|
|
|
gedachtewisseling in vriendschap |
|
|
20-06-2006 |
Waarom bidden vóor en danken ná het eten |
Dag Niem,
Dit was dus je vraag: ................. "Waarom bidden wij eigenlijk vóor het eten en danken wij ná het eten. Dat staat toch niet letterlijk zó voorgeschreven in de bijbel. .................. Mijn antwoord: ............. In 1 Timotheüs 4 v 3 en 4 ataat: "God heeft het voedsel geschapen om door de gelovigen , die de waarheid kennen onder dankzegging te worden gegeten. (4) Alles wat God geschapen heeft is goed. Níets hoeft te worden verworpen als het onder dank wordt aangenomen, want het is geheiligd door het woord vzn God en door het gebed".
(Ik ga nu even voorbij aan de hoofdgedachten: - Gods woord, -de Schriftlezing aan tafel- heiligt voedsel, waaraan een nare herinnering kleeft- bijvoorbeeld; in die tijd : aanvankelijk aan de afgoden gewijd- - dit geldt natuurlijk alleen voor alles, wat goed geschapen is. Marihuana enze enz zijn later door de duivel zó verwórdend beïnvloed, dat zij 'niet goed' meer zijn).
Hier zie je twee elementen, gebed en dankzegging, die in ietwat afgesleten vorm nochtans redelijk zuiver worden teruggevomnden in de 'tafelgebeden': - Here zegen deze spijze amem - Here, ik dank u voor deze spijze amen. Ik weet nog, hoe vertederd ik naar mijn blondkopjes keek , wanneer zij deze zinnetjes - nog een beetje krom soms- uiitspraken.
En dan dacht ik aan mijn moeder, die op een vraag mijnerzijds: "Moeder"...( zo zei je dat toen)..."waarom bidden wij eigenlijk voor het eten", antwoordde op die 'wat hoekige' manier van tóen; (zie ook 'Mijn leven', tweede posting): "Hoor eens hier....wij zijn toch geen varkens die maar op de trog aanvallen".
En inderdaad; onze hele wijze van leven als mensen is al anders dan die van de dieren. En 'kinderen van God' maken zich nog iets extra's eigen; gebed, schriftlezing en dankzegging 'veredelen' de maaltijd.
Jezus zegende ook zélf een massale maaltijd, (de wonderbare spijziging), (Johannes 14 v 19) als volgt: "Jezus keek omhoog naar de hemel, sprak het zegengebed uit en brak de broden". Hij volgde hierbij de al millennia bestaande Joodse gewoonte.
En dezelfde gewoonte bij de eerste Christenen vinden wij in Romeinen 14 v 6, al is het dan ook als 'bijgedachte': "Wie álles eet, doet dat om God te eren en...hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets níet wil eten, laat het staat om de Heer te eren en ook hij dankt God".
(De hoofdgedachte, 'dat er destijds sommigen waren, die tegen bepaald voedsel, in eerdere aanleg aan de afgoden gewijd, bezwaar hadden', laten we nu even ter zijde).
Er staat: "Hij dankt God".
Dus Niem; vroeger heb ook jij gestameld: "Here, zegen deze spijze amen".
Maar bid jij nu maar, tot je verstand gekomen, voor je witlof met sudderlapjes gezeten, gereed om aan te vallen op de kruimige aardappels, uiteraard ongehaast, elk woord wegend, want aan een afgeraffeld gebed heeft niemand iets: "O Vader die al 't leven voedt, Kroon onze tafel met uw zegen En spijs en drenk ons met dit goed", (want er is een toetje) "Van uwe milde hand verkregen Doe ons voor overdaad ons wachten Dat w'ons gedragen als 't behoort. Doe ons het hemelse betrachten Sterk onze zielen met uw woord", (De schriftlezing, waarover jij niet eens sprak, die nog vóor het dankgebed komt).
Je kunt uiteraard andere woorden kiezen.
Hád je nog iets Niem? ..."of ik ook een suggestie heb voor het dankgebed?!" Nee; dat 'standaardgebed' is me even ontschoten. Misschien helpt iemand mij.
Daag Ger
|
|
|
|
Reacties op bericht (0)
|