Wat handel jij dat systematisch af; nu psalm 2 dus.
Dat de psalm van de Heer Jezus getuigt, is wel zeker. Maar daarbij is nog weer een fijn onderscheid: er zijn teksten in de bijbel, die direct van de Heer Jezus getuigen, denk aan Jesaja 53. Maar er zijn ook teksten, die over een gebeuren met een aardse koning spreken en die in onze tijd, in het licht van alles, wat later gebeurde, als 'indirect Messiaans' worden aasngemerkt.
We zouden hier kunnen spreken van 'indirect Messiaans. Er is een nieuwe koning gekomen in Israel en dat is gebeurd in een tijd van allerlei nationale en internationale beroeringen. En nu zegt de dichter van allerlei dingen over die nieuwe koning van Israel. Je mag daarbij bedenken, dat de koning van Israel in een heel apart licht stond. Immers; er waren voorspellingen, dat eens de grote Bevrijder zou opstaan als nazaat van de vigerende koning. Daarom waren troonbestijgingsliederen altijd wat 'geweldig', bombastisch zouden wij dat noemen. De bovenliggende gedachte is deze: wat zijn er toch internationale spanningen rond de troonbestijging van onze koning. Maar dat is toch dwaasheid. Onze koning is de drager van grote beloften. Hij is de voorloper van de grote 'Bevrijder' en diens licht straalt nu al op onze koning af. Hij is door de aan hem bewezen eer eigenlijk als een zoon van God te beschouwen en zijn aanwijzing tot 'de heilige troon' is bij wijze van spreken een 'verwekken door God tot deze hoge eer'.
Maar wij gaan nu na in hoeverre deze psalm al iets van Onze Heer Jezus Christus vermeldt.
En wie denkt bij dat eerste: "Waarom woelen de volken en zinnen de natií«n op ijdelheid? De koningen der aarde scharen zich in slagorde en de machthebbers spannen samen tegen de Heer en zijn Gezalfde". ...wie denkt níet aan de spannende eindtijd. Dan zal de antichrist boze geesten doen uitgaan over de gehele aarde en van alle kanten zullen volken aansnellen voor een vruchteloze, vreselijke strijd tegen de Heer Jezus en tegen God, (Openbaring 16 v 13 en 14). En er is de algemene gezindheid van rebellie, die er al in de antichtrist en in de boze geest, die hem bezielt huist. (Openb 13 v 6). Maar nu wordt de kreet wereldwijd: "Laat ons hun banden vcerscheuren en hun touwen van ons werpen".
Want de liefdebanden, waarmee God de zijnen tot zich trekt, worden door de vijanden van God en degenen, die gemene zaak maken met de kern van het verzet, gezien als knellende banden.
Maar niemand van die mensen realiseert zich, dat tegen de Almachtige God, die hemel een aarde geschapen heeft en wienst wegen hoger zijn dan onze wegen, omdat Hij van een andere, een eeuwige dimensie is, geen strijden baant. En dat de HERE lacht en hen bespot, moet je niet zo zien, dat daar boven in die andere wereld een soort sadist huist. Nee; het is in menselijk taal uitgedrukt, hoezeer de Heer God ver, peilloos ver verheven is, zelfs boven een machtig iemand als de antichrist, tezamen met de verschrikkelijke geest, die in hem huist.
En dan komt de Heer ten gerichte. En Hij giet zijn toorn uit over het rijk van de antichrist en zij zijn op staande voet van trotse brallers aan het worden tot verliezers. Maar in hun nood blijven zij God lasteren, (Openb 16 v 10 en 11).
God heeft zijn eeuwige plannen: de Heer Jezus, dezelfde, die eenmaal dat woord sprak: "Het is volbracht", zal als president de hele wereld regeren.
In de bovenlaag van deze psalm is het nu de koning, die sprekende ten tonele wordt gevoerd. Ik ga daar nu even aan voorbij. Ten diepste is het de Zoon van God, die je hoort spreken naar aanleiding van het eeuwig raadsbesluit van God, dat al vastligt voor tijd en ruimte werden geschapen. De Zoon van God, de Tweede Persoon van het Goddelijk Wezen zegt hier; "Mijn Vader, God, heeft tot Mij gesproken en gezegd, dat Hij het is, die Mij van eeuwigheid verwekt heeft tot zijn Zoon. En in het kader van ons tweegesprek heeft God tegen Mij gezegd, dat Ik over alles zal regeren en dat alles onder mijn voeten wordt gesteld. En ook de vijandige macht, die zich eens tegen Mij zal stellen, zal ik overwinnen"
En dan is dit de gevolgtrekking: het is beter, elk verzet tegen de Heer God te staken en goede raad aan te nemen. Het is goed en aanbevelenswaardig om de Heer God met eerbied en liefde te dienen en je te verheugen in de goede toekomst met Hem....een vreugde, wél doorhuiverd van zorgvuldigheid om dit grote goed niet te verspelen.
Het is ook goed om de Heer Jezus te begroeten met een kus van liefde, overdrachtelijk, geestelijk gezien dan. Zonder de Heer Jezus in je innerlijk ga je op de dikwijls moeilijke levensweg gegarandeerd te gronde. Je kunt het risico niet nemen, dat zijn toorn zich tegen jou richt, omdat je zijn bescherming niet wilt aannemen. Dat ontbranden van zijn toorn kan heel spoedig geschieden. Ook jonge mensen kunnen door een dodelijk ongeluk getroffen worden.
En waarom zou je "Nee" zegen tegen de grote Verlosser. Het is immers goed om bij Hem te schuilen.
Hes; deze psalm is nu actueel. Er zijn in deze tijd zoveel tendenzen, die een mens aan het denken zetten: is het soms al de tijd van de zeven bazuinen. Anderen zouden kunnen zeggen: "Ach.....dat dachten ze in het jaar duizend ook al". Maar voor de goede waarnemer is het wel 'zeker': bíjvullen die kruiken met de olie van de Heilige Geest die we toch al door de genade van God bij ons dragen door de vervulling met de Heilige Geest.
Vraag; Zou reïncanatie niet een rechtvaardigheid van God kunnen zijn jegens die mensen, die nooit van hem, laat staan van Jezus, hebben kunnen horen en die dus eigenlijk 'onverdiend' naar de hel moeten.
Dan zouden zij in een volgend leven een herkansing kunnen krijgen.
Antwoord:
Leuk bedacht dat er eigenlijk zo'n 'regeling' zou moeten zijn. Maar: - wat hier wordt voorgesteld, is onmogelijk. De bijbel spreekt niet over reïncarnatie, zegt zelfs in Prediker 11 v 3: "Naar welke kant een boom ook valt, naar het noorden of zuiden, hij blijft liggen op de plaats waar hij valt".
En toen de bomen van 'de rijke man' en 'de arme Lazarus' vielen, bleven zij voor eeuwig op de plaats, waarheen ze gevallen waren. De rijke man kon het 'nog niet eens overdoen'.(Lukas 16)
Maar de Heer heeft een andere 'regeling getroffen': Allereerst staat er in Romeinen 1 v 19 en 20: " Wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn".
Alle mensen, die ooit geleefd hebben, leven of zullen leven, zullen uit de schepping weten, dat er niet zomaar een 'iets' is, maar een 'Iemand'.
Maar wanneer zo de gehele mensheid tot doelgroep is gemaakt en niemand zich kan beroepen op: "Ik heb het niet geweten", is er ook nog Romeinen 2 v 14 en volgende: "Wanneer namelijk heidenen , die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden, dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop volgens het evangelie, (Matth 25), dat ik verkondig , God door Jezus Christus oordeelt over wat er in ieder mens verborgen is".
Dit houdt dus in dat God alle mensen, die ooit, waar dan ook, (al was het in het huidige Oezbekistan in de vijfde eeuw voor Christus), geleefd hebben, verantwoordelijk houdt en aan hen de minimale gegevens heeft verstrekt over zijn scheppingsmacht.
En voor allen heeft hij de mogelijkheid tot redding gegeven, wanneer zij naar het beginsel, dat in hun hart was, "ja" zeiden tegen God.
Er zijn niet meerdere levens mogelijk of nodig. In dit leven kunnen alle mensen behouden worden, wanneer zij naar de mate van hun inzicht God liefhebben en daardoor een goed werkend geweten hebben.
Deze mensen zullen, de Heer Jezus in zijn glorie ziende, Matth 25, weten, dat hij het was, op wien zij ongeweten hun hoop hadden gevestigd.
Ik had een vraag.Is vanuit het geloof hypnosen verkeerd?Om je dingen die redelijk van belang zijn weer boven te laten komen?Om zo een trauma beter te kunnen verwerken
Mijn antwoord. Achter elkaar kreeg ik twee vragen: - is 'roken' een zonde - is 'cremeren' een zonde. - en nu dus: is 'je laten hypnotiseren' een zonde.
MIjn antwoord zal zich naar dezelfde regels richten als bij die eerdere vragen. Lees de betreffende antwoorden maar eens door. Je zult ook Engelse tekst tegenkomen, maar dat mag in de tegenwoordige tijd geen overgroot bezwaar meer zijn.
Allereerst: het woord hypnose komt in de bijbel niet voor, eenvoudig omdat dit begrip nog niet bestond, of- als het al voorkwam- niet in de bijbel ter sprake is gekomen.
Hoe omschrijft 'de Winkler Prins' hypnose.: ............... Hypnose is een toestand van verlaagd bewustzijn, waarin zeer vele mensen door suggestie gebracht kunnen worden. Deze suggestie kan: - alleen in woorden worden gegeven - ook in woorden, ondersteund door suggestieve maatregelen als het laten fixeren van een punt in de omgeving. In de hypnotische toestand is de patiënt uitermate suggestibel. Hypnose mag alleen door uiterst deskundigen worden toegepast. .......... Dat klinkt allmaal 'bloedlink'. Allereerst : gedoe op de kermis en in zalen is so wie so al iets waar je verre van moet blijven, maar dan: Hoe gevaarlijk een en ander kan zijn, blijkt uit Amerikaanse voorbeelden, waarin mensen met onzuivere, 'naam willende maken' bedoelingen..... (en zeker geen betrouwbare degelijke deskundigen) ....een onder hypnose gebrachte persoon zich een situatie van 'verkrachting door de eigen vader' aanpraatten, wat grote schade veroorzaakte, ook toen werkelijk deskundigen het 'over de schreef gaan' hadden bewezen en de naam van de vader was gezuiverd. Maar er bleven altijd mensen, die zeiden: "Waar rook is, daar zal ook wel vuur zijn.".
Hypnose is niet iets om luchtigjes overheen te stappen. maar ontkend kan niet worden, en het is ook een zegen van de Heer, dat de medische wetenschap op alle mogelijke terreinen vordert.
En een uiterst liefdevolle, deskundige, liefst Christelijke specialist zou met de nieuwste hypnosetechnieken wellicht- zonder enige pressie in een bepaalde gewenste richtng -mogelijk in staat zijn om een naar de diepe lagen van de persoonlijkheid verbannen indruk vlot te trekken.
Ik wil elke vorm van hypnose niet zonder meer naar het rijk van het occultisme verbannen. Ik zeg zeker niet: 'je onder hypnose laten brengen' is een zonde'.
Maar ik volg weer de lijn die ik ook bij 'roken' en 'crematie' volgde. Voor een Christen, die zich uitstrekt naar diepe bekering, wedergeboorte en doop met de Heilige geest, zijn er zoveel heerlijker oplossingen.
Als er nu toch ergens een deskundige is, dan is het de Heer God wel. Psalm 139 vertelt van hem dat hij: - ons kent en doorgrondt - van verre onze gedachten doorziet - met al onze wegen vertrouwd is - ons geboorteproces heeft begeleid, (13) - ons in zijn boek had geschreven, toen er nog geen van onze dagen bestond (NBG).
Wij - door de genade van God- 'dieper ingeleiden' ...... ( en nu komt er iets heel parmantigs) ....(Hebr 13 v 10) "Wij hebben een altaar waarvan zij die in de tent dienst doen niet mogen eten".
Met 'die in de tent dienst doen', wordt bedoeld: "zij die ten dieptste het volle heil in Christus niet kennen".
Door de genade van God mogen Christenen- toch eigenlijk wel álle Christenen- zeggen; "Vader....wilt u wat in het diepste van mijn hart verborgen ligt, aan de dag laten komen, zodat uw helend licht ook daarover kan schijnen. Dat hoeven niet altijd zonden te zijn Heer, maar ook ooit opgedane ervaringen, die nooit verwerkt zijn en altijd pijn zijn blijven doen, zonder dat wij wisten, wat en hoe en waarom".
En dan kunnen wij ook nog even denken aan David. Wanneer hij enkele heel hevige dingen gezegd heeft in psalm 139 zegt hij, beetje geschrokken misschien23 en 24) "Doorgrond mij, God en ken mijn hart, peil mij, weet wat mij kwelt (!), zie of ik geen verkeerde weg ga, en leid mij over de weg die eeuwig is".
De beste, meest integere hypnotiseur blijft toch altijd amateurswerk leveren, vergeleken bij hem, die in onze Heer Jezus Christus onze Vader wil zijn.