geloofsaangelegenheden
gedachtewisseling in vriendschap
08-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is God een egoïst
Dag Agnes,

Je vraagt:

"Is God eigenlijk niet de grootste egoïst van allemaal, omdat alles naar zijn 'pijpen', (het muziekinstrument bespelen) moet dansen en o wee, als je ní­et naar zijn pijpen, (zijn muziek) danst".

Agnes; daarover zei Hijo al iets aardigs, wat ik nu verder ga uitwerken:

De Heer God staat als Schepper tegenover ál het geschapene.

In den beginne- toen ruimte en tijd er nog niet waren- í­s Hij er al : de Eeuwige, de Alomtegenwoordige met zijn onbegrensde macht en liefde.

En dan laat Hij de tijd en de ruimte beginnen, wanneer Genesis 1 zó begint:
"In den beginne schiep God de onzienlijke en de zienlijke wereld", (de hemel en de aarde).

God wilde zich -in zijn souverein willen- omgeven met een aantal wezens, engelen en mensen, die Hem zouden vergezellen als dienaren en zonen, let op de volgorde bij 'engelen en mensen' en 'dienaren en zonen'.

Hij heeft van eeuwigheid het plan om met die engelen en mensen te bouwen aan iets verrukkelijks: zijn eeuwige tempel. Omdat God almachtig is, gebeurt alles volgens een onverbrekelijk plan.
Dat plan zou je kunnen noemen : zijn 'pijpen'...het door Hem geschreven muziekstuk.

Maar God is zo vol liefde en wijsheid en blijdschap en vrede ....zo puur en zo volkomen rein: het moet- wanneer je even nadenkt- toch een volkomen geluk zijn om je in te voegen in zijn meesterlijke compositie.

Meedoen moet je toch. Wanneer je niet wilt, krijg je andere tonen toebedeeld, die ergens in Gods compositie passen, maar die jou op de lange duur niet blij maken.

Voeg je maar naar Gods grote plan, Agnes.

Daag
Ger
  reageer | citeer | bewerk
<< Begin

08-06-2008, 18:32 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
07-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Om te geloven hoef je toch niet per se naar de kerk
Dag Hassan,

Ik dacht al, met je gereed te zijn, toen ik opeens nog twee terloopse vragen van je ontdekte.

Ergens zeg je zo langs je neus weg:
"Om te geloven, hoef je niet per se naar de kerk".

Maar Hassan, daar wil ik toch wel even iets bij aantekenen.

De kerk....of zoals ik het liever noem: de gemeente....is een geheel van personen, waarvan gezegd kan worden:
( Efeze 3 v 17- 19 )
"Geworteld en gegrond in de liefde, zult gij dan, samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en DIEPTE is en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot ALLE volheid Gods".

Even een eerste ordening:
Best mogelijk, dat je zegt:
Nou zeg....ik kijk wel eens de kerk door, waar ik met mijn ouders van mijn prille jeugd af naar toe ga en dan denk ik wel eens...: heiligen...pwaah...'t mocht wat".

Maar Hassan.....zie het wat :
- ruimer
- ...en ook 'meer met het geloofsoog'.

Allereerst is het zo, dat tot 'de gemeente wereldwijd' behoren al degenen, die onze Heer Jezus, de eniggeboren zoon van God, door de Heilige Geest bij Maria verwekt, hartelijk liefhebben en alles van Hem verwachten, zoals ik hierboven toevallig net- in wat andere bewoordingen - aan Agnes uitlegde.

En dan; je hebt je medekerkgangers niet gekregen om erop te vitten, (gesteld, dat je dat zou doen), maar om ervoor te bidden.
En dan- na jouw gebed- komen ook daar geleidelijk aan heiligen te voorschijn.

En de vier dimensies van het geestelijk leven, met die dimensie van de DIEPTE erbij, die dimensie, die alle goede dingen van God onzichtbaar maakt voor onze 'driedimensionale' ogen...maar stralende werkelijkheid voor 'geloofsogen'....die vierde dimensie kun je alleen maar droorgronden, samen met al die andere gelovigen, waarop je oefent, in 'de kerk', waar jullie samenkomen. Je ontmoet ze daar met alle hebbelijkheden en onhebbelijkheden, net zoals ze jóu ontmoeten. Je oefent op elkaar, leert elkanders moelijkheden te verdragen en groeit zo samen op tot DE GEMEENTE.
En samen met al die andere gelovigen, in een team, leer je de liefde van Christus kennen en word je vervuld tot alle heerlijke dingen, die God aan mensen wil schenken, die tot in alle eeuwigheden bij Hem blijven leren.

Hassan; wanneer je in de rimboe van Borneo verdwaald bent, om nu even bij jouw voorbeeld te blijven, zal de Heer je helpen om bij Hem te blijven. Maar wat zul je blij zijn, wanneer je daarna weer de gemeenschap van de andere gelovigen terugkrijgt om bij te tanken.

Daag
Ger

O ja, die vraag over alto's en 'punkers' beantwoord ik afzonderlijk en later.
Want Agnes zegt misschien:
"Nou hoor...is hij eindelijk met mij begonnen...moet die Hassan weer éerst!".
G

07-06-2008, 18:47 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
06-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom noemt Jezus zichzelf:: wijnrank
Jezus zegt hier als het ware, in termen van deze tijd- nu ja...zo'n beetje- vrij geparafraseerd:
.................
Zoals een wortel van een druivenstruik , wanneer die goed is, levenskracht geeft aan een menigte druiven, verenigd in druiventrossen, zo is het ook met Mij.
Ik heb alle aspecten van het leven in Mij en God, mijn Vader krachtens geboorte en jullie Vader krachtens adoptie, wanneer jullie althans gelovigen zijn....mijn Vader is de tuinier, die liefdevol naar zijn druiven kijkt en ze verzorgt, ze krent en alle dingen doet, die een goede eigenaar doet voor wat van Hem is .

Ranken, die op Mij geënt zijn, behóren vrucht te dragen van liefde, blijdschap, vrede, vriendelijkheid, goedheid, trouw , lankmoedigheid, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Blijft het daaraan maar haperen, terwijl God toch met zijn Heilige Geest voor het ideale klimaat wil zorgen...dan...ja dan...wordt zo'n rank weggenomen.
Maar natuurlijk is een rank nog niet direct tóe aan vrucht dragen. Dan - ik zei het al- krent de Heer God, mijn en jullie Vader, de trossen, zodat wat zwak en kwaliteitloos is, verdwijnt. Een druivenrank kan niet denken, maar jullie, mijn vrienden, zijn mensen. Jullie kunnen wél denken en waarnemen en soms doet het heel pijn, wanneer je dingen moet laten, waarin je nu juist zo goed dacht te zijn.
Mijn woorden maken mensen, die er hongerig en met een toegenegen hart naar luisteren, rein en puur. Jullie, lieve vrienden: blijf in Mij. Aan Mij zal het niet liggen. Zolang jullie hecht aan Mij verbonden zijn, blijf ik mijn levenbrengende krachten in jullie opstuwen.
Denk er nu goed aan, kinderen: soms zijn mensen, die Mij willen volgen , zo druk met alles, wat zij vóor Mij willen doen, dat zij geen erg meer in Mí­j hebben, die hun al hun krachten geeft. Dan vallen zij eigenlijk uit mijn levenbrengende gemeenschap. Maar laat dat jullie niet overkomen.

Blijf in Mij en je zult versteld staan, hoeveel prachtige grote druiven je gaat dragen. Houd voortdurend góed in het oog, dat je zonder Mij helemaal NIETS kunt doen.
Het zou toch intens jammer zijn, dat je een verdorde rank zou zijn, die verbrand zou moeten worden.

Maar kom...laten we daar nu niet langer over denken. Houd je altijd aan Mij vast, dan kunnen mijn woorden, dragers van mijn kracht en mijn liefde en mijn LEVEN, in jullie blijven.
Dan krijg je ook gaandeweg de feeling om de dingen te vragen, die naar de wil van God zijn. En wanneer je dan die dingen vraagt, dan krijg je veel meer dan wat je vroeg.
Het is een vreugde voor God, dat je veel vrucht draagt, wat alleen mogelijk is, wanneer jullie voortdurend van Mij blijven leren.

Daag
Ger

06-06-2008, 13:58 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
05-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom mocht in het Oude Testament iemand met een lichamelijk gebrek geen priester worden.
Dag Hassan,

Nu wil ik Leviticus 21 v 16 - 21 met je behandelen.

In het kort komt het hierop neer: een mens met enig lichaamsgebrek uit het priestergeslacht van Aäron, mocht niet deel nemen aan de door de priesters te verrichten offerdienst.

Hassan; we hebben hier weer te doen met de manier , waarop God in die lang vervlogen tijden mensen moest toespreken, die nog geen weet hadden van innerlijke levensheiliging. De hele wet van de Tien Geboden is ook een wet, die uiterlijke dingen oplegt aan mensen, die nog helemaal op het uiterlijke gericht zijn.

Een regel, die toen iedereen begreep en aanvaardde, was dez: een priester moet recht van lijf en leden zijn. Zijn lichaam moest spreken van levensvolheid. Hij diende immers DE LEVENDE GOD!(Deut 5 v 23, 2 Kon 19 v 4, Ps 42 v 3).

Wie aan die eis niet voldeed, mocht niet naderen om te offeren. zo iemand mocht ook niet bij het voorhangsel komen, dat is het heilige betreden.

Het was heel sneu voor de verlamden, de blinden, de mensen met een hazenlip(?), met een gebroken en krom gebleven arm, de bultenaars, de TBC-lijders,(?), de eunuchen , de lijders aan psoriasis, enz enz.

Maar de dragende gedachte was, dat alles, wat met de dienst van de Here in verband stond, prima moest zijn. Geen dier, waar een onvolkomenheid aan was, mocht worden geofferd en geen mens, die op de een of andere manier onvolkomen was qua uiterlijk, mocht offeren.

Hassan, die regels komen ons nu sneu voor, maar voor de mensen van die tijd paste dit alles precies in hun belevingswereld.

En nu komt het voornaamste: hoe vertalen wij dit nu naar onze tijd.

God is de Heilige, maar Hij wil heiliging van binnen. De wet van de Tien geboden legde zeer de nadruk op het uiterlijk; als dat maar goed was.
Overigens teken ik hierbij aan, dat er vele teksten zijn, die steeds krachtiger, reeds in het Oude Testament benadrukten, dat het gaat om de innerlijkheid.

In het Nieuwe Verbond echter treedt die innerlijkheid geheel en al op de voorgrond. Wanneer onze Heer Jezus Christus in de Bergrede telkens zegt:
"Gij hebt gehoord, dat er tegen de ouden gezegd is...maar Ik zeg u....",
dan legt Hij op de innerlijkheid zozeer de nadruk, dat wij geneigd zijn om te zeggen:
"O lieve Heer Jezus....legt U de lat nu niet te hoog...",
Maar Jezus wilde ons leren, dat alleen een volkomen met Gods Geest vervuld mensenkind aan die eis kon voldoen en dat het genade was, dat je in Jezus blijvende, uit genade, die vervulling met Gods Geest kon verkrijgen en op die manier helemaal en helemaal op de Heer Jezus kon gaan gelijken.

En in het licht van wat later duidelijker werd, kunnen wij nu deze teksten uit Leviticus naar deze tijd toe vertalen:

Wie tot de Heer God wil naderen, wie werkelijk waardig is om aan Hem geestelijke offers te brengen, moet naar zijn INNERLIJKHEID helemaal en helemaal perfect zijn of dat althans willen worden.

In het oude verbond bleef een bultenaar een bultenaar. Nooit kon hij de dienst in de tempel in volheid beleven.
Maar in onze tegenwoordige tijd is het zo, dat wij, wanneer wij ontsierd worden door een dikke bult van zonden, die narigheden en hebbelijkheden kwijt raken, maarmate de Heilige Geest onze menselijke geest gaat vervullen, daar uit doordringt naar onze ziel, waar die lelijke zondebult huist.

Leg Leviticus nu zó uit voor ónze tijd  Hassan:
"O Heer....ik wil van alle ontsierende , door de zonde veroorzaakte onvolkomenheden áf....ik wil door uw Heilige Geest innerlijk een schoonheidsbehandeling krijgen.
Heer; U wilt mij reinigen van:
- mijn geestelijke blindheid
- mijn ingezonkenheid, waardoor ik in de geestelijke wereld als het ware verlamd ben
- wilt U dat hele innerlijke lichaam van mij nagaan om het te reinigen van die 'nooit eens stralende' ogen, van dat ziekelijk uitgeteerde door allerlei trauma's, kortom van alles, wat zo totaal niet past bij uw verrukkelijke schoonheid.
Dank U, dat U ook dat doet Heer".

Gaan wij zo deze teksten naar hier en nu vertalen, Hassan?

Daag
Ger
 

05-06-2008, 14:18 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
04-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie een ander god aanbidt, moet worden gredood...kan dat nog.
Je vraag gaat  over Deuteronomium 17 v 2- 7:
In het kort staat hier, dat iemand, die het waagt, binnen de kring van het Israelitische volk een andere God te aanbidden dan Jahweh, gedood zal worden. En je vraag is, of dit inhoudt, dat wij ook nu nog iedereen, die van een ander geloof is, moeten doden. Immers , als Leviticus Gods woord is, dan geldt dat woord onverkort ook nog voor nu.

Hier komt dan mijn antwoord:

Naar de zeden en gewoonten van die tijd was bij elke volk de god, die vereerd werd, zinnebeeld van het volk. Wanneer aan de god afbreuk werd gedaan, dan werd aan het volk afbreuk gedaan. Loochening van de god van een volk was tegelijk land- en volksverraad.

Bij Israel gold dat in nog verdiepte mate. De Schepper van hemel en aarde, de werkelijke, enige God had zich aan dit volk verbonden, met de bedoeling er een voorbeeldvolk van te maken, een volk, dat een vlammend licht zou zijn temidden van de hele wereldbevolking, zodat uit al de volken mensen zouden komen om zich aan het licht, dat aan dit volk was opgegaan, te laven.

Daarom was naar de gedachtenwereld van die tijd, een zondigen tegen deze God, de enige, de ware, de volmaakte, de onuitsprekelijke, een fout, die met de dood diende gestraft te worden. Het komt mij voor, dat de Israelieten van die tijd deze wetsbepaling ook als volkomen logisch hebben opgevat.

Bovendien wisten zij uit eigen ervaring, hoe ver de goden uit de omgeving bij hun eigen God achterstonden, hoe onpeilbaar diep de scheiding lag. Zí­j hadden meegemaakt, hoe hun God hen onder grote gerichten uit Egypte had geleid. Zij hadden de wonderen in de woestijn gezien. Zí­j hadden de berg Sinaï zien beven onder de glorie van Gods heerlijkheid. Zíj hadden de bazuinen gehoord met hun geluid, zo puur, zo onaards schoon, maar ook zó uit een andere wereld, dat zij het moesten uitroepen:
"Nee....nee...wij kunnen dit niet verdragen. Wij gaan hieraan in onze aardgebonden wezen...wij gaan hieraan dood".

En zo nog vele dingen meer, waarin deze God zich had betoond van een heel andere orde te zijn, dan de machten, die zich verborgen achter de lompe, primitieve steenklompen, die door andere volken werden vereerd. Zij kenden ook de gruwelen van de kinderen, die geofferd werden ter ere van de demonen, die krijsend dansten achter de stenen en houten beelden,onzichtbaar voor de afgodendienaars uiteraard.

Het was voor hen op dat moment ondenkbaar, dat zij zo ontzettend zouden afzakken,dat zij tot die ruwe,wrede wijze van religie zouden komen.

Maar tegenwoordig Hassan; nu, in onze dagen....niet anderen Hassan....maar jij....jij...
Jij dient de God van hemel en aarde op een veel heerlijker wijze, dan de mensen van toen dat konden. Hij heeft aan jou zijn opperste liefde getoond, door zijn woord, zijn Eniggeborene, voor jou te zenden om jouw zonden te verzoenen. En Hij heeft nog zoveel voor jou in petto, van allerlei heerlijke dingen.

Eigenlijk is het zo, dat jij in deze tijd levende, er niet aan kunt denken, als het ware, om de hand van Jezus los te laten.

En wanneer iemand tegen jou zegt:
"Ik heb nu iets moois ontdekt, met druïden en zo....laten wij naar de tovercirkels gaan van Stonehenge in Engeland om daar bij die magische steenbrokken de jaarwende te vieren",
dan ga jij zo iemand niet doden, maar dan tracht je hem weg te lokken bij die kwalijke schijngoden, door hem of haar te wijzen op de allerkostelijkste gaven, die God gereed heeft liggen voor hen, die Hem volgen.

Stenigen zul je hem niet, maar geestelijk zul je hem bombarderen met vrolijke zangen van bevrijding, die je innerlijk zingt.

En wanneer je Islamieten tegenkomt of Boeddhisten of Confucianisten of....dan zul je hen vertellen van die grote God, die nog steeds wonderen doet, die van jou iemand gemaakt heeft, die steeds meer openstaat voor de liefde van God en die deze liefde ook wilt teruggeven.

En je zult doorgaan met te vertellen van de vreugde, die in je hart heerst, een vreugde, die zelfs de meest geslaagde AlQuaida-aanslag niet kan laten gloeien in de harten. En je kunt gewoon niet ophouden te getuigen van de vrede, die de Heer in je hart legt.

Dat is de moderne manier van steniging.

Daag
Ger

04-06-2008, 14:27 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
03-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het denken is toch superieur aan het geloof
Dag allemaal,

Een onjuiste stelling, lijkt mij:
"Geloof kan nooit tegen het denken ingaan, maar het kan wel aan het denken ontstijgen".

Het tweede deel '"Het kan wel aan het denken ontstijgen", begrijp ik niet goed, maar ik richt mij tegen het eerste deel:
"Geloof kan nooit tegen het denken ingaan..."

Vroeger las ik wel eens met enige verbazing het bekende verhaal uit Jozua:
"'Zon....sta stil te Gibeon en gij maan, in het dal van Ajalon'....En de zon stónd stil en de maan bleéf staan..." 10 v 12 en 13.

Ik heb er nooit zozeer moeite mee gehad, dacht er eigenlijk niet diep over na.
Maar naarmate ik door de genade van de Heer God meer met het evangelie vertrouwd raakte, kon ik mij er met mijn verstand volledig achter plaatsen, werd ik er zelfs diep door getroffen als een absoluut machtsblijk van de Heer.

Wij weten immers allemaal hier op Forum, dat in het algemeen de vreselijkste dingen zouden gebeuren, wanneer de aarde plotseling , van het ene moment op het andere in haar ijlende vaart van 30 kilometer per seconde,( naar ik meen), zou worden gestuit. Alle natuurwetten, die dan in werking treden, zouden een ogenblikkelijke vernietiging van de aarde teweeggebracht hebben.

Maar ik leerde inzien, dat God de Schepper is ook van alle en alle natuurkrachten en dat Hij almachtig is om de werking daarvan op te heffen, zolang Hij dat wil.

Het is wel iets geweldigs geweest. Daarom staat er ook in vers 14;
"Een dag als deze is er noch vroeger noch later ooit geweest, waarop de HERE zó iemands stem verhoorde..."

Daar zeg ik hartgrondig 'Amen ' op.

Wat is er nu gebeurd met mijn denken:
Dit: wat er gezegd wordt in Romeinen 12 v 2:
"Wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken".

Vroeger kon dan dat grapje gemaakt worden:
"In de bijbel staat, dat we allemaal Hervormd moeten worden".
Dat flauwigheidje kan per 1 mei, wanneer de P.K.N. van start gaat , ook al niet meer.

Maar- alle gekheid daargelaten-: ons dénken moet hervormd worden.
Waarom: de duivel heeft allerlei mogelijkheden om ons denken binnen te dringen. Hij deed dit al bij 'Manninne', toen hij haar denken binnendrong en daar verwarring, begeerte en ongeloof inbracht, met de bekende gevolgen.

En de bijbel spreekt ervan, dat de mens, die zich van God afwendt, en allerlei leringen en theorieí«n volgt, op de duur 'overgegeven wordt aan een verwerpelijk denken', (Rom 1 v 28 ).

Efeze 4 v 17 spreekt over 'de heidenen, die in de ijdelheid van hun denken wandelen'.

Efeze 4 v 23 spreekt van 'ons denken, dat verjongd kan worden door een nieuwe geest, die daarin gaat werken'.

Coloss 2 v 18 handelt over mensen, 'die opgeblazen zijn door hun vleselijk denken'.

1 Tim 6 v 5 signaleert mensen, 'die niet helder meer zijn van denken',

2 Tim 3 v 8 vertelt van mensen, 'van wie het denken bedorven is'.

En Titus 1 v 15 brengt alles nog een stapje verder:
"Denken zowel als geweten kunnen besmet zijn".
Dus ook het geweten, in het grensgebied tussen de menselijke ziel en de menselijke geest, kan aangetast zijn.

Dat is me nog al wat. Door duivelse inblazingen vanaf de tijd van 'Manninne', dat is toch al een goede 10.000 jaar- en géen 6600 jaar- geleden:
- kan ons denken verwerpelijk zijn geworden
- ...en ten zeerste aan vernieuwing toe
- ...het kan vruchteloos en in zekere zin 'kinds' zijn geworden door veroudering
- ....en opgeblazen en onhelder, bedorven en besmet.

En dit denken zou dan superieur zijn aan ons geloof, zoals wij dat uit dat kostelijke boek, de bijbel vernemen. Nee toch!!!

HassanJassan haalt dan teksten aan uit Leviticus en Deuteronomium. Maar hij ziet daarbij over het hoofd, dat een van de teksten, die hij voorlegt, al door Marianne aan mij is voorgelegd en dat ik die tot haar volle tevredenheid heb beantwoord. (Zie even 'lager' in 'Geloofsvragen'). Zó leg ik haar bedankje uit.

En het is hem ook ontgaan, dat Nico en nog een andere lezer op mijn uitdaging ingingen:
- Nou ...kom nu eens met dat boek Job en dat uitmoorden van alle Amalekieten bij mij in 'Vraag het Ger'.

En Nico bleek tevreden met mijn uitleg, bedankte voor de uitvoerigheid.

HassanJassan; ik heb het idee, dat je een lief kind van de Heer bent en een blijde volgeling van de Heer Jezus. Zou jij nu eens niet dí­t verzoek in overweging willen nemen:

"Kom nu eens met al die door jou genoemde teksten uit Leviticus en Deuteronomium in 'Vraag het Ger'. Leg ze desnoods gedupliceerd aan mij voor. Dan ga ik ze 'op m'n dooie gemakkie' zitten beantwoorden, stuk voor stuk. Aan het eind zul je net zo blij zijn als ik, wat de Heer ons ook door die teksten heen te zeggen heeft".

Dóe dat nu eens. Verwen jezelf nu eens. maak jezelf nu eens nog meer gelukkig en blij dan je al bent.

Daag
Ger

En datzelfde zeg ik tegen iedereen, die dit leest. Stuur eens een e-mail.
G

03-06-2008, 18:55 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
02-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom mochten de mensen volgens het Oude Testament geen varkensvlees eten
Dag Gurk,

Je vraag over allerlei rare wetten uit het verleden ligt precies in de lijn van de vragen, die Hassan gesteld heeft. Ik ga die vragen straks beantwoorden. maar éen vraag, komt bij hem, voor zover ik nu kan zien, niet voor:
"Waarom mocht je onder de werking van het Oude Verbond helemaal geen varkensvlees eten en nu wel.

Op die vraag ga ik dus nu in:

Leviticus 11 v 7 zal daarbij mijn enige behandelingstekst zijn:

"Ook het zwijn is onrein, omdat het wel gespleten hoeven heeft, maar niet herkauwt...".

Gurk, ik denk, dat ik je snap. Je overweegt, dat Jezus zelf 'alle spijzen rein verklaard heeft', (Markus 7 v 19), toen Hij zei:
"Begrijpt gij niet, dat al wat van buiten in de mens komt, hem niet onrein kan maken, omdat het niet in zijn HART komt, maar in de buik, ( v 18).
en:
"Niets, dat van buiten in de mens komt, kan hem onrein maken, maar hetgeen uit de mens naar buiten komt, dat is het, dat hem onrein maakt, (15)
Je proeft nóg de verbazing van de toehoorders:
"Wat wordt hí­er nu weer voor geweldigs gezegd".

En dan is je verdere overweging:
"O.K....ik mag varkensvlees eten. Maar waarom staat dan nog in de bijbel, dat het NIET mag, terwijl het al een lang overwonnen standpunt is".

Luister Gurp...:
al bij de intocht van de dieren in de ark was er sprake van onreine en reine dieren. Vanaf het begin van de mensheid is er de idee geweest, dat er zulk een scheiding kon bestaan. In de tijd, dat het Israelitische volk leefde en in zijn leefmilieu waren er allerlei dieren, die door sommigen rein en zelfs heilig werden geacht en door anderen onrein en onheilig.
Om maar even bij 'het zwijn' te blijven:
- bij de oud Kanaänietische volken, die door Israel uit Kanaän moesten worden verdreven, werden varkens geofferd.
- de Egyptenaren veronderstelden contact tussen de goden der onderwereld en ook wel demonen uit die wereld en het varken, dus dat was weer helemaal anders.
- In Babel was er weer een verband tussen hun god Tammoez en het varken. Tot afweer van demonen werden varkens geofferd. Varkenstanden ware veel gevraagde amuletten.
- in de brede kring van het Midden-Oosten werd het varken als demonisch dier beschouwd.
...
In de wereld van die dagen 'was er altijd iets met het varken'. Men maakte een keus vóor of tégen het varken.

Wat ik echter nergens heb kunnen vinden, is dí­t: het varken is omnivoor. Gooi een dode kraai in een varkenshok en ze eten dat aas gretig op. Denk nu even niet aan de gestroomlijnde varkens van nu, maar denk aan de varkens, die de Heer Jezus terloops noemt, waanneer Hij zegt:
"...Werp uw paarlen niet voor de zwijnen, opdat zij die niet vertrappen met hun poten en zich, omkerende, u verscheuren", (Matth 7 v 6)

Het zwijn uit die tijd was geen prettig dier. Zelfs nu nog is het niet raadzaam om te dicht bij een mannetjesvarken te komen. Daar zijn vervelende dingen mee gebeurd.

Maar let eens hierop: een varken eet alles, ook aas. En als er iets was, wat de Israeliet cultisch onrein maakte, dan was het wel het eten van aas.

Je begrijpt dus:
- in het kader van hun tijd was het voor de Israelieten een vanzelfsprekende zaak een keus te maken tussen reine en onreine dieren. Dat deed iedereen toen.
- de keus om het varken 'onrein' te verklaren, lag voor de hand. Iedereen kon zien, dat dat beest alles at, ook aas.
- en....nu komt er iets uit mijn persoonlijke ervaring: ik heb in mijn werkzaam leven in landen vertoefd, waar het 'zwijn' nog op de oude manier werd gehouden. Het kreeg van alles te eten, het vrat ook alles, was heel niet kieskeurig. Van zorgvuldig gecontroleerd varkensvoer was in die streken geen sprake.
En het eten van varkensvlees bekwam mij daar slecht. Mijn tere, westers-georií«nteerde spijsverteringsorganen raakten van het varkensvlees dáar overstuur. En ik was totaal niet bevooroordeeld uit hoofde van religieuze overwegingen.

Samenvattend: de les was toen:
- houd je aan de normen en waarden, die in jouw tijd algemeen gangbaar zijn; tóen was dat: kies reine en onreine dieren om je te profileren in het totaal verband van de mensen, waartussen je leeft.
- en als die normen en waarden voorschrijven: er zijn reine en onreine dieren, kies die dan uit voor jouw volksbestaan; en dan is het onrein verklaren van het varken....
dat beest, waar altijd wat mee is
..,.vrij voor de hand liggend.

Overgebracht naar deze tijd, wil dit zeggen:
- onderscheid je niet te zeer van je omgeving. Als daar algemeen geldende normen en waarden in zwang zijn, vertoon dan geen opvallend ander gedrag
- Je bent al opvallend genoeg door je andere geestelijke inhoud
- laten je normen en waarden zó zijn, dat ze ook een duidelijke, doordachte, diepere achtergrond hebben.

Zo kan deze Leviticustekst toch met vrucht naar deze tijd toe vertaald worden.

Daag
Ger


-

02-06-2008, 17:55 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Archief per week
  • 11/10-17/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • Mag je predikanten bekritiseren
  • Maar 144000....zo'n beetje.
  • Is vrede op aarde afdwingbaar
  • Wat is er mis met de Christelijke kerken
  • Aardse en hemelse vrede

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!