geloofsaangelegenheden
gedachtewisseling in vriendschap
21-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bestaat de hel écht. Ja hoor....
Dag Niem,

Dit was dus je vraag:

een simpele vraag, Bestaat de hel? want in de bijbel wordt er (naar ik weet) nooit naar verwezen.

Mijn antwoord:

Niem.....dit topic van jou heeft heel lang gelopen. En....ik heb mij er indertijd nooit in gemoeid. maar vele anderen wel. En sommigen van hen hebben keurig uitgelegd,
- dat het begrip 'hel' onder allerlei benamingen best wel veel voorkomt in de bijbel.
En anderen....
je weet hoe dat gaat
....zijn er tegenin gegaan en hebben 'alles uit de kast gehaald' om aan te geven, dat de hel:
- helemaal niet kán
- dat geen aardse vader een dergelijke kwelling zou kunnen bedenken voor een kind, al was het nog zo ongehoorzaam
- enz...enz

Ik kan mij voorstellen, dat ik herhaaldelijk gekeken heb op dit topic en tenslotte gedacht:
"Alles wat 'voor en tegen' is, dat is al gezegd. Laat ik mij er maar buiten houden".
Maar nu kwam ik op blz 103 van de NBV een aantal opmerkingen van Jezus tegen, die helemaal het woord 'hel' niet noemen en die toch best het overwegen waard zijn in onze oordeelsvorming dienaangaande.

Zullen we dan maar; in de oorspronkelijke gang van zaken zijn ze niet of minder uitvoerig genoemd:

(Lucas 13 v 42- 4icon_cool.gif:
............
42: De Heer (Jezus) antwoordde ( Petrus en eigenlijk alle omstanders):
"Wie is die betrouwbare en verstandige rentmeester, die de heer zal aanstellen over zijn knechten om hun op tijd het eten te geven dat hun toekomt?
43: Gelukkig de dienaar die daarmee bezig is wanneer zijn heer komt.
44: Ik verzeker jullie : hij zal hem aanstellen over alles wat hij bezit
45: Maar als die dienaar bij zichzelf zegt:
' Mijn heer komt maar niet',
en als hij de knechten en de dienstmeisjes gaat slaan, zich volvreet en zich bedrinkt...
46: dan komt de heer van die dienaar op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent en dan zal hij hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de trouwelozen doen ondergaan.
47: De dienaar die weet wat zijn heer wil, maar geen voorbereidingen treft en niet overeenkomstig zijn wil handelt, zal veel slagen te verduren krijgen.
48: Maar wie níet weet wat zijn heer wil en zó handelt, dat hij slaag verdíent, zal weinige slagen te verduren krijgen.
Van iedereen aan wie veel gegeven is, zal veel worden geëist, en hoe meer aan iemand is toevertrouwd, des te meer zal van hem worden gevraagd".

De eerste vraag: wie zijn die rentmeesters.
Het onverwachte antwoord:
alle mensen.
Alle mensen zijn afzonderlijke personen, waarmee God een groot en goed plan zou willen hebben. Alle mensen behoren zich als rentmeester, liefhebbend -waakzaam ten opzichte van andere mensen op te stellen.

De tweede vraag:
wat is de beloning van een goede rentmeester.
Het antwoord: de eeuwige zaligheid, die ook wacht op de mensen, die 'de wet niet hebben, maar van nature doen, wat de wet gebiedt,(Romeinen 2 v 14-16).
En wij weten allemaal, dat er geen hogere heerlijkheid denkbaar is.

De derde vraag :
Wat is de 'beloning' van een slechte rentmeester.
De NBV heeft hier vrij tam:
"Straffen met zijn zwaard"
De NBG houdt het ook kalm:
"folteren",
maar eigenlijk staat er:
"Hij zal hem middendoor houwen".
Dat heeft de gevoelswaarde: een verschrikkelijke dood doen ondergaan, voor immer vernietigen, of ook: hetzij door de dood, hetzij op andere wijze, aangrijpen en te schande maken en bij de oordeelsdag voor eeuwig doen te gronde gaan.
Nu weet ik ook wel, dat dit woord ook kan worden vertaald als: afranselen, zeer streng straffen. In ieder geval zit er deze gevoelwswaarde in: voor immer vernietigen.

Zo iemand wordt voor eeuwig neergeslagen , onherstelbaar gebroken, en in de afgrond van verderf geworpen. Als alle andere ontrouwen wordt hij behandeld.( aldus de Korte Verklaring)
Een aardse meester kan een ontrouwe slaaf doden en 'that's it'.
Maar de Heer God heeft een andere mogelijkheid: Hij straft voor eeuwig. Hij heeft macht, na gedood te hebben, ziel en lichaam in de hel te werpen. (5).

Maar er zijn onnoemelijk veel mensen, die jegen hun medemensen slecht handelen, maar die de wil van God omtrent hun verantwoordelijkheid níet kennen.
In de hel is gradatie. Zij krijgen een minder strenge straf dan de 'veelweters'.

En wie zijn die 'veelweters', die wél iets of veel van de Heer God weten: Dat zijn JULLIE. Dat ben IK.

Vergeleken met zeer vele anderen, die niets van God wisten, maar die toch ook geen 'verborgen jazeggers' waren in de zin van Rom 2 v 14- 18, krijgen wij- door de genade van God dieper ingeleiden, veel slagen, een zwaardere helse straf, wanneer wij de wil van de Heer ten opzichte van ons medemens niet doen. Structureel, niet incidenteel, wij mogen wel eens een keer falen, maar niet als altijd doorgaande levenshouding.

De eisen zijn:
- op tijd óok hun geestelijk eten en drinken (42)
- geen onderdrukking, geen egoïsme, (45)
- handelen zoals God wil ten opzichte van Gods schepselen en jouw medeschepselen(47).

En nu kom ik tot mijn slotpunt: geen gemiezemaus meer over 'de hel die wel of niet zou bestaan'.
Aaanvaard het nu maar: er is een plaats van eeuwige straf. Ik heb daar in mijn gesprekken met ..... heel uitvoerig over gehandeld. Dat herhaal ik nu niet, tenzij op verzoek.

En weet, wat er van je verwacht wordt, van jou, jomgen of meisje, die in vergelijking met het totaal van de wereldbevolking zo onbeschrijflijk meer weet.

Weest waakzaam.

Daag
Ger

21-06-2010, 21:38 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teksten rondom Jezus'wederkomst
Dag D.,

In je posting, waar mee je dit topic opende, noemde je vier teksten, waaraan je een uitleg gaf, die mij vreemd in de oren klonk.
Daarna hebben velen gereageerd en gaf jijzelf ook weer antwoorden. Het is allemaal erg uitvoerig geworden en ik zou wel op iedere tekst , door wie dan ook, willen terugkomen.
Maar laten we beginnen met de in eerste aanleg door jou genoemde teksten.
Dat zijn:
Lukas 16 v 16
Lukas 21 v 22
Johannes 14 v 19
Markus 13 v 21.

Ik maak gebruik bij mijn uitleg van de 'Korte Verklaring'. Ik volg deze niet blindelings, maar voeg andere gedachten toe van vele gelovigen, welke gedachten bij mij zijn blijven hangen in de 75 jaar, sinds ik op mijn elfde bewust begon te luisteren naar preken enz.

Eerst dus maar Lukas 16 v 16.
"De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes: sindsdien wordt het koninkrijk van God verkondigd en iedereen wordt met klem genodigd binnen te komen".

Er is ergens een dikke punt tussen O,.T. en N.T. En precies bij die punt, die punt vórmend, zien we Johannes de Doper.
Het is duidelijk, dat het O.T. in zijn profetieën véel verder gaat. We hoeven maar even te wijzen op de profetie van Daniël over 'de zeventig weken' en op Jesaja 65 om te weten, dat het O.T. alle aspecten van wat nu nog toekomst is, ja verre toekomst, reeds vermeldt . Ja zelfs de periode aan het eind van het duizendjarig rijk....
en dan noem je toch wel iets
....wordt in Ez 39 duuidelijk getekend.
Maar de bedoeling is:

Het is allemaal anders geworden, reeds bij het optreden van de boodschapper, Johannes de Doper. En zeker met het aantreden van de Heer Jezus. De blijde boodschap is gekomen. Het heil in Jezus is bekend geworden en zál bekend worden , de verzoening van alle zonden van alle mensen van alle tijden door het overwinnend lijden en sterven van Jezus. De Heilige Geest kan nu ter beschikking komen in een zo ruime mate , als nimmer voorzien, met al zijn gaven en met heel die heerlijke, negendelige vrucht.
De strijd tegen de duivel kan overwinnend gevoerd worden. Meer zit in deze woorden niet. Maar is het niet meer dan genoeg.

Nu heb jij het over geleerden en kerken, die alles zo hergemodelleerd hebben, dat er een vals beeld geschapen wordt. Ik begrijp dit niet goed. Maar het is moeilijk binnendringen in de feitelijke beweegredenen van iemand anders

Lukas 2 , 20 - 22.
"Wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad nabij is.
20: wie in Judea is, moet dan de bergen invluchten, wie in Jeruzalen is, moet er wegtrekken en wie op het land is moet niet naar de stad gaan, want in die dagen wordt de straf voltrokken, waardoor alles wat geschreven is, in vervulling zal gaan".

Hier kan ik je beter volgen. Ik denk, dat je bedoelt te zeggen:
"Het is duidelijk, datr de verwoesting van Jeruzalem in 70 na Christus hiermee bedoeld is. En 'alles ís NIET in vervulling gegaan'. En tot de die vervulling hoorde ook de wederkomst van de Heer".

Maar elke voorzegging, ook deze treffend juiste beschrijving door Jezus van een gebeuren van tóen veertig jaar later, heeft een diepere laag.

Evenals Jeruzalem, de stad , die Jezus had verworpen, geen veilige stad meer was tijdens de Romeinse belegering, zo is ook 'de stad van de ardse zekerheden', het Christelijk geloof zonder de kern, Jezus, God en
mens, Jezus en die gekruisigd ,niet meer veilig voor volgende generaties. Ook zij worden aangeraden, weg te gaan, te vluchten,( gij , die de vaten des Heren draagt); uit die stad van het verbasterde Christendom zo gauw mogelijk te vertrekken.

Het is dus zeer wel mogelijk om deze tekst op de tijden van nu te doen slaan en ook nu uiterst alert te zijn.

Johannes 14 v 18 en 19.
"Ik laat jullie niet als wezen achter. Ik kom terug bij jullie
Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven".

En al weer denk ik, dat ik begrijp, wat je bedoelt:
" De discipelen hebben hem gezien tussen Pasen en Hemelvaart. De wereld zag hem tóen al niet. Is die periode soms bedoeld met 'de tweede komst van Jezus'.

Sorry hoor, als ik je met alle goede bedoelingen mijnerzijds toch verkeerd begrijp. Maar deze tekst bedoelt alleen te zeggen, dat Jezus zélf, naar zijn toen bij hen bekende, vertrouwde verschijing, bij hen wegging, met nog even dat aanwezig zijn in 'de veertig dagen'.
Maar wat kwam Jezus glorieus bij hen terug in God de Heilige Geest, uitgestiort op de pinksterdag. De wereld kan die Geest niet zien, niet herkennen, heeft geen 'radar' voor die Geest, omdat de wereld in beginsel in de dood ligt. Maar de discipelen zullen leven in de Geest ,. evenals Jezus in de ie Geest leeft.

Een en ander vraagt wat 'lenigheid van geest', niet dat 'je kranmpachtig vasthouden aan de beperkte letterlijke tekst' , die het verdient op zijn diepgang beoordeeld te worden. Dit is geen verwijt aan jou hoor. Ik wil je niet afkammen. Ik heb je van harte geestelijk lief en wl alleen het beste voor je.

Markus 13 v 21.
"Als iemand dan tegen je zegt:
´Kijk, dit is de messias´
of
´daar is hij´
gelooft het dan niet.
22 want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die tekenen en wonderen zullen verrichten om Gods uitverkorenenen zo mogelijk te misleiden".

Jezus zegt ditr wel tegen zijn discipelen, die op dat ogenblik om hem heen staan. Maar over hun hoofd heen zegt hij het ook tegen ons. En iedereen weet, dat er een overvloed van valse leidslieden is, ook nu, juist nu, culminerend in de grote valse profeet, die komen gaat. Maar die valse profeet zal door Jezus, wanneer hij dan uiteindelijk TOCH komt, te niet gedaan worden met de adem van zijn mond.

Zorg dat je dan aan Jezus´kant staat,D.

Voor verdere vragen
- maar hoe zit dit dan
- enz
van jou of van anderen, houd ik mij aanbevolen.

Daag
Ger

21-06-2010, 21:30 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Predestinatie
 
B. schreef:
Predestinatie,voorbestemming,noodlot, vele mensen geloven er in ,sommigen zeggen dat alles is voorbestemd en dat de bijbel dit zelfs leert.

Ik beweer dat dit niet zo is en dat de bijbel dit niet leert. 



Dag B.,

Mag ik beginnen met je een moeilijke tekst uit de bijbel te wijzen: Johannes 6 v 44.
"Jezus.....
en dan noem je toch wel iemand
...zei:
"Niemand kan bij mij komen, tenzij mijn Vader die mij gezonden heeft hem bij mij brengt".

Hè, dat is nu echt...
om in moderne termen te spreken
...."an inconvenient truth".
Mensen zouden er uit kunnen lezen:
"Het hangt allemaal van God af. Als hij mij niet uitverkoren heeft, dan is dat een feit en ben ik voor de hel bestemd. En als hij mij wél uitverkoren heeft, dan is mijn kostje gekocht. Dan staat de hemel voor me gereed".

Maar weet je wat Mozes zegt in Deuteronomium 29 v 28:
"Wat verborgen is, behoort de HEER, onze God toe: wat openbaar is, komt ons toe , Wij en onze kinderen dienen ons altijd te richten naar de bepalingen van deze wet".

In de wet van tóen zette de HEER uiteen, wat gedaan moest worden, welke actie moest worden ontwikkeld. En nú is Gods wet , na Jezus' komst, ánders, maar altijd nog oproepend tot ' eigen actie'.

Mozes toont hier te begrijpen, dat God niet te doorgronden is. God zegt het zelf in Jesaja 55 v 8:
"Mijn plannen zijn niet jullie plannen
en jullie wegen zijn niet mijn wegen- spreekt de HEER.
Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,
zover gaan mijn wegen jullie wegen te boven,
en mijn plannen jullie plannen".

Het is voor de moderne mens moeilijk om aan te nemen, dat er iemand is, oneindig hoog boven de mens verheven , voor ons niet te doorgronden.
En tot die ondoorgrondelijkheid behoort ook, dat ons 'Jazeggen" tegen hem of ons 'Neezeggen' tegen hem niet buiten zijn almacht kan omgaan. Anders zou die Almacht toch geen Almacht zijn.

Maar let nu eens op, wat Mozes verder zegt:'
"Wat openbaar is komt ons toe".
En God heeft zoveel openbaar gemaakt.

- Hij heeft alle mensen geschapen tot zijn eer en heerlijkheid, Jesaja 43 v 7. Dat was althans zijn bedoeling, maar hij wil in vrijwilligheid gediend worden. Aan robots heeft hij niets. Daarom gaf hij ons een vrije wil.
- over de hele wereld gaat zijn stem uit om iedereen te roepen tot het heil, Romeinen 10 v 18
- hij laat zijn majesteit, voor iedereen duidelijk, blijken uit zijn schepping, zodat niemand een verontschuldiging heeft: "Ik heb het niet geweten" Romeinen 1 v 20.
- Hijn zond zijn Zoon, om onze schuld te dragen en ons in harmonie met zichzelf te brengen.

Allen, die 'Nee' tegen hem zeggen, doen dat voor eigen verantwoordelijkheid.
Allen, die 'Ja" tegen hem zeggen, kunnen alleen maar spreken van genade.
Hier wringt iets, maar dit behoort weer tot de verborgenheden.

Genade is het, wanneer je je van je zonden en tekorten bewust wordt.
Je eigen verantwoordelijkheid is het, wanneer je blijft zeggen:
" Alles gaat toch leuk. Ik doe nog geen vlieg kwaad",
terwijl je echt wel zou weten, bij even dóordenken, dat je ooit te maken krijgt met hem, die je Redder had kunnen zijn, maar die nu opeens een Rechter is, laaiend en verstikkend vuur. En wanneer je voor hem staat, dan weet je het - maar te laat- :
Älle mensen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, (Romeinen 3 v 23).

Genade is het, wanneer je leert zeggen:
"Jezus...ik kom tot u..
Neem mijn hart...verander mij,
als ik u ontmoet
vind ik rust bij u.
Want Heer ...ik heb ontdekt,
dat als ik aan uw voeten ben,
trots en twijfel wijken
voor de kracht van uw liefde". (Opw. 488)

Genade is het, wanneer je door het trouw en met een toegenegen hart de bijbel lezen, wordt wedergeboren, (1 Petrus 1 v 23)

Genade is het, wanneer je verder voortgaand, de doop in de Heilige Geest ontdekt met alle gaven en vrucht.

Wat is de slotsom: tracht niet, God te doorgronden. Hij is goed, laat dat je genoeg zijn. Alle rare rookgordijnen, alle nepvragen, alle twijfel, alle onterechte aarzeling , komen van satan.

Laat je niet langer ophouden door zulke vragen als:
" Ben ik wel uitverkoren, voorbestemd, ( gepredestineerd) voor/ tot het rijk van God".
Vlucht in zijn armen.

Daag
Ger

21-06-2010, 21:18 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
07-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dwarse A.
Dag A,

De achtste van je elf opmerkingen:
"Je spreekt over zachtmoedigheid . Maar wanneer ik aangevallen word, dan vecht ik terug. En na elke overwinning voel ik mij sterker". 

A.... zachtmoedigheid, mildheid, wordt genoemd als een onderdeel van de negenvoudige vrucht van de heilige Geest.

Maar jij beziet de dingen- en dat kan in jouw geval ook niet anders- toch van de aardse kant. Maar zachtmoedigheid is een hemels begrip. Het is heus niet zo, dat een zachtmoedige, wanneer hij wordt aangevallen, níet terugvecht. Zachtmoedigheid is niet iets, dat een kenmerk is van softies.

Wanneer een Christen wordt aangevallen door satan- en dat gebeurt om de haverklap- vecht hij heus wel terug. Het is dus onjuist om'zachtmoedigheid' een 'watjesmentaliteit' te noemen.

In Matth 11 v 29 leert Jezus ons:
"Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart".

De Heer Jezus bedoelt hiermede, dat de nieuwe leer, die hij predikt, een leer is, die de mensen een nieuw soort gerechtigheid leert, de gerechtigheid van het koninkrijk van God.

En wat houdt die gerechtigheid, dat 'in harmonie zijn met God' nu alzo in:
- wees nederig van hart, heb geen vrede met het onrecht in de wereld, maar tracht er met God samen tegen te strijden, (Matth 5 v 3 en 4)
- wees zachtmoedig; alleen zó houd je op de duur stand
- neem geen genoegen met allerlei onrecht, dorst naar de tijd, waarin aan al het onrecht een eind zal komen
- wees barmhartig, want je hulp aan anderen en je ondersteunen van anderen komt tot jou terug
- houd je hart zuiver van allerlei verontreinigende dingen als hardvochtigheid en onrecht doen en onbarmhartigheid. Dan zul je eens God in zijn glorie zien
- bevorder de vrede, stil allerlei strijd. Zo doen de kinderen van God.

Och A, lees het maar eens door in Matth 5 en 10.
Leer je aan de leiding van de Heer Jezus overgeven. Zo goed om in vertrouwend opzien naar hem je weg te gaan.

De wereld van die dagen legde aan de mensen allerlei harde en strenge Farizeeërsgeboden op.
Daartegenover zijn de geboden, die Jezus proclameert, mild en zacht; mild en zacht, zoals Jezus zelf, die zélf zijn kruis droeg en de zelfverloochening, die hij ontegenzegelijk van anderen vraagt, ook zelf voorleeft.
Jezus buigt zich in liefde naar het geringe, de mens in al zijn verwarringen.
Hij blijft niet in zelfgenoegzame hoogheid op een afstand van degenen, die naar hem luisteren willen.
A....heus...bij Jezus vind je rust voor je ziel, voor je diepste innerlijk bestaan.

A, jij volgt, als zo velen, de moeizame en vruchteloze weg van de zelfverlossing. Jezus biedt je zekerheid, voortkomende uit de genade van God.

A; wat zou het fijn zijn, als jij de rust van het kind-zijn van God zou willen beleven.

Doe nou eens wat A.
Laat je nu toch eens weldoen.
Volg je hart nu eens.
Je verstand zegt:
"Spitse dingen bedenken tegen al die zoetgevooisde woorden van Gerritse in. Hij lijkt de rattenvanger van Hameln wel met dat lokkende fluitspel van hem".

Maar je hart zegt:
"Ik ben beurs gebeukt en ik word nog dagelijks beurs gebeukt en ik ben bij een strenge veeleisende heer in dienst. O....zou ik niet...zou ik niet overgaan naar..... de Héer...?"

Daag
Ger

07-06-2010, 21:54 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Open relatie
Beste Tom,

Je schrijft, dat je huwelijk 'een open relatie' is.

Maar uit het vervolg van je brief meen ik op te merken , dat je niet bedoelt te zeggen, dat de term 'open relatie' zou wijzen op een sexuele vrijheid, die jullie elkaar toestaan.

Voor zover ik begrijp, bedoel je met deze term alleen, dat je de mogelijkheid open laat, dat jullie elkaar eventueel loslaten, wanneer je na vele jaren merkt, dat jullie uit elkaar gegroeid zijn.

Maar de bijbel is toch nog strenger. Het Oude en het Nieuwe Testament samenvattende, lijkt mij, dat de bedoeling is: een verbond tussen éen man en éen vrouw, dat in beginsel alleen door de dood kan worden ontbonden.

Een uitzondeing is wanneer een van de partijen overspel heeft gepleegd, want dan heeft hij de huwelijksband al door dat overspel verbroken. Als zulk overspel incidenteel is geweest, berouw is getoond en de kans op herhaling minimaal lijkt, kan naar mijn mening het huwelijk in stand blijven.

1 Korinthe 7 noemt nog een verder reden: als een vrouw zich tot Jezus bekeert van uit het samen met haar man voordien 'niet-Christen'zijn, en de man zegt naar aanleiding van haar veranderde inzichten:
"Ik ga weg",
dan is echtscheiding voor de vrouw een toegestane zaak.

Maar in jullie geval zou ik maar gewoon volhouden, ook al zou er een gevaar zijn, dat in latere jaren de karakters wat uit elkaar zouden gaan lopen.

Mijn vrouw en ik zijn al 65 jaar getrouwd op 11 april aanstaande. En in al die vele jaren zijn onze persoonlijkheden ook wel eens van elkaar afgedreven. Maar later dreven zij weer naar elkaar toe. We hebben altijd volgehouden en met dankbaarheid zien wij , samen met onze kinderen, naar die feestdag uit.

Daag
Ger


07-06-2010, 21:42 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is God altijd 'on line'?

Dag allemaal,

F. schrijft, dat God altijd online is.

Maar is dat wel zo...?

Johannes 9 v 31 :
"Wij weten , dat God niet naar zondaars luistert, maar wel naar iemand, die vroom is en zijn wil doet"..

God hoort niet naar het gebed van een zondaar, wordt ook gezegd in Psalm 66 v 18.
"Had ik kwaad in mijn hart gevonden,
de Heer had mij niet verhoord`
En Spreuken 15 v 29 zegt;
`De Heer is ver verwijderd van de goddelozwn,
het gebed van de rechtvaardige verhoort hij`.
Hebr 11 v 6:
"Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen, moet immers geloven, dat hij bestaat en wie hem zoekt zal door hem worden beloond".

Wie in zijn zonden blijft en zo gaat bidden, wordt niet verhoord, (Jesaja 1 v 13- 1.

En nu jullie, mijn vrienden en vriendinnen....
want al jaren ontmoeten we elkander en ik ben van jullie gaan houden met jullie ijverige meningen.
Ik sta daar ook niet arrogant tegenover, zo in deze geest: "
"Ach... zie ze toch hun best eens doen"
Nee, ik geef jullie meningen het volle pond.

Jullie kent mogelijk Romeinen 3 v 23:
"Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God
24 ...en iedereen wordt uit genade, die niets kost door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Jezus Christuas heeft verlost"

Jullie gelooft niet dat God bestaat, tenminste velen van jullie. Zij zijn dus eigenlijk 'goddeloos' in de neutrale zin van het woord.
En...jullie allen, evenals ikzelf, staan schuldig tegenover God, hebt- mogelijk onbewust en onbeleden- 'kwaad' in jullie hart'omdat de duivel....
- van uit zijn prima uitgangspositie, het onzichtbare,
- handig gebruik makende van de door-en-door verziekte omgeving
- en ons eigen , gemakkelijk te beïnvloeden innerlijk
....ons heeft gecompromiteerd bij God, waarbij wij wel zelf verantwoordelijk blijven..

Wanneer je gelooft, dat Jezus je heeft gered uit je hopeloos gecompromiteerde staat, dan ben je in beginsel rechtvaardig en 'vroom'. En dan...ja dan...is God online', als je zo gaat zoeken om zijn wil te doen.

Nee...F. was ietsjes 'te kort door de bocht' en ik hoop, dat deze aanvulling nut doet.

Daag
Ger 

07-06-2010, 21:25 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
06-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe kan je God kennen
N schreef:
“Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt.... is hun onverstandig hart verduisterd geworden.”

Is dit een moeilijke tekst?

Zeggen, ik ken God! Over God spreken! Kun je dan zeggen ik ken God, en Hem toch niet kennen?

Wat is dan een onverstandig en verduisterd hart?

Waarin God verheerlijken?


Dag N,

Je vraagt drie dingen:
- als ik over God spreek, kan het zijn dat je hem dan toch niet kent
- wat is een onverstandig en verduisterd hart
- waarin kan ik God verheerlijken.

In Romeinen 1 v 19 -21 staat:
...
Want wat een mens over God kan weten is hun (alle aardbewoners in verleden, heden en toekomst) bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt.
20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. ER IS NIETS WAARDOOR ZIJ TE VERONTSCHULDIGEN ZIJN.
21 want hoewel zij God kennen, hebben ze hem niet de dank en eer gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd..

Om met je eerste vraag te beginnen, zonder die nu al helemaal te beantwoorden; het gaat hier niet om de diepere kennis, waarover Johannes 17 v 3 spreekt, wanneer Jezus zegt:
"Het eeuwige leven, dat is, dat zij u kennen, de enige ware God en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus".
Het gaat hier om een basiskennis, waartoe iedere aardbewoner verplicht is: God kennen uit de natuur. Geen uitvluchten verzinnen:
- de wetenschap zal alles eens verklaren
- ik wíl hier niet over denken; niemand doet dat en je valt zo uit de toon, wanneer je het wel doet.

Gewoon God de eer geven. Niet je heil zoeken in allerlei filosofieën, die allemaal leiden tot steeds meer duisternis en steeds meer onverstand.

Maar, om je eerste vraag geheel te beantwoorden, nog het volgende: een dood geloof, waarin het eenvoudig gaat over een woordenspel, zonder daden, zonder geloofsdaden, die je oprechtheid kunnen tonen, is een van de vormen van zinloze overpeinzingen, die tot de geestelijke dood leiden.(Jacobus 2 v 17). Ook dan ken je God niet werkelijk.

Je tweede vraag: wat is een onverstandiog en verduisterd hart. Dat is een hart, waarin , door het niet gebruiken van je door God gegeven verstand, dat zich op hem moet richten, een steeds groter duisternis komt.

En je derde vraag is: wat is 'God verheerlijken'.

Als God ' het hem kennen uit de natuur' als uiterste basisvcoorwaarde stelt, dan is er natuurlijk ook iets veel heerlijkers:
- tot berouw komen
- in aanvankelijke bekering je vertrouwen aan Jezus schenken; leren zien, dat zijn offer op Golgotha volkomen genoegzaam is voor vergeving van jouw zonden in verleden en heden
- in diepere bekering, naar 1 Petrus 1 v 23 toegeleid worden naar de wedergeboorte.
- de kracht van de vervulling met de Heilige Geest in je leven ervaren.
Dan ben je op de weg, waarop God pas goed met je aan de slag kan, de weg, waarvan je kunt getuigen: met Spreuken 4 v 18:
" De weg van de rechtvaardige is stralend als de zon,
die opkomt, hoger klimt, totdat de dag zijn licht verspreidt".

Ik hoop N, dat je hier voldoende aan hebt. Ik had eerst een veel mooier antwoord voor je, maar dat floepte weg en ik moest opnieuw beginnen, 's avonds al laat.

Daag
Ger

06-06-2010, 18:44 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
14-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe kijkt u tegen kerst aan.
 
Dag allemaal,

Kerstmis is voor mij het feest van 'het nieuwe begin'.

God volvoerde zijn plan; van eeuwigheid al vaststaand.

Hij kwam naar de aarde in de gedaante van hem, die later bekend zou worden al Jezus Christus.

Deze Jezus, God en mens, moest de verbroken verbinding tussen God en mens herstellen. Dat heeft hij gedaan, maar dat feest vieren wij met Pasen.

Maar het begin was al zo boeiend:
- de aankondiging van een engel aan Maria
- de engelenzang in de nacht
- de aanbidding van de herders.

En dat begin herdenken wij in dankbare vreugde.

En natuurlijk zijn er daarnaast ook allerlei gezellige dingen:
Vanmiddag zong ik met mijn zoon van zestig kerstliedjes bij de piano. En die zoon is agnost. Toch een speciaal gevoel voor een vader van 87.

En van de week zit ik aan aan een diner met kinderen en kleinkinderen.
En daarvoor is er een lopend buffet met mede-gelovigen.
En op derde Kerstdag komt een andere dochter een maaltijd bereiden bij mij thuis.
Dat is ook Kerstmis.

Daag
Ger


14-05-2010, 21:03 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kan een Moslim in de hemel komen
Dag T,

Je vroeg op Islamieten in de hemel konden komen.

Ik wil mijn antwoord beginnen met Romeinen 2 v 14:
"Wanneer namelijk heidenen, die de wet NIET hebben, de wet van nature naleven, dan zijn zij zichzelf tot wet, ook al hébben ze hem NIET.
Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.
Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ík (Paulus) verkondig, God door Jezus Christus oordeelt over wat in de mens verborgen is".

God, die toch ook wel zozeer te vrezen is, dat het schrikkelijk is om in zijn handen te vallen,(Hebr 10 v 31), is aan de andere kant zo positief staande tegenover de mensheid, dat wij dat zouden kunnen omschrijven als 'zeer royaal'.

Toen satan viel; en de eerste opstandeling werd, toen hij zijn "Nee" tegen God uitschreeuwde, (Ezechiël 28 v 15), was er daarmee sprake van de eerste 'neezegger'
Vele engelen volgden hem en werden tot 'neezeggende' demonen.
Vele andere engelen- bijvoorbeeld Michael en Gabriël-bleven in die vreselijke proef trouw aan God en bleken 'jazeggers' jegens hem te zijn.

Bij de mensen heeft dat verschijnsel zich voortgezet. Ook daar zijn 'neezeggers' en 'jazeggers'.

Die 'jazeggers' zijn er in alle eeuwen en over de hele wereld geweest. Zij onderscheidden zich doordat zij 'uit de toon vielen'.

Ik stel je iemand voor, die de rijke wet, waarop de Joden in de tijd van Paulus zo prat gingen, de wet op de Sinaï gegeven,(een 'hot item' destijds)....die deze wet níet had.

Stel je een eenvoudige Indiaanse vrouw voor, zoals ik die - bijvoorbeeld- schilderde in 'Bekering' op 'Vraag het Ger', code 1.8.4. en 1.8.5, zeer vooraan.
Stel je zo'n vrouw nu eens voor in -zeg- 500 voor Christus.
Uitgesloten dat ze iets van God weet, zoals tóen de Joden, als bevoorrecht boven alle volken, dat wisten. Van Jezus kan ze al helemaal niets weten, die moet nog kómen.

Maar in die vrouw leeft min-of-meer de ingeschapen 'wet', zoals die ook leefde in Abraham en in zijn tijdgenoot Job...
en dan nóem je wel even een paar namen.
Die wisten ook niet van de nog komende 'wet van de Sinaï', de eer en de glorie van de Joden.
Maar net als deze twee grootheden heeft deze Indiaanse vrouw een nog goed reagerende, redelijk intact gebleven menselijke geest, die nog in staat is om met haar ziel de 'dingen van de dag' door te nemen en te toetsen, of alles nu wel in orde is met de handelwijzen van haar stam.
Vaak loopt het met deze 'jazeggers', de rechtvaardigen onder de volken....
zo noemen de Joden dat nu nog, (onder andere in hun Yad Vashem- eretekenen)
...slecht af. Ze worden door de stam 'lastig gevonden' en moeten dat soms met de dood bekopen.

En van al die verborgen 'jazeggers' zijn er velen (door de gang van de wereldgeschiedenis in de vele verstreken eeuwen) in de invloedssfeer terechtgekomen van het Hindoeïsme, het Confucianisme en de Islam.
Zij hadden geen enkele mogelijkheid om contact op te nemen met de gelukkigen, die God of zelfs Jezus hebben leren kennen. Daarom hebben ze binnen hun isolement getracht volgens hun geweten te leven.

Van de tientallen miljarden Islamieten in de vele eeuwen sinds 600, zullen er zeker miljarden in het eindoordeel van Matth 25 aan de rechterhand van Jezus staan.
Verbaasd zullen zij vragen, deze rechtvaardigen, (37).
"Heer....wanneer hebben wij u gediend...?!"(38,39).

En de Heer zal zeggen:
"Jullie hebben dit aan andere mensen gedaan, die dienst".

De 'jazeggers' onder de Islamieten gaan naar de eeuwige vreugde. Een mens wordt niet geoordeeld naar de godsdienst, die hij heeft gehad, maar naar de mate, waarin hij Gods wil heeft gedaan.

En de 'neezeggers' onder de Islamieten gaan naar de eeuwige vuren, (41), waar zij tezamen zijn met de 'neezeggers' onder de Christenen enz.

Echter....nu zijn het de tijden van de grote kansen. De mondialisering maakt het mogelijk, dat alle wereldburgers steeds meer in contact komen met alle andere wereldburgers.
Wie een 'jazegger' is onder de Islamieten, krijgt veel minder kans om te stamelen:
"Ik heb het nooit geweten".
Nu - in deze tijd- moeten de 'jazeggers' onder de Brahmanen, de Hindoes enz kenbaar worden naar buiten toe.
En dat worden ze ook: legio zijn de verhalen van -bijvoorbeeld- Islamieten, die in een droom Onze Heer Jezus Christus zien. Er gebeuren in die wereld wonderlijke dingewn. Elke - van de goede dingen voorheen verstoken- 'verborgen' 'jazegger' verlaat zíjn 'Babel' (Jesja 52 v 11) en treedt toe tot de rijen van 'Godlovers van de nieuwe tijd'.

Velen onder mijn lezers hebben een Islamietische vriend of vriendin. Houd die relatie het evangelie van Jezus voor op door de Heilige Geest geleide wijze en zie , hoe er gereageerd wordt.
Is er geen schijn of schaduw van een baanbrekend inzicht te bekennen, klinken er alleen de trotse zinnen:
- Islam heeft alle andere godsdiensten in zich opgenomen en overbodig gemaakt.
- Mohammed is de laatste en grootste profeet
- zeker....zeker...Isa is geweldig, vertelt de Koran, maar hij is niet, zoals de Christenen hem schetsen
- God héeft geen zoon
- Jullie zijn polytheïsten met jullie 'drie goden' wij zijn monotheïsten
- jullie hebben een god, die gewoon naar de w.c. gaat; zo iemand zou ík niet moeten
- enz enz.
...en blijft dat zo....dan heb je niet met een 'uit de kast komende 'jazegger' van doen.

Doe allemaal hiermee je voordeel.

Daag
Ger

14-05-2010, 17:14 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is het doel van ons leven: nader.

K. schreef:
G.Gerritse schreef:
En je weet, dat het God behaagd heeft om zijn Goddelijke Zoon naar de aarde te sturen met als opdracht om alle zonden van alle mensen te dragen en uit te boeten, zodat die mensen rechtvaardig voor God zouden worden , als zij het offer van Christus aanvaardden voor zichzelf 


Er is niets mis in uw geloof in Jezus .Maar het idee dat deze alle zonden op zich genomen heeft is natuurlijk zeer onaannemelijk en naar mijn idee ook volkomen onterecht. Elk menselijk leven heeft een eigen ontwikkeling door te maken en zelf de gevolgen te dragen van zijn daden en andere weg om te ontwikkelen is er niet. Het beeld van zonden weg nemen door Christus is gecreëerd omdat men niet wilde dat men toegaf een zoon Gods te hebben vermoord dus is het omgebogen naar een zondeoffer en martelaarschap. Maar elk mens is onderhevig en gebonden aan de wet van oorzaak en gevolg. Indien ieder daarvan doordrongen is zal de narigheid en ellende weg zijn in deze wereld. En natuurlijk heeft Christus gezegt uw zonden zijn vergeven ... omdat Hij weet dat er voor God geen zonden bestaan enkel oorzaak en gevolg.
groetjes, janx


Hé K.,

Wat zég je nou toch jongen !!!!

Matth 1 v 20 en 21 verkondigt de blijde boodschap al, wanneer de engel spreekt:
"Jozef....zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt, is verwekt door de Heilige Geest.
21: Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden".

Wat gebeurde er, toen de duivel in het paradijs de kroon van Adam en Eva's hoofd nam, doordat hij hen verleidde tot zondigen tegen God. Toen was er iets onherroepelijks gebeurd en had de duivel, de indringer, de bezettende macht, een schitterende uitgangspositie. Gebruik makende van zijn onzichtbaardheid, van de omstandigheden in de wereld en van het verzwakte geestelijke weerstandsvermogen van de ongehoorzame mens, verleidde hij ieder mens, die op aarde woonde, zoals Romeinen 3 v 23 zegt:
"Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God".

K. !!!...het doet me zó plezier om aan jou goed nieuws te verkondigen:
- er is geen ontwikkeling, die alleen maar op verderf uit kan lopen
- er is geen onontkoombare wet van oorzaak en gevolg
- er is geen slimme, door mensen bedache constructie, dat de moord op Jezus goedgepraat moest worden.

Nee; er is God, die onder alle narigheid een dikke punt zette voor al degenen, die die punt willen erkennen. Eens zal hij onze rechter zijn in Jezus, (Matth 25).

Maar voordien werd hij onze Redder, in Jezus.
Daar staat de hele bijbel vol van; vooral het Nieuwe Testament..
Johannes de Doper zei het: ( Joh 1 v 29):
"Daar is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt",
op Jezus doelende.
Petrus zei het in Hand 10 v 43:
"Van Jezus getuigen alle profeten, dat iedereen, die in hem gelooft door zijn naam vergeving van zonden krijgt".
David zegt het en het wordt maar weer eenas gereleveerd in Romeinen 4 v 6 - 8:
"Gelukkig is de mens die door God rechtvaardig wordt verklaard, zonder dat hij enige verdienste heeft.
7 Gelukkig is de mens , wiens onrecht is vergeven, wiens zonden zijn bedekt,
8 gelukkig is de mens wiens zonden de Heer niet telt".
En dat alles is gebeurd, doordat Jwzus in Gethsemanw die 'vuurbeker' leegdronk, (Matth 26 v 42).
En zo K, zou ik bladzijden kunnen doorgaan.

K...!!! als je tegen de Heer Jezus zegt, met je hart erachterstaand:
"Dank u Heer Jezus...u heeft mijn zonden in verleden en heden en toekomst weggenomen. Ik ben in de goede toestand gekomen tegenover God. Ik leef uit die genade`.
wat valt er dan een last van je af.
Je hoeft niet langer die zware steen van je tekorten en falen aldoor maar tegen die berg op te dragen. En telkens rolt hij weer terug en je bent bang, dat die steen je op het laatst verplettert.
Dat Sisyphos-werk is voor jou voorbij.

En nu je uit genade leeft, wordt het ook veel gemakkelijker, naar Gods wil te leven.

Janx....denk nu niet:
`Ger heeft weer wat !`
Nee...de engel en Johannes de Doper en Petrus en David en honderden anderen , waaraan ik niet eens ben toegekomen; zij allen roepen het je toe, zoals Paulus het die cipier in Filippi toeriep:(Hand 16 v 31):
"Geloof in de Heer Jezus en u zuil;t gered worden".

Daag
Ger

14-05-2010, 17:00 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God staat in de vergadering van de rechters.
Een psalm van Asaf. God staat in de vergadering Godes; Hij oordeelt in het midden der goden;

Ja, Refowebbers. In het midden der goden. De kanttekeningen in de Statenvertaling leggen dit uit als "temidden van magistraten en andere overheidsfunctionarissen, koningen en dergelijke".

Hoe komt men hierop? Immers, de links naar Exodus (waar de kanttekeningen ook van spreken) leveren mij geen duidelijkheid op.

Wie o wie helpt?


Dag P,

Van belang is hierbij, dat Jezus in Johannes 10 v 34 - 36 opmerkt:
.........
Staat er niet in uw wet geschreven
"Ik heb gezegd:
'U bent goden' ".

35: De Schrift blijft altijd van kracht: als mensen tot wie God soreekt goden genoemd worden,
36:hoe kunt gij mij:
- door de Vader geheiligd
- ...en naar uw wereld gezonden,
dan beschuldigen van godslastering, wanneer ik zeg, dat ik Gods Zoon ben
........
Jezus zegt hier:
- Wat geschreven staat in 'de wet' heeft voor Jezus' gesprekspartners van dat moment...
tot steniging van Jezus bereide Joden, (31)
...absoluut gezag
- wat in 'de Wet' staat , verplicht tor gehoorzaamheid en 'zich er naar richten'.

Aardse rechter worden in Psalm 82 v 6 goden genoemd . Dat gebeurt niet....
ik volg- vrij en zo nu en dan- de korte verklaring van de H.S., uitgave Kok Kampen
..... om hun wézen aan te duiden, maar hun wáardigheid in hun ambtelijk optreden in naam van God, de hoogste rechter. Zij nemen ziijn plaats als rechter op aarde in . zijn dus met zijn gezag bekleed en behoren daarvan een dienovereenkomstig gebruik te maken.

De in psalm 86 bedoelde mensen waren zondige mensen, evenals wij allen ,(Romeinen 3 v 23).Wat een tegenstelling tot Jezus !
( En nu komt er iets, dat voor de vraagbeantwoording niet zozeer nodig is, maar dat ik er vollediogheidshalve bij vermeld.
- hij is door de Vader tot deze 'mission impossible' geheiligd en zo is het een 'mission possible' geworden
- hij - Jezus- is zonder mate begiftigd met de Heilige geest.
Hoe kan men dan boos worden op hem, de Volmaakte, wanneer het Gode behaagt,( Psalm 115 v 3 ) onvolmaakte mensen 'goden'te noemen)

Nu weer terugkerende tot de eigenlijke vraag:
God noemt mensen in bepaalde hoogheidsposities , met het oog op hun WAARDIGHEID, niet op hun WEZEN: goden
Zij dienen in hun ambtelijk optreden Gods plaats in te nemen. In die ambtsbediening zijn zij met zijn gezag bekleed, niet daarbuiten.

God zegt het, Jezus plaatst er zich achter. Als er dus een eindvonnis van een rechter valt, waartegen geen rechtsmiddel meer openstaat, dan hebben wij dat oordeel te eerbiedigen. Als het onjuist zou zijn, dan is dat een zaak tussen de rechter in hoogste instantie enerzijds en God anderzijds.

Maar.... er zit meer muziek in psalm 82.

Wij- gelovigen- ......zitten wíj niet in de rechter-opleiding voor de rechterlijke stand van de toekomst. Dan wacht ons:
- het oordeel over de wereld
- het oordeel over de engelen( 1 Cor 6 v 3)

Laten wij eens nagaan, wat er van de rechters van tóen werd gevraagd:
- geen partij kiezen voor al wat kwaad is.
Dat houdt dus in, ( ik noem zo maar wat) dat wij niet bleekjes meelachen, wanneer op kantoor een collega altijd gepest wordt en dat wij alsdan niet oordelen:
"Maar de pesters zijn populair en sterk".
- dat wij opkomen voor de weerlozen en de wezen, de verdrukten en de zwakken.
Dat houdt dus voor ons in, ( ik kies een voorbeeld uit vele) , dat we in de sam- bij de koffie-ná- niet alleen trachten ons bij de fleurige groepjes te voegen rondom de sterken, de getapten. Nee.....we kijken speurend , door de Heilige Geest geleid, rond, waar ergens een geslagene wat alleen staat. We maken ook daár overigens weer geen systeem van.

Zó krijgt psalm 82 nog meer relièf.

Daag
Ger

Meld dit bericht

14-05-2010, 16:43 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Archief per week
  • 11/10-17/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • Mag je predikanten bekritiseren
  • Maar 144000....zo'n beetje.
  • Is vrede op aarde afdwingbaar
  • Wat is er mis met de Christelijke kerken
  • Aardse en hemelse vrede

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!