Je schreef, dat de toekomst, ook aan gene zijde van het graf, voor ons niet te bevatten was. Maar ik heb daar toch nog wel iets meer over te zeggen dan ik al gedaan heb. Later wil je hier misschien met gerichte vragen op terugkomen.
Een concrete vraag heb je nu al: waar valt te zien, dat de derde hemel identiek is met 'het paradijs'. En waarom is 'het paradijs' heel anders dan 'het paradijs aan de lichtzijde van het dodenrijk'.
Wel Hijo; uit 2 Corinthe 12 v 2 t.m.4 is af te leiden, dat Paulus hier spreekt van een en hetzelfde begrip, dat hij beurtelings aanduidt als 'de derde hemel' en 'het paradijs'.
En dat dit paradijs heel iets anders is dan de na-sterven-situatie van Lazarus, valt uit vele verschillen op te maken.
- bij Lazarus wordt niet gesproken van een 'paradijs'-situatie, maar van een 'zijn in Abrahams schoot' - Bij Lazarus is een wederzijds schouwen van dodenrijk-donker naar dodenrijk-licht en omgekeerd mogelijk. Ik noem nu even 'de donkere zijde van het dodenrijk', wat in de tekst 'hel' heet. - er wordt een discussie gevoerd in woorden, die verstaanbaar zijn, terwijl Paulus in 'de derde hemel' woorden vernam, waarvoor geen aardse uitdrukkingsmogelijkheid is. - Bij Lazarus gaat het over een na-sterven-toestand. Bij Paulus' ervaring om een gebeuren tijdens het leven.