Een psalm van Asaf. God staat in de vergadering Godes; Hij oordeelt in het midden der goden;
Ja, Refowebbers. In het midden der goden. De kanttekeningen in de Statenvertaling leggen dit uit als "temidden van magistraten en andere overheidsfunctionarissen, koningen en dergelijke".
Hoe komt men hierop? Immers, de links naar Exodus (waar de kanttekeningen ook van spreken) leveren mij geen duidelijkheid op.
Wie o wie helpt?
Dag P,
Van belang is hierbij, dat Jezus in Johannes 10 v 34 - 36 opmerkt: ......... Staat er niet in uw wet geschreven "Ik heb gezegd: 'U bent goden' ".
35: De Schrift blijft altijd van kracht: als mensen tot wie God soreekt goden genoemd worden, 36:hoe kunt gij mij: - door de Vader geheiligd - ...en naar uw wereld gezonden, dan beschuldigen van godslastering, wanneer ik zeg, dat ik Gods Zoon ben ........ Jezus zegt hier: - Wat geschreven staat in 'de wet' heeft voor Jezus' gesprekspartners van dat moment... tot steniging van Jezus bereide Joden, (31) ...absoluut gezag - wat in 'de Wet' staat , verplicht tor gehoorzaamheid en 'zich er naar richten'.
Aardse rechter worden in Psalm 82 v 6 goden genoemd . Dat gebeurt niet.... ik volg- vrij en zo nu en dan- de korte verklaring van de H.S., uitgave Kok Kampen ..... om hun wézen aan te duiden, maar hun wáardigheid in hun ambtelijk optreden in naam van God, de hoogste rechter. Zij nemen ziijn plaats als rechter op aarde in . zijn dus met zijn gezag bekleed en behoren daarvan een dienovereenkomstig gebruik te maken.
De in psalm 86 bedoelde mensen waren zondige mensen, evenals wij allen ,(Romeinen 3 v 23).Wat een tegenstelling tot Jezus ! ( En nu komt er iets, dat voor de vraagbeantwoording niet zozeer nodig is, maar dat ik er vollediogheidshalve bij vermeld. - hij is door de Vader tot deze 'mission impossible' geheiligd en zo is het een 'mission possible' geworden - hij - Jezus- is zonder mate begiftigd met de Heilige geest. Hoe kan men dan boos worden op hem, de Volmaakte, wanneer het Gode behaagt,( Psalm 115 v 3 ) onvolmaakte mensen 'goden'te noemen)
Nu weer terugkerende tot de eigenlijke vraag: God noemt mensen in bepaalde hoogheidsposities , met het oog op hun WAARDIGHEID, niet op hun WEZEN: goden Zij dienen in hun ambtelijk optreden Gods plaats in te nemen. In die ambtsbediening zijn zij met zijn gezag bekleed, niet daarbuiten.
God zegt het, Jezus plaatst er zich achter. Als er dus een eindvonnis van een rechter valt, waartegen geen rechtsmiddel meer openstaat, dan hebben wij dat oordeel te eerbiedigen. Als het onjuist zou zijn, dan is dat een zaak tussen de rechter in hoogste instantie enerzijds en God anderzijds.
Maar.... er zit meer muziek in psalm 82.
Wij- gelovigen- ......zitten wíj niet in de rechter-opleiding voor de rechterlijke stand van de toekomst. Dan wacht ons: - het oordeel over de wereld - het oordeel over de engelen( 1 Cor 6 v 3)
Laten wij eens nagaan, wat er van de rechters van tóen werd gevraagd: - geen partij kiezen voor al wat kwaad is. Dat houdt dus in, ( ik noem zo maar wat) dat wij niet bleekjes meelachen, wanneer op kantoor een collega altijd gepest wordt en dat wij alsdan niet oordelen: "Maar de pesters zijn populair en sterk". - dat wij opkomen voor de weerlozen en de wezen, de verdrukten en de zwakken. Dat houdt dus voor ons in, ( ik kies een voorbeeld uit vele) , dat we in de sam- bij de koffie-ná- niet alleen trachten ons bij de fleurige groepjes te voegen rondom de sterken, de getapten. Nee.....we kijken speurend , door de Heilige Geest geleid, rond, waar ergens een geslagene wat alleen staat. We maken ook daár overigens weer geen systeem van.
Zó krijgt psalm 82 nog meer relièf.
Daag Ger
|