Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
Schoolfeest in de Vrije Basisschool Beveren-Leie
Op 5 mei is er schoolfeest in de Vrije Basisschool Beveren-Leie. Daar weet Saske echter meer over en dat vertelde ze aan haar vriendje Siske. Benieuwd wat Saske te vertellen had over het schoolfeest?
Bekijk dan onderstaande videobeelden!!!
Chiro Leieland wist heel wat volk te lokken naar hun 3-daagse Heemfeesten op 12, 13 en 14 april. De feesttent die opgesteld stond aan het heem liep bij alle activiteiten aardig vol. De ouders konden als eerste genieten van de openingsavond die onder het thema Leieland got talent voor plezier en humor zorgde op vrijdagavond.
Nieuw dit jaar was de kinderfuif waarmee er op zaterdagnamiddag van start werd gegaan. Van 16.00 tot 18.00 uur leefden tal van jongeren tot 14 jaar zich uit op hun favoriete muziek. De volgende activiteit die op het programma stond was de familiequiz. Niet minden dan 22 groepen van 5 personen tekenden daarvoor present.
De Heemfeesten werden op zondag culinair afgesloten. Hiervoor waren ruim 130 personen ingeschreven en daarmee was de feesttent ook volledig uitverkocht. Na het middagmaal was er gelegenheid om nog even na te praten met één of ander toetje terwijl de Amstel Gold Race op groot scherm kon gevolgd worden.
Kamperen op het plein in Beveren-Leie met Pasar Waregem Leiekant Pasar Waregem Leiekant organiseerde voor de tweede maal Kamperen op het plein" in Beveren-Leie.
Op zaterdag 13 april installeerden zich 17 installaties op het terrein aan OC De
Kernelle. De tent, de 3 mobilhomes en 13 caravans werden bewoond door 36 personen. Na even kennis te hebben gemaakt met elkaar, verwelkomde voorzitter Koen Deruddere de kampeerders. Na eerst nog te hebben geklonken met een glaasje Cava kon er van start gegaan worden met de activiteiten. Zo was er keuze tussen een partijtje petanque of Vikingkubb. De spelen werden begeleid door
Carlos van petanqueclub Okra PC De Kernelle en Matthias, Simen, Sander en Laura van speelpleinwerking De Speelberg. De winnaars van beide spelen werden getrakteerd op een drankkaart.
Daarna verlieten we de kampeerders, maar er stond nog heel wat meer op het programma. Als avondmaal stond er een gezamenlijke barbecue op het programma. Daar konden ook niet-kampeerders aan deelnemen en 12 sympathisanten tekenden daarvoor in. Als slotactiviteit was er nog een gezellig samenzijn met volksdansinitiatie.
Op zondagmorgen konden de kampeerders zich tegoed doen aan een uitgebreid ontbijtbuffet in OC De Kernelle en dat deden er 37. Nadat de nodige calorieën opgeslagen waren kon er deelgenomen worden aan een uitgestippelde wandeling.
Naar aanleiding van het 75-jarig bestaan van Pasar hebben we een 75 pijlenwandeling uitgewerkt, weet voorzitter Koen Deruddere te vertellen. Ook die activiteit staat open voor niet-kampeerders. De wandeling telt 10.000 stappen. Ze werd afgestapt door
Kathleen en Valerie
en is goed voor ongeveer 9 km. Aan de hand van een wandelfiche zullen de 43 deelnemers hun weg vinden via de 75 pijlen en aan tal van mooie plekjes in Beveren-Leie voorbij komen. Na de wandeling sluiten we dan Kamperen op het plein af met een glaasje Cava, net zoals we ook begonnen zijn, sluit een tevreden voorzitter.
Salons Gruuthuse in Beveren-Leie terug open Op vrijdagavond 12 april werd Salons Gruuthuse, Sint-Jansstraat 149, Beveren-Leie officieel heropend.
Vimeo +91
Op zaterdag en zondag 13 en 14 april was er het opendeurweekend. Alle geïnteresseerden waren er welkom om een kijkje te nemen naar de verfraaide feestzaal en kennis te maken met de nieuwe eigenaars. Op zaterdagnamiddag was Beverse Weetjes er ook te gast om enkele sfeerbeelden te maken. We begonnen met een gesprekje met de nieuwe uitbaters Pascal en Katty. Zij waren uiterst tevreden over de belangstelling en reacties. Ze wisten ook te vertellen dat er naast de al geboekte feesten er tijdens het opendeurweekend ook nog enkele bijgekomen waren. Daarnaast mochten ze tevens enkele opties noteren, een goed begin dus!
Beverse Weetjes geeft u een kleine impressie van Salons Gruuthuse. We nemen u mee via de vers geverfde voorgevel naar de inkom, de eerste verdieping, het gelijkvloers - waar we heel wat bekenden tegenkwamen en tot slot gingen we nog een kijkje nemen in de tuin.
Opruimingswerken begraafplaats Beveren-Leie Op de begraafplaats in Beveren-Leie verdwijnen weldra 180 zerken
Door de slechte weersomstandigheden van de voorbije weken heeft de aannemer wat vertraging opgelopen bij de opruimingswerken op de Waregemse begraafplaatsen.
De start te Desselgem (215 zerken) is voorzien op maandag 8 april, de werken zullen ongeveer een week duren. De werken in Beveren-Leie starten op 13 april. Tijdens de opruimingwerken worden die begraafplaatsen ook gesloten.
Bezoekscijfers Waregems zwembad de Treffer 2012 In 2011 beleefden we als het ware een tsunami in zwembad de Treffer. Het 10 jarig bestaan van het vernieuwde zwembad de Treffer werd gevierd en dit zorgde voor een record aantal bezoekers van 354 377 (2011).
Niemand had eind 2011 gedacht dat we dit recordaantal zouden kunnen bevestigen in 2012.
Niets werd echter minder waar. Op 30 december 2012 (31 december is het zwembad dicht) konden we afkloppen op een recordaantal van 364 822 bezoekers. Opnieuw dus 10 455 bezoekers meer dan het jaar voordien. Dat men graag en veel in het Waregemse
zwemparadijs komt zwemmen, is bij deze ook zeer duidelijk. Weinig andere zwembaden kunnen dergelijke bezoekcijfers voorleggen.
Het succes van het Waregemse zwembad heeft zeker te maken met de attractieve inrichting en voorzien is van heel wat leuke recreatieve elementen. Hierdoor slagen we erin om zwemmers uit een zeer ruime regio te bereiken. Daarnaast liggen zowel de vele openingsuren (7 op 7) als de goede service van zowel redders als poetspersoneel en techniekers, en het ruime aanbod van de cafetaria voor het après-zwemmen mee aan de basis van het Waregemse succes.
Om deze positieve trend van bezoekers te behouden worden jaarlijks heel wat zaken ondernomen. De investeringen uit het verleden lonen maar een verder goed onderhoud en beheer moet deze trend ook toekomstgericht kunnen bestendigen.
Investeringen en realisaties in 2012
Investeren in nieuw spel- en educatief materieel voor het zwembad
In 2012 werd opnieuw goed geïnvesteerd in spel en pedagogisch materiaal voor het zwembad. Het ging vooral om kleiner materiaal voor het leszwemmen en de hydrofit (nieuwe CDs hydrofit, klein materiaal watergewenning, veiligheidsmateriaal zwemlessen , zwemvestjes, zwembandjes, educatief materiaal voor het zwemonderwijs zoals zwemplanken, zwemvliezen, duikringen, ). Eind 2012 werd een nieuwe aquascramble aangekocht die tijdens de vakantieperiodes in het 25m-bad kan gelegd worden.
Investeren in de klanten
Op geregelde momenten werd opnieuw uitgepakt met een ludieke actie om de klanten eens goed te verwennen. Zo was er de valentijnsactie, de paasactie, de zwembaddagen, de hydrofitspeeltuin, Zwemglinsters,
Investeren in zwemonderwijs en hydrofit
Ook de zwemlessen zitten in Waregem onwaarschijnlijk in de lift. Inschrijven voor deze lessen doe je best geruime tijd vooraf want het grote succes noopt de verantwoordelijke lesgevers steeds opnieuw een inschrijvingsstop in te gelasten. (inschrijven via www.waregem.be/zwembaddetreffer)
Investeren in het comfort
de investeringen in nieuwe led-onderwaterverlichting werd in 2012 verdergezet zodat tegen 2013 al onze baden zullen voorzien zijn van dergelijke verlichting. Er werd ook werk gemaakt van de vernieuwing van de filterinhoud van het recreatiebad om de waterkwaliteit van het zwembad nog beter (en waterzuiniger) onder controle te krijgen. Daarnaast waren er opnieuw heel wat gewone kleine onderhoudswerkzaamheden die voornamelijk tijdens de sluitingsperiode in juni uitgevoerd werden (hervoegen van muurtegels, grote schoonmaak van de bufferbakken, )
Het stadsbestuur investeerde in nieuwe depoloxen voor het zwembad. De depoloxen zijn noodzakelijk voor een goede sturing van de waterkwaliteit van het zwembadwater. Deze nieuwe toestellen werden tijdens de sluitingsperiode geplaatst. In overleg met het stadsbestuur werd daarnaast ook een opdracht uitgeschreven voor studie renovatie kleedruimte oud gedeelte zwembad de Treffer. Deze opdracht zal in 2013 voorbereid worden.
Openingsuren de Treffer tijdens de komende feestdagen Woensdag 1/05/2013: van 10.00u. tot 12.00u. en van 14.30u. tot 18.00u.
Donderdag 9/05/2013: van 10.00u. tot 12.00u. en van 14.30u. tot 18.00u.
Vrijdag 10/05/2013: van 14.30u. tot 21.00u.
Zondag 19/05/2013: is het zwembad gesloten Maandag 20/05/2013: van 10.00u. tot 12.00u. en van 14.30u. tot 18.00u. Zondag 9/06/2013: is het zwembad enkel open van 9.00u. tot 13.00u
KSK Beveren-Leie geeft clubblad uit Uit het eerste clubblad van KSK Beveren-Leie (laatste deel) Letterlijk overgenomen.
Op de volgende drie bladzijden, niet overgenomen, kwamen we enkele verslagen van wedstrijden en de vooruitzichten tegen. De laatste twee bladzijden waren, zoals hieronder te zien, gevuld met een kruiswoordraadsel en de voorwaarden om publiciteit te maken in het clubblad.
Kruiswoordraadsel (meestal) sportwoorden Horizontaal 1 Ambachtman, wordt soms vernoemd in het voetbalspel 2 Vurige supporter van S.K. Gullegem 3 Knul zonder Kn(op) bijwoord 4 Gekwetst (maar dan in t frans) 5 Hij zwom als een . 6 Gij niet - De Beverse spelers voetballen niet voor geld maar voor . - olie zonder staart 7 Eminentie (afkorting) Hollandse gemeenste waar de Bevernaars graag een borrel gaan drinken 8 soort training 9 Gazet muzieknoot 10 onze eminente juniorspeler Yvan Duquesnoy trekt op 1/10/1065 het soldatenplunje aan, op de eerste zaterdag wordt hij reeds inge . Vindt men op een voetbalveld en in een danszaal
Vertikaal 1 Oud-speler van Brugge, speelde later bij F.C Doomkerke 2 Muzieknoot schoonheidsmiddel muzieknoot 3 Uitroep eerstkomend turkse bevelhebber 4 Eerste voorzitter van K.S.K 5 Nieuwe tegenstreven van K.S.K Nederlandse Televisie 6 Televisie Stichting niet laatst 7 Boom muzieknoot 8 Muzieknoot vroeger bekend Luikse internationaal 9 Mol zonder kop - .ke plezierke 10 Langbenige speler van K.S.K
Publiciteit Vanaf het volgende nummer, krijgt ieder handelaar de gelegenheid publiciteit te voeren in ons blad. Prijzen: volledig blad 1.200F, 1/2 blad 650F, 1/4 350F, 1/5 300F, 1/8 200F, 1/10 180F Vergeet niet, dat dit blad in alle huizen van Beveren wordt verspreid en dit GRATIS. Vergeet niet, dat u dit slechts maandelijks komt op 120, 65, 30, 20 of 18 F Wanneer genoeg adverteerders gevonden worden, zal ons blad een nieuw kleedje krijgen, ten einde de handelswaarde van het blad te verhogen.
Speciale publiciteit Aankondigingen van feestelijkheden van plaatselijke verenigingen gebeuren GRATIS. Feestelijkheden in cafes (kaarting, bolling, pietje-bak) worden gepubliceerd aan 50F per editie.
Jeugdfonds Om de zware lasten enigszins te milderen die de jeugdploegen met zich brengen, zal iedere supporter in de gelegenheid gesteld worden loten te kopen, gedurende de eerste speelhelft van alle thuiswedstrijden. De prijzen, zullen aangekocht worden bij de plaatselijke firmas. Supporters, schaf U bij iedere wedstrijd een lot aan, zo steunt U onze jeugdploegen. Red.
Stad steunt nieuwbouwplannen KLJ Waregem
De gemeenteraad keurde op 2 april het principe goed om in het Margaretapark (Nieuwenhove) kosteloos grond ter beschikking te stellen aan KLJ Waregem en WIMBO,afdeling van KLJ, voor een periode van 25 jaar. Meteen werd ook een investeringstoelage van in totaal 150 000 euro voor de bouw van nieuwe jeugdlokalen en een bijhorende protocol goedgekeurd. Door de inplanting van de nieuwbouw in het Margaretapark kan de werking van KLJ verder doorlopen en blijven het speelplein en de groenzone er maximaal gevrijwaard.
Stad ondersteunt KLJ met kwaliteitsvolle jeugdlokalen
In het jeugdbeleidsplan 2011-2013 stelt de stad het doel dat het Waregemse jeugdwerk gebruik moet kunnen maken van kwaliteitsvolle en veilige jeugdlokalen. Hierbij komt dat de bouwplannen van KLJ niet nieuw zijn. De intentie om deze plannen te steunen staan ook letterlijk vermeld in het jeugdbeleidsplan.
De goedgekeurde investeringstoelage bestaat uit 75 000 euro voor KLJ Waregen en 75 000 euro voor WIMBO. Het is een flinke steun die KLJ in staat stelt om in het Margaretapark een nieuwbouw van 12 op 22 meter op te trekken, inclusief een polyvalente ruimte, bergruimte, sanitair, een keuken en een ontspanningsgedeelte.
De totale kostprijs van het project is geraamd op 322 740 euro:
§ Ruwbouw en poorten: 143 650 euro
§ Buitenschrijnwerk: 23 420 euro
§ Vloeren, verwarming, sanitair, elektriciteit: 96 900 euro
§ Diversen (berging, keuken, schilderwerken): 46 670 euro
§ Sloping en buitenaanleg: 12 100 euro
De werken worden begeleid door Building Concepts, met plaatselijke architect Geert Deviaene.
De uitbetaling van de investeringstoelage gebeurt in verschillende schijven: 60 % na de ruwbouw, 20 % na water- en winddicht, 10 % na binnenafwerking en 10 % na afwerking eerste inrichting.
Uit de beknopte omschrijving van de gemeenteraad op 2 april 2013
De vergadering gaat door in het gemeentehuis van Waregem en vangt aan om 19.00 uur
1. mededelingen
- Volgende commissie: dinsdag 30 april 2013 om 18.15 uur
- Volgende gemeenteraad: dinsdag 7 mei 2013 om 19.00 uur.
2. stedelijk brandweerpersoneel: kennis nemen en bekrachtigen processen-verbaal van het bevorderingsexamen voor de functie van sergeant bij het vrijwilligerskorps en vacant verklaren van 1 betrekking van sergeant
De gemeenteraad besliste in zitting van 8 mei 2012 om een bevorderingsexamen voor de functie van sergeant bij het vrijwilligerskorps te organiseren en een bevorderingsreserve aan te leggen voor deze functie.
De schriftelijke proef werd georganiseerd op 19 februari 2013. De mondelinge en praktische proef werd op 20 maart 2013 gehouden. De resultaten zijn opgenomen in de processen-verbaal in bijlage. De enige kandidaat slaagde in de opgelegde proeven. Aangezien er slechts 1 kandidaat was, moet er geen wervingsreserve vastgesteld worden.
Door de bevordering van 3 sergeanten in de functie van sergeant-majoor (1) en eerste sergeant (2) in de gemeenteraad van 5 maart laatsleden zijn er 3 betrekkingen van sergeant vacant.
3. kasteel Casier, restauratie buitenzijde: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen
Aan het Kasteel Casier werden in het verleden reeds een aantal werken uitgevoerd (dak + binneninrichting). Gezien de toekomstige werken in het park wordt er geopteerd om een dossier op te starten om de buitenzijde van het kasteel aan te pakken. Dit dossier zou hoofdzakelijk de gevelrenovatie en het buitenschrijnwerk omvatten. Best wordt een ontwerper aangesteld voor het overleg en opmaak van een dossier met Onroerend Erfgoed.
Raming aanstellen ontwerper: 45 000,00 euro incl. BTW
Voorstel wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking vooraf
Beschikbare kredieten: er worden hiervoor kredieten voorzien in de eerstvolgende budgetwijziging Budget
Artikel
Individueel nr.
Aanwending
Bedrag
2013
766/724-60
0,00
Bij te voorzien in BW1
45 000,00
4. onroerende goederen: goedkeuren kosteloze grondafstand nabij Jozef Duthoystraat 126 - Keerstraat, 8790 Waregem
De eigenaar van het onroerend goed, gelegen aan de Jozef Duthoystraat 126 te 8790 Waregem vraagt om de kosteloze grondoverdracht te regelen naar aanleiding van de goedgekeurde verkavelingsvergunning van 26 april 2012 (dossier nr. V/2012/13).
Kadastrale gegevens:
Deel van het perceel gelegen nabij de Keerstraat, Waregem 1
ste afdeling, sectie C, nr. C591P2, aangeduid als lot 2 op het metingsplan van 25 juli 2012, opgemaakt door landmeter Ghislain De Smet.
Oppervlakte: 34 m
2
Eigenaar: de heer Danny Gabriëls, Jozef Duthoystraat 126, 8790 Waregem
De grondoverdracht gebeurt conform de voorwaarden zoals omschreven in de ontwerpovereenkomst.
De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor de heraanleg van de Keerstraat.
5. onroerende goederen: goedkeuren vestigen erfpacht voor de aanleg van een parking en voetbalveld aan De Jager op eigendom van de KF Sint-Amandus & Blasius
Voor de aanleg van een parking aan De Jager op de eigendom van de kerkfabriek (KF) Sint-Amandus en Blasius, nabij de Kruishoutemseweg, is het vestigen van een erfpacht noodzakelijk.
In deze erfpacht worden de terreinen voor de aanleg van de parking en het aangrenzende voetbalterrein opgenomen.
Kadastrale gegevens:
Waregem 2
de afdeling, sectie A, deel van nr. 675L en aangeduid als de hierna vermelde loten op het metingsplan van 19 mei 2012, opgemaakt door landmeter Patrick Delesie:
LOT
OPP.
BESTEMMING
A
860 m2
B1
434 m2
B2
972 m2
Parking
C
310 m2
D
357 m2
E
3 961 m2
Voetbalterrein
Totale opp.
8 063 m2
Duur: tot 24 maart 2059 (46 jaar)
Canon: 1 euro
Voorwaarden:
Tijdens de duurtijd van de erfpacht, mag de bestemming niet gewijzigd worden.
Het organiseren van evenementen op de site dient steeds te gebeuren in samenspraak met de KF Sint-Amandus & Blasius.
6. goedkeuren concessieovereenkomst met Waterwegen en Zeekanaal nv voor de aanleg van een kampeerterrein en speelweide te 8793 Waregem
Voor de aanleg van een kampeerterrein met speelweide langs de Leie nabij de Aloise Biebuyckstraat te 8793 Waregem dient een concessieovereenkomst te worden afgesloten met Waterwegen en Zeekanaal nv voor het gebruik van deze gronden.
Kadastrale gegevens: Waregem 6
de afdeling, sectie A, nr. 13E 02
Eigenaar van het perceel: Vlaamse Gewest Waterwegen en Zeekanaal nv, Oostdijk 110, 2830 Willebroek
Duur: 10 jaar met ingang vanaf 1 april 2013
Vergoeding:
-
Kampeerterrein: 1,70 /m2/jaar à 1 092 m2 = 1 856,40 /jaar excl. BTW, geïndexeerd
-
Speelweide: (3 223 m2) = 500 /jaar excl. BTW, geïndexeerd
7. goedkeuren concessieovereenkomst tussen stad Waregem en AGB WAGSO voor de uitbating en het beheer van het winkelcentrum Het Pand
Het AGB Wagso heeft met ingang van 1 januari 2011 de activiteiten van VZW het Pand integraal overgenomen, met inbegrip van alle rechten en plichten.
De concessieovereenkomst tussen stad en VZW het Pand voorzag dat de winst uit de VZW, na afhouding van een voorziening werd doorgestort aan de stad als concessievergoeding. Een concessievergoeding bepalen in functie van de winst kan binnen de vennootschapsomgeving van het AGB niet meer.
Daarom ligt een nieuwe concessieovereenkomst waarbij de concessievergoeding wordt bepaald door volgende formule: (Netto-huurinkomsten x 40%) afschrijvingslast
Daarenboven wordt bepaald dat de concessievergoeding maximaal 200 000 euro kan bedragen op jaarbasis. Dit bedrag wordt geïndexeerd en voor het eerst op 1/1/2014. Ook de uitbetalingmodaliteiten van de concessievergoeding worden vastgelegd.
De concessieovereenkomst gaat in met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2011.
8. goedkeuren opstarttoelage voor nieuw beheersorgaan van OC Nieuwenhove
In de statuten van VZW OC Nieuwenhove is voorzien dat bij vereffening van de VZW de nog beschikbare activa overgaan naar een vereniging met gelijkaardig doel (nieuw beheersorgaan van OC Nieuwenhove).
Om bij de opstart kasvermenging tussen de oude VZW OCN en het nieuw beheersorgaan te vermijden en om de werking ervan te kunnen garanderen (aankoop voorraad dranken en allerhande benodigdheden) wordt voorgesteld om een startkapitaal van 5 000 euro te voorzien. Dit bedrag dient het beheersorgaan na de vereffening van en bij voldoende overdracht uit de VZW terug te betalen aan de stad.
9. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. Waregem Koerse Feesten 2013
Van donderdag 22 augustus tot en met woensdag 28 augustus worden de Waregem Koerse Feesten georganiseerd. Steeds meer volk komt naar de vele festiviteiten in het centrum. Heel wat activiteiten worden georganiseerd door diverse organisatoren. Die activiteiten vinden meestal plaats op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken. De occasionele politieverordening heeft goed gewerkt, vandaar dat we dat ook dit jaar opnieuw doen. De verordening bundelt nu ook de muziekvergunning samen met de veiligheidsmaatregelen. Dit maakt de richtlijnen duidelijker voor iedereen. Belangrijkste elementen uit de verordening is dat alle organisatoren opnieuw verplicht worden hun activiteiten aan te vragen en net als vorig jaar geen glas mogen gebruiken en geen open vuren (barbecue) mogen plaatsen op het openbaar domein. Daarnaast wordt met deze politieverordening ook geprobeerd om overlast tot een minimum te beperken. Ten slotte staan de einduren voor muziek vermeld als volgt
Vrijdag/zaterdag om 2.00u
Zaterdag/zondag om 4.00u
Zondag/maandag om 2.00u.
Maandag/dinsdag om 4.00u.
Dinsdag/woensdag om 3.00u.
10. goedkeuren opdracht leveren van voertuigen voor de technische dienst en de groendienst + vaststellen wijze van gunnen
Voorstel
Er wordt voorgesteld volgende voertuigen voor de Technische dienst en de Groendienst aan te kopen: Omschrijving
Dienst
Raming bedrag inclusief btw
Artikel
1 aanhangwagen
Technische dienst
5 000,00
1 lichte vrachtwagen met kipbak
Groendienst
45 000,00
Totaal voertuigen
50 000,00
De aanhangwagen voor de Technische dienst zal gebruikt worden door de groep straatwerkers om werktuigen te vervoeren. Het gaat om een aanhangwagen die uitgerust is met twee assen en met een stootrem. De wielen staan buiten de laadbak om een lage laadvloer te verkrijgen. Hij is voorzien van een boltrekhaak. Het laadvermogen bedraagt ongeveer 1800 kg. Hij beschikt over twee oprijplaten.
Bij de Groendienst is de lichte vrachtwagen Peugeot Boxer met nummerplaat BMM416 en met bouwjaar 2000 aan vervanging toe. Het gaat hier om de aankoop van een lichte vrachtwagen met een MTM van 3500 kg. Deze lichte vrachtwagen wordt uitgerust met een kipbak. De laatste jaren hebben wij uitsluitend voertuigen met een dieselmotor aangekocht. Momenteel zijn er een paar constructeurs die een lichte vrachtwagen aanbieden met een motor op aardgas (CNG = Compressed Natural Gas). Een voertuig dat op aardgas rijdt, is duurder in aankoop, maar goedkoper in verbruik dan een voertuig dat op diesel rijdt. Bovendien is een voertuig op aardgas minder milieubelastend dan een voertuig op diesel. Momenteel is er wel nog geen mogelijkheid om aardgas in Waregem te tanken, wel in Anzegem. Er wordt voorgesteld prijs te vragen voor een lichte vrachtwagen met een dieselmotor en als variant een lichte vrachtwagen met een aardgasmotor. Een elektrisch aangedreven lichte vrachtwagen met een MTM van 3500 kg is nog niet verkrijgbaar.
Wijze van gunnen
Aangezien het hier om twee voertuigen gaat die onderling zeer verscheiden zijn, wordt voorgesteld twee aparte onderhandelingsprocedures zonder voorafgaande bekendmaking te voeren (artikel 17 § 2 1° a van de wet van 24 december 1993, bedrag lager dan 67 000,00 euro exclusief btw of 81 070,00 euro inclusief btw).
Krediet
In het budget 2013 is het nodige krediet ingeschreven op de artikels 421/743-98 (aanhangwagen) en 421/743-52 (lichte vrachtwagen).
Overname oud voertuig
Aan het garagebedrijf dat de lichte vrachtwagen voor de Groendienst mag leveren, zal gevraagd worden volgend oud voertuig over te nemen: Omschrijving:
1 lichte vrachtwagen met open laadbak
Peugeot Boxer
2000
11. leveren en plaatsen graftekens en betegeling diverse begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
Door de dienst wegen-waterlopen is een ontwerp opgemaakt voor het leveren en plaatsen van graftekens en plaatsen van betegeling rond de graftekens als volgt:
Waregem De Barakke
90 uniforme graftekens,
90 voetjes,
90 betegelingen
Desselgem Schoendalestraat
60 uniforme graftekens,
60 voetjes
Raming
-150 uniforme grafkruisjes à 330 49.500
-150 voetjes à 158 23.700
-90 betegelingen à 91 8.190
Totaal 81 390 te verhogen met 21% btw medecontractant
12. leveren en plaatsen urnenkelders voor diverse begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
Door de dienst wegen,waterlopen en verkeer werd een ontwerp opgemaakt voor het uitbreiden van het urneveld op diverse begraafplaatsen. - 60 urnenkelders voor De Barakke, Deerlijkseweg - 40 urnenkelders voor Desselgem, Schoendaelestraat - 20 urnenkelders voor Sint Eloois-Vijve
Materiaal:
Kelders in beton,
Afdekplaat: blauwe hardsteen gezoet op de 5 zichtbare vlakken
Afmetingen
:
Kelder:circa 55x55x100cm,
Afdekplaat:65x65cm
Model:lessenaarsdeksel
Afwerking
:
boordsteen in beton(5x20cm)/100 te plaatsen in gestabiliseerd beton
Geraamd bedrag
:89.400 euro, te verhogen met 21% btw te voldoen door medecontractant.
Voorstel wijze van gunnen
:openbare aanbesteding
13. goedkeuren takenpakket Rio-act 2013
In uitvoering van de overeenkomst VMW (De Watergroep)-Waregem voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijk rioleringsnet stellen de stad Waregem en RioAct elk jaar het takenpakket samen.
Het takenpakket 2013 is te raadplegen op het intranet.
Bedrag
2013:
100 000,00
14. park Casier, herstellen bruggen en oevers: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen
Door de gemeenteraad werd in zitting van 1 juni 2010 het ontwerp en de wijze van gunnen voor de studieopdracht " uitwerken beheerplan Park Casier" goedgekeurd. Aan tuin- en landschapsarchitect Geert Bossaert werd door het college van burgemeester en schepenen de opdracht gegund in zitting van 16 december 2010. Ondertussen werd de stedenbouwkundige vergunning bekomen voor de restauratie van het volledige park en is er gestart met de eerste fase van de werken. Het ontwerp van de tweede fase van de werken wordt binnenkort voorgelegd aan de gemeenteraad en de aanvang van deze werken is voorzien tussen september 2013 en mei 2014.
In de derde fase van de werken park Casier is ook het hestel van de bruggen en de oevers voorzien. Voor het onderzoek en de restauratie van de bruggen en oevers moet een ingenieur - architect aangesteld worden. Deze werken aan de bruggen en overs worden gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid onroerend erfgoed. Voor de uitwerking van deze herstelwerken is het noodzakelijk dat er een ontwerper wordt aangesteld volgens de procedure die bepaald is in het "Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van het premiestelsel voor restauratiewerkzaamheden aan beschermde monumenten"
De overeenkomst voor deze opdracht wordt gesloten ingevolge een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking vooraf. In overleg met het agentschap onroerend erfgoed wordt een selectie van kandidaat ontwerpers aangeschreven voor een prijsopgave. Deze selectie wordt uitgevoerd volgens het betreffende decreet, aan de hand van een portfolio en vermelde referenties.
De ontwerper moet starten met een studie van de stevigheid van de bruggen en oever van de vijver. Uit deze studie zal pas blijken hoe de restauratie van de bruggen en de stenen muurtjes van de oever kan gebeuren en wat de kostprijs is voor de restauratie.
De algemene coördinatie van deze werken wordt uigevoerd door tuin- en landschapsarchitect Geert Bossaert en deze restauratiewerken worden in het dossier van de derde fase gevoegd.
Raming van het ereloon 20.000 exclusief btw te verhogen met 21% btw te voldoen door medecontractant.
15. herstel verzakte en kapotte rioleringen langs diverse gemeentewegen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
De dienst wegen-waterlopen heeft een ontwerp opgemaakt voor het herstel van verzakte en kapotte rioleringen langs diverse gemeentewegen.
Voorafgaand aan het herstel werd reeds een camera-onderzoek uitgevoerd na vaststelling van diverse verzakking en waaruit blijkt dat deze defecten niet kunnen hersteld worden met relining.
- herstellen riolering thv Oostpoort 98 raming: 11.315 - vernieuwen riolering diam 500/750, Kleine Heerweg 2 raming 20.460
- herstellen riolering Ijzerland raming 13.705
- herstellen riolering Zultseweg 218 raming 14.370
-
totaal 59.850 te verhogen met 21% btw te voldoen door medecontractant.
16. herstel schade en verstevigen steigers jachthaven beneden sas - goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
Bij hoge waterstand van de Leie en de bijhorende woelige waterbewegingen worden de verbindingen en geleidingen van de steigers die gelegen zijn stroomafwaarts van de stuw (kant Deinze) beschadigd.
Momenteel zijn de steigers die het dichts bij de sluis liggen beschadigd.
De kapotte steigers werden uit het water gehaald voor herstel.
Om in de toekomst dergelijke schade te voorkomen of te beperken worden bijkomende geleidingspalen voorzien. Iedere steiger wordt dan geleid door twee palen terwijl er nu slechts 1 paal is voorzien.
De dienst wegen-waterlopen heeft een ontwerp opgemaakt voor het herstel en verstevigen van de steigers.
raming
: 25.500,00 te verhogen met 21% btw te voldoen door medecontractant.
17. nutsleidingen: aanpassen waterleidingsnet
Project inrichten Zuidboulevard-aanpassen waterleidingen
Door de Watergroep werd een raming gemaakt voor het aanpassen van de waterleidingen in het project Zuidboulevard.
De kosten voor de aanpassingswerken bedragen 128.057,84 . Hiervan wordt 60% (76.834,70 ) ten laste genomen van het solidariteitsfonds Watergroep en 40 % (51.223,14 ) is te betalen via de gemeentelijke AIK‟s. Budget
Artikel
Individueel nr.
Aanwending
Bedrag
2013,
874/635-51,
213113,
2013/2727,
62 000,00
Bij te voorzien in BW1
420 000,00
18. benoemen leden Gecoro
De gemeenteraad heeft in zitting van 05.02.2013 de samenstelling van de GECORO vastgelegd.
In de infobladzijden van het Gouden Blad werd op 13 en 20 februari 2013 een oproep gedaan naar kandidaten voor de Gecoro.
De diverse maatschappelijke geledingen hebben hun kandidaten en plaatsvervangers voorgedragen. De voordrachten van de diverse organisaties kunnen in aanmerking genomen worden om de desbetreffende maatschappelijke geledingen te vertegenwoordigen.
Er werden 18 kandidaturen ingediend om als deskundige op te treden.
Volgende personen hadden reeds zitting in de GECORO:
Mevrouw Cindy Deprez, de heren Luc Kint, Arnold Desmet en Loosveldt Filiep als deskundigen;
de heren Sonneville Andréen Vandeghinste Wilfried als externe deskundigen;
de heren Tack Bram en Deman Etienne als plaatsvervangende deskundigen;
Het is aangewezen om de ervaring van deze personen aan te wenden in de GECORO.
De heren Wilfried Vandeghinste en André Sonneville hebben zich kandidaat gesteld om als externe deskundige op te treden in de GECORO. Het komt de GECORO toe om externe leden uit te nodigen op de vergadering.
Mevrouw Cindy Deprez, de heren Luc Kint, Arnold Desmet en Loosveldt Filiep worden als deskundigen voorgedragen gelet op hun opleiding, loopbaan en hun lidmaatschap in de uittredende GECORO
De heren Marc Vanhoutte en Roy Vander Cruyssen worden als deskundigen voorgedragen gelet op hun opleiding, loopbaan en/of kennis van de problematiek inzake de RO van het grondgebied van Waregem.
Het aantal effectieve mandaten van deskundigen is beperkt tot zes. De voornoemde kandidaten hebben meer ervaring en/of kennis in het domein van de ruimtelijke ordening. De overige kandidaten komen in aanmerking om als plaatsvervanger te worden benoemd. Het aantal plaatsvervangers is echter beperkt tot 5.
De heren Tack Bram en Deman Etienne worden als plaatsvervangers van de deskundigen voorgedragen gelet op hun opleiding, loopbaan en hun lidmaatschap in de uittredende GECORO.
Mevrouw Vanhoutte Machteld en de heren Tom Destoop en Vandenberghe Xavier worden als plaatsvervangers van de deskundigen voorgedragen gelet op hun opleiding, loopbaan en/of kennis van de problematiek inzake de RO van het grondgebied van Waregem.
Het Schepencollege heeft in zitting van 14.03.2013 beslist om de heer Filiep Loosveldt als voorzitter en de heer Johan Klokoča als vaste secretaris van de GECORO voor te dragen.
19. Gemeentelijke Begeleidingscommissie: oprichten en vaststellen samenstelling adviserende leden
Op 25 januari 2013 heeft de Vlaamse regering de nadere regels vastgelegd betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid. Elke gemeente moet een nieuwe Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) oprichten en de minimale samenstelling van de GBC vastleggen. De gemeenteraad kan in het kader van de participatie beslissen om de vergaderingen van de GBC open te stellen voor vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en de bevolking. Het voorstel is om de voorzitter van de GBC, in overleg met de vaste leden te laten beslissen om de vergaderingen al of niet open te stellen voor vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en de bevolking.
Verder wordt er voorgesteld om volgende adviserende leden toe te voegen aan de GBC en hen uit te nodigen voor elke vergadering van de GBC:
De burgemeester, de secretaris, de schepen van openbare werken, de schepen van verkeer, het diensthoofd van de dienst wegen, verkeer en waterlopen, de verkeersdeskundige, de milieuambtenaar, een vertegenwoordiger van de lokale politie zone Mira, een vertegenwoordiger van de brandweer, een vertegenwoordiger van de Fietsersbond en een vertegenwoordiger van elke politieke fractie in de gemeenteraad.
20. goedkeuren subsidiereglement voor de aankoop van kippen voor de verwerking van organisch-biologisch afval
Tot eind 2012 had de stad Waregem een subsidiereglement bij de aankoop van scharrelkippen. Per gezin kon maximaal 5 kippen aanschaffen met een korting van 1 euro. per kip.
Maar nog steeds bestaat een deel van de restafvalzak uit organisch-biologisch afval. Door het houden van kippen kan dit afval door de kip verorberd worden in plaats van in de restafvalzak te stoppen. Een verderzetten en actualisering van het reglement is dan ook aangewezen.
De periode van de toekennning van de subsidie wordt gekoppeld aan de Imog-kippenactie. De Waregemse gezinnen kunnen enkel terecht bij de Waregemse handelaars die deelnemen aan de Imog-Kippenactie.
Er wordt een subsidie van 2,5 euro per kip toegekend met maximaal 4 kippen per gezin en per jaar. Op het einde van de actie stuurt de handelaar een factuur voor de verleende korting.
De minaraad adviseerde dit subsidiereglement gunstig op 18 maart 2013;
21 goedkeuren ter beschikking stellen grond en investeringstoelage voor de bouw van nieuwe jeugdlokalen en bijhorende protocol voor KLJ Waregem en WIMBO
De KLJ/WIMBO Waregem plant de bouw van een nieuw jeugdlokaal (ter vervanging van een oud lokaal) in het Margarethapark te Nieuwenhove. De stad is eigenaar van de grond waarop de nieuwbouw zal komen. Het is de bedoeling om deze grond gratis ter beschikking te stellen van de KLJ/Wimbo in het kader van hun activiteiten en met de toelating om er een gebouw op te richten. Deze ter beschikking stelling zou gelden voor een duur van 25 jaar. Na deze periode komt grond en het nog op te richten gebouw in volle eigendom naar de stad zonder enige vergoeding.
Het bouwdossier zelf betreft het slopen van de bestaande bebouwing en het oprichten van een nieuw jeugdlokaal.
De geraamde kostprijs van het project bedraagt om en bij 266 730,00 euro excl. BTW of 322 740,00 euro incl. BTW en is als volgt samengesteld :
Slopen bestaand gebouw
5 000 euro excl. BTW
Ruwbouw
102 900 euro excl. BTW
binnenmetselwerk
8 000 euro excl. BTW
Buitenschrijnwerken
21 900 euro excl. BTW
Vloeren en dorpels
6 750 euro excl. BTW
Binnenschrijnwerken
36 875 euro excl. BTW
Verwarming en sanitair
24 000 euro excl. BTW
Elektriciteit/armaturen
16 000 euro excl. BTW
Schilderwerken
7 000 euro excl. BTW
Branddetectie en noodverlichting
1 000 euro excl. BTW
Aansluitingskosten gas, elek, water
3 000 euro excl. BTW
Buitenaanleg en -berging
6 500 euro excl. BTW
Allerlei (vaste rekken, fietsrekken, )
7 500 euro excl. BTW
erelonen
14 845 euro excl. BTW
Coördinatie, veiligheid en EPB
5 460 euro excl. BTW
KLJ Waregem en WIMBO Waregem vragen beiden voor de financiering van de nieuwbouw een subsidie voor de bouw van hun nieuwe lokalen in het kader van het reglement jeugdwerkinfrastructuur. Alle vermelde kosten zijn in principe subsidieerbaar volgens het reglement ten belope van max. 75% . De maximum toelage bedraagt 37 500,00 euro per jeugdwerkinitiatief en per periode van 10 jaar. Beide jeugdverenigingen vragen de toelage voor een periode van 20 jaar, wat maakt dat de subsidie maximum 75 000,00 euro kan bedragen per jeugdvereniging of 150 000,00 euro in totaal.
De rest van het financieringsplaatje ziet er als volgt uit :
- Eigen geldelijke inbreng : +/- 64 000,00 euro (uitbreidbaar tot 80 000 euro)
- Besparing eigen werken/goedkoop verwerven materiaal (slopen, ruwbouw, binnenschrijnwerk, verwarming, elektriciteit en sanitair) : +/- 40 000,00 euro excl. BTW
- Werken die zullen worden aangepakt op termijn (keuken/toog, schilderen, fietsrekken, kapstokken) : +/- 25 000,00 euro excl. BTW
Er wordt een overeenkomst opgemaakt voor het kosteloos ter beschikking stellen van de grond voor een periode van 25 jaar. Daarnaast wordt er een protocol opgemaakt tussen de stad en KLJ/WIMBO in het kader van deze investeringstoelage die alle modaliteiten en afspraken bevat in kader van de uitvoering van de werken en de uitbetaling van de toelage.
22. goedkeuren stedelijk reglement voor OCs in het kader van aankoop stoelen en tafels en stapelmateriaal
De stedelijke OC‟s beschikken op vandaag over stoelen en tafels die worden gebruikt door verschillende verenigingen die van de totale accommodatie van de OC‟s gebruik maken.
Het is de bedoeling om met de stad een jaarlijkse samenaankoop voor stoelen en tafels te organiseren voor de OC‟s die hierop zouden kunnen inschrijven. De OC‟s betalen de helft van de kost, de stad de andere helft. Jaarlijks zou binnen de stad een budget van 25 000 euro hiervoor worden vrijgemaakt.
Volgende afspraken zouden in een reglement vervat worden:
1. De stad biedt de mogelijkheid aan de stedelijke ontmoetingscentra om in te tekenen op een samenaankoop voor stoelen, tafels en stapeltrolleys tot uitrusting van de OC's.
De stad neemt 50% van de kosten ten laste; de overige 50% wordt door het aanvragende OC betaald.
2. De stad stelt de OC's jaarlijks in kennis van het type stoel, tafel en stapeltrolleys en een vermoedelijke ramingsprijs. De OC's krijgen de tijd tot 30 maart van het jaar om hun gewenste aantallen door te geven aan de stad, middels een aanvraagformulier.
3. De stad zal de aanvragen beoordelen in functie van de budgettaire mogelijkheden en in functie van de noodwendigheden over alle OC's heen.
4. Het schepencollege is belast met de uitvoering van het reglement
23. goedkeuren opdracht leveren en installeren nieuw opslagsysteem informaticanetwerk stadhuis en vernieuwen software mailserver + vaststellen wijze van gunnen
Voorstel
Het huidige opslagsysteem voor het informaticanetwerk van het stadhuis is vijf jaar oud. Alle bestanden van onze virtuele servers worden hierop weggeschreven. De leverancier ondersteunt dit systeem maximaal vijf jaar. Omwille van de bedrijfszekerheid en de veiligheid wordt dit opslagsysteem (hardware met support) best vervangen. Alle huidige virtuele servers worden dan overgeplaatst naar dit nieuwe opslagsysteem.
De huidige software van onze mailserver is verouderd. De server waarop deze software momenteel draait, bereikt zijn limieten wat betreft geheugen en opslagcapaciteit. Wij stellen voor de software voor de mailserver te vernieuwen en die te laten draaien op een virtuele server die op het nieuwe, hierboven vermelde systeem geplaatst wordt.
Raming en krediet
Het totale bedrag voor deze opdracht wordt geraamd op 42 000,00 euro inclusief btw. In het budget 2013 is het nodige krediet voor deze opdracht ingeschreven op het artikel 104/742-53.
24. stedelijk basisonderwijs: vaststellen samenstelling nieuwe schoolraad
De schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad. Dit schooljaar loopt de periode van 4 schooljaren af en moeten er voor een volgende periode van 4 jaar (2013-2017) nieuwe schoolraden samengesteld worden. Het huidige mandaat van de schoolraad van de scholengemeenschap "Stedelijk Basisonderwijs Waregem" loopt bijgevolg af op 31 maart 2013.
In de gemeenteraad van 5 februari 2013 werd de principebeslissing genomen tot het samenstellen van de nieuwe schoolraad.
De geleding van de ouders en het personeel kwamen op 21 maart 2013 samen voor de coöptatie van de derde geleding, de vertegenwoordigers van de lokale gemeenschap (de gecoöpteerden).
De geleding van het personeel van de nieuwe schoolraad is als volgt samengesteld: - stedelijke basisschool Beveren-Leie: Brecht Velghe en Ann Vercruysse als opvolger/plaatsvervanger
- stedelijke basisschool Desselgem: Tine Lavaert
- stedelijke basisschool Sint-Eloois-Vijve: Lore Himpe
- stedelijke basisschool Guido Gezelle: Frank Dewaele
- stedelijke basisschool Torenhof: Els Decavel.
De geleding van de ouders van de nieuwe schoolraad is als volgt samengesteld: - stedelijke basisschool Beveren-Leie: Kelly Van Kerckhove
- stedelijke basisschool Desselgem: Christoph Vervynck
- stedelijke basisschool Sint-Eloois-Vijve: Mieke Vandenhende
- stedelijke basisschool Guido Gezelle: Willem Degroote
- stedelijke basisschool Torenhof: Wendy Marysael en Sandrino Van Colen als opvolger/plaatsvervanger.
De geleding van de lokale gemeenschap van de nieuwe schoolraad (de gecoöpteerden) is als volgt samengesteld: - stedelijke basisschool Beveren-Leie: Valerie Maebe
- stedelijke basisschool Desselgem:Hilde Lazou
- stedelijke basisschool Sint-Eloois-Vijve: Sylvère Deprez
- stedelijke basisschool Guido Gezelle: geen
- stedelijke basisschool Torenhof: geen.
25. stedelijk basisonderwijs: vaststellen huishoudelijk reglement schoolraad
De schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad. Dit schooljaar loopt de periode van 4 schooljaren af en moeten er voor een volgende periode van 4 jaar (2013-2017) nieuwe schoolraden samengesteld worden. Het huidige mandaat van de schoolraad van de scholengemeenschap "Stedelijk Basisonderwijs Waregem" loopt bijgevolg af op 31 maart 2013.
In de gemeenteraad van 5 februari 2013 werd de principebeslissing genomen tot het samenstellen van de nieuwe schoolraad.
Het huishoudelijk reglement van de schoolraad (in bijlage) werd bij consensus aanvaard door de schoolraad. In dit huishoudelijk reglement worden de volgende zaken opgenomen: samenstelling van de schoolraad, voorwaarden tot lidmaatschap en onverenigbaarheden, duur van het mandaat, procedure van plaatsvervanging binnen het mandaat, praktische werking van de schoolraad, bevoegdheden en bevoegdheidsmateries
26. stedelijk basisonderwijs: goedkeuren overeenkomst tussen schoolbestuur en schoolraad
De schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad. Dit schooljaar loopt de periode van 4 schooljaren af en moeten er voor een volgende periode van 4 jaar (2013-2017) nieuwe schoolraden samengesteld worden. Het huidige mandaat van de schoolraad van de scholengemeenschap "Stedelijk Basisonderwijs Waregem" loopt bijgevolg af op 31 maart 2013.
In de gemeenteraad van 5 februari 2013 werd de principebeslissing genomen tot het samenstellen van de nieuwe schoolraad.
De overeenkomst tussen het schoolbestuur en de schoolraad (in bijlage) werd bij consensus aanvaard door de schoolraad. In deze overeenkomst worden de procedureregels bepaald die bij het uitoefenen van de participatierechten in acht genomen moeten worden (bv. op welke wijze wordt de mededeling van de verslagen verzekerd).
27. goedkeuren reglement projectsubsidie inzake samenleven in diversiteit
Het subsidiereglement voorziet projectsubsidies inzake samenleven in diversiteit, waarbij duurzame effecten nagestreefd worden. De laagdrempeligheid van de projecten is hierbij belangrijk.
De projectsubsidie wil samenwerkingsinitiatieven tussen verschillende Waregemse organisaties financieel ondersteunen. Het betreft projecten die ontmoeting stimuleren tussen bevolkingsgroepen van diverse afkomst en werken aan participatie van inwoners met een migratieachtergrond aan het maatschappelijk leven in de stad.
28. benoemen leden voor het beheersorgaan van de stedelijke openbare bibliotheek
In de gemeenteraad van 5 februari 2013 werd het stappenplan en het principe van Systeem Imperiali met voorafname voor het beheersorgaan van de stedelijke openbare bibliotheek goedgekeurd. Op basis van deze beslissingen en rekening houdend met de decretale verplichting dat maximum 2/3 van hetzelfde geslacht mag zijn, werd een brief opgemaakt. In de week na de vorige gemeenteraad kregen de fracties een schrijven waarin de kandidaturen werden opgevraagd tegen uiterlijk 20 februari 2013. Daarnaast werd via De Sprong en via informatie in de bibliotheek ook een oproep gedaan naar gebruikers van de bibliotheek. Vanuit de fracties moeten 10 vertegenwoordigers aangeduid worden en ook de gebruikers worden vertegenwoordigd door 9 personen.
Rekening houdend met de kandidaturen van de fracties die binnenkwamen uiterlijk 20 februari 2013 en rekening houdend met de binnengekomen kandidaturen van de gebruikers worden de 19 vertegenwoordigers benoemd.
29. vragen
Er werden 7 vragen ingediend op het secretariaat.
Vraag 1. vraag raadslid T. Demuytere: Karmelbos
Volgens de Schepen van Leefmilieu zou het Karmelbos na de zomer reeds toegankelijk moeten zijn voor het publiek.
Op de Minaraad van maart ll. stelde ik de vraag of er -zoals bij de herinrichting van park Casier- ook een onderzoek gebeurde naar eventuele zieke bomen door een boomchirurg. Het antwoord dat ik kreeg maakte mij niet echt duidelijk of dit onderzoek reeds gebeurde of dat dit nog moet gebeuren. Als dit onderzoek reeds gebeurde, had ik graag hiervan de resultaten bekomen.
Het is wenselijk dat we -vooraleer het bos opengesteld wordt- weten of het wel veilig zal zijn om dit weliswaar kleine bos open te stellen voor het publiek. Het heeft geen zin om eerst de herinrichting van de wandelpaden en open graszone te voorzien als daarna nog oude bomen gerooid moeten worden. We zien wat er momenteel in park Casier gebeurd: daar worden ook eerst de zieke bomen verwijderd vooraleer de andere herinrichtingswerken beginnen.
Welke andere elementen zullen bepalend zijn voor een definitieve openingsdatum van het Karmelbos vast te kunnen leggen ?
Vraag 2. vraag raadslid T. Demuytere: park Casier Volgens een artikel in de Krant Van Westvlaanderen (15/03) zou er deze zomer sprake zijn van een tijdelijk golfparcours met enkele gelegenheidsholes in het park Casier, dit op initiatief van de Waregemse Golfclub. Dit zou doorgaan op het grasveld voor het kasteel.
Laat mij duidelijk zijn : we hebben met onze fractie niets tegen de mensen van de Waregemse golfclub: die mensen leveren op de Karmel mooi werk om hun sport te populariseren MAAR moet opnieuw een stukje groen waar het nog wat rustig is in het centrum van onze stad opgeoffferd worden? Ik hou mijn hart vast als ik de plannen bekijk van het heringerichte park Casier : 2 hondenweiden, een groot avonturenspeelplein, enz Ik vraag mij af of de voorziene nieuwe natuurinrichting in het park nog zal volstaan om ook de mensen die de rust en de natuur opzoeken nog aan hun trekken te laten komen, middenin al dat recreatieve gebeuren.
We worden om de haverklap verwezen naar o.a. park Casier als we vragende partij zijn voor méér groen en rust in onze al zo bosarme stad. Het moet toch perfect mogelijk zijn om bijvoorbeeld op de hippodroom of bijvoorbeeld in de omgeving van het Jeugdcentrum een dergelijk oefenparcours voor de golfclub te voorzien.
Is er in deze al een definitieve toezegging naar de Golfclub?
Vraag 3. vraag raadslid X. Wyckhuyse: windmolens
Waar komen er windmolens in Waregem ?‟
In november 2009 keurde de Deputatie de beleidsvisie goed betreffende het plaatsen van windturbineparken in West-Vlaanderen. De voorkeur was dat deze geplaatst zouden worden bij voorkeur langs hoofdwegen (autosnelwegen) en kanalen (of waterwegen). Voor de provincie West-Vlaanderen was Waregem één van de 15 voorgestelde zoekzones. Momenteel is het nog zo dat de provincie de milieuvergunning aflevert en dat de Vlaamse regering de bouwvergunning aflevert. Toekomstgericht wordt er aan één vergunningsysteem gewerkt, zodat de Vlaamse overheid dan alleen zal complete vergunningen kunnen afgeven, m.a.w. zonder enige rekening te moeten houden met lokaal advies.
Tegen 2020 moeten de federale en de vlaamse overheid, voor Europa, voldoen aan de opgelegde normen i.v.m. windenergie. Concreet dienen er in West-Vlaanderen een 150-tal windmolens bij te komen om aan die opge-legde normen te voldoen. Ook Waregem zal verplicht worden om ergens windmolens te plaatsen op het eigen grondgebied.
Ook de meerderheidspartij in Waregem pleitte in het verkiezingsjaar voor groene energie maar in werkelijkheid werden tot op heden alle voorstellen tot het plaatsen van windmolens negatief geadviseerd.
1. Bedrijventerrein D‟Hooie langs de Leie in Wielsbeke werd negatief geadviseerd.
2. Bedrijventerrein Kruishoutem langs de autosnelweg werd negatief geadviseerd.
3. Bedrijventerrein Waregem-Deerlijk langs de autosnelweg werd negatief geadviseerd.
Deze 3 dossiers voldoen nochtans allen aan de opgelegde voorwaarden die de provincie stelt : er is voldoende afstand naar woonzones en woningen en er zal geen slagschaduw zijn in de tuinen van de aanpalende woningen. De nieuwe windturbines zijn 100 % computergestuurd zodat ze constant rekening houden met de windrichting en de stand van de zon en dat ze stilvallen als ze slagschaduw veroorzaken, m.a.w. totaal niet hinderlijk voor de buurt.
Als het stadsbestuur blijft negatief advies leveren, als het over het plaatsen van windmolens gaat, in en rond Waregem, dan zal op de duur de Vlaamse regering de plaatsen aanduiden en zorgen voor de nodige vergunningen en zal het advies van het lokaal bestuur meegenomen‟ worden naar Brussel en daar worden geklasseerd.
Vraag :
1. Waarom blijft het stadsbestuur, ondanks de keuze voor groene energie, negatief advies geven ?
2. Waar, in en rond Waregem, zal het stadsbestuur positief advies geven voor het plaatsten van windmolens ?
3. Hoeveel windmolens zal Waregem laten plaatsen op het eigen grondgebied ?
Vraag 4. vraag raadslid E. Devriendt: energie-eiland D'Hooie - biogas - verkeer
Op 16 augustus 2012 zijn, zonder veel ruchtbaarheid de nodige vergunningen afgeleverd om op het industrie-eiland D‟Hooie 2 biogasinstallaties (van Biomegawatt en Leie Energie) te realiseren. Ook hier zijn de nodige bezwaren bij de deputatie ingediend door zowel Zulte als Waregem: ruimtelijke impact, geur-, geluids- en verkeershinder, lucht en watervervuiling, enz. Na de goedkeuring beslisten beide besturen om niet naar de Raad van State te stappen.
Over de omgevingshinder zullen ook hier wellicht de nodige voorzorgen genomen zijn en de nodige maatregelen getroffen worden. Waar wij als N-VA ons zorgen over maken is vooral het transport, en dan vooral het transport langs onze wegen en de veiligheid van de Waregemse burger die daar onlosmakelijk mee is verbonden. In de vergunningen staat dat het transport over de wegen moet afgeleid worden via de N43 naar het op en afrittencomplex in Waregem. Men rekent op 462 transporten per week voor beide biogasinstallaties. En dan is enkel de aanvoer gerekend. Als je het aantal lege vrachtwagens meetelt zit je aan het dubbele. Dat zal neerkomen op bijna 20 vrachtwagens per uur die de nu al drukbezette kruispunten van de Posterij, Carrefour en nieuwe brug zullen moeten passeren. Het zal een quasi doorstroom aan vrachtwagens zijn. Daarbij zijn de vrachtwagens van de grote betoncentrale op D‟Hooie niet meegerekend.
Mijn concrete vragen:
-
Hoe zal het stadsbestuur omgaan met dit bijkomend zwaar vrachtverkeer op deze kruispunten die nu al knelpunten zijn? Is hiervoor een studie opgemaakt zodat geen bijkomende verkeersoverlast zal ontstaan eens deze installaties operationeel zijn?
-
Hoe kan de veiligheid tijdens spitsuren gevrijwaard worden?
Vraag 5. vraag raadslid E. Devriendt: energie-eiland D'Hooie - windmolens
Op 16 augustus 2012 zijn zonder veel ruchtbaarheid de nodige vergunningen afgeleverd door Vlaams minister Schauvliege om op het industrie-eiland D‟Hooie 5 windmolens te realiseren (2 van Electrabel, 3 van de coöperatieve Storm). Waregem en Zulte hadden in al deze dossiers beroep aangetekend tegen de positieve adviezen van de Bestendige Deputatie. Bezwaren: visuele impact natuurgebied oude Leie-arm, betere zone zou Blauwpoort zijn, enz. Beide lokale besturen beslisten echter om niet naar de Raad van State te stappen.
N-VA is vanzelfsprekend niet tegen groene stroom. Dat het nodige onderzoek is gebeurd opdat deze windturbines geen overlast zouden bezorgen voor de inwoners van Sint-Eloois-Vijve, daar hopen we op, en daar verzekeren we ons van. Een kijkje op de website van Coöperatieve Storm leert ons zelfs dat inwoners van omliggende gemeenten, zijnde Wielsbeke, Zulte én Waregem mee kunnen genieten van deze windturbines. Storm CVBA biedt immers de mogelijkheid om gezinnen te laten participeren in het bedrijf, door aandelen aan te kopen, en op die manier te delen in winst, én bovendien een gunsttarief te bekomen bij Lampiris, wat tot een besparing van 431 per jaar zou kunnen leiden. Als een inwoner van de betrokken gemeenten wenst deel te nemen moet hij of zij zich registreren voor 31 maart 2013. Daarna worden ze uitgenodigd om aandelen te verwerven in Storm CVBA. In Wielsbeke en Zulte zijn infoavonden georganiseerd voor deze mogelijkheid tot inkopen, in Waregem niet.
Mijn concrete vragen:
Of zich inkopen in dergelijke energiecoöperatie wenselijk dan wel zo voordelig is, dat laat ik over aan de kenners. Navraag leert mij dat de interesse vanuit Zulte en Wielsbeke echter heel groot is. Maar wat met de Waregemse burger?
-
Hoe komt deze gebrekkige communicatie tot stand? Wist het stadsbestuur van de coöperatieve Storm en hun aanbod tot inkopen van aandelen door inwoners van omliggende gemeenten?
-
Zal het stadsbestuur stappen ondernemen als zou blijken dat de Waregemse burger zelfs de kans niet kreeg om in te stappen in dit verhaal?
Vraag 6. vraag raadslid M. Verhellen: stand van zaken site Fabriekstraat
In de gemeenteraad van juni 2012 vroegen toenmalig collega Freddy François en ondergetekende naar de stand van zaken m.b.t. de ontwikkeling van de voormalige bedrijfssites in de Molenstraat en Fabriekstraat.
De burgemeester beloofde ons toen dat wat betreft de site Fabriekstraat hij bij de curator zou informeren naar de stand van zaken en ons op te hoogte zou brengen.
Zowel toenmalig collega Freddy François als ikzelf hebben sindsdien geen bijkomende info van de burgemeester ontvangen.
Ik verneem dat de voorbije maanden in het dossier Fabriekstraat enige beweging is gekomen.
Gelet op het feit dat de ontwikkeling van de site Fabriekstraat voor het stadsdeel Gaverke en bij uitbreiding voor gans Waregem een bijzonder belangrijk dossier is m.b.t. wonen, mobiliteit, leefbaarheid, lokale economie, had ik graag van het stadsbestuur vernomen welke de huidige stand van zaken is? En welke rol het stadsbestuur zichzelf, WAGSO en de sociale huisvestingsmaatschappijen ziet vervullen bij de ontwikkeling van de site Fabriekstraat?
Vraag 7. vraag raadslid M. Verhellen: apps
Smartphones, iPhones, Tablet-pc‟s, iPads, zijn vandaag alom tegenwoordig in het straatbeeld.
Dankzij apps, dit zijn programmaatjes met een specifiek doel, kunnen de gebruikers van deze toestellen toeristische informatie bekomen, hun boodschappenlijstje bijhouden, een gezellig café of restaurantje zoeken, Naar schatting zijn er op vandaag meer dan 1.000.000 apps ter beschikking van de gebruikers. Vele van deze apps verkrijgt men gratis of tegen een kleine aankoopvergoeding.
Maar ook voor lokale overheden bieden apps mogelijkheden. Zo hebben reeds een aantal steden en gemeenten de mogelijkheden van de app in het kader van hun communicatiestrategie ontdekt en één of meerdere apps laten ontwikkelen en implementeren. Veelal hebben deze betrekking op toeristische info, de UIT kalender, parkeren,
Maar, er zijn ook steden die apps inzetten om de inwoners toe te laten op een eenvoudige en vlugge wijze in contact te komen met de stedelijke diensten. Zo heeft Oostende een app "Oostende blinkt als de zee" ontwikkeld en Mechelen "Verbeter je buurt". Beide apps bieden de inwoners, maar ook bezoekers, de mogelijkheid om zwerfvuil, een kapotte verlichting , een overvolle vuilbak, hinder op een voetpad, een slecht wegdek, gevaarlijk verkeerssituaties, aan de stadsdiensten te melden en dit op een eenvoudige en vlugge manier.
Zo brengen gebruikers van de Oostendse app de staddiensten op de hoogte van een vastgestelde problematiek en locatie (automatisch) door het nemen van een foto en het aanklikken van het type melding. Omgekeerd zorgt de stad ervoor dat je op de hoogte gebracht wordt van de opvolging en oplossing.
O.i. zou de creatie en de implementatie van een app die de inwoners en bezoekers van onze stad de mogelijkheid biedt om zwerfvuil, een kapotte verlichting , een overvolle vuilbak, hinder op een voetpad, een slecht wegdek, gevaarlijk verkeerssituaties, bij de stedelijke diensten te melden, een sterke aanvulling zijn op de reeds aanwezige communicatietools (e-mail, website, telefoon).
Graag verneem ik in deze het standpunt van het schepencollege.
30. goedkeuren verslag vorige zitting
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan het verslag van de gemeenteraadszitting van 5 maart 2013.
Heemfeesten bij Chiro Leieland Beveren-Leie
Op 12, 13 en 14 april organiseert Chiro Leieland Beveren-Leie terug hun tweejaarlijkse heemfeesten. Een weekend vol activiteiten en amusement voor groot en klein. De opbrengst zal besteed worden aan een spetterend kamp in Dilsen-Stokkem van 22 tot 31 juli.
Het programma ziet er uit als volgt:
Vrijdagavond is iedereen welkom om 20.00 uur in het heem voor de oudersavond. Een avond waarop de leden het beste van zichzelf geven en de aanwezigen verrassen op de leukste sketchkes, toneeltjes en dansjes. Met als thema Leieland got talent kan u zich verwachten aan een avond vol plezier en humor!
Zaterdag zetten ze het weekend verder met een fuifje speciaal voor kinderen. Van 16.00 tot 18.00 uur kunnen kinderen tot 14 jaar (titos) zich uitleven op hun muziek. Om 19.00 uur start de spannende familiequiz voor alle leeftijden. Inschrijven kan in groepjes van maximum 5 en kost slechts 10 per groep.
Inschrijven kan bij Alexander Van Laere, Kleine Liebaardstraat 71, 8791 Beveren-Leie, via 0477 74 46 65, of via email alexandervanlaere1@hotmail.com. Er zijn bovendien fantastische prijzen te winnen! Tijdens en na de quiz kan u genieten van een tiental streekbieren tot in de late uurtjes!
Zondagmiddag worden de heemfeesten afgesloten. Vanaf 11.30 uur wordt er overheerlijke beenhesp en toscaans gebraad met frietjes geserveerd.
Inschrijven ( 14 volwassenen en 9 kinderen onder 12) kan bij Mathieu Sclabi, Grote Heerweg 94, 8791 Beveren-Leie, via 0494 07 60 46, of via email beenhesp@chiro-leieland.be .
Verder kan er nog genoten worden van de Coupe Chiro Leieland. Kan de Amstel Gold Race op groot scherm gevolgd worden (en uiteraard een pronostiekske maken). Dit jaar is er eveneens een tombola met leuke prijzen voorzien en ondertussen kunnen de kinderen zich terug vermaken aan de schminkstand, het springkasteel, met knutselactiviteiten,
U ziet, het wordt een fantastisch weekend. Alle activiteiten van de heemfeesten gaan uiteraard door in het vertrouwde heem Tomberg 21a, Beveren-Leie.
KSK Beveren-Leie geeft clubblad uit (deel 2) Uit het eerste clubblad van KSK Beveren-Leie Letterlijk overgenomen
Koning voetbal weer op de troon Ja vrienden supporters, dit is de hoofding van tal van artikels die de huidige ogenblik verschijnen op de sportbladzijde der dagbladen. Inderdaad, na weken rust voor de spelers (niet voor het bestuur hoor) is practisch in ieder dorp of stad de bal weer aan het rollen gegaan. Duchtig wordt er getraind door de spelers. Iedereen wil weer fit zijn en de strakheid uit benen en lijf krijgen. Ten andere, iedere speler weet dat de supporters van hem het beste verwacht. Tevens verwachten de supporters van gene of gindse club dat hun club en hun ploeg iedereen de loef afsteken zal. Ja, men verwacht schokkende daden. Wat nu onze voetbalclub betreft, wordt er al duchtig op los geshot. Trainingen en voetbalspel worden door bevoegde personen aan onze jongens diets gemaakt. Er is waar volle bedrijvigheid op het S.K veld.
Doet uw aankopen bij onze adverteerders Zo steunt u de sport.
Uit de oude doos N.v.d.r. : voor de verhalen die onder deze rubriek zullen voorkomen, rekenen we op de medewerking van alle oud-spelers, oud-bestuursleden en ook op de supporters van K.S.K. om ons zoveel mogelijk anekdoten op te sturen van vroegere belevenissen, met en rond het K.S elftal. Voor de ouderen zal deze rubriek een bron van herinneringen zijn en voor de jongeren een kennismaking met vroegere figuren en toestanden van de S.K familie.
André Vandevoorde vertelde me : k Zal t nooit vergeten. We hadden zoals elke week vergaderd en nadat alle werk af was (elftallen samenstellen, potten pakken (sic) en kaarten schrijven) verzamelde Gerard Adins de uitnodigingskaarten voor de spelers, om ze de volgende morgen te posten. k Zal ze wel meedoen en in de post steken, zei daarop Jerome Terryn, k moet toch langs daar passeren. Zo gezegd, zo gedaan en iedereen trok huiswaarts. Twee dagen daarop, aldus André, ontmoette ik een speler van S.K, die me precies niet te vriendelijk bekeek. Wel, vroeg André, gaat er iets niet, zijt u niet goed? Om t kort te vertellen, de speler had geen uitnodigingskaart ontvangen om te spelen en André wist aanstonds waar het schoentje neep. Jerome Terrijn, had noch min noch meer vergeten de kaarten te posten. t Zijn toeren, zuchtte Jerome, de zaterdag in de vroege morgen, zelf facteur te moeten spelen.
Het bestuur bleef ook niet bij de pakken zitten en is tijdens de zomerperiode in aktie geweest om voor het opknappen van het terrein, omheining, kleedkamers enz. Wat een juweeltje zijn die nieuwe kleedkamers. We nemen de gelegenheid te baat allen te bedanken die mede geholpen hebben, om het even waar voor dit schone werk.
Wat nu de verrichtingen betreft van ons eerste elftal (andere bestuursleden zullen zich inlaten met de andere ploegen) tijdens de bekermatchen kunnen we niet anders dan met vertrouwen de komende kampioenschappen te gemoet zien. Op 1-8-1965 gingen zij aan de slag in Desselgem en na een spannende en faire match wonnen zij verdiend met 3-2. De week daarop kwam de 4e provincialer uit Wielsbeke op bezoek en hier kregen we een mindere tegenstander en de uitslag was dan ook niet overdreven 6-1 voor de S.K Boys. Op 15-8-1965 op verplaatsing naar Ingelmunster, ploeg die in onze reeks voor de punten uitkomt. Ofwel was Beveren in een fantastische dag ofwel waren de tegenstrevers te flauw om repliek te geven. Nochtans mogen we verklappen dat de K.S Boys een prima wedstrijd speelden. Zondag 22-8 was het een minder goede dag voor onze jongens. Rac. Waregem, was er op belust een 0-0 score te bewerken en is er in geslaagd, dank zij hun grendelsysteem. Niet minder dan 7 à 8 spelers waren opgesteld in hun verdedigingszone. Niettemin dachten we ieder dat het zou gebeuren, maar schoten naar doel van Jan en Patrick Debaere misten doel, evenals kopballen van P. Bamelis en zelfs kanonschoten van Hackie Himpe. Tevens stond daar een reuze vent in het doel van Rac. Waregem. Voila, Vrienden Supporters, dit wat betreft ons fanionelftal. Tot de volgende maal, vrienden. Dré Om deel 3 te lezenklik hier.
Heropening Salons Gruuthuse in Beveren-Leie
De ooit zo gerenommeerde feestzaal 'Salons Gruuthuse' in Beveren-Leie werd jarenlang uitgebaat door Marc en Sabine Callewaert-Peers. De laatste jaren werd de bedrijvigheid echter afgebouwd en werd er naar nieuwe eigenaars gezocht. Vanaf 15 april komt daar verandering in en blazen nieuwe eigenaars terug leven in de feestzaal.
Uw feest... onze passie
Onder de leuze Uw feest onze passie heropenen Pascal en Katty Gevaert-Van Lerbeirghe uit Wortegem-Petegem Salons Gruuthuse in de Sint-Jansstraat 149, Beveren-Leie. Koken is steeds een hobby geweest van Pascal (46). Hij was werkzaam in de textielbranche. Gesteund door zijn echtgenote Katty (43) volgde hij volwassenenonderwijs in Spermalie en specialiseerde zich tot chef-kok. Ondertussen bouwde het echtpaar 10 jaar ervaring op met hun Cuisine Mobile, eerst als bijberoep, later als hoofdberoep.
Pascal en Katty in hun spiksplinternieuwe keuken.
Zoektocht naar eigen feestzaal
In de loop der jaren werden we vaak geconfronteerd met de vraag naar een geschikte zaal. Dat heeft bij ons een belletje doen rinkelen en zon 4 maand geleden beslisten we om op zoek te gaan naar een eigen feestzaal die voldeed aan onze wensen. Ze moest groot genoeg zijn, liefst met een tuin en parkeergelegenheid en zo zijn wij hier terecht gekomen.
Ondertussen is de keuken volledig vernieuwd en zijn we bezig met verfraaiingswerken, zowel aan de binnen- als de buitenkant. Vanaf 15 april staan we met een team van 12 studenten klaar om onze klanten op hun wenken te bedienen. We zijn nog niet eens open en hebben al 10 feesten mogen boeken. Natuurlijk gaan de reservaties voor Cuisine Mobiel gewoon door. Het is trouwens de bedoeling om zolang mogelijk Salons Gruuthuse en Cuisine Mobiel te combineren. Maar wellicht zal Cuisine Mobiel op een lager pitje moeten gezet worden, zeggen Pascal en Katty.
Opendeurweekend
Zelf werkten we enkele suggesties uit, wat niet weglaat dat we graag naar de inbreng van de klant luisteren voor hun trouwpartij, rouwmaaltijd, jubileum, borrelhapje, communiefeest . Verder plannen we zelf om de maand een all-in activiteit. Zo is er op 15 juni een Diner Dansant van 19.30 tot 03.00 uur en op 14 juli een Barbecue Dansant van 12.00 tot 20.00 uur.
Maar eerst ons opendeurweekend dat doorgaat op 13 en 14 april. Van 15.00 tot 19.00 uur ontvangen we iedereen graag met een hapje en een drankje en staan we klaar om alle vragen te beantwoorden, sluiten Pascal en Katty uitnodigend. Meer info
klik hier. In de rechter marge is een permanente link te vinden naar 'Salons Gruuthuse' onder de rubriek 'Bedrijven Beveren-Leie'.
Stadsbestuur zwaait gepensioneerde medewerkers uit
Stadsbestuur Waregem zwaait gepensioneerde medewerkers uit Net zoals in de bedrijfswereld, zwaait ook het stadsbestuur zijn gepensioneerde medewerkers op een waardige manier uit. Op donderdag 21 maart werden de gepensioneerden van het laatste halfjaar ontvangen in het stadhuis. Als dank voor hun jarenlange trouwe dienst kregen zij een receptie aangeboden van het stadsbestuur.
De volgende oud-werknemers werden uitgenodigd: Paul Callens (diensthoofd burgerzaken), Marc Eggermont (medewerker gebouwen), Eric De Gelas (loketbediende burgerzaken), Martin Vander Cruyssen (administratief medewerker), Greta Verschuere (onderhoud stedelijke basisschool Torenhof), Martine Meyhui (kleuteronderwijzeres stedelijke basisschool Guido Gezelle), Nelly Van Wassenhove (kleuteronderwijzeres stedelijke basisschool Torenhof), John Nolf (hulparbeider), Lydie Coussé (onderhoud stedelijke basisschool Sint-Eloois-Vijve).
KSK Beveren-Leie geeft clubblad uit Af en toe krijgen we een oude foto, document , die iets te maken hebben met Beveren-Leie, in handen gestopt. Zo kregen we deze keer het eerste clubblad van KSK Beveren-Leie dat als ESKA in 1965 boven de doopvont gehouden werd. In deel één geven we u graag de frontpagina, het woord van de redactie, de gewezen voorzitter en de tussenvoegsels mee. Of ESKA een lang leven beschoren was weten we niet. Misschien zijn er personen die er meer over weten en dit willen laten weten?
Voorwoord(je) Bij het verschijnen van ons lokaal maandblad ESKA, zijn er twee gevoelens die ons overheersen. Enerzijds hebben wij een zekere vrees. Hoe zullen mensen reageren op de inhoudt van dit blad? In welke mate zal het doel dat wij ons stellen nl. een hechtere band te smeden tussen onze lokale voetbalclub en de bevolking, bereikt worden. Anderzijds voelen wij een zekere fierheid. In navolging van grotere clubs, hebben wij het aangedurfd een lokaal blad uit te geven, misschien niet in de ideale omstandigheden van druk, papier en inhoud, maar toch IS het een blad. Wat de inhoud betreft, deze wordt verzorgd door liefhebbers-joernalisten. Verlang nu niet van ons, dat wij U de CREME zullen voorschotelen op gebied van joernalistiek. Al onze medewerkers zijn mensen die hun artikels schrijven na hun dagelijkse arbeid en dit, GRATIS voor NIKS. Nochtans kunnen wij u verzekeren, iedere medewerker geeft het beste van zichzelf. Benevens de vaste medewerkers doen wij ook beroep op U. Schrijf ons, ieder artikel is welkom, hetzij het handelt over voetbal, hetzij over andere sporten. UW medewerking is ons een steun, Uw medewerking maakt van ons blad het uwe. De redactie.
Hebt U reeds een abonnement v/d K.S.K. 250 F en U hebt betaald voor gans het jaar.
Handelaars, voert bij ons publiciteit. Ze brengt U het meest op.
Het woord van de Voorzitter Bij het verschijnen van ons eerste clubblad is het voor mij een eer en een genoegen, zich te mogen wenden rechtstreeks tot onze trouwe schare supporters en tevens ook tot de sympatizanten van de voetbalsport in onze gemeente.
De zomerperiode is voorbij en hiermee ook het toeristisch seizoen. Iedereen is bewust van de naderende winter en diensvolgens ook van het nieuwe voetbalseizoen. Opnieuw zal de bal aan het rollen gaan op onze voetbalvelden en met duizenden zullen de supporters hun voetbalfans gaan aanmoedigen in hun strijd om de punten. Ook hier in onze gemeente zal de voetbalsport, benevens al die andere sportverenigingen, hoogtij vieren.
Gesticht in juni 1932, zal het dus voor de 34 ste maal zijn dat de bal aan het rollen zal gaan op ons voetbalveld. Voor de zoveelste maal zullen onze jongens op eigen bodem onze supporters iedere week vergasten op een gezonde brok sport. Deze sportmanifestaties zullen opnieuw een afleiding zijn gedurende de lange wintermaanden voor onze beverse en andere sympatizanten. Maar anderzijds moeten we ook fier zijn dat iedere week ca 50 à 60 spelers in de bres staan om de beverse kleuren te verdedigen. Benevens het feit dat onze jeugd de kans krijgt aan gezonde sport te doen, krijgen onze sportmensen en laat het ons maar zeggen de ganse beverse bevolking, de gelegenheid in eigen midden een aangename sportdag door te brengen, met naar ons onderscheiden ploegen te komen zien. Met het stichten van ons clubblad, dat iedere maand zal verschijnen zult U dichter komen te staan met het innerlijke leven van onze club. Zeker zullen onze vriendschapbanden met dit kontakt langs ons clubblad nog nauwer toegehaald worden. Het moet trouwens zo zijn dat bestuur en spelers tegenover de supporters en beverse bevolking één familie vormen, die het wel en wee van de club samen dragen. Als we in die gedachte onze voetbalclub zien, kunnen geen stormen het geheel vernietigen. Samen zijn we sterk, alleen zijn we niets. In die samenhorigheid en met de steun van onze bevolking , kunnen we veel bereiken en onze spelers staan daar borg voor. De Voorzitter, André Vandevoorde.
Met een abonnement van K.S.K. volgt U GRATIS alle thuiswedstrijden van Eerste, Reserven en Jeugdploegen
Speelpleinwerking 'De Speelberg' Beveren-Leie Van maandag 8 tot vrijdag 12 april zet 'De Speelberg', Tomberg 21A, Beveren-Leie terug de deuren open. Iedereen van 3 tot en met 15 jaar is van harte welkom!
Tussen 13.00 tot 13.45 uur staat de poort open voor iedereen, daarna kun je niet meer binnen. Een namiddag spelen kost 2 euro en in die prijs is een drankje begrepen. Je mag hiervoor een hele namiddag spelen en deelnemen aan alle activiteiten. Je bent natuurlijk ook verzekerd tegen ongevallen. Er is ook materiaal genoeg om mee te spelen, je mag dus gerust je speelgoed, maar ook je gsm, mp3-speler thuislaten. De activiteiten eindigen om 17.30 uur en mag iedereen naar huis.
Activiteiten *Maandag: Gekke hoedenmakers en sprekende konijnen komen ons vergezellen. Val jij mee met Alice in de put naar Wonderland?
*Dinsdag: Vandaag wordt er gespeeld met Vliegende Tapijten en Geesten want wij duiken de wereld van Aladin in!
*Woensdag: Hey ho, hey ho! De 7 dwergen komen langs op het speelplein en we helpen ze hun diamanten terug te vinden. En Sneeuwwitje zoekt achter haar droomprins!
*Donderdag: Schotse rokken en stoere meisjes! Bouw je eigen pijl en boog en bewijs dat jij even ver kan schieten als de personages van Brave!
*Vrijdag: Help jij Peter Pan en Tinkerbell in hun gevecht tegen Kapitein Haak en zijn piraten?
Voor de tieners is er op woensdag en vrijdag een aparte activiteit voorzien *Woensdag vertrekken ze om 13.30 uur naar de Paasfoor in Kortrijk. Breng je fiets mee en centjes voor een plezierige namiddag op de attracties!
*Vrijdag wanneer de zon schijnt, gaan we naar de Gavers in Harelbeke. Breng je bikini of zwembroek en een handdoek mee!
Zin om ook animator te worden
Op zaterdag 30 maart is iedereen, die dit jaar reeds 16 is geworden of zal worden, welkom op de infoavond omtrent animator worden. Deze infoavond gaat door in het lokaal van De Speelberg, Tomberg 21A, Beveren-Leie en vangt aan om 18.00 uur.
Meer info? Neem gerust contact op met: Matthias Deruddere - 0478/466975
Simen Vandenbussche - 0471/655574
"De goede week staat voor de deur, we mogen uitzien naar de dageraad van Pasen. Doorheen afscheid, lijden, dood mogen we tot leven komen.
Wellicht hebben daardoor onze mensen hier een voetje voor. Ze worden zo dagelijks geconfronteerd met de broosheid van leven, onvoldoende middelen, schaarse voorzieningen Afscheid, lijden en dood horen er bij, tekenen hun leven!
Zin en betekenis mogen ontdekken wordt voor hen een springplank om volop tot leven te komen.
In ons centrum voor beroepsopleiding mogen we het meemaken dat (jonge) mensen open bloeien wanneer ze tot de ontdekking komen dat ze bemind worden, dat er Iemand is die van hen houdt en het voor hen opneemt.
Geloven krijgt een zo heel concrete levensinvulling en wordt daardoor aanstekelijk. Vele (jonge) mensen vinden er kracht en bemoediging om hoopvol toekomst tegemoet te zien, ook in bijzonder moeilijke levensomstandigheden. Ze worden op hun beurt bemoediging voor hun broers en zussen en ook voor ons!
Een Franse dame, echtgenote van een directeur in één van de petroleumbedrijven hier, is ons gedurende zes maanden komen helpen in de begeleiding van kinderen met leermoeilijkheden. Ik dacht , zo getuigt ze zelf, dat ik zo veel aan de mensen zou kunnen geven. Achteraf bekeken stel ik vast dat ik niets heb gegeven, maar alles heb gekregen.
Het is ook onze ervaring, na jaren missiewerk. In het dagelijks leven en werken met de mensen hier, mogen we zoveel ontvangen. Ze hebben een zoveel ruimere blik, een zo andere manier van benaderen Vooral in moeilijkheden, benarde situaties, onverwachtse gebeurtenissen hebben ze een bijzondere gave.
Vorige week begeleidde ik een alleenstaande, jonge vrouw in verwachting. Alle onderzoeken wezen uit dat een keizersnede onvermijdelijk was, de dokter zei erbij: hoe vlugger we ingrijpen, hoe beter. Samen met een oudere broer van haar wilden we uitkijken of ze uit de kosten zouden geraken, of ze hulp nodig hadden.Ik weet dat ik koppig ben, Zr Leen, zo zei de jonge vrouw me, maar bovenal: ik geloof dat God ingrijpen kan. We vonden een vroedvrouw die haar daarin wilde begeleiden en waarlijk: anderhalve dag later kon ze op een heel natuurlijke wijze bevallen.
Het is één van de zovele ervaringen waarmee we hier worden geconfronteerd. Ervaringen die je leren om nabij te zijn, veel te luisteren, te bemoedigen, mee met hen op weg te gaan en God te ontdekken die zo levensnabij komt, tastbaar Zo mogen we elkaar tot geloof brengen vanuit het leven. Zo mogen we elkaar tot leven brengen vanuit geloven
Het doet me dankbaar knielen om die vele jaren hier, zomaar gegeven vanuit Zijn trouw aan ons, Zijn mensen.
Deze dankbaarheid zou ik graag samen met jullie vieren. Het is dit jaar net 25 jaar dat ik mijn eerste geloften uitsprak als Zuster van Don Bosco. Meer dan 15 jaar leef en werk ik in Afrika.
Tijdens mijn verlof, op zondag 30 juni 2013, zal er te Kortrijk op St Anna, bij de Zusters van Don Bosco in de namiddag een dankviering zijn.
Als je er graag bij bent, hou dan nu al die datum vrij. Een viering, een voorstelling van de missies waarin ik tot nu toe werkzaam was en daarna kans tot ontmoeten bij een tas koffie en een hapje.
Ik wens jullie van harte een innig mooi feest van Pasen!
Verbonden van hieruit
Zr Leen Mestdagh,
SOEURS SALESIENNES,
Port-Gentil, GABON
(24 maart 2013)
Voor wie ons graag wil steunen op het einde van deze veertigdagentijd:
kan dit op
Rekeningnummer
425 61 65 769 60
KBC
Brusselstraat 213, 1705 DILBEEK
Met vermelding: Zr Leen MESTDAGH GABON
Of
voor wie een fiscaal attest wenst
VIA DON BOSCO
Rekeningnummer
435 8034101 59
Leopold II laan 195,
1080 BRUSSEL
Met vermelding: Zr Leen MESTDAGH GABON fiscaal attest gewenst".
Dietert Vanhautte uit Beveren-Leie zet terug schouders onder JMPfaff Cycling Team Het JMPfaff Cycling Team is voor het vijfde jaar van gestart gegaan aan hun clublokaal Taverne 't Neerhof te Beveren-Leie. Dat voor het derde jaar onder het voorzitterschap van Dietert Vanhautte uit de Pontstraat.
Houten jubileum vieren Dit jaar telt onze club 28 leden, waaronder ook de peter van onze club Jean-Marie Pfaff, waarmee we terug een nauwe samenwerking zullen hebben. Wij zijn ook verheugd dat we verder kunnen blijven rekenen op de steun van onze talrijke sponsors, zegt de voorzitter.
Om ons 5-jarig bestaan te vieren gaan wij dit jaar, van 19 tot 23 juni, op 4-daagse naar het Italiaanse Bormio. In samenwerking met Flamme-Rouge uit Zwevegem gaan wij onder andere de mythische Stelvio (2758m) beklimmen. Verder doen we ook de Passo Gavia (2652m) en de Passo Umbrail (2501m) aan. Als voorbereiding op al dit klimwerk rijden wij dit jaar ook op zaterdag en nemen we deel aan de organisaties van Bpost bank Cycling Tour, legt Dietert uit.
Oudste lid van de club Paul Vervaecke uit Beveren-Leie samen met de voorzitter van het Team Wommelgem Norman Van Loo, Jean-Marie Pfaff en voorzitter Dietert Vanhautte
Sporten voor het goede doel
Verder blijven we ons ook inzetten voor het goede doel en steunen de scholen de Sam /de KIM uit Deerlijk, gaat Dietert verder.
Op zaterdag 6 juli organiseren we de 2° JMPfaff Classic. Deze activiteit zal terug doorgaan in de school De Sam te Deerlijk. Er zal terug een tocht uitgepijld worden van 85 km. Die zal in groep gereden kunnen worden onder leiding van JMPfaff Cycling Waregem in aanwezigheid van onze peter El Sympatico. Daarnaast nodigen we ook nog een aantal ex wielrenners uit voor deze gelegenheid.
Nieuw dit jaar is dat we een fietstocht van zon 25 km zullen uitstippelen voor de ganse familie. Verder bekijken we de mogelijkheid om voor de wandelaars en wandeltocht van 5 km te organiseren zodat ook zij kunnen meegenieten van onze tweede JMPfaff Classic. Na deze sportieve activiteiten kan er deelgenomen worden aan het mosselfestijn. Diegenen die niet van mosselen houden kunnen een heerlijke koude schotel bestellen. De opbrengst van het ganse gebeuren is tvv De Sam / De Kim.
Sfeer opsnuiven Wie de vriendschappelijke sfeer van onze club even wil opsnuiven is van harte welkom om een ritje met ons mee te fietsen. Tot 1 april starten we nog om 08.30 uur aan ons clublokaal, daarna vertrekken we een half uurtje vroeger, sluit Dietert uitnodigend. Meer weten over het JMPfaff Cycling Team
klik hier.
Agenda gemeenteraad dinsdag 2 april 2013 om 19.00 uur
Openbare zitting
1. mededelingen
2. stedelijk brandweerpersoneel: kennis nemen en bekrachtigen processen-verbaal van het bevorderingsexamen voor de functie van sergeant bij het vrijwilligerskorps en vacant verklaren van 1 betrekking van sergeant
3. kasteel Casier, restauratie buitenzijde: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen
4. onroerende goederen: goedkeuren kosteloze grondafstand nabij Jozef Duthoystraat 126 - Keerstraat, 8790 Waregem
5. onroerende goederen: goedkeuren vestigen erfpacht voor de aanleg van een parking en voetbalveld aan De Jager op eigendom van de KF Sint-Amandus & Blasius
6. goedkeuren concessieovereenkomst met Waterwegen en Zeekanaal nv voor de aanleg van een kampeerterrein en speelweide te 8793 Waregem
7. goedkeuren concessieovereenkomst tussen stad Waregem en AGB WAGSO voor de uitbating en het beheer van het winkelcentrum Het Pand
8. goedkeuren opstarttoelage voor nieuw beheersorgaan van OC Nieuwenhove
9. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. Waregem Koerse Feesten 2013
10. goedkeuren opdracht leveren van voertuigen voor de technische dienst en de groendienst + vaststellen wijze van gunnen
11. leveren en plaatsen graftekens en betegeling diverse begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
12. leveren en plaatsen urnenkelders voor diverse begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
13. goedkeuren takenpakket Rio-act 2013
14. park Casier, herstellen bruggen en oevers: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen
15. herstel verzakte en kapotte rioleringen langs diverse gemeentewegen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
16. herstel schade en verstevigen steigers jachthaven beneden sas - goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
17. nutsleidingen: aanpassen waterleidingsnet
18. benoemen leden Gecoro
19. Gemeentelijke Begeleidingscommissie: oprichten en vaststellen samenstelling adviserende leden
20. goedkeuren subsidiereglement voor de aankoop van kippen voor de verwerking van organisch-biologisch afval
21. goedkeuren ter beschikking stellen grond en investeringstoelage voor de bouw van nieuwe jeugdlokalen en bijhorende protocol voor KLJ Waregem en WIMBO
22. goedkeuren stedelijk reglement voor OCs in het kader van aankoop stoelen en tafels en stapelmateriaal
23. goedkeuren opdracht leveren en installeren nieuw opslagsysteem informaticanetwerk stadhuis en vernieuwen software mailserver + vaststellen wijze van gunnen
24. stedelijk basisonderwijs: vaststellen samenstelling nieuwe schoolraad
25. stedelijk basisonderwijs: vaststellen huishoudelijk reglement schoolraad
26. stedelijk basisonderwijs: goedkeuren overeenkomst tussen schoolbestuur en schoolraad
27. goedkeuren reglement projectsubsidie inzake samenleven in diversiteit
28. benoemen leden voor het beheersorgaan van de stedelijke openbare bibliotheek
29. vragen
30. goedkeuren verslag vorige zitting
Geheime zitting
31. stedelijk brandweerpersoneel: bevorderen in de functie van sergeant bij het vrijwilligerskorps
Op woensdag 27 maart hebben de kinderen geen excuus om binnen te blijven, want dan is het weer Buitenspeeldag! De tv-schermen gaan helemaal op zwart en er zal lustig geravot worden
Ook in Waregem wordt een speelparadijs gecreëerd aan de Stadionvijvers. Er worden, net als de vorige jaren, enkele honderden jeugdigen verwacht voor een ferme dosis speel- en sportfun. De attracties zullen alvast op post zijn: de donzige ponys, de steile klimmuur, de zoevende death ride, de zalige springkastelen, de avontuurlijke watertrappers, de immer populaire go carts, de uitdagende springmat,
De Buitenspeeldag gaat door van 13.00 tot 17.00 uur en is gratis.
Beverse Weetjes is jarig en mag vandaag zeven kaarsjes uitblazen
Op 21 maart 2006 of zeven jaar geleden ging Beverse Weetjes online.
Daarom willen we iedereen bedanken voor de bezoekjes, de tips, de soms toegestuurde fotos en teksten, het vertrouwen en de fijne samenwerking met heel wat verenigingen, personen, de scholen....
Wat de unieke bezoekers betreft blijven we in stijgende lijn gaan. De afgelopen zeven jaar kregen we gemiddeld iedere dag 188 unieke bezoekers over de vloer (in 2012 waren er dat 180). Hopelijk kunnen we er samen nog zo'n jaartje bijdoen. Dank u wel aan iedereen die Beverse Weetjes een warm hart toedraagt!!! Weten hoe alles begon
klik hier.