"Ik voel mij niet echt een Christin, terwijl ik toch bij mijzelf best wel een zekere potentie voel om van nut te kunnen zijn voor God; ik help graag, ik word niet gauw boos, ik heb veel geduld, ik kan goed luisteren"
(Hierbij tekende ik eerder aan: "Ik heb als idee, dat je eigenlijk een heel lief persoon bent".)
Mijn antwoord: Mary....dat zijn toch al voortreffelijke zaken, die je daar opsomt: Heel vroeger was er al eens iemand, die zag hoe vrouwen werden gedwarsboomd door mannnen en hoe het recht vzan de sterksten het weer eens dreigde te winnen. Maar hij schoot die vrouwen te hulp, Exodus 2 v 17. En later werd hij gebruikt om een héel volk, dat verdrukt werd door sterkere volken , uit de benauwdheid te redden. Zo kan ook de hulpvaardigheid, die jij bij jezelf bespeurt, door God gebruikt worden voor grote doelen. Vroeger , op de kinderclub, zong jij, samen met de andere lammetjes: "Slechts een heel klein ding was Mozes' staf Weet je welke kracht God daaraan gaf... Met die kleine staf in Mozes' hand Leidde hij een VOLK naar 't beloofde land".
En zegt Jacobus 1 v 19 niet: "Weet dit wel, mijn geliefde broeders; ieder mens moet snel zijn om te horen, langzaam om te spreken, langzaam tot toorn; want de toorn van een man brengt geen gerechtigheid voor God voort". Maar dat is toch een moedgevende tekst voor jou, Mary! - je bént al langzaam tot toorn; jij omschrijft dat zo: ik word niet gauw boos. En- of dat niet genoeg is- voegt Jacobus er nog bij: "Snel om te horen". En lijkt dat niet veel op jouw zelfgetuigenis: "Ik kan goed luisteren". En nu nog eens kijken of ik een bijbelse klank kan vinden, die aansluit bij jouw: "Ik heb veel geduld".
O; wat zijn daar veel teksten over; ik neem er éen uit; 2 Tim 2 v 24: "Een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, GEDULDIG, met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende".
Mary; je bent geen ruziemaker, dat heb ik al wel gemerkt, je bent best wel een vriendelijk, maar niet overvriendelijk meisje, daar hadden we het al eerder over. Of je goed anderen kunt onderwijzen in de blijde dingen van de Heer, weet ik niet zo zeer, maar de Heer kust zoveel verborgen talenten wakker bij zijn beminden; dit komt ook best in orde. Nu, geduld heb je al. En de zachtmoedigheid wil de Heer er zeker bij geven.
Er zijn nog tig teksten meer over geduld. Maar hiermee zal het voorlopig wel lukken.
Mary; je bent al rijk gezegend met positieve eigenschappen. Laat de duivel je niet wijsmaken, dat je geen goede Christin bent. Je bent een Christin in de startblokken van wat een voortreffelijke wedstrijd kan worden.
Mary; mag ik even iets tegen anderen zeggen. Er zijn er , die nu beteuterd zitten te kijken. Ze zeggen: "Gunst; ik stel met schrik vast, nooit iets voor anderen over te hebben; de mensen noemen mij- een ander aspect van mijn karakter aanduidende-: 'kruidje roer me niet'; ik heb dan ook geen greintje geduld met wie dan ook, zeker niet met 'pama', die trage slakken; en dan dat hinderlijke geroep van betweters: "Je hebt twee oren en éen mond...en niet andersom".
En dan , wat Ger verder nog zegt: "Geen ruzie maken, vriendelijk blijven en zachtmoedig". Ha....Jacobus heeft die broer van mij, die dwarsdrijver nooit gekend, dat blijkt wel!"
En toch heeft Jezus ook mijn hart aangeraakt! Maar ...als Mary het al moeilijk vindt om weg te sprinten, wat moet ík dan. Ik weet: het startschot heeft al geklonken. maar ik zit vastgekleefd, voel me nu al gediskwalificeerd".
Voor die meelezende ook een woord: "God is in staat oneindig veel meer te doen dan wij bidden of zelfs beseffen", (Ef 3 v 20). Een slechte startpositie, een beroerde geestelijke conditie, het telt voor Hem niet....als de wil er maar is.
Mary; dit onderonsje moest ik even hebben met een andere gelovige.
De tweede, nog openstaande vraag luidt: "Waarom schrijven zoveel mensen 'brieven aan God' ".
Mijn antwoord:
Ik heb dat verschijnsel ook waargenomen. Religiositeit is tegenwoordig een beetje ín. "God mag weer", is een bekende kreet. Laatst las ik zelfs: "De duivel mag weer".
Wat hier nu verder van zij: De naam van onze Heer Jezus Christus mag nog níet.
In 'Visie' las ik ook een ' brief aan God' . En daarin kwam de naam van Onze Heer wel voor.
Maar veelal geldt: 'Jezus'...dat is allemaal te specifiek.
Je kunt wel zwijmelen over God, aan wie je allerlei wollige, invoelerige, pseudo-diepzinnige gedachten kunt verbinden. Maar: terwijl onze Heer God zich heeft laten kennen in zijn diepste wezen, toen hij Jezus liet zeggen: " Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat hij zijn Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe", wil men God toch niet in dat verband noemen. Jezus; dat heeft te maken met: - de onvoorwaardelijke liefde van God - geloof in het offer van Jezus - geloof in de noodzaak van dat offer van Jezus voor jou persoonlijk - de afschuwelijke mogelijkheid van een eeuwigheid van 'verloren gaan' en 'verloren zijn' - de heerlijke mogelijkheid van een eeuwig voortbestaan in glorie.
En dan komt God te dichtbij en komt ' een te maken keus' in de plaats van de heerlijke vrijblijvendheid.
Daarom; lees je 'brieven aan God'; denk dan niet: "O...'t zal wel goed zijn". Maar kijk of in zo'n brief de naam van Onze Heer Jezus wordt genoemd als onze Verlosser, onze Bevrijder, onze Genezer, onze Redder.
Ik herinner mij een collegiaal gesprek, toen ik nog op kantoor was. Er kwam een collega binnen bij mijn kamergenoot en mij. Hij deed heel geleerd, zei diepe dingen over God en over een heleboel namen meer: Hegel en Nietzsche en Kant enz enz.
Maar mijn kamergenoot, een warm Christen, zei op zeker ogenblik: "Maar wat is jouw mening over Jezus".
De bezoeker schrompele ineen en vertrok gauw nadat hij als laatste gezegd had: "Over hém heb ik geen mening".
Dus; kijk de 'brieven aan God' , die op het ogenblik talrijk zijn als 'de haren op een hond' goed na op het positieve 'Jezus-gehalte '.
Want als het God heeft beliefd om : ".....onder de hele hemel maar éen naam te geven, waardoor wij kunnen behouden worden", (Hand 4 v 12), dan past het ons niet om die naam te verzwijgen, zelfs dood te willen zwijgen, wat een algemeen voorkomend verschijnsel is in onze hele samenleving.
Straks begon ik er mee, dat de namen van 'God' en van ' de duivel' weer mochten.
Ik verlang naar de tijd dat de naam van Jezus, in positieve zin gebruikt, in ieders m ond zal zijn.
En....ik weet dat goede tijden wachten. Want Jesaja zei het al in 11 v 9: " Kennis van de HEER vult de aarde, zoals het water de bodem van de zee bedekt"
Vraag: wat te denken over alternatieve geneeswijzen
Mijn antwoord: Er zijn drie manieren om te genezen van enigerlei kwaal; - door -in de onzichtbare wereld-genezing te zoeken bij God - door de dokters te bezoeken, die met alleen middelen en methoden uit de zichtbare wereld de ziekte kunnen vertragen of genezen. - door met middelen en wegen te experimenteren, afkomstig uit de onzichtbare wereld , maar niet uitdrukkelijk door het geloof in Jezus en zijn Vader, die alleen in Jezus gekend wil worden.
De Christen heeft een heel arsenaal aan bijbelteksten voorradig, die er op wijzen, dat genezing van God verreweg het beste is. Wanneer een Christen zich oriënteert op Jezus en God en de Heilige Geest, ontloopt hij, zonder verder nog iets te hoeven doen, vele, vele ziekten. De vrucht van de Geest, bestaande in - liefde, blijdschap, vrede, - vriendelijkheid, geduld, mildheid - goedheid, trouw en zelfbeheersing,
...die vrucht is in velerlei opzicht al een tonicum - tegen wraakzucht, die tot wrakken leidt - tegen humeurigheid, die tot maagzweren kan leiden - tegen gemis aan innerlijke vrede , dat 'burn out' kan veroorzaken - enz enz
En behalve deze algemene regel zijn er vele teksten, die steun geven aan 'genezing door God', waarbij men overigens ook weer niet in een kramp behoort te raken. Een hecht geloof zal altijd ontspannen laten kiezen tussen 'Genezing door God' en
genezing door doktoren met gebruikmaking van alle verworvenheden, gestoeld op de natuurlijke drang van de mensheid naar meer kennis, in de loop van eeuwen en eeuwen verkregen. Alleen dit: niet te gauw naar de dokter lopen. Zélf kun je- tot op zekere hoogte- ook wel uitmaken of je slechte stoelgang te wijten is aan eetgewoonten enz. En als je wat dit betreft in den gemoede overtuigd kunt zijn, dat het daaraan niet ligt, dan is daar de medische wereld.
Maar dat dérde: al die alternatieve dingen. Als je er dieper op ingaat, hebben ze veelal iets te maken met de onzichtbare en ongrijpbare wereld. En in de wereld, waar je dan belandt, wordt wel dierbaar over God en zelfs wel over Jezus gesproken. Maar 'het wezenlijke', (Jezus als redder en verlosser en bevrijder) ontbreekt. En 'de duistere'weet juist via die 'genezingsgsgang' zijn poot tussen de deur te krijgen
Houd tussen - de dokter - "Ik de HEER, bven uw Heelmeester", (Ex 15 v 26) in balans.
Ik ben 84 en ik weet van beide. En ik heb door Gods genade een gezonde balans leren vinden. Dan kan jij dat ook.
Voor meerdere teksten over ´Goddelijke genezing´houd ik mij -desgevraagd- gaarne beschikbaar.