In het aanvangsartikel wordt gesteld dat er grote behoefte is om in het tijdsgewricht, waarin we ons bevinden, een nieuwe vorm van denken aan te nemen, waardoor wij stand kunnen houden bij het plotseling'verschuiven van de panelen'en een volkomen andere ontstaande situatie.
Die situatie kom eraan en mijn geliefde boek, de bijbel, besteedt daar volle aandacht aan.
De dag kom, dat 'de elementen brandende zullen vergaan', wat ik als volgt duid, dat de vaststaande zekerheden in de wereld, wetshandhaving, pensioenfondsen, ziekteverzekering en zo nog honderd zaken meer, in een steeds grotere en niet meer te veranderen chaos zullen komen.
En dan- als niemand het meer weet- breekt de 'nieuwe orde'aan. Jezus komt terug onder onaards bazuingeschal, opstanding van vele doden en verheerlijkt worden van vele levenden.
En die opgestane en verheerlijkte mensen zijn op dat moment waardig om de 'nieuwe orde', samen met Jezus 'in de vingers te krijgen'. Zij hebben hiervoor een training ondergaan, die ze nu bekwaam maakt tot grote taken.
Dit klinkt wat bizar, maar bij die waarheid leef ik en ik heb er geen behoefte aan, die mening te veranderen. Onder andere díe heeft mij door 87 jaar heengedragen en zal dat ook verder doen.
Ik wilde toch even deze mening geven. Het is goed, dat temidden van vele geluiden deze opinie ook eens wordt gehoord. Ik wil niemand overtuigen, kan dat ook helemaal niet. Ik ben alleen maar gemachtigd om te getuigen.
een simpele vraag, Bestaat de hel? want in de bijbel wordt er (naar ik weet) nooit naar verwezen.
Mijn antwoord:
Niem.....dit topic van jou heeft heel lang gelopen. En....ik heb mij er indertijd nooit in gemoeid. maar vele anderen wel. En sommigen van hen hebben keurig uitgelegd, - dat het begrip 'hel' onder allerlei benamingen best wel veel voorkomt in de bijbel. En anderen.... je weet hoe dat gaat ....zijn er tegenin gegaan en hebben 'alles uit de kast gehaald' om aan te geven, dat de hel: - helemaal niet kán - dat geen aardse vader een dergelijke kwelling zou kunnen bedenken voor een kind, al was het nog zo ongehoorzaam - enz...enz
Ik kan mij voorstellen, dat ik herhaaldelijk gekeken heb op dit topic en tenslotte gedacht: "Alles wat 'voor en tegen' is, dat is al gezegd. Laat ik mij er maar buiten houden". Maar nu kwam ik op blz 103 van de NBV een aantal opmerkingen van Jezus tegen, die helemaal het woord 'hel' niet noemen en die toch best het overwegen waard zijn in onze oordeelsvorming dienaangaande.
Zullen we dan maar; in de oorspronkelijke gang van zaken zijn ze niet of minder uitvoerig genoemd:
(Lucas 13 v 42- 4: ............ 42: De Heer (Jezus) antwoordde ( Petrus en eigenlijk alle omstanders): "Wie is die betrouwbare en verstandige rentmeester, die de heer zal aanstellen over zijn knechten om hun op tijd het eten te geven dat hun toekomt? 43: Gelukkig de dienaar die daarmee bezig is wanneer zijn heer komt. 44: Ik verzeker jullie : hij zal hem aanstellen over alles wat hij bezit 45: Maar als die dienaar bij zichzelf zegt: ' Mijn heer komt maar niet', en als hij de knechten en de dienstmeisjes gaat slaan, zich volvreet en zich bedrinkt... 46: dan komt de heer van die dienaar op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent en dan zal hij hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de trouwelozen doen ondergaan. 47: De dienaar die weet wat zijn heer wil, maar geen voorbereidingen treft en niet overeenkomstig zijn wil handelt, zal veel slagen te verduren krijgen. 48: Maar wie níet weet wat zijn heer wil en zó handelt, dat hij slaag verdíent, zal weinige slagen te verduren krijgen. Van iedereen aan wie veel gegeven is, zal veel worden geëist, en hoe meer aan iemand is toevertrouwd, des te meer zal van hem worden gevraagd".
De eerste vraag: wie zijn die rentmeesters. Het onverwachte antwoord: alle mensen. Alle mensen zijn afzonderlijke personen, waarmee God een groot en goed plan zou willen hebben. Alle mensen behoren zich als rentmeester, liefhebbend -waakzaam ten opzichte van andere mensen op te stellen.
De tweede vraag: wat is de beloning van een goede rentmeester. Het antwoord: de eeuwige zaligheid, die ook wacht op de mensen, die 'de wet niet hebben, maar van nature doen, wat de wet gebiedt,(Romeinen 2 v 14-16). En wij weten allemaal, dat er geen hogere heerlijkheid denkbaar is.
De derde vraag : Wat is de 'beloning' van een slechte rentmeester. De NBV heeft hier vrij tam: "Straffen met zijn zwaard" De NBG houdt het ook kalm: "folteren", maar eigenlijk staat er: "Hij zal hem middendoor houwen". Dat heeft de gevoelswaarde: een verschrikkelijke dood doen ondergaan, voor immer vernietigen, of ook: hetzij door de dood, hetzij op andere wijze, aangrijpen en te schande maken en bij de oordeelsdag voor eeuwig doen te gronde gaan. Nu weet ik ook wel, dat dit woord ook kan worden vertaald als: afranselen, zeer streng straffen. In ieder geval zit er deze gevoelwswaarde in: voor immer vernietigen.
Zo iemand wordt voor eeuwig neergeslagen , onherstelbaar gebroken, en in de afgrond van verderf geworpen. Als alle andere ontrouwen wordt hij behandeld.( aldus de Korte Verklaring) Een aardse meester kan een ontrouwe slaaf doden en 'that's it'. Maar de Heer God heeft een andere mogelijkheid: Hij straft voor eeuwig. Hij heeft macht, na gedood te hebben, ziel en lichaam in de hel te werpen. (5).
Maar er zijn onnoemelijk veel mensen, die jegen hun medemensen slecht handelen, maar die de wil van God omtrent hun verantwoordelijkheid níet kennen. In de hel is gradatie. Zij krijgen een minder strenge straf dan de 'veelweters'.
En wie zijn die 'veelweters', die wél iets of veel van de Heer God weten: Dat zijn JULLIE. Dat ben IK.
Vergeleken met zeer vele anderen, die niets van God wisten, maar die toch ook geen 'verborgen jazeggers' waren in de zin van Rom 2 v 14- 18, krijgen wij- door de genade van God dieper ingeleiden, veel slagen, een zwaardere helse straf, wanneer wij de wil van de Heer ten opzichte van ons medemens niet doen. Structureel, niet incidenteel, wij mogen wel eens een keer falen, maar niet als altijd doorgaande levenshouding.
De eisen zijn: - op tijd óok hun geestelijk eten en drinken (42) - geen onderdrukking, geen egoïsme, (45) - handelen zoals God wil ten opzichte van Gods schepselen en jouw medeschepselen(47).
En nu kom ik tot mijn slotpunt: geen gemiezemaus meer over 'de hel die wel of niet zou bestaan'. Aaanvaard het nu maar: er is een plaats van eeuwige straf. Ik heb daar in mijn gesprekken met ..... heel uitvoerig over gehandeld. Dat herhaal ik nu niet, tenzij op verzoek.
En weet, wat er van je verwacht wordt, van jou, jomgen of meisje, die in vergelijking met het totaal van de wereldbevolking zo onbeschrijflijk meer weet.
In je posting, waar mee je dit topic opende, noemde je vier teksten, waaraan je een uitleg gaf, die mij vreemd in de oren klonk. Daarna hebben velen gereageerd en gaf jijzelf ook weer antwoorden. Het is allemaal erg uitvoerig geworden en ik zou wel op iedere tekst , door wie dan ook, willen terugkomen. Maar laten we beginnen met de in eerste aanleg door jou genoemde teksten. Dat zijn: Lukas 16 v 16 Lukas 21 v 22 Johannes 14 v 19 Markus 13 v 21.
Ik maak gebruik bij mijn uitleg van de 'Korte Verklaring'. Ik volg deze niet blindelings, maar voeg andere gedachten toe van vele gelovigen, welke gedachten bij mij zijn blijven hangen in de 75 jaar, sinds ik op mijn elfde bewust begon te luisteren naar preken enz.
Eerst dus maar Lukas 16 v 16. "De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes: sindsdien wordt het koninkrijk van God verkondigd en iedereen wordt met klem genodigd binnen te komen".
Er is ergens een dikke punt tussen O,.T. en N.T. En precies bij die punt, die punt vórmend, zien we Johannes de Doper. Het is duidelijk, dat het O.T. in zijn profetieën véel verder gaat. We hoeven maar even te wijzen op de profetie van Daniël over 'de zeventig weken' en op Jesaja 65 om te weten, dat het O.T. alle aspecten van wat nu nog toekomst is, ja verre toekomst, reeds vermeldt . Ja zelfs de periode aan het eind van het duizendjarig rijk.... en dan noem je toch wel iets ....wordt in Ez 39 duuidelijk getekend. Maar de bedoeling is:
Het is allemaal anders geworden, reeds bij het optreden van de boodschapper, Johannes de Doper. En zeker met het aantreden van de Heer Jezus. De blijde boodschap is gekomen. Het heil in Jezus is bekend geworden en zál bekend worden , de verzoening van alle zonden van alle mensen van alle tijden door het overwinnend lijden en sterven van Jezus. De Heilige Geest kan nu ter beschikking komen in een zo ruime mate , als nimmer voorzien, met al zijn gaven en met heel die heerlijke, negendelige vrucht. De strijd tegen de duivel kan overwinnend gevoerd worden. Meer zit in deze woorden niet. Maar is het niet meer dan genoeg.
Nu heb jij het over geleerden en kerken, die alles zo hergemodelleerd hebben, dat er een vals beeld geschapen wordt. Ik begrijp dit niet goed. Maar het is moeilijk binnendringen in de feitelijke beweegredenen van iemand anders
Lukas 2 , 20 - 22. "Wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad nabij is. 20: wie in Judea is, moet dan de bergen invluchten, wie in Jeruzalen is, moet er wegtrekken en wie op het land is moet niet naar de stad gaan, want in die dagen wordt de straf voltrokken, waardoor alles wat geschreven is, in vervulling zal gaan".
Hier kan ik je beter volgen. Ik denk, dat je bedoelt te zeggen: "Het is duidelijk, datr de verwoesting van Jeruzalem in 70 na Christus hiermee bedoeld is. En 'alles ís NIET in vervulling gegaan'. En tot de die vervulling hoorde ook de wederkomst van de Heer".
Maar elke voorzegging, ook deze treffend juiste beschrijving door Jezus van een gebeuren van tóen veertig jaar later, heeft een diepere laag.
Evenals Jeruzalem, de stad , die Jezus had verworpen, geen veilige stad meer was tijdens de Romeinse belegering, zo is ook 'de stad van de ardse zekerheden', het Christelijk geloof zonder de kern, Jezus, God en mens, Jezus en die gekruisigd ,niet meer veilig voor volgende generaties. Ook zij worden aangeraden, weg te gaan, te vluchten,( gij , die de vaten des Heren draagt); uit die stad van het verbasterde Christendom zo gauw mogelijk te vertrekken.
Het is dus zeer wel mogelijk om deze tekst op de tijden van nu te doen slaan en ook nu uiterst alert te zijn.
Johannes 14 v 18 en 19. "Ik laat jullie niet als wezen achter. Ik kom terug bij jullie Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven".
En al weer denk ik, dat ik begrijp, wat je bedoelt: " De discipelen hebben hem gezien tussen Pasen en Hemelvaart. De wereld zag hem tóen al niet. Is die periode soms bedoeld met 'de tweede komst van Jezus'.
Sorry hoor, als ik je met alle goede bedoelingen mijnerzijds toch verkeerd begrijp. Maar deze tekst bedoelt alleen te zeggen, dat Jezus zélf, naar zijn toen bij hen bekende, vertrouwde verschijing, bij hen wegging, met nog even dat aanwezig zijn in 'de veertig dagen'. Maar wat kwam Jezus glorieus bij hen terug in God de Heilige Geest, uitgestiort op de pinksterdag. De wereld kan die Geest niet zien, niet herkennen, heeft geen 'radar' voor die Geest, omdat de wereld in beginsel in de dood ligt. Maar de discipelen zullen leven in de Geest ,. evenals Jezus in de ie Geest leeft.
Een en ander vraagt wat 'lenigheid van geest', niet dat 'je kranmpachtig vasthouden aan de beperkte letterlijke tekst' , die het verdient op zijn diepgang beoordeeld te worden. Dit is geen verwijt aan jou hoor. Ik wil je niet afkammen. Ik heb je van harte geestelijk lief en wl alleen het beste voor je.
Markus 13 v 21. "Als iemand dan tegen je zegt: ´Kijk, dit is de messias´ of ´daar is hij´ gelooft het dan niet. 22 want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die tekenen en wonderen zullen verrichten om Gods uitverkorenenen zo mogelijk te misleiden".
Jezus zegt ditr wel tegen zijn discipelen, die op dat ogenblik om hem heen staan. Maar over hun hoofd heen zegt hij het ook tegen ons. En iedereen weet, dat er een overvloed van valse leidslieden is, ook nu, juist nu, culminerend in de grote valse profeet, die komen gaat. Maar die valse profeet zal door Jezus, wanneer hij dan uiteindelijk TOCH komt, te niet gedaan worden met de adem van zijn mond.
Zorg dat je dan aan Jezus´kant staat,D.
Voor verdere vragen - maar hoe zit dit dan - enz van jou of van anderen, houd ik mij aanbevolen.
Predestinatie,voorbestemming,noodlot, vele mensen geloven er in ,sommigen zeggen dat alles is voorbestemd en dat de bijbel dit zelfs leert.
Ik beweer dat dit niet zo is en dat de bijbel dit niet leert.
Dag B.,
Mag ik beginnen met je een moeilijke tekst uit de bijbel te wijzen: Johannes 6 v 44. "Jezus..... en dan noem je toch wel iemand ...zei: "Niemand kan bij mij komen, tenzij mijn Vader die mij gezonden heeft hem bij mij brengt".
Hè, dat is nu echt... om in moderne termen te spreken ...."an inconvenient truth". Mensen zouden er uit kunnen lezen: "Het hangt allemaal van God af. Als hij mij niet uitverkoren heeft, dan is dat een feit en ben ik voor de hel bestemd. En als hij mij wél uitverkoren heeft, dan is mijn kostje gekocht. Dan staat de hemel voor me gereed".
Maar weet je wat Mozes zegt in Deuteronomium 29 v 28: "Wat verborgen is, behoort de HEER, onze God toe: wat openbaar is, komt ons toe , Wij en onze kinderen dienen ons altijd te richten naar de bepalingen van deze wet".
In de wet van tóen zette de HEER uiteen, wat gedaan moest worden, welke actie moest worden ontwikkeld. En nú is Gods wet , na Jezus' komst, ánders, maar altijd nog oproepend tot ' eigen actie'.
Mozes toont hier te begrijpen, dat God niet te doorgronden is. God zegt het zelf in Jesaja 55 v 8: "Mijn plannen zijn niet jullie plannen en jullie wegen zijn niet mijn wegen- spreekt de HEER. Want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zover gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen".
Het is voor de moderne mens moeilijk om aan te nemen, dat er iemand is, oneindig hoog boven de mens verheven , voor ons niet te doorgronden. En tot die ondoorgrondelijkheid behoort ook, dat ons 'Jazeggen" tegen hem of ons 'Neezeggen' tegen hem niet buiten zijn almacht kan omgaan. Anders zou die Almacht toch geen Almacht zijn.
Maar let nu eens op, wat Mozes verder zegt:' "Wat openbaar is komt ons toe". En God heeft zoveel openbaar gemaakt.
- Hij heeft alle mensen geschapen tot zijn eer en heerlijkheid, Jesaja 43 v 7. Dat was althans zijn bedoeling, maar hij wil in vrijwilligheid gediend worden. Aan robots heeft hij niets. Daarom gaf hij ons een vrije wil. - over de hele wereld gaat zijn stem uit om iedereen te roepen tot het heil, Romeinen 10 v 18 - hij laat zijn majesteit, voor iedereen duidelijk, blijken uit zijn schepping, zodat niemand een verontschuldiging heeft: "Ik heb het niet geweten" Romeinen 1 v 20. - Hijn zond zijn Zoon, om onze schuld te dragen en ons in harmonie met zichzelf te brengen.
Allen, die 'Nee' tegen hem zeggen, doen dat voor eigen verantwoordelijkheid. Allen, die 'Ja" tegen hem zeggen, kunnen alleen maar spreken van genade. Hier wringt iets, maar dit behoort weer tot de verborgenheden.
Genade is het, wanneer je je van je zonden en tekorten bewust wordt. Je eigen verantwoordelijkheid is het, wanneer je blijft zeggen: " Alles gaat toch leuk. Ik doe nog geen vlieg kwaad", terwijl je echt wel zou weten, bij even dóordenken, dat je ooit te maken krijgt met hem, die je Redder had kunnen zijn, maar die nu opeens een Rechter is, laaiend en verstikkend vuur. En wanneer je voor hem staat, dan weet je het - maar te laat- : Älle mensen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, (Romeinen 3 v 23).
Genade is het, wanneer je leert zeggen: "Jezus...ik kom tot u.. Neem mijn hart...verander mij, als ik u ontmoet vind ik rust bij u. Want Heer ...ik heb ontdekt, dat als ik aan uw voeten ben, trots en twijfel wijken voor de kracht van uw liefde". (Opw. 488)
Genade is het, wanneer je door het trouw en met een toegenegen hart de bijbel lezen, wordt wedergeboren, (1 Petrus 1 v 23)
Genade is het, wanneer je verder voortgaand, de doop in de Heilige Geest ontdekt met alle gaven en vrucht.
Wat is de slotsom: tracht niet, God te doorgronden. Hij is goed, laat dat je genoeg zijn. Alle rare rookgordijnen, alle nepvragen, alle twijfel, alle onterechte aarzeling , komen van satan.
Laat je niet langer ophouden door zulke vragen als: " Ben ik wel uitverkoren, voorbestemd, ( gepredestineerd) voor/ tot het rijk van God". Vlucht in zijn armen.