meteen naar Servië. Bepart kan je ook ontdekken... klik op het beeldje