Nog even terug naar het openingsartikel van Sophie. Daarin komt het Oude testament er wat schraaltjes af.
Zo zegt ze, dat het Oude testament geen blijde boodschap bevat. Maar het oude Testament is al helemaal vol van Jezus Christus en zijn glorieuze toekomst. En blijde teksten...!!! ...denk alleen eens aan Spreuken 4 v 18: "Want het pad van de rechtvaardigen is als het glanzende morgenlicht, dat steeds helderder straalt tot de volle dag'. Dat alleen al is toch zo vol moedgeving voor al die mistroostigen, die in diepe duisternis van depressie wandelen; die wetenschap, dat er een pad is, dat steeds helderder wordt, tot de volle zon alle schaduwen verdrijft.
En van die feestelijke teksten zijn er in het Oude testament honderden.
Men wordt in het Oude Testament star en stijf, schrijft Sophie. Maar wanneer je Oude testament en Nieuwe Testament als een eenheid ziet en het Nieuwe Testament ziet als de onthulling van wat reeds in het Oude testament aanwezig was in min of meer verhulde vorm, dan kan je zo blij worden. Neem alleen eens Jesaja 40 v 1: " Troost, troost mijn volk, zegt jullie God , Spreek Jeruzalem, (de gemeente) moed in, maak haar bekend dat haar slavendienst voorbij is, dat haar schuld is voldaan....". Wanneer je dat leest in verband met je weten, dat Jezus die schuld heeft voldaan, dan ben je zo getroost.
In het Oude Testament ging het om 'werken der wet', schrijft Sophie. Maar ook toen was het eis, dat het innnerlijk, de menselijke geest erbij betrokken moest zijn.
Sophie zegt wel rake dingen, maar ik ben zo blij met de bijbel als geheel. Voor mij rijst er uit beiden- Oude plus Nieuwe Testament- tezamen een geur van heerlijke harmonie op.
In het kader van deze gedachtewisseling zou ik willen wijzen op Lukas 22 v 32: (uit een ernstige waarschuwing die Jezus aan Petrus geeft): " Als jij eenmaal tot inkeer gekomen bent, moet jij je broeders versterken"
Jullie kennen allemaal de ruimere geschiedenis , waarin deze woorden zijn ingebed: Petrus is allang bekeerd, hij heeft grote daden en geweldige uitspraken gedaan. maar er is nog veel zelfoverschatting in zijn wezen en een duidelijke onderschatting van eigen zwakheid , ja zelfs verdorvenheid. Dit zal enkele uren later leiden tot zijn diepe val in de verloochening.
En Jezus wijst hem nu op de inkeer, waartoe hij later zal komen, een term met een diepere betekenis dan het woord 'bekering' van de NBG.
Petrus is wél bekeerd in zijn menselijke ziel, dat is: verstand, gevoel en wil. Maar die bekering is nog niet doorgedrongen tot zijn menselijke geest, zijn 'inner person', door de bijbel dikwijls uitgedrukt als 'het hart'.
Wanneer dringt die bekering nu door in Petrus'geest. Ik denk, dat dit in beginsel al is begonnen te gebeuren op het moment van diep berouw en bitter schreien na zijn verloochening.
En ook Petrus' bescheiden opstelling, ons geschetst in Johannes 21 v 15- 23 wijst er op, dat de bekering deel is aan het worden van zijn diepste wezen.
Wij allen hebben, evenals Petrus, een diepere bekering nodig. Daarop wijst ook Hebr. 6 v 1, waar 'bekering van dode werken', NBG, 'afkeer van daden, die tot de dood leiden', NBV. als éen van de fundamenten van het geloof wordt aangeduid. Dat 'voortgaande bekering' een volkomen aanvaard begrip is, kan iedereen uit eigen geloofsleven beamen, naar ik aanneem. Ik ben al een oude man, deed in 1942 als 19-jarige belijdenis, beleefde in 1959 een 'revival' en begon toen meer ernst met alles van het geloof te maken, maar ben nog dagelijks bezig om bij te stellen, daar waar de Heilige Geest mij op tekortkomingen wijst. Trouwens, Petrus moest zich ook nog telkens bijstellen en zal dat zeker gedaan hebben na Paulus' berisping, (Galaten 2 vanaf v 11). Lees de bijbel, bid elke dag. 1 Petrus 1 v 23 leidt je tot wedergeboorte. Diepere bekering en wedergeboorte zie ik niet los van elkaar.
Zelf heb ik, door Gods genade en het onderwijs van anderen, de doop in de Heilige Geest mogen ervaren. Maar onder al die heilsdaden van Gods wege ben ik toch onder zijn betrouwbare leiding nog steeds bezig om te werken aan mijn voortgaande bekering.
Ik hoop door deze woorden mijn broers en zussen in de Heer te hebben mogen dienen en- zo mogelijk- versterken.
Antwoord op een brief van een blij meisje, dat eindelijk vrede heeft in Jezus
Dag .......,
Wat een lieve, blijmakende brief!
Goed er is nog wel het een en ander: - je hebt nog onbeantwoorde vragen - je zit nog wel eens achter je pc met een verdrietig gezicht - je denkt nog wel eens spijtig terug aan je domheden als 15-jarige met het chatten enz .... Maar nú!!: - je bent 19 - er worden zoveel woorden in preken en zo gezegd; er zijn zo veel lieve ervaringen; en daarachter de Heer, die je resterende wonden balsemt met geneeskracht - dat heerlijke weten: "Ik ben ten goede veranderd" - die zekerheid: de antwoorden komen op Gods tijd - die nare gedachten van vroeger; zo hevig als toen komen ze niet meer terug - o....die verrassing: ik kan al nuttig zijn voor de Heer...ik kán iets...ik kan mimespelen en alles wat ik heb meegemaakt, kan ik in dat mimespel leggen!
Talitha; wat góed allemaal. Ik sla je met blijdschap gade.
Zit maar niet meer met een spijtig terugdenkend gezicht achter die pc. Ikzelf huil ook wel eens achter mijn pc. Maar dat is om aangrijpende vragen en dan geeft de Heer mij weer een antwoord voor de zielen-in-nood. En dat zijn toch ándere tranen.
In die cruciale jaren van vijftien tot negentien 'overeind gebleven' , alleen maar door de bijstand van de Heer. ................ En nu komt er even een wat moeilijk voorbeeld: Een heel erg spastische jongen wilde zo graag meedoen aan de trialton, ( de zwaarst denkbare sport). Zijn vader, een goede atleet, 'hielp' hem: - zwom voor het bootje waarin de gehandicapte - fietste, met de gehandicapte in een soort draagstoel vóor zich - duwde de invalidewagen van zijn zoon tegen een helling op. - enz. En....de hopeloos gehandicapte 'won'!!!...volbracht in ieder geval de trialton. .............. Je begrijpt het al: hoever we ook komen: - met bekering en wedergeboorte - met de vervulling met de Heilige geest - met het gebruik van de Geestesgaven - met het ontdekken van de Geestesvrucht.... alles is uiteindelijk 'genade van God'.
Híj is het die ons karretje door de hele trialton van het leven trekt; alleen met dit verschil: - wij beginnen inderdaad als 'bedelaars' -....en wij eindigen als koningen. Maar we zijn niet trots over dat 'koningschap', maar weten dat alles vrije gunst is van hem, die hij voor alle mensen heeft weggelegd. maar wij moeten wél 'ja' zeggen. ................. Nu weer verder: O ja; ik ken het, al die ideeën, die je peurt uit preken, al die dingen die gebeuren en waarvan je bemerkt dat alles meewerkt ten goede degenen die geloven, (Romeinen 8 v 2. "Wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede". Alle mensen zijn geroepen: "De roep van de boodschap (van het heil in Christus) klinkt over heel de aarde, de woorden ervan tot de uiteinden van de wereld". (Romeinen 10 v 1. Gelukkig de mens, die te rechter tijd 'ja' zegt tegen die roep, zoals ook jíj hebt gedaan.
Ik weet ook van verandering, van de heerlijke blijdschap om 'nuttig te kunnen zijn voor de Heer'. Er is een tijd geweest dat ik allerlei delen van de wereld zag, bergen beklom, op wilde rivieren vaarde, (voer),maar toen was er vaak het idee: "Dien ik hierin optimaal de Heer" Mijn wilde sprongen raakten gedaan, mijn leven schrompelde in tot de omvang van nú, (op mijn studeer achter de pc onder andere). Maar ik voel mij zo gelukkig.
En ik kan mij voorstellen, dat jij heel erg blij bent dat je met 'mimespelen' iets kunt 'betekenen'.
Talitha....op 1 januari wens ik het jullie allemaal. Maar nu vast: Veel heil en zegen in het nieuwe jaar".
In Jezus Christus maakt God ons klaar tot al het goede.
Hallo Stefan,
Jij begreep onderstaande tekst niet. (Hebr. 13 v 20)
"De God nu des vredes, Die de grote Herder der schapen, door het bloed des eeuwigen testaments, uit de doden heeft wedergebracht onze Here Jezus Christus, Die volmake u in alle goed werk, opdat gij Zijn wil moogt doen; werkende in u hetgeen voor Hem welbehagelijk is, door Jezus Christus; Dewelke zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid
Er is nu een nieuwe bijbelvertaling voor de vlaamse en nederlandse lezers. Die heeft:
"Moge de God van de vrede, die onze heer Jezus, de machtige herder der schapen, door het bloed van het eeuwig verbond uiit de wereld der doden heeft weggeleid, u toerusten met al het goede, zodat u zijn wil kunt doen. Moge hij in ons datgene tot stand brengen, wat hem welgevallig is, door Jezus Christus , aan wie de eer toekomt, tot in alle eeuwigheid. Amen".
Nu kan ik mij voorstellen, dat je zegt: "In de meest hypermoderne vertaling begrijp ik het nog niet".
En je hebt alweer gelijk.
Mag ik dan nu eens, naar beste weten, een parafraze geven. Kijk je nauwkeurig mee Stefan, of die parafrase redelijk blijft: .................. Ik, ( de schrijver van de Hebreeënbrief) wens u van harte toe, dat God u toerust met al het goede, zodat u Gods wil, (die tevens de wil van Jezus is) kunt doen. Onze Heer Jezus is het grote, Goddelijke werktuig , waarvan God zich heeft bediend om de basis te leggen voor alle verdere heerlijke mogelijkheden. Onze Heer Jezus Christus is de machtige hoofd-herder van alle gelovigen. Hij verwierf die bevoegheid door zijn offer, voorgesteld door zijn bloed. God heeft eerst vrede gemaakt door het offer van ziijn zoon te aanvaarden als genoegzaam voor alle zonden van alle mensen, die dit offer zouden accepteren voor zichzelf, niet met hun intellect, maar met hun hart. Daarna heeft God Onze Heer Jezus Christus teruggebracht uit de doden; hij heeft Jezus laten opstaan tot nieuw, eeuwig leven. En daarna heeft God gezegd, dat Jezus , boven alle geestelijke leidslieden van zijn volk verheven, de opperherder zou zijn. En nu, in deze trijd, die wij nu meemaken, wordt door Jezus Christus al het goede tot stand gebracht, ( door God de Heilige Geest), waardoor wij innerlijk steeds meer op de Heer Jezus gaan lijken. Aan Jezus komt alle eer toe en tot in alle eeuwigheid zullen wij die eer aan hem geven. ................... Wat zeg je Stefan; heb je wel in de gaten, dat ik de komma achter 'weggeleid' verplaatst heb tot achter 'verbond'. O Stefan ,wat ben jij slim. Maar een heleboel bijbelvertalingen doen dat ook en je krijgt echt een betere zin. Wat zei je Stefan?: "Begrijp je het nu nog niet".
Het is ook een moeilijke, samengebalde tekst. Maar bekijk hem nog eens.
In de moderne charismatische beweging geloven velen dat iedereen die met de Heilige Geest Vervuld wordt, in tongen moet spreken. Het hoeft ons niet te verbazen dat sommige mensen tengevolge hiervan vertwijfeld naar zon bewijs zoeken. Een jonge man lag urenlang op de grond te smeken om deze gave. In een ander geval werd iemand aangeraden door mensen van de charismatische beweging om steeds maar weer het woord Halleluja te herhalen totdat de tongentaal zou doorbreken. In beide gevallen ontvingen deze mensen wat ze zochten. Een latere toetsing bracht aan het licht dat in beide gevallen een demon was binnengekomen, die tongentaal had geleverd.
Het is tégen de Schrift, en dientengevolge een satanisch bedrog, om te geloven dat iedere Christen die met de Geest vervuld wordt in tongen moet gaan spreken. Volgens 1Cor. 12:30. Vandaag de dag zijn deze theorie een praktijk tot een weg geworden waarlangs de menselijke persoonlijkheid geopend wordt voor demonische beïnvloeding. Hoe beslissend is het daarom dat we alles beoordelen", en het kwade mijden in al zijn vormen (1 Thess. 5:21-22). Paulus zet in de Corinthe brief hoofdstuk 12-14 uiteen, aan het begin van zijn verhandeling over de geestesgaven, het contrast tussen enerzijds de geestesgaven en anderzijds het vroegere dienen van de stomme afgoden (1 Cor. 12:2). Die afgodendienst was met demonie verbonden (1 Cor.10:20), en Paulus wilde zijn lezers bewaren voor ieder spreken van een valse geest.
Samenvattend stelt hij dan vast: niemand, die door de Geest spreekt, vervloekt Jezus, en niemand kan Jezus Heer noemen dan door de Heilige Geest (1 Cor. 12:3). Als Gods Geest spreekt door een mens, zal hij altijd betuigen dat Jezus Heer is. Staat er echter een demon achter een bovennatuurlijk spreken, dan zal deze de heerschappij van Christus niet aanvaarden, maar juist zijn haat jegens Christus uiten. De gemeente moet dus volgens 1 Cor. 12:3 toetsen.
1 Joh. 3 "En hieraan onderkennen wij dat Hij in ons blijft: aan de Geest, dien hij ons gegeven heeft. Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn: want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. Hieraan onderkent Gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere geest die Jezus niet belijdt, is niet uit God."
Mag ik, hoewel vrij laat, nog even op jouw brief terugkomen. Je zegt, dat velen in de charismatische wereld de stelling verdedigen, dat iedereen, die met Gods Geest is gedoopt, in tongen moet spreken. maar dit hoef ik gelukkig niets op mijzelf te betrekken. Ik heb dat nog nooit beweerd en kan , naar analogie van wat Paulus zei in 2 Thessalonicenzen 2 v 2: "Verlies niet meteen uw verstand en raak niet in paniek wanneer een profetie, een uitspraak of een brief door ons (= mij: Paulus) ZOU zijn geschreven", .....zonder meer zeggen: " Als iemand dat al eens beweerd zou hebben ....en ik heb het in de 48 jaar, dat ik van tijd tot tijd in tongen spreek, nog nooit meegemaakt....dan is het op het ogenblik in ieder geval geen item in Pinksterkringen. Het is volgens mij iets uit de oude doos, uit de wilde beginjaren.
En van een jongeman, die uren lang op de grond lag te jammeren, weet ik ook niets. nooit meegemaakt. En als het al eens gebeurd is, dan is het allemaal een misverstand bij die jongen, voor wie mijn hart overigens bloedt. Ik heb nooit anders meegemaakt, dan dat tegen mensen, die niet direct in tongen konden spreken, (klanktaal konden spreken) werd gezegd: "Ach....doe er niet te moeilijk over. Het breekt heus in de ontspanning wel door. Ga maar naar huis en wees maar gewoon blij".
Een huisvrouw vertelde me ooit, dat het haar onder de handoplegging ook niet lukte. Maar men troostte haar op bovengenoemde wijze en zij ging vrolijk en ontspannen weg. En een paar dagen later was het in het huisgezin op een gegeven ogenblik 'spitsuur'. Ze wist niet, wat ze het eerst moest aanpakken. En toen opeens was het er....en al tongen sprekende, werd alles overzichtelijker en liep op rolletjes.
Dan zeg je dat aan iemand werd aangeraden, om maar voortdurend het woord ' Halleluja' te zeggen. Maar zo'n advies,....als het al eens gegeven zou zijn....is in de 49 jaar , dat ik bij 'Pinksteren"ben, .... want ik heb daar éen jaar vertoefd, zonder klanktaal te spreken ....in ieder geval nooit door iemand gebruikt bij mijn weten. Iedereen weet toch, die enigszins geestelijk is, dat elk woord , dat op die manier gebruikt wordt, een 'mantra' wordt. En daarvoor behoort iedereen toch vuurbang te zijn.
Niemand kan ook beweren, dat iedereen, die met de Geest vervuld wordt, in tongen MOET gaan spreken. Elke herder en leraar in deze kringen kan je vertellen, dat het alleen een goede raad is voor álle Christenen. Zeker...wij hebben als kinderen van God, broers en zusjes van onze Heer Jezus, allemaal dat machtig wapen van het gebed. En daarmee hebben we , zolang er mensen zijn op aarde, ons al bewogen in de hemelse gewesten. Maar ontegenzeggenlijk worden de tijden moeilijker. Zeker.....we weten dag noch uur, maar wij kunnen in ieder geval deze raad volgen, ons gegeven in Matth 24 v 32; " Leer van de vijgeboom deze les : zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33: Zo moeten jullie ook weten, wanneer je ' dat alles' ziet, dat het einde nabij is.... (al het tot dan toe gestelde uit hfdst 24) ....en dan neem je natuurlijk je voorzorgen. Naast een goed functionerend gebedsleven, bouw je jezelf op door het bidden in tongen. Dat is opbouwend, geestelijk baat gevend en stichtend, (1 Corinthe 14 v 4). Dat is nu net, wat je nodig hebt, nu een dikke nevel van verwarring over 'van alles en nog wat' zich over de wereld begint te versspreiden.
En het is toch een goede zaak om in naar het einde toe snellende tijden tegen elkaar te zeggen: "Wees waakzaam....zet alle zeilen bij...trek je volledige wapenrusting aan...zie ook mijn eerdere bijdrage hier
Je haalt 1 Cor 12 v 30 aan: Daar staat in de NBG: " Spreken soms allen in tongen ?". Ik volg nu even 'Van den Brink, waar hij zegt: ............ Paulus bedoelt hier niet ' het spreken in éen tong , éen taal' ( 14 v 4), maar de geestesuiting van ' menigerlei talen', (Staten vertaling), die een speciale begaafdheid is. Het gaat hier, in 1 Cor 12 v 30 over ' tongenspreken' met meer dan éen taal, bijvoorbeeld ' talen der mensen en engelen', hfdst 13. Van ieder kind van God dat gedoopt is in de Heilige Geest, wordt verwacht dat hij minstens in éen tong of vreemde taal spreekt (ik zou hier liever formuleren: mag gewenst worden) "Ik wílde wel, dat jullie allen in tongen spraken", (14 v 5) ............ Tot zover deze korte aanhaling. Paulus uit in 14 v 5 een wens, stelt geen gebod. Maar waarom zouden wij ons niet naar dit heerlijke uitstrekken op de hiervóor door mij geschetste, ontspannen wijze. Ik meen je bezwaar op hoofdlijnen te hebben behandeld.
Lezers; denk om mijn eerdere opmerking; in aan mij gerichte brieven laat ik het taalgebruik van de vrager staan voor de autenthiciteit. Ik doe dat echter alleen, wanneer de vragensteller anoniem is.
Uit andere kolommen. Mijn antwoord volgt. Ger
ik was vandaag met 2 vriendinnen en hun wouden film gaan kijken, die hele film leek me al niks maarja kging er toch maar bij zitten... en elke keer kwamen er vloeken in voor, en zat maar steeds van bij de volgende ga ik weg, nou toen ben ik na een kwartier weg khad cker wel 6 vloeken gehoord, noujah toen zei ik, ik hoef dit niet te zien kom over 2 uur wel weer terug! en ben toen naar huis gegaan.. kom ik dus 's avonds weer terug vinden ze het raar dat ik weg ging zeggen ze het was maar een film, dan hoef je toch niet weg te gaan.. Dus ik legde uit dat ik dat niet goed vind, oke 1 dat is wat anders (ook niet goed trouwens) maar nu was het steeds. Dan denk ik van tjahh dan maar kinderachtig he..
Ik weet niet, maar zouden er nog meer mensen weggaan, of ben ik de enige...?
Dag Niem,
Allereerst dit algemene bericht: waarom quote ik tegenwoordig wat meer. Ik kom nu ook in Vlaanderen. En om allerlei redenen is het soms goed om daar een probleem op te nemen in mijn blog, dat dáar zeker ook speelt. En dan is het technisch handig om vraag en antwoord in extenso bij elkaar te hebben.
En nu je vraag:
Je hebt er goed aan gedaan om weg te gaan. De bijbel zegt in Spreuken 13 v 20: "Wie met wijzen omgaat, wordt zelf wijs, wie met dwazen verkeert, is er ellendig aan toe". En een film vol vloeken is een besmeurende , bezoedelende, onrein makende, uit conditie brengende aangelegenheid, die 'dwaas', ( destructief) is in de ogen van God.
In het gewone leven kennen wij termen als: "Wie met pek omgaat, wordt ermee besmet".
Ja zelfs in het huishouden kennen wij dit principe: "Wanneer je een schoon bord op een vuil bord zet, dan wordt het schone bord vuil, maar het vuile bord wordt niet schoon".
Toen ik nog in 'de dagen van Olim' op school zat, vertelde een meisje uit een keurig gezin eens: "Jullie kennen allemaal Atie. Je weet, hoe die vloekt. Nou....en laatst thuis zei ik opeens ook zoiets. Mijn pa en ma schrokken allebei zó: "Kind....hoe kom je dáaraan".
Echt...wanneer je was blijven zitten, had de slechtheid van al die vloeken zich meer aan jou gehecht dan andersom jouw puurheid aan die lelijkheid. Voor je vriendinnen is het een téken dat je weggegaan bent. Ze gaan er vast en zeker over nadenken. Je hebt in ieder geval een signaal afgegeven.
Weet je Niem, wat mij ooit eens is overkomen?: Ik reisde mee met een bus. En in die bus werd vreselijk gevloekt. Nu kun je in zo'n geval zeggen: "Houd daar eens mee op. Het stoort me".
Maar dat is vaak niet de goede manier. Je kunt beter met God over de mensen praten dan met de mensen over God, is een leus, die vrij vaak opgaat.
En ik wist al iets meer van 'de wereld van God en die van de duivel'. En ik begon in mijzelf in de naam van Jezus de machten van satan die dat vloeken hadden geaktiveerd en aangestookt, te bestraffen.
En ....het hield op. Dat kan natuurlijk in een film niet. Maar jouw aanpak was goed. Ga daar gerust mee door....met te trachten je in de naam van Jezus vrij te houden van de besmeurende invloed van gevloek en zo in films en dat soort dingen,
Bedenk ook, wat de apostel Paulus gezegd heeft in 1 Corinte 15 v 33: "Slecht gezelschap bederft goede zeden". Denk niet: "Paulus had altijd aanmerkingen". De apostel ontleent dit woord aan de griekse blijspeldichter Menander, dus 'in de wereld' leefde die wijsheid ook al. Paulus- het kwam laatst ook al eens ter sprake- kende zijn klassieken.
Blijf maar doorgaan met 'je te onttrekken aan de zuigkracht van allerlei demoraliserende en zedeloze gewoonten, films, t.v-programma's enz. Zoek de Christelijke deugden en de godsvrucht op.
Dat lijkt wat zwaar voor een jong, levenslustig meisje. Maar ik geef je de verzekering; bij de Heer Jezue en de Heer God ....daar word je pas echt jóng en levenslustig.
Ik ga Wil gelijkgeven. Dat komt nu misschien even hard aan, Blue Velvet. maar ik vind je toch een KANJER hoor. Je leest het zó al: "Ik zeg u heden: gij zult met mij in het paradijs zijn". of "Ik zeg u: heden zult gij met mij in het paradijs zijn".
In de eerste zin is het woord 'heden' onzinnig. In de tweede lezing is dat woord zwaar van gewicht. En Jezus, die nooit iets overtolligs zei, heeft dat zeker niet gedaan bij de zeven kruiswoorden.
Hoe kwam Jezus nu tot deze zeldzame royaliteit.
Bekend is uit Lucas 16, dat 99,9 % van de mensen na hun dood naar het dodenrijk gaan : - of naar de niet meer veranderbare, maar door het oordeel van Matth 25 nog te bekrachtigen zaligheid, (Abraham en Lazarus) - of naar de niet meer veranderbare, maar door het oordeel van Matth 25 nog te bekrachtigen rampzaligheid, ( de rijke man).
Slechts enkele wereldbewoners onttrekken zich aan deze tussenfase: - Henoch; Genesis 5 v 24 - Elia; 2 Koningen 2 v 11. - De helden ujit Openbaring 11 v 12; dat zijn niet Mozes en Elia en dat zijn niet Jozua en Zerubbabel, maar dat zijn mensen van nú, van stráks, zo je wilt. - en de mensen uit 1 Thess 4 v 17 - en natuurlijk de Heer Jezus, direct na zijn overwinnings-proclamatie: "Het is volbracht", Joh 19 v 30.
En die moordenaar met zijn bekering en toewijding en erkenning op het meest cruciale ogenblik van Jezus' onbeschrijflijk lichamelijk, mentaal en vooral ,vooral geestelijk lijden. Vlak voor de 'diepe duisternis', die zijn zwaarste lijden aan het oog onttrok....: die stem, die bemoediging , die er vanuit ging. Eindelijk iemand, die Jezus niet alleen liet, niet meer hoonde, (Matth 27 v 44), maar zijn discipel werd.
Een commandant te velde kan en mag in het heetst van de strijd een dappere soldaat bevorderen tot - zeg- luitenant. De Heer van Hemel en aarde, de hoogste koning, besloot over deze helper te rechter tijd, (Spr 15 v 23: een woord te rechter tijd gesproken): "Deze bevorder ik tot de rechtstreekse heerlijkheid van het paradijs. Voor hem geen dodenrijk, maar direct: volzaligheid".
En wanneer de Hoogste Heer zó spreekt, zo'n beslissing neemt.... wie zijn wij dan om te zeggen: "Is dat niet een béetje overdreven".
Het teken, dat gelegen is in 'klanktaal', ( in tongen spreken)
Jantjes schreef:
In de wet is geschreven: Ik zal door lieden van andere talen, en door andere lippen tot dit volk spreken, en ook alzo zullen zij Mij niet horen, zegt de Heere. Zo dan, de vreemde talen zijn tot een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; en de profetie niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven (1 Korinthe 14 : 21, 22). Deze passage vertelt naar mijn mening ons het Bijbelse doel van de tongen
Dag Jantine,
Mag ik op deze tekst toch nog eens wat dieper ingaan. Ik geef hem in de NBV.
21: Er staat in de wet: "Ik zal tot dit volk spreken door mensen die vreemde talen spreken, door de mond van vreemdelingen, en zelfs dán zullen ze niet naar mij luisteren" - zegt de Heer. Klanktaal is dus een teken., dat niet bestemd is voor gelovigen, maar voor ongelovigen, en profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen.
Laten wij nu eerst eens teruggaan naar Jesaja 28 v 11, waar deze aanhaling vandaan komt. ................. Voor een goed begrip voeg ik er vers 10 bij. En lees voor jezelf eens vanaf vers 7 door. "Tsav latsav, tsav latsav, kav lakav, kav lakav, beetje van dit, beetje van dat" zeggen de priesters. "Inderdaad door mensen met een vreemde tongval, in een andere taal, spreekt de HEER tot dit volk". antwoordt Jesaja. ...................... Laten wij de situatie nu zó trachten te begrijpen: Jesaja komt langs een stel dronken priesters, die hem honen als 'die vervelende vent, die altijd wat heeft'.
In hun dronkenschap roepen zij hem wat onverstaanbare woorden toe, die uiteindelijk wat meer begrijpelijk worden en iets schijnen te betekenen van: "Beetje van dit, beetje van dat".
En nu zegt Jesaja, teruggrijpende op een woord uit Deuteronomium 28 v 49: "Zoals een arend onverwacht opdoemt , zo zal uit de verste uithoek van de wereld een volk op u afkomen. De Heer stuurt een volk dat een onverstaanbare taal spreekt..." ......Jesaja zegt dus: "Ga maar door met je dronkenmansjool, door drank versufte en benevelde priesters, ga maar door met het lallen van deze onverstaanbare of nauwelijks te duiden klanken. Het eindje zal de last dragen. De Assyriërs en Babyloniërs zullen jullie in ballingschap wegvoeren. Nú beledigen jullie mij met je onverstaanbaar gebrabbel. maar straks zullen jullie zeggen: 'Wat zeggen deze lieden toch'. Jullie zullen je overheersers niet kunnen verstaan, maar zij voeren jullie wél weg als gevangenen. Dat gebeuren, dat komt , is voor jullie, ongehoorzame Joden, een teken, dat je onder het gericht en de straf ligt, nu nog ongeweten, maar dán terdege geweten, al zullen jullie ook dán het nog niet willen of kunnen begrijpen in zijn volle diepte`.
Maar waarom haalt Paulus deze woorden nu aan. Wie zijn die ´ongelovige Joden´.
Dat zijn óok die leden van een Christelijke Kerk, die wel horen spreken over de doop in de Heilige Geest met als een van de tekenen het spreken in tongen, maar die in feitelijke ongehoorzaamheid deze 'nieuwe zaken' afdoen met zulke gemeenplaatsen als: "Ik weet dat er twee dorpen zijn, die Oude Tonge en Nieuwe Tonge heten, maar van dit rare heb ik nog nooit gehoord`.
Nu is dit wel heel verachtelijk gesproken, maar al degenen, die denken, dat dit vele spreken over ' de doop ín en de vervulling mét de Heilige geest' maar een voorbijgaand geknutsel is.... " Ach....er is al zoveel gepasseerd. deze bui drijft ook wel weer over', .....hebben niet in de gaten, dat er een nieuwe tijd is aangebroken, waarvan het 'spreken in tongen' een eerste teken is.....
( staar je toch niet zo blind op dat ' spreken in tongen'. Dat is een básisvorm van ' je bewegen in de geestelijke sfeer' om de werkelijke vijanden, de ook in de geestelijke sferen vertoevende duivel met zijn onderhorigen, -Ef 6 v 12- effectief te bestrijden. En ieder gelovige van de nieuwe tijd behoort te kunnen spreken in nieuwe tongen, klanktaal te gebruiken. Maar er is nog zoveel méer).
Kijk, die laveloze priesters in de dagen van Jesaja, waren ook ' kinderen van Israel', evenals Jesaja. Ze hadden ' genoeg' aan hun positie. Heiligmaking en heerlijkmaking stonden niet op hun programma. Ze meenden bij 'het volkje' te behoren, maar begrepen niet dat het volk Israel met zijn toenmalige leefstijl al onder de vloek lag, de vloek, die alleen nog even talmde met komen.
Elke Christen van tegenwoordig behoort af te zien van allerlei beuzelarijen en zich te richten op werkelijke bekering in de menselijke geest, op wedergeboorte, op doop ín en vervulling mét de Heilige Geest, die verder leidt op het pad van heiligmaking en heerlijkmaking.
Allerlei gedoe over 'van alles' , is zo klein , vergeleken met de grote, beslissende tijden, die ons wachten.
Wanneer de dingen gebeuren, waarvan Lucas 21 v 25 en 26 spreken :.... " op aarde zullen de volken, ( die ten diepste aan die aarde verbonden zijn met hun geest|) sidderen van angst voor het gebulder en het geweld van ' de zee'; de mensen worden onmachtig van angst voor wat er met de wereld zal gebeuren....", ....dan zal veel geredekavel van nu : " Tsav latsav...kav lakav" blijken te zijn. Onderken de tijd. Doe de wapenrusting nu eens goed aan, Efeze 6 v 13 e.v.)
Maar de mensen, die naar de vervulling met de Heilige Geest op weg zijn, zullen genieten van profetieën. Door de genade van de Heer mocht ik onlangs een profetie uitspreken, die in het kort hetzelfde zei als de daarop volgende- mij uiteraard nog onbekende- preek. Na afloop van de dienst hielden broers mij aan en zeiden, dat ze niet alleen door de preek, maar ook door de profetie gebouwd en bemoedigd en getroost waren.
2.Ik schaam me er een beetje voor, maar ik vindt God aanbidden zo moeilijk. Sommige mensen zeggen dat je God moet aanbidden met je leven. Door te leven zoals Hij wil aanbidt je Hem. Nu moet God nog heel wat veranderen aan mij. Stel dat dit zo'n 4 jaar duurt voordat de eerste veranderingen zichtbaar zijn, betekend het dan dat ik God in die 4 jaar niet kan aanbidden? Ik wil God wel loven en prijzen, maar ik vindt het zo moeilijk de juiste woorden te vinden. Meestal kom ik niet verder dan: dank U wel voor alles wat U voor mij heeft gedaan en dank U voor uw trouw, liefde, genade, geduld en zo nog wat wonderlijke karaktereigenschappen van God. Maar of God daar nou zo'n welbehagen in heeft betwijfel ik maar... Hoe kan ik God nu "goed" aanbidden?
Hopelijk kunt u me verder helpen.
Mijn antwoord:
Steffanie....Onze Heer Jezus Christus zegt in Johannes 4 v 23 tegen de Samaritaanse vrouw: "Er komt een tijd...en die tijd is nú gekomen...dat wie de Vader écht aanbidt, hem aanbidt in Geest en in waarheid. De Vader zoektr mensen die hem zó aanbidden, want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in Geest en in waarheid".
Jezus weet dan al, dat Hij straks twee dingen gaat doen: - hij zal de mensheid uit diepe ravijnen van hopeloosheid op vaste grond zetten door ze van diep beneden op te trekken - hij zal diezelfde mensheid arendsvleugelen geven om die mensheid, gekomen uit de diepste diepten omhoog te laten wieken naar 'de sterren', hij zal de Heilige Geest zenden. Het grote punt is die kostelijke uitroep: "Het is volbracht". En, wetende, dat hij overwinnaare zal blijven in de grote strijd, zegt Jezus dán: "Nu al is het zover. De gemeente van de nieuwe tijd, nog slechts belichaamd in mij en toch ook wel min of meer in mijn volgelingen , is al begonnen. En wanneer straks , na de Pinksterdag,, God de Heilige Geest de mensen vervult, dan zullen zij binnentreden in de sfeer van God. Immers hij is Geest en zij die hem aanbidden, moeten met zijn Geest vervuld zijn. Allerlei mensen zullen wel te goeder trouw trachten God te aanbidden. maar echt goed 'lukken' kan dit alleen aan mensen, die met Gods Geest zijn vervuld.
God zoekt naar mensen, gevuld met de Heilige geest. Dat is zijn verlangen: zulke aanbidders".
Dus Steffanie; jij begint nog zo pas. onlangs was er die vreselijke ontsporing. Streef naar de vervulling met Gods Geest. De wegen ken je; zoek mijn BIJBELSTUDIE maar eens door. (Ik voel mij echt gedrongen om even aan dat nare gebeuren te refereren. Neem het mij maar niet kwalijk).
En dan vind je het zo jammer dat je God niet eens kan loven en prijzen.
Maar Steffanie....je hebt echt nog niet zoveel geschiedenis met de Heer. En in het begin is het zo, dat je je nog wel eens afvraagt: "Tja; wat moet ik nu eigenlijk zeggen. Ik kan nu wel zeggen: 'O Heer...ik loof en ik prijs u', maar bij wijze van spreken, menselijk gesproken, gaat God 'er dan voor zitten' en vraagt: "Nou, kom maar op". En dan komt er niets van allure".
Maar Steffanie, mag ik eens wijzen op psalm 18: Daar zegt David: "Ik heb u lief HEER, mijn sterkte, HEER, mijn rots, mijn vesting, mijn bevrijder. God, mijn steenrots, bij u kan ik schuilen, mijn schild, kracht die mij redt, mijn burcht, Ik roep:'Geloofd zij de HEER', Want ik ben van mijn vijanden verlost".
Kijk....David had hier al heel wat meegemaakt; hij had God leren kennen als zijn: - sterkte,rots, vesting - bevrijder, steenrots, schuilplaats - schild, reddende kracht, burcht - verlosser van vijanden.
Nu zul je zeggen: "Ja...maar ik heb toch ook al heel wat meegemaakt. Toen ik laatst van Jezus heel hard wegliep, zogezegd arm-in-arm met de duivel, liep Jezus me achterna en hij scheurde mij los van de duivel".
Maar David had de leeuw en de beer ( 1 Samuel 17 v 34-37 al achter de rug. En Goliat was al geweest....en zo nog het een en ander meer.
Ja; dan heb je al wel zoveel ervaring, dat je God kunt liefhebben, loven en prijzen, omdat hij -in Christus - de rots is waarop je staat, waneer je zingt: "Vaste rots van mijn behoud". En ervaring doet je ook weten, dat de naam van de Heer een strerke toren is en dat de rechtvaardige daar maar heen hoeft te vluchten en ...hij is behouden, (Spreuken 18 v 10).
En ga zo maar door.
Ga jij ook maar door Steffanie, en je zult zien, dat je steeds meer woorden vindt, wanneer je 'geschiedenis met de Heer' - zonder al dat nare 'terugvallen'- steeds rijker wordt.
En wanneer je al heel blij bent met al dat loven en prijzen, dan komt ook nog 'de aanbidding'.
Wat een rare god, die zich door Jacob knock out liet slaan
Nee Will,
Dat zit toch wat anders. De allerlaatste zet van God was, dat hij Jacob op de heup tikte. En toen was Jacob gelijk mank.
En de laatste vraag van Jacob was:
"Ik laat u niet gaan, tenzij gij mij zegent"
Goed dat je dit zo wist. Maar Jacob worstelde met een menselijke gedaante, die God had aangenomen, omdat hij wel eens aan mensen wil verschijnen in verhulde vorm.
Laten wij ook maar zo eens met God worstelen met hetzelfde doel als Jacob had, blijkens die laatste woorden.
Veel mensen groeien op buiten elke vorm van geloof en/of kerk. Veel andere mensen groeien op binnen de kerk, maar gaan uit gewoonte naar de kerk, maar "geloven het wel".
Toch komen mensen ook echt tot geloof. Hier op Refoweb zijn mooie getuigenissen te vinden.
Hoe ben jij tot geloof gekomen?
Dag Rafael,
Hoe ik tot geloof ben gekomen ?
Dat is in mijn geval zo'n geleidelijk proces geweest.
Ik was 8. Het was 1930. De herfstregen kletterde tegen de ruiten van het klaslokaal. Maar daarbinnen was het intens-genoeglijke licht van enkele gasbolletjes. In die veilige sfeer zong de juf liedjes met ons. En op een gegeven ogenblik zongen wij: "Open uwe mond, Eis van mij vrijmoedig". En ik kreeg zo'n heerlijke aanraking. God toonde hier voor het eerst heel duidelijk, hoe hij met mij bezig was.
En toen was ik elf. En ik liep buiten in weer en wind. En plotseling was er zo'n vreugd in mijn hart, dat ik voelde, dat God mij aanraakte.
Maar er was ook een heel naar moment geweest toen ik 6 was. Toen raakte de duivel mijn heel prille leventje aan. Wij waren naar het strand geweest. En mijn oudst aanwezige zusje zei: "Naar huis. Moeder wacht met het eten". Ik wilde niet. Er ontwaakte een razende drift in mij. Ik sloeg met mijn strandschepje haar zo hard in het gezicht, dat haar lip bloedde. Daarna kwam er zo'n ontreddering over mij, dat ik alleen maar kon weglopen. Natuurlijk kwam dat allemaal wel goed. Maar satan had zijn eerste stormloop op mijn leven geopend om mij rijp te maken voor de toestand, zoals geschetst in Romeinen 3 v 23: "Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid van God".
Maar goed....ik wil nu niet een volledig dagboek schrijven. Ik wil alleen zeggen, dat ik met mijn 14 de echt heel duister was, terwijl ik toch trouw kerk, catechisatie en knapenvereniging bezocht.
Daarna kwam langzaaaan een kentering en deed ik op mijn 19 de belijdenis des geloofs. De ouderling, die mij ondervroeg, zei: "Hoe is je motivatie". Ik antwoordde: "Ik ben zo bang, dat ik van het geloof wegval, wanneer ik nu niet iets duidelijks doe". Hij keek mij twijfelend aan, zei tenslotte: " 't Had iets enthousiaster gekund. Maar ik neem er genoegen mee".
Toen kwam de onderduikerij en al die ellende van de oorlog en werd ik geleidelijk aan serieuzer.
Ik trouwde, kreeg kinderen, kreeg het razend druk, Tot 1959 leek het of de distels van de zorg om het dagelijkse bestaan (Matth 13 v 22) het zaad van de bekering verstikten. Maar in 1959 kwam de omkeer. Ik hoorde van wedergeboorte en doop met de Heilige Geest en van toen af aan kreeg het geloof 'vlees op de botten' als ik dit vreemde beeld mag gebruiken voor een geestelijke zaak,. Nog een ander beeld : mijn geestelijk leven kreeg 'merg in de knokken' en dat proces van groei gaat, zij het ook nog steeds met wat mindere perioden, tot op de huidige dag door. Toch is het geloof de laatste jaren, bij belangrijke tegenslagen in het persoonlijhke leven.... mijn vrouw is 84 en ik 85 ...en wij voelen onze kwetsbaarheid terdege ...eigenlijk steeds sterker geworden door de genade van God. Wij mogen zeggen met 2 Corinthe 4 v 16: " Ook al gaat ons uiterlijk bestaan verloren, ons innerlijk bestaan wordt van dag tot dag vernieuwd".
Ons tot geloof komen is een zaak van de lange adem, die een heel mensenleven beslaat.
Je vraagt, wie van ons er ervaring heeft met telekinese. Nou; ík in ieder geval niet. In mijn jonge jaren heb ik wel eens meegedaan aan een vreemd experiment, dat wel 'lukte'. Maar aan het slot waren wij allemaal een beetje bang geworden en het is ook nooit meer gebeurd.
En dat is gelijk de kern van de kwestie: je hebt er niets aan, je wordt er ook niet blij van. 2 Thessalonicenzen 2 v 9 zegt dat zo raak: "De komst van 'de wetteloze', (de antichrist) is het werk van satan en gaat gepaard met groot machtsvertoon en valse (bedrieglijke) tekenen en wonderen".
En Openbaring 13 v 13 zegt nader over die 'bedrieglijke' wonderen: "Het tweede best, (de antichrist) verrichtte indrukwekkende tekenen, het liet voor de ogen van de mensen zelfs vuúr uit de hemel neerdalen op de aarde".
Je bent geneigd om te zeggen: "Nou ....èn...!? Goed...hij heeft dan 'macht' over de duivelen, (vuur)...en wat dan nog. Is dat tot opbouw....tot stichting..?...meer het tegendeel, lijkt mij". Inderdaad; niemand heeft er iets aan.
En onder die noemer valt nou ook telekinese. In een sessie was er eens iemand, die een vork zich spontaan kon laten ombuigen, zonder dat er iets anders dan gedachtekracht aan te pas kwam. Maar wat dan nog. Het kenmerkende van satanswerk is de uiteindelijke vruchtenloosheid.
Er zijn wel eens mensen die zeggen: "Jezus deed ook aan telekinese". En dan wijzen ze op de uitspraak; Matth 17 v 20: "....als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: 'Verplaats je van hier naar daar' en dan zál hij zich verplaatsen".
Maar dat berust op een foute interpretatie. Jezus had voor het op gang brengen van een gigantische wereldbewegende activiteit- i.c. het Christendom- 3½ jaar van zijn openbare werkzaamheid beschikbaar. Hij besteedde die tijd heel efficient door voortdurend bezig te zijn in de geestelijke wereld en hij bedoelt hier ook, dat 'een geloof als een mosterdzaad', een geloof is, dat niet door uiterlijk vertoon, grote woorden enz. indruk maakt op de toeschouwer, maar door zijn innerlijke kracht, zijn eenvoudige en kinderlijke binding aan God het geheim vormt van grote dingen, de groeikracht heeft van een mosterdzaad, dat, heel klein zijnde, toch een groot gewas geeft. Jezus gebrukikt ook een kernachtige uitdrukking, een masjaal, om aan te geven dat het geloof dingen kan volbrengen, die helemaal buiten de menselijke macht liggen. Dat is niet in de letterlijke zin des woords 'bergen verzetten'....dat behoort niet tot de taak van het geloof, maar in geestelijke zin; tegen machten van satan, geestelijke bergen , zeggen: "Verdwijn".
Overigens weet ik van een geval, dat het in het kader van 'het strijden voor God' nódig was om 'iets ontzaglijk groots' te doen in de zichtbare wereld. Dat was , toen Jozua dat geweldige deed, waarvan Jozua 10 v 12 en 13 spreken: "Want op die dag, de dag dat de HEER de Amorieten aan Israel overleverde, had Jozua gebeden tot de HEER. In aanwezigheid van Israel sprak hij: 'Zon....sta stil boven Gideon ...maan...blijf staan boven de vlakte van Ajjalon'. En de zon stónd stil en de maan bléef staan, tot Israel zijn vijanden had 'afgestraft'".
Kijk; als het nodig is voor Gods zaak, dan kan de gelovige ook in de natuurlijke wereld geweldige dingen doen. Dingen, waarbij 'een dansende tafel' '.peanuts' wordt.
Maar laten jij en ik onze krachten maar geven aan het bestrijden van 'de geestelijke bergen van weerstand', de demonen.
En van al die nutteloze, opzienbarende, toverdingen gaan wij ons verre houden....tóch!? Een kennis van mij ontdekte eens 'bij toeval', dat hij iets heel opzienbarends kon doen. Hij maakte echt wel een poosje 'de blitz' daarmee, maar hij en de verbijsterde toeschouwers werden uiteindelijk alleen maar bang. Toen hij tot het geloof kwam, deed hij dat nooit meer, kon het ook niet meer. Satan zal ons soms iets tonen, dat 'als bij toeval' tot ons komt. Afwijzen, zulke bedrieglijke invallen.
Wat een heerlijke topics gaan hier aan de lopende band open. Nu déze weer. Ik heb mijn hoofdwerk elders en kom er nu pas achter. Maar ik wil op elke incongruentie ingaan.
Hier volgt dan de eerste, waarmee geopend werd:
1 Petrus 3, 22: Jezus Christus die ten hemel opgestegen zetelt aan Gods rechterhand, nadat engelen en machten en krachten aan Hem onderworpen zijn.
Jezus = God. Hoe kan iemand nu aan zijn eigen rechterhand zetelen? Jezus kan dus niet God zijn.
Mijn uitleg: God is van een andere orde dan wij mensen. Jesaja 55 v 8: "Mijn plannen zijn niet jullie plannen, en jullie wegen zijn niet mijn wegen- spreekt de HEER. 9: want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen".
Ik geef nu de mening van een gelovige. Ik heb alle begrip voor niet- gelovigen, dat zij een heel andere mening hebben. Ik ben daar niet hoogmoedig tegenin, nee...ik geef alleen de mening van 'een gelovige' en die mening is ook nog niet eens 'normgevend' voor álle gelovigen. Daar gaan we dan:
God is voor ons mensen niet te doorgronden. Wij kunnen hem niet eens zíen, anders zouden we sterven bij zijn onbeschrijflijke indrukwekkendheid. Wel komt ooit de tijd dat wij hem, zonder te sterven, zullen kunnen zien, ( 1 Johannes 3 v 2)
God besloot in zijn eeuwigheid dat hij eens op de aarde zou komen als een mens. Hij had al van eeuwigheid in zijn raadsplan staan dat een opstandige engel hem zou gaan weerstreven en al zijn werk zou trachten te bederven. En insgelijks van eeuwigheid had hij zijn plan klaar dat hij die opstandige engel, van 'perfectheid', (Ez 28 tot satan verworden, 'de voet dwars zou zetten' en het onheil in het tegendeel daarvan zou doen verkeren.
Toen God als mens op de aarde kwam, nam hij als mens door zijn offer, alle zonde van alle mensen, die het maar wilden aanvaarden, weg.
En deze overwinnaar, God de Zoon, de tweede Persoon van het Goddelijke wezen, hernam zijn plaats aan de rechterhand van God, daarmede wordt bedoeld: de ereplaats. Maar zoals ik al heb gezegd, het wezenlijke van de dingen van God is niet uit te drukken. Maar 'God de Zoon' had zich een nieuwe dimensie verworven. Zijn mensheid bleef hem bij. En zo zit er nu een mens op de troon : - van het heelal - ...en van de hele onzienlijke wereld, waarin ook alle engelen.
( De drieënige God: ook al zo'n punt, waar de mensen tegenaan hikken. Maar mág God ook ?! Mág hij zijn eigen plan trekken. Ja toch.)
Als je het zo bekijkt als hiervoor, ( het gedeelte tussen haakjes was maar zijdelings), verbleken alle tegenstrijdigheden.
Ik ben van plan alle concreet vermelde ´onbegrijpelijkheden´stuik voor stuk te bespreken. Jullie zijn al toe aan ´die valse profeten uit Ezechiël´. Ik heb dus nog een lange weg te gaan. Maar dat geeft niet.Ik ben gek op dit soort dingen. Ik behandel ze in Nederland, in Californië, in Duitsland ....en nu dus ook hier. Gun mij mijn pleziertjes, lieve vrienden.
Ja...zo wordt die naam uitgesproken door sommige Islamieten, die zich al aan het warm lopen zijn voor 'D-day'. "Wieldaas...wieldaas..." roepen ze en verbranden maar weer eens een vlag.
Maar ik heb er déze gedachten over: loodzware hoor, ik waarschuw maar even.
Lucas 21 v 25 en 26 zeggen: "Dan zullen er tekenen zijn aan de zon en de maan en de sterren , en op aarde zullen de volken sidderen van angst voor het gebulder en het geweld van de zee; de mensen worden onmachtig van angst voor wat er met de wereld zal gebeuren, want de hemelse machten zullen wankelen".
Nu zal jullie eerste reactie zijn: "Nou nou....wel heel zware taal over een film, die er misschien niet eens komt, die mischien alleen maar een grap zal blijken te zijn, net als toen met die 'nier- t.v.' maar dan veel flauwer. Ik heb nog nooit zó met een kanon op een mug zien schieten".
Ik ga jullie die zware taal uitleggen. In het laatst van de dagen, - wanneer de Antichrist er bijna is - ....en de Heer Jezus ook al gereed staat voor zijn tweede komst, zullen veel mensen het zicht op God, op Jezus en op de engelen, die hen allen willen troosten en helpen.....; kwijt raken...( 2 Thess 2 v 3) want Jezus sprak veel in symbolen, die de mensen van zijn cultuur toen en daar best begrepen, maar waar wij allerlei aardse zaken achter zoeken. En de zee van wereld-meningen zal in die tijd veel ideeën opschuimen, die de mensen allemaal willen verwerken, terwijl het brein te klein is om die veelheid van tegenstrijdige informatie te bevatten. En bij al dat gebulder en geweld van de 'meningenzee' zullen mensen sidderen van angst. "Wat gaat er toch met de wereld gebeuren", roepen ze uit: "Alles waar wij op vertrouwden van God en Jezus en de Heilige Geest...het zal er nog wel zijn , maar de zekerheden wankelen in ons hárt vanwege de enorme herrie".
En wat heeft dat nu met 'de film' te maken ?:
Een voorspel van de verwarring en de radeloze ontzetting van de eindtijd is er nu al; dat begon al in 1977 met 'de zure regen' en dat gáat maar door. - De ene dag ga je slapen, tobbende over het uitsterven van de ijsberen door de klimaatverandering -.... en de volgende morgen zie je bij het ontbijtnieuws weer, dat onze verhoogde dijken wéer te laag zullen blijken en dat het 'Amersfoort aan Zee' gaat worden, ( en jij woont nou net in Pijnacker).
En in dat kader moet je nu de film zien. Laatst zag ik er een t.v.-program over- 'Rondom tien'- en de mensen werden daar maar steeds onrustiger, want niemand kon zijn vinger nu eens goed achter al die angsten en onbehaaglijkheden dienaangaande krijgen.
En zo gaat het in de toekomst worden. Die 'film van Wilders' is een klein, klein voorproefje van de orkaan, die jullie gaat geselen in de toekomst.
In die orkaan zul je alleen maar stand houden, wanneer je je vastklampt aan de rots Jezus Christus. Wat zal het dan goed zijn om niet alleen bekeerd te zijn, maar ook wedergeboren en gedoopt en vervuld met de Heilige Geest.
De bekende vraag: "Kiest God ons of kiezen wij hem"
Laten wij eerst eens een aantal teksten selecteren, die het woord 'kiezen' bevatten. Deuteronomium 30 v 19: hier roept Mozes het volk Israel toe: "Kies voor het leven!!!". Deze tekst spreekt van een keus die mensen moeten maken. In dezelfde geest: Jozua 24 v 15 Psalm 25 v 12: "Aan wie in ontzag voor hem leven leert de HEER de rechte weg te kiezen". Hier is sprake van een kiezen dóor mensen. Maar er wordt iets meer gezegd: - er is een voorwaarde: in ontzag voor God leven - ...en de HEER is erbij betrokken. Hij helpt wát graag om die weg te vinden. Johannes 15 v 16: Jezus zegt hier: "Jullie hebben míj niet uigekozen, maar ík júllie". Hier is het weer zo, dat de discipelen misschien door het kort daarvoor uitgesproken woord 'vrienden'(15) zouden denken aan 'wederkerigheid'. Jezus snijdt dit af door te zeggen, dat hij de vrije , eigen keus heeft gemaakt om hen tot apostelen te maken van zijn over enige tijd van start gaande gemeente. Let wel, dat Jezus hier niet spreekt over uitverkiezing tot zaligheid, maar tot een toekomstig ambt in zijn gemeente.
Er zou nog veel meer te zeggen zijn over deze aangelegenheid, maar ik wil tot een slotsom komen. Als er vele vragen komen over het begrip 'uitverkiezing' , dan wil ik daar ruimte voor laten. Mijn postings moeten niet te lang worden.
God heeft alle mensen uitverkoren.Hij wíl niet dat wie dan ook verloren gaat, (2 Petrus 3 v 9). "Hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat". En in Ezechiël 33 v 11 spreekt de Heer zich heel duidelijk uit: "De dood van een slecht mens géeft mij geen vreugde, ik wil dat hij een andere weg inslaat en in léven blijft".
God heeft zijn Zoon, de Tweede Persoon van het Goddelijk wezen, de wereld in gezonden om alle zonden van alle mensen van alle tijden uit te boeten. Zogezegd is het zo, dat eer God als rechter oordeelt, hij als redder de weg naar hem opent. God heeft met Pinksteren de derde Persoon van het Goddelijk wezen, de Heilige geest, gezonden om ons terug te leiden op de weg naar zijn vaderhart, aldus het werk volkomen makende: - Jezus effende de weg van God naar de mens - De Heilige Geest effent de weg van de mens naar God.
Maar nu roept God de mens toe, evenals Mozes en Jozua dat indertijd al riepen: "Kies toch voor God...kies toch voor mij!"
En nu is het aan de mens om 'ja' tegen God te zeggen, nu híj zo uitvoerig en niets achterhoudend en niets sparend tegen ons 'ja' gezegd heeft.
Zij die geen ontzag voor God hebben , 'Nee' zeggen en daarbij blíjven, doen dit voor eigen verantwoordelijkheid. Zij, die ontzag voor God hebben en 'ja' zeggen, doen dit in eerbied, dankbaarheid en aanbidding. Zij roepen in blijde verwondering: (Jeremia 31 v 1 "Bekeer mij, dan zal ik mij bekeren", wetende dat alles toch uiteindelijk 'genade' is, een gunst van de oneindig hoog geplaatste God ten aanzien van de door hem teer-beminde 'ja-zeggers'. En hij helpt die ootmoedigen verder.
Je vroeg: "Hoe ziet dat opstandingslichaam er dan uit en wat gebeurt ermee ??".
Mijn antwoord: Armandine....het leven met Jezus is nog veel heerlijker dan jij je misschien voorstelt. Zeker: hier op aarde kunnen wij al veel vreugde met het geloof in onze Heiland en Zaligmaker beleven, maar je weet het ook wel: "Het beste komt nog".
Hier op aarde wordt de vreugde van alle mensen toch telkens weer versomberd door al de ongelukken en tegenslagen, die ons overkomen, die -eigenlijk altijd- zijn terug te leiden op de bedervende inmenging van de duivel in de levens van mensen.
Maar genoeg daarover. Wanneer wij de hand van onze Heer Jezus vasthouden en in hem als onze Bevrijder blijven geloven, dan gebeurt vroeg of laat het volgende: we krijgen een 'opstandingslichaam´, dat aan zijn verheerlijkt llichaam gelijk is. En je weet, wat onze Heer na zijn opstanding allemaal kon. In de bijbel staat duidelijk beschreven, hoe hij voedsel tot zich nam als ieder ander, dat hij een tastbaar, stoffelijk lichaam had als ieder ander.
Maar....: hij kon opeens aanwezig zijn in gesloten vertrekken. De drie afmetingen van onze wereld: lengte, breedte en hoogte, hadden voor hem- diepte-mens geworden (Ef 3 v 1- geen betekenis meer. Hij was soms opeens weg. Dan trad hij naar eigen wil in de wereld van de geest, de onzienlijke wereld , binnen.
En met dit verheerlijkte lichaam gaan wij eeuwig leven.
Denk nu niet aan de eeuwigheid als aan: een miljard jaren....en weer een miljard...en ga zo maar door. In de eeuwigheid is er geen schepsel meer als de tijd. Die tijd werd geschapen in Genesis 1 v 1, toen God door zijn machtswoord met de schepping, eerst van de onzienlijke wereld,met de engelen, begon. En later is die tijd weer weg.
Het leven met Jezus kan nu al een feest zijn. En dat feest wordt alsmaar méer..
Bij het woord 'bevinding' dacht ik gelijk aan een woord van Job. In 29 v 4 schrijft hij: NBG: " In de bloeitijd van mijn ( Jobs) leven toefde de vertrouwelijke omgang met God in mijn tent".
NBV: " In de tijd dat ik de kracht van de jeugd bezat, was er het vertrouwde gezelschap van God in mijn huis".
Job denkt hier terug aan het mooie wat er allemaal is geweest. Maar hij weet niet, dat.... zoals hij de vertrouwelijke omgang met God op hoge prijs stelde .....God zo'n vertrouwen in hem had gekregen door die vertrouwelijke omgang, dat God het aandurfde met deze dienstknecht van hem in een heel harde confrontatie tussen God en de duivel.
En daar heb je volgens mij het beginsel van een ' goede bevinding' te pakken. Als er een nadenken is over God met God daarbij als vertrouwde vriend in je huis, dan kan je nooit scheef gaan.
Als er een valse bevinding is, dan mijmer je maar voortdurend over God, zonder dat je door voldoende schriftkennis-met-het-hart God er als een vriend bij hebt, wiens hand je voortdurend kunt vatten.
'Vertrouwelijke omgang met God', 'het vertrouwde gezelschap van God in je huis', maakt je steeds meer tot een vriend van God, waardoor deze ook steeds meer vertrouwen in je krijgt en je grotere openbaringen toe durft vertrouwen, wat Job metterdaad als slotsom bevond in de laatste hoofdstukken van zijn verhaal.
Voor dat echt diepe vertrouwen is het zo goed, dat je alles met de Heer durft bespreken, hem ook de gewone dingen van alle dag durft voorleggen. Doe het gerust hardop, dat is goed om bij de zaak te blijven en niet af te dwalen. Laat je omgang met God niet alleen uit gebeden bestaan, maar heb ook gewone gedachtewisselingen, zoals je dat met een vriend hebt. Durf gerust ook eens zoiets te zeggen als: "Heer....het zit me dwars, dat het formulier voor de studiebeurs maar steeds uitblijft. Het is toch niet goed, dat zo'n kwestie mijn vreugde rooft".
Gewoon- spanningloos en áls vrienden onder elkaar'-met God durven spreken, wat natuurlijk niet inhoudt, dat je de eerbied jegens de Almachtige ook maar een ogenblik uit het oog zou verliezen. Ziedaar enige gedachten over het woord 'bevinding'.
Ik was benieuwd naar hoe jullie tot het geloof zijn gekomen. Want bij veel hoor je toch dat ze uit een christelijk gezin komen.
Ik kom zelf ook uit een christelijk gezin, maar ben me er echt pas mee bezig gaan houden. Toen ik opzoek was naar een paranormale site, omdat ik dat toen wel intressant vond, maar die deed het niet. En toen kwam ik "toevallig" bij www.real-life.nl terecht, en vandaar ging ik steeds verder. Op veel oppervlakten is mijn leven, wat moeilijker geworden. Maar ik heb ook meer goede momenten meegemaakt. Momenten waar ik me goed verbonden voelde. Uiteindelijk moet je altijd blijven werken en leren.
Het antwoord is:
Dag Niem,
Je vraagt allereerst, hoe 'wij' tot het geloof zijn gekomen. Je hebt al diverse antwoorden gehad, die veelal als vast bestanddeel hadden: "Ik kom uit een Christelijk gezin". Dat blijkt dus al een hele winnaar te zijn. Kom je uit een gezin dat nergens van weet, dat heb je extra hindernissen te overwinnen. Laat iedereen die zijn wortels heeft in een echt Christelijk gezin, daarvoor alleen al de Heer juichend prijzen.
Maar nu míjn verhaal; ik kom ook uit een Christelijk gezin. Maar er gingen van mijn ouders geen duidelijk 'sturende impulsen' uit. Beste mensen hoor, maar vooral geen 'Christelijke fanatici'. Toch zijn mijn broer en zussen allen nog met het Christelijk geloof verbonden, een aanwijzing, dat de sfeer toch wel positief in die richting heenleidde.
Toen ik als twaalfjarige zei dat ik vanaf nú wel tweemaal per zondag naar de kerk wilde, riep mijn vader- enigszins ontroerd- tegen mijn moeder: "God...Mina..."('God' was zijn stopwoordje)...."wij zijn eigenlijk heel slappe Gereformeerden. En moet je zíen: eerst Willem ...nu Gerrit weer: willen tweemaal naar de kerk. Waaraan hebben wij dat nu te danken? Een ander, geheid Gereformeerd, doet er alles aan ...en die jong dwalen weg...en wij...wij doen niks...en moet je meemaken!".
Toen ik naar de 'Gereformeerde knapenclub' en later naar de 'Gereformeerde jongelingsvereniging' wilde, zeiden mijn ouders een keer: "Vandaag, met dat mooie weer buiten gewandeld. Iedereen genoot van de mooie, lekker warme avond. Maar Gerrit niet hoor! Die zat binnen, in een bedompt zaaltje...met z'n neus in de boeken".
Ik werd dus vooral niet onder druk gezet.
Maar ik weet wel, dat ik als achtjarige een duidelijke beïnvloeding van de Heer kreeg. We zaten oergezellig met al die schatjes van -zeg- acht bij elkaar in een warm schoollokaal met knusse gasverlichting. En de juf liet zingen: "Open uwe mond eis van mij vrijmoedig Op mijn trouwverbond Al wat u ontbreekt Schenk ik, zo gij 't smeekt mild en overvloedig".
Dat gold in die tijd voor een psalmvers, voor kinderen geschikt. En opeens werd mijn hartje zo warm!!!!
En van toen ik elf was, herinner ik mij, dat ik, heel erg blij over straat holde en fijne dingen hoorde en zag en bedacht, wat ik altijd als een aanraking door de Heer heb herinnerd.
En toen kreeg de duivel mij in het oog. Althans: hij achtte de tijd voor een tegenaanval gekomen. En ik herinner mij veel zwart uit de leeftijd van zo dertien tot achttien.
In de oorlog had ik het als jonggezel moeilijk. Onderduiken was voor mijn leeftijdcategorie noodzakelijk om tewerkstelling in Duitsland te voorkomen. Ik raakte innerlijk echt ver weg van de Heer op nare onderduikadressen. maar toen kwam ik in een oerdegelijk, gereformeerd gezin, heel duidelijk 'practiserend', zoals ik het thuis toch niet had meegemaakt. De Heer 'bepaalde mij hevig bij de les', wéer zo'n 'sturing'.
Ik leerde er ook een gelovig meisje kennen, met wie ik nu al 61 jaar getrouwd ben. In ons huwelijk kwam een heel moeilijke periode van ziekte en zo, maar juist in die tijd deed de Heer mij mensen ontmoeten, die 'het Volle Evangelie' verkondigden, naar de mate van de wijsheid die dienaangaande in de zestiger jaren bestond.
En daar ben ik nu nog steeds bij.
Ik mag met Jeremia 31 v 18 zeggen: - 2004: "Breng mij bij u terug, laat mij terugkeren, want u HEER , bent mijn God" - 1951: "Bekeer mij, dan zal ik mij bekeren, want Gij, HERE, zijt mijn God".
De Heer was het, die mij, als opstandige puber, juist de weg deed gaan, die mijn ouders bepaald niet uitdrukkelijk propageerden. - de Heer was het, die mij als achtjarige die pijl in het hart zond - de Heer was het, die mij, als elfjarige als het ware 'in klanktaal liet zingen' - de Heer was het, die mij in mijn onderduikjaren dat gezegende rustpunt zond.
Ook je bekering is uiteindelijk : GENADE.
En zoals jij nu schrijft: - Op zoek naar iets paranormaals....en dan kom je uit bij iets 'normaals'. - de duivel die voor trammelant zorgt, wanneer de Heer je opmerkzaam maakt op zijn reddingsboei - de goede tijden die de Heere geeft, voorboden van 'een onvergelijkbaar, alles te boven gaand, eeuwig gewicht van heerlijkheid, dat over ons zal worden geopenbaard', (2 Corinthe 4 v 17) - de steeds betere verbinding met God, nu wij de Heilige Geest in ons programma hebben opgenomen en alle 'cookies' aan het verdwijnen zijn - de vaste wil om door te gaan met werken en leren, wetende dat er tot in eeuwigheid altijd nog weer te leren is... ik maak het allemaal mee, zoals jij het nu ook begonnen bent mee te maken.
Wat een misverstanden toch over datgene, wat ik schreef over 'dat arme negertje'.
Als je mijn bericht nog eens over zou willen lezen, dan zie je dat die brief een oproep bevat om nú...op dit moment.... wél te doen aan al de rampzaligen op aarde, die we maar kúnnen dienen.
Maar teven zat er een troost in voor alle mensen, die ontredderd naar al dit kwaad, dat er geschiedt op aarde, kijken en zich afvragen: "Dit massale sterven en hongeren. En zovelen sterven, zonder dat er recht wordt gedaan".
En dít is wat ik wilde zeggen: "Eén keer wordt er recht gedaan. Dan wordt alles, wat wij nu niet hebben kunnen verhelpen ondanks al onze inzet, rechtgezet. Dan wordt al het werk van de duivel tenietgedaan en zal er recht heersen.
Natuurlijk zat er - verborgen- ook wel déze oproep in: "Als Jezus éen keer alles rechtzet, zorg dan dat je aan zijn kant staat, dat je bewust vóor hem kiest en niet met een schouderophalen in feite tegen hem".
Nog even éen misverstand rechtzetten. Wanneer ik schrijf over 'dikke buiken en dunne armpjes', dan bedoel ik dat natuurlijk met een mengsel van smart en ironie: Want die 'dikke buiken' zijn 'buiken, gezwollen door honger- oedeem'. Dat jullie daar dan weer zo over uitweiden op een heel ander gebied, zo vréemd.
Maar in ieder geval: mijn brief had een aandachtiger bestudering verdiend. Geef mijn posting nog eens een kans.
Het is niet goed om de komende antichrist te vergelijken met een nu bestaand instituut of een persoon. Iedereen weet, dat Napoleon, de R.K.Kerk, Hitler...ach noem maar op, vergeleken is met de antichrist.
We hebben hier echter te doen, naar mijn inzicht, met een grote krachtinspanning van de duivel in de dagen van de eindstrijd.
Satan doer er werkelijk alles aan om zijn doel te bereiken: aanbidding van mensen te ontvangen, aanbidding, die alleen aan God toekomt, (Openb 13 v 4).
Al zijn macht concentreert de duivel in de ' onheilige geest', zoals God ook werkt door zijn Héilige Geest. Zei Luther al niet, dat de duivel 'de aap, (de nadoener) van God is'.
Kwam dit beest op uit de diepten van de afgrond (11 v 7), er is een ander beest, dat uit de mensenwereld opkomt. De vergelijking gaat verder: zoals Jezus de grote Mensenzoon is, zo is ook dit beest een mens, zoals wij allen. Die mens is de antichrist, die gevuld is met de onheilige geest, zoals Jezus volkomen gevuld is met de Heilige Geest. Het beest uit de aarde lijk op 'het lam', maar het spreekt als 'de draak', de duivel. De helse drieëenheid is compleet. (11)
Naast alle godslasterlijkheden van de onheilige geest komt er nog een dimensie bij. Zoals er aan de onheilige geest een wonder geschiedt.... de kop van het occultisme lijkt een tijdlang dood door de kracht van de reformatie ....maar komt in de eindtijd met veel grotere kracht terug, zo doet ook de antichrist ' vreselijke' wonderen - de antichrist doet het occutisme in zijn oervorm herleven : - aanbidding van de draak en daarin vervat: aanbidding van de duivel - de antichrist doet vuur uit de hemel neerdalen. Kunst....de demonen staan tot zijn beschikking en die kunnen zich op alle manieren als vuur manifesteren. Onheilig vuur. Maar Jezus bracht en brengt heilig, louterend vuur , ( Matth 3 v 11).
Maar er mankeer nog iets aan het tegenbeeld: de antichrist maakt ook weer een beeld, een tegenbeeld. Zoals Jezus zijn gemeente aan het vormen is, die steeds meer vervuld wordt met de Heilige Geest, zo vormt de antichrist een 'tegengemeente', die vervuld is met de onheilige geest. (14). En die tegengemeente heeft ook een stem, die onheilige klanken her en der doet uitgaan. Evenals Gods gemeente het blijde evangelie over de hele aarde doet uitgaan, zo zie je bij de tegengemeente het tegendeel.. Maar de geest van God, die in de gemeente leeft, maakt levend. En de onheilige geest, die in de 'tegengemeente' woont, brengt alleen maar de dood, in de eerste plaats aan de gemeente van Jezus (15), maar uiteindelijk ook aan de ´leden van de tegengemeente´, ( iets moeilijk, maar toch wel te zien in Openb 11 v 5.)
En al dat vreselijks gaat dan 42 ( symbolische) maanden lang door, Al die woeste haat jegens Gods en Jezus' ware gemeente, die 'geestelijk al in de hemel woont', maar op aarde nog aangevallen kan worden, (13.v 6 en 7)
En die ergerlijke bewondering voor de occulte fratsen van het beest uit de afgrond....terwijl onze Heer Jezus al die heerlijke dingen te bieden heeft, ons welbekend;.... gelukkig dat het maar een symbolische 3½ jaar duurt.
Wees in die tijd klaar...sta in de kracht van de Heilige geest, ook als in die tijd gevangenschap of dood, (11 v 7), je deel mocht zijn, (13 v 10). Standvastigheid en trouw zijn dan voor Jezus' gemeente de sleutelwoorden onder het woeden van de tegengemeente, (9). Dan staat je naam geschreven in het boek van het lam, (8).
Dan word je niet verleid onder de enorme druk, op je uitgeoefend,(14).
Dan blijf je vrij van dat vreselijke, geestelijke teken, dat niet op je lichaam staat, maar op je geest...zichtbaar in de geestelijke wereld
In Daniëls dagen moesten de mensen knielen voor een afgod( hfdst 3) van 60 bij 6 el, vreeswekkend om aan te zien in zijn buitenmenselijke lichaamsverhoudingen, (niet 1 bij 7, maar 6 bij 60), breedte/ hoogte).
De antichrist wil je verleiden om de onheilige Geest te aanbidden in een nog diepere, nog gruwelijker dimensie....6....6...6...
O, wat zal het goed zijn om door de genade van God en door je volharden tot het einde, dat merkteken niet te hebben op je leven, op je handel en je wandel en je denken .
Zo zal het gaan in de dagen van de antichrist. Maar ook in die tijd kan het geestelijk goed gaan met jullie.