Doorlichting fietspaden Waregem In 2012 heeft de Vlaamse overheid aan alle Vlaamse steden en gemeenten aangeboden om een doorlichting van de fietspaden op hun grondgebied uit te voeren. 25 van de 308 gemeenten, waaronder Waregem gingen hier op in. In Waregem werd in totaal 101 kilometer fietsinfrastructuur doorgelicht. De resultaten van deze audit worden al onmiddellijk gebruikt om de fietsinfrastructuur aan te pakken.
Methode doorlichting De doorlichting werd uitgevoerd door de Fietsersbond. De kostprijs hiervoor was 50 euro per kilometer fietspad. Over alle deelnemende steden en gemeenten is er 2130 kilometer fietsinfrastructuur geaudit.
Voor Waregem kwam dit neer op 46 kilometer gemeentelijke fietsinfrastructuur, 46 kilometer gewestelijke fietsinfrastructuur en 9 kilometer fietswegen van Waterwegen en Zeekanaal (langs de Leie).
Elk fietstracé werd met de meetfiets doorgelicht op basis van duidelijke richtlijnen en meetprocedures. Deze parameters werden allemaal op de volgende criteria: trillingscomfort, breedte en tussenbreedte.
Resultaten Waregem Volgende fietstracés behalen de beste scores: jaagpad langs de Leie, Verbindingsweg, Zuiderlaan, fietsweg op de oude spoorwegbedding, Expresweg (gedeeltelijk), Oosterlaan, Roterijstraat en Gentseweg gedeeltelijk). Volgende fietstracés behalen de slechtste scores: Flanders-Fieldweg, Westerlaan, Kruishoutemseweg, Gentseweg (gedeeltelijk), Kortrijkseweg (gedeeltelijk), Remi Vanmeerhaeghestraat, Platanendreef, Sprietestraat, Spijkerlaan en gedeelte Vichtseweg.
Positionering t.o.v. andere gemeenten Trillingscomfort: 6e op 25 gemeenten Breedtecomfort: 18e op 25 gemeenten Afscheiding rijweg: 19e op 25 gemeenten
De goede score voor trillingscomfort geeft aan dat al heel wat fietspaden vernieuwd zijn en comfortabel zijn voor de fietser. Op de criteria breedtecomfort en afscheiding van de rijweg scoort de Waregemse fietsinfrastructuur minder goed. De fietsinfrastructuur in onze stad ligt logischerwijze langs de wegen met het drukste verkeer. Langs deze wegen is er een historische bebouwing die het openbaar domein begrenst. Daarom is het er soms onmogelijk om bredere fietspaden aan te leggen.
Gerichte aanpak staat op planning Naar aanleiding van de doorlichting zijn volgende opdrachten opgestart: herstellen van verzakkingen, vernieuwen van voegvullingen tussen betonvakken, vernieuwen van wegmarkeringen, te nauwe doorgangen aanpakken en de evaluatie snelheid vs. afscheiding fietspad.
Het rapport van de doorlichting zal op korte termijn gebruikt worden om de zwakke schakels in de fietsinfrastructuur aan te pakken. Op lange termijn zal dit document als basis dienen om toekomstige fietsinfrastructuurprojecten te plannen.
De Fietsersbond heeft in de audit geen rekening gehouden met de hoeveelheid fietsers die elke dag op het traject passeren. Straten met veel fiets- en autoverkeer hebben nood aan bredere fietspaden. De Flanders-Fieldweg, Platanendreef en Remi Vanmeerhaeghestraat halen geen goede score in de audit, maar er passeren daar minder fietsers dan in sommige andere straten. Daarom wordt voorgesteld om eerst de fietsinfrastructuur in de Vichtseweg (gemeenteraad maart 2014), Kwadestraat, Westerlaan en Gentseweg-Kortrijkseweg te vernieuwen.
Het ontwerp voor de heraanleg van de Westerlaan wordt in de komende maanden afgewerkt. Er komt een nieuw wegdek met fietssuggestiestroken. In 2013 is er een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd met het Agentschap Wegen en Verkeer voor de heraanleg van de Kortrijkseweg en Gentseweg in Waregem. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal een studiebureau aanstellen om het ontwerp te maken.
21-02-2014, 12:13 geschreven door Beverse Weetjes
|