hoe moet dat nu: vader, moeder, broers, zussen..opgeven ??
Dag Martijn,
Je vierde vraag: "Er wordt gezegd, dat je je broers en zussen en vader en moeder moet kunnen opgeven. Ik word daar zó benauwd van! Ik krijg het dan warm van onbehagen. Want ik heb met al die mensen zó'n goede band"
Ik haal er even de volgende teksten bij; (Matth 10 v 37 en 3: "Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter, is mij niet waard. Wie niet zijn kruis opneemt en mij volgt, is mij niet waard", (zegt Jezus)
En dan is er ook Lucas 14 v 26 en 27: "Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn".
Maar Martijn....deze woorden slaan toch helemaal niet op jullie gezin, waarin, voorzover ik heb begrepen, een zeer goede harmonie heerst.
Beiden, Mattheüs en Lucas , zeggen ongeveer hetzelfde.
Ik geef je even enkele voorbeelden; - iemand wilde zich eigenlijk wel laten dopen na bekering, maar hij aarzelde er toch voor terug. Gevraagd naar de reden, zei hij: "Ik heb nog een oude opoe. En die riep mij onlangs bij zich en zei: 'Weet wel, jongske, dat je je oude opoe met tranen in het graf zult laten neerdalen, als jij werkelijk dit verschrikkelijke gaat doen, waarvan je vader mij onder veel bekommering verteld heeft, dat je het van plan bent...je laten 'overdopen'". De ondervragen zei: "Nou....én..." Maar de aspirant dopeling antwoordde: "Nou...dat is toch duidelijk...geen herrie in de tent. Ik doe het dus niet".
Deze persoon had zijn ouders en zelfs zijn opoe meer lief dan de Heer Jezus. Hij wilde aan diens oproep om naar buiten van zijn wedergeboorte te doen blijken door de doop in water, helemaal kopje onder, niet voldoen. Hij wilde zijn kruis, bestaande in een ergernis in zijn familie, niet opnemen. Hij wilde zijn eigen gemakzuchtige leventje met als motto: geen herrie in de tent, niet opgeven.
Maar het is toch ondenkbaar, dat je ouders zoiets tegen jóu zouden zeggen. En gesteld , dat er ergens een ouderpaar of een broer of een zus is, die je van het volgen van de Heer Jezus, steeds verder op zijn weg, wil tegenhouden, dan is het toch de goede en de enige weg om de Heer Jezus te volgen.
En eigenlijk zegt Lucas 14 v 26 het nog iets anders. Men moet zelfs met de familie willen bréken, als ze al te sterk op de rem gaan staan. (De oude vertaling heeft hier: haten, maar iedereen voelt, dat deze vertaling de bedoeling van de Heer Jezus niet precies weergaf).
Want niemand zal zijn naaste familie met zijn gebeden loslaten.
Martijn; ik zie hier voor jou geen enkel gevaar. Misschien zal ooit iemand uit je naaste kring van bloedverwanten zeggen: "Maar moet dat nu allemaal zo intens Martijn ?".
En dan zal je op dat moment kracht vinden om te zeggen: "Bij mijn wandel in het licht van Jezus hoort ook déze stap".
En voor zover ik jouw familie uit jouw berichten ken, zal dat geen aanleiding geven tot onvrede binnen de gezinskring. Maar indien het nu ondenkbare geval zich zou voordoen, dat je met hen op dit punt zou moeten breken, door de band van het gebed zal je altijd en altijd met hen verbonden blijven.
Over engelen en demonen en spreken met overledenen.
Dag allemaal,
Mark stelde over dit onderwerp een vraag en daarop zijn velerlei antwoorden binnengekomen.
Even een aangelegenheid, die ik in het hierna volgende niet afdoende heb belicht: spreken met een dierbare overledene is een volstrekt onwenselijke zaak. Kwade geesten, die zich voordoen als engelen van het licht, (zie hierna), spelen dan een slecht en gemeen spel met de gevoelige innerlijken van de achtergeblevenen.
Wat verder nog even rechtzetting behoeft, is het volgende. Muse had nog een theorie over mensen, die 'hun ziel verkopen aan de satan' en die dan allerlei nare dingen kunnen doen. Maar Muse, - ik weet wel van geesten, die zich als mensen kunnen voordoen, 'Samuel' in de spelonk van Endor(1 Samuel 2 - maar van mensen, die zich voordoen als geesten, weet ik toch niet.
Muse; ongetwijfeld zijn er mensen, die 'hun ziel aan de duivel verkopen', want er staat;(Lucas 22 v 3): "Toen nam satan bezit van Judas..."
En ongetwijfeld zal ook de antichrist geheel en al 'door de duivel bezeten zijn' en grote, valse wonderen doen, zodat 'het beest', dat in de antichrist is gevaren, zelfs vuur uit de hemel doet nederdalen, Openbaring 13 v 13. Ik denk, dat de gedachten hieraan door je hoofd gespeeld hebben. Geeft niets hoor Muse, maar bij dezen even rechtgezet.
En nu komt dan het stuk, dat ik in 'Vraag het Ger' aan Mark meegaf. ................. Dag Mark,
Zéker zijn er goede en kwade geesten.
Eerst maar 'de kwade geesten'.
Een eerste hobbel: sommige mensen spreken van 'witte' en 'zwarte' magie. En parallel hieraan denken zij over 'goede' en 'kwade' geesten. En de gedachtengang van die velen is dan, dat je rustig aan allerlei occulte dingen kunt doen, dat je straffeloos fantasieën kunt bedenken over 'goden en godinnen ' in natuurgodsdiensten, en dat je dan in contact komt met 'goede geesten'. Daarnaast bestaat er in hun idee dan ook nog een wereld van 'kwade geesten', waar je zoveel mogelijk af dient te blijven. En wanneer zij dan alleen een beetje met hun natuurgodsdiensten gestoeid hebben, een bedevaart naar Stonehenge ondernomen hebben, beetje druïde gespeeld, beetje met bomen gepraat, dan hebben ze het idee, alleen in contact gekomen te zijn met 'de goede kant van de onzienlijke wereld'.
NEP!!!!!....die 'goede geesten' zijn alleen wolven in schaapskleren. Het zijn kwade geesten, die zich voordoen als 'engelen des lichts'. (2 Cor 11 v 14). 'Goede' en 'kwade' geesten, zoals sommigen zich dit denken, zijn alleen maar kwade geesten, die de mensen naar 'de donkere zijde van het dodenrijk' trekken en uiteindelijk naar 'de hel'.
Maar...als er dan op dit vlak geen 'goede' geesten bestaan.... waar komen de kwade geesten dan vandáan?
In Ezechiël 28 wordt getekend, hoe een vooraanstaande aartsengel, 'hij die in het licht wandelde', Lichtdrager, Lucifer, rebelleerde tegen God en uit de hemel werd gebannen. Later openbaarde deze gevallen aartsengel, bij ons bekend geworden als 'satan', zich als de grote verleider en verzoeker. Er wordt in de bijbel gesproken over 'engelen van de satan". Hieruit kan veilig worden afgeleid, dat satan zijn verleidend werk onder de éngelen is begonnen. De engelen, die evenals hij het 'Nee tegen God' diep in hun innerlijk omdroegen, lieten zich verleiden en werden met hem uit de hemel gebannen.
De satan met zijn kwade engelen, zijn demonen, verleiden en verzoeken sedertdien de mensen. Zij kunnen in dat verzoeken nooit verder gaan dan God toestaat,(zie bij Job 2 v 6), dan God nodig vindt om te beproeven, wat er werkelijk in de harten van mensen leeft, een 'nee' of een 'ja' tegen hem.
En nu de wérkelijk 'goede geesten'. Dat zijn allereerst de engelen, te weten de engelen, die in hun éenmalige verzoeking,(want omdat zij 'alles' wisten, hoefden zij maar eenmaal verzocht en beproefd te worden) , stáande bleven .
Van die 'goede geesten', van die engelen, staat in Hebr 1 v 14 geschreven: "Zijn (de engelen) niet allen dienende geesten, uitgezonden om hén bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding".
Wanneer je het offer van Onze Heer Jezus Christus voor jou persoonlijke redding aanvaardt, dan krijg je te maken met die goede geesten, de engelen. Zij zullen je op allerlei mogelijke manieren bijstaan.
Een voorbeeld: in 1990 was ik eens zeer bedroefd om een grote tegenslag. In mijn slaap snikte ik nog van verdriet. En opeens was er een koor, zo heerlijk zingend, rondom mij heen. En ik voelde mijn diepe verdriet als het ware weggezogen worden door een afvoerputje, zoals je die in douchecabines hebt. En de volgende dag vroeg mijn vrouw: "Ben je er door. Je ziet er zo opgelucht uit". En ik kon antwoorden: "Een engelenkoor heeft mij vannacht heel blij gemaakt. Ik kreeg even een inblik in het paradijs".
Maar er is een alles overstijgende 'goede Geest'. Dat is 'God de Heilige Geest', de derde persoon van de Drieënige God. Zoals Jezus, Gods eniggeboren Zoon, de Tweede Persoon van het Goddelijk Wezen, de weg van God naar ons vrijmaakte....zo leidt God de Heilige Geest ons op de weg van de mens naar God toe.
Mark....je begrijpt: er zijn honderden en honderden teksten over engelen en demonen in de bijbel. Ik deed een zeer onvolledige greep.
Je begint met ons te vertellen, dat je satanist bent. Dat is, zo leg je uit, iets anders dan 'Sataan', dat zijn volgelingen van de duivel. Maar een 'Satanist', (zo heb ik het althans begrepen), is iemand die een natuurgod en een natuurgodin aanbidt.
Waar het mij nu eigenlijk om gaat, is dít: je vraagt even later of er iemand is, die je de Christelijke Godsdienst, zoals vervat in de bijbel, kan uitleggen.
Mag ik dat doen, al is het zo, dat het hier een persoonlijke samenvatting betreft, die alleen voor mijn eigen verantwoordelijkheid komt: ................ Eeuwig, zonder begin is er iemand, die almachtig is en die verre alles, wat wij mensen menen te weten, overstijgt. In de voor ons volkomen onvatbare eeuwigheid, was die iemand er geheel alleen, in zichzelf volkomen gelukkig.
Die iemand, die ik nu voortaan 'God' noem, besloot ooit in zijn eeuwige raad, zijn eeuwig plan, om wezens te scheppen, mensen en engelen, tot zijn eer en heerlijkheid en om met hen zijn vreugde te delen.
Voorwaarde was, dat die wezens, engelen, (zijn toekomstige dienaren) en mensen (zijn toekomstige zonen) uit vrije wil hem de liefde zouden teruggeven, die Gd van eeuwigheid naar hen uitstraalde. Want hij wilde niet door robotten , voorgeprogrammeerd, gediend worden, maar door wezens, die 'ja' tegen hem zeiden. Dit voornemen hield in, dat er ook wezens zouden komen, die uit vrije wil "Nee" tegen hem zouden zeggen. Zijn almacht gedoogde niet, dat de 'neezeggers', die er zouden komen, iets deden buiten hem om. God was voornemens om met zijn 'jazeggers' tot in eeuwigheid gelukkig te zijn in een toestand van -voor hen- steeds toenemende wijsheid en heerlijkheid.
Maar voor de bouw van die 'tempel' was 'steigerwerk' nodig. En dat steigerwerk zou gevormd worden door de neezeggers, die tot taak kregen om alle wezen te beproeven, of zij 'ja' gingen zeggen of 'nee'.
De eerste 'neezegger' meldde zich onder de engelen. Hij was een hooggeplaatste engel, die in opstand kwam tegen God.
Uit Gods nabijheid gebannen, trekt hij sindsdien over de aarde om de later dan de engelen geschapen mensen te verzoeken. Houden zij, voor zover hun kennisa strekt, stand in die verzoeking, dan zijn zij gelijk door Gods beproeving heengekomen en hebben zich doen kennen als liefhebbers van God, jazeggers.
De gevallen hoge engel, inmiddels satan genoemd, rekende erop, dat alle mensen zulke van God vervreemdende dingen, (zonden) zouden doen, dat de breuk tussen hen en God onherstelbaar en eeuwig zou zijn. Maar God besloot, (had natuurlijk al van eeuwigheid besloten), dat hij de mensen te hulp zou komen. In mensengedaante, geboren uit Maria, een maagd, kwam God naar de aarde toe en- volwassen geworden- boette deze mens -Onze Heer Jezus Christus- alle zonden van alle mensen van alle tijden uit.
Maar dit' in de plaats treden' gold alleen voor diegenen, die door het aanvaarden voor zich persoonlijk van dit offer zich kwalificeerden als 'jazeggers', al was ook dit weer 'genade van God' evenals het 'neezeggen' voor eigen verantwoordelijkheid geschiedde.
En dit proces is nog steeds gaande .................
Jij Zarra, wordt ook verzocht door satan. En daarachter schuilt een beproeving door God. Dat jij je satanist noemt en ook handelt en denkt, zoals je dat aan ons omschrijft, doet je op dit ogenblik als een 'neezegger voor eigen verantwoordelijkheid' voorkomen. Maar het feit, dat je je op dit forum waagt uit leergierigheid, kan een aanwijzing zijn, dat je een jazegger bent.
Blijf hier komen. Leer....leer...leer... En als je vragen hebt over wat zojuist is geschreven, kan je die ook stellen in 'Vraag het Ger' een ander deelforum op FORUM. Daar ben ik altijd te vinden. Híer op ongeregelde tijden.
Je hebt een vraag gesteld over de holocaust, die ik hieronder nog even reproduceer.
Daarover zijn vele antwoorden gekomen met vaak zeer diepzinnige gedachten. Ik heb echter het idee, dat er toch nog iets ongezegd is gebleven, ondanks de veelheid van reacties.
Hier dus eerst je vraag: .................. Hallo iedereen.
ik ben Livna, ik ben joods, en ik ben niet gelovig opgegroeit, maar ik ben wel erg geintreseerd in elk geloof en sta ook erg open. Ik twijfel er soms aan of er nou wel of niet een god is.
Maargoed.
Ik vraag me af hoe, als er een God is, Hij WO2 heeft kunnen laten gebeuren, 6 miljoen mensen kunnen laten doodgaan, die onschuldig waren en nooit iets tegen Hem hebben gedaan. Als ik daaraan denk wordt het moeilijk te geloven in een God.
Hoe denken jullie daarover? .................
Je worstelt dus met de vraag, hoe in de WOII 6 mijoen Joden konden worden omgebracht en hoe dat te rijmen is met de almacht van een voor jou nog hypothetische god.
Maar- en dit is het eerste, wat tot nog toe ongezegd is gebleven, voor zover ik kan nagaan- voor die 6 miljoen mensen was het met dat sterven in de gaskamers of anderszins niet áfgelopen!
In de Bijbel staat in Mattheüs 25 beschreven, hoe eens, aan het eind 'van alle dingen', de rechterstoel van Jezus wordt opgesteld en hoe Jezus, gevolmachtigd door God, dan zijn beoordeling uitspreekt over alle mensen, die ooit geleefd hebben.
En dan staan in die ontzaglijke schare van misschien wel duizend miljard mensen ook de zes miljoen Holocaust-slachtoffers opgesteld. En niet alleen zij, maar ook de drie miljoen slachtoffers van Pol Pot en de een miljoen gevallenen in die andere vreselijke genocide in Rwanda. En ook staan daar de twintig miljoen slachtoffers van het regime van Mao Tse Toeng, (Mao ze Dong) en de tallozen, die onder Stalins schrikbewind zijn vermoord.
Maar die groepen gaan verloren in de enorme massaliteit van de niet te tellen mensenmassa. En over al die mensen spreekt Jezus zijn beoordeling uit. In hoeverre hebben die mensen, naar de wetenschap, die zij kónden hebben, geleefd volgens de door Jezus aan te leggen norm, vervat onder andere in Romeinen 2 v 14: "Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hébben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat: en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik (Paulus) verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is". Daarin ligt een vaste grond, dat het oordeel van Jezus op 'die dag' volkomen rechtvaardig is. De diepste drijfveren komen dan aan het licht. Was je in het diepst van je hart een 'Ja'-zegger en heb je dat onvoldoende kunnen laten blijken, omdat je -bijvoorbeeld- in de tiende eeuw voor Christus leefde in wat nu Kazakstan heet en niets van God en al helemaal niet van Jezus wist.....dan ligt het lichtrijk voor je open. En leefde je in onze eeuw en als burger van een Westers land en kon je alles over de Drieënige God weten en werd je door niets belemmerd, maar was je in het diepst van je hart een 'Nee'-zegger, hoewel je mogelijk de een of andere kerk 'platliep', dan wacht je de duisternis.
Na deze lange uitweiding terug naar jouw holocaust-slachtoffers. Op die grote dag wordt hun eeuwige bestemming definitief en wie weet, hoeveel 'jazeggers' onder hen gevonden worden. Dat maakt Jezus, gemachtigd door God, op volkomen rechtvaardige wijze uit.
Op deze wijze is het onveranderlijke feit van de moord op 6 miljoen Joden teruggebracht tot een voorlopigheid. Hoe mensen ook sterven, éen keer wacht hun het oordeel van Matth 25. En dat is op zichzelf al goed. Iemand mag niet zomaar met zijn daden, als die slecht geweest zijn, wégkomen.
Maar hoe past nu dit alles in de almacht van God.
God bouwt door heel de wereldgeschiedenis door aan zijn 'eeuwige tempel', waar hij met de mensheid, die hij uitverkoren heeft om hem als 'zonen' te dienen, tot in alle eeuwigheden blij en gelukkig en vol impulsen en vol heilbrengend werk zal zijn.
Om die tempel te bouwen, is echter ook steigerwerk nodig. Alle mensen moeten doorzocht worden, of zij 'Ja' tegen God zeggen naar het diepste wezen van hun vrije wil, of dat zij , mogelijk diep in hun wezen, aan de almachtige God hun 'Nee' toegillen.
Dat steigerwerk wordt gevormd: - allereerst door de satan, een gevallen aartsengel, de oorsprong van de leugen. - vervolgens door alle mensen, die hij met zijn 'verzoekingen' heeft afgetest en die als slotsom van hun 'zijn op aarde' uiteindelijk 'Ja' tegen satan zeggen en zijn verzoekend en slecht werk op aarde voortzetten.
Maar het eeuwige gebouw van God wordt gevormd door: - Jezus Christus als de kern van het herstel - en door allen , die in de verzoekingen van satan als slotsom van hun leven hebben gegeven, dat zij 'nee' zeiden tegen de slechte raad, die satan hun gaf.
En aan het eind van alle dingen is dat eeuwige gebouw van God gereed en.....wordt het steigerwerk weggeruimd.
Satan is dus in zekere zin een werktuig van God om de mensen een voor een af te testen. God heeft het recht om bij zijn mensen af te testen, wat er eigenlijk diep in hun hart verborgen lag, of zij hem zouden dienen, ja dan nee.
Ooit was er een volk, de Israelieten,dat volk is er nog, dat veertig jaar door de woestijn dwaalde. En al die tijd keek God vol spanning naar hun wedervaren, steeds de helpende hand biedende, maar toch heet het: "Denk aan de tocht die de HEER, uw God, u door de woestijn heeft laten maken, veertig jaren lang. Hij wilde u zijn macht laten voelen en u op de proef stellen, om te ontdekken wat er in uw hart leefde: gehoorzaamheid aan zijn geboden of niet". (Deuteronomium 8 v 2).
En in de volgende verzen lees je dan, hoe zegenrijk de Heer zijn macht toonde.
Liv....ook jíj volbrengt je woestijnreis door het leven. Ook voor jou zijn er verzoekingen. Ook op jou houdt de Heer het oog gevestigd: "Hoe brengt Liv het er af. Komt ze door de verzoekingen van satan heen? Ik wil ze helpen zoals ik ze in beginsel al grandioos en eeuwig geholpen heb, door mijn eniggeboren Zoon te zenden, die de zonden van alle mensen van alle tijden gedragen heeft, voor zover die mensen dat willen aanvaarden".
Zo woedt de strijd rond jou Liv!
Maar om nog even op de holocaust terug te komen. De duivel heeft de zonde in de wereld gebracht en stookt dat vuur nog steeds op. 8 miljard mensen, die op dit ogenblik leven reageren ieder op eigen wijze op zijn acties. 8 miljard interacties zijn al een onontwarbaar kluwen, maar daar komt nog de erfenis bij van al de herinneringen , die wij hebben aan de gedragingen van de mensen, die voor ons geleefd hebben.
Zo is de holocaust een integrerend onderdeel van dat hele schijnbaar onontwarbaar kluwen. Maar God houdt al de draden in zijn hand en ruimt ooit al het steigerwerk op.
Hoor bij de tempel Liv!!!
Daag Ger (van 'Vraag het Ger', waar iedereen al vier jaar lang hartelijk welkom is)
Het staat er iets anders dan jij je herinnert.In Mattheüs 18 v 1- 4 staat; ........... Op dat moment kwamen de leerlingen Jezus vragen: "Wie is eigenlijk het grootste in het konikrijk van de hemel". Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer en zei: "Ik verzeker jullie, als je niet verandert en word als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is het grootste in het koninkrijk van de hemel" ........... Niem, het is goed om de achtergronden eens te zien. De discipelen zijn met hun meester weer eens in Kapernaüm. Er is even tijd voor een rustig gesprek en dan is er die door naijver (Markus 9 v 33) ingegeven vraag: "Wie....(van ons)....zal in de komende heerlijkheid , waarin de heerschappij van God over de wereld een voldongen feit zal zijn, de grootste zijn".
Nu moet je zo'n vraag niet aan de Heer Jezus stellen. Hij ziet door de algemene vraagstelling heen direct de vleselijke, werelde zin, zich uitende in hoogmoed en 'de eerste willen zijn'.
Maar wat is Jezus weer verrassend. In de buurt is een kind aanwezig en Jezus wenkt het tot zich. En daar staat dat kind nu temidden van al die grote, belangrijke mannen en het is natuurlijk schuchter, beteuterd, bedeesd en nederig. Het zal je toch ook maar gebeuren!
En dan zegt Jezus: "Je moet helemaal veranderen van levensinstelling. Je moet je echt bekeren van dat aardse denken zo van: "Ikke ikke....en de rest kan stikke...". Je levensinstelling moet veranderen van dat hinderlijke 'recht hebben op' en dan liefst nog 'recht hebben op een goede, wat zeg ik...een héel goede plaats' in iets heel ánders. Tegenover die heerlijkheid, die aan het beginnen is en éen maal meerder zal zijn, wanneer de kennis van de Heer de aarde zal bedekken, zoals het water de bodem van de zee bedekt...de heerlijkheid, die daarna nog meer wordt en nog meer...en zo altijd maar door...tegenover dat grootse van God behoort een mens met grote schuchterheid en verwondering te staan: "Wst!!??....word ik tot zó iets groots geroepen?!"
En alleen de mensen, die van de berg van hoogmoed, pedanterie en zelfverheffing, moeizaam afklauteren, want het valt echt niet mee om van die zelfverzonnen hoogte af te komen: "Het is moeilijk eenvoudig te blijven Wanneer je zo goed bent als ik!', en als een verlegen kind te worden , zonder enige pretentie ten aanzien van de schatten van het koninkrijk, de steeds meer volledig wordende Godsregering....díe mensen zijn écht naar Gods hart. Dán ben je in de met Christus' komt begonnen heilsbedeling naar waarheid en naar Gods schatting het meest ontvankelijk voor het heil en de meest geschikte voor de roeping van Gods koninkrijk. Dan zal je in de naar oneindigheid toegaande heerlijkheid het rijkst door God begenadigd worden.
In onderlinge naijver ben je zover mogelijk verwijderd van wat je zo graag wilt bereiken. Wat je in dezen als een recht zoekt, kan je pas verkrijgen, wanneer je al je gewaande aanspraken prijs geeft.
Tot zover het een en ander uit de 'Korte Verklaring', door mij geparafraseerd.
Dus Niem; zó dient je levenshouding te zijn, wanneer je wilt bereiken, wat het meest begerewnswaardige is, wat zich in hemel en aarde denken laat.
Dit was dus je vraag: ............. Ik heb gemerkt dat jullie erg tegen populaire tv shows en films zijn waar magie in voor komt, zoals: Charmed Harry Potter Pokemon enz.
Waarom? ik bedoel, ik snap dat jullie magie niet leuk vinden....maar het is maar een tv show...? Als je tv serieus gaat nemen...Dan is een thriller waar veel mensen bruut in worden afgeslacht toch erger?! ................... Niem...je stelt het niet algemeen genoeg. Magie, zoals jij dat noemt, is occultisme en occultisme is het centrale wapen van satan, Gods tegenstander.
God zegt: "Aanbid mij" En satan zegt: "Nee...aanbid mij".
Het sterkst kwam dit tot uiting in 'de verzoeking in de woestijn', waarvan Mattheüs 4 spreekt. Daar kan de duivel zijn ultieme begeerte niet langer verbergen en zegt tegen Jezus: "Dit alles , (alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht), zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt", (vers 9). Jezus wijst hem koninklijk terug, (10).
Maar éen keer, aan het eind van dít deel van de geschiedenis, lijkt de duivel zijn zin te krijgen. In Openbaring 13 v 3 en 4 staat: " Vol bewondering ging de hele wereld achter 'het beest' aan, ( een van de krachtigste dienaren van satan) . Iedereen aanbad de draak, (de duivel), omdat hij het beest gezag had gegeven". Eindelijk: rechtstreekse aanbidding door dat deel van de wereldbevolking, dat zich van God laat aftrekken.
Maar ook die poging is tot mislukken gedoemd. Wee echter de mensen, die 'de draak' blíjven aanbidden.
Kijk Niem; en daar heb je nu 'des Pudels Kern'. ( een duitse uitdrukking om aan te duiden, dat een kwestie nu tot op de bodem benaderd wordt).
Occultisme is een ander woord voor: 'Uiteindelijk de duivel aanbidden'.
En zoals dit gruwelijke het eindpunt is, zo is er aan occultisme ook een beginpunt. Het eindpunt is: aanbidding van de duivel, een scherpe climax. Maar het begin is geen punt, maar een breed vlak, dat zich gaandeweg tot dat punt, door mij genoemd , versmalt.
En daarom Niem, was je te onbepaald in je vraagstelling. T.V.- stukken met als onderwerp allerlei onverklaarbare gebeurtenissen, die de indruk wekken, dat er een onzienlijke wereld is, die je zo maar op eigen houtje kunt betreden, zonder gevaar te lopen...die behoren tot dat brede vlak en zuigen je geleidelijk aan, als je je niet aan de verlokkende kracht onttrekt, op de lange duur naar dat allesverterende eindpunt.
Nu kunnen er Christenen zijn, die benauwd zijn voor 'alles'. Ik heb de bezorgde kopjes gezien, als het ging over dat meesterwerk; "De wereld achter de boekenkast', met de leeuw Aslan en de heks enz. Dan zeiden mensen: "Maar er komen in die film toch ook allerlei figuren voor uit de Griekse godenwereld".
Maar dat benauwderige is over, wanneer je als Christen vervuld ben met Gods Geest. Door Gods genade treedt dan, als je je er naar uitstrekt, éen van die heerlijk Geestesgaven in werking, de gave van onderscheiden van geesten, waardoor je er inzicht in krijgt, wat er nu in andere spektakels net net fout zit, wat in het verhaal van Aslan uiteindelijk goed zit.
Daarom raad ik iedere Christen aan, God om de Heilige Geest te vragen. Lucas 11 v 12: "Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen!"
Dus Niem, om dit gedeelte van mijn betoog af te ronden: al die T.V.-series met een dame als middelpunt, die geheimzinnige gaven heeft, zoals 'Charmed'.... maar die serie is al weer afgelopen. ...dat weet iedere gelovige wel, dat hij zijn toestel uit moet laten om niet in het begin van een draaikolk te komen. En voor de vele gevallen, waarvan je denkt; "Tja...is dat nu goed?", is de doop in de Heilige Geest voor elke Christen een onmisbaar goed, in deze steeds gerafineerder wordende eindtijd.
Niem...je zou tegen me kunnen zeggen; "De vraag is maar half beantwoord. Al die thrillers dan met de gezichten van die gruwelijk vermoorde mensen. En de horrorfilms. En de harde pornofilms in de late avonduren op t.v.".
Niem....er zijn meer grote 'verleidingsvlakken'. Toverspelletjes, zoals 'glaasje draaien' behoren tot het beginvlak van het occultisme.
De duivel heeft echter veel meer valkuilen: - steeds meer verwordende sexualiteit - tot wreedheid leidende films - tot dodelijke angsten leidende griezelrolprenten - en nog duizend beginnetjes meer.
Maar ons geloof in Jezus, ons gebed tot hem en het volledig gebruik maken van alle mogelijkheden, die hij heeft ontsloten, doen ons al die drijfzanden ontwijken. Dat is ook weer : Gods genade.
Je vraag over de dieren splits ik in drieën: 1 Hebben de dieren een voortbestaan...of gaan ze gewoon dood. 2 Als de dieren een voortbestaan hébben, gaan ze dan naar de hemel of naar de hel 3 Hebben de dieren nog een andere functie dan om er te zijn ten gerieve van de mensen.
ad 1: toen God de mens vormde in het paradijs, was er een kenmerkend verschil met alle andere levende wezens, planten en dieren. God blies hem de levensadem in. Zó werd de mens tot een levend wezen. (Genesis 2 v 7 )
Let op dat 'zó'. Alle dieren en planten werden voortgebracht door de aarde(Genesis 1 v 24). Het was direct al een gegeven, dat na beëindiging van hun aards bestaan hun stof weerkeerde tot dse aarde, die deze levensvorm had voortgebracht.
Maar de mens was van een andere origine. De eeuwige, altijd levende God , had zijn adem in de mens gebracht. En wie deel krijgt aan de eeuwige adem van God, zal ook altijd voorbestaan.
En Prediker 12 v 7 zegt ook iets verhelderends: "Wanneer ( bij het sterven van de mens) het stof terugkeert naar de aarde, weer wordt, zoals het was, gaat de adem van het leven weer naar God terug".
De eerste vraag: "Hebben de dieren een voortbestaan na hun dood", kan ik zonder meer met 'nee' beantwoorden.
2 Over de tweede vraag kan ik kort zijn. Dieren gaan niet naar de hemel of de hel. Toch is hier wel iets interessants te zeggen. Wij weten allen, dat na de huidige bedéling een gelukkiger tijd komt, die wij aanduiden als 'het duizendjarig rijk'. Jesaja 65 zegt over die goede, nog komende tijd: "Wolf en lam zullen samen weiden, een leeuw en een rund eten beide stro".
Er zijn dus dieren in het duizendjarig rijk. En ze leven daar weer in paradijselijke omstandigheden, zonder onderling gebijt en wreedheid. Ook eten ze weer plantaardig voedsel, net zoals het was vóor de zondenval, (Genesis 1 v 30). Maar dat zijn dus de nakomelingen van de dieren, die altijd op aarde geleefd hebben.
En tenslotte vraag 3:
De dieren zijn geschapen tot eer van de Heer. Heel de schepping zingt zijn lof. Spreuken 12 v 10 zegt iets memorabels: "Een rechtvaardige zorgt goed voor zijn vee, een goddeloze is alleen maar wreed".
Deze spreuk heeft zo'n wijde strekking. Bij het doden van kippen voor ónze voeding zullen wij correct met die kippen omgaan. Ik heb ze zien doden in kippenslachterijen en ik kreeg als oordeel, dat dit redelijk, zonder wreedheid, gebeurde. De regering had regelingen gesteld, die een fatsoenlijke behandeling toestonden. En zó moet het altijd gaan.
Bij de ter dood brenging van dieren voor de dienst in de tempel en de tabenakel werd het dier ook zo geslacht, dat luchtpijp en bloedvoerende aders gelijk werden doorgesneden, wat ook tegenwoordig nog als de snelste en volstrekt pijnloze methode wordt beschouwd.
En allerlei moderne milieu-opvattingen kunnen zich gronden op de rechten van het dier als een zelfstandig door God in het leven geroepen wezen, dat allereerst tot Gods eer is geschapen en waarover wij niet zonder meer, onnacdenkend, naar ons inzicht mogen beschikken.
Inderdaad is het niet zo, dat de slogan: "Eens gered....altijd gered", altijd maar opgaat.
Laten wij eens zien, wat Het Nieuwe testament zegt over 'afval' en afvallen': AFVAL: 2 Thessalonicenzen 2 v 3 zegt: '1951': "Eerst( voor de Heer Jezus terugkomt) moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren..." '2004': "De dag van de Heer breekt niet aan voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd en 'de wetteloze mens' verschenen is..."
Flower....het is toch een bekend feit, waarvan alle gelovigen wel voorbeelden hebben, dat er mensen zijn, die enthousiast voor Jezus kozen, en later dat van zich af zetten, er niets meer mee te maken willen hebben. En in de laatste dagen, waarin wij nu , naar mijn stellige overtuiging, wel aan het binnentreden zijn, gaan er zulke enorme verleidingsgolven door de mensheid, dat velen, die niet hecht gefundeerd zijn in de waarheid van Jezus Christus, zich van hem afkeren, van hem afvallen. Dit verschijnsel, dat wij nu al kennen, zal zich dan steeds sterker openbaren, omdat juist in die tijd de antichrist begint met zijn verleidende werk.
En hoe gaat dat dan in zijn werk?: 1 Timotheüs 4 v 1 zegt hierover: "Maar de geest zegt nadrukkelijk, dat in de eindtijd sommigen het geloof zullen verlaten, doordat ze luisteren naar dwaalgeesten en naar wat demonen hun leren ".
En Hebreeën 3 v 12 leert; "Zie er dus op toe, broeders en zusters, dat niemand van u door een kwaadwillig , ongelovig hart afvallig wordt van de levende God"
En Lucas 8 v 13 zegt ook leerzame dingen: ""Het zaad op de rotsachtige bodem, dat zijn zij die het woord vol vreugde aannemen wanneer ze het horen, maar het schiet geen wortel; ze geloven zolang het hun goed uitkomt, maar als ze op de proef worden gesteld, worden ze afvallig".
Wat leren wij nu uit al deze dingen?:
Het is mogelijk om 'af te vallen'; Gods vermaningen en richtlijnen los te laten en daarmee te breken. Dan gaat men de leugen zo vast geloven, alsof dat de waarheid is, (2 Thess 2 v 11).
Onmondige Christenen zijn vaak het slachtoffer van allerlei dwalingen, (Ef 4 v 14).
Maar de mensen, die hecht gefundeerd zijn in de waarheid, lopen minder gevaar. Onmondigen, we lazen het, worden licht verleid. Maar wie na de eerste bekering dieper bekeerd is, wedergeboren, gedoopt en later vervuld met de Heilige Geest, zo'n mens, door Gods genade mondig geworden , een mond gekregen hebbende in de onzienlijke wereld, zo'n mens is beter bestand tegen de grote verleidingen, (een vorm van 'verdrukking'), die op dit ogenblik, in deze tijd beginnen los te barsten. Hij heeft niet alleen 'een mond' in Gods sfeer, maar ook in de hele onzienlijke wereld, ook tegen de duivel, die zijn onreine geesten uitzendt ( Openb 16 v 3).
Het is wel mogelijk voor sterke kinderen van God, gedoopt met Gods geest om afvalligen weer terug te brengen. In Openbaring 11 worden zulke Christenen getekend, die vermanend rondgaan temidden van de wegzakkende overige Christenheid en vers 13 lijkt er op te wijzen, dat hun herbekeringsinspanningen zeker niet altijd vruchteloos zijn.
Er is éen categorie 'afvalligen', waartegen voor menseninspanning 'geen kruid gewassen is'. Dat zijn de afvalligen uit Hebr 6 v 4. Dat zijn zeer vergevorderde gelovigen, die de verrukking van het 'vervuld zijn met Gods geest' al heel ver hebben doorproefd en toen tóch van God weggingen. Voor mensen is het onmogelijk om zulke mensen nog terug te roepen. Maar wat bij mensen onmogelijk is, dat is mogelijk bij God.
Nogeens: kijk uit voor de dwaalgeesten, die tegen je zeggen- bijvoorbeeld-: - och....Christendom of soefi of islam of....ze zeggen allemaal, dat zij gelijk hebben - maar je moet ze allemaal gelóven - reken nu met wat je hébt: je gezonde verstand; dat hoef je niet te geloven, dat héb je.
Alleen op deze manier zijn er duizenden achter de afgod van hun door de duivel bedorven verstand aangegaan.
En zo zijn er nog vele, vele dwaalgeesten meer. En allerlei, altijd actieve demonen zijn er altijd op bedacht, om jou een kwaadwillig en ongelovig hart te geven.
Flower; je weet het nu voor jezelf. maar je hebt een blijde taak om erop toe te zien, dat je vriendinnen en vrienden niet deze naar de dood leidende wegen gaan, doordat zij niet voldoende wortel hebben geschoten in Gods goede aarde, zodat zij bij de minste verzoeking 'voor de bijl gingen'.
Daar is dan je eerste vraag: Wat is 'de derde hemel'. ..... Dat is me even iets gewéest voor Paulus!2 Corinthe 12 v 2). Uit alles merk je, dat hij dit kostelijk gebeuren nu voor het eerst vermeldt. Er klinkt een ietsjes terughouding in datgene, wat hij vertelt. Hij zegt niet eens zijn eigen naam, maar spreekt, alsof hij het over een ander heeft.
Wacht; ik herhaal even de teksten: "Ik weet van een mens in Christus.... ....veertien jaar is het geleden... - of het in het lichaam was, weet ik niet - of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet -....God weet het... dat die persoon opgetrokken werd tot...DE DERDE HEMEL!! ... En ik weet van die persoon - of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet - ...God weet het... dat hij opgetrokken werd in het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken..."
Nu verder met de toelichting: Dat Paulus de preciese tijd zo noemt, heeft hij van Ezechiël. Die noemt ook zo nauwkeurig de tijden, om een waarmerk van echtheid te geven.
O; dat plotseling weggerukt worden, veplaatst worden en dan opeens te zijn in de 'woonplaats der gezaligden'. O....wat een heerlijke plaats, dat paradijs. de plaats, waar de moordenaar aan het kruis nog op de vrijdagavond van Jezus' sterven aankwam, (Lucas 23 v 43), de plaats , waar het geboomte van het leven staat, (Openb 2 v 7). En dan hoor je daar woorden, die onuitzegbaar zijn, heerlijke klanken, waarvoor geen menselijke woorden zijn.
Gast....dat maakte de apostel Paulus allemaal een keer mee. Maar Gast, dit is nu niet een mededeling voor jou, die jij als kennisgeving kunt aannemen.
Jij...Gast!...jij kunt, als je de hand van de Heer Jezus vasthoudt, ná jouw overlijden in aardse zin, nog heerlijker dingen gaan zien. Ach...wie weet, misschien al wel eerder, maar dat laat ik nu verder maar.
Eens zul je, aan de hand van onze Heer en Heiland blijvende, God, de Vader der lichten, van aangezicht tot aangezicht mogen zien. Ja...je zult God mogen kennen, zoals Hij ís.
Je bent op het spoor gezet van zón kostelijke schat.
Ik zag net in een film iets over een beeld dat bloed huilde, een Christelijk beeld...in een kerk. En ik had er al eerder iets van gehoord..
Ik wil nu weten: Waar slaat het op, waarom gebeurd dat (komt het uit een bijbel verhaal?), en is er bewijs gevonden dat dit echt is?
Niem....
dit is in beginsel allemaal : AFLEIDING.
De duivel, onze grote tegenstander, is er altijd op uit, 'de vaart eruit te halen'... bij iedereen.
Er is niets rijker dan te kunnen belijden: "Jezus Christus is mijn Heiland, mijn Redder, mijn Verlosser...en bij alle heerlijke dingen die ik nog meer van hem zou kunnen noemen, is hij nu ook nog 'de Doper met de heilige Geest !!! O, wat een perspectieven voor mij...voor iedereen...!!!
En satan wil ons van ieder woord van deze belijdenis afhouden. En hij leidt ons af op alle mogelijke manieren.
En éen van die ongetelde manieren is: - "in Brunssum* staat een Mariabeeld, dat huilt. Ik ga er eens heen". (*: ik noem maar een willekeurige plaatsnaam). "Ze zeggen, dat mensen daar troost vinden, wanneer ze bidden, dat ze gered worden van hun zwaarmoedigheid, verlost van hun haatgevoelens".
Kijk, daar heb je nu zo'n voorbeeld. Later blijkt dan soms dat zo'n beeld wat hars uit het hout vrij liet komen, omdat het bijvoorbeeld warm was in het vertrek, waarheen het was verplaatst. Maar er zijn altijd weer mensen, die bij zo'n beeld een schijn-oplossing vinden voor hun problemen.
En nu Niem, ga ik iets zeggen, dat misschien verwarring kan scheppen.
De Heer God is zo oneindig goed voor ons mensen. Ik zou mij een streek kunnen voorstellen, waar de kennis omtrent Jezus in feite helemaal is 'weggesleten'. En ik wil de mogelijkheiud niet uitsluiten, dat God dan de meditatie van mensen, die daar knielen, op enigerlei wijze ombuigt tot iets beters.
(Dit durf ik dan weer niet te laten gelden voor mensen, die naar 'personen' toegaan, waarvan een 'roep van bijzonderheid', (lees: occultheid) uitgaat; dat is weer een station verder)
Maar nog eens: Al is het zo, dat God 'met een kromme stok best een rechte slag kan slaan'....de enige échte troost , beide in leven en sterven is déze: "Dat ik met lichaam en ziel, beide: - in het leven - ...én sterven niet mijn éigen eigendom ben, maar eigendom van mijn trouwe Zaligmaker, JEZUS CHRISTUS. - Met zijn dierbaar bloed heeft hij voor AL mijn zonden volkomen betaald - Hij heeft mij uit alle heerschappij van de duivel verlost - Hij bewaart mij volkomen in de wil van zijn en mijn Hemelse Vader. - Hij maakt het zo, dat alle dingen, die mij overkomen, voortaan tot mijn zaligheid dienen - Hij geeft mij zijn Heilige geest, die mij innerlijk verzekert van het eeuwige leven, dat wacht - Hij maakt mij zó, dat ik gewillig en bereid word om voortaan voor hém te leven. (vrij naar Zondag 1, vraag 1 van de Heidelbergse Catechismus)
Dus Niem; rechtstreeks naar Jezus. Als je op de duur, via 'een kaarsje branden' of zo, toch nog bij hem terechtkomt, is dat 'alle geluk van de wereld', een verdrietige omweg.
O ja Niem; híer vroeg je nu niet om, maar zie het als een toegift: Zo dikwijls ontmoet je mensen, die met mooie , warme stem dingen zeggen, die aangenaam klinken, die over God gaan.... (dus 'het zal wel goed zijn'). ....maar die niet de naam van Jezus noemen, terwijl God juist in Jezus gekend wil worden, immers; "Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien", zegt Jezus, (Johannes 14 v 9).
Ook een afleiding , afkomstig vasn satans voorraardzolder, waar hij zakken vol van dat goedje heeft staan.
Verraad van Judas; noodzaak en verantrwoordelijheid
O Niem....,
Wat formuleer je dat mooi: Judas MOEST Jezus wel verraden. Want wannneer hij dat niet gedaan had, dan waren wij niet verlost. En dan die vraag: "In hoeverre is Judas hiervoor verantwoordelijk".
Onze Heer Jezus geeft zélf het antwoord; Matth 26 v 24: "De Mensenzoon zal heengaan zoals over hem geschreven staat, maar wee de mens door wie de Mensenzoon uitgeleverd wordt; het zou beter voor hem zijn, als hij nooit geboren was".
'De Korte Verklaring' .... en waarom zou ikzelf 'het wiel gaan uitvinden', nu het daar al zo goed staat ....tekent hierbij aan; "Jezus laat thans nog duidelijker de ontzaglijke schuld gevoelen, die de verrader op zich neemt. Heel de doodsweg van Jezus is door Gods raad bepaald. Die is 'stap voor stap' in Gods openbaring bekend gemaakt, ( zie bijvoorbeeld Jesaja 53 en 300 andere plaatsen in het Oude Testament, -aanvulling van mij-). Hier is 'een Goddelijk MOETEN, niet slechts menselijke willekeur in het spel. Dit neemt echter niet de verantwoordelijkheid en de schuld weg van de mens, door wie Jezus wórdt overgeleverd. Die mens zal in zijn klein-menselijk , creatuurlijk bestaan de straf op deze onbegrijpelijke zonde moeten dragen. Dat zal voor hem een eeuwige rampzaligheid betekenen. Het zou daarom beter voor hem zijn geweest, indien hij nooit het levenslicht aanschouwd had. Jezus handhaaft hier: - de menselijke aansprakelijkheid - naast de goddelijke voorbeschikking, zonder aan éen van beide ook maar iets af te doen. Terwijl hijzelf in de diepte van het lijden ingaat , huivert hij bij de gedachte aan het lot van zijn verrader".
Niem....ik acht het toch nodig, aan deze woorden iets toe te voegen. Jezus zélf geeft ons hier het goede 'gedachtevormingsvoorbeeld'. Zo dikwijls vragen wij ons met betrekking tot God af: "waarom doet God zus en waarom doet God zo".
Jesaja 55 v 8 en 9 zegt hierover iets zeer wezenlijks: "Mijn plannen zijn niet jullie plannen, en jullie wegen zijn niet mijn wegen-spreekt de HEER. Want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen".
En ook Deuteronomium zegt hierover diepe dingen: "Wat verborgen is, behoort de HEER, onze God toe. Wat openbaar is, komt ons toe". (29 v 29)
Jezus zelf duidde op een verborgenheid met zijn woord over Judas. Daar blijven wij verder af. Maar een geopenbaardheid is, dat wij beoordeeld zullen worden op onze daden.
En een geopenbaarde waarheid is deze: "God is liefde". En behalve dit heerlijke is ons zoveel geopenbaard. En daarmee mogen wij werken. Vind je rust nu maar in al die geopenbaardheden en laat de verborgenheden aan God over.
Natuurlijk is het mogelijk om in het leger van God te strijden, zoals dat in Openbaring bijvoorbeeld beschreven staat. Ik wil jou even bepalen bij Openbaring 11. Dan kom je wat vereisten en een profielschets tegen.
Voor we hier echter aan beginnen, eerst dit: in Openbaring 11 wordt wel een scala van vereisten genoemd, waarvan jij zult zeggen: "Ja zég....goeie morgen...ik hoef geen 'speciaal commando' te worden, zoals - in de wereld- die supercommando's, die nu in Afghanistan te veld gaan. Mijn bedoeling is gewoon 'soldaat' zonder al die groene baretten of zwarte baretten of zo. Beetje kalm aan".
In Openbaring 11 worden Christenen getekend, helemaal vol van de Geest, niet alleen maar gedoopt in die Geest, maar helemaal ermee doórgegaan.
Dat zijn de mannetjesputters- door genade van de Heer- die in de tijd van de Antichrist de verwaterde Christenen en verder ook alle aardbewoners op hun werkelijke taak wijzen. Dat wordt hun niet altijd in dank afgenomen. 'Teruggegleden' Christenen zullen hun geweten voelen spreken en juist extra giftig worden, omdat er geschud wordt aan hun schijnzekerheden.
Maar zó sterk zijn deze volkomen Geestvervulde volgelingen van Jezus, dat hun woorden zijn als vuur, dat de geestelijke dood betekent voor mensen, die zich verharden en de 'oogappels van de Heer ' blijven hinderen en kwaad doen, (5).
Zo machtig en alléen- tussen al die vele mensen- de goedheid van de Heer met zich dragend zijn deze 'getuigen van de eindtijd', (veel meer dan twee hoor), dat buiten hen geen zegeningen meer zijn en buiten hen geen geestelijk water meer te drinken is, maar alleen zielse en niet troostende redeneringen.( 6).
Niemand houdt het tegen hen vol, tot de antichrist zélf komt en hen doodt(7) .Maar ook hij houdt hen niet tegen. Juichend staan zij op uit 3½ dag dood en stijgen ten hemel zoals eenmaal de Heer Jezus.
Muse....doe nu zo: meld je bij de Heer Jezus.
Zeg gewoon: ............... Lieve Heer Jezus. mag ik in uw leger. En maak u mij maar bekwaam voor de taken, die u maximaal voor mij gereed hebt liggen. Dank Heer". ............. En dan kom je misschien heel verrassend ver.
5 Ik ken zovele edele niet-Christenen, die zich dan dadelijk van pijn moeten wentelen in de vlammen En ik ken ook onedele Christenen, die dan dadelijk vanuit hun rosige hemel daarop neerzien.
Niem....wat is 'edel' en wat is 'onedel'. De bijbel kent maar éen soort mensen, die uit Romeinen 3 v 23: "Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God".
De dingen zijn niet altijd zoals ze lijken.
Toen Christus, de eerste, werkelijk edele mens, zijn waarheden vertelde, was er wel eens deze reactie; (Johannes 6 v 60): "Dit zijn harde woorden. Wie kan daarnaar luisteren". Deze mensen vonden Jezus niet zo edel.
En aan de andere kant zijn er ook wel eens 'edele' mensen, die zeggen: "Ach....al die uitspraken van Jezus....: die moet je nu ook weer niet te nauw nemen: 'de weg en de waarheid en het leven'...kom kom...nou nou. Er zijn vele wegen, die naar de waarheid leiden".
En ze zeggen dat op zo'n mooie gedragen toon, dat je denkt: "Gunst...wat een diepe, gevoelige denker. Ik voel me helemaal gerustgesteld. Ik doe maar gewoon door".
Maar Ezechiël 33 v 8 zegt: "Als ik (God) tegen een slecht mens zeg dat hij zal sterven, en jij zegt hem NIET dat hij een andere weg moet inslaan, dan zal hij sterven door zijn eigen schuld, maar jóu zal ik voor zijn dood ter verantwoording roepen".
God vindt die edele mens van jou helemaal niet edel.
Wie in de hel komt, die komt daar terécht, op rechtvaardige gronden. En wie in de hemel komt , die komt daar door Gods genade.
Laat dat alles nu maar aan de Heer over. En bouw geen schijnredenaties.
Maar zorg jij nu maar dat je ingaat door de nauwe poort.
de hel als verdrietige eindbestemming voor ...velen...zeker niet allen.
Hallo Niem,
En dit was dus je vierde vraag:
4 En hoe moet ik nu mijn mensjes eens enthousiasmeren voor zoiets engs als : de hel
Niem....je hoeft niemand voor de hel te enthousiasmeren. In de bijbel wordt alleen gezegd dat de hel er IS als een dreigende eindbestemming.
In zekere zin IS de hel er nog niet vóor het eindoordeel van Matth 25. 'De gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus' uit Lukas 16 spreekt duidelijk uit, dat er in dít tijdsgewricht alleen sprake is van 'het dodenrijk', met een lichte en een donkere kant, die definitief van elkaar gescheiden zijn door een onoverbrugbare kloof.
Aan de lichte zijde, 'in Abrahams schoot' vertoeven diegenen, die naar het voorlopig oordeel van God bestemd zijn voor het eeuwige leven. Aan de donkere zijde zijn 'in voorlopige hechtenis' diegenen, die naar het oordeel van God bestemd zijn voor de eeuwige veroordeling.
Nu kun je zeggen: "Dat blijft toch maar een 'spelen met woorden' "
De rijke man had het 'aan de donkere zijde van het dodenrijk' toch al zó moeilijk, dat het eigenlijk niet slechter met hem gesteld kon zijn dan hij het al had: schreeuwende dorst en een gewaarwording van pijndoende vlammen. (24).
Maar toch was hij alleen maar in voorarrest. Ik zeg niet, dat zijn toestand in de hel slechter zou worden, (dat kan welhaast niet). Maar evenmin als de toestand voor een definitief veroordeelde nu slechter wordt na het uitspreken van het vonnis, is voor de definitief veroordeelden de kwelling van de hel alleen maar dít 'extra': dat alles nu voor alle eeuwigheden volstrekt onveranderlijk is.
Maar denk nu niet, dat God alles en iedereen, die niet precies volgens onze menselijke ideeën Jezus erkend heeft als zijn Redder en Verlosser en Bevrijder en Zaligmaker, volgens een zeker automatisme in de hel gaat gooien.
Nee; dat loopt allemaal veel subtieler. In Romeinen 2 v 14 wordt een heel ruime deur geopend voor diegenen, die niet van Jezus en God hebben kúnnen weten. Een 'jazegger' in de vijfde eeuw voor Christus in 'wat tegenwoordig Peru heet', die altijd heeft gehongerd en gedorst naar de gerechtigheid ,zonder die ooit te vinden, gaat horen tot die groot groep volkeren, Matth 25 v 32, die volgens dit schriftgedeelte vragen aan Jezus: "Heer.....wij hebben u eigenlijk nooit gekend....en hoe zouden wij u dan ooit hebben kunnen dienen",( v 3, met dat heerlijke antwoord als slot.(v 40).
En daarna gaat die beschadigde schare naar het licht door de wonderbare deur. En aan het eind vinden zij dan in het paradijs de boom des levens, (de reeds eerder gezaligde gemeente van de Heer), en zij eten zich gezond aan de bladeren en de vrucht van die gemeente.(Openbaring 22 v 21).
De hel is er uiteindelijk alleen voor die mensen, die op aarde, zonder ooit te vragen naar God, net als die rijke man, maar hebben genoten van de stoffelijke dingen, (Lucas 16 v 19) en nooit of te nimmer ook maar enige aandacht hebben besteed aan de ellende, vlak bij hen. (20 en 21). Mensen, zonder enig spoortje van geestelijk leven, dus niet vallende onder de heerlijke regel van Romeinen 2 v 24, hebben na hun dood zulk geestelijk leven ook niet te verwachten. 'Geestelijk dood' in het aardse leven blijft 'geestelijk dood' in het hiernamaals. En zelfs voor die ongelukkigen blijft er een rest-genade. Immers: Lucas 12 v 48 zegt: "Maar wie niet weet wat zijn heer wil en zo handelt dat hij slaag verdient, zal weinig slagen te verduren krijgen". Zelfs in de hel is er geen uniformiteit. Er laten zich mensen denken, die eigenlijk 'neezeggers' zijn, maar die 'zrm van geest' waren, zonder voorrechten, gaven, goederen, gelegenheden, krachten, gunstige omstandigheden, wegen en middelen, zonder licht en kennis...zulke mensen hebben een lagere graad van bewustheid en opzettelijkheid van zondigen. Daarmee samenhangend is er ook een verschil in grootte van schuld. Alle ongehoorzaamheid of overtreding van Gods gebod is zonde en wordt gestraft, (In deze geest de 'Korte Verklaring'). Maar er kan dus sprake zijn van 'weinige slagen' en voor 'neezeggers' met een sterke aardse positie van 'veel slagen'.
Ik heb overigens deze idee, dat er in de heidenwereld van vroeger en nu, ongetelde scharen zullen zijn, die onbewust wél naar de enige, ware God hebben uitgezien, zoals ik dat boven beschreef.
Enthousiasmeer je hoorders niet voor de hel..,..noem die afschuwelijke mogelijkheid alleen eerlijk als de eindbeloning voor alle kern-egoïsten, die hooguit hun totale geestelijke armoede verbloemen onder een sausje holle, maar goedklinkende woorden.
Enthousiasmeer je hoorders voor de hemel, de eeuwige plek, waar de' jazeggers' allen uiteindelijk hun volle wasdom krijgen in de eeuwigheid bij God.
3 Hoe moet ik nu toch die vreselijke verhalen vertellen, te beginnen met Jericho, dat door Jozua volledig en volledig werd uitgemoord, ook de lieve, kleine babytjes; de runderen, de schapen en de ezels werden ook gedood; zelfs die werden bij deze 'toedeling van de dood' niet vergeten. (Jozua 6 v 21). En de moordenaars maar roepen: "Dit is het begin, wij gaan door met de strijd". Nou...en dat hebben ze gedaan !
Niem,
Deze zaak met Jericho en al die andere steden, waarover in Jozua wordt bericht, is een aangelegenheid met heel lange adem. Dit alles speelt zich af zo omstreeks 1400 voor Christus.
En zo omstreeks 2000 voor Christus was er een gesprek tussen de Heer God en Abram. Eén zinsnede daarvan geef ik je nu; Genesis 15 v 13:
" Toen zei de HEER: 'Wees ervan doordrongen dat je nakomelingen als vreemdeling zullen wonen in een land dat niet van hen is en dat ze daar slaaf zullen zijn en onderdrukt zullen worden vierhonderd jaar lang. (14) Maar ik zal hun onderdrukkers ter verantwoording roepen, en dan zullen ze wegtrekken, met grote rijkdommen.... (16) Pas de vierde generatie van je nakomelingen zal hierheen terugkeren, want pas dán hebben de Amorieten zoveel misdaden bedreven dat de maat vol is' ".
De HEER voorzegt hier al zeshonderd jaar van te voren dat de Israelieten Egypte, het land van hun onderdrukkers, zouden verlaten met veel kostbaarheden, (Exodus 12 v 35 en 36), niet voor zichzelf overigens, maar voor de te bouwen tabernakel van de HEER, een zaak, die ze zich niet realiseerden, want ze zullen zich , als eenvoudig slavenvolk wel hebben afgevraagd: "Wat moeten we toch met al dat goud, zilver, koper enz. en met al dat prachtige fijne linnen en met die massa's wol en geitenvellen en ramsvellen en acaciahout enz, Exodus 26.
En de Amorieten hadden 600 jaar gekregen om terug te komen van hun boze wegen met uitzondering van Sodom en Gomorra, Adama en Zeboïm, (Genesis 18 en 19), voor wie dit uitstel niet gold vanwege hun buitengewone, zelfs voor die streken 'de pan uit rijzende' zonden.
En toen na 600 jaren de tijd van genade voor de Amorieten voorbij was, zei de HEER nóg:(Exodus 23 v 30): "Ik zal de bewoners van het land voor u uit verdrijven". Zelfs tóen nog gold in eerste aanleg; een restgenade: verdrijven. Maar wat deed Jericho; Jozua 6 v 1: zij líeten zich niet verdrijven. De poorten waren gesloten, de stad was afgegrendeld: de inwoners lieten het op de strijd áankomen en zo ging het de hele tijd verder bij de verovering van Kanaän.
Je hebt nu gezien, dat er tijden van genade en restkansen waren in overvloed. En dan de rest van je bezwaar: natuurlijk waren er honderden en honderden schattige kleine kindjes in Jericho en die werden ook gedood.
Maar voor hen en la de andere inwoners van Jericho gold: de dood is niet het laatste. Op een dag zullen volgens Matth 25 al de mensen, die ooit op aarde geleefd hebben..... met uitzondering van degenen, die Jezus al eerder rond zich verzameld heeft als 'de voortrekkers van zijn gemeente'( lees onder andere 1 Thess. 1 v 16-1 ....voor Jezus staan en velen van hen zullen de poort naar het leven binnengaan.
En ook al die babytjes zullen daar zijn. En de Heer Jezus zal over alle mensen een rechtvaardig oordeel uitspreken. Hoe dat in zijn werk zal gaan, gaat ons verstand te boven. Maar velen zullen tot het eeuwige leven ingaan en laat die babytjes nu maar aan de Heer Jezus over.
De dingen hebben in die tijd en met die voorgeschiedenis zo moeten gaan Niem.
Wij leven nú in het heden van de genade. De roepstem gaat nu tot ons uit: "Bekeer je en geloof het evangelie".(naar Handelingen 2 v 37), waarna een 'tijd van genade' is gevolgd van nu al 2000 jaar.
Aan ons allen de waarschuwing: "waakt".
Voor de Amorieten en Ferezieten enz enz liep het heel verdrietig. Laat ieder van ons ernaasr streven, dat het voor hem of haar blij gaat lopen , wanneer de dag van de afrekening er is, die voor ieder van ons een andere dag kan zijn, tot tenslotte voor ons allen die éne dag komt......
2 waarom zou ik, een paar honderd kilometer verderop geboren, niet een islamitisch meisje kunnen zijn, die met mededogen naar die arme, dwalende Christenen keek.
Die vraag stellen, is eigenlijk niet juist. Micha 6 v 8, dat ik gisteren met je behandelde, zegt: "Wandel ootmoedig met uw God". En dit is nu eenmaal de weg, die hij je laat bewandelen. Hier...in Holland...in een Christelijke sfeer. Eigenlijk kun je niet anders. In zijn grote, eeuwige raadsbesluit heeft God deze plaats en deze weg voor je vastgelegd.
Dat neemt niet weg, dat er in Dakar zeker wel een lief Islamitisch meisje zal wonen, dat tegen Christenen aankijkt, zoals jij dat omschrijft. En wanneer dat meisje in haar hart eigenlijk een zoeker is naar de enig ware God, is er alle kans voor, dat ze de Vader van Jezus Christus nóoit vindt. Is dat meisje dan verloren?
Weet je wat Romeinen 2 v 14 zegt: "Wanneer toch heidenen, die de wet (of: de kennis omtrent God en Jezus) niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt , dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; immers zij tonen, dat het werk van de wet in hun harten geschreven staat, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkaar onderling aanklagen of ook verontschuldigen".
'Jazegggers' ten opzichte van God zijn over de hele wereld verspreid. Sommigen van hen kunnen de weg naar de ware bron niet vinden en kunnen het niet verder brengen dan met een nog enigszins goed werkend geweten het beste maken van wat ze hebben. En bij het grote eindoordeel van Matth 25 zeggen ze verbaasd tegen de Heer Jezus: "Heer....ik heb eigenlijk nooit van u gehoord. Zo nu en dan heb ik wel eens iets vernomen van domme Christenen. Maar het kwam allemaal zó vervormd tot me, dat ik er nooit iets mee heb kunnen doen. En nu mag ik toch in het koninkrijk binnen???"
En je kunt in Matth 25 het antwoord van de koning lezen.
Daarom: wanneer jij in Dakar geboren was en je was in je innerlijk een' jazegger' tegen God geweest, dan had je met een nog goed werkend geweten toch uiteindelijk aan Gods normen voldaan.
En wanneer je in Nederland geboren bent temidden van allemaal Christenen en je bent in je hart een 'neezegger', dan gaat het verkeerd.
Zorg jij nu maar, een 'jazegger' tegen God en Jezue en de Heilige Geest te worden en maak je maar geen zorgen over 'meisjes in Dakar'.
Een doordenker zou nog kunnen zeggen: "Dus maar helemaal geen zending meer. De 'jazeggers' komen immers toch wel terecht". Nee...het zendingsgebod van Marcus 16 v 15 ligt er als een lieflijke opdracht. En een geaktiveerde 'jazegger' door jouw prediking wordt veel gelukkiger en vruchtbaarder dan hij zonder jou had geworden.
Ik tracht ze wat 'hapklaar' te maken voor beantwoording.
1 Waarom is het Christelijk geloof het enig ware geloof. Waarom niet islam? 2 waarom zou ik, een paar honderd kilometer verderop geboren, niet een islamitisch meisje kunnen zijn, die met mededogen naar die arme, dwalende Christenen keek. 3 Hoe moet ik nu toch die vreselijke verhalen vertellen, te beginnen met Jericho, dat door Jozua volleding en volledig werd uitgemoord, ook de lieve, kleine babytjes; de runderen, de schapen en de ezels werden ook gedood; zelfs die werden bij deze 'toedeling van de dood' niet vergeten. (Jozua 6 v 21). En de moordenaars maar roepen: "Dit is het begin, wij gaan door met de strijd". Nou...en dat hebben ze gedaan ! 4 En hoe moet ik nu mijn mensjes eens enthousiasmeren voor zoiets engs als : de hel 5 Ik ken zovele edele niet-Christenen, die zich dan dadelijk van pijn moeten wentelen in de vlammen En ik ken ook onedele Chreistenen, die dan dadelijk vanuit hun rosige hemel daarop neerzien.
Niem...voor de beantwoording hebben wij mogelijk meerdere topics nodig. Laten we maar bij de eerste vraag beginnen:
1 Waarom is het Christelijk geloof het enige ware geloof. Waarom niet islam?
Er zijn op de wereld naar schatting 1,8 miljard Christenen van allerlei soort. Er zijn ook 1.4. miljard Islamieten van allerlei soort. Dan zijn er ook miljarden Hindoes, Boeddhisten, Confucianisten enz enz. Die godsiensten strijden om onze aandacht. Eigenlijk zijn het eftallen, die ons als supporters willen hebben. Ze hebben allemaal ergens een basis, waar ze sterk zijn door allerlei omstandigheden. Weinig geboren Amsterdammers zullen Feyenoordfan zijn en omgekeerd. Zo zullen ook weinig geboren Saoedies Christen zijn. Maar over dit punt kom ik nog te spreken.
Maar net zoals het Feyenoordclublied het zo treffend zegt: "Geen woorden, maar daden", zo geldt dat ook voor de godsdiensten. Wat is het eindresultaat?
En heb je ooit van een andere godsdienst gehoord dan het Christendom, waarbij God zó roerend spreekt met de zijnen als -bijvoorbeeld, om nu maar eens van de duizenden voorbeelden te noemen- in Micha 6 v 8.
De mensen voelen wel, dat er iets fout zit tussen hen en God. Zij komen met allerlei dwaze plannen: - zullen we nog méer doen om u gunstig te stemmen? - nog méer offers; we zouden tegenwoordig kunnen zeggen: nog meer giro'tjes voor goede doelen - nog méer dieroffers; tegenwoordig zouden wij kunnen zeggen: nog méer lofprijzing, aanbiddingsdiensten, massaconferenties. - moet ik het liefste geven wat ik heb, om maar iets te kunnen verdienen, om bij u in een goed blaadje te komen. (v 7).
Maar de Heer zegt: "Welnee...welnee....jullie behoeven het liefste wat je hebt niet te offeren..." En wíj weten tegenwoordig, dat híj het liefste wat hij heeft, geofferd heeft om onze zonden te verzoenen, zijn eniggeboren Zoon, beter dan miljoenen dieren, beter dan kiloliters olie.(7) En de Heer gaat verder: "Jullie weten heel goed, van oudsher af, wat goed is en wat ik van je wil: - recht doen - trouw zijn - nederig en vertrouwend de weg gaan die ik voor jou bestemd heb".
En wij weten tegenwoordig nog meer van de samenhang.
Sedert dat unieke voorbeeld van Abram: "Abram vertrouwde op de HEER en deze rekende het hem toe als een rechtvaardige daad", "Rekende het hem tot gerechtigheid",(Genesis 15 v 6). zijn er in de geschiendenis té weinig mensen geweest, die gewoon de Heer vertrouwden, leefden uit zijn genade. En uit die genade zou voor hen 'recht doen' en 'trouw zijn' en 'Gods wegen wandelen' zijn voortgekomen. En die heerlijke dingen zouden nergens anders, uit geen eigen werken zijn voortgekomen.
En nu is dit het heel bijzondere van het geloof van Jezus: ALLE andere godsdiensten spreken van wetten, die nageleefd moeten worden, dingen die gedaan moeten worden, prestaties die geleverd moeten worden. En het geloof van Jezus zegt: "Niets van dat alles. Dat is allemaal nutteloos gedoe. Het brengt je niets verder. Het helpt je van de wal in de sloot, maakt je tot een huichelaar, die 'doet alsof' of tot een wanhopige, die in doffe berusting neerligt. Leef uit mijn genade, zoek mijn koninkrijk van genade en al die heerlijke dingen van 'rechtdoen' en 'trouw' en 'gewillig mijn weg gaan' vallen je toe. 'Ik ben', noemde ik mij ooit tegen Mozes. Maar je kunt ook zeggen, dat die naam betekent 'Ik zal er zijn'. En iderdaad ben ik er voor jullie om jullie in mijn genade veilig te doen zijn en heerlijk dankbaar-zeker. Geloof dat het offer van mijn Zoon, (mijn eigen offer) een verzoening is voor al jullie zonden en je zult behouden zijn.
Al die andere godsadiensten hebben wetten van strenge goden of ze hebben -om het gemakkelijk te maken- heel lichte wetten, die het innnerlijk leven niet raken- zodat je met heel weinig inspanning kunt denken veilig te zijn. Het Christendom heeft genade van een goede God.
Al die andere wetten geven nooit zekerheid. Een Christen mag rusten in de zekerheid van "Het is volbracht".
Ja , van die winnende club wil ik een supporter, sterker nog, een speler zijn. Gods woorden zijn daden, daden, die het uiteindelijk winnen van alle vonden, die gezocht worden.
Je andere vragen zijn zo belangrijk en zo groot, dat ze aparte topics verdienen.
Krijg je bij bekering de doop in de Heilige Geest compleet erbij ?
Dag Niem,
Bij het lezen van jouw vraag viel mijn aandacht vooral op die eerste regels: "Bij bekering word je gevuld met de volle volheid van de Geest Gods. Je krijgt hem op dat moment dus compleet...niet half...niet 'een beetje'...maar...: helemaal!".
Nee...zo is het toch níet Niem.
Bij bekering, wedergeboorte, 'doop in de Heilige Geest' en 'vervulling met de Heilige Geest' zijn stádia te onderscheiden. Nooit is er sprake van enig automatisme. Nooit gaat er bij God iets automatisch.
Neem nu Lucas 22 v 32. Bij het pesachmaal zegt Jezus tegen Petrus: "En gij....als gij eenmaal to bekering gekomen zijt, versterk dan uw broederen". Iets mminder pregnant staat dat in de NBV: " Als jij eenmaal tot inkeer bent gekomen, moet jij je broeders sterken". Was Petrus dan niet bekeerd? Hij had al de grote belijdens gedaan: "Gij zijt de Christus, de Zoon van God". Maar na de eerste, oppervlakkige aanraking met het het geloof in Jezus moet die bekering zich verdiepen via ervaringen van eigen tekort, zoals Petrus die kort daarop had met die verloochening. Bittere tranen zijn soms nodig om van bekering in de ziel tot bekering in de geest te komen. Dat kan je 'inkeer' noemen.
En....wedergeboorte...het 'opnieuw geboren worden'...zijn mensen soms automatisch wedergeboren? Nee...1 Petrus 1 v 23 wijst ons de weg: "heb elkander lief als mensen, die opnieuw zijn geboren, niet uit vergankelijk maar uit onvergankelijk zaad, door Gods levende en altijd blijvende woord". De bekering, ja ook de diepere bekering openen nog maar de weg tot meer feestelijke ervaringen. Je wedergeboorte voert je binnen in de denksfeer van God, weliswaar nog maar als babytje, maar toch.... : Je komt steeds meer binnen in de wereld van God, waar je uiteindelijk behoort te zijn. Dus liefdevolle, toegenegen lezing van Gods woord is nodig. Een gretigheid daarnaar behoort je te vervullen, evenals dat het geval was bij Jeremia, die mocht getuigen: (Jeremia 15 v 16): "Altijd als ik uw woorden hoorde, AT IK ZE OP". NBV, wat kalmer; "Telkens als ik uw woorden hoorde, nam ik ze als voedsel tot mij. Uw woorden gaven mij een diepe vreugde, want ik behoor U toe o Heer!!!".
En dan...van wedergeboorte naar 'doop in Gods Geest'. De vraag van Paulus aan die twaalf mannen in Efeze: "Hebben jullie de Heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden". De Heilige Geest was er niet vanzelf. Paulus moest ze er wel de handen voor opleggen.
En in Samaria toch ook zo: Handelingen 8. Er was al blijdschap. maar.....in vers 15 staat; "Nadat Petrus en Johannes waren aangekomen baden ze, dat ook de Samaritanen de Heilige geest mochten ontvangen. (16): want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt (als teken van wedergeboorte) in de naam van de Here Jezus.17: Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op en zó ontvingen ze de Heilige Geest".
Dit stadium wordt in dit geval begeleid door een zichtbare handeling: het opleggen van de handen.
In Efeze 5 v 18 raadt Paulus aan de gemeente van de Efeziës aan: "...Laat de Geest u vervullen". En naar het oordeel van velen was deze gemeente tot de hoogste toppen van inzicht gevorderd. Maar er is altijd nog meer heerlijks.
Nu zul jij- Niem- zeggen: "Och Ger....we zeggen het even wat anders, maar in feite bedoelen wij hetzelfde".
Maar zó is het toch niet. Het is waar: ieder, die zich tot Jezus bekeert, staat aan de deuren van een schatkamer en elke nieuwe deur leidt tot grotere schatten. Maar je moet wel deur voor deur opendoen en dat kost wel wat geesteskracht.
Napoleon zei ooit: "Iedere soldaat draagt de maarschalksstaf in de ransel". Maar die volledige promotie tot de hoogste rangen kwam er in het overgrote gedeelte van de gevallen niet uit.
In de bekering mag geen sprake zijn van afwachten.
In hetgeen wij bereikt hebben...in dat spoor dan ook VERDER", zegt Paulus in Filipp 4 v 16.
- Waarom gaan er in mijn naaste omgeving zoveel mensen, juist ook Christenen, dood - waarom is er überhaupt zoveel ellende in de wereld, juist in deze eindtijd. - en over die vragen discusieer je dan met een naar het 'satanistische' neigende vriend
Niem....alle narigheid op deze wereld is door de tegenstander van God, de duivel , teweeggebracht. En omdat hij een aartsleugenaar is, ja: de 'vader van de leugen',(Johannes 8 v 44) geeft hij er God de schuld van.
Als er in je naaste omgeving verdrietige dingen gebeuren, is het goed om in ieder gevzl nooit te denken: "Het is de schuld van God". Ja zelfs is het goed om níet te denken: "Waarom doet God hier niets aan".
Denk er vooral aan, dat de dood het einde niet is, voor geen enkel mens. Iedereen bestaat eeuwig voort. Als een mens in liefde tot de Heer Jezus heeft geleefd, ook al is dat bij jonge mensen nog niet zo bewust, wacht hem of haar een heerlijke, eeuwige toekomst bij de Heer. Dus bedenk dat ook, wanneer je treurt om beminden. Het zal je op de duur troosten.
En wat de wereldellende betreft: de strijd tussen God en satan is in zijn eindstadium. Satan is heel grimmig bezig. Hij weet dat hij weinig tijd meer heeft(Openb 12 v 12. Daarom 'wegen deze loodjes het zwaarst'.
Niem, kom aan de goede kant met al jouw denkkracht. Láat die satanistische vriend. Hij is levensgevaarlijk voor je, Judas 23 en 24.
- Vraag God om de genade van diepe bekering - Vraag hem om de genade van de wedergeboorte - vraag hem om de doop in de Heilige Geest. De gaven en vrucht van die Geest zul je in deze eindstrijd hard nodig hebben.
Er zijn al zovele uitstekende dingen gezegd, dat ik het over een heel andere boeg moet gooien om nog iets toe te kunnen voegen.
Niem, ijdelheden- ook dát is al gezegd- hebben in de bijbel een iets ruimere betekenis, dan jonge, vrolijke, er graag goed uitziende mensenkinderen, er in eerst eaanleg achter zoeken.
Van het hiernavolgende zal jij misschien zeggen: "Nu ja...goedbedoeld....maar hier kan ik niet zoveel mee".
Maar goed; komt-ie:
In Deuteronomium 32 v 21 zegt de Here: "Zij krenken mij met hun ijdelheden".
De Heer God spreekt er hier over, dat er mensen zijn, die Hem wel terdege gekend hebben. Maar op een gegeven ogenblik verveelde de dienst van de Heer hen. Zij gingen allerlei andere dingen bedenken en besteedden daar hun energie aan.
Ik heb een jongeman gekend, die echt wel een tijd lang met de Heer op pad was. Maar op een gegeven ogenblik was het allemaal 'beetje gewoontjes' in zijn idee en toen las hij een spannend boek: "Waren de goden kosmonauten". En uitgaande van dat boek had hij al gauw een hele kast vol moet boeken over ufo's en geheimzinnige beschavingen en achtergebleven tekenen op hoogvlakten.
En toen ik hem na jaren weer eens sprak, zat hij vol met ideeën op dat gebied en voor de Heer was er ook niet meer het kléinste plaatsje overgebleven in zijn hart.
Ijdelheid in deze zin is dus eigenlijk alles, waar je in feite voor je geestelijke groei niets aan hebt, maar waar je toch in investeert.
Op dit soort ijdelheid duidt het boek Job ook, wanneer daar gezegd wordt; 31 v 31: "Betrouw niet op ijdelheid...je komt bedrogen uit....ijdeheid is je vergelding".
Nu zou iemand kunnen zeggen: "Maar dit werd gezegd door Elifaz. En die Elifaz was toch 'geen goeie'. Later kreeg hij toch een standje van God, (42 v 7). Goed, laat dit dan zo zijn, maar dat laat toch onverlet, dat Elifaz ook wel eens goede dingen zei.
Ik heb een man gekend, die het helemaal had ontdekt: een dieet van noten en zuidvruchten, net als in 'Shrangi La', een vallei ergens. Daar kon je heel oud mee worden.
Ik sprak hem over de goede dingen van God, die de potentie hadden om zelfs zijn hele lichaam te genezen, (Spr 4 v 22).
Nee, dat was dan niet zo, hij hield het maar bij zijn geïmporteerde abrikozen.....hij was toch nog gezond, nou dan... Maar éen keer sprak hij mij , aan het eind van zijn leven toe, temidden van al zijn zuidvruchten: "Ach....wat is het allemaal...het hele leven...éen gang naar het graf".
Zeg nu niet, dat ik er voldaan bij zat, zo van "Boontje komt om zijn loontje". Ik voelde me heel sneu op dat moment.
Maar zijn 'gezond leven' had op dat moment geen antwoord voor hem.
En dan is daar verder Prediker. Hij is toch wel echt de man, die er diep op is ingegaan. Wat er toch allemaal ijdelheid is en najagen van wind. Zelfs 'jeugd en jonkheid' zijn ijdelheid, 11 v 10. Daarmee bedoelt Prediker, dat je op je jeugdige kracht niet moet vertrouwen, als iets, dat je altijd bij zal blijven. Ach nu ja; ik heb ook wel de zekerheid gezocht in mijn jongemannenkracht, want- zonder er nu nog op te pochen- ik ben vroeger heel sterk geweest. Maar nu met mijn 81, stond ik te plukken aan een zwaar pak. Mijn 14-jarige kleinzoon, een 'beer van een knul' kwam erbij en zei: "Opa...schei maar uit. Doe ik wel even". En ik zag hem fier naar huis lopen, spelende met dat gewicht.
Niem....houd jij het nu maar op al die andere goede antwoorden. Neem híervan mee, wat je nu of later gebruiken kunt.