Paulus en Johannes de Doper hebben zich niet vergist
Dag allemaal,
Dat werkt toch veel beter: twee niet te lange postings:
Eerst maar Johannes de Doper. Cicero citeert Lucas 3 v 9. Ik heb Matth 3 v 10, gelijkluidend, tot onderwerp genomen: "De bijl ligt al aan de wortel van de boom Iedere boom die geen goede vrucht draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen". Duidelijk is, ook uit de verdere geschiedenis, dat Johannes alle dingen van dan af ' versneld verwachtte'. Mag toch.
Maar wat heeft Johannes de Doper nu feitelijk miszegd ? Algemeen bekend is toch het feit, dat bij de Oudtestamentische profetie toekomstige gebeurtenissen, die bij de vervulling door een afstand van eeuwen gescheiden blijken te zijn, dikwijls vlak na of zelfs naast elkander worden geplaatst.
En zakelijk is het nog juist ook. De 'rijke man'uit Lucas 16, die bij zijn leven geen enkele vrucht van barmhartigheid , volgens Gods maatstaven, had getoond, ondervond direct na zijn dood, dat in zijn ' voorlopige hechtenis' , de 'verdrietige kant van het dodenrijk', de vlammen rond zijn 'omgehakte boom' fel loeiden.
En wat Paulus betreft: ... en nu volg ik de kánttekeningen ....wanneer hij zegt in 1 Thessalonicenzen 4 v 15: "WIJ, die in leven blijven tot de komst van de Heer...", dan vereenzelvigt hij zich met de tientallen miljarden, die deze woorden gelezewn hebben, lezen en nog zullen lezen. Immers : hij kán niet bedoeld hebben, dat hij nog tijdens zijn leven de wederkomst van Jezus verwachtte. Dan zou hij hebben gedwaald. Een mens kán dwalen, maar daarvan is hier geen sprake. Want elders blijkt : - Hij wíst ongetwijfeld, wat Jezus gezegd had over onzekerheid omtrent dag en uur, (Matth 24 v 36). En hij was niet iemand, die licht over Jezus' woorden heenstapte. - Hij bestrijdt in 2 Thess 2 v 1- 12 uitdrukkelijk , dat de dag van Christus aanstaande is, - In 2 Cor 4 v 14 zegt Paulus, dat hij behoort tot degenen, die eens zullen worden opgewekt - in Romeinen 11 v 11- 32 leert Paulus dat aan Christus' komst de bekering van de heidenen vooraf zal gaan.
Nee...de man van deze vele uitspraken kán met die 'WIJ' niet zichzelf mede bedoeld hebben, maar hij moet het oog gehad hebben op de velen, die al deze dingen tot het eind meemaken.
Ik wil mijn vriendin troosten , een 'problemensjouwertje'.
Lieve vrienden en vriendinnen,
In Nederland krijg ik vele vragen van jeugdigen. Maar jullie zijn allemaal 50-plussers. Misschien kan je je voordeel ermee doen ten opzichte van jeugdigen in jullie omgeving
pressureboy schreef:
beste ger.. ik heb weer een vraag.. over iemand die aan mij eigenlijk een grote bekende vraag stelde.. en ik kan daar geen juist andwoordt op geven.. dus wil vragen of u hier miss wat mee weet..
even ter inleiding: het gaat om een meisie.. ze heeft god niet.. in zekere zin ook wel weer.. maar ze wil hem niet meer.. omdat ze dingen niet snapt hier heeft u iets van haar..: >>>> "ik vraag me gwoon aff.. als hij voor je zorgt.. en hij kan alles doen.. hij heeft alles in zn macht dat geloof ik.. maar als hij dat allemaal kan,, waarom stopt hij de oorlog.. niet..?? en waarom stopt hij de honger in afrika niet.. die arme kinderen.. ik vind dat egt te erg gwoon.. waarom laat hij misha dood gaan.., hij wist dat misha het niet wou..??:S misha wou trug.. hij had ervoor kunnen zorgen alleen hij!!!!!!.. en dat is dr reden waarom ik gwoon niet er mee bezig ben.. omdat ik vind dat sommige dingen niet kloppen..">>>>
ik weet hier ook geen andwoordt op.. het is gewoon god zijn plan.. en wij hoefen die niet te begrijpen.. dat weet ik ook heel goed.. maar hoe moet ik haar nou vertellen wat en hoe..?? k heb wel een idee van hoe ik het moet brengen.. maar u heeft toch heel wat meer ervaring.. en u bent wat ouder.. dus vraag ik het toch eerst.. omdat ik niet helemaal uit mijn verhaal kom... alvast bedankt...
greetzz boye
Dag Pressureboy,
Zou je het volgende antwoord aan dat 'meisie' willen overbrengen:
Je vraagt: Waarom ...God, die alles kan, die alle macht heeft:
1 waarom stopt hij de oorlog niet 2 ...en die honger in Afrika, ik vind dat van die arme kinderen zo erg. 3 waarom liet hij Misha doodgaan. Misha wou terug 4 Waarom klopt er niets van al die dingen. Ik kan er niet meer tegen!
En hier is dan mijn antwoord:
Meisie.... God begon ooit met een groot plan. Hij wilde iets geweldigs maken: een eeuwige tempel, waarin hij met mensen en engelen gelukkig zou kunnen zijn en steeds meer van zijn glorie en wijsheid en vreugde laten zien aan de mensen en engelen, die hij ging scheppen. Maar....hij wilde wel gediend en terzijdegestaan worden door mensen en engelen, die hem uit vrije wil liefhadden. Daarom gaf hij aan mensen en engelen een vrije wil. Het zou echter kunnen voorkomen, dat een mens of engel , gebruik makende van die vrije wil, niet "Ja" tegen hem zou zeggen, maar "Nee". Wanneer die verschrikkelijke mogelijkheid zich zou voordoen, kon dat evenwel niet buiten zijn almacht vallen. Daarom werd het zo, dat mensen of engelen, die voor hun héle bestaan ervoor kozen om "Nee" tegen God te zeggen, 'steigerwerk' werden rondom zijn grote, eeuwige gebouw. En wanneer dat gebouw klaar was om alle gelukkigen (door genade) te verwelkomen, dan werden alle ongelukkigen, (voor eigen verantwoordelijkheid).....weggeruimd voor eeuwig.
Het was immers nodig dat mensen én engelen doorzocht werden op wat er díep in hun innerlijk leefde en daarom moesten zij verzocht en beproefd worden.
Er was een aartsengel, die als eerste "Nee" zei tegen God. Wij kennen hem als 'satan'. Nadat hijzélf zijn eeuwige beslissing genomen had, ( want er was geen terugkeer voor hem mogelijk, omdat hij alles van God wist), verleidde hij alle engelen, probeerde dit althans. Een groot deel van de engelen bleef trouw. Een groot deel echter liet zich verleiden en werd 'demon'. De staande gebleven engelen hadden een eeuwige keus voór God gemaakt en bleven bekend als 'engelen'.
Na zijn val heeft satan er alles aan gedaan om de mensen van God weg te halen. Hij heeft zijn gemene verleidingen op alle mensen losgelaten en laat die nog dagelijks los. Ook rekende hij erop, dat de mensen zelf zijn nare ideeën verder zouden dragen en zo zélf aan de vernieling van alles, wat God goed gemaakt had, zouden meewerken. Er was wel een groot verschil met de engelen. De mensen, die niet zo'n helder inzicht hadden in de manier, waarop alles samenhing, kregen vele herkansingen, wanneer ze 'Nee' tegen God zeiden. Dat kon veranderen in een blijvend 'Ja'.
Uiteindelijk doet de duivel niets anders dan mensen verzoeken , zodat God ziet, (doordat verzoekingen tegelijk Gods beproevingen zijn), wie het waard is om in zijn eeuwige tempel met hem eeuwig steeds maar blijder en wijzer te worden.
En zo komen al die nare dingen op de aarde: - die oorlogen - en die armoede - en de tragische dood van Misha, die ik verder niet ken.
Al die verzoekingen komen ook tot jou, meisie. Maar de Heer God kijkt toe of jij staande blijft en of jij, door al jouw tranen heen, toch dapper fluistert: "Ja Heer God...ik heb u lief".
God heeft jou machtige hulp gegeven. De Heer Jezus, Gods Zoon, heeft alle zonden weggedragen aan het kruis voor al die mensen, die dat willen aanvaarden als een geschenk van God.
God de Heilige Geest wil jou bij de hand nemen en je naar God toeleiden.
En ook voor Misha, die dood is en voor al die arme kindertjes in Afrika blijft er hoop. Immers: alle mensen worden opgewekt en wanneer God ziet, dat er heel diep weg bij dode mensen, die het soms heel verdrietig hebben gehad, een 'Ja' heeft geleefd, maakt hij ze nóg gelukkig.
Er blijft veel te vragen. Maar 'Vraag het Ger' is er om antwoord te geven.Dat gaat nu al vier jaar zo door.
Meisie....je kunt direct met je vragen komen, ook buiten Pressureboy als intermediair om. Kom....en ik laat je goede , troostrijke dingen horen.
Ik ga Wil gelijkgeven. Dat komt nu misschien even hard aan, Blue Velvet. maar ik vind je toch een KANJER hoor. Je leest het zó al: "Ik zeg u heden: gij zult met mij in het paradijs zijn". of "Ik zeg u: heden zult gij met mij in het paradijs zijn".
In de eerste zin is het woord 'heden' onzinnig. In de tweede lezing is dat woord zwaar van gewicht. En Jezus, die nooit iets overtolligs zei, heeft dat zeker niet gedaan bij de zeven kruiswoorden.
Hoe kwam Jezus nu tot deze zeldzame royaliteit.
Bekend is uit Lucas 16, dat 99,9 % van de mensen na hun dood naar het dodenrijk gaan : - of naar de niet meer veranderbare, maar door het oordeel van Matth 25 nog te bekrachtigen zaligheid, (Abraham en Lazarus) - of naar de niet meer veranderbare, maar door het oordeel van Matth 25 nog te bekrachtigen rampzaligheid, ( de rijke man).
Slechts enkele wereldbewoners onttrekken zich aan deze tussenfase: - Henoch; Genesis 5 v 24 - Elia; 2 Koningen 2 v 11. - De helden ujit Openbaring 11 v 12; dat zijn niet Mozes en Elia en dat zijn niet Jozua en Zerubbabel, maar dat zijn mensen van nú, van stráks, zo je wilt. - en de mensen uit 1 Thess 4 v 17 - en natuurlijk de Heer Jezus, direct na zijn overwinnings-proclamatie: "Het is volbracht", Joh 19 v 30.
En die moordenaar met zijn bekering en toewijding en erkenning op het meest cruciale ogenblik van Jezus' onbeschrijflijk lichamelijk, mentaal en vooral ,vooral geestelijk lijden. Vlak voor de 'diepe duisternis', die zijn zwaarste lijden aan het oog onttrok....: die stem, die bemoediging , die er vanuit ging. Eindelijk iemand, die Jezus niet alleen liet, niet meer hoonde, (Matth 27 v 44), maar zijn discipel werd.
Een commandant te velde kan en mag in het heetst van de strijd een dappere soldaat bevorderen tot - zeg- luitenant. De Heer van Hemel en aarde, de hoogste koning, besloot over deze helper te rechter tijd, (Spr 15 v 23: een woord te rechter tijd gesproken): "Deze bevorder ik tot de rechtstreekse heerlijkheid van het paradijs. Voor hem geen dodenrijk, maar direct: volzaligheid".
En wanneer de Hoogste Heer zó spreekt, zo'n beslissing neemt.... wie zijn wij dan om te zeggen: "Is dat niet een béetje overdreven".
De zogenaamde vergissing van Jezus in Matth 15 v 28
Dag allemaal,
Direct na mijn betoog, op de Korte Verklaring gegrondvest, dat de woorden van Jezus: "Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt" ....dat die woorden geen vergissing waren, maar een weloverwogen waarheid, zei Cicero: "En toch denk ik dat Jezus zich toen vergist heeft".
Ik blijf bij mijn uitleg in de vorige post mijnerzijds.
Alleen wil ik er dít aan toevoegen: - Het is toch te ongerijmd om maar te overléggen, dat de Almachtige God zijn Zoon, die ook God is, naar de wereld heeft gestuurd om hier - ongevraagd en onuitgedaagd- zomaar eens wat te zeggen, dat onjuist was. - Jezus liet zich in alle vele debatten, die hij gevoerd heeft, kennen als een onverslaanbare gesprekspartner, die alles doorhad en altijd overwinnaar bleef. Zo'n reus zégt toch niet zomaar iets. - Geen betere carrièreplanner dan Jezus. Alles moest uitlopen op de kreet van Joh.19 v 30, precies op het goede moment, op de goede plaats. Daarvoor gebruikte hij ook nog die laatste oproep aan Judas, toen hij zei in Johannes 13 v 30: "Doe maar meteen wat je van plan bent". waarmee hij ( Jezus) eigenlijk de gewapende troep precies ná de gebedsstrijd in Gethsemané ' bestelde'. En zou hij, die zo alles perfect toeleidde naar de carrièretop, die uitroep van Joh 19 v 30, zo'n onnodige vergissing maken. Het is net, zoals hier eerder werd opgemerkt: " Als Jezus hier een vergissing maakte, dan kon hij dat overal en met alles doen".
Jullie hebben Cicero op velerlei wijze van repliek gediend. Maar daarbij zijn de volgende opmerkingen zijnerzijds helemaal over het hoofd gezien: ( vrij weergegeven): `Jezus was met die vergissing helemaal in de lijn van: - zijn vóorprediker Johannes de Doper. Want die zei in Matth 3 v 10: "De bijl ligt al aan de wortel van de boom: iedere boom die geen goede vrucht draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen". En dat moet allemaal nog komen. - zijn náprediker Paulus . Want die zegt in 1 Thessalonicenzen 4 v 15: " WIJ, die in leven blijven tot de komst van de Heer...." En Paulus is al lang dood !
Mag ik op Johannes de Doper en Paulus in een volgende posting terugkomen. Want anders wordt deze posting te lang.
Je vroeg , wat ik dacht van de diensten van Jan Zijlstra. Eerst even een 'overdruk' uit een ander topic in een ander forum: ...............
Een paar dagen geleden was een 'wondermens' bij ons op bezoek.
Ze zat daar, blakend van gezondheid en levenslust en vertelde eenvoudigweg een verhaal, waar je gewoon 'bij van je stoel zou vallen'.
Toen ze een jaar of dertig was, openbaarde zich bij haar iets, dat leek op reumatiek. Het schreed uiterst langzaam voorwaarts en ze baarde -ondanks dat aansluipende euvel- vijf kinderen. Ook waren zij en haar man heerlijk actief in Volle Evangeliegemeenten.
Maar onder al die gebeurtenissen door was er de steeds klimmende onrust. Naast de reumapijnen kwam er iets anders. Het werd door de arts later benoemd als spierdystrofie.
En dit leven van een oprechte en blijmoedige Christin werd steeds meer overschaduwd. Er kwam een rollator, een rolstoel volgde, een traplift, auto-aanpassingen....
En toen het -na twintig jaar- zó was geworden, dat ze gewoon helemaal en helemaal invalide was , met een desbetreffende sticker op de autoruit van de door haar man bestuurde auto, gingen ze naar een genezingsdienst van een alom in den lande bekende, solide Volle Evangelieprediker, die zich beslist geen 'gebedsgenezer' wil laten noemen, maar die zich alleen kenschetst als 'evangelist'. En ze stapte over de drempel heen, gevormd door de idee: "Ja...maar ik kom toch bij heel krachtige voorgangers in heerlijke gemeenten. En dan toch naar díe medegelovige ???"
Ze ging, de handen werden haar opgelegd in de naam van Jezus en innerlijk wíst zij: "Ik ben genezen".
Op haar rug was een gloeiende plek, van waaruit iets doorstraalde. Die plek bleef een week, en terwijl ze dus wíst, genezen te zijn, straalde die genezing gedurende een week vanuit haar rug door.
Toen LIEP ze snikkend van blijdschap samen met haar man over straat. Haar buurman, in het laatste stadium van kanker, zag haar zo lopen, hoorde het verhaal, bekeerde zich en stierf....GERED!!!
Alles verdween: de rollator en de traplift en de rolstoel en de auto-aanpassingen....enz....haar kinderen kwamen tot dieper geloof, door het wonder aan moeder geschied.
En wij....we kenden het wonder, dat twee jaar geleden aan haar geschied was. Zij had ons en nog een verder groot gezelschap enkele dagen ervoor verrast met een heerlijke High Tea. Zo'n heerlijke 'alles-kunner' was ze geworden. Maar om het nóg weer eens te horen....!!
Daag Ger
................... De gave van genezing is een van de Gaven van de Geest. In BIJBELSTUDIE begin ik daar over ongeveer acht weken een studie over, die door de inrichting van dat topic maar vier afleveringen gaat duren, want er is over dit onderwerp nog wel stof voor tientallen studies. Maar ja; in BIJBELSTUDIE, (elders op mijn forum), komt zoveel ter sprake, dat ik mij daar beperkingen op moet leggen. Maar hier boven heb je al gelezen, hoe die gave van genezing ook nu nog wonderbaar werkt. Je zult het al begrepen hebben: die prediker is Jan Zijlstra.
Maar iedere Christen kan persoonlijk kennis maken met 'de gave van genezingen'.
Wanneer je een liefhebbend en enthousiast volgeling van Jezus bent, dan hoef je zelfs niet te wachten op zulke heerlijke heilsfeiten als' wedergeboorte' en 'doop in de Heilige Geest' om met de overvloedige rijkdommen van de Heer kennis te maken.
Stel....je hebt hoofdpijn. Doe dan eens het volgende: leg je eigen handen op dat pijndoende hoofd en zeg in liefdevol, blij vertrouwen: .................. Heer....in de naam van Jezus leg ik mijzelf de handen op voor genezing van deze nare pijn.(Marcus 16 v 17 en 1. Dank u Heer , voor uw genezing. .................. En ....Niem...nu kan ik niet eens zeggen, dat het altijd helpt. Want een kennis van mij, een diep-gelovige, had een vreselijke, aanhoudende migraine. Ze was daarvoor onder doktersbehandeling, ook terwíjl zij wist, dat er goddelijke genezing wás. Dus: - wel de dokter in dit geval - ...en niet handoplegging. Maar tenslotte week die migraine toch in de loop van de jaren, niet eens zozeer door doktersbehandeling, maar door gebedsverhoring.
'Genezing door handoplegging' is dus niet iets dat altijd maar lukt of direct lukt. En we mogen ook dankbaar zijn voor dokters.
Maar tóch....ook al kunen wij mensen niet alles in menselijke kaders en formuleringen vangen...ik zélf heb met 'goddelijke genezing door handoplegging ' dagelijks te maken.
Mijn vrouw en ik zijn oude mensen van 86. En mijn vrouw heeft soms op éen avond: - pijn in haar blind of in haar nog enigermate ziende oog - pijn in haar rechterbeen door artrose of anderszins - pijn in haar linkerschouder door...idem...denk ik dan maar.
En elke keer leg ik mijn handen op haar in de naam van Jezus en telkens weer geneest de Heer. Maar dan is er weer iets anders. Maar hoe dan ook: wij oefenen deze Geestesgave in geloof. En ons geloof groeit en groeit.
Niem, wérk met de 'gave van de genezing' ook zélf. Wanneer je dat ontspannen doet, in liefde tot God en tot Jezus en tot de Heilige Geest, dan groeit alles in je naar de Heer toe.
Wat een heerlijke topics gaan hier aan de lopende band open. Nu déze weer. Ik heb mijn hoofdwerk elders en kom er nu pas achter. Maar ik wil op elke incongruentie ingaan.
Hier volgt dan de eerste, waarmee geopend werd:
1 Petrus 3, 22: Jezus Christus die ten hemel opgestegen zetelt aan Gods rechterhand, nadat engelen en machten en krachten aan Hem onderworpen zijn.
Jezus = God. Hoe kan iemand nu aan zijn eigen rechterhand zetelen? Jezus kan dus niet God zijn.
Mijn uitleg: God is van een andere orde dan wij mensen. Jesaja 55 v 8: "Mijn plannen zijn niet jullie plannen, en jullie wegen zijn niet mijn wegen- spreekt de HEER. 9: want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen".
Ik geef nu de mening van een gelovige. Ik heb alle begrip voor niet- gelovigen, dat zij een heel andere mening hebben. Ik ben daar niet hoogmoedig tegenin, nee...ik geef alleen de mening van 'een gelovige' en die mening is ook nog niet eens 'normgevend' voor álle gelovigen. Daar gaan we dan:
God is voor ons mensen niet te doorgronden. Wij kunnen hem niet eens zíen, anders zouden we sterven bij zijn onbeschrijflijke indrukwekkendheid. Wel komt ooit de tijd dat wij hem, zonder te sterven, zullen kunnen zien, ( 1 Johannes 3 v 2)
God besloot in zijn eeuwigheid dat hij eens op de aarde zou komen als een mens. Hij had al van eeuwigheid in zijn raadsplan staan dat een opstandige engel hem zou gaan weerstreven en al zijn werk zou trachten te bederven. En insgelijks van eeuwigheid had hij zijn plan klaar dat hij die opstandige engel, van 'perfectheid', (Ez 2 tot satan verworden, 'de voet dwars zou zetten' en het onheil in het tegendeel daarvan zou doen verkeren.
Toen God als mens op de aarde kwam, nam hij als mens door zijn offer, alle zonde van alle mensen, die het maar wilden aanvaarden, weg.
En deze overwinnaar, God de Zoon, de tweede Persoon van het Goddelijke wezen, hernam zijn plaats aan de rechterhand van God, daarmede wordt bedoeld: de ereplaats. Maar zoals ik al heb gezegd, het wezenlijke van de dingen van God is niet uit te drukken. Maar 'God de Zoon' had zich een nieuwe dimensie verworven. Zijn mensheid bleef hem bij. En zo zit er nu een mens op de troon : - van het heelal - ...en van de hele onzienlijke wereld, waarin ook alle engelen.
( De drieënige God: ook al zo'n punt, waar de mensen tegenaan hikken. Maar mág God ook ?! Mág hij zijn eigen plan trekken. Ja toch.)
Als je het zo bekijkt als hiervoor, ( het gedeelte tussen haakjes was maar zijdelings), verbleken alle tegenstrijdigheden.
Ik ben van plan alle concreet vermelde ´onbegrijpelijkheden´stuik voor stuk te bespreken. Jullie zijn al toe aan ´die valse profeten uit Ezechiël´. Ik heb dus nog een lange weg te gaan. Maar dat geeft niet.Ik ben gek op dit soort dingen. Ik behandel ze in Nederland, in Californië, in Duitsland ....en nu dus ook hier. Gun mij mijn pleziertjes, lieve vrienden.
In een eerder bericht heb ik al verteld, hoe volgens mij het Hooglied naar de mens gesproken , is ontstaan. - al van ouds waren er lange bruiloften in Israel. men nam er de tijd voor. Een week was er zo maar mee gemoeid. En al die tijd zat men natuurlijk niet stijf op zijn stoel, zijn gebakje te eten. Nee ...er werd gedanst en gezongen. En op een bruiloft wordt er licht over de liefde gezongen, de eenvoudige, gezond-sexuele plattelandsliefde, waar de dingen nog bij hun naam genoemd worden. En in Israel was de volkscultuur een tijdlang heel goed, je merkt dat ook uit het bijbelboek Ruth, zodat deze bruiloftsliederen ´goed´konden ziijn in het oog van de Heer. - en wat is er natuurlijker dan dat er in de traditie geworden liederen in de dagen van Salomo ook iets komt 'van de rijke koning, die het mooie plattelandsmeisje wel in zijn harem wilde hebben' . Er kan zelfs een werkelijk gebeurd voorval aan ten grondslag liggen. Maar zij versmaadde de verlokkingen van het hofleven en keerde terug naar haar vrolijke, frisse, onbedorven jeugvriend.
- en de Heer, die het kostelijke geheim van zijn Zoon, onze Heer Jezus, al kende, weefde toen deze alledaagse zaken samen tot iets heerlijks met twee glorieuze boodschappen:
- allereerst de verrukkingen van het sexuele leven, ingebed in een ordelijk huwelijk. Daar kan het zich vele jaren lang steeds heerlijker ontplooien, zoals ik in mijn eerste bijdrage al heb uiteengezet.Want de sexuele liefde is na vijf jaar niet opgebrand, zoals pessimisten je willen doen geloven. De Christen, die ook dit deel van zijn totaal-leven met gebeden begeleidt, zal bemerken, dat er soms na vijftig jaar huwelijk nog nieuwe mogelijkheden zijn op dit gebied, Als men maar aan het welbevinden van de andere partij prioriteit geeft.
- Maar- zonder dat men nu elke tekst zal mogen vergeestelijken.... want Spreuken 7 vv 2- 6 lenen zich hier totaal niet voor ...kan toch zeker gezegd worden, dat onze Heer Jezus Christus naar zijn bruid, de gemeente verlangt met deze wens, verwoord in Efeze 5 v 27: "Mannen...heb uw vrouw lief, zoals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden, en om haar in alle luister bij zich te nemen, zodat ze ZONDER VLEK OF RIMPEL OF IETS DERGELIJKS ZAL ZIJN, HEILIG EN ZUIVER".
Onze Heer Jezus verlangt naar ieder van jullie. Hij heeft er alles voior over gehad. Daarom: - Onze geestelijke kleren geregeld gewassen, want er mag geen modderspatje van ' maar gedoogde zonde' op blijven zitten. - ons getooid met de Geestesgaven en Geestesvrucht als kostelijke sieraden - geen zorgenrimprel meer van : "Dit gebed kan God echt niet verhoren. Misschien wil hij het ook niet".
Hier dan de eerste van je vijf vragen: "Wie is de antichrist".
Eerst even nazien, welke teksten in de bijbel rechtstreeks 'de antichrist' vermelden:
1 Johannes 2 v 18: "Kinderen , het laatste uur is aangebroken. U hebt gehoord dat de antichrist zal komen. Nu al treden er vele antichristen op , en daardoor weten wij, dat dit het laatste uur is".
1 Johannes 2 v 22: "De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent".
1 Johannes 4 v 3: "Iedere geest die níet belijdt, dat Jezus Christus als mens gekomen is, dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen- nu al is hij in de wereld"
In dezelfde geest ook 2 Johannes v 7.
Nu zal er bij jou een lichte bevreemding ontstaan: hé...in Openbaring niets van de antichrist. Ik had het juist daár verwacht".
Maar in Openbaring wordt de antichrist aangeduid als 'de valse profeet'.
Openbaring 16 v 3: "Toen zag ik dat uit de bek van de draak , uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten te voorschijn kwamen in de vorm van kikkers. (14). Dat zijn onreine geesten die tekenen verrichten en er op uitgaan om alle koningen der aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God".
Openbaring 19 v 20: "Het beest werd gevangengenomen tezamen met de valse profeet die in zijn bijzijn tekenen had verricht waardoor hij iedereen had misleid die het merkteken van het beest droeg en zijn beeld aanbad. LEVEND werden ze in de vuurpoel met brandende zwavel gegooid".
Openbaring 20 v 10: "De duivel de de mensen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd , tot in eeuwigheid".
En tenslotte zijn er ook veel teksten over 'het beest', de demonische geest van occultisme, waardoor de valse profeet, de antichrist , is bezeten. Maar dat zijn er zoveel, alle in Openbaring, dat ik dat nu maar even laat.
Uit al deze teksten is het volgende geregelde verhaal op te maken:
Alle eeuwen door na Christus' geboorte heeft de satan list op list verzonnen om tegenover Onze Heer Jezus Christus iets of iemand te stellen, die Jezus , de Zoon van God zou kunnen weerstaan en overwinnen.
Mensen, die ontkenden, dat Jezus Christus als mens gekomen is, zijn er altijd geweest. Maar er waren altijd ook veel mensen, die zeiden: "O jawel hoor....het zal best zo zijn, dat er ooit een mens is geweest, Jezus genaamd, de stichter van het Christendom. Dat ontken ik helemaal niet. Nou...dan is het toch met mij in orde!"
Maar de vertaling 1951 zegt het net iets anders dan die van 2004: "Iedere geest die belijdt, dat Jezus Christus IN HET VLEES gekomen is, die is uit God".
Ieder zal begrijpen, dat een luchtig zeggen, dat je best gelooft, dat Jezus op aarde geweest is, je niet zalig maakt. Je zult echt Jezus moeten kennen als je Redder en Verlosser, die je uit de diepste diepten naar 'de oppervlakte' heeft gebracht, daar waar het licht van God je kan beschijnen in de bekering.
Maar gisteren, in mijn brief aan Gurk, heb ik behandeld, hoe Jezus na zijn hemelvaart , de Heilige geest heeft gezonden om woning te maken in ons hart, getrouw als hij was aan zijn belofte uit Johannes 14 v 23: "Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen". Maar dan houdt : 'geloven dat Jezus op aarde heeft rondgewandeld' veel meer in dan een erkennen van dat feit, waarbij het hart onberoerd blijft. Dan houdt dat geloven ook in, dat je gelooft, dat Jezus door zijn Heilige Geest in je hart wil wonen. En die inwoning van Jezus en God in jouw hart door de doop in de Geest is wat je hard en hard nodig hebt in de grote dagen van de eindtijd, die komen gaan.
Want de duivel heeft een plan: Hij wil tegenover de Heilige 'Viereenheid' een onheilige dito plaatsen. Zoals God zijn Zoon, op aarde gekomen en daar triomferende, alle macht heeft gegeven in hemel en op aarde, zo geeft de duivel (Openb 13 v 2) al zijn kracht aan een onheilige geest, 'het beest' en 'het beest' bezielt dan weer een met zorg uitgekozen mens, die deze enorme last kan dragen. En 'die mens' de antichrist, kiest zich dan weer een stel 'gelovigen' uit, die samen met hem een 'antigemeente' vormen tegenover Gods gemeente.
En zo staan in de eindtijd onverbloemd de eigenlijke tegenstanders oog-in-oog: God de Vader, God de Zoon, (Onze Heer Jezus Christus), God de Heilige Geest en Gods heilige gemeente tegen over: De satan, Het beest, de antichrist en de onheilige gemeente.
En in de felle eindstrijd, die dan ontbrandt, lees alleen Openbaring 11 maar, hebben Gods kinderen alle krachten nodig, die God ter beschikking stelt. De ongelovige mensheid is een gemakkelijke prooi voor satan. Hij heeft echter als diepste wens om de gelovigen zo 'slap' te kunnen houden, dat zij in de eindstrijd niet vervuld zijn met de Heilige Geest van God . En zo fel woedt de strijd, dat zelfs de 'vijf dwaze maagden', die toch echt uitgegaan waren, de bruidegom tegemoet, uiteindelijk 'voor een gesloten deur komen'. Laat staan alle lauwe Christenen, die zeiden: "Al die poppenkast van Geestesgaven en zo, nu ja, de Geestesvrucht kán dan nog, maar al dat andere....".
Kort samengevat: een beginsel, dat de Christenen klein en 'weg uit de hemelse gewesten' wil houden, werkt al lang, al sedert Jezus' hemelvaart; dat beginsel door zijn tegenstander , de duivel, georganiseerd. Maar in de eindtijd wordt een mens uitgemonsterd met de hevigste krachten ván satan, heeft rechtstreeks toegang tót satan. En in die eindstrijd probeert die mens, bezield door de sterkste demonische kracht, die zich denken laat, alle mensen van God af te trekken. Wat zal het dan absoluut noodzakelijk zijn om de volledige wapenrusting van God aan te hebben, niet: dan aan te trékken, maar...: aan te HEBBEN.
Het motto waarmede deze thread gestart werd, was : "Hoe serieus neem jij de bijbel".
Mijn antwoord is, dat ik de bijbel volkomen serieus neem. dat weten de oudgedienden onder jullie wel. In januari 2005 vocht ik als 82 jarige nog op de barricaden op deze website. Nu- 85 jaar geworden- heb ik de bijbel nog even lief. maar ik lees hem nóg meer in het licht van de ´vervulling met de Heilige Geest´.
Op een van de sites, waar ik mag dienen, was een vraag, hoe men nu toch moest handelen, wanneer het innerlijk geplaagd werd door haat, wrok enz over een in het verleden ondergaan onrecht, terwijl men toch vol van Gods Geest denkt te zijn.
In het kader van mijn anwoord had ik al vele dingen gezegd, die ter zake dienstig kunnen zijn, zoals: - alle kamers van je hart openzetten voor de Heilige Geest - in je gebed niets achterhouden. Voluit en onbevangen spreken met God. En toen opeens ging een tekst uit 'Hooglied'door mij heen. 4 v 18: "Ontwaak , noordenwind ! Kom , zuidenwind ! Waai door mijn hof laat zijn balsem geuren".
Mijn eerste gedachte was: "Nee, dit kán niet; deze passage gaat over een gezond, blij sexueel verlangen", Maar toen werd het mij duidelijk, dat de Heilige geest soms ook zo in ons leven wil werken: - streng, hard, corrigerend, maar toch uiteindelijk lieflijk - ....en daarna weer genezend als een zoele wind uit het zuiden. En ik heb deze tekst geplaatst.
Wat wil ik nu hiermee zeggen: neem de bijbel serieus. maar lees hem bij het licht van God de Heilige geest,die je dag aan dag wil onderwijzen en verder brengen in de kennis van onze Heer Jezus Christus.
Dan wordt bijbellezren echt een feest. Een feest wordt het niet, wanneer je met opeengeklemde kaken van inspanning zit te denken: "Ik moet hem serieus nemen". De bijbel verdient het om ' liefgehad te worden'.
hallo! las matt. 6 op http://www.biblija.net/ en dacht even, laat ik naar andere Bijbels kijken, wat er nou precies anders is...
als je dan naar het gebed kijkt, met name het laatste stuk (vers 13) zie je dat bij sommige Bijbels een stuk is weggelaten. nl.:Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in eeuwigheid, amen.
terwijl het volgens mij wel goed is om in elk gebed God te loven door te zeggen dat alles van Hem is, Heerlijk is en dat Hij eeuwig is.
ik vind het jammer dat er dan toch een stuk is weggelaten (staat er in openbaring niet: 18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; <of geldt dit alleen voor het boek openbaringen?)
graag jullie reacties!
mvg
Hallo Corne,
In de NBG staat deze zinsnede al tussen haakjes.
De Korte verklaring zegt hierover het volgende: ................... De lofverheffing aan het slot ( evenals het woordje 'amen') ontbreekt in de belangrijkste handschriften en wordt daarom in de regel als niet-oorspronkelijk beschouwd. Men vat haar gewoonlijk op als een zeer oude, liturgische formule, waarvan in het vóor-Christelijke Jodendom reeds zekere analogieën zijn aan te wijzen en waarmee men in de Oud-Christelijke gemeente somtijds de gebeden en zo ook het O.V. zou hebben besloten. .......... Ik heb hierover ook de New International version nagekeken en daar komt het ook niet voor. In de gerevideerde Duitse Lutherbijbel van 1960 staat het weer wéL, maar ook weer 'tussen haakjes'.
Het betreft hier dus een dispuut-tekst, waar we wel nooit achter zullen komen.
De K.V. zegt overigens, dat deze lofverheffing zich uitstekend aanpast bij de rest van de tekst.
Laat je overigens door dergelijke 'tussen haakjes' teksten niet in de war brengen. Ze zijn nooit in strijd met de rest van de bijbel. Leer er mee te leven.
wat zijn jullie manieren, of wanneer merk jij snelle groei in je wandeling met God!
En híer mijn antwoord.
In zekere zin kun je als 'kind van God' niet 'snel groeien'.
In het natuurlijke leven het volgende voorbeeld: Mijn tante Teuntje was een ongeduldige vrouw., Dat uitte zich in het volgende: toen ze eens een plant snel zijn blaadjes wilde laten ontvouwen, begon zij de schutbladen maar vast eraf te trekken. Maar de eigenlijk sier verlenende bladeren van de bloem waren nog heel niet gereed voor hun taak en werden overrompeld door al dat licht dat ze nog niet konden hanteren. En de bloem verwelkte.
Ik ben als 8-jarig kind voor het eerst serieus benaderd door God. En nu ben ik 83 en mijn blaadjes vouwen zich nog steeds verder open.
In dezelfde geest ook Marcus 4 v 26-28: Daar wordt gesproken over zaad, dat ontkiemt en opschiet, zonder dat de landman weet hóe dat nu precies gaat. Het lijkt wel of de (vruchtbare) aarde uit zichzelf vrucht voortbrengt, : eerst de halm, dan de aar, en dan het rijpe graan in de aar".
Hoewel deze vergelijking allereerst slaat op Jezus, de grote Zaaier. die wacht in de rustige zekerheid van de levenskracht van het uitgestrooide zaad, kan hierin toch ook voor jou een les liggen.
Níet ongeduldig controleren, niet kleingelovig willen naspeuren, niet zonder te kunnen afwachten opeens vrucht willen zien. Het zaad , in jouw hart gezaaid, kiemt, ontwikkelt zich tot halm en rijpt tot vrucht.
En God, die het zaad van het geloof in jouw hart heeft gestrooid, weet, hoe de gesteldheid van jouw 'voedingsbodem' is, hoeveel steentjes er in die grond zitten, hoeveel potentie van voedende bestanddelen. En Hij heeft voor jouw leven een helemaal op jouw gesteldheid toegesneden plan om alles optimaal te laten verlopen.
Maar wat je wél kunt doen, dat is het volgende: houd die voedingsbodem in optimale conditie of bréng die voedingsbodem in de best mogelijke vruchtbaarheids-toestand. Dat kun je allereerst doen door zeer geregeld gebed, waarin je niet allereerst allerlei wensjes uit voor jezelf, maar liever goede wensen voor anderen. En in je gebed kun je al vragen aan de Heer God, of hij de kanalen tussen jou en hem zo wil ontstoppen, dat zijn gedachten van liefde en blijdschap en vrede ruimer kunnen binnenstromen in jouw innerlijk, jouw geest.
En wat je daarnaast kunt doen is: trouw, met een toegenegen hart en zonder allerlei bokkig gevraag over moeilijke punten, Gods woord, de bijbel lezen. Het woord van God brengt jou tot een wezenlijke relatie met God, de wedergeboorte, waarin je, hoewel in de grootste eerbied, hem toch leert kennen als jouw liefdevolle Vader in Jezus Christus.
Tjonge....wat breng je dan voedzame meststoffen in die levensakker van jou. En wat kan dat zaad bij jou -altijd door de genade van God- goed en gezond opschieten.
En dan tenslotte loop je tegen zulke heerlijke dingen aan als: 'de doop in de Heilige geest'. Dan worden door de Geestesgaven en de Geestesvrucht nog meer voedende bestanddelen ingebracht. En dan gaat het nog sneller.
Echter....er komen ook tegenslagen op je pad. Maar door al de heerlijke dingen die ik hiervóor heb opgesomd, leer je die overwinnen.
Het groeiproces heeft een zekere tijd nodig. Door de dingen die ik je nu heb aangeraden, kun je dit groeiproces niet zozeer versnellen alswel het gezond laten verlopen. 0ok kan je door al die raadgevingen straks met deemoedig gebogen hoofd, zwaar van 'honderd' korrels in éen aar, in het oogstveld van de Heer staan.
Niem; ik kan deze vraag niet ineens goed beantwoorden. Kom er nog eens met gerichte vervolgvragen op terug.
Hoe kan dat nu?..tijdgenoten van Jezus, die zijn wederkomst nog meemaken
Dag allemaal,
Dit waren dus de vragen:
1:Ik heb een vraag over mattheus 16-28.
Daar staat het volgende: 28 [16:28] Mark 9:1. Luk 9:27.Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.
Dit zegt Jezus tegen zijn discipelen. Weet iemand hoe ik dit moet nterpreteren? Nu staat er dat enkelen van hen nog levend zullen zijn als bij zijn terugkeer op de wolken. Betekent dit dat dit al snel - nog in de nieuw-testamentische tijd- moet zijn gebeurd? Of dat sommige discipelen simpelweg niet zijn gestorven?
Hoe moet ik dit zien? Bij zoeken op google wordt deze tekst voornamelijk gebruikt om het christendom onderuit te halen. Oftewel, Hij zou haastiglijk komen maar Hij is er nog steeds niet.
2: Zie ook verder in Mattheus 24 vers 34: Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Het lijkt wel of Jezus zegt dat Hij in die generatie nog verwacht terug te komen.
Twee vragen over moeilijke bijbelgedeelten; Ik geef nog eens even de NBV, niet om de moeilijkheden kleiner te maken, maar om alles nog eens helder vóor ons te hebben:
Matth 16 v 28: Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon in zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt
Matth 24 v 34. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al deze dingen gebeuren.
Eerst Matth 16 v 28 maar eens.
Na kennisneming van wat daarover in 'de korte Verklaring' is geschreven, heb ik, de bedoeling daarvan vrij weergevende en die sterk aanvullende met wat mij tijdens het schrijven te binnen schoot, de volgende mening. ............... Onze Heer lichtte zijn tijdgenoten niet nauwkeurig in over de verschillende stadia van zijn verheerlijking. Dat konden ze toch niet dragen. Als hij bijvoorbeeld over zijn opstanding uit de doden sprak, dan bleef dat helemaal en helemaal voor hen verborgen. Onze heer Jezus Christus sprak wel veel over zijn verheerlijking, zijn heerlijke terugkomst en dergelijke, maar de mensen van tóen stonden te dicht op de feiten, dan dat ze ook maar bij benadering een opeenvolging in die gebeurtenissen konden waarnemen. In hun idee lag alles in éen vlak. Toen de Heere dan ook in v 27 sprak over zijn grote oordeelvelling, ook beschreven in Matth 25, klonk het in hun oren als 'behorende tot de raadselachtige toekomst'.
En eigenlijk zegt Jezus in v 28: "Nog vóor hun dood zullen sommigen van jullie die heerlijke toekomst beginnen te zien. En gelijk zal dan aan hen duidelijk worden, dat al die gebeurtenissen, waarover de vele uitspraken van mij handelden, in elkaars verlengde liggen".
Die mensen zijn de echte doordouwers. Zij zijn Jezus trouw gebleven door alle verschrikkingen rond Golgotha heen en door dat trouw blijven gaan zij 'de lijn zien'.
Maar er zijn ook mensen, die de voortgaande lijn nooit zullen zien, omdat zij: - of Jezus niet trouw bleven - of hem wel trouw bleven, maar niet tot helderder inzicht konden komen.
Zo bezien heeft dit woord een volkomen actuele waarde: jullie, mensen van de 21 ste eeuw, blijf ook nu de altijd maar voortgaande lijn zien. Dan zie je steeds meer van de heerlijke toekomst, die nu al aan het beginnen is. Word van een 'kijker' een 'ziener', die door alle verwarring van het heden heen de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij ziet baanbreken, die heerlijkheden eigenlijk al 'beleeft'.
Deze woorden van Jezus zijn dus geen raadselachtigheden, maar vormen een aansporing, mede door die aanhef: 'ik verzeker jullie', (voorwaar...voowaar)....en dan komt er altijd een 'grondwet van het koninkrijk'.
Over Matth 24 v 34 kan ik nu kort zijn. Ook hier wordt in een enkele uitdrukking het hele complex van toekomstige gebeurtenissen, Jezus betreffende, samengevat; zijn dood, zijn opstanding, zijn hemelvaart, zijn wederkomst, zijn 'gezeten zijn ten gerichte'.
En van de mensen, die er toen stonden, die generatie, zouden er zijn, die tijdens hun verdere leven steeds meer van de legpuzzle zouden ontwarren en blij uitroepen: "O....wat zie ik nu veel meer, van wat er gaat geschieden met en door onze Heer Jezus Christus. Ik ben zo blij dat hij zijn Heilige Geest heeft gegeven om ons verstand te verhelderen".
En nóg is ook hier de volkomen actualiteit: zorg dat je behoort tot 'deze generatie', de gelovigen, die door alle verwarring van de duizenden stemmen in deze tijd de zachte, maar nadrukkelijke ondertoon leren verstaan van Gods tempel, die aan het gereedkomen is en die eens op aarde zal nederdalen, (Op 21).
Als Ik God was en er was verder niemand, wat zou ik dan doen
Lieve allemaal,
Op zichzelf misschien heel geen gekke vraag. Mensen zeggen wel eens: "Als ik de minister-president was....ik zou dit en ik zou dat".
Men zou zelfs kunnen zeggen...en het zal best wel eens gezegd zijn: "Als ik de minister-president was....en dat in die heel nieuwe toestand van nu...ik zou het met een helemaal blanke lei zo en zo aanpakken".
En zo zou je ook- zelfs eerbiedig- over God in de onbeschrijflijke eeuwigheid - kunnen spreken.
En je zou kunnen vragen: - "Waarom heeft God ze toch allemaal geschapen- al die hemelwezens, de engelen - waarom heeft hij een aantal van die engelen geschapen, terwijl hij wist, dat een machtige engel in opstand zou komen en vele andere engelen in die opstand mee zou nemen in de revolutie - waarom heeft God het hoogste wezen, de mens, geschapen, terwijl hij wist, dat die in de opstand van satan gemene zaak met dezen zou maken - waarom is God naar de aarde gekomen in de gedaante van een mens om alles recht te zetten, wat krom gegroeid was, terwijl het helemaal niet krom had hoeven groeien...zo omslachtig allemaal.
En je zou déze gevolgtrekking kunnen maken: "Nee.... ik zou het zonder al die soesah hebben aangepakt".
Maar waarom heeft God het aangepakt, zoals hij het heeft aangepakt ?
Een sleuteltekst is Jesaja 43 v 4 t.m 7: "Jij bent zo kostbaar in mijn ogen, zo waardevol, en ik houd zoveel van je ..... Wees niet bang, want ik ben bij je, Ik haal je nakomelingen uit het oosten terug, uit het westen breng ik jullie bijeen ........... allen over wie mijn naam is uitgeroepen, en die ik omwille van mijn majesteit GESCHAPEN HEB, GEMAAKT EN GEVORMD".
( éen andere vertaling heeft in plaats van 'majesteit': 'eer'.)
De totaal boven onze begrippenwereld staande 'Onuitasprekelijke' straalt naar alle zijden zijn liefde uit, eeuwig, onbegrensd. Misschien zouden wij heel voorzichtig kunnen zeggen, zoals Dharma al aanroert, dat God in zijn 'eeuwig genoeg hebben aan zichzelf' toch in die eeuwigheid de behoefte voelde aan ' klankborden', wezens, die zijn liefde zouden kunnen opvangen en als éen eigen liefdegroet' naar hem terugkaatsen.
Maar die teruggekaatste liefde mocht geen 'kunstmatige robotliefde' zijn. God wilde zich omringen met vrijwillige, in eigen verantwoording gegeven liefde.
Maar die liefde moest getest worden, of hij werkelijk gemeend was. God wist dat er onder zijn dienaren , ( de engelen) er éen zou zijn, die in opstand ging komen voor eigen verantwoordelijkheid. De achtergronden hiervan behoren tot Gods verborgenheden, waar wij, krachtens Deuteronomium 29 v 29 niet ín kunnen zien.
En toen een deel van de engelen, de dienaren, in opstand kwam, omdat zij het niet konden verdrágen, dat God een hoger wezen ging scheppen, de mens, die geen dienaar zou zijn, maar een zóon, gaf God aan de aanvoerder van deze kwaadaardige horde, de tot 'verleider' geworden 'beschermer', (Ez 2, nu 'duivel' geheten, de opdracht om- voor eigen verantwoordelijkheid- alle mensen af te testen met verzoekingen, teneinde vast te stellen, of die mensen 'Jazeggers' zouden zijn, die Gods liefde voor eigen verantwoordelijkheid, maar toch wel door de genade van God, zouden kunnen weerkaatsen en daardoor Gods majesteit en eer alle glorie geven.
Om de mensen in hun strijd tegen de verzoekingen van de duivel, ( tegelijk beproevingen van Godswege) staande te laten blijven, waren er- onder andere- de trouw gebleven engelen om hen te ondersteunen. De grote oplossing zou echter van God zelf komen, die alle zonden zou overnemen, zodat de mensen, die zijn offer op Golgotha aannamen , met een heel blanco blazoen zouden kunnen herbeginnen. Ze zouden door de bijstand van God de Heilige geest tot hogere toppen kunnen stijgen dan waarop de eerste mens, die door satan werd misleid, Adam , stond.
Dat proces is nu gaande.
Je zou het, als jij God was , helemaal aan het begin van alle dingen, niet anders, niet wijzer, kúnnen doen.
Maar dat wordt niet van jullie gevraagd.
Van jullie wordt gevraagd, pósitief in Gods eeuwige plan te staan als een volhoudende ´Jazegger´.
Je zult toch in het plan van de almachtige God moeten staan, hoe dan ook , ook als een ´neezegger´.
Dat is een goed streven. De bijbel zegt; (1 Tim 3 v 1): "Indien iemand staat naar het opzienersambt, dan begeert hij een voortreffelijke taak".
En nu is een zendeling wel niet technisch geheel gelijk te stellen met 'opziener', maar ook hierbij gaat het over een belangrijke taak in het koninkrijk van God.
En dan gaat Paulus verder met te zeggen, wat degene, die een ambt wil bekleden binnen Gods gemeente, allemaal moet zijn. Nu is het zo, dat die vereisten lang niet allemaal kunnen slaan op een jong persoon van het vrouwelijk geslacht. In de opsomming laat ik die vereisten dan ook weg, vervang ze door: ---.
Daar gaan we dus met 1 Timotheüs 3 v 2-7:
"Opzieners dan moeten zijn: onbesproken, ----, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, ---. Hij mag niet een pas-bekeerde zijn, opdat hij niet door opgeblazenheid in het oordeel des duivels valle. Hij moet ook gunstig bekend staan bij de buitenstaanders, opdat hij niet in opspraak kome en in een strik des duivels valle". En verder volgen nog enkele waarmerken: "waardig, niet met twee tongen sprekende".(
Nu weet ik wel, dat een jeugdige al gauw kan zeggen: "Wel; aan deze eisen is nog wel te voldoen".
Maar wanneer je ouder wordt en voor allerlei proeven gesteld wordt, merk je, dat deze eisen best wel moeilijk kunnen zijn.
Dus: ook al ben je zestien en sta je aan het begin van je levensweg te popelen om voor de Heer te 'beginnen', dan is het toch goed om dit rijtje even in je achterhoofd te bewaren.
Maar duidelijk is, dat er ook andere dingen nodig zijn voor een zendeling(e). - een zekere practische handigheid, zodat je zelf je sokken kunt wassen en een ei bakken. Nu zal het voor een meisje gemakkelijker zijn om hieraan te voldoen - veel weten van p.c.-bediening, maar dat niet alleen: allerlei trechnische vaardigheden. Dit is wel weer even slikken voor meisjes. - spreekvaardigheid, mogelijkheid om voor radio en t.v. te spreken. In diverse landen kom je gauwer voor deze media terecht dan in Nederland - en zo zou ik wel kunnen doorgaan. Ik heb zelf als 'onbezoldigd ' zendeling gewerkt. Ik had een baan in een tropisch land, was, wat genoemd wordt een 'tentenmaker', in zendingswerk was ik een 'oproepkracht' naast de als zodanig vrijgestelde.
En wat heb ik bespeurd: Diepe bekering, zie mijn topic BIJBELSTUDIE, wedergeboorte en doop ín en vervulling mét de Heilige Geest zijn kostelijke zaken, die in de werkkring van zendeling of hulpzendeling zeker niet kunnen worden gemist.
Waar ik werkzaam was, was 'de lucht zo dik', dat de demonen zich welhaast materialiseerden....: "Broeder....de yorka's kwamen tot dusver alleen uit mijn tuinpad op. Maar nu stijgen ze ook al op uit de gang....wil broeder ze bestraffen...!". Wel; wat is het dan goed om geestelijk bewerktuigd te zijn door de genade van de Heer God.
Dus Niem; neem deze enkele gedachten uit vele ter harte en begin bij het begin: - kijk in je gemeente rond, of er sprake is van een gebrek aan kinderleiders. En wanneer ze zeggen: "We zouden je kunnen gebruiken voor de kids van 6 en 7, zeg dan niet "Nee". Pak aan, wat je krijgen kunt. En wanneer ze zeggen: "We zouden eigenlijk hulp kunnen gebruiken bij het koffieschenken", wuif het niet weg. Er zijn zoveel gebieden, waarop je de gemeente van dienst kunt zijn. En in de aanraking met allerlei gemeenteleden oefen je de Geestesvrucht. Vooral zelfbeheersing zal je te pas komen. Want het is een opmerkelijke zaak, dat juist broers en zussen je nog wel eens op de tenen gaan staan, bewust, maar meestal onbewust.
En vergeet niet om naar 'de jeugd' te gaan, ook naar de 'inhoudelijke' avonden.
En doe geregeld ook persoonlijk bijbelstudie.
Och; er is zoveel meer te zeggen. Kom je er nog eens op terug.
Armandine startte dit topic met een pleidooi-voering voor de reïncarnatie en op het ogenblik is de gedachtewisseling zo ver afgeweken van het oorspronkelijk onderwerp, dat het nu gaat over 'het hogere liefhebben'.
Ik heb echt niet alles gelezen, maar ik sta verbaasd over jullie diepe gedachten. Wel viel mij op, hoe bang jullie allemaal zijn, dat de ander jullie zijn gedachten opdringt.
Wat mij aangaat, ik wil dat helemaal niet. Wat ik nu laat volgen, is dan ook niet een aan jullie opdringen van mijn zienswijze, maar gewoon een bijdrage, die jullie wellicht zal doen zeggen: "Ger deed ook weer eventjes zijn zegje. Toch interessant om zijn kijk op de zaak weer eens te lezen."
Gaan we....!!! ( denk er dus om: dit is mijn zienswijze, die ik jullie geenszins door de strot wil drukken. Die zienswijze heeft alleen tot doel om jullie oordeelvorming te dienen). ................ God heeft alles zo geregeld, dat in éen mensenleven de keus voor hem gedaan kan worden.
Allereerst kan niemand zeggen: " Ik heb het niet geweten". Want in Romeinen staat in 1 v 20: "Want wat een mens over God kan weten, is aan ( alle volken van de wereld) bekend , omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar . Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn".
In dit leven ligt door Gods goede zorg alles klaar, waardoor wij in dit leven tot een in zijn oog toereikend besef van hem kunnen komen.
En dat deze kennis practisch te bereiken is , blijkt uit Romeinen 2 v 14 en volgende. Daar staat: "Wanneer namelijk heidenen, die de wet* niet hebben, de wet* van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet*, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet* eist in hun harten gechreven staat, en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop....God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is".
* ' wet' ook te lezen als' de diepere kennis, zoals deze tegenwoordig bestaat bij gelovigen van deze tijd.
De teksten in Romeinen 2 moeten jullie dus niet zonder meer verruimd laten ademhalen, omdat je denkt: "Ik ben een braaf manneke of vrouwke...ik kom er wel". Dat is al te gemakkelijk. De echte ' verborgen' ' jazegger tegen God' zal zich daaraan laten kennen, dat hij of zij direct voor God kiest, zodra er meerdere kennis ter beschikking komt, zie bijv het boek RUTH.
Nu God alles voor dít leven zo heeft gemaakt, dat dít leven kansrijk is, zijn er geen verzinsels meer nodig van reïncarnatieleer. Die verzinsels zijn trouwens onbarmhartig en liefdeloos, omdat zij een uitzichtloze gang van zaken beschrijven, die maar duurt en duurt.
En zo kom ik van het eigenlijk begintopic, ook van de hand van Armardine op ' de hogere liefde', waarnaar Armandine thans zoekende is.
God., die liefde is, vond een koninklijke liefdeweg om ons zijn liefde te tonen. De duivel had tussen God en mensen een verwijdering teweeggebracht, waarvan satan zelf wel eens grijnzend tegen zijn staf zal hebben gezegd: "Dit lukt zelfs God niet om die knoop te ontwarren. Als rechter zal hij altijd de door ons , demonen, verleide , nochtans zelf verantrwoordelijk blijvende mensen, moeten veroordelen".
En dan komt God in zijn liefde tot een zwaardhouw, die, net als in het mythologische voorbeeld de Gordiaanse knoop ontwart. Hij komt zelf als Redder van de mensheid, alvorens de tijd daár is, dat hij als rechter moet oordelen.
De mens heeft gezondigd, daarom komt de tweede Persoon van het Goddelijk Wezen.... voor ons mensen niet te doorgronden mysterie .....naar de aarde en boet alle zonden uiti. Nu ja; daar dragen jullie allemaal wel kennis van.
En dát is nu, waarnaar Armandine en al die anderen , waarvan ik mij nu even alleen Fred en Marie ? herinnerer....en mijn ' goede kennis van vroeger: Klaartje'...waarnaar al die goedwillende mensen op zoek zijn. De liefde van God straalt van hem uit en zoekt alleen klankborden, die deze hogere liefde van hem niet alleen kunnen teurgkaatsen, maar ook zelf ' hogere liefde' kunnen uistralen.
Want God heeft zijn Heilige Geest, de derde Persoon van het Goddelijk Wezen , gezonden, om ons te vervullen. En als een eerste gave brengt die Heilige geest de liefde van God, de hogere liefde, de agapè, in ons leven binnen, zodat wij die ook zelf beginnen uit te stralen.
Armandine...!!!: - doe die verarmende gedachte aan ' reïncarnatie' uit je brein weg. Alles, wat je in de bijbel meent te lezen als bevestiging, is uiteindelijk alleen maar bedoeld om ons op te wekken tot ' wedergeboorte' , een geestelijke zaak. Daarover sprak Sophie al. - zoek nog meer de hogere liefde. Ergens voel je al de echo. Kom tot de werkelijklheid.
Mijn verontschuldigingen. Ik herstel dit even. ................... De twee getuigen. De Openbaring leert ons dat gedurende de grote verzoeking God twee getuigen gaat zenden naar de aarde , welke getuigen zich tegenover de Antichrist stellen. Ik heb van een heleboel mensen al allerlei theoriën gehoord over deze twee getuigen, met name wie dat zijn. Ik heb mijn eigen idee daaromtrent, maar ik ben ook benieuwd welke opinies dienaangaande bij de vriendenschaar bestaan. Deel me jouw gedachten eens mee. Ethos.
O....Ethos...!!!!
....wat maak jij mij gelukkig. Eén van mijn geliefe thema's. Die twee getuigen uit Openbaring 11 zijn NIET Mozes en Elia. Ze zijn óok niet Jozua en Zerubbabel uit Zacharia 3 en 4. Die hebben zeker hetzelfde 'recht' als Mozes en Elia om als 'de twee getuigen 'genoemd te worden.
Nee....deze vier mannen: - die de aardse tempel bouwen, Jozua en Zerubbabel - die vuur werpen, zoals Elia, (2 Koningen 1 v 10), (Openb 11 v 5) - die plagen doen ontstaan, (6), zoals Mozes deed in Egypte .....staan symbolisch voor: de Geestvervulde disscipelen van Jezus in de eindtijd....de tijd van de antichrist..
Met hun 'innerlijke persoon', hun menselijke geest, zijn ze al in Gods eeuwige tempel (Openb 11 v 1) .Met hun zuivere aanbidding bouwen zij al mee aan die tempel, net zoals Jozua en Zerubbabel deden met de zichtbare tempel. Met hun 'buitenkant persoon', hun ziel en hun lichaam, vertoeven zij in de ' voorhof' ( 2), daar waar al die Christenen zijn : - die zo bezig zijn met ' kruimelwerk'. - - de eventuele geestelijke betekenis van het vleselijke volk Israel - - de Drieëenheid - -....en al dat soort dingen, die wel belangrijk zijn, maar nu even niet op de voorgrond behoren te staan. - met daarenboven de velen, die al verder af zijn gedwaald.
En dáar....in die voorhof , die zo open en bloot ligt vcoor de demonen, ( 2), dáar gaan zij rond em waarschuwen alle Christenen: - die zo vast zitten aan die ene , bepaalde kerk ergens - die zo verstard zijn in hun denken, zo formeel - die soms echt ' aan het wegglijden zijn'
Sommigen van die 'Christenen'- zij, died het verst zijn weggeraakt-trachten deze commando's van Jezus te beschadigen. Dan echter komt er geestelijk vuur door middel van de woorden van deze Geestvervulde Christenen. De rest van leven, die er nog was in deze bestrijders vervaagt . Zij sterven geestelijk, (5).
Tenslotte zijn er sommige ' Christenen' in deze voorhof , die de tot hen gesproken woorden niet langer kunnen aánhoren. Zij verraden de 'frontlijn- Christenen'. Zij verraden hen aan de antichrist, het beest(7). En de antichrist doodt deze strijders van Jezus.
- Net zoals de Heer Jezus werd verraden door zijn eigen volk ,juist op die manier worden deze frontlijn-soldaten verraden door hun eigen broeders - Net zoals Jezus stierf door de handen van de Romeinen, de heidenen, zo sterven deze dappere strijders door de macht van de 'super- heiden', de Antichrist. - Net zoals Jezus in het graf was gedurende 3½ dag, is het ook met hen, ( 8 en 9). - Net zoals Jezus vanuit de doden opstond, zo staan ook zij op, (11) - Net zoals Jezus opsteeg naar zijn hemelse bestemming , net zo gaat het met hen( 12) Voor de Christenen in de voohof is dit een laatste waarschuwing. - sommigen kiezen ervoor om in de valse nabijheid van 'het beest'te blijven en sterven, (13) - anderen tonen oprecht berouw en komen tot een nieuwe bekering, (zelfde tekst). Zij blijven leven.
Wel Ethos...tracht ernaar om te behoren bij de tempel door meer en meer vervuld te worden met de Heilige Geest. Neem je ervoor in acht om te veel bezig te zijn met betrekkelijke beuzelingen en dientengevolge in de voorhof te zijn , wanneer al deze dingen gaan gebeuren.
De groeten van Ger, ( van 'Vraag het Ger', een ander forum hier. Je vindt daar ook een altijd maar doorgaande bijbelstudie).
In het oude testament word uitgebruit aandacht besteed aan dat je moet proberen te leven met alleen maar christenen om je heen. Dat is bijna niet te doen, maar moeten we dat wel proberen. Een soort kloosterleven, maar dan anders. En dan af en toe naar buiten om te evangelizeren. Er staat zelfs dat je eigenlijk niets mag kopen bij iemand die niet geloofd. Dan word het leven wel erg moeilijk. Maar zouden jullie het willen om alleen maar met gelovigen om je heen te leven, als dat mogelijk was. Of moet het toch maar lekker gemixt blijven?
En dit is het antwoord:
Hè Niem; wat formuleer je onzorgvuldig. In het Oude testamdent was er veel aandacht voor om het volk Israel vrij te houden van de buren. Dat waren 'assimilatie-overwegingen', die ik toevallig in mijn -net hiervoor- posting besprak in verband met Ezra en Nehemia. Het volk Israel had een duidelijke missie. Het moest zich afzonderlijk houden van andere volken, niet door hun afgodendienst opgeslokt worden, teneinde precies het klimaat te hebben, dat nodig was, om te zijner tijd 'de grote bevrijder', Onze Heer Jezus Christus volledig tot zijn recht en volledig tot zijn bestemming en volledig tot het voltooien van zijn missie te brengen.
Maar dat je hier dan het woord 'Christen' gebruikt! Nu ja; ik kan de zon in het water zien schijnen. maar dat woord is , zó ver voor Christus' geboorte, toch wel een tikje onjuist gekozen.
En dan zeg je, dat er zelfs niet bij 'niet Christenen' gekocht mocht worden. Maar waar stáat dit dan toch: ik sluit niet uit, dat er iets staat, dat zó zou kunnen worden uitgelegd. Ik weet echter zelf alleen maar van Galaten 6 v 10, waar staat: "Laten wij dus, daar wij de gelegenheid hebben, doen wat goed is voor allen, maar inzonderheid voor onze geloofsgenoten". Mijzelf is het overkomen, dat een kruidenier, die Christen was, mij opwekte, bij hem en niet bij de supermarkt te kopen. Mijns inziens had deze tekst niet direct betrekking op hem, maar was deze meer bedoeld voor diaconale hulp.
Maar goed; van de antichrist staat beschreven, dat niemand in zijn tijd kan kopen en verkopen dan alleen degenen die 'geregistreerd' zijn, die het merkteken van het beest hebben, (Openbaring 13 v 17). Dat is dus juist een maatregel, die disrcriminerend voor Christenen werkt. Kan het ook zijn, dat je die twee dingen door elkaar gehaald hebt.
Nee hoor, geen muizenissen. Een Christen is het zout van de aarde. Nooit is bedoeld, dat het zout op een kluitje blijft zitten. De hele mensheid wordt er mee doordesemd.
De Heer Jezus gaf een sprekend voorbeeld: "Het koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welke een vrouw nam en in drie maten meel deed, totdat het geheel doorzuurd was". (Matth 13 v 33). Dit is nu echt 'een stille kracht'. Die vrouw werkte niet met allerlei machtsmiddelen. ( zie 12 v 19), ,maar zij rustte niet, voordat zij met dat stukje zuurdeeg 40 liter meel had doorkneed. Het koninkrijk der hemelen lijkt op dat zuurdeeg. De werking is verborgen, maar er zit een levenskracht in, die ALLES doortrekt.
Nu een aanhaling uit 'de korte verklaring':
" In deze bedeling, de periode tot aan de wederkomst des Heren, is de komst van het koninkrijk dus te vergelijken met een langzaam voortschrijdend proces. Het heeft betekenis voor het hele leven. Het vraagt overal toegang en dat in alle verhoudingen om daar zijn kracht te doen gelden en het leven te doorzuren".
Niem; voor jou een drieledige taak: - allereerst: nóg zorgvuldiger formuleren - dan: dat eigen leven van je overdrachtelijk vergelijken met 'veertig liter meel'. Laat dat leven van jou maar helemaal 'doorzuren' door 'God de Heilige Geest'. Wat zal je aan het eind van dat proces ZOET en AANGENAAM VAN SMAAK zijn. - en dan....de wereld in: evangeliseren dichtbij en ver, niet eens zozeer met woorden, maar door jouw blijde lach en vriendelijk stralende ogen, die het hart van mensen verheugen. Natuurlijk ook het woord van het evangelie goed kennen. En dát doe je dan weer door toch de samenkomsten en de bijbelstudies en de bijbelkringen naar vermogen te zoeken. Als je weer eens ferm 'de Umwelt' hebt doorzuurd, even een geloofsversterking tot je nemen temidden van de broers en zussen.
Nou hoop ik niet, dat jullie gaan zeggen: "O gunst....als je alles gehad hebt, dan krijg je hèm nog".
Ik bedoel het echt goed hoor, maar - om weer eens terug te komen op de eerste vraag-: het staat dan toch maar in de bijbel:
In Openbaring 7 v 4 staat: "Toen hoorde ik het aantal van hen die het zegel droegen, hinderdvierenveertigduizend in totaal, afkomstig uit elke stam van Israel."
En dan neem ik er gelijk v 9 bij: "Hierna zag ik een onafzienbare menige , die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam".
Nu zal misschien iemand zeggen, als eerste indruk van deze twee teksten: "Hee, die tweede tekst klinkt leuker. - 144.000 is maar een betrekkelijk klein aantal van een totale wereldbevolking van 7 miljard, nog niet twee honderdste pro mille.. - maar 'een schare die niemand tellen kan': daarmee kan ik veel beter uit de voeten - en dan: 'uit het volk Israel'. -- zij, ( de Israelieten), willen het niet horen; zij erkennen het Nieuwe Testament niet -- en ik...ik ben geen Jood, heb er niets aan.
Weet je, wat ik als uitleg wil geven..... haal nu niet direct verlicht adem; er zijn duizend meningen over deze teksten; de mijne is er éen uit vele ... maar hier is-t-ie dan: ................... die 144.000 en die 'schare die niemand tellen kan': het gaat over dezelfde mensen.
Ga ik jullie uitleggen: als Christen kan je je ook in het Christendom ' bekwamen'. Je kunt zeggen: " 'k ben gered....retteketet" en het daarbij laten. Maar je kunt ook met een toegenegen hart in de bijbel gaan lezen. En zulk lezen leidt tot de wedergeboorte. (1 Petrus 1 v 23). En je kunt de smaak te pakken krijgen en gaan bidden om 'vervulling met de heilige Geest'.
En dan krijg je ook de gaven en de vrucht van die Geest, als je hart er tenminste in is en het niet louter een verstandskwestie blijft.
En die gaven, dat is nu wat moeilijk om het daarover te hebben, dat zou allemaal te ver voeren. Maar die vrucht: - liefde, blijdschap, vrede - vriendelijkheid, geduld, mildheid - trouw, goedheid en zelfbeheersing, die maken je tot een aangenamer mens.
Maar er is nog meer. Je wordt er sterk van. En er komen moeilijke tijden, waarin alle mensen het heel lastig krijgen.
Maar de mensen, die heel ver met Jezus zijn doorgegaan, zullen in die moeilijke tijden heel flink zijn.
In begrippen van de tijd van Johannes, die dit boek schreef, was 10 x 10 x 10 x 12 x 12 een getal van de absolute volkomenheid. En er zijn veel mensen, die heel gelukkig gemaakt worden door de Heer Jezus; een 'schare, die niet te tellen is'.
Dat is dus de verklaring, die ik geef.
Nu zullen sommigen van jullie zeggen: "Allemaal gekheid".
Mag hoor...ik kan de zon in het water zien schijnen.
Het was ook niet de bedoeling om iemand te overtuigen. Ik heb van mijn leven nog niemand ´geestelijk´ergens van overtuigd.
Maar ik wil een getuige zijn van de blijde achtergronden van deze tekst.
Anderen zullen zeggen: "....Hm...kan ik wel wat mee"
En weer anderen: "Verklaring van 'lik m'n vestje' ".
Ik las een dezer dagen in Matth.24:37 "En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. 38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging; 39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen".
Wie zijn die "zij'"?
Chaver.
Hallo Chaver,
In het nu volgende volg ik in grote lijnen ' de korte verklaring', hoewel er veel eigen gedachten tussendoor lopen . ......................... De dag van Christus' komst is een verborgenheid. Maar het verborgen zijn van die dag houdt het grote gevaar in, dat de aandacht van alle mensen gaat verslappen. Natuurlijk worden met ' ze ' uit jouw vraag wel allereerst diegenen bedoeld, die wel eens van God en Jezus gehoord hebben. De mensen uit de voor-zondvloedtijd wisten ook nog wel veel van het échte verhaal. Want Noach heeft dat verhaal zeker van zijn vader Lamech gehoord. En Noach werd een goede veertig jaar na Adams sterven geboren. Lamech heeft Adam nog heel goed gekend kunnen hebben. Maar van de zeven miljard mensen, die nu de aarde bevolken, zullen er zeer velen niet onder jouw ' ze' vallen, als geheel vervreemd van de oergeschiedenis. Ik denk aan de drie miljard Chinezen en India's, afgezien van de Christenen onder hen.
De centrale vraag is dus: zullen de Christenen niet eigelijk in engere zin de 'ze' zijn, die tegen zorgeloosheid gewaarschuwd worden. Want de dag van Jezus komt even onverhoeds, als destijds de zondvloed. Zeker....Noach had al 120 jaar gewaarschuwd . Maar 120 jaar is lang hoor en Noach zal wel onderhand een 'instituut' zijn geworden, waaraan men gewend was: "Die gek is er ook nog steeds met dat rare schip van hem, dat overigens nu dan toch bijna klaar is".
En altijd maar ' etende en drinkende zijn', altijd daar mee bezig,. En zijn wij Christenen, niet evenals alle mensen op de hele wereld, in het gevaar... ik wil niemand bang maken hoor ...om alsmaar bezig te zijn met de dingen van alle dag, te veel om op te noemen.
Voortdurend en onbekommerd feesten, alsof men nog een hele toekomst tegemoetgaat. En tenslotte zeggen: "Die Noach hè...die is nou klaar...ja en dan moet je toch wat...hij moet die comedie volhouden en dus in die ark gaan, die gekkigheid tot het eind toe volhouden. Beetje raar toch wel, met al de dieren, die maar naar die ark toestromen, maar ja.....ach; 't hoort er zeker allemaal bij. .......... A propos: Heeft de vakbond nu die nieuwe loonsverhoging er al door. En ....kan ik morgen weer met de bus mee....dat duurt ook maar. Kijk, dat zijn de dingen, waar het om draait".
En toen kwam dan de vloed.
Het doet me zijdelings zo denken aan Openbaring 11: .......... "Er zijn toch van die die-hearts hè. Zo'n kleine groep borduurt maar steeds op dat stramien van berouw, bekering, wedergeboorte, doop in de Heilige geest....dat was al zo in de tijd van mijn vader...of er niet allerlei items zijn, die veel dichterbij liggen. Soms erger ik mij wel eens aan die mensen. Laatst weer zo een. Ik schreeuw hem toe: "Doe liever wat aan de 'opwarming van de aarde' ". Ik had op dat moment echt een hekel aan hem. Hij zei allerlei dingen terug, want dat volk heeft z'n bekkie wel bij zich. Merkwaardig: ik had even het idee, of ik diep van binnen aan het bevriezen was' ". ..........................
Ik heb daarover laatst een artikel geschreven in mijn amerikaanse forum. Ik voeg het - onvertaald- hierbij. Dat mag toch geen bezwaar zijn.
Blijkt het dat later wel te zijn, dan kómt die vertaling er hoor.
Komt ie:
Re: The two witnesses..............
Revelation teaches us that during the Great Tribulation, God will send two witnesses to earth to stand in opposition against the Anti-Christ. I have heard several theories from various individuals about who these two witnesses are. I do have my own opinion but I'm also interested in other views our membership may have. Please contribute your thoughts on this subject. And please, explain why you've come to your specific conclusion.
.....................Ethos
Oh...Ethos;
You make me happy ! One of my beloved themes !!!
Those two witnesses from Revelation 11 are NOT Moses and Eliah. NEITHER are they Joshua and Zerubbabel, from Zechariah 3 and 4, who have certainly the same ' right' as Moses and Eliah to be mentioned as 'the two witnesses' .
No....these four men: - building the temple, (Joshua and Zerubbabel) - sending fire, like Eliah (2 Kings 1 v 10) (Rev 11 v 5) - sending plagues,( 6) as Moses did in Egypt ......are standing symbolically for: the Spirit-filled followers of Jesus in the end-time. ...the time of the antichrist.
With their 'inner person', their human spirit, they are already in God's eternal temple, ( Rev 11 v 1). By their pure worship they already build this temple, like Joshua and Zerubbabel did with the visible temple With their 'outer person' , their soul and body they are in the 'outer court', (2 )where are : - all those Christians, busy with ' peanuts' - - the spiritual signification of the carnal people of Israel - - original sin - - the trinity - .- ...and all that kind of things, - but in many cases dwindled away much further.
And there, in that ' outer court' lying so unprotectedly against the demons ( 2 ), they go around and warn all those Christians, strongly tied to their visible church somewhere.....rigid and formal and - sometimes- backsliders. Some of those ' Christians' - the most far away- try to harm the ' commando's' , but then comes spiritual fire from the mouthes of the spirit filled Christians and the rest of life is fading away from these opponents and spiritually they die, ( 5)
But at last some of these ' Christians' in the outer court can not stand it any longer to hear the words that are spoken to them an betray the frontline Christians to the Antichrist, the beast, ( 7). And the beast kills Jesus' warriors....
- Just as Lord Jesus was betrayed by his own people, so the front line soldiers of Jesus Christ are betrayed by their own ' brothers' . - just as Jesus died by the hands of the Romans, the Gentiles, so these brave warriors die through the power of the ' super - gentile' , the Antichrist - just as Jesus was in the grave for 3½ days, they are, ( 8 an 9) - Just as Jesus arose from the dead, they arise, ( 11) - Just as Jesus went to his heavenly destination, they do, ( 12). For the Christians in the ' outer court' this is a last warning: - some choose to remain in the false neighbourhood of the beast and die( 13). - others repent and come to a new conversion , ( same text) and remain alive.
Now Ethos, try to belong to those in the temple by being filled with the Holy Spirit more and more. Take care, not to be too much busy with ' peanuts' and then stay in the ' outer court', when all these things happen.
Greetings Ger( from 'Ask Ger, another forum up here, where you can also find an ongoing biblestudy)
De vraag was: 'wat heeft de wet van de tien geboden mij te zeggen'.
Nu heb ik daarop een kort antwoord, waarvan ik haast niet anders kan dan aannemen, dat het in enigerlei vorm al lang gegeven is, maar ik kan al die 36 bladzijden niet nalezen. dan zou het mij gaan duizelen. Bij een doublure geldt: `Sorry hoor; schiet niet op de pianist; hij doet zijn best`, ( een vroegere bekendmaking in saloons van het ' Wilde Westen')
Komt-ie..
Matth 22 v 36: Jezus antwoordde: "Het grootste gebod in de wet is: 'Heb de Heer, uw God lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grote en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf'. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en in de Profeten staat".
De Joden hadden in die tijd met de Wet en rondom de Wet 613 geboden opgesteld, die ze dan weer verdeelden in 248 geboden en 365 verboden. En aan Jezus werd als vraag gesteld: "Welke van die 613 geboden is het belangrijkste". Echt een strikvraag, want zo kom je tot eindeloos in- en uitgepraat.
Maar Jezus is geen vruchteloze in- en uitprater. Hij haalt er een tekst bij , die ze hadden moeten kennen met hun hart: Deuteronomium 6 v 5. En ook verwijst hij naar Leviticus 19 v 18.
Die heerlijke, al lang gereedliggende samenvattingen hadden zij met al hun wettenmakerij helemaal 'onder laten sneeuwen'.
En die richtlijn geldt ook voor nu: - God liefhebben niet met je GEVOEL - God liefhebben met je hele mens, al je krachten en vermogens ten dienste stellen van God - met je 'hart', het centrum in je hersens, vanwaar heel het psychische leven voortkomt en wordt aangedreven en aangestuurd ( Dat centrum is wel aanwijsbaar door deskundigen met "Dáar gebeurt het". Maar er is geen antwoord op de vraag : " Hóe gebeurt het" ) - met heel je ziel: je meer uiterlijke persoon, hier zowel het verstand en de wil en het gevoel omvattende, alsook het lichaam - en dan: de naaste liefhebben als uzelf.
Het Oude testament behoort te worden gelezen in het licht van het Nieuwe Testament. Zelfs de meest vreemde tekst in het Oude Testament vindt zijn zingeving in het Nieuwe Testament.
En al die bekende geboden: - gij zult niet doodslaan - gij zult niet echtbreken - gij zult niet stelen - gij zult geen overspel plegen - enz. gaan altijd weer uit van God, die liefde is, het grote grondbeginsel van het geloof in Jezus.
Wanneer je zo bijvoorbeeld die ene regel ziet: "Gij zult niet doodslaan", dan wordt het je bij het licht van het Nieuwe Testament duidelijk, dat je God liefhebt en de naaste liefhebt, wanneer je niet alleen: ...de ander althans niet doodslaat, maar dan wordt je duidelijk, dat je die ander lief moet hebben en niets mag doen om die ander te kwetsen, te krenken enz. : - door van hem te roddelen - door hem in zijn gezicht te beledigen - door zijn zelfbeeld ongunstig te beïnvloeden - door hem verdacht te maken - door hem onzeker te maken - enz enz. - in ieder geval: door hem met iets anders dan liefde en hoogachting te behandelen.
Iemand zal zeggen: "En...als die ander nu een misdadiger is...." God zal door zijn Heilige Geest zeker wegen wijzen in alle gevallen.