Beknopte omschrijving gemeenteraad dinsdag 4 juli 2017 Hierbij de punten die betrekking hebben op Beveren-Leie De gemeenteraad herbekijken klik hier.
19. onroerende goederen: goedkeuren kosteloze grondoverdracht ter hoogte van Sint-Jansstraat 85-91, 8791 Waregem Uit hoofde van de verkavelingsvergunning van 18 september 2013 met dossiernummer 2013/19, moet door de verkavelaar, zijnde bvba Pieter Breughel, bvba VV Project en de consoorten Ockier - Bauwens, Vereecke - Verbrugghe, nog een strookje grond kosteloos worden overgedragen aan de stad thv de Sint-Jansstraat 85 – 91, kadastraal gekend Waregem 4de afdeling, sectie A, deel van nrs 116X, 116G2 en 116H2, 1,88 m2 groot. Het betreft lot 7 zoals aangeduid op het metingsplan van 12 maart 2017, opgemaakt door landmeter Patrick Carpentier, Vinkestraat 135, 8560 Wevelgem. De kosteloze overdracht gebeurt om reden van openbaar nut, met name de opname in de openbare weg. In bijlage kunt u het ontwerp van akte terugvinden, opgemaakt door Notaris Jean-Charles De Witte, Doorniksesteenweg 59, 8500 Kortrijk.
21. goedkeuren brownfieldconvenant 138 Beveren-Leie - Grote Heerweg In functie van de goedkeuring van het brownfieldconvenant door de Vlaamse Regering voor de site Van Marcke in de Grote Heerweg te Beveren-Leie dient het convenant eerst door de stad worden ondertekend. Het convenant heeft betrekking op de herontwikkeling van de Brownfield, conform het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Oude Plaatse te Beveren-Leie voor de vroegere site Van Marcke. Op 24 april om 19u30 is een inspraakvergadering gehouden in OC ’t Klokhuis, Kerkdreef 23 in Beveren-Leie.
23. dorpskernvernieuwing Beveren-Leie, zaak Devagro/stad: goedkeuren dading De stad is bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Kortrijk in een gerechtelijke procedure verwikkeld met Devagro NV sedert 2008 met betrekking tot de werken in het project Dorpskernvernieuwing Beveren-Leie. De aard van de betwisting betreft de niet besteksconforme uitvoering door Devagro NV van de haar gegunde opdracht, waarbij de stad Waregem vordert dat Devgro Nv alsnog, op haar kosten, overgaat tot het uitbreken van de door haar geplaatste niet-conforme straatstenen en deze te vervangen door besteksconforme straatstenen. Tevens vordert de stad Waregem dat Devagro NV zou worden veroordeeld tot de kosten van het geding hierin begrepen de rechtsplegingsvergoeding, vastgelegd op 11.000 euro. In de loop van het dossier werden volgende ambtshalve maatregelen getroffen: - Inhouding op de vorderingsstaten van 54.815,00 euro (Herstelmaatregelen 42.435,00 euro en 12.380,00 euro waardevermindering op de klinkers) - De boete voor de termijnoverschrijding: 25.111,28 euro die wettelijk werd vastgesteld en ingehouden - Inhouding van de waarborg van 30.760,00 euro De vraag naar de al dan niet correcte uitvoering van de opdracht maakte, binnen de voormelde gerechtelijke procedure, het voorwerp van een deskundigen onderzoek. De zaak werd uitgesproken in het vonnis dd. 24 maart 2017 als volgt: - De rechtbank wijst de vordering van nv Devagro ten aanzien van de stad tot betaling van de schadevergoeding tbv 699.876,94 euro, af als ongegrond. - Nv Devagro dient op haar kosten over te gaan tot uitbreken van de door haar geplaatste straatstenen Multi blue en deze te vervangen door bestekconforme straatstenen. - Veroordeelt de stad Waregem tot de kosten aan de zijde van de nv Snoeck en Partners begroot op 11.000 euro rechtplegingsvergoeding. - De vordering van nv Devagro tot veroordeling van de stad tot het betalen van het saldo van VS 8 ten bedrage van 92.390,77 euro en tot opheffing van de borgstellingen wordt verwezen voor verdere instaatstelling naar de bijzondere rol. Gelet op de huidige uitspraak die de stad vrijwaart en de beroepsmogelijkheden die Devagro NV kan instellen. Alsook het feit dat de procedure ondertussen 10-jaar loopt, dit met de bijhorende rechtsplegingsvergoedingen, en een herneming in beroep niet wenselijk is. Overwegende dat onze raadsman in het dossier dorpskernvernieuwing rechtszaak Devagro/Stad Waregem een voorstel tot minnelijke schikking bedong tot slot van alle rekeningen als volgt: - Van het totaal aan openstaande vorderingen van 54.815,00 euro excl. btw wordt nog 13.888,72 euro betaald. - De boete voor de termijnoverschrijding: 25.111,28 euro die wettelijk werd vastgesteld en ingehouden, wordt teruggeschroefd tot 10.000 euro - Devagro dient geen verdere werken, noch vervanging, noch herstel uit te voeren - De borg van 30.760,00 euro wordt vrijgegeven. In concreto wordt 29.000 euro van de ingehouden 79.926,28 euro excl. btw. alsnog betaald, de resterende 50.000 euro wordt blijvend ingehouden en verworven voor het uitvoeren van mogelijks vroegtijdig onderhoud. De minnelijke schikking tot slot van alle rekeningen dient via een dadingsovereenkomst aan de gemeenteraad voorgelegd.
32. stedelijk basisonderwijs: vaststellen samenstelling schoolraad 2017-2021 De schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad. Dit schooljaar loopt de periode van 4 schooljaren af en moeten er voor een volgende periode van 4 jaar (2017-2021) nieuwe schoolraden samengesteld worden. Het huidige mandaat van de schoolraad van de scholengemeenschap “Stedelijk Basisonderwijs Waregem” loopt bijgevolg af op 31 maart 2017. De geleding van het personeel van de nieuwe schoolraad is als volgt samengesteld: - stedelijke basisschool Beveren-Leie: Brecht Velghe en Lieve Meyermans als opvolger/plaatsvervanger De geleding van de lokale gemeenschap van de nieuwe schoolraad (de gecoöpteerden) is als volgt samengesteld: - stedelijke basisschool Beveren-Leie: Valerie Maebe
33. stedelijk basisonderwijs: vaststellen lestijdenpakket schooljaar 2017-2018 Sinds het schooljaar 2012-2013 wordt er in het gewoon basisonderwijs gewerkt met een nieuw omkaderingssysteem dat twee grote doelstellingen wil realiseren: enerzijds de lat gelijk leggen in omkadering voor het kleuteronderwijs en het lager onderwijs en anderzijds een deel van de omkaderingsmiddelen toekennen op basis van leerlingenkenmerken. Om deze doelstellingen te realiseren werd het bestaande omkaderingsmechanisme hervormd, waarbij de omkaderingsparameters gewijzigd, afgeschaft of geobjectiveerd werden. Enkele wijzigingen zijn: - de voordeliger lestijdenschaal van het lager onderwijs wordt nu ook op het kleuteronderwijs toegepast waardoor het kleuteronderwijs beter omkaderd wordt - naast de gewone lestijden volgens de lestijdenschaal worden de 'SES-lestijden' en de 'lestijden sociale maatregel' ingevoerd. De SES-lestijden zijn lestijden die toegekend worden op basis van de socio-economische status (of kenmerken) van de leerlingen. Deze kenmerken zijn: het hoogst behaalde opleidingsniveau van de moeder, het al dan niet ontvangen van een schooltoelage en de thuistaal. De lestijden sociale maatregel zijn additionele lestijden die de school per niveau (lager en kleuter) ontvangt wanneer het gemiddelde aantal kleuters of het gemiddelde aantal leerlingen lager onderwijs per voltijdse (kleuter)onderwijzer boven de 18,5 uitkomt. Op basis van het aantal leerlingen en kleuters op 1 februari 2017 wordt het lestijdenpakket voor het komende schooljaar voor de vijf stedelijke basisscholen als volgt vastgesteld: Stedelijke basisschool Beveren-Leie Lagere afdeling aantal leerlingen op 01/02/2017 162 + 1x1,5 = 163,5 wordt 207 lestijden aan te wenden 11 SES-lestijden 218 lestijden 204 lestijden nodig voor de vastbenoemden (waarvan 12 lt voor LO) 218 lt - 204 lt = 14 openstaande lestijden waarvan 2 overgezet worden naar de eigen kleuterafdeling wordt 12 openstaande lestijden Zorgcoördinatie: 10 lt 16 lestijden RKG (vast) Kleuterafdeling aantal kleuters op 01/02/2017 94 wordt 126 lestijden aan te wenden 6 SES-lestijden 2 lestijden overgezet uit de eigen lagere afdeling 134 lestijden 132 lestijden nodig voor de vastbenoemden 134 lt - 132 lt = 2 openstaande lt (uit de eigen lagere afdeling) Zorgcoördinatie: 5 lt Kinderverzorging: 9 uur (vast) 36. vragen Er werden 10 vragen ingediend op het secretariaat waarvan we vraag 8 hier meegeven Vraag 8. vraag raadslid Inge Vandevelde: subsidiebeleid 'verenigingen' in Waregem onder de loupe In Waregem zijn tal van verenigingen actief onder de noemer sport, kunst en cultuur, feest , toerisme, natuur & milieu, wijkcomité’s, ontmoetingscentra, noem maar op . Het gros van die verenigingen draait volledig op vrijwillige inzet. Van onderuit organiseren de mensen iets waar ze zich goed bij voelen, iets wat ze graag doen voor, door en met anderen. Hun enthousiasme is heel groot, en bij een geslaagde activiteit wordt men er echt gelukkig van. Het komt alle leeftijden ten goede, jong en oud. Het versterkt in elk geval de samenhorigheid in onze stad en dat is heel positief. De stad Waregem (de stedelijke overheid dus) ondersteunt dit waardevol engagement dan ook graag met een subsidie, meestal in de vorm van een geldelijke toelage, maar het kan ook d.m.v. (gratis te gebruiken) materiaal, logistiek, gebouwen, openbaar domein etc... Bij het nalezen van de jaarrekening 2016 en een aantal reeds gekende toelages uit 2017, hebben wij merkwaardige vaststellingen gedaan: Bij deze enkele getallen op een rij: We lezen dat er in 2016 een pot van € 21.500,00 verdeeld is onder de vele aangesloten verenigingen van de cultuurraad, € 4.750,00 voor die van de sportraad, € 4.750,00 ging naar de wereldraad, de minaraad ontving € 4750,00 en de seniorenadviesraad € 2000,00. Al deze adviesraden zijn democratisch verkozen. Daarnaast zijn er uitzonderlijke toelagen, vb. voor de 3 culturele ambassadeurs of voor speciale projecten. Hier is niks mis mee. Echter: In 2016 heeft vzw Felix De Ruyck € 15.000,00 ontvangen, Military € 13.500,00, Jumping Waregem € 9000,00 en L’Equino € 5000,00. In 2017 ontvangt de pas opgerichte vzw Waregem Draaft zelfs € 150.000,00. Dit is evenveel als de uitgave voor de opening van de Zuidboulevard. Er gaan ook telkens grote bedragen naar Wielerkoersen die enkel het centrum van Waregem aandoen, zoals € 60000,00 aan KSV Waregem Vooruit (Dwars door Vlaanderen), € 10000,00 aan vzw Fietspromo (Cyclocross Masters) , € 10000,00 aan Mountainbikeclub Zewieties. Een ander voorbeeld: Hype-O-Dream kreeg in 2016 nog € 5000,00, maar in 2017 wordt dat bedrag ineens verdrievoudigd naar € 15000,00. Bij ons weten is HOD een organisatie volledig in privéhanden. Deze bedragen staan in schril contrast met de (niet geindexeerde) € 1000,00 waarmee Dwars door Desselgem ‘wegkomt’, idem dito voor de Waregemse Gordel, ook € 1000,00. Laatst genoemden bereiken met hun evenement best veel mensen en bij de WG gaat de opbrengst dan nog naar een goed doel. We lazen ook dat ‘Vive Vijve’ in 2017 een sabatjaar inlast. Geen idee of het met centen te maken heeft, maar een te sobere toelage kan een vrijwilligersinitiatief wel eens stokken in de wielen steken. Hetzelfde geld(t) ook voor de talrijke kleine en minder kleine verenigingen die wel eens iets ‘groots’ willen organiseren maar dit niet aandurven, niet kunnen? Daarom stelt Groen Waregem volgende vragen: 1. Waarom worden vaak zeer hoge bedragen buiten de adviesraden toegekend (enkel beslist door het schepencollege?) aan vzw’s (bedrijven) die niet zelden volledig in privéhanden zijn? vb. aan vzw Waregem Draaft, vzw Fietspromo (Cyclocross Masters), HOD, en er zijn er nog... 2. Wil het stadsbestuur een groter aandeel van te verdelen subsidies naar de deelgemeenten laten terugvloeien, vb. voor Dwars door Desselgem , voor wielerkoersen in Desselgem en in Beveren-Leie, voor het evenement ‘Vive Vijve’, maar ook initiatieven vb. in Nieuwenhove en in de wijken/straten/pleinen overal in Waregem? 3. Kunnen de te verdelen ‘subsidiepotjes’ voor de aangesloten verenigingen van stedelijke adviesraden naar omhoog (en waarbij diegene zoals onder punt 1 dan wat minder krijgen), zodat de talrijke ‘kleinere’ initiatieven in Groot-Waregem ook een boost mogen krijgen en nemen?
04-07-2017, 00:00 geschreven door Beverse Weetjes
|