Beknopte omschrijving gemeenteraad 5 april Hierbij de punten die betrekking hebben op Beveren-Leie en alle ingediende vragen Live vanuit de gemeenteraad klik hier.
13. garageweg Pontstraat Beveren-Leie: verlenen recht van doorgang Het stadsbestuur heeft een garageweg aangelegd ten behoeve van de bewoners van de Pontstraat-Kleine Heerweg te Beveren-Leie, en aldaar kadastraal gekend 4de afdeling, sectie A nr 43x 3. In de zitting van de gemeenteraad van 9 september 2003 werd een recht van doorgang verleend aan de toenmalige aanpalende eigenaars, de heer en mevrouw Marnix Domecyn – Verougstraete Cindy. Er werd voorgesteld om een éénmalig recht van 1 500 euro te betalen en onder de voorwaarden zoals vermeld in de akte. Om persoonlijke redenen werd de volledige betaling van het toegangsrecht pas recent uitgevoerd. Ondertussen heeft de woning Kleine Heerweg 137 te Beveren-Leie een nieuwe eigenaar (Gunther Thytgat).De authentieke akte kon pas verleden worden na volledige betaling. In bijlage het aangepaste ontwerp van akte.
16. aanbrengen van duurzame markeringen 2016: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen Het stadsbestuur wenst een deel van de bestaande voetgangersoversteken te hermarkeren met thermoplastische markeringen, alsook het traceren en markeren nieuwe voetgangersoversteken. Hermarkeren busstrook, symbolen en parkeerstroken in thermoplastische markeringen. Traceren en markeren nieuwe parkeerstroken, voorsorteerstroken en pijlen in thermoplastische markeringen. Aanbrengen fietssuggestiestroken in okergele kleur. Locaties in Beveren-Leie voor het aanbrengen van de markeringen Hermarkeren bestaande voetgangersoversteken Tomberg aan de Klaverstraat Koning Albertstraat aan de Schoolstraat
Vraag 1. vraag raadslid I. Vandevelde: overlast firma Bobcat Vangaever Firma Bobcat Vangaever, gevestigd Kabeljauwstraat 20, bezorgt bewoners Zavelberg zware overlast. Bewoners vragen dringende maatregelen tegen onvergunde activiteiten op deze site. De firma Bobcat Vangaever, leverancier van bouwmachines, is sinds 2 jaar actief op een terrein gelegen Kabeljauwstraat 20, dat ten oosten paalt aan woonpercelen van de wijk Zavelberg en ten westen zicht heeft op de Expresweg. Begin jaren ’90 zou op dit terrein, van oorsprong woongebied volgens het gewestplan, een verkaveling komen aansluitend op die van de Zavelberg. Niet dus, de eigenaar NV Dedeyne Construct ontving op 28/10/1993 een stedebouwkundig attest voor een ambachtelijke inrichting van de site, tja de verleiding van de Expressweg was te groot. Een jaar later, op 19/9/1994, werd een bouwvergunning toegekend aan Olympia Motors (een Opel garage).
Ik citeer uit deze bouwvergunning: “De aanvraag beoogt de oprichting van een toonzaal, burelen, appartement en een werkplaats voor verkoop en onderhoud van personenwagens. Het gebouw is niet dienstig voor productieactiviteiten. De bouwplaats is gelegen in het woongebied van het gewestplan. Ambachtelijke bedrijven zijn hierin voor zoverre toegelaten dat ze om reden van een goede ruimtelijke ordening niet moeten worden afgezonderd in daartoe aangewezen gebieden.” Tot zover citaat.
Olympia Motors was dus een bedrijf van handel en ambacht, ook het ontwerp van het gebouw werd vanwege een toonzaalarchitectuur aanvaard. Na het vertrek van Olympia Motors vestigen zich achtereenvolgens bedrijven die het niet zo nauw nemen met de milieuvergunning klasse 3 (o.a. Vanbomat). Aanpalende bewoners moeten vaststellen dat er zich op de site, en dan vnl op het buitenterrein, jaar na jaar tal van onvergunde activiteiten beginnen te ontplooien. De bewoners uiten hun klachten bij de bevoegde diensten Stedenbouw en Milieu en ze laten PV’s opstellen. Echter vinden zij onvoldoende gehoor want er verandert niets.
Ik citeer verder uit de bouwvergunning van 1994: “…dat het woonklimaat van de aanpalende verkaveling moet worden afgeschermd. Dit door het aanleggen van een groene buffer op het bouwterrein zelf over een breedte van 10m.” Wel, de op het plan ingetekende groenstrook langs de woonpercelen is er nooit gekomen. In 2008 wordt het buitenterrein opgehoogd en volstort met beton en dit zo goed als tot tegen de grens met de woonpercelen. Op deze strook staan nu (te) hoge stapelrekken en bouwmachines opgesteld en dient verderop als doorgangsweg naar achter. De opstapeling van onregelmatigheden door de jaren heen zorgt voor hevige ergernis bij de bewoners.
Volgende punten wordt de huidige firma Vangaever ( èn de eigenaar die laat begaan) ten laste gelegd. 1. Geluids-, geur- en trilhinder door af- en aanrijdende zware vrachtwagens. Laden en lossen van bouwmachines achteraan op de betonplaat dit tot op 3 m van de woongrens, dus op de plek waar eigenlijk een 10 m groenbuffer zou moeten zijn. 2. Overmatig testen van draaiende machines op een stuk aardeterrein, net naast een woonhuis met kindercrèche. Bewust aardeterrein ligt ook te hoog. 3. Onvoldoende waterbeheersing op het terrein zelf. De betonplaat werd destijds 38 cm hoger aangebracht tav het oorspronkelijk terreinsniveau in grint en aarde. Door de verhoogde betonverharding ontstaat bij hevige regenval zware wateroverlast op de eigendommen van de omwonenden. De bestaande greppels zijn ook onvoldoende diep, en omdat materialen en voertuigen tot in de greppels zijn gestald, zoekt water en modder zijn weg naast de greppels tot in de omliggende tuinen. 4. De groenbuffer is 100% afwezig. Omwonenden eisen de aanleg van een 10m groene buffer zoals in oorsprong was voorzien in het vergunde plan uit 1994. Dwz dat de betonplaat tot 10m vanaf de perceelsgrens van de woningen moet worden opgebroken. 5. Er staan meer bouwmachines opgesteld dan vergund, soms tot 100 stuks ipv vergunde 25 eenheden. 6. Enkele stapelrekken staan opgesteld tot ruim 4 m hoog tot tegen de perceelsgrens, met erachter een veel te hoge haag. Is dit opdat de buren zogezegd geen visuele belemmering zouden ondervinden? Er kan onmogelijk worden toegelaten dat de firma Bobcat Vangaever op deze site een milieuvergunning klasse 2 bekomt (wat ze misschien beoogt ). Het zal al veel inzet en wil vragen om in orde te komen met de huidige vergunning klasse 3 en het terrein op een correcte manier in te richten. Groen Waregem vraagt: 1. of het stadsbestuur akte zal nemen van opgesomde klachten en firma Vangaever èn de eigenaar van de site zal aanmanen om zich in regel te stellen volgens een vergunning klasse 3. 2. of het stadsbestuur akkoord gaat dat de bouwvergunning uit 1994 nog steeds rechtsgeldig is en als basis dient voor alle bedrijvigheid die erna komt. Dit betekent dat hier enkel kleinhandelsactiviteit kan gedoogd worden. 3. Welke acties de stad Waregem zal ondernemen indien uitbater èn eigenaar zich niet houden aan de nieuwe afspraken. Groen Waregem sluit zich aan bij de bewoners en zal hen steunen in hun verdere actie tot gerechtigheid is geschied.
Vraag 2. vraag raadslid I. Vandevelde: petitie tot juridische bijstand voor iedereen Een aantal maatregelen die minister van justitie Koen Geens voorstelt, dreigen de toegang tot justitie voor mensen in armoede te bemoeilijken. Het Netwerk tegen armoede organiseert een petitie (http://www.netwerktegenarmoede.be/petitie) tegen deze maatregelen. VVSG roept alle gemeenten op om te tekenen, een oproep die wij met Groen volop steunen. (Uit de VVSG-mailing) Juridische bijstand is een grondrecht. Een rechtstaat werkt maar goed als ook de minst vermogende burgers toegang tot het systeem hebben. Nu stelt minister van justitie Koen Geens vier maatregelen voor om het aantal procedures te verminderen en te besparen op juridische bijstand, te weten: het invoeren van een remgeld bij juridisch advies en bij het starten van een procedure, toegang tot een pro-Deoadvocaat beperken door het bewijs van onvermogen moeilijker te maken, strengere controles voor advocaten en gebruikers gericht op het terugvorderen van onterecht gekregen juridische bijstand en ten slotte, een hervorming van het puntensysteem van de pro-Deoadvocaten.
Vooral de eerste twee maatregelen zullen ertoe leiden dat mensen in armoede nog minder vaak juridisch advies zullen vragen of een juridische procedure zullen opstarten. Dat is een probleem, want uit onderzoek blijkt dat mensen in armoede die stap veel te weinig zetten. Voor hen is er sprake van onderconsumptie in justitie. Concreet betekent dit dat mensen hun rechten niet kunnen realiseren en dus minder kansen hebben om uit de armoede te geraken. De VVSG heeft de petitie die het netwerk tegen armoede gelanceerd heeft, ondertekend. Groen Waregem vraagt zich af of het stadsbestuur de petitie al heeft ondertekend. Wij mogen hopen van wel. Indien dit nog niet is gebeurd, vragen wij of het bestuur de intentie heeft om dit te doen (als organisatie). Daarnaast doen wij ook een oproep aan alle collega’s van de raad om de petitie te tekenen (als persoon).
Vraag 3. vraag raadslid I. Vandevelde: Earth hour - in 2017 ook in Waregem Op zaterdag 19 maart jongstleden organiseerde het Wereld Natuur Fonds (WWF) voor de negende keer Earth Hour. Dit is een actie waarbij één miljard mensen wereldwijd gedurende één uur de lichten doven. Ook steden en gemeenten kunnen zich registreren om de lichten (zoals gemeentelijke wegenverlichting of accentverlichting op gebouwen e.a.) één uur te doven. Meestal is dat tussen 20u30 en 21u30. Sommige steden koppelen aan deze actie een leuke buitenactiviteit waarbij inwoners gesensibiliseerd worden om zuinig om te gaan met het gebruik van verlichting in het algemeen. Steeds meer gemeenten gaan zelfs verder en doven de straatverlichting elke nacht tussen zowat 23u en 5u, wat kadert in het burgemeestersconvenant om de CO2-uitstoot tegen 2020 drastisch te verlagen. Reeds één derde van de bij Eandis aangesloten Vlaamse gemeenten doet dit (72 op 234 gemeenten in 2014). Groen Waregem vraagt: 1. of het stadsbestuur al overwogen heeft om deel te nemen aan de actie Earth Hour? Zo ja, dan zouden wij graag weten wie dit verder opvolgt zodat we daadwerkelijk geregistreerd raken hiervoor. Zo nee, dan vraagt Groen aan het stadsbestuur dat Waregem deelneemt aan de 10de editie van Earth Hour en dat de stad deze actie nu al op de agenda van 2017 zet. Wij stellen voor om de lichten (minstens) één uur te doven. We durven zelfs vragen om altijd minder lichten aan te leggen ’s nachts. 2. of de stad al geïnvesteerd heeft in intelligent straatlicht (dimbaar met detectie) en meer energiezuinige alternatieven (LED-lampen)? Indien nee, dan vragen wij of het college bereid is dit op te nemen in toekomstige investeringen (en dus ook in de begroting). 3. welke acties de stad Waregem (en dus niet de intercommunale Leidedal) intussen al heeft genomen om in het kader van het burgemeestersconvenant haar ecologische voetafdruk te verminderen? We zijn o.a. benieuwd naar de resultaten van de CO2-barometer en de analyses die de stad hiervan maakt.
Vraag 4. vraag raadslid J. Balduck: bevolkingscijfers Tijdens de gemeenteraad van 1 maart werd ons het document met de bevolkingscijfers op1/1/2016 overgemaakt. Daaruit blijkt dat de natuurlijke aangroei in 2015 slechts 6 personen bedraagt terwijl de totale aangroei 278 personen betreft. Vraag : Graag vernam ik van waar al deze mensen afkomstig zijn ( naburige gemeenten, west en oost-vlaanderen, de rest van Vlaanderen, Belgie, voornaamste andere landen) alsook wat de leeftijd is van de inwijkelingen.
Vraag 5. vraag raadslid H. Vandenbroeke: speelpleinwerking In het kader van openbaarheid van bestuur en het degelijk informeren van de Waregemnaar stellen we vast dat het geen evidentie is om geactualiseerde informatie te vinden aangaande de speelpleinwerking in onze stad. De website werd niet aangepast en data refereren naar vorig jaar. Graag hadden we geweten wat hiervan de oorzaak is en of dit in de toekomst kan en zal worden voorkomen?
Vraag 6. vraag raadslid B. Loosveldt: bedrag dat moet worden betaald door niet-leden van de atletiekclub voor gebruik van nieuwe piste Onlangs verscheen in de krant een artikel van een recreatieve sporter die zijn ongenoegen uitte over het hoge bedrag (15 €/uur) dat hij diende te betalen om als niet-lid van de plaatselijke atletiekclub op de nieuwe piste te mogen trainen. Een rondvraag bij verschillende andere sportievelingen leerde ons dat ook zij wel graag van de nieuwe piste zouden willen gebruik maken, maar dat ook voor hen dit bedrag een belemmering is. 15€ voor een uurtje lopen is inderdaad veel als je dat gaat vergelijken met andere sporten. Wie in de Gaver Tennisclub als niet-lid een uur wil tennissen betaalt ook 15€ voor een terrein. Gedeeld door 2 of door 4 is dit al merkelijk goedkoper, komt daar nog bij dat een tennisterrein in gravel meer onderhoud vraagt dan een tartan ateltiekpiste. Wij vragen aan het college dan ook om de mogelijkheid te bekijken om het bedrag voor recreatieve sporters die geen lid zijn van de atletiekclub en die van de nieuwe piste gebruik willen maken drastisch te verlagen en zien daarin volgende voordelen : - Er zal een grotere sociale controle zijn vermits de piste meer wordt bemand. - Het kan een opportuniteit zijn voor de lokale atletiekclub om nieuwe leden te werven. - Het is sowieso een meerwaarde voor de uitbreiding die naast de oefenvelden, het nieuwe oefen- complex, de drukbezochte Finse piste nu ook nog eens een nieuwe atletiekpiste ter beschikking kan stellen. Concreet zijn onze vragen : - Is het college bereid om individuele recreatieve sporters toe te laten op de atletiekpiste, wanneer deze uiteraard niet is gereserveerd door andere plaatstelijke sportverenigingen. - Is het college bereid hiervoor het retributie reglement aan te passen en op basis hiervan de vergoeding te bepalen voor het betreden van de piste alsook de nodige installaties te plaatsen om dit alles in goede banen te leiden. Wij halen hierbij concreet het voorbeeld aan van de stad Ieper, waar er met een automatisch draaikruis en pasje wordt gewerkt (kostprijs ca. 5.000 €) en waarbij zowel een atletiek dagkaart (5€/jaar zonder verlichting) of atletiek jaarkaart (20€/jaar met verlichting), zoals zij het daar noemen, kan worden aangekocht. Daarnaast werken zij eveneens met individuele tickets die zij aanbieden aan de balie van hun sportdienst (0.5 €/beurt overdag zonder verlichting) en 1.00 €/beurt (’s avonds met verlichting). Deze tickets bestaan uit een kaart (5 € waarborg) waarop de sporter zelf een bedrag kan plaatsen dat door de lezer op het draaikruis wordt afgetrokken. Eens het saldo ontoereikend zal er dan geen toegang meer worden verleend. Deze kaart kan worden opgewaardeerd aan de balie van opnieuw hun sportdienst. Iets wat volgens ons ook in Waregem perfect moet kunnen worden geregeld via eveneens sportdienst en/of stadswinkel.
04-04-2016, 00:00 geschreven door Beverse Weetjes
|