Race406 schreef:
Ik heb een vraagje: Binnen de refo-wereld wordt veelal afwijzend gereageerd op tv. Ook een documentaire mag niet, want het is op tv. Via internet naar uitzending gemist kijken mag ook niet, want ook dat is in principe tv kijken, want dat is toch eens op tv geweest.
Maar er mogen wel allerlei films en series gekeken worden op dvd en video. Terwijl dat toch ook op tv is geweest. Ik vind dat intens inconsequent.
Er wordt op zondagavond van alles en nog wat gezongen door diverse gezinnen. Allerlei bundels komen uit allerlei hoeken en gaten tevoorschijn. Maar in de kerk mag dat weer niet gezongen worden. Zoals het altijd was moet het blijven. Discussie ten enen male onmogelijk.... :shock:
Ik kom dit soort dingen veel tegen binnen refo-Nederland, en vind dat er op sommige gebieden heel inconsequent geleefd wordt. Wat vinden jullie hier van? Niet om de zgn "zwaardere hoek" zwart te maken, maar als men zo principieel is, dan moet dat toch in alles doorwerken? Je moet nauw leven zoals men dat weleens noemt. Dan moet dat op alle terreinen van het leven, toch?
Dag Race,
Tot mijn 37 ste was ik synodaal- gereformeerd. De lijnen werden daar -toen al - 1959- iets minder strak getrokken dan bij Refo -nu nog-. Ik herinner mij toch echter nog wel discussies of je op Tweede kerstdag mocht schaatsen, als die dag niet op een zondag viel.
( Er waren toen nog winters , waarin er überhaupt nog wat te schaatsen viel).
Toen kwamen er mensen in mijn leven, die mij wezen op het meer beleven van 'de binenkant van het geloof'. In de loop van verscheidene jaren, maakten zij mij opmerkzaam op wedergeboorte en de doop in de Heilige Geest met de bijbehorende gaven en vrucht. Ik kreeg oog voor de satan als eigenlijke kernvijand, (Efeze 6 v 12) en voor de mogelijkheid om hem te bestrijden in zijn eigen bestaansniveau...
( want van 'leven'mag je eigenlijk voor wat betreft de duivel niet spreken).
Het werd mij duidelijk, dat wij geestelijk zó weerbaar moeten zijn in de komende eindstrijd tegen de antichrist. Die is namelijk ook een geestelijke vijand, die, geïnspireerd door satan, met geestelijke wapens strijdt.
Wat mij nu allereerst opvalt, is dit: je spreekt over kostbare mensen met een enorm potentieel van trouw, dat een geweldige aanwinst zou kunnen zijn vcor versterken van de rijen van allen, die nú de geestelijke strijd strijden.
En vervolgens valt het mij op, dat deze dapperen 'de boel nog aardig bij elkaar weten te houden' met al hun wetjes . Maar dat konden de oude Joden ook. Toen Jezus zijn krachten begon te ontplooien, zat hij net in het goede werkveld, waar hij optimaal als leraar bezig kon zijn: een versteend geloof met totaal overwoekerde Mozaïsche wetten. Ze hadden er 365 ge-en verboden van 'eerste orde' bijgemaakt, (tienden van dille en komijn), en 'van tweede orde'nog veel meer. Maar goed; de uiterlijke vorm, die Jezus kon gispen, was er helemaal met korban als giftige uitwas, om maar eens wat te noemen, (Marcus 7 v 11).
Zo weten ook Refo-ouders 'de boel nog aardig bij elkaar te houden'.
En van misstanden, zoals bij de Joden uit Jezus' tijd, is mij niets bekend:
- geen totaal afwijken van leer en leven, Matth 23 v 1-4
- geen vertoon van uiterlijke vroomheid om de innerlijke armoede weg te pleisteren, ( 5)
- geen gekend willen worden als 'de ware vromen', 6 en 7
- geen verbondenheid met alleen een select groepje en 'de anderen' wantrouwen, (8 - 12)
- geen 'de deuren gesloten houden' voor zoekers naar het rijk van de zon en de bloemen(13 en 14)
- geen aan 'zoekers' opdringen van een benarde en benarrende leer van uiterlijkheden, ( 15)
- geen opleggen van allerlei regeltjes, die nergens op slaan, ( 16 - 22)
- geen kleinigheden doen en grote , goede dingen nalaten, (23 en 24)
- geen nauwkeurigheden op uiterlijkheden en 'laten waaien' van innerlijkheden, zoals liefde, blijdschap, vrede, vriendelijkheid, geduld, goedheid, trouw, mildheid en zelfbeheersing, ( 25 en 26)
- 'geen 'keeping up appearances', ( 27 en 28)
- geen zelfoverschatting en onderschatting van de werkelijke dreigingen, 29-33
Nu ja, misschien wel iets van al die dingen, maar niet zo bar als de Joden van tóen.
Hoe komt dat nu; toch ergens wel veel geleerd van het evangelie, maar er is zoveel meer, dat jullie níet weten.
En waarom stelen jullie mijn hart: doordat je zaterdagavond nog met je gezin de liederen van Johan de Heer en Glorieklokken zingt. O, wat hebben de in tradities verstrikte kinderen van God toch een enorm potentieel, dat nog 'vrijgemaakt'moet worden.
Om van te 'watertanden'
Laten we positief eindigen. Het zal steeds moeilijker vallen om voor de snel wisselende en evoluerende omstandigheden van nu regels te vinden. Hoe moet het met ipods en dat soort gedoe. En er komt nog veel meer aan: die hele virtuele wereld. En er kan zo'n dubbele moraal gekweekt worden met p.c.'s op elke jongens- en meisjeskamer. Want ook dat houd je niet tegen.
Wat is de oplossing. Maak dit enorme latente strijdpotentieel voor de Heer Jezus vrij. Er is werk aan de winkel.
Bid, dat de Heer alle gevangen wederbrengt, geboeid door nu snel verouderende tradities, (Psalm 126 v 1).
Laat ze eerst dromen en daarna juichen, zoals dat mij overkwam
- bid dat de Heer ze uitleidt in geestelijke voorspoed, ( Ps 68 v 7)
We kunnen die reservisten niet missen in de aanzwellende storm.
- bid dat God hun onbevredigd zuchten van nú hoort, ( 79 v 11)
Daag
Ger