Nou ik ben een nuchter mens. Als een vriend mij belooft binnenkort weer eens te bezoeken, dan bel ik hem eens op als ik hem na een maand nog niet terug heb gezien. Als ik vervolgens door de buitenwereld wordt gepest en getreiterd (de eerste 4 eeuwen van het christendom) en ik wéét dat de terugkomst van mijn vriend daar een einde aan kan maken, heb ik hem na een half jaar alweer gebeld, en stel ik hem voor het blok. "je komt NÚ", zeg ik dan, "of anders blijf je maar voorgoed weg." Als mijn vriend me vertelt dat hij het moment van zijn terugkeer ook niet weet, dan zeg ik heel nuchter: "sorry jongen jij bent niet te vertrouwen. Bekijk jij het maar".
En zo denk ik dan ook over het wederkomstverhaal; ik heb geen behoefte om elkaar pseudovroom aan het lijntje te houden. Daar hebben we niks aan.
je broer D.
Dag D,
Jongen, wat moet jij opgelucht zijn. Eindelijk eens géen schuilewvinkje spelen, maar ronduit kunnen zeggen: "Nee...ik geloof er niet meer in, dat Jezus terugkomt".
En eigenlijk zeg je dan niets anders dan die mensen, waarvan 2 Petrus 3 v 3 spreekt: "Vergeet vooral niet dat er aan het einde van de tijd spotters zullen komen, die hun eigen begeerte volgen en smalend vragen: 'Waar blijft hij nu ? Hij had toch beloofd te komen ? De generatie vóor ons is al gestorven, maar alles is nog steeds zoals het sinds het begin vzn de schepping geweest is' ".
Deze dwaling is dus al heel oud., D. En het is hard om te zeggen, maar je bent niet gerechtigd om je zelf te noemen "Je broer ". Want de hoop op Jezus'wederkomst maakt zozeer deel uit van: het geloof in Jezus, God en mens, verzoener van alle zonden van alle mensen van alle tijden, dat je niet bij Gods volk van de nieuwe dag kúnt horen.
Naar het woord van 2 Thess 2 v 9 en volgende is het zo: "De komst van de wetteloze mens is het werk van Satan en gaat gepaard met groot machtsvertoon en valse tekenen en wonderen 10 en allen die verloren zullen gaan, zal hij met zijn kwaadaardigheid verleiden. want ze hebben de liefde tot de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard. 11 Daarom treft God hen met verblinding, zodat ze dwalen en de leugen geloven. 12 Zo zal iedereen die de waarheid niet gelooft, maar behagen schept in onrecht worden veroordeeld.:
D, het heeft geen zin om bewijs na bewijs aan te voeren , met vele tientallen teksten, dat Jezus echt komt. Je bent verblind en zult je nooit laten overtuigen dan alleen doordat de Heilige Geest je in het hart grijpt.
D.....wat is er toch gebeurd. Eenmaal zong je zo blij als jong jochie in de sam: "Welzalig de mens die niet wandelt in de raad der goddelozen Die niet staat op de weg der zondaars noch zit in de kring der spotters, maar aan des Heren wet zijn welgevallen heeft. En diens wet overpeinst bij dag en bij nacht... ....... Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen Die zijn vrucht geeft op tijd welks loof niet verwelkt, ....alles gelukt". Gl kl 242, naar Ps 1 v 1- 3
D, wat is je na 'die gelukkige tijd van ooit' in de weg gekomen ?: - even gelijk op gelopen met anderen die kwaad doen en bedenken - even blijven staan om eens goed naar hun gefluister te luisteren - er even bij gaan zitten aan die tafel vol bedrieglijke lekkernijen en: - weg was de vreugde en verwarring kwam - ...en ongeduld verdrong verdieping - ..en de vrucht werd zo bitter en de blaadjes werden zo geel
D....je had ons moeten zien, terwijl wij zondag- honderden sterk- stonden te zingen , ( 585 Gl.kl) : "Er is een dag waar al wat leeft al lang op wacht... een dag van blijdschap als heel de schepping wordt bevrijd En op die dag, dan komt de Heer en haalt zijn bruid die rein en stralend opgaat in zijn heerlijkheid".
Ik keek om me heen....ik zag ogen, opengesperd om de tranen tegen te houden; anderen lieten die tranen de vrije loop...weer anderen zongen juichend.
Dit was gemeente zijn. Nog steeds maakt de bruid zich gereed. En Jezus geeft nog tijd, ( 2 Petrus 3 v 9).
D; jij bent er niet meer bij.... En eens.... D..... toch wél.
In het aanvangsartikel wordt gesteld dat er grote behoefte is om in het tijdsgewricht, waarin we ons bevinden, een nieuwe vorm van denken aan te nemen, waardoor wij stand kunnen houden bij het plotseling'verschuiven van de panelen'en een volkomen andere ontstaande situatie.
Die situatie kom eraan en mijn geliefde boek, de bijbel, besteedt daar volle aandacht aan.
De dag kom, dat 'de elementen brandende zullen vergaan', wat ik als volgt duid, dat de vaststaande zekerheden in de wereld, wetshandhaving, pensioenfondsen, ziekteverzekering en zo nog honderd zaken meer, in een steeds grotere en niet meer te veranderen chaos zullen komen.
En dan- als niemand het meer weet- breekt de 'nieuwe orde'aan. Jezus komt terug onder onaards bazuingeschal, opstanding van vele doden en verheerlijkt worden van vele levenden.
En die opgestane en verheerlijkte mensen zijn op dat moment waardig om de 'nieuwe orde', samen met Jezus 'in de vingers te krijgen'. Zij hebben hiervoor een training ondergaan, die ze nu bekwaam maakt tot grote taken.
Dit klinkt wat bizar, maar bij die waarheid leef ik en ik heb er geen behoefte aan, die mening te veranderen. Onder andere díe heeft mij door 87 jaar heengedragen en zal dat ook verder doen.
Ik wilde toch even deze mening geven. Het is goed, dat temidden van vele geluiden deze opinie ook eens wordt gehoord. Ik wil niemand overtuigen, kan dat ook helemaal niet. Ik ben alleen maar gemachtigd om te getuigen.
een simpele vraag, Bestaat de hel? want in de bijbel wordt er (naar ik weet) nooit naar verwezen.
Mijn antwoord:
Niem.....dit topic van jou heeft heel lang gelopen. En....ik heb mij er indertijd nooit in gemoeid. maar vele anderen wel. En sommigen van hen hebben keurig uitgelegd, - dat het begrip 'hel' onder allerlei benamingen best wel veel voorkomt in de bijbel. En anderen.... je weet hoe dat gaat ....zijn er tegenin gegaan en hebben 'alles uit de kast gehaald' om aan te geven, dat de hel: - helemaal niet kán - dat geen aardse vader een dergelijke kwelling zou kunnen bedenken voor een kind, al was het nog zo ongehoorzaam - enz...enz
Ik kan mij voorstellen, dat ik herhaaldelijk gekeken heb op dit topic en tenslotte gedacht: "Alles wat 'voor en tegen' is, dat is al gezegd. Laat ik mij er maar buiten houden". Maar nu kwam ik op blz 103 van de NBV een aantal opmerkingen van Jezus tegen, die helemaal het woord 'hel' niet noemen en die toch best het overwegen waard zijn in onze oordeelsvorming dienaangaande.
Zullen we dan maar; in de oorspronkelijke gang van zaken zijn ze niet of minder uitvoerig genoemd:
(Lucas 13 v 42- 4: ............ 42: De Heer (Jezus) antwoordde ( Petrus en eigenlijk alle omstanders): "Wie is die betrouwbare en verstandige rentmeester, die de heer zal aanstellen over zijn knechten om hun op tijd het eten te geven dat hun toekomt? 43: Gelukkig de dienaar die daarmee bezig is wanneer zijn heer komt. 44: Ik verzeker jullie : hij zal hem aanstellen over alles wat hij bezit 45: Maar als die dienaar bij zichzelf zegt: ' Mijn heer komt maar niet', en als hij de knechten en de dienstmeisjes gaat slaan, zich volvreet en zich bedrinkt... 46: dan komt de heer van die dienaar op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent en dan zal hij hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de trouwelozen doen ondergaan. 47: De dienaar die weet wat zijn heer wil, maar geen voorbereidingen treft en niet overeenkomstig zijn wil handelt, zal veel slagen te verduren krijgen. 48: Maar wie níet weet wat zijn heer wil en zó handelt, dat hij slaag verdíent, zal weinige slagen te verduren krijgen. Van iedereen aan wie veel gegeven is, zal veel worden geëist, en hoe meer aan iemand is toevertrouwd, des te meer zal van hem worden gevraagd".
De eerste vraag: wie zijn die rentmeesters. Het onverwachte antwoord: alle mensen. Alle mensen zijn afzonderlijke personen, waarmee God een groot en goed plan zou willen hebben. Alle mensen behoren zich als rentmeester, liefhebbend -waakzaam ten opzichte van andere mensen op te stellen.
De tweede vraag: wat is de beloning van een goede rentmeester. Het antwoord: de eeuwige zaligheid, die ook wacht op de mensen, die 'de wet niet hebben, maar van nature doen, wat de wet gebiedt,(Romeinen 2 v 14-16). En wij weten allemaal, dat er geen hogere heerlijkheid denkbaar is.
De derde vraag : Wat is de 'beloning' van een slechte rentmeester. De NBV heeft hier vrij tam: "Straffen met zijn zwaard" De NBG houdt het ook kalm: "folteren", maar eigenlijk staat er: "Hij zal hem middendoor houwen". Dat heeft de gevoelswaarde: een verschrikkelijke dood doen ondergaan, voor immer vernietigen, of ook: hetzij door de dood, hetzij op andere wijze, aangrijpen en te schande maken en bij de oordeelsdag voor eeuwig doen te gronde gaan. Nu weet ik ook wel, dat dit woord ook kan worden vertaald als: afranselen, zeer streng straffen. In ieder geval zit er deze gevoelwswaarde in: voor immer vernietigen.
Zo iemand wordt voor eeuwig neergeslagen , onherstelbaar gebroken, en in de afgrond van verderf geworpen. Als alle andere ontrouwen wordt hij behandeld.( aldus de Korte Verklaring) Een aardse meester kan een ontrouwe slaaf doden en 'that's it'. Maar de Heer God heeft een andere mogelijkheid: Hij straft voor eeuwig. Hij heeft macht, na gedood te hebben, ziel en lichaam in de hel te werpen. (5).
Maar er zijn onnoemelijk veel mensen, die jegen hun medemensen slecht handelen, maar die de wil van God omtrent hun verantwoordelijkheid níet kennen. In de hel is gradatie. Zij krijgen een minder strenge straf dan de 'veelweters'.
En wie zijn die 'veelweters', die wél iets of veel van de Heer God weten: Dat zijn JULLIE. Dat ben IK.
Vergeleken met zeer vele anderen, die niets van God wisten, maar die toch ook geen 'verborgen jazeggers' waren in de zin van Rom 2 v 14- 18, krijgen wij- door de genade van God dieper ingeleiden, veel slagen, een zwaardere helse straf, wanneer wij de wil van de Heer ten opzichte van ons medemens niet doen. Structureel, niet incidenteel, wij mogen wel eens een keer falen, maar niet als altijd doorgaande levenshouding.
De eisen zijn: - op tijd óok hun geestelijk eten en drinken (42) - geen onderdrukking, geen egoïsme, (45) - handelen zoals God wil ten opzichte van Gods schepselen en jouw medeschepselen(47).
En nu kom ik tot mijn slotpunt: geen gemiezemaus meer over 'de hel die wel of niet zou bestaan'. Aaanvaard het nu maar: er is een plaats van eeuwige straf. Ik heb daar in mijn gesprekken met ..... heel uitvoerig over gehandeld. Dat herhaal ik nu niet, tenzij op verzoek.
En weet, wat er van je verwacht wordt, van jou, jomgen of meisje, die in vergelijking met het totaal van de wereldbevolking zo onbeschrijflijk meer weet.
In je posting, waar mee je dit topic opende, noemde je vier teksten, waaraan je een uitleg gaf, die mij vreemd in de oren klonk. Daarna hebben velen gereageerd en gaf jijzelf ook weer antwoorden. Het is allemaal erg uitvoerig geworden en ik zou wel op iedere tekst , door wie dan ook, willen terugkomen. Maar laten we beginnen met de in eerste aanleg door jou genoemde teksten. Dat zijn: Lukas 16 v 16 Lukas 21 v 22 Johannes 14 v 19 Markus 13 v 21.
Ik maak gebruik bij mijn uitleg van de 'Korte Verklaring'. Ik volg deze niet blindelings, maar voeg andere gedachten toe van vele gelovigen, welke gedachten bij mij zijn blijven hangen in de 75 jaar, sinds ik op mijn elfde bewust begon te luisteren naar preken enz.
Eerst dus maar Lukas 16 v 16. "De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes: sindsdien wordt het koninkrijk van God verkondigd en iedereen wordt met klem genodigd binnen te komen".
Er is ergens een dikke punt tussen O,.T. en N.T. En precies bij die punt, die punt vórmend, zien we Johannes de Doper. Het is duidelijk, dat het O.T. in zijn profetieën véel verder gaat. We hoeven maar even te wijzen op de profetie van Daniël over 'de zeventig weken' en op Jesaja 65 om te weten, dat het O.T. alle aspecten van wat nu nog toekomst is, ja verre toekomst, reeds vermeldt . Ja zelfs de periode aan het eind van het duizendjarig rijk.... en dan noem je toch wel iets ....wordt in Ez 39 duuidelijk getekend. Maar de bedoeling is:
Het is allemaal anders geworden, reeds bij het optreden van de boodschapper, Johannes de Doper. En zeker met het aantreden van de Heer Jezus. De blijde boodschap is gekomen. Het heil in Jezus is bekend geworden en zál bekend worden , de verzoening van alle zonden van alle mensen van alle tijden door het overwinnend lijden en sterven van Jezus. De Heilige Geest kan nu ter beschikking komen in een zo ruime mate , als nimmer voorzien, met al zijn gaven en met heel die heerlijke, negendelige vrucht. De strijd tegen de duivel kan overwinnend gevoerd worden. Meer zit in deze woorden niet. Maar is het niet meer dan genoeg.
Nu heb jij het over geleerden en kerken, die alles zo hergemodelleerd hebben, dat er een vals beeld geschapen wordt. Ik begrijp dit niet goed. Maar het is moeilijk binnendringen in de feitelijke beweegredenen van iemand anders
Lukas 2 , 20 - 22. "Wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad nabij is. 20: wie in Judea is, moet dan de bergen invluchten, wie in Jeruzalen is, moet er wegtrekken en wie op het land is moet niet naar de stad gaan, want in die dagen wordt de straf voltrokken, waardoor alles wat geschreven is, in vervulling zal gaan".
Hier kan ik je beter volgen. Ik denk, dat je bedoelt te zeggen: "Het is duidelijk, datr de verwoesting van Jeruzalem in 70 na Christus hiermee bedoeld is. En 'alles ís NIET in vervulling gegaan'. En tot de die vervulling hoorde ook de wederkomst van de Heer".
Maar elke voorzegging, ook deze treffend juiste beschrijving door Jezus van een gebeuren van tóen veertig jaar later, heeft een diepere laag.
Evenals Jeruzalem, de stad , die Jezus had verworpen, geen veilige stad meer was tijdens de Romeinse belegering, zo is ook 'de stad van de ardse zekerheden', het Christelijk geloof zonder de kern, Jezus, God en mens, Jezus en die gekruisigd ,niet meer veilig voor volgende generaties. Ook zij worden aangeraden, weg te gaan, te vluchten,( gij , die de vaten des Heren draagt); uit die stad van het verbasterde Christendom zo gauw mogelijk te vertrekken.
Het is dus zeer wel mogelijk om deze tekst op de tijden van nu te doen slaan en ook nu uiterst alert te zijn.
Johannes 14 v 18 en 19. "Ik laat jullie niet als wezen achter. Ik kom terug bij jullie Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven".
En al weer denk ik, dat ik begrijp, wat je bedoelt: " De discipelen hebben hem gezien tussen Pasen en Hemelvaart. De wereld zag hem tóen al niet. Is die periode soms bedoeld met 'de tweede komst van Jezus'.
Sorry hoor, als ik je met alle goede bedoelingen mijnerzijds toch verkeerd begrijp. Maar deze tekst bedoelt alleen te zeggen, dat Jezus zélf, naar zijn toen bij hen bekende, vertrouwde verschijing, bij hen wegging, met nog even dat aanwezig zijn in 'de veertig dagen'. Maar wat kwam Jezus glorieus bij hen terug in God de Heilige Geest, uitgestiort op de pinksterdag. De wereld kan die Geest niet zien, niet herkennen, heeft geen 'radar' voor die Geest, omdat de wereld in beginsel in de dood ligt. Maar de discipelen zullen leven in de Geest ,. evenals Jezus in de ie Geest leeft.
Een en ander vraagt wat 'lenigheid van geest', niet dat 'je kranmpachtig vasthouden aan de beperkte letterlijke tekst' , die het verdient op zijn diepgang beoordeeld te worden. Dit is geen verwijt aan jou hoor. Ik wil je niet afkammen. Ik heb je van harte geestelijk lief en wl alleen het beste voor je.
Markus 13 v 21. "Als iemand dan tegen je zegt: ´Kijk, dit is de messias´ of ´daar is hij´ gelooft het dan niet. 22 want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die tekenen en wonderen zullen verrichten om Gods uitverkorenenen zo mogelijk te misleiden".
Jezus zegt ditr wel tegen zijn discipelen, die op dat ogenblik om hem heen staan. Maar over hun hoofd heen zegt hij het ook tegen ons. En iedereen weet, dat er een overvloed van valse leidslieden is, ook nu, juist nu, culminerend in de grote valse profeet, die komen gaat. Maar die valse profeet zal door Jezus, wanneer hij dan uiteindelijk TOCH komt, te niet gedaan worden met de adem van zijn mond.
Zorg dat je dan aan Jezus´kant staat,D.
Voor verdere vragen - maar hoe zit dit dan - enz van jou of van anderen, houd ik mij aanbevolen.
Predestinatie,voorbestemming,noodlot, vele mensen geloven er in ,sommigen zeggen dat alles is voorbestemd en dat de bijbel dit zelfs leert.
Ik beweer dat dit niet zo is en dat de bijbel dit niet leert.
Dag B.,
Mag ik beginnen met je een moeilijke tekst uit de bijbel te wijzen: Johannes 6 v 44. "Jezus..... en dan noem je toch wel iemand ...zei: "Niemand kan bij mij komen, tenzij mijn Vader die mij gezonden heeft hem bij mij brengt".
Hè, dat is nu echt... om in moderne termen te spreken ...."an inconvenient truth". Mensen zouden er uit kunnen lezen: "Het hangt allemaal van God af. Als hij mij niet uitverkoren heeft, dan is dat een feit en ben ik voor de hel bestemd. En als hij mij wél uitverkoren heeft, dan is mijn kostje gekocht. Dan staat de hemel voor me gereed".
Maar weet je wat Mozes zegt in Deuteronomium 29 v 28: "Wat verborgen is, behoort de HEER, onze God toe: wat openbaar is, komt ons toe , Wij en onze kinderen dienen ons altijd te richten naar de bepalingen van deze wet".
In de wet van tóen zette de HEER uiteen, wat gedaan moest worden, welke actie moest worden ontwikkeld. En nú is Gods wet , na Jezus' komst, ánders, maar altijd nog oproepend tot ' eigen actie'.
Mozes toont hier te begrijpen, dat God niet te doorgronden is. God zegt het zelf in Jesaja 55 v 8: "Mijn plannen zijn niet jullie plannen en jullie wegen zijn niet mijn wegen- spreekt de HEER. Want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zover gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen".
Het is voor de moderne mens moeilijk om aan te nemen, dat er iemand is, oneindig hoog boven de mens verheven , voor ons niet te doorgronden. En tot die ondoorgrondelijkheid behoort ook, dat ons 'Jazeggen" tegen hem of ons 'Neezeggen' tegen hem niet buiten zijn almacht kan omgaan. Anders zou die Almacht toch geen Almacht zijn.
Maar let nu eens op, wat Mozes verder zegt:' "Wat openbaar is komt ons toe". En God heeft zoveel openbaar gemaakt.
- Hij heeft alle mensen geschapen tot zijn eer en heerlijkheid, Jesaja 43 v 7. Dat was althans zijn bedoeling, maar hij wil in vrijwilligheid gediend worden. Aan robots heeft hij niets. Daarom gaf hij ons een vrije wil. - over de hele wereld gaat zijn stem uit om iedereen te roepen tot het heil, Romeinen 10 v 18 - hij laat zijn majesteit, voor iedereen duidelijk, blijken uit zijn schepping, zodat niemand een verontschuldiging heeft: "Ik heb het niet geweten" Romeinen 1 v 20. - Hijn zond zijn Zoon, om onze schuld te dragen en ons in harmonie met zichzelf te brengen.
Allen, die 'Nee' tegen hem zeggen, doen dat voor eigen verantwoordelijkheid. Allen, die 'Ja" tegen hem zeggen, kunnen alleen maar spreken van genade. Hier wringt iets, maar dit behoort weer tot de verborgenheden.
Genade is het, wanneer je je van je zonden en tekorten bewust wordt. Je eigen verantwoordelijkheid is het, wanneer je blijft zeggen: " Alles gaat toch leuk. Ik doe nog geen vlieg kwaad", terwijl je echt wel zou weten, bij even dóordenken, dat je ooit te maken krijgt met hem, die je Redder had kunnen zijn, maar die nu opeens een Rechter is, laaiend en verstikkend vuur. En wanneer je voor hem staat, dan weet je het - maar te laat- : Älle mensen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, (Romeinen 3 v 23).
Genade is het, wanneer je leert zeggen: "Jezus...ik kom tot u.. Neem mijn hart...verander mij, als ik u ontmoet vind ik rust bij u. Want Heer ...ik heb ontdekt, dat als ik aan uw voeten ben, trots en twijfel wijken voor de kracht van uw liefde". (Opw. 488)
Genade is het, wanneer je door het trouw en met een toegenegen hart de bijbel lezen, wordt wedergeboren, (1 Petrus 1 v 23)
Genade is het, wanneer je verder voortgaand, de doop in de Heilige Geest ontdekt met alle gaven en vrucht.
Wat is de slotsom: tracht niet, God te doorgronden. Hij is goed, laat dat je genoeg zijn. Alle rare rookgordijnen, alle nepvragen, alle twijfel, alle onterechte aarzeling , komen van satan.
Laat je niet langer ophouden door zulke vragen als: " Ben ik wel uitverkoren, voorbestemd, ( gepredestineerd) voor/ tot het rijk van God". Vlucht in zijn armen.
De achtste van je elf opmerkingen: "Je spreekt over zachtmoedigheid . Maar wanneer ik aangevallen word, dan vecht ik terug. En na elke overwinning voel ik mij sterker".
A.... zachtmoedigheid, mildheid, wordt genoemd als een onderdeel van de negenvoudige vrucht van de heilige Geest.
Maar jij beziet de dingen- en dat kan in jouw geval ook niet anders- toch van de aardse kant. Maar zachtmoedigheid is een hemels begrip. Het is heus niet zo, dat een zachtmoedige, wanneer hij wordt aangevallen, níet terugvecht. Zachtmoedigheid is niet iets, dat een kenmerk is van softies.
Wanneer een Christen wordt aangevallen door satan- en dat gebeurt om de haverklap- vecht hij heus wel terug. Het is dus onjuist om'zachtmoedigheid' een 'watjesmentaliteit' te noemen.
In Matth 11 v 29 leert Jezus ons: "Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart".
De Heer Jezus bedoelt hiermede, dat de nieuwe leer, die hij predikt, een leer is, die de mensen een nieuw soort gerechtigheid leert, de gerechtigheid van het koninkrijk van God.
En wat houdt die gerechtigheid, dat 'in harmonie zijn met God' nu alzo in: - wees nederig van hart, heb geen vrede met het onrecht in de wereld, maar tracht er met God samen tegen te strijden, (Matth 5 v 3 en 4) - wees zachtmoedig; alleen zó houd je op de duur stand - neem geen genoegen met allerlei onrecht, dorst naar de tijd, waarin aan al het onrecht een eind zal komen - wees barmhartig, want je hulp aan anderen en je ondersteunen van anderen komt tot jou terug - houd je hart zuiver van allerlei verontreinigende dingen als hardvochtigheid en onrecht doen en onbarmhartigheid. Dan zul je eens God in zijn glorie zien - bevorder de vrede, stil allerlei strijd. Zo doen de kinderen van God.
Och A, lees het maar eens door in Matth 5 en 10. Leer je aan de leiding van de Heer Jezus overgeven. Zo goed om in vertrouwend opzien naar hem je weg te gaan.
De wereld van die dagen legde aan de mensen allerlei harde en strenge Farizeeërsgeboden op. Daartegenover zijn de geboden, die Jezus proclameert, mild en zacht; mild en zacht, zoals Jezus zelf, die zélf zijn kruis droeg en de zelfverloochening, die hij ontegenzegelijk van anderen vraagt, ook zelf voorleeft. Jezus buigt zich in liefde naar het geringe, de mens in al zijn verwarringen. Hij blijft niet in zelfgenoegzame hoogheid op een afstand van degenen, die naar hem luisteren willen. A....heus...bij Jezus vind je rust voor je ziel, voor je diepste innerlijk bestaan.
A, jij volgt, als zo velen, de moeizame en vruchteloze weg van de zelfverlossing. Jezus biedt je zekerheid, voortkomende uit de genade van God.
A; wat zou het fijn zijn, als jij de rust van het kind-zijn van God zou willen beleven.
Doe nou eens wat A. Laat je nu toch eens weldoen. Volg je hart nu eens. Je verstand zegt: "Spitse dingen bedenken tegen al die zoetgevooisde woorden van Gerritse in. Hij lijkt de rattenvanger van Hameln wel met dat lokkende fluitspel van hem".
Maar je hart zegt: "Ik ben beurs gebeukt en ik word nog dagelijks beurs gebeukt en ik ben bij een strenge veeleisende heer in dienst. O....zou ik niet...zou ik niet overgaan naar..... de Héer...?"
Je schrijft, dat je huwelijk 'een open relatie' is.
Maar uit het vervolg van je brief meen ik op te merken , dat je niet bedoelt te zeggen, dat de term 'open relatie' zou wijzen op een sexuele vrijheid, die jullie elkaar toestaan.
Voor zover ik begrijp, bedoel je met deze term alleen, dat je de mogelijkheid open laat, dat jullie elkaar eventueel loslaten, wanneer je na vele jaren merkt, dat jullie uit elkaar gegroeid zijn.
Maar de bijbel is toch nog strenger. Het Oude en het Nieuwe Testament samenvattende, lijkt mij, dat de bedoeling is: een verbond tussen éen man en éen vrouw, dat in beginsel alleen door de dood kan worden ontbonden.
Een uitzondeing is wanneer een van de partijen overspel heeft gepleegd, want dan heeft hij de huwelijksband al door dat overspel verbroken. Als zulk overspel incidenteel is geweest, berouw is getoond en de kans op herhaling minimaal lijkt, kan naar mijn mening het huwelijk in stand blijven.
1 Korinthe 7 noemt nog een verder reden: als een vrouw zich tot Jezus bekeert van uit het samen met haar man voordien 'niet-Christen'zijn, en de man zegt naar aanleiding van haar veranderde inzichten: "Ik ga weg", dan is echtscheiding voor de vrouw een toegestane zaak.
Maar in jullie geval zou ik maar gewoon volhouden, ook al zou er een gevaar zijn, dat in latere jaren de karakters wat uit elkaar zouden gaan lopen.
Mijn vrouw en ik zijn al 65 jaar getrouwd op 11 april aanstaande. En in al die vele jaren zijn onze persoonlijkheden ook wel eens van elkaar afgedreven. Maar later dreven zij weer naar elkaar toe. We hebben altijd volgehouden en met dankbaarheid zien wij , samen met onze kinderen, naar die feestdag uit.
Johannes 9 v 31 : "Wij weten , dat God niet naar zondaars luistert, maar wel naar iemand, die vroom is en zijn wil doet"..
God hoort niet naar het gebed van een zondaar, wordt ook gezegd in Psalm 66 v 18. "Had ik kwaad in mijn hart gevonden, de Heer had mij niet verhoord` En Spreuken 15 v 29 zegt; `De Heer is ver verwijderd van de goddelozwn, het gebed van de rechtvaardige verhoort hij`. Hebr 11 v 6: "Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen, moet immers geloven, dat hij bestaat en wie hem zoekt zal door hem worden beloond".
Wie in zijn zonden blijft en zo gaat bidden, wordt niet verhoord, (Jesaja 1 v 13- 1.
En nu jullie, mijn vrienden en vriendinnen.... want al jaren ontmoeten we elkander en ik ben van jullie gaan houden met jullie ijverige meningen. Ik sta daar ook niet arrogant tegenover, zo in deze geest: " "Ach... zie ze toch hun best eens doen" Nee, ik geef jullie meningen het volle pond.
Jullie kent mogelijk Romeinen 3 v 23: "Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God 24 ...en iedereen wordt uit genade, die niets kost door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Jezus Christuas heeft verlost"
Jullie gelooft niet dat God bestaat, tenminste velen van jullie. Zij zijn dus eigenlijk 'goddeloos' in de neutrale zin van het woord. En...jullie allen, evenals ikzelf, staan schuldig tegenover God, hebt- mogelijk onbewust en onbeleden- 'kwaad' in jullie hart'omdat de duivel.... - van uit zijn prima uitgangspositie, het onzichtbare, - handig gebruik makende van de door-en-door verziekte omgeving - en ons eigen , gemakkelijk te beïnvloeden innerlijk ....ons heeft gecompromiteerd bij God, waarbij wij wel zelf verantwoordelijk blijven..
Wanneer je gelooft, dat Jezus je heeft gered uit je hopeloos gecompromiteerde staat, dan ben je in beginsel rechtvaardig en 'vroom'. En dan...ja dan...is God online', als je zo gaat zoeken om zijn wil te doen.
Nee...F. was ietsjes 'te kort door de bocht' en ik hoop, dat deze aanvulling nut doet.
Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt.... is hun onverstandig hart verduisterd geworden.
Is dit een moeilijke tekst?
Zeggen, ik ken God! Over God spreken! Kun je dan zeggen ik ken God, en Hem toch niet kennen?
Wat is dan een onverstandig en verduisterd hart?
Waarin God verheerlijken?
Dag N,
Je vraagt drie dingen: - als ik over God spreek, kan het zijn dat je hem dan toch niet kent - wat is een onverstandig en verduisterd hart - waarin kan ik God verheerlijken.
In Romeinen 1 v 19 -21 staat: ... Want wat een mens over God kan weten is hun (alle aardbewoners in verleden, heden en toekomst) bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. 20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. ER IS NIETS WAARDOOR ZIJ TE VERONTSCHULDIGEN ZIJN. 21 want hoewel zij God kennen, hebben ze hem niet de dank en eer gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd..
Om met je eerste vraag te beginnen, zonder die nu al helemaal te beantwoorden; het gaat hier niet om de diepere kennis, waarover Johannes 17 v 3 spreekt, wanneer Jezus zegt: "Het eeuwige leven, dat is, dat zij u kennen, de enige ware God en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus". Het gaat hier om een basiskennis, waartoe iedere aardbewoner verplicht is: God kennen uit de natuur. Geen uitvluchten verzinnen: - de wetenschap zal alles eens verklaren - ik wíl hier niet over denken; niemand doet dat en je valt zo uit de toon, wanneer je het wel doet.
Gewoon God de eer geven. Niet je heil zoeken in allerlei filosofieën, die allemaal leiden tot steeds meer duisternis en steeds meer onverstand.
Maar, om je eerste vraag geheel te beantwoorden, nog het volgende: een dood geloof, waarin het eenvoudig gaat over een woordenspel, zonder daden, zonder geloofsdaden, die je oprechtheid kunnen tonen, is een van de vormen van zinloze overpeinzingen, die tot de geestelijke dood leiden.(Jacobus 2 v 17). Ook dan ken je God niet werkelijk.
Je tweede vraag: wat is een onverstandiog en verduisterd hart. Dat is een hart, waarin , door het niet gebruiken van je door God gegeven verstand, dat zich op hem moet richten, een steeds groter duisternis komt.
En je derde vraag is: wat is 'God verheerlijken'.
Als God ' het hem kennen uit de natuur' als uiterste basisvcoorwaarde stelt, dan is er natuurlijk ook iets veel heerlijkers: - tot berouw komen - in aanvankelijke bekering je vertrouwen aan Jezus schenken; leren zien, dat zijn offer op Golgotha volkomen genoegzaam is voor vergeving van jouw zonden in verleden en heden - in diepere bekering, naar 1 Petrus 1 v 23 toegeleid worden naar de wedergeboorte. - de kracht van de vervulling met de Heilige Geest in je leven ervaren. Dan ben je op de weg, waarop God pas goed met je aan de slag kan, de weg, waarvan je kunt getuigen: met Spreuken 4 v 18: " De weg van de rechtvaardige is stralend als de zon, die opkomt, hoger klimt, totdat de dag zijn licht verspreidt".
Ik hoop N, dat je hier voldoende aan hebt. Ik had eerst een veel mooier antwoord voor je, maar dat floepte weg en ik moest opnieuw beginnen, 's avonds al laat.
Kerstmis is voor mij het feest van 'het nieuwe begin'.
God volvoerde zijn plan; van eeuwigheid al vaststaand.
Hij kwam naar de aarde in de gedaante van hem, die later bekend zou worden al Jezus Christus.
Deze Jezus, God en mens, moest de verbroken verbinding tussen God en mens herstellen. Dat heeft hij gedaan, maar dat feest vieren wij met Pasen.
Maar het begin was al zo boeiend: - de aankondiging van een engel aan Maria - de engelenzang in de nacht - de aanbidding van de herders.
En dat begin herdenken wij in dankbare vreugde.
En natuurlijk zijn er daarnaast ook allerlei gezellige dingen: Vanmiddag zong ik met mijn zoon van zestig kerstliedjes bij de piano. En die zoon is agnost. Toch een speciaal gevoel voor een vader van 87.
En van de week zit ik aan aan een diner met kinderen en kleinkinderen. En daarvoor is er een lopend buffet met mede-gelovigen. En op derde Kerstdag komt een andere dochter een maaltijd bereiden bij mij thuis. Dat is ook Kerstmis.
Ik wil mijn antwoord beginnen met Romeinen 2 v 14: "Wanneer namelijk heidenen, die de wet NIET hebben, de wet van nature naleven, dan zijn zij zichzelf tot wet, ook al hébben ze hem NIET. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ík (Paulus) verkondig, God door Jezus Christus oordeelt over wat in de mens verborgen is".
God, die toch ook wel zozeer te vrezen is, dat het schrikkelijk is om in zijn handen te vallen,(Hebr 10 v 31), is aan de andere kant zo positief staande tegenover de mensheid, dat wij dat zouden kunnen omschrijven als 'zeer royaal'.
Toen satan viel; en de eerste opstandeling werd, toen hij zijn "Nee" tegen God uitschreeuwde, (Ezechiël 28 v 15), was er daarmee sprake van de eerste 'neezegger' Vele engelen volgden hem en werden tot 'neezeggende' demonen. Vele andere engelen- bijvoorbeeld Michael en Gabriël-bleven in die vreselijke proef trouw aan God en bleken 'jazeggers' jegens hem te zijn.
Bij de mensen heeft dat verschijnsel zich voortgezet. Ook daar zijn 'neezeggers' en 'jazeggers'.
Die 'jazeggers' zijn er in alle eeuwen en over de hele wereld geweest. Zij onderscheidden zich doordat zij 'uit de toon vielen'.
Ik stel je iemand voor, die de rijke wet, waarop de Joden in de tijd van Paulus zo prat gingen, de wet op de Sinaï gegeven,(een 'hot item' destijds)....die deze wet níet had.
Stel je een eenvoudige Indiaanse vrouw voor, zoals ik die - bijvoorbeeld- schilderde in 'Bekering' op 'Vraag het Ger', code 1.8.4. en 1.8.5, zeer vooraan. Stel je zo'n vrouw nu eens voor in -zeg- 500 voor Christus. Uitgesloten dat ze iets van God weet, zoals tóen de Joden, als bevoorrecht boven alle volken, dat wisten. Van Jezus kan ze al helemaal niets weten, die moet nog kómen.
Maar in die vrouw leeft min-of-meer de ingeschapen 'wet', zoals die ook leefde in Abraham en in zijn tijdgenoot Job... en dan nóem je wel even een paar namen. Die wisten ook niet van de nog komende 'wet van de Sinaï', de eer en de glorie van de Joden. Maar net als deze twee grootheden heeft deze Indiaanse vrouw een nog goed reagerende, redelijk intact gebleven menselijke geest, die nog in staat is om met haar ziel de 'dingen van de dag' door te nemen en te toetsen, of alles nu wel in orde is met de handelwijzen van haar stam. Vaak loopt het met deze 'jazeggers', de rechtvaardigen onder de volken.... zo noemen de Joden dat nu nog, (onder andere in hun Yad Vashem- eretekenen) ...slecht af. Ze worden door de stam 'lastig gevonden' en moeten dat soms met de dood bekopen.
En van al die verborgen 'jazeggers' zijn er velen (door de gang van de wereldgeschiedenis in de vele verstreken eeuwen) in de invloedssfeer terechtgekomen van het Hindoeïsme, het Confucianisme en de Islam. Zij hadden geen enkele mogelijkheid om contact op te nemen met de gelukkigen, die God of zelfs Jezus hebben leren kennen. Daarom hebben ze binnen hun isolement getracht volgens hun geweten te leven.
Van de tientallen miljarden Islamieten in de vele eeuwen sinds 600, zullen er zeker miljarden in het eindoordeel van Matth 25 aan de rechterhand van Jezus staan. Verbaasd zullen zij vragen, deze rechtvaardigen, (37). "Heer....wanneer hebben wij u gediend...?!"(38,39).
En de Heer zal zeggen: "Jullie hebben dit aan andere mensen gedaan, die dienst".
De 'jazeggers' onder de Islamieten gaan naar de eeuwige vreugde. Een mens wordt niet geoordeeld naar de godsdienst, die hij heeft gehad, maar naar de mate, waarin hij Gods wil heeft gedaan.
En de 'neezeggers' onder de Islamieten gaan naar de eeuwige vuren, (41), waar zij tezamen zijn met de 'neezeggers' onder de Christenen enz.
Echter....nu zijn het de tijden van de grote kansen. De mondialisering maakt het mogelijk, dat alle wereldburgers steeds meer in contact komen met alle andere wereldburgers. Wie een 'jazegger' is onder de Islamieten, krijgt veel minder kans om te stamelen: "Ik heb het nooit geweten". Nu - in deze tijd- moeten de 'jazeggers' onder de Brahmanen, de Hindoes enz kenbaar worden naar buiten toe. En dat worden ze ook: legio zijn de verhalen van -bijvoorbeeld- Islamieten, die in een droom Onze Heer Jezus Christus zien. Er gebeuren in die wereld wonderlijke dingewn. Elke - van de goede dingen voorheen verstoken- 'verborgen' 'jazegger' verlaat zíjn 'Babel' (Jesja 52 v 11) en treedt toe tot de rijen van 'Godlovers van de nieuwe tijd'.
Velen onder mijn lezers hebben een Islamietische vriend of vriendin. Houd die relatie het evangelie van Jezus voor op door de Heilige Geest geleide wijze en zie , hoe er gereageerd wordt. Is er geen schijn of schaduw van een baanbrekend inzicht te bekennen, klinken er alleen de trotse zinnen: - Islam heeft alle andere godsdiensten in zich opgenomen en overbodig gemaakt. - Mohammed is de laatste en grootste profeet - zeker....zeker...Isa is geweldig, vertelt de Koran, maar hij is niet, zoals de Christenen hem schetsen - God héeft geen zoon - Jullie zijn polytheïsten met jullie 'drie goden' wij zijn monotheïsten - jullie hebben een god, die gewoon naar de w.c. gaat; zo iemand zou ík niet moeten - enz enz. ...en blijft dat zo....dan heb je niet met een 'uit de kast komende 'jazegger' van doen.
K. schreef: G.Gerritse schreef: En je weet, dat het God behaagd heeft om zijn Goddelijke Zoon naar de aarde te sturen met als opdracht om alle zonden van alle mensen te dragen en uit te boeten, zodat die mensen rechtvaardig voor God zouden worden , als zij het offer van Christus aanvaardden voor zichzelf
Er is niets mis in uw geloof in Jezus .Maar het idee dat deze alle zonden op zich genomen heeft is natuurlijk zeer onaannemelijk en naar mijn idee ook volkomen onterecht. Elk menselijk leven heeft een eigen ontwikkeling door te maken en zelf de gevolgen te dragen van zijn daden en andere weg om te ontwikkelen is er niet. Het beeld van zonden weg nemen door Christus is gecreëerd omdat men niet wilde dat men toegaf een zoon Gods te hebben vermoord dus is het omgebogen naar een zondeoffer en martelaarschap. Maar elk mens is onderhevig en gebonden aan de wet van oorzaak en gevolg. Indien ieder daarvan doordrongen is zal de narigheid en ellende weg zijn in deze wereld. En natuurlijk heeft Christus gezegt uw zonden zijn vergeven ... omdat Hij weet dat er voor God geen zonden bestaan enkel oorzaak en gevolg. groetjes, janx
Hé K.,
Wat zég je nou toch jongen !!!!
Matth 1 v 20 en 21 verkondigt de blijde boodschap al, wanneer de engel spreekt: "Jozef....zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt, is verwekt door de Heilige Geest. 21: Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden".
Wat gebeurde er, toen de duivel in het paradijs de kroon van Adam en Eva's hoofd nam, doordat hij hen verleidde tot zondigen tegen God. Toen was er iets onherroepelijks gebeurd en had de duivel, de indringer, de bezettende macht, een schitterende uitgangspositie. Gebruik makende van zijn onzichtbaardheid, van de omstandigheden in de wereld en van het verzwakte geestelijke weerstandsvermogen van de ongehoorzame mens, verleidde hij ieder mens, die op aarde woonde, zoals Romeinen 3 v 23 zegt: "Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God".
K. !!!...het doet me zó plezier om aan jou goed nieuws te verkondigen: - er is geen ontwikkeling, die alleen maar op verderf uit kan lopen - er is geen onontkoombare wet van oorzaak en gevolg - er is geen slimme, door mensen bedache constructie, dat de moord op Jezus goedgepraat moest worden.
Nee; er is God, die onder alle narigheid een dikke punt zette voor al degenen, die die punt willen erkennen. Eens zal hij onze rechter zijn in Jezus, (Matth 25).
Maar voordien werd hij onze Redder, in Jezus. Daar staat de hele bijbel vol van; vooral het Nieuwe Testament.. Johannes de Doper zei het: ( Joh 1 v 29): "Daar is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt", op Jezus doelende. Petrus zei het in Hand 10 v 43: "Van Jezus getuigen alle profeten, dat iedereen, die in hem gelooft door zijn naam vergeving van zonden krijgt". David zegt het en het wordt maar weer eenas gereleveerd in Romeinen 4 v 6 - 8: "Gelukkig is de mens die door God rechtvaardig wordt verklaard, zonder dat hij enige verdienste heeft. 7 Gelukkig is de mens , wiens onrecht is vergeven, wiens zonden zijn bedekt, 8 gelukkig is de mens wiens zonden de Heer niet telt". En dat alles is gebeurd, doordat Jwzus in Gethsemanw die 'vuurbeker' leegdronk, (Matth 26 v 42). En zo K, zou ik bladzijden kunnen doorgaan.
K...!!! als je tegen de Heer Jezus zegt, met je hart erachterstaand: "Dank u Heer Jezus...u heeft mijn zonden in verleden en heden en toekomst weggenomen. Ik ben in de goede toestand gekomen tegenover God. Ik leef uit die genade`. wat valt er dan een last van je af. Je hoeft niet langer die zware steen van je tekorten en falen aldoor maar tegen die berg op te dragen. En telkens rolt hij weer terug en je bent bang, dat die steen je op het laatst verplettert. Dat Sisyphos-werk is voor jou voorbij.
En nu je uit genade leeft, wordt het ook veel gemakkelijker, naar Gods wil te leven.
Janx....denk nu niet: `Ger heeft weer wat !` Nee...de engel en Johannes de Doper en Petrus en David en honderden anderen , waaraan ik niet eens ben toegekomen; zij allen roepen het je toe, zoals Paulus het die cipier in Filippi toeriep:(Hand 16 v 31): "Geloof in de Heer Jezus en u zuil;t gered worden".
Een psalm van Asaf. God staat in de vergadering Godes; Hij oordeelt in het midden der goden;
Ja, Refowebbers. In het midden der goden. De kanttekeningen in de Statenvertaling leggen dit uit als "temidden van magistraten en andere overheidsfunctionarissen, koningen en dergelijke".
Hoe komt men hierop? Immers, de links naar Exodus (waar de kanttekeningen ook van spreken) leveren mij geen duidelijkheid op.
Wie o wie helpt?
Dag P,
Van belang is hierbij, dat Jezus in Johannes 10 v 34 - 36 opmerkt: ......... Staat er niet in uw wet geschreven "Ik heb gezegd: 'U bent goden' ".
35: De Schrift blijft altijd van kracht: als mensen tot wie God soreekt goden genoemd worden, 36:hoe kunt gij mij: - door de Vader geheiligd - ...en naar uw wereld gezonden, dan beschuldigen van godslastering, wanneer ik zeg, dat ik Gods Zoon ben ........ Jezus zegt hier: - Wat geschreven staat in 'de wet' heeft voor Jezus' gesprekspartners van dat moment... tot steniging van Jezus bereide Joden, (31) ...absoluut gezag - wat in 'de Wet' staat , verplicht tor gehoorzaamheid en 'zich er naar richten'.
Aardse rechter worden in Psalm 82 v 6 goden genoemd . Dat gebeurt niet.... ik volg- vrij en zo nu en dan- de korte verklaring van de H.S., uitgave Kok Kampen ..... om hun wézen aan te duiden, maar hun wáardigheid in hun ambtelijk optreden in naam van God, de hoogste rechter. Zij nemen ziijn plaats als rechter op aarde in . zijn dus met zijn gezag bekleed en behoren daarvan een dienovereenkomstig gebruik te maken.
De in psalm 86 bedoelde mensen waren zondige mensen, evenals wij allen ,(Romeinen 3 v 23).Wat een tegenstelling tot Jezus ! ( En nu komt er iets, dat voor de vraagbeantwoording niet zozeer nodig is, maar dat ik er vollediogheidshalve bij vermeld. - hij is door de Vader tot deze 'mission impossible' geheiligd en zo is het een 'mission possible' geworden - hij - Jezus- is zonder mate begiftigd met de Heilige geest. Hoe kan men dan boos worden op hem, de Volmaakte, wanneer het Gode behaagt,( Psalm 115 v 3 ) onvolmaakte mensen 'goden'te noemen)
Nu weer terugkerende tot de eigenlijke vraag: God noemt mensen in bepaalde hoogheidsposities , met het oog op hun WAARDIGHEID, niet op hun WEZEN: goden Zij dienen in hun ambtelijk optreden Gods plaats in te nemen. In die ambtsbediening zijn zij met zijn gezag bekleed, niet daarbuiten.
God zegt het, Jezus plaatst er zich achter. Als er dus een eindvonnis van een rechter valt, waartegen geen rechtsmiddel meer openstaat, dan hebben wij dat oordeel te eerbiedigen. Als het onjuist zou zijn, dan is dat een zaak tussen de rechter in hoogste instantie enerzijds en God anderzijds.
Maar.... er zit meer muziek in psalm 82.
Wij- gelovigen- ......zitten wíj niet in de rechter-opleiding voor de rechterlijke stand van de toekomst. Dan wacht ons: - het oordeel over de wereld - het oordeel over de engelen( 1 Cor 6 v 3)
Laten wij eens nagaan, wat er van de rechters van tóen werd gevraagd: - geen partij kiezen voor al wat kwaad is. Dat houdt dus in, ( ik noem zo maar wat) dat wij niet bleekjes meelachen, wanneer op kantoor een collega altijd gepest wordt en dat wij alsdan niet oordelen: "Maar de pesters zijn populair en sterk". - dat wij opkomen voor de weerlozen en de wezen, de verdrukten en de zwakken. Dat houdt dus voor ons in, ( ik kies een voorbeeld uit vele) , dat we in de sam- bij de koffie-ná- niet alleen trachten ons bij de fleurige groepjes te voegen rondom de sterken, de getapten. Nee.....we kijken speurend , door de Heilige Geest geleid, rond, waar ergens een geslagene wat alleen staat. We maken ook daár overigens weer geen systeem van.
U hoeft het leven niet haastig naar binnen te schrokken, en als u het zou doen zou u het niet kunnen verteren.
Dag B,
Misschien bedoel je het volgende: er zijn mensen, die deze idee hebben: dit leven ís het . In dit leven moet het gemaakt worden. Ouders, die deze idee hebben, zouden kunnen redeneren: "Ons kind moet alle kansen krijgen. Zo gauw mogelijk moeten al zijn bekwaamheden in kaart gebracht worden en vervolgens volledig benut. En we gaan hem leren en het daarheen richten, dat hij zo snel mogelijk alle dingen meegemaakt moet hebben, die maar meegemaakt kunnen worden, natuurlijk niet de slechte, slijtende, (dat hij dáartegen: 'Don't be involved' leert zeggen) maar alleen de positieve, plezier gevende. Want dat is ook onze denktrant en wij hebben teveel gelukseenheden verspeeld. Dat mag ons kind niet overkomen. O, wat is het leven heerlijk maakbaar, vandaag de dag".
O gunst B, misschien bedoelde je dat helemaal niet. Sorry dan. Maar de vorige reageerders begrepen je bedoeling ook niet goed, dacht ik.
Ik ben een Christen en geloof, dat wij het leven uit Gods hand ontvangen hebben. Psalm 139 onder andere leert mij, dat God van oneindigheid al een plan voor ons leven heeft klaargemaakt, een plan dat er al in de eeuwigheid lag, onvoorstelbaar lang, voordat wij geboren werden.
Dat plan was goed, want God maakt alleen goede plannen. Toen we metterdaad geboren wérden, behoefden we alleen maar in dat plan te stappen. Maar dan was het wel nodig, dat- om te beginnen onze ouders- ons - als eersten- met de opsteller van dat goede plan in kennis brachten.
Dat hebben mijn ouders, onderwijzers en andere opvoeders dan ook gedaan naar hun beste kunnen. Ik heb werkelijk een goede voorbereiding gehad. Maar ik stapte niet in dat plan en ontwikkelde mijn eigen plan, dat duisternis bracht. Maar tenslotte vroeg ik God om zijn goede plan. Dat bleek over Jezus en het erkennen van deze God en mens te lopen. Jezus erkennen als redder, die mijn zonden overnam.
Ik ga daar nu niet verder over uitweiden. Maar ik ben gaandeweg van dat plan gaan genieten als van ´goed, gul brood´, zoals een dichter het in het bevrijdingsjaar eens dichtte: `O...om van vrijheid te genieten als van goed, gul brood`.
En ik ben nu 87 en ik geniet van Gods gulle brood met kleine, bedachtzame hapjes. Vandaag vroeg ik God nog: "Heer...ik doe zo veel voor u, (denk ik), maar raak ik het contact met u niet een beetje kwijt. Ik bid te weinig. Mag onze relatie weer eens wat dieper worden. U hoeft zich niet te haasten met antwoorden. U weet het nu. Ik ben nu even heel stil. En als er na een poosje 'stil zijn'geen bericht van u komt, dan blijf ik vertrouwen, dat u aan relatieherstel werkt."
Je kunt dus zeggen, dat ik het leven niet naar binnen schrok. Ik geniet ervan met kleine, voorzichtige hapjes. En dat bevalt me best. Vooral op mijn leeftijd verslik je je zo gauw.
Is dit antwoord een beetje naar 't zin, B. Je zegt het maar hoor.
Je haalde een artikel aan uit een of ander blad over een onderhuidse chip, die ergens zou worden toegepast.
En natuurlijk kwamen er allerlei antwoorden, die tenslotte allemaal tendeerden in deze richting: "Zou dit alles, met dat steeds meer gebruiken van chips om identiteiten helemaal kenbaar te maken, wijzen op dat beroemde getal 666 uit Openbaring 13 v 18".
Maar Niem...je kan het beter niet die kant uit zoeken. Openbaring is een boek vol symboliek, alle zaken zijn alleen geestelijk te begrijpen.
Ik geef je een voorbeeld; in Openbaring 8 v 8 staat: "Iets dat er uitzag als een grote berg, waar de vlammen uitsloegen, werd in zee gegooid. Een derde deel van het water werd bloed. (9)...een derde deel van alle in zee levende wezens ging dood en een derde deel van de schepen verging".
Men heeft allerlei verklaringen in de natuurlijke wereld gegeven: over een atoombom of zo iets. Maar het totaal van deze pericoop gaat tot viermaal toe over "derde delen van 'van alles'" en je bent geneigd om er dan niets meer van te snappen bij een natuurlijke vertaling van 'al die natuurrampen en bergen en fakkels en hemellichaam-verduisteringem'. Je loopt altijd en altijd vast. Maar bij een geestelijke verklaring wordt alles veel meer begrijpelijk. Hoor maar: ............... In de zee van de 'godsdienstige en geestelijke wereld van de mensheid', stort zich een enorm sterke boze, demonische macht. Hij beschadigt het geestelijk leven van de mensheid. Dit leidt er toe, dat duisternis daalt in de harten van zeer veel mensen. Die ongelukkigen.... die dit overigen zélf over zich halen ....kunnen niet meer geloven omdat hun ogen verblind zijn en hun hart verhard is, (Johannes 12 v 40). Het bloed stelt voor, dat alleen het 'aardse' leven nog intact blijft, evenals in de dagen van Noach, toen alles alleen nog maar draaide om eten , drinken en huwen, (Matt 24 v 38). Talrijke organisaties die op het geestelijk leven rusten, vergaan als schepen op zee in een orkaan. ............ Kijk; daar heb je nu een 'geestelijke' verklaring, waarbij je niet telkens tegen 'hoe kan dat nu's' oploopt.
En zo is het nu ook met die chip. Dat is niet iets uit de natuurlijke wereld. Ik heb dan nog geen chip op of in mijn lichaam, maar ik heb allerlei kaartjes op zak: - geldpassen en benzinepomp-passen - bonuskaarten en 'weet ik veel' kaarten. Wanneer ik bel, wordt alles vastgelegd: waarheen ik bel, van welke plaats ik bel, binnekort- als alle plannen doorgaan- ook wát ik bel. Wanneer ik op straat loop, word ik talloze malen gefotografeerd. - binnenkort krijg ik een irisscanner-op-mijn-pinpas, met als ieder ander.
Van elk individu in de 'beschaafde' wereld kan nu al vrij nauwkeurig worden nagegaan, wat ze elke minuut gedaan hebben, waar ze kochten, wat ze kochten, wie ze belden, hoe ze belden, wie ze e- mailden, hoe ze e-mailden enz enz. En dat geldt voor alle burgers van de hele wereld, gelovig of ongelovig.
Maar het getal '666' is een geestelijke zaak. Johannes leefde erg met de heilige Schrift en zo'n weinig bij ons bekende tekst als die over 'het gouden beeld van Nebukadnezar in het dal Dura', leefde bij hem helemáal. En toen hij nog eens nadacht over die goddeloze en onnatuurlijke, vreeswekkende afmetingen: 60 el hoog en 6 el breed, zo helemaal afwijkend van de gewoone menselijk maat (7 staat tot 1), ( Daniël 3 v 1), toen kwam hij voor de vreselijke goddeloosheid van de eindtijd tot een verdieping van deze goddeloosheid óoit: niet 66, maar 666.
De knechten van God zijn in de eindtijd verzegeld aan hun voorhoofd met het zegel van God. Je kunt je toch niet voorstellen , dat God daar een soort chip in- of aanbrengt. De dienaren van God krijgen volgens Openbaring 7 v 3 zíjn zegel, dat niet anders kan zijn dan 'de vervulling met de Heilige geest', het waarmerk, dat zij in de geestelijke wereld bekend zijn als de grote bestrijders van satan.
Als dat een geestelijk teken is, dan is ook het zegel van de knechten van satan een geestelijk teken.
Maak je dus geen zorgen over de toenemende 'verchipping' van onze maatschappij. Dat is iets, dat iedereen raakt.
Maar deze twee 'geestelijke' merktekenen zijn alleen voor de 'kenners' te zien.
Het komt wel eens voor, dat je kennis maakt met iemand, waarvan je als gelovige met je 'gave van onderscheiden van geesten' direct bespeurt: "Wat heeft deze man iets geweldigs. Ik herken het 'als van de Heer'. maar wat is dat 'iets' sterk.Wat stralen die ogen, zo vriendelijk...je wordt er echt helemaal blij van. (Spreuken 15 v 30). Wat een liefde heeft hij, zo positief tegen alle mensen. Die zachte blijdschap, die van hem uitstraalt. Die vrede..."
In zo'n geval is dat een 'zegeldrager'van God ( in opbouw).
En ook het tegengestelde kan gebeuren. Dat je iemand tegenkomt en dat je met een van de gaven van de Geest, 'het onderscheiden van geesten' (1 Korinthe 12 v 10), bespeurt: "Wat een intens gemene grijns ligt er over dat gezicht. Wat zijn die ogen hard en driest. Wat is die blik uitdagend".
Dan heb je..... evenals die zegeldrager van God nog maar onvolkomen zichtbaar was ....te maken met een drager van 'het merkteken van satan'.(in ontwikkeling). In de eindtijd worden ze allebei nog meer geprononceerd.
Denk geestelijk Niem, leef geestelijk. Laat je vervullen met Gods Geest, zodat je eens tot de verzegelden behoort en niet tot de dragers van 'het teken'.
A. schreef: Hier staat zoveel uitleg en wijsheden over het leven, maar het werkelijke doel van het aardse bestaan is helaas niet bij, ik denk dat niemand daar een goed antwoord op heeft. De ene gelooft dit en de andere dat, en ieder heeft er z'n of haar waarheden van. En godsdiensten welk nut hebben die eigenlijk? Wat is het doel van godsdiensten? En wat hebben die voor ons leven te bieden?
Dag A,
Je stelt eigenlijk vier vragen: 1 wat is de zin van het leven 2 De Godsdiensten; welk nut hebben die eigenlijk 3...en wat voor doel streven zij na 4...en wat hebben ze nu eigenlijk voor ons leven te bieden.
Ik hoef die vragen alleen maar voor het Christendom te beantwoorden, aangezien ik een volgeling van Jezus ben. Het is aan anderen voorbehouden, je vier vragen te beantwoorden vanuit een van de vele zingevingen, die er zoal bestaan.
Ik wil beginnen met een tekst uit Micha en wel 6 v 8. "Er is jou, mens gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: Niets anders dan: - recht te doen - trouw te betrachten - nederig de weg te gaan van je God".
Aan ons, mensen van de 21 ste eeuw is meer bekend over de weg van God, die wij nederig hebben te begaan dan aan de tijdgenoten van Micha, die 28 eeuwen voordien leefden.
Voor jou, Angélique, houdt het in, dat je nederig je weg gaat met God, zoals die weg zich in de 28 eeuwen sindsdien verder heeft ontwikkeld.
En je weet, dat het God behaagd heeft om zijn Goddelijke Zoon naar de aarde te sturen met als opdracht om alle zonden van alle mensen te dragen en uit te boeten, zodat die mensen rechtvaardig voor God zouden worden , als zij het offer van Christus aanvaardden voor zichzelf.
En je weet mogelijk niet, dat de Heer Jezus door zijn woord "Het is volbracht" (Johannes 19 v 30) de weg vrijmaakte voor God de Heilige Geest, die ons trouw aan God de Zoon( Jezus) en God de Vader leert.
Wat God wenst aangaande jouw leven, is voor jou de zin van het leven.
Nu kan je dat misschien niet helemaal volgen A. Je bent best slim, maar dit is allemaal zo ánders. Maar levensvolheid vind je, wanneer je tegen Jezus zegt: "Ja...ik aanvaard met mijn diepste innerlijk, dat mijn zonden in verleden, heden en toekomst door u gedragen zijn" En tegen God de heilige Geest kun je zeggen: "Neem me maar bij de hand en leid mij úit alle misverstanden en náar God de Vader" En tegen God de Vader kun je dan blij zeggen: "Ik word naar u toegeleid, Vader van alle lichten".
En dan vraag 2. 'Wat is het nut van de godsdienst'; voor de Christelijke Godsdienst is dit: je wordt in kennis gebracht met dat, wat je leven een eeuwige toekomst geeft. Als je de hand van de Heer Jezus vast gaat houden en vast blíjft houden, komt je grote beloning, ( werkelijk mens zijn, zoals God dat van eeuwigheid bedoeld heeft) in het leven na dit leven. Want niemand moet zich gouden bergen voorstellen van het leven aan deze kant van het graf. Satan verknoeit daarin te veel , om het werkelijk fijn te doen zijn.
Vraag 3. Het doel van 'het leven met Jezus' is om je in heden en toekomst innerlijk gelukkig en steeds meer innerlijk gelukkig te maken.
Vraag 4. En zo kan het geloof in Jezus jou van dienst zijn op een ongelooflijk heerlijke manier.
Is 'vrees niet, zie niet angstig rond' ook voor MIJ
m. schreef:
In Jesaja 41 vers 10 zecht God : Vreest niet, want Ik ben met u, zie niet angstig rond want ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met mijn heilrijke rechterhand.
Voor wie worden deze woorden bedoeld die God zecht? ook over ons, mij als ik zo de tekst begin te lezen van af vers 8, zecht God deze woorden tegen Israel? (vers 9 tot wie Ik zeide)
Maar zegt God deze woorden dan ook tegen ons, mij?
Wie kan me hier wat duidelijkheid over vertellen en wat God er precies mee bedoeld?
Dag M,
Als antwoord wil ik eerst nog eens deze hele pericoop vanaf vers 8 geven.
" Maar jou, Israel, mijn dienaar, Jakob, die ik uitgekozen heb, nakomeling van Abraham, mijn vriend, jou, die ik heb weggehaald van de einden der aarde, die ik van haar verste uithoeken terugriep- jou zeg ik: jij bent mijn dienaar, jou heb ik gekozen, ik heb je niet afgewezen. Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God. Ik zal je sterken, ik zal je helpen, je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand".
Déze tekst komt in dit verband het eerst bij mij 'bovendrijven': ( 2 Cor 1 v 20): "In Jezus Christus, de Zoon van God worden alle beloften van God ingelost".
Ik weet oók wel, dat er mensen zijn, die zeggen: "Al die mooie teksten zijn er voor anderen, in een andere tijd, op een andere plaats".
Maar ik zeg : "Daarom is het ook door Jezus, dat we amen (Het zal waar en zeker zijn) zeggen tot Gods eer". Ik mag juichen: "Het oude testament behoort helemaal verklaard te worden vanuit het Nieuwe Testament. Ik ben zo blij, dat alle beloften van God er zijn voor mij, voor hier en voor nu".
En wat belooft de Heer hier, in eerste aanleg aan de Israelieten en dan nog alleen aan diegenen, die hun hart achter hun daden stelden en wat mag ik aannemen, dat de Here tegen mij zegt, die aan onze Heer Jezus Christus toebehoor:
Ger.....: - jij bent een dienaar van God. Berouw hebbende over je zonden, bekeerd, wedergeboren, vervuld met Gods Geest, alles uit genade....je bent in mijn sfeer gekomen en daardoor kun je een nuttige dienaar zijn. Je was mijn dienaar al, toen je mijn heilsweg nog maar nauwelijks had betreden, maar je wordt een steeds betere dienaar. - ik kies iedere mens uit, mijn roep gaat uit over de hele aarde, (Romeinen 10 v 18), maar jíj hebt geantwoord, al was ook dat: genade - je bent door je geloof een nakomeling van Abraham, die, volgens Genesis 15 v 6 " God geloofde en het werd hem tot gerechtigheid gerekend'. Zo'n 'mij vertrouwende' ben jij ook - weet je nog, naar welke verre streken je verdwaald was....maar ik haalde je daar weg - wees niet bang voor mijn afwijzing. je weet toch, dat ik in Jeremia 31 v 30 zeg: "Is Ger niet mijn geliefde zoon, is hij niet mijn oogappel ? Telkens als ik over hem spreek, rijst zijn beeld in mij op, dan raak ik diep bewogen. Ik móet mij over hem ontfermen" Hoe zou ik je dan ooit afwijzen ?
Ger... - nu niet bang zijn voor dat blaasonderzoek en voor die gek-makende jeuk. Ik ben toch bij je. ik ben toch je God- ik ga je sterken en helpen en steunen . -...en vergeet niet: mijn rechterhand, mijn Heilige Geest is ONOVERWINNELIJK.
Zo lees ik deze beloften. En zo lees ik al die vele beloften, die er zijn.
Nou zeg je misschien M: "Ger zorgt maar best voor zichzelf. Maar waar blijf ik nu ?".
Maar M....overal waar ik 'Ger' heb gezegd, daar mag jij 'M' zeggen, natuurlijk niet bij 'die blaas' en bij 'die jeuk'.
Hier wordt de vraag opgeworpen, of we bang moeten zijn voor de deeltjesversterker, waarmee bij Genève proeven worden genomen.
Uit Christelijk oogpunt ben ik van oordeel dat wij daar niet bang voor moeten zijn. Dit punt wil ik nu even laten rusten om eerst iets te zeggen over de angst, die allerlei mensen voor van alles hebben.
Er zijn al zo onnoemelijk veel angsten gepasseerd. Ik herinner me nog de angst voor ´de zure regen´, die omstreeks 1975 heerste. Ik kende toen een familie, waar een zoontje niet in slaap kon komen, omdat hij bang was dat het huis zou instorten doordat het voegwerk werd aangetast.
En ik herinnner mij mijn eigen dochter, die in 1979 in paniek was, toen de toenmalige Sovjet unie binnenviel in Afghanistan. "O...nu krijgen wij oorlog en de atoombom en gaan we er allemaal aan".
En nu dit weer. Het houdt nooit op. Telkens is er wel weer iets, waar we ons diep zorgen over dienen te maken.
Tegenwoordig krijgen al die angsten een nieuwe dimensie. Zo is bijvoorbeeld mijn kleindochter niet ingeënt tegen baarmoederhalskanker, omdat de ouders allerlei alarmerende dingen hadden gelezen op internet. Angst voor onbekende dingen lijkt tegenwoordig samen te gaan met rebellie, ( in sommige gevalen) en met sensatiezucht , die telkens grotere prikkels wil ontvangen. Laten wij, al iets oudere mensen wat rem zetten op al dat gegil, zodat onze tere jeugd wat meer onbezorgd kan opgroeien.
En nu het Christelijk element. 2 Petrus 3 v 10 schrijft: (NBG) "Op die dag, zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden". Dit lijkt wat alarmerend, maar onder 'elementen'versta ik de huidige rechtsorde, die door een betere zal worden vervangen. En 'de hemelen zuleen voorbijgaan' zie ik met de NBV meer als een geestelijk begrip: de hemelsferen, een geestelijk begrip.
Maar het voornaamste acht ik dit: 'de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden'.
De God van hemel en aarde laat zijn schepping niet ondergaan, ook niet door zwarte gaten, daarginds onder de grond in Genève, die de hele aarde - volgens zeggen- willen ophappen en in een korreltje zand veranderen, doordat alle ruimte tussen de atomen en de nog kleinere deeltjes verdwijnt.
God liet zijn schepping niet ondergaan in de dagen van Noach en hij zal dit ook niet doen in de dagen van wat wij Christenen de eindtijd noemen. De aarde, die mooie schepping , zo door de duivel bedorven, zal bevrijd en hersteld worden volgens Gods plan en dat werk zal helemaal voltooid worden.
God maakt geen nieuwe dingen, maar hij maakt alle dingen NIEUW, ( Openb 21 v 5).
God wil niet, dat wij angsten hebben voor allerlei hersenschimmen. Hij wil dat wij een gezonde afkeer hebben van de - tenietgaande- duivel en zijn trawanten. God wil dat wij ons voegen in zijn grote, bevrijdende plan . Dan zijn wij veilig voor alle nare dingen, die ongetwijfeld gaan komen, want Lucas 21 v 26 zegt: "Er zullen tekenen zijn aan de zon en de maan en de sterren, en op aarde zullen de volken sidderen van angst voor het gebulder en het geweld van de zee´. Zie 'die hemellichamen' en dat 'zeegebulder' nu niet zo letterlijk, maar meer 'overdrachtelijk' voor 'hemelse verschijnselen'.
Vertrouw op God en schuil bij Jezus en je zult veilig zijn wanneer al die voorbijgaande, maar toch wel echt vreselijke dingen gebeuren.
Daag Ger
Overigens is dit een persoonlijke mening. Het is niet de bedoeling om hier op dit net evangelisatie te bedrijven. G
Heel veel mensen vragen: Als God liefde is, waarom laat Hij dit dan toe? Als God bestaat, waarom laat hij zo weinig van Hem zien? Als, als, als- vragen... wat antwoorden jullie dan?
Wat actuéel O ! En weet je, wat nu zo lastig is. Ik kan je wel een mooi overwogen antwoord geven, zorgvuldig voorbereid en wikkend en wegend opgeschreven. Maar dat is de practíjk niet.
Want....hoe komen zulke vragen dikwijls tot je: - op een schoolplein of in de schoolaula - in het zwembad, wanneer je met een hele groep zit te zonnen langs de rand. En dan heb je niets aan keurige antwoorden, Nee; rondom je heen zitten schreeuwende jongens en meisjes, die behoefte hebben aan het maken van een 'one liner', en eigenlijk helemaal niet benieuwd zijn naar jouw antwoord. Of ze willen je alleen voor gek zetten.
Zo kán het althans gaan. Ik doe maar een greep uit de mogelijkheden.
Allereerst een uitspraak van Onze Heer Jezus Christus op dit gebied; (Matth 10 v 1: "Jullie zullen omwille van mij worden voorgeleid aan gouverneurs en koningen , en een getuigenis moeten afleggen ten overstaan van hen en de heidenen. (19) Wanneer ze je uitleveren, vraag je dan niet bezorgd af hoe je moet spreken of wat je moet zeggen. Want wát je moet zeggen, zal je op dat moment worden ingegeven. Jullie zijn het immers niet zélf die dan spreken, het is de Geest van jullie Vader die in jullie spreekt".
Om deze tekst voor jou 'werkbaar te maken', merk ik nu eerst op, dat voor een puber de vele ogen van klasgenoten, op hem gericht, net zo zwaar en belangrijk kunnen zijn als stadhouders en gouverneurs voor volwassenen. Je kunt je dan best 'aan de heidenen uitgeleverd' voelen. En dan moet je ook dit bedenken dat de Heilige geest niet alleen 'alle goede dingen' is, die je jezelf maar kunt indenken, maar ook zo heerlijk royaál! Hij gaat heus niet overwegen of jij eigenlijk wel ver genoeg gevorderd bent om door hem geholpen te worden. Nee...hij helpt 'pas in het geloof begonnen jonkmannen' net zo goed als oude rotten. En op een kort schietgebed: "Heer....help", is hij zó tot je hulp.
Maar ook ík laat je niet helemaal in de kou staan. Hier komen twee keurig 'aangeharkte' antwoorden, rustig achter mijn pc bedacht, in een braaf pogen al enigszins eenvoudig gehouden.
"Als God liefde is.....waarom laat hij dan al die vreselijke dingen toe, die dan toch maar gebeuren".
Mogelijk antwoord: "God is er niet alleen. Er is ook een tegenstander de duivel. Die doet allerlei rotdingen en geeft dan de schuld aan God".
"Als God liefde is, waarom merken wij dan zo weinig van hem".
Mogelijk antwoord; "Hij zou veel van zich willen láten merken. maar wij schreeuwen allemaal zo hard, dat hij 'er niet doorheen komt'. Maar hij heeft wel gezegd, dat hij alleen al heel veel spreekt door de natuur en dat je hem daaruit alleen al kunt kennen", (Romeinen 1 v 19 en 20).
Nu zul je zeggen O: "En dat zou ik dan - nog iets meer gepopulariseerd - kunnen gebruiken?! Bedankt maar weer hoor! Als ik zoiets zou zeggen, vertaald in de termen van míjn wereld, dan komen er natuurlijk veel vragen méer. Ik hoor ze al: - ik dacht toch dat God de baas was en almachtig. Waarom kan die duivel dan van die dingen doen -....en waar komt hij dan vandaan? En dan moet ik weer verder dáarmee!".
Hoor eens hier O....blijf vasthouden aan wat de heilige Geest tot jouw hulp wil zeggen; dan komt dat ook wel goed.
Geluk ermee....en mogelijk zit er tussen al die jongens en meiden, op hun fietsen vóor de broodjeszaak balancerende, gulzig etende; 'of ze thuis niets krijgen', ergens wel éen, die stil luistert en later jou aanspreekt: "Zeg O...jij zei dat nou, maar...."
O ...kom je nog eens op 'Vraag het Ger'. En niet alleen O is uitgenodigd, maar allemaal, afijn dat weten jullie!
janx schreef: Ik geloof dat daar ik verschillende gedachtes over zijn gezien heb in het forum. En dat is niet het enigste er zijn gelukkig vele inzichten die voor een ieder de zijne is. Ja ... en hoe dan de mijne? wat versta ik onder bewustzijn?. Eigenlijk het vermogen om te beseffen dat je een verlangen wil en kan uitwerken. Dus ik zie het niet als iets, als je dat hebt , dat je alleen maar goede en geen duistere zaken kun doen. En voorbeeldje; iemand wil bewust een miljonaire worden en zal daar alles voor doen omdat deze bewust daar mee bezig is gegaan. Zo ook een postzegelverzamelaar die bewust daar mee bezig is en niet te hooi en te gras maar wat oppot. Er zijn nog best veel mensen die nog geen echt bewustzijnsgevoel hebben en alles maar met zich laten gebeuren zonder te beseffen dat ze ook iets zelf kunnen gaan ondernemen. en dus niet van en ander afhangkelijk behoeft te zijn. Tenzij je het bewust wel zo wil. Tja ..... zo ook op het gebied van de geest en het menszijn kun je er bewust mee bezig zijn, maar evengoed ook uit nieuwschierigheid en door een vaag gevoel van 'je weet het nooit'. Dus volgens mijn idee is de aarde ook een plaats waar de mens dat gevoel kan ontwikkelen door de vele ervaringen die hem/haar dat kan bij brengen. Maar ik versta niet onder bewustzijn dat je alle geestelijke wetenschappen reeds eigen hebt gemaakt in de goede zin dan wel ... Het is meer het vermogen tot! groetjes, janx
Dag Janx,
Je ziet het volgens mij toch allemaal een beetje te kleinschalig, met miljonairs en postzegelhandelaars en zo. Laten jij en ik onze vleugels nu eens wat wijder uitslaan.
Er zijn meerdere soorten bewustzijn - planten hebben een bewustzijn, dat hen op de juiste manier helpt om te groeien en te bloeien. Maar uiteindelijk zijn planten eindig - dieren hebben een hoger bewustzijn. Maar uiteindelijk zijn zij ook eindig Dat leert ons Prediker 3 v 21. Wel wordt deze kwestie vragenderwijs aan de orde gesteld, maar uit 12 v 7 blijkt, dat het hier toch een uitgemaakte zaak betreft. - met God is het anders . Zijn eeuwig bewustzijn is van een zo hoge orde, dat ik er hier niet dieper op in wil gaan, bij gebrek aan woorden ook niet op in kán gaan. - maar ons eigenlijke doel is het bewustzijn van de mens. Toen God de mens schiep, was het al heel bijzonder, dat het op een zo andere manier gebeurde dan bij de dieren. Bij de dieren sprak God een machtswoord en de aarde en de zee brachten leven voort., (Genesis 1 v 24).
Maar de mens vormde de Heer uit stof van de aarde en er waren er ook niet tegelijk een heleboel, maar in eerste instantie éen, een man. En wat later, op een heel merkwaardige manier, (Gen 2 : 21) ook een tweede, Manninne, vrouw, ( 23), de latere Eva, ( 3 v 21).
( Even terzijde: nog vóor de ' moederbelofte',( v 15), was er al een eerdere belofte: God maakte de vrouw uit de man, omdat hij deze gedachte tot uitdrukking wilde brengen: Eens, na vele gebeurlijkheden, komt er een nieuwe man, (Jezus) en uit hem zal ik een bruid voor hém maken: (de gemeente).
Maar dit terzijde: terug naar ons onderwerp. Met de mens deed God iets heel bijzonder: hij blies hem de levensadem in ( 2 V 7).
En dat heel andere bewustzijn.............. Stel je voor: de Eeuwige, de Onuitsprekelijke, heeft met zijn levensadem ons ingeblazen !!!! ............daar gaat het nu over.
De mens, die het stoffelijke evenbeeld is van God,( 1 v 26) kreeg door zijn heel andere afkomst de heerschappij over al het geschapene
Later zijn er heel verdrietige dingen gebeurd, maar ook heden ten dage is het zo, dat de mens werkelijk van alles kan en onderneemt en de hele schepping gebruikt met alle natuurkrachten daarin, voor zover ze hem successievelijk bekend worden. Zijn goddelijke afkomst verloochent zich niet, ook niet nu de intíeme banden met God zijn doorgesneden, als gevolg van dat betreurenswaardige voorval met ' de vrucht'.
Satan, nu onze wederrechterlijke gebieder, deze tijdelijke bezetter van een rijk, waar hij niet thuishoort, zal wel eens denken: "Wat zíjn ze toch slim. Als ze de band met God kunnen herstellen, dan zal hun bewustzijn uit al mijn kluisters breken en is er geen redden meer aan".
Maar dan stelt hij zichzelf weer gerust: "Ze hebben niet in de gaten, welke mogelijkheden, de 'vervaarlijke tegenstander', ( zo noemt hij Jezus) voor hen ontsloten heeft . Ze kennen de toewijding niet, die opklimt van berouw, bekering en wedergeboorte tot 'doop in de Heilige Geest' ".
Maar steeds meerderen op aarde weten die weg wél, al is het nog maar 'in beginsel'. En overal bevrijdt het bewustzijn zich van satans boeien, die klein houden, wat groot moest worden. Overal ontwikkelen dwergcypressen, die zo zoet stonden in de vensterbank, naast de petunia, zich tot woudreuzen, ruisend in een hemelse, verkwikkende bries.
Er zit muziek in ons bewustzijn, de eeuwige adem van de griote Overwinnaar