1 v 5-8: "Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven. Vraag vol vertrouwen, zonder enige twijfel. Wie twijfelt is als een golf in zee, die door de wind heen en weer wordt bewogen. Wie zo aarzelend en onberekenbaar is bij alles wat hij doet, moet niet denken da hij íets van de Heer zal krijgen".
En toen je dit las begon je wat ongemakkelijk op je stoel heen en weer te schuiven.
Je overlegde: "Ik merk al wel dat God soms heel duidelijk tot me spreekt. Van zíjn kant hapert het niet met de communicatie. Maar ík....voordat ik eens in de gaten heb dat ik word aangesproken! Ik heb zo'n moeite om 'in te schakelen'. En wanneer ik dan eindelijk mijn zender op de goede golflengte heb, dan is het moment al voorbij. Dan is Gods spreken al gewéest.
En nog iets; (voorbeeld van mij- Ger-): Soms vraag ik bij dreigende regen aan de Heer of ik droog mag aankomen en dan regen ik kletsnat. En dan twijfel ik al weer
En nog iets: ik maak nog teveel verkeerde keuzen.
Ben ik nu zo'n mens zonder vertrouwen, zo aarzelend en onberekenbaar bij alles wat ik doe. Hoef ik nérgens meer op te rekenen??"
Djmexx; Ik sla je nu al weer meer dan een jaar gade; ik krijg echt de indruk van je dat je heel oprecht de Heer wilt volgen.
En als je dat nu toch léest: God, die zonder enig voorbehoud en verwijt je wijsheid wil geven....vráag jij, 'jazegger' daar dan gewoon om.
Zeg maar tegen de Heer: "Heer God...in de naam van Jezus kom ik bij u: ik wil zo graag wijsheid van ú; de wereld heeft zakken vol 'wijsheid'; maar dat is niet wat ik zoek. Daarmee ben ik al te veel op mijn neus gevallen. Heer....u gaat het doen, staat hier in Jacobus".
Maar Djmexx; weet je waar een belangrijk punt zit: de gave van wijsheid is een onderdeel van de 'gaven van de Geest'. En ik ken de Heer genoeg om te weten, dat hij jou na die vraag om wijsheid er gelijk andere Geestesgaven bij wil geven, zoals ik die nu ook behandel in BIJBELSTUDIE, waar ik toevalligerwijze net gevorderd ben tot de 'gave van wijsheid'.
En ik ben er zeker van dat de Heer er 'vertrouwen' bij gaat voegen, zodat je niet meer zo'n dan eens hier- dan eens daarheen gedreven golf bent.
Want....hoe wordt een mens heen en weer gedreven?: doordat hij dan weer eens luistert naar de stem van God en dan weer naar het listige fluisteren van de duivel, die allerlei mooie voorspiegelingen doet, soms zo listig verpakt, dat zelfs een al enigszins met de Heer gevorderd gelovige erin trapt. Ik ken zo'n knul, die al een klein tikje met de Heer gevorderd was, toen hij op aanraden van anderen een boek las, waarin beschreven werd, hóe Mozes de stem van de Heer verstond, die leek te komen van boven het verzoendeksel en van tussen de twee cherubs. Het zouden dan zogezegd trucjes zijn geweest van superieure wezens, die vergevorderde kennis hadden van electriciteit...nou ja, zoiets lekker-geheimzinnigs. En daar werd toen zo'n draai aan gegeven, dat het voor hem het begin werd van een helemaal foute bibliotheek over ufo's en zo.
Maar de wijsheid van de Heer zal je steeds meer deze gedachte in het hart leggen: "Wat doe ik met al die boeken zus en zo en schijnbaar heel 'goedbedoelend'. En dat terwijl ik van Gods woord nog veel te weinig weet. Ik ga proberen, de bijbel te lezen....elke dag een bladzijde. Niet allemaal achter elkaar. Maar zo'n beetje 'telkens honderd bladzijden verder'" (bijvoorbeeld).
Djmexx...je bént al niet aarzelend en onberekenbaar meer; je bent echt 'op weg'. Dat je daarbij nog wel eens twijfelt....ik wees je zoëven een weg om daaraan te ontkomen. En geloof me; bij de wijsheid, die je gaat vragen, gaat de Heer nog véel meer geven. Je hebt recht , niet op 'iets' van de Heer. Je hebt recht op 'veel' van de Heer. Je bent immers een 'koningskind'.
Ik weet, dat je 'op de aarde' een bescheiden jongmens bent. Maar in de sfeer van God mag je véel vragen. Hij zegt immers: "Ik ben de HEER , je God die je wegleidde uit Egypte OPEN WIJD JE MOND....IK ZAL HEM VULLEN!!!' (Psalm 81 v 11).
En dan krijg je ook- vraag het anders in een afzonderlijk gebed- wijsheid om op tijd je ontvanger in de richting van God te zetten. En dan wacht God heus wel even, tot je de goede golflengte hebt. En dan zeg je , met die lekke band, nochtans: "So ...what?!...". (zo'n kleine tegenslag, zoals die er zijn in het leven).
En dan maak je nog wel eens een verkeerde keus. Maar net als met die damesstem bij die routeplanner in de auto, is er dan de stem van de Heer: "Je ging even links....draai nu om , dan is de goede route er weer kant-en-klaar uitgestippeld. Nu niet opnieuw naar de verkeerde kant gaan".
In een eerder bericht heb ik al verteld, hoe volgens mij het Hooglied naar de mens gesproken , is ontstaan. - al van ouds waren er lange bruiloften in Israel. men nam er de tijd voor. Een week was er zo maar mee gemoeid. En al die tijd zat men natuurlijk niet stijf op zijn stoel, zijn gebakje te eten. Nee ...er werd gedanst en gezongen. En op een bruiloft wordt er licht over de liefde gezongen, de eenvoudige, gezond-sexuele plattelandsliefde, waar de dingen nog bij hun naam genoemd worden. En in Israel was de volkscultuur een tijdlang heel goed, je merkt dat ook uit het bijbelboek Ruth, zodat deze bruiloftsliederen ´goed´ konden ziijn in het oog van de Heer. - en wat is er natuurlijker dan dat er in de traditie geworden liederen in de dagen van Salomo ook iets komt 'van de rijke koning, die het mooie plattelandsmeisje wel in zijn harem wilde hebben' . Er kan zelfs een werkelijk gebeurd voorval aan ten grondslag liggen. Maar zij versmaadde de verlokkingen van het hofleven en keerde terug naar haar vrolijke, frisse, onbedorven jeugvriend.
- en de Heer, die het kostelijke geheim van zijn Zoon, onze Heer Jezus, al kende, weefde toen deze alledaagse zaken samen tot iets heerlijks met twee glorieuze boodschappen:
- allereerst de verrukkingen van het sexuele leven, ingebed in een ordelijk huwelijk. Daar kan het zich vele jaren lang steeds heerlijker ontplooien, zoals ik in mijn eerste bijdrage al heb uiteengezet.Want de sexuele liefde is na vijf jaar niet opgebrand, zoals pessimisten je willen doen geloven. De Christen, die ook dit deel van zijn totaal-leven met gebeden begeleidt, zal bemerken, dat er soms na vijftig jaar huwelijk nog nieuwe mogelijkheden zijn op dit gebied, Als men maar aan het welbevinden van de andere partij prioriteit geeft.
- Maar- zonder dat men nu elke tekst zal mogen vergeestelijken.... want Spreuken 7 vv 2- 6 lenen zich hier totaal niet voor ...kan toch zeker gezegd worden, dat onze Heer Jezus Christus naar zijn bruid, de gemeente verlangt met deze wens, verwoord in Efeze 5 v 27: "Mannen...heb uw vrouw lief, zoals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden, en om haar in alle luister bij zich te nemen, zodat ze ZONDER VLEK OF RIMPEL OF IETS DERGELIJKS ZAL ZIJN, HEILIG EN ZUIVER".
Onze Heer Jezus verlangt naar ieder van jullie. Hij heeft er alles voior over gehad. Daarom: - Onze geestelijke kleren geregeld gewassen, want er mag geen modderspatje van ' maar gedoogde zonde' op blijven zitten. - ons getooid met de Geestesgaven en Geestesvrucht als kostelijke sieraden - geen zorgenrimprel meer van : "Dit gebed kan God echt niet verhoren. Misschien wil hij het ook niet".
Armandine heeft het een beetje moeilijk met die twee registers over Jezus' afstamming, volgens Mattheüs en Lucas.
Ze vindt het al zo raar dat van Jozef tot Zerubbabel in Matt. zo afwijkt van idem in Lucas. Maar ik had al eerder verteld, dat Maria ook afstamde van David, maar via een andere lijn. Die liep over Eli, die als kind had Jakob, die als zoon had Jozef. En Maria was kleindochter van Eli via een andere lijn, lijkt althans mogelijk.
En dat de ongewijde geschiedenis niets zegt over Zerubbabel, na zijn plotselinge verdwijning uit de annalen , zo vijf eeuwen voór Christus. en de bijbel nadien een hele stamboom geeft, ja zelfs twee lijnen, een uitmondende in Maria en de andere in Jozef, dat komt hierdoor: Los van wat de officiële annalen zeggen, hebben de Joden een eigen register van afstamming, dat ze piekfijn behoren bij te houden.
In Ezra en Nehemia vind je ettelijke voorbeelden van mensen, die hun stamboom niet hadden bijgehouden en die daarom uit priesterlijke functies werden geweerd. Anderen hielden klaarblijkelijk wél die registers bij en werden als zodanig aanvaard. En zo kwam het , dat bij Jozef en Mari hun afstamming wel bekend was.
En dat de bijbel ook vermeld dat de stamboom via Salomo liep en dat op een andere plaats staat : via Natan, dat komt weer hierdoor: de Joden noemen op ettelijke plaatsen in de schrift de grootvader ook wel eens de vader.
Nee Armadine...ik heb er geen moeite mee,. Maar jij wel. Dat komt ook al, doordat jij denkt, dat veel van de bijbel in later tijd bij elkaar geflanst is. Ik denk dat niet. Ik denk, dat de gebeurtenissen omtrent Jezus toen en in die tijd, heet van de naald zijn beschreven.
Armandine, zijn wij elkaar iets nader gekomen. In ieder geval: ik waardeer je betrokkenheid. Die is eigenlijk groter dan die van mij. Ik flits ook heen en weer: van Amerika naar Duitsland naar mijn blogs in België en dan weer naar Nederland.
Je zit helemaal niet lekker in je vel. En je voelt je zo onbehaaglijk, omdat: - je zo maar wat doet, dat je maar 'wat aán rotzooit' zogezegd, zoals iemand het eens omschreef. - je naar dat leven van jou zit te kijken, denkende: "Wat moet ik er mee. Als ik nou maar wist, wat 'dit allemaal' ( met die hele wereld en al die mensen, die tegen elkaar schreeuwen) nou eigenlijk ís, dan kon ik mijn eigen leven misschien ook iets beter plaatsen". - je niet eens weet, wat je nu eigenlijk wilt. - ...je overlegt: "En bídden...het is net of ik tegen een muur praat .. en ik zou best God blij willen maken, maar ik weet niet hóe". - je alleen maar kunt overleggen: " God is zo ver weg en ik maak maar fout op fout".
Nou zeg...ik kan me voorstellen, dat je rillerig bent van 'onbepaalde onlustgevoelens'.
Maar ik wil jou zo graag motiveren en wat richting geven en meewerken eraan, dat jij je weer wat beter voelt.
En weet je wat zo goed zou zijn? Wanneer wij nu eens samen tegen God zeiden .....of nee; zeg jij het maar zelf: ................. "Lieve Heer God in de naam van de heer Jezus, die alle deuren naar u, die dicht zaten, helemaal wijd open heeft gezet....mag ik even... Door zo'n open deur kom ik nu eens naar u toe. - Lieve Heer...Ger kan mij geen richting geven, maar u wel - wilt u mij vertellen, wat ik nu eigenlijk met mijn leven áan moet, zodat ik ergens héen wil. En wilt u mij laten inzien, dat onder dat hele gedoe hier beneden ergens een groot plan van u daarboven als fundament ligt - en wilt u mij helpen met bidden, door zélf eens door die muur heen te breken en mij te vertellen hoe ik u blij kan maken - Heer...u bent zover weg...en ik doe zo dom en ik wil u om vergeving vragen voor alle rare dingen die ik doe - Heer!!...ik ben nog maar zo jong...vergeef me die domme dingen van mijn jong zijn .................. Ik ben er zeker van dat jij, wanneer je dit gebed nabidt met nog meer woorden daarbij, lieve dingen van de Heer God hoort.
Maar mag ik- in afwachting van die veel mooiere dingen, die God tegen je gaat zeggen, jou vast íets influisteren?: - als de Heer God in je leven komt, ontdek je, dat je hem in ieder geval blij kunt maken door tegen hem te zeggen: "Dank u , dat u zélf - in de gedaante van de Heer Jezus- naar onze planeet bent gekomen om ons te dienen. U ...almachtige God, die ons de voeten wil wassen, zodat we helemaal schoon worden". - en dan 'dóe je maar niet wat', maar dan komt er iets van blijdschap bij jou binnen en je gaat naar mensen op zoek, die ook willen leren van God. En zo kom je vanzelf op een andere manier in je jeugdclub en in de sam. Je bootje vaart een andere, steeds steviger koers, met steeds minder afwijking ván die koers. - je ziet de zin van je leven: "God dienen", zijn naam groot maken door een vriend en een steun en een kracht ten goede te zijn voor je medescholieren - en je weet wat je wil: niet meer dom meelachen met gore bakken, niet meer zo'n beetje bezig zijn met 'tikje toveren', maar daarvoor vergeving vragen en alles opbiechten en 'de dingen willen, die je dichter bij God brengen' - Ik denk te weten dat God dan niet zover meer af is. En ik heb ook de indruk, dat al die jongemensenfouten gaan afnemen en afnemen en afnemen.
Waarom wordt Jozef in het stamboomregister van Matt.1 genoemd, terwijl hij niet de vader van Jezus was.
Sophie 1 schreef:
Waarom wordt Jozef in het geslachtsregister van Mt. 1 genoemd, terwijl hij niet de natuurlijke vader van de Here Jezus is?
Lieve Sophie 1,
Ergens, heel in de verte, waren Jozef en Maria allebei afstammelingen van David. Toen Gabriël met zijn heerlijke boodschap bij Maria kwam, had zij al te kennen gegeven, dat zij nog geen gemeenschap kon hebben met haar verloofde, Jozef, omdat zij nog niet getrouwd waren. En toch zei de engel: "De Heer God zal aan uw zoon de troon van zijn vader David geven".
Daarin lag begrepen, dat Maria , net als Jozef, wiens afstamming van David in Matth 1 duidelijk blijkt, een afstammelinge van David was. In die zin waren zij alle twee - schertsend gezegd- prnis en prinses.
God werkte dus via Maria de heerlijke belofte uit, die hij aan Abraham, Izaäk en Jacob en veel later aan David had gedaan.
Maar waarom wordt Jozefs naam dan in Matth 1 genoemd ?
Ik volg in het hiernavolgende 'de korte verklaring der Heilge Schrift' en maak de ingewikkelde professorale zinsneden hier en daar wat 'lichter'. ................ Jozef was niet de vader van Jezus. In de bijbel wordt heel duidelijk aangegeven, dat het met hem heel anders gesteld was dan met die voorgangers in de stamboom. Volkomen afwijkend wordt hier vermeld dat Jozef de man was van Maria,uit wie geboren werd Jezus. Lucas distantieert zich nog eens uitdrukkelijk van Jozef als de vader van Jezus met deze zinsnede, ( 3 v 23): " Jezus was, zoals algemeen werd aangenomen, de zoon van Jozef". De woordkeus, die over Jozef over deze wijze spreekt: "...de man van Maria..." en '...werd aangenomen dat ...' geeft aan, dat die woordkeus wordt bepaald door het wonder van de ontvangenis uit de Heilige Geest, elders uitdrukkelijk vermeld.
Jezus werd aan Jozef als zoon geschonken . Jezus was Abrahams zaad en Davids zoon. En dat was hij mede, doordat zijn moeder Maria uit Davids geslacht was, zoals daarstraks aangegeven.
Maar waarom dan niet háar stamboom ? Jozef is , als Christus geboren wordt, de vertegenwoordiger van Davids huis, een huis, waaraan deze schitterende belofte was verbonden, dat uit dat huis de grote bevrijder zou vootkomen. Naar menselijke berekening had Jozef Jezus moeten 'gewinnen'. Maar op het beslissende ogenblik, de verwekking, worden Davids huis en Abrahams geslacht uitgeschakeld. De belofte , aan Abraham en later aan David gedaan, kon niet op de natuurlijke wijze vervuld worden. Louter mensenkracht kan de Messias niet voortbrengen. De geschiedenisrijke stamboom van Abraham tot David kan deze prachtigste van alle loten niet genereren. Buiten die stamboom om moest een mens als Jezus, (God en mens), aan die stamboom GEGEVEN WORDEN. God intervenieerde in de aardse stamboom met deze kostelijkste van alle genadegiften, zijn eigen Zoon. ....... Dit alles is in het kort zodanig: - God vervult zijn beloften aan Abraham en David. - Hij doet dat echter- in Goddelijke vrijmacht- door de verwekking een Goddelijk geschenk te doen zijn, ingeplant in een aardse stamboom, die in het noemen van de naam van Jozef nog eens uitdrukkelijk als een aards gegeven is aangeduid.
Zou het zo een beetje kunnen Sophie. Overigens: ik houd van dit soort diepe vragen.