Droom werkelijkheid geworden in vrije basisschool Beveren-Leie Ook al zegt het spreekwoord ‘Dromen zijn bedrog’, op vrijdag 22 juni zagen we er één in vervulling gaan in de vrije basisschool te Beveren-Leie. Omstreeks 09.00 uur kwam een camionette de oprit opgereden. Een delegatie van het PTI Campus Techniek en Design loste er een groot pakket dat omwikkeld was met een doek. Het pakket werd naar de speelplaats gebracht door Bjorn Vandeputte, Stéphane Dejaeghere, Yoeri Adams en Bevernaar Nico Sabbe die tevens leraar is aan het PTI. De peuters, kleuters en leerlingen werden naar de speelplaats geroepen om de onthulling van deze droom mee te maken.
Hoe deze droom tot stand kwam “In september vorig jaar had directeur Cathérine Himpe mij eens verteld dat ze al jaren droomde van een grote poppenkast. Ik had op dat moment nog geen echt project voor mijn 5e jaars Ontwerp en Prototyping voor ogen en zag daarin een leuke opdracht voor hen. Ik gaf mijn leerlingen een aantal criteria zoals veilig voor de kinderen, bruikbaar voor àlle leeftijden, solide maar toch verplaatsbaar. De materialen zouden door de vrije basisschool vergoed worden en verder hadden we carte blanche!”, begint Nico zijn verhaal.
“Onder begeleiding van Mevr. Ann Vandersarren, leerkracht Vorm & Kleur en Prototyping werden een aantal prototypes gemaakt. Met de beste eigenschappen van alle ontwerpen werd dan een definitief ontwerp opgesteld. De realisatie van de poppenkast werd met de leerlingen 5OP uitgewerkt, samen met de leerkrachten Ann Vandersarren, Jan Nuyttens en ikzelf. Dit met de hulp van Bjorn Vandeputte, Stéphane Dejaeghere en Pascal Dejonghe, die als technici de leerlingen voor het technische aspect wat sturing gaven.
Het werd een klassieke, antiek-geïnspireerde poppenkast in Anton Pieck stijl, met leuke rode gordijntjes en een frontdecor met een sprookjesbeeld. Er werden ook een aantal decors gerealiseerd waaronder een boszicht, een kasteelinterieur, een sterrenhemel en een gewoon modern straatbeeld. De kroon bevat een gekleurde verlichting en er werd ook opbergruimte voor de poppen en decors voorzien. Na gebruik kan ze veilig afgesloten worden en het geheel is verplaatsbaar op wielen.”
Nico Sabbe gaf echter nog een bijkomende opdracht in de lessen Materialen & Technieken. “Wie weet”, zegt hij “zitten bij de leerlingen Ontwerp & Prototyping misschien ook de toekomstige makers en ontwerpers voor attractieparken, speelgoed,… Zo rees het idee om eens de inspiratie voor de lessen over modelleren in de kinderwereld te gaan halen. De leerlingen kregen dus de opdracht een poppenkastpop te maken. Wel geen klassieke prinsessen, ridders of roodkapjes, maar een herkenbare figuur die in de leefwereld van een kind een rol kan spelen. Ontwerpen voor kinderen is ook helemaal anders dan voor volwassenen en de leerlingen wisten ook dat hun werk zou beoordeeld én gequoteerd worden door hun doelpubliek. Zo werden een brandweerman, een kok, een poes, een oma en opa, een ‘vriendelijke’ heks, een goudvis, een paardje, een aardmannetje, een schaap, een agent, een viking, een tovenaar en een heertje gemaakt, die samen met de poppenkast werden afgeleverd”, legde Nico uit. En de droom van directeur Cathérine Himpe,… die werd door de ganse school heel enthousiast onthaald.
22-06-2018, 00:00 geschreven door Beverse Weetjes
|