Je volgende en voorlopig laatste, ditmaal 'verborgen' vraag.
"Ik zie in de kerk een paar alto's en zelfs een punker, die vaker naar de kerk gaan dan ik en helaas wordt dat niet serieus genomen. Ik heb ze gesproken en ze zijn doordrenkt van Gods liefde en dat inspireert mij om dat ook te proberen".
Die ontboezeming- eigenlijk geen vraag- geeft mij aanleiding om enkele opmerkingen te maken:
- Het lijkt me in jouw kerk niet echt een ouderwetse boel. Want alto's en punkers vertonen zich niet in dat soort milieus. - Dat ze niet 'ontdekt' worden door de jeugdouderlingen of zo, is een trieste zaak. Ik kan mij hierbij overigens wel iets voorstellen. Zo'n statigerd, in pak en stropdas gehuld, zal wellicht koortsachtig overwegen: "Wat zég je nu tegen die figuren. Zal ik het proberen met : "Hi folks....zijn we wel 'heftig' en 'real cool' genoeg voor jullie. Wat kunnen we eens doen, om het hier 'vet gaaf' en 'te gek jongens...te gek' voor jullie te maken". Och nee; wie weet, zijn sommige van die woorden bij hen al weer helemaal 'out'. Zou: 'too bad boys...just too bad' iets kunen zijn? Och nee; je ziet ze toch bij elk aanspreken als het ware denken: " Voor zover de woorden niet verouderd zijn, zijn ze verkeerd getoonzet. Het is niet voldoende, dat je onze taal spreékt...het komt er op aan, hóe je hem spreekt". Och...laat maar"".
Kijk....en hier ligt voor jou, Hassan, een mooie taak. Jij hebt geen moeite met hun denksfeer. Je bent zelf jong en dat is al een winner. En ...ze zijn in gevaar. Als ze niet worden opgevangen, raken ze ontmoedigd. Dan loopt dat 'doordrenkt zijn van Gods liefde', dat jou zo verkwikt, gevaar. Dan wordt de toewijding mogelijk uitgeblust. Help die leeftijdgenoten.
Na de 'Paup'-onderbreking gaan we nu verder met de derde van jouw vijftien vragen:
"Wat is de bedoeling van ons 'zijn' hier op aarde; waar dient dit allemaal voor".
Agnes....eens besloot de Heer God in zijn souvereine wil om zich gezellen te kiezen in zijn bestaan: engelen en mensen. En Hij wilde, dat die engelen en mensen zijn liefde, die altijd maar in volle stromen uitging, zouden beantwoorden. Maar....om liefde te beantwoorden, heb je wezens met een vrije wil nodig. Liefde kan niet gegeven worden door robots. Daarom schonk de Heer God de engelen en de mensen een vrije wil.
Pas, wanneer de mensen- de engelen laat ik nu even buiten beschouwing- vanuit die vrije wil "Ja" tegen Hem zeiden, zoals Hij krachtens zijn Wezen, dat 'Liefde' ís, "Ja" tegen hen zei.....dan pas kon er een geestelijke liefderelatie tussen hen groeien.
Een voorbeeld, heel in het kleine, is toch ook de liefde tussen een jongen en een meisje. In een ideaal geval zendt de jongen zijn liefdesignalen, hoe onbeholpen soms ook, naar het meisje uit. Pas wanneer zij, door niets gedwongen, tegen hem zegt: "Ik vind jou ook lief", kan er een echt gelukkige relatie groeien.
En nu zijn wij híertoe op aarde: "om God te dienen", zoals een bekende 'Catechismus' begint. Die catechismus gaat dan als volgt verder: "En om later in de hemel te komen". Maar die toevoeging is eigenlijk een overbodigheid.
God liefhebben houdt gelijk de begeerte in om Hem gelukkig te maken, doordat wij de dingen gaan doen, die Hij in zijn alwijsheid van ons wil. Want in die totale wijsheid wil Hij alleen maar de dingen van ons, die ook óns volstrekt gelukkig maken. En in zulk een liefde is er ook niets berekenends. Er is geen enkel idee van: "Laat ik nu God maar dienen, dan kom ik later in de hemel". Op aarde denkt toch ook geen enkel verliefd meisje: "Laat ik maar 'ja' tegen hem zeggen, want wanneer hij 65 is, krijgt hij een welvaartsvast, waardevast pensioen en daar profiteer ik mee van".
Ouders zeggen dat wel eens tegen hun huwbare dochters. Maar het is voor dat jonge volkje zeker geen prioriteit.
Agnes....jij bent op aarde om jouw Schepper, die grote plannen met jou heeft, gelukkig te maken. Dat Hij jou gelukkig gaat maken, is fijn, maar ware liefde rekent niet.
In je leven zijn er allerlei tegenheden. En rondom jou is het een gekkenhuis, waarvan je zegt: "Wat ís dit toch allemaal. Waarom wordt er nu weer een man van zijn fiets geschoten. En, terwijl ik nog nauwelijks bekomen ben van Madrid, is er nu weer van alles gaande in Mitrovica. Waar komt dit toch allemaal vandaan. Waar gaat dit allemaal heen".
Op die vragen komen wij nog terug. Maar voor het moment is dit de beste keus, die jij kunt doen, dat je zegt: "Lieve Heer God; in de naam van Jezus vraag ik aan U, of U mij wilt gaan helpen. Ik heb U nog niet lief, maar wilt U aan mij laten zien, dat U míj lief heeft. Dan is er vast een beginnetje ergens".
Ik wil een piercing, maar mijn ouders vinden dat niet leuk.
Dag Paup,
Jongen....zou je dat nu wel doen...met die piercing.
Het zal je ouders, aan wie je verslag gaat uitbrengen over de reacties, misschien teleurstellen, dat ik eigenlijk geen duidelijke bijbelteksten ertegenin kan brengen, maar er zijn wel allemaal bijbelteksten, die er 'vaag aan raken'.
Maar Paup; voor we verder gaan.....ik vind het zo leuk, dat jij je ouders zó hoog stelt, dat je eerst wil overleggen met hen. Dat duidt op zulke goede, rustgevende familieverhoudingen.
Maar nu....: aan de slag.
Weet je, welke tekst mij het eerst in de gedachten kwam?:
Ik hoor je vader al: "Wat...die tekst...in Leviticus staat toch genoeg?!".
Maar dat is het 'm nu juist: ik heb net aan Hassan die Leviticus-teksten uitgelegd in hun rijke betekenis, 'overgehaald' naar onze tijd.En ik zie nog niet direct, dat die teksten ons hier en nu kunnen dienen.
Nou, daar komt dan die eerste tekst: Psalm 1 v 1 en 2:
"Welzalig de mens, die niet wandelt In de raad der goddelozen, Die niet staat op de weg der zondaars, Noch zit in de kring der spotters; Maar aan des HEREN wet Zijn welgevallen heeft En diens wet overpeinst Bij dag en bij nacht..."
Paup; ik heb het idee, dat je nog maar veertien bent, Zo helemaal aan het begin van een opwindend deel van je levensweg.
En nu zag ik vandaag zo'n eng prograamma over piercings. Een man met een heel dikke buik vertelde daar, dat hij voor zijn navel een heel grote 'bungelpiercing' nodig had om daarmee bij strandflaneren 'de blitz te maken'.
Nu zal jij zeggen: "Wat heeft dat nu met voetballen te maken", (een uitdrukking uit míjn jeugd). Maar toch; er zat in dat hele program niets, dat aanlokkelijk was, het was allemaal zo zonder God. De spreker deed me er zo aan denken, dat er een hele leefsfeer is van goddelozen De man spotte wel niet, maar de hele sfeer was zo 'ver...eindeloos ver van God en zijn dienst'.
Niets was er te vinden van de wet van de Heer. Niets van stil overpeinzen van de goede dingen van God. Er was alleen maar vlug, leeg gepraat....als 'knetterende dorens onder een pot'.(Prediker 7 v 6).
Ik wil de spreker van vanmorgen niet bedroefd maken of kwetsen, maar Paup.... ....láat je dan zestien zijn ....ik zou jou niet graag in die kring hebben. Dat is niet het klimaat, waarin je een boom kunt zijn, geplant aan waterstromen, die zijn vrucht geeft op tijd, welks loof niet verwelkt....al wat hij onderneemt, gelukt. ( v 3).
Maar Paup; je zult zeggen: "Nee...dat overtuigt me toch niet".
Denk dan eens aan het volgende: 1 Petrus 3 v 3: "Uw sieraad zij niet uitwendig....het omhangen van goud...maar de 'verborgen mens uws harten'..." Ik zei je toch Paup, dat alle teksten, die mij te binnen schieten, je vraag maar zijdelings raken. Hier gaat het over vrouwen, jij bent een jongen. En tegen vrouwen, die soms nog dubben over het dragen van oorbellen, wordt wel eens gezegd: "Hangen die oorbellen aan jou....of hang jij aan die oorbellen. Als jij maar niet aan die oorbellen hangt, dan kan je ze best dragen".
En nu denk ik toch, een aanknopingspunt te hebben. Paup....hangt die piercing aan jou...of hang jij aan die piercing. Wanneer jij je helemaal gaat realiseren, wat de Heer God vóor jou en áan jou kan doen, hoe hij jouw jeugdige geest van binnenuit zó kan verfraaien, dat de schoonheid van die geest en die ziel als het ware door je hele voorkomen heen naar buiten treedt, zou je dan nog wel zin hebben om van buitenuit die aantrekkelijkheid te beklemtonen door een piercing.
En nu kom ik toch nog met een tekst uit Leviticus. 19 v 27: "Gij zult de rand van uw hoofdhaar niet rond afscheren en gij zult de rand van uw haar niet afsnijden".
En nu kan je vader wel zeggen: "'k Snap niet, waarom hij de volgende tekst er niet bij neemt", maar laten wij het hierbij nu even houden. Aan Hassan heb ik uitgelegd, dat in de tijd, dat deze tekst geschreven werd, bij allerlei buurvolken van Israel de neiging bestond, om zich door uiterlijkheden voor te doen als te behoren tot een afzonderlijke groep, of tot een bepaalde godsdienstige klasse. Maar de Heer wilde met deze tekst toen al zeggen, dat allerlei uiterlijke tekenen, zonder een veranderde innerlijkheid, alleen maar 'ballastvormend' werken.
En....wanneer jij een piercing door je onderlip wilt hebben: - ik denk, dat het nog een bron van infectie kan worden ook - en je huid is er toch niet om op zulke gevoelige plaatsen, toch nog wat anders dan een oorlel, geforceerd te worden, ( een vage verwijzing naar v 28, zijdelings geïnterpreteerd)..... ...dan heb je daarmee wel een aanwijzing gelegd, dat je bij de groep van piercingdragers behoort, een groep, die nu niet direct en allereerst met 's Heren dienst wordt geïdentificeerd.
Paup; hiermee moet je het even doen. Kom er op terug, wanneer je iets te vragen hebt.
De denkbelemmerende functie van de evolutietheorie
Dag Bart,
Eerst even wat dingen rechtzetten. De idee, zeven dagen van 24 uur, 10.000 jaar geleden, is mij geheel vreemd. In ettelijke postings in de tien series, die ik nu bezig ben, heb ik uiteengezet, hoe perioden van 18 miljard en 4 miljard jaren níets zijn vergeleken bij Gods eeuwigheden.
Maar ik heb hier en daar en overal in al die vele postings uiteengezet, hoe de mens een adembenemende gang door de wereldgeschiedenis heeft, met verzoekingen door de satan en daarachter de beproevingen van God, die ons gadeslaat, hoe wij ons onder die verzoekingen houden.
En ik heb bij allerlei gelegenheden uitgelegd, hoe wij alleen door de bijstand van de Heilige Geest bestand kunnen blijven tegen de verzoekingen.
En mijn grief tegen de evolutieietheorie is deze: die theorie houdt geen rekening met zonde, gerechtigheid en oordeel, die de komst van de Heer Jezus om de weg naar Gods rijk te herstellen, noodzakelijk maakten, daar Hij alleen in staat was om alle zonden van alle mensen van alle tijden uit te boeten .
De evolutietheorie heeft Jezus niet nodig en God eigenlijk ook niet.
Waarom wordt de evolutietheorie nog steeds beschermd en gehandhaafd : om te voorkomen, dat mensen hun volle denkkracht richten op de genade van God en de mogelijkheden om via de Heilige Geest de bestemming van de mens te bereiken.
Kostelijk breinkrachten van kostbare mensen worden afgetapt naar interessantigheden, die geen steun bieden in de werkelijk kwade dagen.
Laatst hoorde ik onze eerste ruimtevaarder, nu bij Estec werkzaam, zeggen: "Wij moeten bewijzen, dat er volwaardig leven op andere planeten is geweest of nog is. Wanneer er werkelijk alleen mensen op déze planeet wonen, dan hebben wij een probleem".
Het is noodzaak voor velen om een substituut, een gedachtenvuller te hebben teneinde Jezus en God en de Heilige Geest niet te ontmoeten als de werkelijke Heilbrengers. En zodanig is voor velen de evolutietheorie, die telkens weer in een nieuw jasje wordt gehuld. Maar uiteindelijk, in de dagen van de grote stormen, sta je in die jas toch te kleumen.
Daarom mijn oproep aan jou Bart; laten wij het onderwerp 'evolutietheorie' nu even laten rusten en ons richten op het volkomene; de door God geopende weg naar een eeuwige vreugde, die ook de eeuwige bestemming van de mens is.
Mijn vriendin gelooft niet.. En nu hebk een plan bedacht.
Dag Niem,
Je vriendin gelooft niet, zeg je.
Nu wil je een bijzonder middel gebruiken om ze wellicht tot geloof te brengen: ze heeft een blessure. En nu overweeg je om te zeggen,tegen haar: "Als ik nu voor die wond bid en hij wordt genezen, wil je dan wél geloven"
En aan mij vraag je,of dit de goede weg is.
Niem....met onwillige honden is het kwaad hazen vangen. Ik herinner mij een geval uit de eigen practijk. Eens had ik een jong stel achter in de wagen. Het meisje kronkelde van de maagpijn. Toen dat mij duidelijk werd, zei ik vriendelijk tegen haar: "Zal ik voor je bidden, dat het overgaat". Ja, dat was dan goed. Ik bad.
Maar jaren later vertelde ze mij, wat er werkelijk was gebeurd. Ze was een fel, jong ding. En ze had innerlijk gezegd: "Ik heb nu wel uit beleefdheid 'ja' gezegd. maar ik wíl geen genezing van Jezus ontvangen. Ik wil die dingen niet".
En zij had zich uit alle macht innerlijk verzet.
Toen zij het mij later vertelde, was dat expres om mij te treffen. Ze zat zelf in een scheiding verwikkeld. Maar daarvan was naar buiten toe nog niets bekend.
Maar al haar innerlijke spanning ontlaadde zij, door mij te willen wonden met dat verhaal.
Goed; het is best mogelijk, dat je vriendin innerlijk ook zo reageert. Weet je, wat mogelijk veel beter is. Je hebt nu al verschillende keren met haar over God gesproken. Doe dat nu eens anders: spreek geregeld met God over haar en laat haar een beetje met rust. En kijk dan eens, wat de Heer gaat doen. Ik beloof je geen koeien met gouden horens, maar de Heer zal vast wel op de een of andere manier voor helderheid in de situatie zorgen.
Houd je mij op de hoogte? Want in de loop van deze relatie kan ik misschien op een ander tijdstip weer wat raad geven.
Ik kom nu aan je zevende vraag;(van de vijftien) "Waarom is Jezus God en mens".
Laat ik het verkort zó zeggen Agnes,
God wilde de wereld weer bij Zich terugbrengen. Die leek voor Hem verloren te zijn door toedoen van zijn vijand, de duivel, die de mens tot zonde verleid had en die mens daardoor buiten de werkingssfeer van God gebracht.
Maar God is niet te verslaan. Op de door Hem bepaalde tijd liet Hij zich door de Heilige Geest geboren worden uit de maagd Maria.
Maar je begrijpt, dat het Heilige, dat geboren was, nooit een gewoon mens kon zijn zonder ook maar iets bijzonders eraan. God kwam in onze Heer Jezus Christus naar de aarde. Hij was incognito onder ons.
Maar neem nu eens een voorbeeld uit de mensenwereld. Wanneer onze koningin een privéreis naar het buitenland wil maken, dan reist zij incognito onder de codenaam: 'Gravin van Buren'.
Zij is dan niet onderworpen aan allerlei regels van protocol. Maar ze blijft wél koningin.
En eenmaal teruggekeerd in Nederland, is zij dat weer ten volle.
Zo ook God in het vlees. Hij werd in de gestalte van Jezus Christus helemaal mens. Immers: de mens had gezondigd. de mens moest ook weer de last van alle zonden dragen.
Maar was er wel een mens te bedenken, die dat kon. Wat ten dienste van God gedaan wordt, moet perfect en volledig gedaan worden. En vanaf dat eerste eten van de verboden vrucht door Adam en Manninne, ( de latere Eva) in het paradijs, waren er ondenkbaar veel zonden gedaan tot op het moment, dat Jezus aan het kruis die allesbepalende woorden riep: "Het is volbracht".
Maar niet alleen díe zonden moesten worden geboet; ook de zonden, die nog gedaan zouden worden tot op de dag van vandaag. Die bestonden voor de mensen, die leefden ten tijde van het woord 'Volbracht'nog niet, maar wél voor God de Eeuwige, die de hele stoet in éen ogenblik overziet van de eerste mensen tot de laatste mensen, die geboren worden in het duizendjarig rijk, dat na ons komt.
Dus niet alleen jouw en mijn zonden moesten geboet worden Agnes, maar ook -om zo te zeggen- de zonden van de kleinkinderen van jouw kleinkinderen, die nu in de verste verte nog niet gedaan zijn, maar die voor God al bestaan.
De Heer Jezus moest dus iets onvoorstelbaars doen. - krachtens zijn naam, 'God redt', had Hij tot taak, om ons van al onze zonden te bevrijden, doordat Hij die op zich nam en deed, wat wij niet konden, die állemaal uitboeten. - En Hij had de mogelijkheid om aan ons zijn heilige Geest te schenken, die ons tot de opperste zaligheden wilde voeren. - krachtens de zalving, die zijn hemelse Vader Hem gaf, kon hij die ontzaglijke taak ook aan. Hij kon ons de tot dan toe verborgen raad van God helemaal en helemaal duidelijk maken - Hij kon met de offerande van zijn persoonlijkheid verlossen en kan tot op de huidige dag onze belangen bepleiten bij God de Vader. - Als onze eeuwige koning kan Hij ons bij de grote schat, die Hij ons bracht ook veilig bewaren.
Ach; er is nog zoveel meer van onze Heer Jezus Christus te zeggen: - Hij is aan ons mensen in alles volkomen gelijk geworden, uitgenomen de zonde - Met zijn onschuld en volkomen heiligheid kan Hij mijn zonde voor Gods aangezicht bedekken. - Niemand kon het enorme lijden onder de gezamenlijke zondelast van alle mensen van alle tijden zo aan als Hij - Niemand was in staat om aan de gerechtigheid en waarheid van God zo te voldoen met zelfs zijn dood als ultiem gegeven, zoals Hij.
Agnes; ik laat het hier weer even bij. Maar je begrijpt: de geweldige persoon, die ik jou schets, moest wel én God zijn én mens.
Niemand is in staat om dat raadsel te doorgronden. Het is goed om het gelovig en blij en dankbaar en aanbiddend aan te nemen.
Je doet me pijn door minachtend te spreken over de evolutietheorie.
Dag Bart,
Wat leuk, een nieuwe naam op 'Vraag het Ger'. Welkom!
Nadat je begon met 'Beste Ger', bleek toch al gauw, dat ik je 'bezeerd' had.
Ik had gezegd: - de evolutietheorie is een pseudogodsdienst - de bewijzen rammelen aan alle kant - de missing link is nooit gevonden -- Charles Darwin wist later niet, hoe ver hij afstand moest nemen van zijn idee, maar anderen hadden zich er al van meester gemaakt en lieten niet los - het was immers zo iets meesterlijks: verzoening met God niet meer nodig....de mens kwam van ver, had zich opgewerkt tot zijn huidige status en zou uit eigen kracht steeds verdere hoogten bereiken - een hond wordt nooit een kat en omgekeerd. Ze hebben immers beide een volkomen eigen DesoxyNucleribeïnezuur, (D.N.A. A = acid). Zo mooi ook, dat dit in Genesis wordt omschreven als 'naar zijn aard' - ...ach...hersenspinsels, eigenwillige godsdienst van een bijzondere soort, buiten de stroom geraakt, de officiële wetenschap haalt er zijn schouders over op, heeft andere aandachtsvelden - speeltuin voor nostalgisch ingestelde mensen.
Je ging maar op enkele van die argumenten in, maar je had echt verdriet van mijn opstelling.
Ik heb nu ook verdriet en zeg : "Sorry Bart". Want de bijbel zegt in 1 Corinthe 13 v 5: "De liefde kwetst niemands gevoel" en onbedoeld deed ik dat dus toch.
Maar Bart...laten we reëel blijven. Op FORUM zijn er al tienmaal in een of ander subforum topics verschenen, die na kortere of langere tijd weer uitdoofden nadat iedereen steeds weer ongeveer dezelfde argumenten had herhaald. Ik heb mij daar nooit zo in gemengd, behalve , wanneer ik even tijd over had op mijn eigen subforum. En in 'VhG'behandelde ik deze aangelegenheid alleen, wanneer ik er eens naar gevraagd werd.
Laten wij beiden erin leren rusten, dat er verschillende meningen zijn. Laten jij en ik zoeken naar de dingen, die ons verenigen en niet naar de dingen, die ons scheiden.
Zegt de apostel Paulus niet; (Filipp 4 v 15): "Laten wij dan allen, die volmaakt zijn, aldus gezind zijn, (dat wij Christus tot het middelpunt van ons denken maken). En indien gij op enig punt anders gezind zijn, God zal u ook dat openbaren; maar hetgeen wij bereikt hebben, in dat spoor dan ook verder!" En op een andere plaats, (1 Cor 11 v 16): "Indien het er iemand om te doen is gelijk te hebben, wij hebben zulk een gewoonte niet".
Bart!!...zitten wij ergens in hetzelfde spoor.
Lees 'de tien series van VhG' eens door. Dan zie je vast wel, in welk spoor ík zit. En als je zou zeggen: "Ja....ik zie een basis voor een verder gesprek!"... kom dan terug. Wie weet, wordt het best nog wel wat.
Ik ben de website even doorgelopen en vind het een knap stuk werk. Even een opmerking, die ons gesprek eigenlijk niet zozeer raakt.
De bioloog beweert, dat volgens het bijbels verhaal God op zeker moment de zon schiep en dat deze toen de aarde ging verlichten. Daarvóor werd de aarde op andere wijze verlicht.
Ik heb daarover een andere mening.
In Genesis 1 v 2 lezen we, dat de aarde woest en ledig was. Zo kan God het niet bedoeld hebben. Hij heeft de aarde volgens Jesaja 45 v 18 niet tot een baaierd geschapen. Uit zijn handen komt alleen orde .
Wat is er dan toch gebeurd?
Je kent het verhaal van de rebellerende engel, die krachtens Ezechií«l 28 bij het manifest worden van zijn opstandige gezindheid, ( v 15) van 'de berg der goden' werd verbannen ( v 16) en ter aarde geworpen, ( v 17).
En dat' ter aarde werpen' zie ik nu als volgt: tegelijk met het grote kosmische gebeuren van de verbanning van de 'satan' geworden 'Lucifer', (Lichtdrager), deed zich op de aarde een vreselijke ramp voor: een super-aardbeving , waarbij miljarden kubieke kilometers water in éen ondeelbaar ogenblik in aanraking kwamen met de gloeiende kern, doordat de aardkorst openscheurde. En de ontzaglijke onploffing, die volgde, schiep rond de aarde een dichte, ondoordringbare mantel van zwaar en licht puin, die honderden(?) kilometers dicht was en waardoor de zon, die krachtens Genesis 1 v 1 al geschapen was, met geen mogelijkheid heen kon dringen.
Maar God liet de door Hem geschapen zwaartekracht zijn werk doen en in een proces, dat best wel miljoenen jaren heeft kunnen duren, regende die ontzaglijke puinring af . En toen dat afregenen voldoende ver was gevorderd, kon gezegd worden: "Daar zij licht". (v 3). En omdat de zon weer enige mogelijkheid kreeg om door het duister van de ring heen te schijnen, was dat (zon) licht er ook in steeds toenemende mate en kon er weer sprake zijn van 'weinig licht, (op de dag) en geen licht , ( in de nacht). Ach...en dat gaat dan verder: 'de ring van gruis trekt zich terug. De onderkant , waterdamp , kiest voor 'de ring ' of de zee en zo ontstaat het uitspansel. Maar leg dat nu eens uit aan de mensen van die eerste begintijd. God sprak tot hen in de taal van die tijd.
Maar goed, Bart, wij zitten hier niet om te discussií«ren over de parallele betekenis van 'de schepping' en om die parallel te zoeken bij mensen, die in het stikdonker zitten en die opeens roepen: "Ik zie licht aan het eind van de tunnel"... we zitten hier om van gedachten te wisselen over de evolutietheorie.
En zouden wij daar eigenlijk wel mee doorgaan Bart? Jij begón een beetje 'vinnig' en ik heb het idee, dat we nu 'samen weer door éen deur kunnen'.
Jij zegt: "De evolutietheorie bedoelt niet om mensen van hun geloof af te brengen". Ik zeg: "Laat ze dat dan niet bedoelen, maar ik heb mensen van hun geloof af zien raken door de evolutietheorie".
Jij zegt: "De evolutie theorie rept niet over Jezus en laat God buiten discussie". Ik zeg: "Wij bestaan niet buiten Gods dragende wil om . Als Hij de hele schepping niet elk ogenblik droeg krachtens zijn wil, dan was alles op het zelfde ogenblik weg".(Hebr 1 v 3). Zo bezien kan men God niet buiten beschouwing laten. En nu het zijn wil is om de wereld te redden door zijn Zoon, mens geworden via de moederschoot van Maria, (Math 1 v 21), kan niemand om Jezus heen".
Wel; hebben wij zo niet een mooi, afgerond geheel. Is het niet het overwegen waard om nu als vrienden even uit elkaar te gaan en elkaar misschien nog eens met nieuwe vragen jouwerzijds te ontmoeten.
Worden Christenen 'opgenomen'voor het echt eng wordt.
Dag Puck,
Heus kind.....we maken die eindtijd volledig mee. Er wordt ons niets gespaard.
Moet je lezen, wat Openbaring 11 daarover schrijft:
Ik - Jezus- zal mijn twee getuigen, (de Geestvervulde Christenheid van de eindtijd, die allerlei functies, door Mozes en Elia, Jozua en Zerubbabel ,zie voor de laatsten Zach 4 v 14, in schaduw voorgesteld, in de geestelijke wereld uitvoert)......lastgeven om met een zak bekleed, ...(beeld van waarschuwing voor moeilijke tijden) ....te profeteren, 1260 dagen lang. En indien iemand hun schade wil toebrengen, komt er vuur uit hun mond en het verslindt hun vijanden; en indien iemand hun schade wil toebrengen, moet hij zo de (geestelijke) dood vinden. .....En wanneer zij hun getuigenis zullen voleindigd hebben, zal het beest, dat uit de afgrond opkomt, hun de oorlog aandoen en het zal hen overwinnen . En hun lijk (zal liggen) op de straat..... En uit de volken en stammen en talen en natií«n zijn er, die hun lijk zien, drieí«neenhalve dag en zij laten niet toe, dat hun lijken in een graf worden bijgezet. En zij, die op de aarde wonen, ( die alleen hun belevingswereld in de zichtbare wereld hebben) zijn blijde en verheugd over hen en zij zullen elkander geschenken zenden, omdat deze twee getuigen hen, die op de aarde wonen, gepijnigd hadden. En na drie drieí«neenhalve dag voer een levensgeest uit God in hen, en zij gingen op hun voeten staan en grote vrees viel op allen, die het aanschouwden. En zij hoorden een luide stem uit de hemels zeggen: 'Klimt hierheen op'. En zij klommen naar de hemel op in de wolk....( traden de onzichtbare wereld van God binnen, wat zich aan toeschouwers op aarde voordoet als binentreden in een wolk).
Puck....wat houdt dat in? :: dat de Geestvervulde Christenen in de einddagen van de antichrist de werkelijke strijd tegen de antichrist hebben te voeren, een strijd, die de geestelijke dood van veel tegenstanders ten gevolg zal hebben, ( wie hun schade willen toebrengen...) .... en die er uiteindelijk toe leidt, dat ze gedood worden door 'het beest'. Maar uiteindelijk is er de overwinning, het binnentreden in Gods aanwezigheid. Niet alle Christenen , die vervuld zijn met Gods Geest, delen dit lot. Zeer spoedig na die drieí«neenhalf jaar komt Christus terug en de niet-gedode Geestvervulde volgelingen van Hem, die dus ook de vervolgingen hebben meegemaakt, zonder evenwel het ultieme gevolg van de terechtstelling, worden dán gezegend met hun opstandingslichaam en gaan de Heer Jezus tegemoet in de lucht, (in de onzienlijke wereld). ( 1 Thess 4 v 17)
Er is dus wel sprake van een opname, maar niet van een opname, die je onttrekt aan de grote strijd.
De grote opgave blijft: wordt vervuld met de Heilige Geest en zorg, dat je klaar bent voor de grote strijd, die ís en die in volle hevigheid bezig is te komen.
Kan je een vervloeking over je halen door al dat gemasturbeer
Hallo Rijn,
Dat is nu ook toevallig!...in geen jaar iets van je gehoord....en nu zie ik een klacht van jou op 'persoonlijke problemen'. Ik geef antwoord en dan kijk ik nog even op 'VhG'...en wie staat daar: Rijn.
Rijn; dat is zo'n probléem voor jonge jongens, die masturbatiebehoefte. En ; je begrijpt: ik heb er al veel vragen over gehad. En wat zulke jongens zich toch allemaal in hun hoofd halen!
Maar jij komt nu ook weer met iets tamelijk heftigs: of je een vervloeking over je kunt halen.
Ik wil van het woord 'vervloeking' in dit verband zelfs niet hóren. Het is dan net of je God ergens als een boeman ziet, terwijl Hij in feite een grote Vriend wil zijn.
Maar wat is de practijk: jongens van jouw leeftijd hebben een hormonenhuishouding, die op volle toeren draait. Lichamelijk al helemaal volwassen; maar in mentaal opzicht nog volop in ontwikkeling.
Eerst is daar het verschijnsel van 'de natte droom'. Nu ja; daaraan ontkomt geen jongen. Maar daarna is er het idee: "Hé...ik kan dit ook zelf opwekken". Ik hoef niet in details te treden, die weet iedere jongeman ook wel.
Als dit al eens gebeurt, nu ja....geen man overboord. Maar gebeurt het twee, drie keer op een dag, dan kan dit toch uitputtend worden en zou je wel willen, dat je eraf was. En er komen ook onreine gedachten aan te pas, die je ziel in minder optimale conditie brengen.
Nu ja; velen zouden willen, dat ik mij wat 'steviger' zou uitdrukken, maar daartoe kan ik in deze brief aan jou maar niet komen.
En dat 'erafkomen' lukt dan niet met je eigen wilskracht en dan komen de obsessies en de ideeí«n: "O wee....ik raak op deze manier bij God weg" en in jouw geval: "Ik haal iets vreselijks over me" en dan geef jij dat maar een naam: vervloeking.
Je loopt met een idee: "Ik wil er af en ik kan er niet af", in een vervelende fuik, namelijk deze; dat het een obsessie wordt, dat telkens weer terugvallen.
Ik heb velen al aangeraden, om er wat ontspannen tegenover te staan, zo van: "Hoor eens hier; nu ga ik niet zitten tobben over deze zaak. Ik ga mezelf niet zitten uitschelden, wanneer ik er weer aan toegeef. Ik stel gewoon mijn vertrouwen op de Heer. En wanneer ik dat gedaan heb en de volgende dag gebeurt het weer, dan ga ik niet mijn vuist ballen tegen God of helemaal wanhopig worden. Ik blijf gewoon tegen God en Jezus zeggen, dat ik Hen lief vind en dat ik als een goede gelovige hen niet wil haasten".
En dat zou ik jou ook willen aanraden. Laat je niet in een hoek drijven door satan, maar spreek dit met de Heer Jezus door en blijf in de ontspanning.
Als je zo handelt, dan krijg je, in voortdurend gebed en samenspraak tot en met de Heer op de duur overwinning en is er geen sprake van een over je gehaalde vloek.
Maar wanneer je God een ultimatum zou stellen en zeggen: "God!!!....en nu maakt U korte metten hiermee of ik maak korte metten met U", dan luistert God beslist niet. Hij luistert nooit naar ultimatums. En ja; dan gaat het echt verkeerd.
Dus Rijn, ontspannen en bij jezelf zeggen: "Ik blijf de Heer verwachten; Mijn ziel wacht ongestoord. Ik hoop, in al mijn klachten, Op Zijn onfeilbaar woord. Mijn ziel , vol angst en zorgen, Wacht sterker op de Heer, Dan wachters op de morgen De morgen; ach wanneer".
(Psalm 130 v 3, berijmd).
En die wachters kunnen nu wel zeggen: 'Ach wanneer' maar ik weet, dat mijn morgen komt"
Daar wijs je mij nu toch op iets, dat mijzelf helemaal niet was opgevallen, terwijl ik het toch wel duizend keer gelezen heb.
Inderdaad was het zo, dat God op de zesde dag , ('s morgens, want 's middags maakte Hij de mens), het dierenrijk deed ontstaan. Want, zo staat er: "En God zei: 'dat de aarde voortbrenge levende wezens naar hun aard, vee en kruipend gedierte en wild gedierte naar zijn aard' en het was alzo. En God maakte het wild gedierte naar zijn aard en het vee naar zijn aard en alles, wat op de aardbodem kruipt, naar zijn aard. En God zag, dat het goed was".
Maar wat ís 'een dag van God' "Want duizend jaren zijn in uw ogen als de dag van gisteren, wanneer hij voorbijgegaan is", Psalm 90 v 4).
God vertelde al deze dingen aan de mensen van -zeg- elfduizend jaar geleden, die wel enorm begaafd waren, immers nét voortgekomen uit Adam, die aan al de dieren namen kon geven , (Gen 2 v 20), maar die toch de begrippenwereld hadden van tóen. Wij, in onze tijd...wij, die voortbouwen op de verzamelde wijsheid van allen, die ons voorgingen...zonder in beginsel 'wijzer' te zijn dan zij....wij zeggen wel eens: "Heer...had U zich niet wat exacter kunnen uitdrukken: - waarom deed U er 'een dag , nu ja, een morgen van U over om de dieren voort te brengen. Waarom zei U niet: "Baf....daar zijn zij". Hoe déed U dat dan. - En waarom zegt U eerst: "de aarde brenge voort" en even later: "...dat U ze zelf maakte" - En wat bedoelt U nu precies met 'Naar zijn aard".
Maar de Heer besloot in zijn eeuwige wijsheid, dat de tekst, zoals de eerste mensen die kregen uit zijn hand, ook voor ons en voor allen, die nog na ons komen, voldoende is .
En dat God rustte op de zevende dag....Hebr 1 v 3 zegt, dat God : "...in zijn Zoon...in zijn van eeuwigheid bestaand Woord...alle dingen draagt door het woord zijner kracht". God is altijd laaiende en vonkende energie en geen seconde gaat er voorbij of elk atoom van de schepping wordt gedragen door God.
O ja; nog éen opmerking: "God schiep de mens...maar waar komen dan al die Chinezen en Austraalnegers vandaan? Ze zien er toch zo verschillend uit".
Wel Jan....denk eens aan de spraakverwarring; toen gingen de mensen, die tot dan toe van eenderlei spraak waren, uit elkaar. Tot op dat ogenblik, in de dagen van Peleg, (Gen 10 v 25), kon iedere man elke vrouw kiezen, die hij maar wilde en was er een oeverloos genenbestand. Maar toen de nakomelingen van Jafeth naar het noorden uitwaaierden, werd die algemene genenbank verkleind. Nooit konden zij meer in aanraking komen met de nakomelingen van Cham en van Sem.
En naarmate zij zich verder van elkaar verwijderden, konden ook de mensen, die naar het NoordOosten uitwaaierden, nooit meer in aanraking komen, met de mensen, die naar het Noordwesten gingen. Opnieuw verkleining van het genenbestand. En zo ontstonden verschillen ook in het uiterlijk voorkomen: de hoge jukbeenderen van de Chinezen vind je in verzwakte vorm ook terug bij de Maleisische volken en bij de Indianen. Maar hun ogenstand ging niet mee met die zich steeds verder verspreidende en geïsoleerd rakende volken. En zo is het gekomen.
Maar de mensheid is onbeperkt 'kruisbaar'. Ooit vertoefde ik in Suriname. Daar nam ik waar, dat kruisingen van Indií«rs en Negroïden een wonderbaar nieuw mensentype deden ontstaan. En ik zag specimen van kruisingen van Javanen en Indií«rs of negroïden en die resultaten waren heel verrassend.
O Jan!!....er is zoveel te ontdekken. Kom je nog eens terug.
Heel wat vragen over het 'duizendjarig rijk'. Laat ik proberen, alle zaken een beetje 'op een rijtje te zetten'.
Uit de bijbel is duidelijk voor de aandachtige en positief ingestelde lezer, dat de 'grote eindstrijd' eens moet plaats hebben.
Persoonlijk zie ik dat als volgt: (Ik voeg nu niet teveel bijbelteksten toe. Dat komt later wel).
In de eindtijd, die je ruim moet denken, denk maar in enkele eeuwen, komt na vele jaren bij de gelovigen de idee naar voren, dat Christus' woord "VOLBRACHT" veel meer mogelijkheden opende, dan eeuwenlang is gedacht. De begrippen bekering en wedergeboorte krijgen weer inhoud. En in het begin van de 20 ste eeuw volgt dan een nieuw inzicht: dat de doop in en de vervulling met de Heilige Geest mogelijk is. Die idee wordt in de daatopvolgende anderhalve eeuw steeds meer gangbaar en geleidelijk aan ontstaat een groep van gelovigen, waarbij de idee van vervulling met de Heilige Geest gemeengoed is, terwijl ook de Geestesgaven en de Geestesvrucht binnen begripbereik komen. De duivel, die dan nog wel eens voor Gods troon verschijnt, als ongewenste gast, niet te weren, omdat hij brutaal op de plaats gaat zitten, waar de Geestvervulde gelovigen behoren te zitten ( zie Job en Zacharia)....bij de duivel onstaat een steeds ongemakkelijker gevoel, naarmate steeds meer gelovigen met hun gedachten de onzichtbare wereld bestormen en daar begrip voor krijgen. Tenslotte is het gewicht van deze steeds meerdere Geestvervulde gelovigen zo sterk geworden, dat Michael moed put, nu er zoveel kader aan het binnenkomen is, om de satan uit de hemel te verjagen.
Satan, op de aarde geworpen, ziet in, dat er nu geen ontkomen aan is om althans op de aarde alles en alles op éen kaart te zetten. Hij staat al zijn macht af aan een krachtige, occulte geest, die, op zíjn beurt, woning neemt in een mens met een krachtige menselijke geest, de antichrist. De antichrist op zijn beurt zoekt zich een schare van mensen uit, die vervuld willen worden met dezelfde onheilige geest, die hem bezielt.
Aan beide zijden is nu alles gereed voor de grote eindstrijd: - aan de ene kant een groot aantal gelovigen, vervuld met de Heilige Geest van God, met hun gedachtenleven helemaal in de heilige sfeer van God - aan de andere kant een groot aantal ongelovigen, gevuld met de onheilige geest van satan, met hun gedachten helemaal in de onheilige sfeer van de duivel.
Na zware inleidende gevechten, waarvan Openbaring 11 spreekt, is de tijd daar, dat de beide legers elkaar gaan ontmoeten in een geestelijke worsteling, waaraan geen kanonnen of zo te pas komen, maar alleen geestelijke krachten. Aan de kwade kant is alles helemaál gereed; de geduchte opperbevelhebber, de antichrist staat klaar om aan het gevecht te beginnen. Maar aan de goede kant is er nog het wachten op de Opperbevelhebber. En dan zijn er de bazuinen en de stem van de aartsengel en Christus komt terug om zich aan het hoofd van het goede leger te stellen. De strijd is snel beslist; De hemelse 'Jonathan' slaat de vijanden neer en zijn 'wapendragers' maken ze af, (naar een voorbeeld uit het Oude Testament). De Antichrist vaart gelijk ter helle, zonder zelfs te sterven. Zijn leger wordt gedood en gaat naar het dodenrijk in afwachting van het grote eindoordeel van Matth 25.
De satan staat er volkomen beteurterd bij. De Antichrist was zo hecht verbonden met de sterke occulte macht, dat hij die mee heeft genomen , de afgrond in. En de duivel had al zijn macht gegeven aan die occulte kracht. Dus:...hij heeft niets meer over. En nu is de tijd voor Michael gekomen. Hij had nog vele 'appeltjes met satan te schillen', zie Judas 9....en nu, eindelijk, is de tijd daar om satan te binden en in de afgrond te werpen.
En daar blijft satan dan ,gedurende een tijd, die symbolisch aangeduid wordt als 'duizend jaren'.
Het overwinnende leger van Jezus, de gelovigen, die werkelijk 'tot het gaatje zijn gegaan', krijgen nu hun beloning. Volgens Jesaja 32 v 1 beginnen zij, in een verheerlijkt lichaam, aan het lichaam van Jezus na zijn opstanding gelijk, leiding te geven aan het herstelwerk op aarde....de aarde, die na het falen van Adam en 'manninne' eens ooit, steeds verder is weggegleden van wat God voor heerlijkheid had bedoeld.
Op de aarde zijn misschien wel 95 % van de aardbewoners achtergebleven: - Christenen, die net níet 'tot het gaatje waren gegaan' - Niet-Christenen , die net niet tot die ultieme stap in dienst van de antichrtist waren gekomen. - ...en alles er tussenin.
Al die mensen krijgen een geweldige kans om- ongehinderd door de duivel, die immer zit te kniezen in zijn gevangenis- tot vol geluk met God, Jezus en de Heilige Geest te komen.
Maar er blijven altijd verstokte 'neezeggers'. Zoals eens 'Lucifer' in ongestoorde heerlijkheid, nochtans, volgens Ezechií«l 28 , besloot om 'Nee' te zeggen, zo zijn er ook nu nog mensen, die zich 'geveisdelijk onderwerpen', maar die in hun diepste innerlijk 'Neezeggers' zijn.
En aan het eind van de verrukkelijk periode, waarin de aarde zich heeft hersteld van een oord, waaraan veel ontbrak tot de lusthof, die God bedoeld had....en het op de aarde krioelt van de verloste en blijde mensen....wat dan.
Dan wordt de kerker van satan nog éen keer geopend...en volkomen onberouwelijk, razend na al die vele tijden van gedwongen nietsdoen, komt hij te voorschijn.
En dan worden de 'neezeggers' op aarde openbaar. Nu zij een opperbevelhebber hebben, scharen zij zich , boosaardig juichend, achter hun leider. Er blijft geen een potentií«le'neezegger' achter.
Maar wanneer zij zich verzameld hebben, is er de verwarring: "Wie is er baas; - de duivel, de grote verliezer van eerdere gevechten - of een van de 'neezeggers'....maar wie dan.
En in onderlinge strijd, verteren de laatste antigoddelijke krachten elkaar.
En dan is de aarde helemaal vrij van alles, wat slecht is. Al die slechte mensen uit het duizendjarig rijk, die altijd ondergronds waren en zich verrieden, toen satan ze met zijn bedrieglijke wijsjes naar zich toe lokte....al die boze mensen worden, volgens Ezechií«l 37 verzen 9-16...begraven, zodat nu helemaal niets meer aan het boze verleden herinnert en de tijd gaat aanbreken , dat aan de vorige dingen niet meer gedacht wordt...het komt eenvoudig niemand meer in de zin.(Jes 65 v 17).
Mathilde; je hebt nu waarschijnlijk vele nieuwe vragen. Ik had je wel tienmaal zoveel bijbelteksten kunnen noemen als ik gedaan heb. Maar dat komt dan wel bij volgende vragen.
En als iemand anders 'in wil stappen' met vragen....kom gerust.
Je had wat moeite met Filipp 2 v 12 en 13. Daar staat; "Daarom , mijn geliefden, gelijk gij te allen tijde gehoorzaam zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijne tegenwoordigheid, maar nu des te meer bij mijn afwezigheid, uw behoudenis bewerken met vreze en beven, want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt".
En dan gaat het jou om deze zinsnede: "....uw behoudenis bewerken..." En je vraagt: "Behoudenis is toch geen kwestie van 'werken' maar van 'genade'!?".
Ik denk, dat ik het beste een parafrase kan geven van wat Paulus hier samengedrongen zegt:
Lieve broers en zussen in Filippi. Wat waren jullie altijd kien er op, om precies volgens mijn aanwijzingen te handelen, toen ik nog bij jullie was, niet als ledepoppen, maar echt als levende, zelf denkende gelovigen. En nu ben ik weg, en het is niet zeker, of jullie me ooit zullen terugzien. Want ik zit in de gevangenis...en zelfs, wanneer ik eruit kom, dan nog...val ik op een keer weg als jullie raadsman. Ik ben een sterfelijk mens. Eén keer kom ik te overlijden en staan jullie er alleen voor. Maar.... het is toch ook niet belangrijk of ik bij jullie terugkom. Jullie behoren als zelfstandig deel van de wereldwijde gemeenschap van Jezus Christus op jezelf te kunnen staan, en dapper de vijand klop te kunnen geven in volkomen eendracht, (1 v 27).
En jullie behoren ook, wanneer ik er niet meer ben, aan de door mij namens God gegeven lessen vast te houden, die te blíjven gehoorzamen.
Jullie behoudenis is een zaak van het welbehagen van God. En zijn welbehagen houdt dit in: God is er altijd op bedacht om alle mensen de weg te wijzen naar hun eeuwig behoud. Alles doet Hij in de mensen, die naar Hem willen luisteren: Hij richt hun wil er op om zijn paden te gaan. Hij wekt hun kracht op om daden te doen , om ook werkelijk met zijn beloften in Onze Heer Jezus Christus aan de slag te gaan. Wat is dat bemoedigend en vertroostend!
Maar nu even het koppie erbij!
Iemand zou kunnen denken: "Nu ga ik maar stil zitten wachten, tot Gods genade en zijn welbehagen mij tot zijn wonderbaar licht en leven leiden".
Maar ho ho; zo is het niet. Stel, dat je dadenloos zou gaan zitten afwachten; weet je, wat dat in feite is?! Dat is ten diepste het tegenwerken van Gods goede plannen met ons. Want onderdeel van die plannnen is : onze eigen actie, gebruik maken van de krachten en vermogens, die Hij ons ter beschikking stelt uit genade.
En actie onderstelt: werken...werken....werken. Als je dus werkt aan je eeuwig behoud, blijf je daarmee bínnen de genade van God. Als je Gods water maar over Gods akker laat lopen, dan sta je Gods genade tegen.
Maar wat houdt 'werk uw behoudenis' nu feitelijk in. Dat is : pal staan in lijden en strijd, zoals ik toch zelf ook doe, (1 v 19). En jullie volgen toch in gehoorzamheid mij na. Welaan; wees dan ook bereid in lijden en strijd mijn voorbeeld na te volgen.
Maar werk niet aan je behoudenis met een aardse wilskracht, zonder geestelijke achtergrond. Nee; werk aan je behoudenis met vreze en beven. Je vraagt aan mij, wat 'vreze en beven ' inhoudt. Wel: dit: wees zó bezig: - eerbiedig, vol ontzag - nauwgezet, waakzaam - bezorgd om te zondigen; je hebt een mooi wit kleed ontvangen om je te kleden, ga daar geen vlekken op morsen -bezorgd om verloren te gaan; laat je dat grote geschenk niet uit de handen rukken door allerlei omstandigheden van zorgen om levenonderhoud enz enz - en vooral: verlies nooit God uit het oog, omdat je zo bezig bent met werk voor Hem, dat het werk voor Hem eigenlijk je gód wordt. Wees altijd ijverig om Hem te behagen; níet om je eigenliefde te strelen.
Dús: werken vóor God is deel van zijn genade óver je.
Ik hoop, dat je hier iets mee kunt Deidre. Dit hele schriftgedeelte is van totaal belang voor hier en voor nu en voor ons.
Je vraag staat hier echt wel goed hoor. Je had deze ook bij 'persoonlijke problemen' kunnen plaatsen en dan had je een heleboel lieve reacties en gebeden van jonge gelovigen uitgelokt. Maar je hebt hem op het subforum van een 81-jarige geplaatst en die is ook van plan om je vol liefde te beantwoorden.
Eerst even dat idee van 'waardeloos te zijn'.
Psalm 17 v 8 zegt: "Bewaar mij , als de appel van het oog". Mensen, die in de Heer Jezus geloven en daardoor ook geloven in God en in zijn Heilige Geest , zijn de oogappel van God.
En je weet uit het gewone spraakgebruik, dat een moeder, die tegen haar dochter zegt: "Oogappeltje van mij", bij die dochter een gevoel van geluk en veilige geborgenheid wekt.
Niem....je houdt van de Heer God...en Hij slaat jou nauwkeurig en liefdevol gade. Maar wat ben je dan toch waardevol in zijn oog.
Hij, die aarde en hemel schiep en die dag aan dag draagt door het woord van zijn kracht, (Hebr 1 v 3), ziet jou helemaal niet als een Niem, maar Hij kent alle 'ins' en 'outs' van jouw wezen en zegt: "Kostbaar ben je in mijn oog". Jesaja 43 v 4 zegt immers: "Kostbaar ben jij in mijn ogen en hooggeschat en geliefd..."
En Niem....is het geen heerlijk idee, dat de Heer die goede dingen van jou zegt.
Maar nu even een wat somber register opentrekken: God heeft een vijand, die ook een vijand is van alle mensen, maar toch wel in het bijzonder van de mensen, die de Heer willen dienen. De naam van die boze, machtige vijand, die echter niets te betekenen heeft bij de ALMACHTIGE God, is : satan.
En al heeft hij in feite niets te betekenen...de duivel is altijd op zoek naar mensen om ze onzeker te maken. En wanneer hij ze onzeker heeft gemaakt, is hij toch wel erg lastig.
En daarom die gedachten: "O....ik ben helemaal waardeloos".
Maar Niem; nu eerst even dat nare gebeuren van toen je zeven was. Door de grote aandacht, die er tegenwoordig aan dergelijke dingen geschonken wordt, heeft de duivel er een vervelend wapen bij. Hij kan mensen obsederen door wat er in het verleden gebeurd is. Hij fluistert ze dan in: "Dat litteken uit je prille jeugd gaat nooit meer weg, vreet steeds dieper in". Maar de Heer zegt: "Ik maak alle dingen nieuw".
God kan de herinnering aan wat ooit gebeurd is, zo aanpakken, dat je er totaal geen remming meer van hebt. God wil je alle jaren vergoeden, die 'de kaalvreter' heeft kaalgevreten, (Joí«l 2 v 25).
En wat je 'zelfbevrediging' betreft; je begrijpt, dat het voor een oude meneer geraden is, om daarover met terughouding te spreken.
Maar kijk, wat ik enkele postings hiervoor aan Rijn schreef. Want in beginsel zijn de problemen van jongens op dit gebied zodanig, dat zij veel aanrakingspunten bevatten voor de problematiek bij meisjes.
In het kort nog even, wat ik aan Rijn schreef: "Sta er ontspannen tegenover. Vertel het zonder terughouding aan de Heer Jezus. Geef aan God een zekere tijd om die zaak op te lossen. Raak niet direct in een kramp, als het niet op stel en sprong gebeurt".
Niem; ik had je nog veel meer willen schrijven. Maar mag ik dat bewaren tot volgende postings van jou.
...waarschuwing tegen de film "the passion iof the Christ'.
Dag Hijo,
Nee...ik ben nog niet naar die film geweest. Maar wat die mevrouw Emmerich betreft, kan ik nu al wel zeggen, dat 'dit van haar' van mij allemaal niet zo hóeft!....
In de Winkler Prins lees ik hierover; Stigmatisatie heet een verschijnsel, dat zich in zijn volledige vorm alleen bij Katholieken voordoet... En dan volgt een heel artikel, met nog klein geschreven nadere toelichtingen erbij. Maar dat kan je allemaal nalezen in elke encyclopedie, waarvan je er toch zeker enkele exemplaren zult kunnen inzien in elke bibliotheek.
In de loop der eeuwen werd er bij ca 330 personen stigmatisatie vastgesteld, van wie er 60 door de Rooms Katholieke Kerk heilig of zalig zijn verklaard. (Ook een zinsnede, die ik uit de overvloed van gegevens er zo even uitpik). Men wijst wel eens naar de apostel Paulus, (Galaten 6 v 17): "Overigens valle niemand mij lastig, want ik draag de littekenen van Jezus in mijn lichaam".Maar ongetwijfeld bedoelt de apostel hier: "Maak het mij nu toch niet al te lastig en te verdrietig in de evangeliedienst door gehoor te geven aan allerlei stuitende dwaalleer. Ik heb toch al zoveel littekens op mijn lichaam, gevolg van al die geselingen enz om Jezus' wil . Ik hoef er echt geen krassen op mijn ziel bij te hebben door jullie voortdurend wegdwalen".
Paulus was zo afmattend , rusteloos dienend bezig voor Jezus. Hij had echt geen gelegenhheid om in allerlei mijmeringen wonden op zijn lichaam, herinnerende aan het kruislijden van de Heer, te cultiveren.
Het is goed Hijo, om aan het eind van onze aardse loopbaan gekomen, onze eigen lichamelijke, zielse of geestelijke littekenen als ridderorden te kunnen dragen.
Ik zie geen verband tussen de film, waarover ik op dit moment alleen gelezen heb en de door jou genoemde dame uit de achttiende eeuw.
Daag Ger
Naschirft; later heb ik die fim zélf gezien en ik heb vastgesteld, dat het eigenlijk alleen maar een 'naspelen'van de visioenen van die mevr Emmerich was. Verschillen: - al op de weg van Gethsemané naar het Sanhedirin wordt Jezus bloeden verwond. Hiervan heeft de bijbel niets. - op Golgotha wordt Jezus pijnlijk uitgerekt om de nagels in bepaalde voorbewerkte holten te steken. Hiervan heeft de bijbel niets. En verder zijn vreemde voorvallen aangetekend, de duivel, die Jezus in Gethsemané allerlei moeilijkheden geeft, allemaal in strijd met het bijbelverhaal en dat van de essentie berovend..En dan al die dingen uit de bijbel, die niet vermeld zijn Nu ja....de film, is al weer lang voorbij. Er was een slimme, Amerikaanse sensatiecampagne omheen. Vergeten maar, de hele handel G
Raad aan een pas begonnen echtpaar, tevens pas-begonnen Christenen.
Dag Stefanie,
Nou zeg; jij maakt er werk van. Ik vraag: "Wil je niet de een of andere vraag stellen" Ik doe zelfs een plagerige suggestie aan de hand. Maar wat er toch aan vragen uitkomt!...ik sorteer ze even zo, dat ze al een beetje 'antwoordrijp' zijn:
- mijn man Pieter en ik zijn beginnende Christenen. Is er nu voor dat soort mensen ook geen gelegenheid om blij uit te gaan. Hoe sluiten we ons eens aan bij jonge echtparen , die Christen zijn - vroeger gingen we nog al eens naar de kroeg, waar mijn man altijd heenging. Zouden wij daarmee maar weer beginnen - mijn kroeg, waar we samen ook wel eens kwamen, is geen optie....dat is een 'gothic'kroeg. - wat moeten we nu toch eens doen op zaterdagavond. We hebben geen geld te makken, dus het kan niet eens. Maar je zit je zo te vervelen hè¨ - er moeten toch ook jonge Christenmensen zijn, waarmee we zouden kunnen omgaan. Maar hoe ontmoet je die - en daar komt iets vervelends bij: ik kan geen vrienden maken...ik heb dat niet in me - Pieter, mijn man, heeft dat wél en die komt in een kerk. Nou, dan zou je zeggen :" Kat in 't bakkie", maar in die kerk 'moeten ze 'm niet, het zegt zogezegd geen 'click' - maar er zit nog een probleem bij mij: ik ben dikwijls bot en onvriendelijk tegen anderen, ik kan niet 'open zijn'. Ik ben altijd sjago of gemaakt glimlacherig, vréselijk gewoon. - in feite ben ik harstikke eenzaam.
Nou Stefanie; ga er maar aan staan.
- allereerst; er zijn genoeg leuke, jonge echtparen om heel gezellig mee om te gaan. In onze kerk is een afzonderlijke club voor 25 plus, allemaal inhoudvolle , jonge echtparen, die soms een weekend naar een boerderij ergens gaan om lekker te eten en excursies te maken en eindeloos te praten. Het bestaat dus wel. Zoiets zal er in andere gemeenten ook zijn. - die kroegen van jou en van je man....ga daar nu niet meer heen. Een gothicbar met al die witgeschminkte koppies- of is dat tegenwoordig niet meer zo- je weet zelf, dat je daar op de duur niet van opknapt . En die meer gewone kroegen van Piet....nou; dan zát je daar aan die tap te hangen; maar bóuwde dat nu...hè nee; daar niet meer naar terug.- En dan: de fortuin zit jullie niet mee; schraalhans is op het ogenblik bij jullie keukenmeester, 'de lamp hangt zogezegd voorover'. Zaterdag zou je wel uit kunnen gaan. maar een avondje 'van kroegie naar kroegie '- en dat wil je ook niet echt meer- kost al gauw vijftig euro. Maar ik ken een instantie in Putten: Stichting Opwekking. Die geven een blaadje uit: de Gele Gids- tenminste dat hébben ze gedaan- met allemaal adressen erin van koffiebars op zaterdagavond en van samenkomsten op zondag. Dat hoeft toch ook weer geen schatten te kosten. Daar ontmoet je leuk volk. - Piet kan zich wel aansluiten bij andere mensen, maar jíj hebt dat niet. Piet heeft dan nog weer tegen, dat hij 'niet goed ligt' in de kerk, waar hij nu is. Laat hij nu eens in die 'Gele Gids' kijken. Wie weet, staat daar een adres in, waar jullie dicht bij wonen. Ga je daar toch eens kijken! 't Zou wel wonder zijn, wanneer ze Pieter daar nu ook 'niet goed vonden liggen'. - maar jij hè; die remmingen, waardoor je altijd weer bevriest, wanneer een andere jonge vrouw troostend haar arm op je schouder legt. Je kan de geestelijke liefde van anderen niet áan. Terwijl je eigenlijk snikkend bij die ander weg zou willen kruipen, doe je bot, onvriendelijk of sacherijnig. Je hart dorst naar liefde, maar er is iets in je, dat je ervoor doet wegkruipen.
Stefanie; wat doen wij nu allereerst? Alle meelezenden vragen om mee te bidden. Want ik weet het: er zitten zulke lieverds onder. Die zitten nu met tranen in de ogen te denken: "Ach gunst, die schatten. Wat zou ik ze willen troosten. Weet je wat; ik ga voor ze bidden".
En dan: ook samen, hier en nu, leggen we het hele complex aan de Heer voor:
"Heer....U weet al die dingen van Pieter en Stefanie. Heer, wilt U geven, dat ze iets met die suggestie doen om er eens op uit te gaan, hun licht zo eens hier en daar op te steken. Wilt U ze vrienden leren kennen, jonge, sterke , fleurige echtparen, die veel betere dingen weten dan alle gothic- en andere kroegen.
Heer....en wilt U allereerst naar die blokkades omzien bij Stefanie. Wilt U een begin maken met het opruimen van al die in het verleden gewortelde frustraties.
Dank U Heer".
Stefanie; ik had meer willen zeggen. Maar ik heb het idee, dat het voor dít keer genoeg is.
Jou noem ik Talita. Ik houd niet zo van 'Talietjuh', dat 'juh' staat me niet aan. Mensen, die de Here Jezus beginnen lief te hebben, beginnen gelijk al een beetje te groeien en ook hun codenaam op 'Heavenly quality ' voldoet dan eigenlijk al niet meer aan wat ze bezig zijn te worden. En zeg nou zelf: 'Talita' klinkt toch heel goed. Natuurlijk mag jij je codenaam aanhouden hoor.
En dan nog zo iets, Talita: je denkt een stomme vraag te stellen. Maar ik vind die vraag helemaal niet stom. Je vraagt eigenlijk: "Kan de duivel je depri of down of sacherijnig maken?"
Nou: met de duivel is alles mis, maar met die vraag is 'niks mis'.
De duivel , de vijand van God, wil precies andersom doen dan God. Hij is de grote 'andersommer'.
De Heer God wil Talita vol liefde , blijdschap, vreugde en vriendelijkheid maken, een en al goedheid en trouw, vol lankmoedigheid, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Dus wat wil de duivel...och ik noem het nu allemaal maar niet, maar de vijand van God wil alle mensen zó maken, dat ze alle anderen gaan haten, dat ze knorrig en sacherijnig en bits worden en al die lelijke dingen meer.
En wanneer jij Talita, jezelf afvraagt: "Hoe komt dat nu. Ik probeer bij de Heer Jezus te horen, maar ik voel me soms zo terneergeslagen. En ik ben ook dikwijls zo sacherijnig. Laatst zei ik tegen mijn moeder, toen ze mij vroeg om het een of ander in de huishouding te doen: 'Mens...doe het zélf!' Ze was zo verdrietig, dat ze niet eens boos werd".
Talita; de duivel heeft best wel gezien, dat jij de kant van de Heer Jezus uit wil gaan,. En hij probeert dat uit alle macht te voorkomen. Daarom beïnvloedt hij je stemmingen, want dat kan hij heus wel. Maar weet je, wat je doen kunt?
Je kunt alles gewoon tegen de Heer Jezus zeggen. De bijbel zegt: "Laten al je noden door gebed , met smeking, onder dankzegging, bekend worden bij God", (Filipp 4 v 6).
Er staat: - al je noden...: ik heb het idee- maar ik kan het mis hebben- dat je nog heel jong bent, misschien maar vijftien jaar. Maar de nare dingen, die je vertelt, zijn echt: NODEN. - bidden, maar niet met een vaag idee, maar echt met de vrolijke moed: ik ga naar een goede, sterke, almachtige vriend. - smeken; niet zo'n beetje zeggen: wég gedeprimeerdheid, maar echt 'er kracht achter zetten' - dankzeggen: gelijk al weten, dat God en Jezus 'er werk van gaan maken' en dat de oplossing er in beginsel al ís. Zouden wij het zo samen even proberen:
"Lieve Heer Jezus...hier zijn we samen: Talita en Ger. U kent de makkes van Talita, haar verslagenheid soms, hoewel ze dat helemaal niet wil...en die verlammende downheid en dan weer dat 'scherrebekkerige', terwijl ze zo graag licht wil verspreiden.
Lieve Heer...wilt U een begin maken met uw kind Talita daar af te helpen...dat ze gauw iets gaat merken.
Dank U Heer".
En ga je op die manier nu ook zelf bidden Talita. Hoor ik nog eens van je.
Want misschien bén je helemaal niet humeurig...is het gewoon een belangstellende vraag. Maar ik denk toch, dat er meer achter zit.
Waarom zou ik van alles over de toekomst moeten willen weten ?
Dag Mathilde,
Wat een heerlijk nuchtere vraag; schiet je er nu eigenlijk veel mee op, wanneer je alles over de toekomstige dingen zo goed weet.
Inderdaad Mathilde; een soldaat schiet er niet mee op, wanneer hij allerlei interessante dingen weet over de krijgsgeschiedenis. Hij behoort de goede wapenen te hebben om zich voor te bereiden op de strijd, die hij gaat voeren.
Voor jou is heel belangrijk: bekering. Mogelijk zul je zeggen: "Ger...ik ben allang bekeerd", maar bekering is een levenslang voortgaande oefening. Ik schijf daar over in 'Bijbelstudie', ook op 'VhG', een afzonderlijk topic.
En na de bekering of eigenlijk tijdens dat levenslange proces van bekering, is er dan zoiets heerlijks! Door de trouwe en toegewijde lezing van de bijbel, word je wedergeboren, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en blijvende woord van God, (1 Petrus 1 v 23).
En daarna kan je je verder voorbereiden, door op zoek te gaan naar 'de vervulling met Gods Geest', en zo strijdbaar te zijn in de moeilijke tijden, die, op geestelijk gebied, zeker komen gaan.
Mathilde, er is hierover zoveel te zeggen. Kom nog eens gauw terug met opvolgende vragen.
Waarschuwing tegen allerlei raar, pseudo-christelijk gepraat
Dag Deidre,
Wat stuur je mij nu toch voor een eng stuk. Leg toch gewoon naast je neer! En wat ik je nu vraag, is geen- nog zo zachte- berisping, maar alleen een vriendelijk verzoek: Stuur mij niet meer van die lange, dwaze stukken. Ze werken eigenlijk 'vervuilend ' op mijn antwoorden in. Zo licht verwarren de mensen iets, wat ik geschreven heb als antwoord met zulke uitvoerige citaten uit geheel andere hoek.
Want wat hier staat, lijkt wel ergens op Gods woord, maar het is niet pluis. Al dergelijke fantasterijtjes behoren wij te mijden.
De apostel Paulus zegt wel: "De gedachten van satan zijn ons niet onbekend", (2 Corinthe 2 v 11), maar dat houdt niet in, dat wij allerlei pseudo-christelijke verhalen maar als zoete koek zouden moeten opeten.
Deidre, houd jij je nu maar bij Gods woord. De bijbel zegt, dat wanneer mensen er van alles aan toevoegen... "...God aan die persoon zal toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn", (Openb 22 v 12).
En denk bij je gebeden maar niet: "Is mijn wapenrustig wel in orde. Kan mijn engel mij wel helpen" en al die andere fratsen meer.
Wat ik Manuela al heb gezegd, dat zeg ik ook tegen jou: "Zoek in je jonkheid frisse, gezellige jongelui op, met ook een hart, brandend van liefde voor de Heer Jezus. En zing en jubel de Here van harte, zoals ook staat in Ef 5 v 18 en 19: "Wordt vervuld met de Geest, en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen en zingt en jubelt den Here van harte..."
En al die opgewonden, meestal Amerikaanse verhalen ....ga je die een beetje uit de weg Deidre?
O ja; als er iemand vraagt: "Waarin waren die verhalen dan fout" dan kan ik er altijd nog wat dieper op ingaan. Maar de hoofdzaak blijft: "Lees de bijbel, bid elke dag Als je groeien wilt".
Wat heb jij leuke vrienden en vriendinnen zeg. Die ene vriend bijvoorbeeld, waarover je in hoofdzaak schrijft, die jongen komt alleen maar bij je om weer eens te vertellen, hoe ellendig hij er aan toe is. En dan zijn er ook rissen kennissen op school, die allemaal aan jou vertellen, welke zelfmoord- en andere neigingen ze alzo hebben.
Manuela; wanneer jij nog op school zit, dan kan je toch hoogstens een jaar of achttien zijn. En ik weet van jou aan de hand van wat je aan mij vertelde, dat je nog allesbehalve 'vast bent gefundeerd bent in het geloof'.
En dan geven al die mensen jou zulk een zware last te dragen.
Manuela, ik ben nu echt even in zorg om jóu. Jonge gelovigen zouden eigenlijk alleen blij moeten zijn met de Heer; op grote toogdagen samen met tienduizenden andere jonge Christenen de Heer mogen bejubelen; in kleinere samenkomsten, maat toch altijd nog met vele jongeren, de Heer mogen loven en grootmaken en aanbidden en prijzen.
Kan het ook zijn Manuela, dat je een beetje onder te zware druk leeft door al die wanhoopverhalen, die je aan moet horen. Manuela; allereerst een advies voor jou: zoek de nabijheid van een heel stel jongelui op, die ook zeggen: "Wij willen gáan voor Jezus". Het soort jongens en meisjes, dat zo echt lekker blij kan zingen: "Jezus...wij vieren, dat U overwon..." en al die heerlijke strijdliederen, die er verder zijn.
Gisteren stond ik nog in een groep van 500 mensen, die met deze en andere liederen de overwinning van onze Heiland vierden met Pasen. O, wat voelt zelfs een oude rot zich dan nog lekker opgepept.
Maat jij hebt dat nodig als brood.
Mag ik jou een raad geven voor al die steunzoekende jongens en meisjes om je heen.
Kun je niet gewoon dat versje voor ze zingen: "Lees de bijbel, bid elke dag Bid elke dag, bid elke dag.
Lees de bijbel , bid elke dag Als je groeien wilt".
En wanneer ze vragen: "Wat is dat nu voor een antwoord?" zou je zoiets kunnen zeggen als: .............. "De bijbel bevat de woorden van God, die een miljoen maal beter zijn dan mijn woorden. Je moet niet lukraak zowat gaan zitten lezen. maar er zijn heus wel handleidingen, waardoor je geholpen wordt bij dat lezen. En ik wil in ieder geval dit zeggen: 'De woorden van de Heer zijn zuivere woorden', (Psalm 12 v 7) Waarom voortdurend bij mij aankomen , die toch ook niet zoveel weet. Ga rechtstreeks naar Hem, die álles weet. "Gods weg is volmaakt; des HEREN woord is zuiver", (Psalm 18 v 31) (Psalm 33 v 4): "Des HEREN woord is waarachtig" Wil jij ook hebben, dat...: 'Jóuw hart trilt van blijde woorden", ga dan naar de Heer' "., (Psalm 45 v 2).
O Manuela, je zou nog veel meer tegen hen kunnen zeggen. Maar jij en ik zijn toch in gesprek. laat het niet bij deze brief van jou. Vind je, dat mijn antwoord niet bevredigend was, kom dan terug, vul je vragen aan.