Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
Agendapunten gemeenteraad 3 maart 2015 1. mededelingen 2. goedkeuren kapitaalverhoging Figga 3. goedkeuren kader Organisatiebeheersingsysteem periode 2015-2019 4. onroerende goederen: goedkeuren verkoop strook grond gelegen hoek Emiel Clausstraat - Oostpoort, 8793 Waregem 5. onroerende goederen: goedkeuren huurovereenkomst woning Bieststraat 99, 8790 Waregem 6. stadhuis, interne verhuis, fase II: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 7. tuighuis, nieuwe burelen en refter, ontwerper: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen 8. goedkeuren opdracht leveren van rollend materieel voor de technische dienst + vaststellen wijze van gunnen 9. goedkeuren opdracht leveren van werktuigen en materieel voor de technische dienst en de groendienst + vaststellen wijze van gunnen 10. vaststellen nieuwe straatnamen: definitief goedkeuren 11. overlagen in KWS diverse gemeentewegen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 12. leveren en plaatsen uniforme urnenkelders op stedelijke begraafplaats Deerlijkseweg, Waregem: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 13. leveren en plaatsen uniforme graftekens voor diverse begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 14. veiligheidscoördinatie kleine werken, ontwerp en verwezenlijking, dienstjaar 2015/2016: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 15. goedkeuren uitbreiden takenpakket Rioact 2015 16. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvende karakter: invoeren van een parkeerverbod in de Sprietestraat 17. goedkeuren planologisch attest 18. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: algemene vergadering op 9 maart 2015: goedkeuren agenda 19. vzw Cultuurcentrum De Schakel EVAP: algemene vergadering op 16 maart 2015: goedkeuren agenda 20. goedkeuren opdracht leveren en plaatsen van speeltoestellen op diverse speelruimten + vaststellen wijze van gunnen 21. goedkeuren van de beslissing tot oprichting van de vereniging "W13" 22. OLC Beveren-Leie: leveren en plaatsen veldverlichting: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 23. vragen 24. goedkeuren verslag vorige zitting
Beknopte omschrijving gemeenteraad 3 februari 2015
Beknopte omschrijving gemeenteraad 3 februari 2015 Hierbij de ingediende vragen die op de gemeenteraad zullen gesteld worden. De volledige beknopte omschrijving is in bijlage te vinden.
Vraag 1. vraag raadslid T. Demuytere: stand van zaken Blauwpoortdossier Ik had graag geweten welke de stand van zaken is in verband met het Blauwpoortdossier. Aangezien de herinrichting van het op- en afrittencomplex ook moet aangepakt worden had ik ook voor dit dossier graag geweten hoe ver men staat. Hoe ver is het dossier van de windturbines die voorzien zijn op de industriezone “Vijverdam” gevorderd ? Zijn er hiervoor al concrete plannen?
Vraag 2. vraag raadslid E. Devriendt: BKO: huiswerkbegeleiding / huiswerktoezicht Kinderen van voltijds werkende ouders brengen, vaak tot die ouders hun grote spijt, veel tijd door in de buitenschoolse kinderopvang. Maar het is een keuze, een afweging, die moet worden gemaakt. Kinderen die tot 18u of later zelfs, in de opvang blijven, moeten vaak nadien nog hun huiswerk thuis maken. Natuurlijk zijn er ook die zelf de verantwoordelijkheid en het initiatief nemen om het huiswerk in de opvang te maken (en dan mag je je gelukkig prijzen). Het huiswerk nadien nog thuis maken, dat is voor veel ouders geen sinecure: de kinderen zijn moe, hun aandacht zit al lang niet meer bij het schoolwerk, het avondritueel (eten, wassen, op tijd in bed), moet allemaal in een rush gebeuren. Onnodige stress, voor ouders, en ook voor de kinderen. Navraag bij andere ouders leert mij dat in de verschillende scholen in Waregem, met buitenschoolse kinderopvang verbonden aan vzw Kindercentrum, verschillende „regels‟ gelden. In de ene opvang wordt het wel gedaan en opgevolgd, in de andere niet. „Huiswerkbegeleiding of toezicht behoort niet tot de opdracht van de buitenschoolse kinderopvang van vzw Kindercentrum. Volgens de regelgeving hoeft dat ook niet. De focus ligt immers op „opvang‟, „toezicht‟. Toch bieden veel buitenschoolse opvanginitiatieven de mogelijkheid aan om onder toezicht huiswerk te maken. De opvang heeft daar geen eindverantwoordelijkheid in, maar kan wel zo‟n huiswerkbegeleiding, of ten minste huiswerktoezicht opnemen in zijn opdracht, bvb. door een soort van „verplichte studie‟ in te voeren, al was het maar 20 minuten. Daarom mijn vraag: Kan met de buitenschoolse kinderopvang in Waregem geen afspraak worden gemaakt om huiswerkbegeleiding/-toezicht te voorzien? Idealiter verdeeld in 2 groepen: eerste leerjaar apart omdat zij nog meer begeleiding nodig hebben, en dit in een richtlijn gieten zodat dit voor elke school hetzelfde is?
Vraag 3. vraag raadslid X. Pruvoost: parkeerbeleid (registratie nummerplaten) Met veel aandacht heb ik de persberichten gelezen over het nieuwe parkeerbeleid in onze stad. Volgende passage trok mijn aandacht: “De stadsdiensten werkten 2 jaar aan het plan. We brachten het parkeergedrag in kaart door 5 keer per dag alle nummerplaten van de wagens die in het centrum geparkeerd stonden, te noteren. Daardoor kennen we de doelgroepen en hun parkeergedrag”. Dit werd door de bevoegde Schepen zo verteld. Mijn concrete vragen: 1. Wie noteerde de nummerplaten en is die persoon/dienst daarvoor bevoegd? 2. Wat gebeurde er vervolgens met die verzamelde info? Hoe werd die informatie verwerkt? 3. Zijn de eigenaars van deze wagens op de hoogte van het feit dat hun nummerplaten werden gebruikt in functie van een onderzoek? 4. Werd hierbij de wetgeving op privacy gerespecteerd of werd met dit onderzoek de privésfeer van de eigenaars van de voertuigen geschonden?
Vraag 4. vraag raadslid X. Wyckhuyse: Wi-Free Waregem Steeds meer stations, shoppingcentra, concertzalen, voetbalstadia, pretparken, etc. bieden hun klanten gratis wifi aan. Recentelijk hebben de steden Mechelen en Kortrijk ook beslist om in een groot deel van hun stad gratis wifi aan te bieden. Zij zetten een uitgebreid, draadloos internet op in een groot deel van hun centrum of stad. Door dit ook in het centrum van Waregem aan te bieden, zouden alle bewoners, bezoekers, studenten, toeristen gratis kunnen surfen en info krijgen over wat reilt en zeilt in Waregem eens ze die gratis wifi-zone zouden betreden. Momenteel kan men op enkele locaties van gratis wifi genieten maar wel telkens in een beperkte ruimte en na het kennen van het lokaal paswoord. Gratis wifi zou kunnen gemakkelijk kunnen uitgebreid worden met het Pand, CC De Schakel, de Treffer, de Meers, gebouwen van het onderwijs, de winkelstraten, Hippodroom, Amerikaans kerkhof, het stadion, bibliotheek, zone Expo, zone ziekenhuis, park Casier, enz. Gebruikers hoeven dan maar éénmalig een paswoord in te geven en telkens ze in deze wifi-zone komen, kunnen ze gratis op internet. In Mechelen duurt het gratis gebruik tot 2 u per dag op hoge snelheid en de volgende uren aan een mindere snelheid. Achteraf bleek deze dienst een enorm succes voor info van stedelijke diensten en shoppers. Toeristen en studenten maken er veel gebruik van en het draagt ook bij tot sociale integratie en participatie van de inwoners. De term „gratis wifi‟ is niet 100 % correct want uiteraard zijn er installatie- en onderhoudskosten maar deze blijken mee te vallen. In Mechelen werd de hele constructie opgezet samen met Telenet dat daar ook heeft geïnvesteerd zodat de gehele stad een gratis wifi-zone is.. In Kortrijk werd berekend dat de installatie ruim € 12.000 kost en dat het jaarlijks onderhoud ongeveer € 18.000 per jaar zal kosten. Voor Waregem zou dit neerkomen op minder dan € 1 per inwoner per jaar (het eerste jaar) en minder dan een halve per inwoner per jaar (de opvolgende jaren). En de gebruikers hoeven ondertussen niet meer te betalen eens ze in de wifi-zone zijn. Vraag : Is het stadsbestuur het voorstel genegen om een „Wi-Free-zone‟ te installeren in het centrum van Waregem? En zo ja, binnen welke tijd zou dit kunnen gerealiseerd worden ?
Camera’s zorgen voor veiligheid in station Waregem
Camera’s zorgen voor veiligheid van fietsenstallingen in station Waregem De NMBS en de stad Waregem hebben aan de fietsenstallingen in het station Waregem zes bewakingscamera’s geïnstalleerd. De beelden van deze camera’s worden 7 dagen/7 en 24u/24 bekeken in het Security Operations Center (SOC), de centrale meldkamer van de NMBS. Met dit initiatief willen de NMBS en de stad Waregem het probleem van fietsdiefstallen in de stationsomgeving aanpakken.
Het station van Waregem was al een hele tijd een ‘hotspot’ voor fietsdieven. Op vraag van de stad Waregem maakte de Corporate Security Service van de NMBS een beveiligingsanalyse van de fietsenstallingen. Als oplossing kwam uit deze studie de plaatsing van camera’s en extra afsluitingen uit de bus.
De stad Waregem investeerde 37.000 euro in de aankoop en plaatsing van zes toezicht en controlecamera’s. Dankzij de camerabewaking wordt de stationsomgeving 7 dagen/7 en 24u/24 in het oog gehouden door het Security Operations Center van de NMBS. Bij een veiligheidsprobleem komt onmiddellijk een patrouille van Securail, de interne veiligheidsdienst van de NMBS of de lokale politie ter plaatse. Bij gerechtelijke feiten kan de politie deze beelden ook achteraf bekijken.
Al deze investeringen dragen bij tot een hoger comfort en extra veiligheid voor de fietsende pendelaars. De NMBS heeft eind vorig jaar ook de betalende fietsenstalling aan de Boulezlaan opengemaakt zodat iedereen er gratis zijn fiets kan stallen. Het huidig type fietsrekken is immers voldoende veilig indien de fiets met een goed slot aan het rek wordt vastgemaakt. De bewakingscamera’s zorgen bovendien nu voor extra veiligheid. Bovendien kwam er zo meer capaciteit vrij voor 160 fietsen en werd het totaal aantal fietsplaatsen aan het station van Waregem op 724 gebracht.
Veilige en leefbare stationsomgevingen De NMBS, de stad Waregem en de lokale politie ondertekenden in 2009 ook een intentieverklaring om nog nauwer samen te werken aan de criminaliteits-, overlast-, en leefbaarheidgerelateerde fenomenen in en rond het station van Waregem.
Bedoeling van de intentieverklaring is dat alle diensten, verantwoordelijk voor de veiligheid in de stationsomgeving, samen concrete initiatieven uitwerken, regelmatig overleg plegen en informatie uitwisselen om de stationsomgevingen veiliger en aangenamer te maken. De NMBS werkt niet enkel in Waregem samen met de lokale overheid om de veiligheid in de stationsbuurt te verhogen. In totaal werden er al 70 samenwerkingsverbanden afgesloten en dit in 94 steden en gemeenten met een station. De NMBS werkt in WestVlaanderen reeds samen met de gemeenten Anzegem, Kortrijk, Roeselare, Izegem, Ingelmunster, Wevelgem, Menen, Brugge, Beernem, Oostkamp, Zedelgem, KnokkeHeist, Blankenberge en Oostende.
Via deze integrale en geïntegreerde aanpak willen alle partners van de stations en de ruime omgeving een aangename en veilige plek maken. Deze aanpak draagt ook bij tot het versterken van het veiligheidsgevoel van de reizigers en gebruikers van de stationsomgeving.
Het station en haar omgeving zijn voor een gemeente en haar inwoners van groot belang. Stations zijn immers ontmoetingsplaatsen en het is belangrijk dat iedereen zich er veilig voelt. De stations vormen op die manier een aangename toegangspoort tot de gemeente.
Agendapunten gemeenteraad dinsdag 3 februari 2015 Openbare zitting 1. mededelingen 2. goedkeuren verlengen borgstelling van een voorschottenkrediet aangegaan door Psilon bij ING België nv 3. Project ZuidBoulevard - goedkeuren aanpassing opdracht en DBF-contract betreffende de PPSovereenkomst voor de bouw van een openbare bibliotheek, private woongelegenheden en commerciële ruimtes, ondergrondse en bovengrondse parkeergelegenheden en aanleg van het openbaar domein 4. goedkeuren gebruiksovereenkomst lokaal site Transvaal 5. goedkeuren opdracht leveren van twee dienstvoertuigen + vaststellen wijze van gunnen 6. onroerende goederen: goedkeuren principe verkoop en verkoopsvoorwaarden woning Pompoenstraat 36, 8792 Waregem 7. Pandcomplex, onderhoudsschilderwerken buitenschrijnwerk, fase V: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 8. gebruiksovereenkomst bergruimte/garage Pand door PZ Mira - goedkeuren tijdelijke opschorting wegens werkzaamheden aanleg ZuidBoulevard 9. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. Cyclocross Masters 2015 10. overlagen en herstel parking Olm: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen 11. goedkeuren nutsleidingen: leveren en plaatsen elektriciteitskasten park Casier 12. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren verkeersmaatregelen in de Waregemstraat en Desselgemseweg 13. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: aanleg van een voetgangersoversteek in de Henri Lebbestraat 14. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: uitbreiden van de bebouwde kom van Waregem 15. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een zone 30 in de omgeving van de school in de Nokerseweg 16. goedkeuren samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Kortrijk en de stad Waregem in het kader van het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost (FRGE) 17. stopzetten samenwerking met vzw Welzijnsconsortium Zuid-West-Vlaanderen 18. projectvereniging Zuidwest: goedkeuren statutenwijziging 19. Leiedal: toekennen van een bijkomende exclusiviteit 20. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. 100 dagen 21. goedkeuren opdracht levering van meubilair, didactisch materiaal, speeltoestellen en schooluitrusting voor het stedelijk basisonderwijs + vaststellen wijze van gunnen 22. goedkeuren opdracht levering van muziekinstrumenten voor de stedelijke Kunstacademie afdeling Podiumkunsten + vaststellen wijze van gunnen 23. vzw cultuurcentrum De Schakel EVAP: voordracht nieuw lid algemene vergadering en raad van bestuur 24. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: voordracht nieuw lid algemene vergadering en raad van bestuur 25. stedelijke basisschool Beveren-Leie, renovatie dak, Fase II: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 26. vragen 27. goedkeuren verslag vorige zitting
Vier nieuwe stadsgidsen in Waregem Sinds 1 januari 2015 heeft Waregem er vier nieuwe stadsgidsen bij, dat zijn Linda Vande Velde, Nadine Gheysels, Rita Huys en Bernard Vandenbussche. Ze volgden een jaar lang het reilen en zeilen van het gidsen in Waregem, schreven een stevig eindwerk over een toeristisch onderwerp en leidden een gidsbeurt voor een proefpubliek. De vier waren bijzonder gemotiveerd en slaagden met glans. Ze worden vanaf dit jaar ingeschakeld voor het rondleiden van bezoekers op de Amerikaanse begraafplaats, het Gaverbeekhippodroom, in het centrum van Waregem en de deelgemeenten, en tijdens toeristische evenementen.
Linda Vande Velde tijdens het afscheidsfeestje in de Vrije Bassischool Beveren-Leie (archief Beverse Weetjes) Linda Vande Velde (°1953) is geboren in Waregem. Ze was jaren lang onderwijzeres in Waregem en in de Vrije BasisschoolBeveren-Leie. Sinds 2013 is ze met pensioen. Als kind hing ze aan de lippen van haar grootmoeder toen die vertelde over Waregem en de Waregemnaren van vroeger. Ze is gefascineerd door heemkunde en genealogie en doet regelmatig opzoekingswerk in het stadsarchief. Ze draagt Waregem in haar hart, en waar het hart van vol is, … In haar eindwerk neemt Linda de lezers mee op een wandeling door het centrum en langs de Leie in Sint-Eloois-Vijve.
Nadine Gheysels (°1943) is een geboren en getogen Waregemse, afkomstig van het Gaverke en ondertussen al 35 jaar Biestenaar. Ze zocht een nieuwe uitdaging na het sluiten van de zaak die ze uitbaatte samen met haar man en na haar engagement als verantwoordelijke voor Ziekenzorg CM. Ze heeft een hart voor Waregem en heeft altijd veel interesse gehad voor geschiedenis. Ze hoorde veel verhalen van haar ouders en grootouders, en heeft veel zaken persoonlijk gekend en gezien, en weer zien verdwijnen in Waregem. Als stadsgids wil ze die boeiende verhalen doorvertellen aan bezoekers. In haar eindwerk werkte Nadine een wandeling uit door het Gaverke, langs de locaties die herinneren aan het ontstaan en de geschiedenis van de lokale Chiro en Kroonwacht.
Rita Huys (°1960) werd geboren in Deinze maar woont en werkt al ruim 30 jaar in Waregem, als leerkracht Latijn en vooral Grieks aan het O.L.V.-Hemelvaartinstituut. Ze is verliefd geworden op haar nieuwe thuisstad, die bruist door zijn paardenrennen, zijn creatieve handelaars en industriëlen, zijn sport en cultuur. Ze is geboeid door het verleden van de stad en wil het verhaal van het bruisende Waregem, met zijn boeiende verleden en dynamische heden vertellen aan bezoekers. In haar eindwerk gaat Rita op stap rond het Gaverbeekhippodroom en vertelt de verhalen van de gebouwen en bewoners van de Holstraat en Felix Verhaeghestraat.
Bernard Vandenbussche (°1951) is geboren in Waregem en woont in Sint-Eloois-Vijve. Hij werkte als ambtenaar bij de federale overheidsdienst Sociale Zekerheid en is altijd geboeid geweest door heemkunde, industriële archeologie en de geschiedenis van stad en streek. Als stadsgids wil hij meehelpen om Waregem te promoten en nieuwe wandelingen en gidsbeurten helpen ontwikkelen. In zijn eindwerk werkte Bernard een wandeling uit langs de Gaverbeek, van het centrum langs het kasteel van Potegem naar de Keukeldam, door de 3 groene longen die aangelegd werden in het vroegere overstromingsgebied van de beek: het sportstadion, het Gaverbeekhippodroom en het Park Casier.
Nieuw recordjaar voor Waregembon Al sinds de introductie van de Waregembon in 2011 kent deze geschenkcheque een ongekend succes. Ook 2014 was een nieuw recordjaar met een totaalverkoop van maar liefst 550 220 euro, een bedrag dat volledig besteed wordt bij onze lokale handelszaken. Het verkooprecord is niet alleen het gevolg van de eindejaarsperiode; maar liefst negen van de twaalf maanden in 2014 leverden een extra verkoop op ten opzichte van 2013. Het nu vier jaar oude stedelijk initiatief blijft een duidelijk schot in de roos, zowel bij de inwoners als bij de handelaars.
Het succes van de bon is niet alleen een surplus voor de stad (ook mensen van buiten Waregem leren zo beslist onze stad en handelscentrum kennen), maar zeker ook voor alle deelnemende handelszaken. Nog elke week krijgt het stadsbestuur aanvragen van handelaars om deel te nemen. Ondertussen kan iedereen met een Waregembon terecht in ongeveer 300 handelszaken in Waregem. Alle informatie over de Waregembon en een overzicht van de deelnemende handelszaken staat op www.waregem.be/waregembon.
Jaar Verkoop in stadswinkel Aangeboden door stadsbestuur* Totaal + betaald met factuur 2011 186 900 57 045 243 945 2012 351 535 63 605 415 140 2013 456 605 74 585 531 190 2014 485 170 65 050 550 220
*Geschenkbonnen, toelagen, erkentelijkheidspremies, feestcheques, jubilea en geboortepremies
Ijspiste lokte iets minder bezoekers De elfde opeenvolgende jaargang van de ijspiste in park Baron Casier was ook deze keer een voltreffer. Niet minder dan 13 970 grote en iets minder grote bezoekers bonden er schaatsen aan tussen 5 december en 4 januari. Er werden in totaal 11 059 individuele tickets verkocht en 2911 groepstickets. Onder die laatste categorie vallen ook de scholen die voor de kerstvakantie kwamen schaatsen of ijsglijden.
Het aantal bezoekers ligt weliswaar iets lager dan in de voorbije edities, maar met een gemiddeld aantal bezoekers van 450 personen per dag mag wel duidelijk zijn dat dit winters evenement goed in de smaak blijft vallen van iedereen. Ook de winterchalets langs de ijspiste waren elke dag goed bezet. Maar liefst 103 Waregemse verenigingen verdienden met de verkoop van drankjes en versnaperingen een extraatje voor hun clubkas.
Nieuwe locatie in het park Door de herinrichting van het stadspark was deze editie van de ijspiste ook de laatste op de huidige locatie. Eind dit jaar zal de piste een eindje verder in het park opgetrokken worden, meer bepaald richting de ingang aan de Marcel Windelsstraat.
Beverse Weetjes dook even haar archieven in om het bezoekersaantal van de vorige 10 jaar mee te geven. Jaar totaal 2013-2014 - 15 058 2012-2013 - 14 582 2011-2012 - 13 746 2010-2011 - 11 369 2009-2010 - 11.500 2008-2009 - 13 489 2007-2008 - 13 882 2006-2007 - 12 413 2005-2006 - 12 341 2004-2005 - 13 950
Nieuwjaarsreceptie in Beveren-Leie Op zondag 4 januari bood het stadsbestuur van Waregem op 11 verschillende plaatsen in Waregem een nieuwjaarsreceptie aan. Voor de inwoners van Beveren-Leie was de place to be OC ‘t Klokhuis. Tijdens zijn toespraak keek eerste schepen Rik Soens terug naar enkele hoogtepunten van het voorbije jaar en deed hij de in 2015 op til staande realisaties en veranderingen uit de doeken. De talrijke aanwezigen, doch opvallend minder dan vorig jaar, konden genieten van een natje en een droogje terwijl het Bevers Harmonieorkest de receptie muzikaal opluisterde!
Voor 2015 voorziet de stad zo’n 66 miljoen euro aan uitgaven, verdeeld over heel wat posten. Naast de vele uitgaven staan er natuurlijk ook heel wat inkomsten in de boeken, zoals subsidies (17 milj, Vlaanderen), fiscale ontvangsten (28,6 milj), eigen werking (3,8 milj), financiële ontvangsten (2,77 milj).
Voor 2015 is het exploitatiebudget 43 miljoen euro, dit is in dezelfde grootorde als in 2014. Deze uitgaven worden verdeeld over Goederen en Diensten (10 milj), Bezoldigingen, Sociale Lasten en Pensioenen (17 milj), Werkingssubsidies (15 milj), Financiële Uitgaven (900.000 euro) en Andere (360.000 euro). In het oog springende voorziene uitgaven zijn o.a. - Personeelskosten (17 milj) - Uitbouw stadswinkel (800.000) - Masterplan Zuidboulevard (9,6 milj) - Rioleringswerken (2,6 milj) - Subsidies (OCMW, Mira, IMOG, Sport, Fluvia, kerkfabrieken, milieu, mantel- & thuiszorg, … samen 15 milj)
Zo wordt er ook geld voorzien voor renovatie dak SBS Beveren-Leie fase 2 (120.000 euro), aanleg en herstel voetpaden Liebaardstraat (Gentsesteenweg tot Meierie, 14.000 euro), schilderwerken en verwarming kerk Desselgem (216.000 euro), stadskernhernieuwing fase 2 (Desselgem, 811.200 euro). De aanvullende belasting op personenbelasting blijft (al 13 jaar) op 6,8%, alsook de opcentiemen blijven zoals voorheen (1600).
Luie trap in zwembad de Treffer Omdat ouderen en personen met een beperking soms moeilijker in het 25-meterbad van zwembad De Treffer raken, kocht het stadsbestuur een zogenaamde luie trap aan. Deze mobiele constructie zorgt ervoor dat zij makkelijk in en uit het water kunnen. Het grote voordeel van deze speciale trap is dat de treden niet meer loodrecht boven elkaar staan zoals die van een ladder, maar elkaar opvolgen zoals bij een normale trap. Op deze manier is de trap veel minder hellend, wat een absoluut pluspunt is voor de doelgroep.
De bestaande trap in het 25-meterbad is ingebouwd in de muur en redelijk steil. Op vraag van de senioren keek het stadsbestuur daarom uit naar een geschikt alternatief. Dit alternatief moest mobiel zijn omdat een vaste constructie te veel plaats in zou nemen en zwemwedstrijden onmogelijk zou maken. Een luie trap bleek de beste oplossing.
Deze mobiele constructie heeft 5 grote treden van 60cm op 25cm en wordt momenteel gebruikt tijdens het seniorenuurtje en door Somival op zaterdagmorgen tijdens hun zwemuurtje. Zij maken er allemaal enthousiast en dankbaar gebruik van. De trap kostte 5230 euro en voldoet aan alle veiligheidsnormen.
Beknopte omschrijving gemeenteraad dinsdag 2 december 2014 De volledige beknopte omschrijving is in bijlage te vinden
18. goedkeuren wijzigen tariefreglement inzake verstrekte diensten op stedelijke begraafplaatsen Het huidige „Tariefreglement inzake verstrekte diensten op gemeentelijke begraafplaatsen‟, goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 15.12.2011 biedt de nabestaanden op het moment van het overlijden twee mogelijkheden wat betreft de termijn: - Ofwel neemt men géén concessie en geldt de minimale grafrust van 10 jaar; - Ofwel neemt men een concessie van 30 jaar, telkens verlengbaar met periodes van 30 jaar; De dienst burgerlijke stand krijgt af en toe de vraag van de nabestaanden om na afloop van de eerste periode van 30 jaar een concessie te kunnen verlengen voor een kortere termijn om redenen van onderhoud en/of kostprijs. We willen inspelen op deze vraag door naast de bestaande verlenging met 30 jaar ook een verlenging met 15 jaar mogelijk te maken. Onderstaande tabel geeft de situatie weer die zou gelden vanaf 01.01.2015. Enkel de tarieven in de kolom uiterst rechts zijn nieuw, de andere tarieven blijven ongewijzigd. Voor twee verlengingen met 15 jaar betaalt men uiteindelijk 50 euro meer dan voor één verlenging met direct 30 jaar. Dit verschil vloeit voort uit de extra administratiekosten op het einde van de eerste verlengingsperiode van 15 jaar, met name voor dossieropvolging, briefwisseling en aanplakberichten op de begraafplaats
In het huidige tariefreglement staat er nog geen tarief voor het uithalen van een asurne uit een columbarium of urnenkelder wanneer de nabestaanden gebruik willen maken van de mogelijkheid tot retroactieve thuisbewaring, zoals voorzien in artikelen 24 en 24bis van het decreet van 16.01.2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging. Dit wordt opgenomen in het nieuwe artikel 4, waarin ook de reeds bestaande tarief voor het openen van een grafkelder wordt opgenomen. Grafkelder openen voor bijzetting van een kist of asurne 125,00 EUR Asurne uithalen uit columbarium of urnenkelder 50,00 EUR 19. goedkeuren wijzigen huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging In het verlengde van de aanpassing van het „Tariefreglement inzake verstrekte diensten op gemeentelijke begraafplaatsen‟ bevat ook het „Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging‟, goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 07.09.2010, een aantal bepalingen die moeten gewijzigd worden indien we de nabestaanden de mogelijkheid willen bieden om na 30 jaar de concessie te verlengen met een kortere periode van 15 jaar. Het betreft specifiek de artikelen 7 en 29. We maken van de gelegenheid gebruik om ook een aantal extra artikels aan te passen. Hieronder het volledige overzicht van de voorziene wijzigingen met ingang van 01.01.2015: Artikel 2: verbetering taalfout; Artikel 6: verbetering structuur/opsommingstekens; Artikel 6: toevoeging mogelijkheid tot retroactieve thuisbewaring die sinds het decreet van 09.12.2011 mogelijk is op basis van artikel 24 en 24bis van het decreet van 16.01.2004; Artikel 7: toevoeging keuze tussen verlenging concessie met 15 of 30 jaar; Artikel 8: toevoeging mogelijkheid dat nabestaanden na einde concessietermijn zelf over de asurne kunnen beschikken; Artikel 12: toevoeging mogelijkheid dat nabestaanden na einde van de 10 jaar grafrust zelf over de asurne kunnen beschikken; Artikel 12: toevoeging mogelijkheid tot retroactieve thuisbewaring die sinds het decreet van 09.12.2011 mogelijk is op basis van artikel 24 en 24bis van het decreet van 16.01.2004; Artikel 29: toevoeging mogelijkheid tot hernieuwing voor 15 jaar.
20. onderhoud groenzones 2015-2016-2017: goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen
Door de dienst wegen-waterlopen werd een ontwerp opgemaakt voor het onderhoud van diverse groenzones, groot-Waregem
Er wordt voorgesteld om 15 maaibeurten uit te voeren + 5 beurten op afroep.
Fietspad tussen station Waregem en Waalstraat Zulte in aanleg
Nieuw fietspad tussen station van Waregem en Waalstraat in Zulte in aanleg Op donderdag 15 januari 2015 starten de werken voor de aanleg van het nieuwe fietspad tussen het station van Waregem en de Waalstraat in Zulte. Het fietspad zal het tracé volgen van de spoorlijn tussen beide gemeenten. Het betreft een traject van 850 m. De aanleg van het fietspad tussen Zulte en Waregem vormt een alternatief voor de drukke N43. Het volgt de spoorlijn en biedt zo een betere (kortere) verbinding van Zulte naar Waregem dan via de Leie. Bovendien zullen de inwoners van Zulte, die voor hun treinverplaatsingen afhankelijk zijn van het station van Waregem of Deinze, van een vlotte fietsaansluiting naar het station van Waregem kunnen genieten.
Detail van de werken De werken behelzen de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad van 3 m breed langs de spoorlijn Waregem-Zulte vanaf de parking nabij het station van Waregem tot aan de grens met buurgemeente Zulte. In Zulte werd al een fietspad aangelegd waarop het nieuwe fietspad zal aansluiten. Van en naar de Slekkeput in Waregem komt er een toegangshelling in asfaltverharding, op een breedte van 3,80 m. De aanleg van het fietspad kadert in de verdere uitbouw van het functioneel en recreatief fietsroutenetwerk van de Provincie West-Vlaanderen en volgt de kwaliteitsrichtlijnen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
De kostprijs van het fietspad en de termijn van de werken De Provincie West-Vlaanderen is de opdrachtgever van de werken. Aannemer Van Robays uit Zulte zorgt voor de uitvoering ervan. Het gegunde bedrag voor de aanleg van het fietspad komt op 293.195,64 euro incl. btw. Alle kosten hiervan zijn ten laste van het provinciebestuur. Stad Waregem staat in voor de groenvoorzieningen en voorziet daarvoor 21.694,90 euro incl. btw. De werken starten vanaf 15 januari 2015. Er zijn 90 werkdagen voorzien voor de uitvoering van de werken. Het nieuwe fietspad Waregem-Zulte sluit aan op het fietspad richting Deinze, dat een verbinding vormt met de fietssnelweg Gent-Antwerpen die er tegen 2018 moet komen.
5. benoemen nieuwe voorzitter van de commissie interne zaken 6. stedelijk brandweerpersoneel: vacant verklaren van verschillende bevorderingsgraden vrijwilligerskorps 8. kennis nemen brandbeveiliging - te ontvangen aandeel van de gemeenten zonder korps afrekening gemeenterekening 2006 tot en met 2010 9. aanvaarden handgiften 10. goedkeuren plan van aanpak bij afschakelen elektriciteit 11. goedkeuren opdracht leveren van een GNSS-toestel voor diverse stedelijke diensten + vaststellen wijze van gunnen 12. onroerende goederen: goedkeuren verzaken voorkooprecht Eikenlaan 108, 8790 Waregem 13. onroerende goederen: verzaken aan het recht van wederinkoop grond met elektrische transformatorcabine thv Meersstraat 14. onroerende goederen: goedkeuren aankoop onroerende goederen Nieuwstraat 14, 16 en 22 15. Project ZuidBoulevard - goedkeuren meerwerken 16. Project ZuidBoulevard aanvullend werk aansluiting op Esplanade - goedkeuren meerwerken 17. goedkeuren dossier nutsleidingen: goedkeuren ondergronds brengen cu-net in de Pijkstraat 18. begraafplaats Sint-Eloois-Vijve, herschilderen witte kruisjes: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 19. goedkeuren wijzigen tariefreglement inzake verstrekte diensten op stedelijke begraafplaatsen 20. goedkeuren wijzigen huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging 21. onderhoud groenzones 2015-2016-2017:goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen 22. goedkeuren takenpakket RioAct 2015 23. nutsleidingen: goedkeuren ontwerp verlichting project wonen aan de Leie 24. burgemeestersconvenant: goedkeuren 'regionaal duurzaam energie actieplan' 25. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: aanleg van een voetgangersoversteek in de Posterijstraat 26. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een parkeerplaats voor personen met een handicap in Hoge Kave 27. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een parkeerverbod in de Eugène Bekaertlaan 28. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: algemene vergadering op 15 december 2014: goedkeuren agenda 29. vzw Cultuurcentrum De Schakel EVAP: algemene vergadering op 15 december 2014: goedkeuren agenda 30. stedelijke basisschool Guido Gezelle, renovatie stookplaats hoofdgebouw: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 31. goedkeuren wijziging reglement cultureel ambassadeur 32. vragen 33. goedkeuren verslag vorige zitting Geheime zitting 34. onroerende goederen: project ZuidBoulevard - goedkeuren verkoop gronden appartementen en commerciële ruimtes 35. stedelijk brandweerpersoneel: aanvraag eervol ontslag vrijwillige brandweer 36. stedelijk brandweerpersoneel: verlengen van de stage van stagiair brandweerman-vrijwilligers 37. stedelijk brandweerpersoneel: aanstellen stagiair-brandweerman vrijwilligerskorps in de functie van brandweerman-vrijwilliger 38. stedelijk brandweerpersoneel: niet aanstellen als effectief brandweerman vrijwilligerkorps 39. stedelijk brandweerpersoneel: bevorderen in 1 betrekking van sergeant-majoor bij het stedelijk vrijwilligerskorps
Plechtige opening Karmelbos in Waregem Op vrijdag 28 november wordt het Karmelbos plechtig geopend. Vanaf dan is dit stukje groen een extra openbare gelegenheid om te gaan wandelen in Waregem.
Het Karmelbos is eigendom van het OLV van Lourdesziekenhuis van Waregem maar wordt gratis ter beschikking gesteld aan het stadsbestuur voor een termijn van 27 jaar. In de gemeenteraad van 3 juli 2012 werd de protocolovereenkomst met het OLV van Lourdesziekenhuis goedgekeurd. Hierin werd de samenwerking vastgelegd over het gebruik van het Karmelbos.
De stad heeft ondertussen diverse werkzaamheden uitgevoerd in het bos. Begin dit jaar werden reeds diverse bomen gekapt om een wandelpad te creeëren of omdat zij niet veilig waren. Er zullen nog bijkomende bomen worden verwijderd aan de bosrand om de veiligheid van de golfers te vrijwaren. Het bos ligt immers naast de terreinen van Waregem Golf.
Het bos is ondertussen ook afgesloten van de rest van de site. Dit maakt dat de toekomstige wandelaars niet op de (toekomstige) werf van het ziekenhuis kunnen belanden. Een gevolg hiervan is ook dat er slechts één toegangspoort naar het Karmelbos is: op het hoogste punt van Waregem aan de dubbele poort. De oude toegang van het schooltje bevindt zich niet in de zone van het Karmelbos.
Inhuldiging herdenkingsmonument in Beveren-Leie Op de vooravond van wapenstilstand vond in Beveren-Leie de inhuldiging van het herdenkingsmonument plaats. De plechtige inhuldiging op de begraafplaats in de Sint-Jansstraat, die met klaroengeschal begon en eindigde, werd door tal van aanwezigen bijgewoond.
"Geachte genodigden, geachte oudstrijders en familieleden, dames en heren, Goede avond en welkom op de begraafplaats van Beveren-Leie.
Wij zijn hier samengekomen ter afronding van een uniek en ambitieus project. Het is nu al bijna twee jaar geleden dat wij met het stadsbestuur de beslissing namen om op iedere Waregemse begraafplaats een monument op te richten: dit ter blijvende herinnering aan alle mensen, die daar ooit begraven zijn en die in wereldoorlog I en/of II de vijand bestreden hebben. Vandaag, aan de vooravond van wapenstilstand, onthullen wij een monument op elk van de zes Waregemse begraafplaatsen", zo begon schepen Pietro Iacopucci zijn speech.
"Dit is het resultaat van een lang traject, waarbij wij iedereen, die zijn medewerking verleend heeft van harte willen bedanken. Het samenstellen van de uiteindelijke lijst - van maar liefst 1.720 namen - vereiste heel wat inspanningen, energie en tijd. Voor hun gewaardeerde inbreng dank aan de mensen van - de vaderlandslievende verenigingen - de heemkundige kring (Etienne Ducatteeuw) - de heer Marc Feys, die via zijn verzameling bidprentjes belangrijke informatie bijbracht - het stadsarchief - en last but not least de dienst burgerzaken onder leiding van diensthoofd Pieter Gevaert als stuwende kracht : dank u wel. Dank ook aan de burgers en nabestaanden, die reageerden op de ontwerplijst. En niet te vergeten : een pluim voor de groendienst onder leiding van Francky Vandenheede, voor de deskundige praktische uitvoering.
Hier in Beveren staan op dit monument 258 van de in totaal 1720 Waregemse oudstrijders vermeld. Wie zijn deze mensen? Welnu, wij hebben dit zeer ruim opgevat : het zijn zowel de oudstrijders als de gesneuvelden, de weerstanders, civielarbeiders, weggevoerden/gedeporteerden, werkweigeraars en burgerslachtoffers. De namen staan chronologisch volgens datum van overlijden. Mensen, die komen te overlijden zullen toegevoegd worden.
Wie meer gedetailleerde informatie per persoon wenst kan dit terugvinden op de website van de stad Waregem,klik hierwaar de namenlijsten terug te vinden zijn.
Dames en heren, De toekomstige generaties mogen de gruwel van beide wereldoorlogen nooit vergeten. Door de talrijke herdenkingen van 100 jaar Grote Oorlog wordt iedereen opnieuw met de neus op de feiten gedrukt. Met deze monumenten willen wij de herinnering voor altijd aanhouden ook nadat alle evenementen voorbij zullen zijn, een blijvend eerbetoon dus. Uiteraard willen wij allen “nooit meer oorlog”, maar evengoed beseffen wij hoe fragiel de vrede is", Schepen Pietro Iacopucci
Meer comfort en veiligheid voor pendelaars in station Waregem
Meer comfort en veiligheid voor pendelaars in station Waregem De NMBS en de stad Waregem verhogen samen het comfort en de veiligheid van de pendelaars die met de auto of de fiets naar het station Waregem komen. Zo wordt er op de bijkomende parking aan de kant Boulezlaan extra asfalt en belijning aangebracht. Er wordt aan de kant Boulezlaan ook meer plaats gecreëerd om fietsen te stallen. Bovendien komen er camera’s en afsluitingen voor meer veiligheid.
De parking bij het station Waregem aan de kant Boulezlaan is dit voorjaar uitgebreid met 78 parkeerplaatsen op het vroegere oefenterrein van een rijschool. Om het comfort van de treinreizigers te verhogen, verbeteren de NMBS en de stad Waregem deze maand dit deel van de parking. De rijpaden worden geasfalteerd voor meer comfort en er wordt ook belijning aangebracht. Op de parking aan de kant Boulezlaan zullen er na de werkzaamheden in totaal 519 auto’s comfortabel kunnen parkeren.
De aanpassingswerken aan de parking starten in de week van 12 november en zullen ongeveer zeven werkdagen duren. Tijdens de werkzaamheden wordt de extra parking tijdelijk afgesloten.
Veiliger fietsenstallingen De stad Waregem en de NMBS investeren dit najaar ook in de infrastructuur van de fietsenstallingen. Zo wordt de betalende fietsenstalling aan de Boulezlaan opengemaakt zodat iedereen er gratis zijn fiets kan stallen. Hierdoor komt er extra capaciteit vrij voor 160 fietsen. In totaal zijn er 724 fietsplaatsen bij het station Waregem. Er komen ook bijkomende afsluitingen en camera’s. Al deze investeringen zullen bijdragen tot een hoger comfort en extra veiligheid voor de pendelaars.
Beknopte omschrijving gemeenteraad 4 november 2014
Beknopte omschrijving gemeenteraad dinsdag 4 november 2014 Hierbij de vragen die op de gemeenteraad zullen voorgelegd worden. De beknopte omschrijving is in bijlage te vinden
Er werden vier vragen ingediend op het secretariaat. Vraag 1. vraag raadslid E. Devriendt: stand van zaken gemeentelijk leegstandregister en leegstandheffing “Sedert 1 januari 2010 is de opvolging van leegstand van gebouwen en woningen een gemeentelijke bevoegdheid. Om de gemeenten daarin te ondersteunen kunnen de lokale overheden beroep doen op een subsidie voor de opmaak van zo’n register, zijnde 1000€ en een jaarlijkse subsidie van 100€ voor de verplichte jaarlijkse actualisatie, verhoogd met 0,5€ per gebouw in dat register. Jaarlijks moet dit register bezorgd worden aan het Agentschap Wonen Vlaanderen, uiterlijk op 30 april. Stad Waregem is sinds 01/01/2013 gestart met zo’n leegstandsregister. Ook de leegstandsheffing, een belasting van 990€ voor een woning of gebouw dat minimum 12 maanden in het leegstandsregister is opgenomen, is sinds maart 2013 in voege (vanaf aanslagjaar 2013). Mijn vragen: - Kreeg stad Waregem deze subsidie voor opmaak en actualisatie van het leegstandsregister? - Wat is de stand van zaken van dit leegstandsregister? Hoeveel gebouwen en woningen staan daar op vandaag op? - Op hoeveel panden is de leegstandsheffing reeds van toepassing? Hoeveel inkomsten genereert deze belasting?”
Vraag 2. vraag raadslid K. Ravelingien: huisvesting Rode Kruis en Vlaams Kruis “Onlangs heb ik vernomen dat het Rode Kruis en Vlaams Kruis, momenteel gehuisvest in het regenboogstadion, zich zal moeten herlocaliseren. Mijn vraag is nu of daar al een nieuwe locatie voor gevonden is?”
Vraag 3. vraag raadslid M. Verhellen: parkeerdruk rond Het Pand “Onlangs riep het stadsbestuur, bij monde van schepen Chanterie, alle automobilisten op om hun wagen zoveel mogelijk te parkeren op de parking van het Jeugdcentrum of de Expo. Deze oproep had als bedoeling de parkeerdruk rond Het Pand te milderen. Door werken i.k.v. de Zuidboulevard zijn er namelijk een groot aantal parkeerplaatsen tijdelijk weggevallen. De oproep van de schepen is o.i. terecht al was het maar omdat op die manier langparkeerders plaats maken voor kortparkeerders. Ik was dan ook verbaast toen ik op zaterdag 25/10 moest vaststellen dat een 20-tal parkeerplaatsen aan Het Pand, zijde De Schakel, ondanks de oproep van de schepen worden ingenomen door bestelwagen en vrachtwagen van de marktkramers. M.i. kunnen deze vrachtwagens mits wat organisatie (bv. het inschakelen van de marktbus) geparkeerd worden aan de Expo of een andere randparking. Dit geldt evenzo voor de voertuigen van het stadspersoneel. Graag verneem ik tijdens de e.k. gemeenteraad welke actie het stadsbestuur in deze zal ondernemen?”
Vraag 4. vraag raadslid M. Verhellen: verkeer in Transvaalstraat en Lindetuin “Bewoners van de Transvaalstraat en Lindetuin zijn de vele en hoge snelheden van personenwagens en vrachtwagens in hun buurt beu. Dit lieten ze ons onlangs weten. Wat is er aan de hand? De Transvaalstraat en Lindetuin zijn gelegen in een zone waar uitzonderlijk plaatselijk verkeer geldig is voor vrachtwagens > 3.5t. Bewoners stellen echter vast dat veel vrachtwagenbestuurders hun buurt alsnog gebruiken als doorgangsweg naar de N43/Vijfseweg en Roterijstraat. Daarnaast ervaren de bewoners dat het aantal personenwagen die door hun buurt rijden als kortere en vluggere doorgangsweg van en naar de N43/Vijfsweg/Roterijstraat behoorlijk is tegenomen. Zij ervaren daarnaast dat heel wat autobestuurders de geldende snelheid (50km/h) niet respecteren. Een gebrek aan respect vanwege de bestuurders, geen of in ieder geval te weinig controle, onvoldoende aanduiding (op de N43 ontbreekt bv. elk bord die verwijst naar de tonnagebeperking) en een onaangepast wegprofiel liggen o.i. hier aan de basis. Graag verneem ik tijdens de e.k. gemeenteraad welke maatregelen het stadsbestuur in deze zal nemen?”
Herdenking Wapenstilstand + inhuldiging herdenkingsmonumenten Inhuldiging herdenkingsmonumenten op 10 november In het kader van de 100-jarige herdenking van WOI heeft het stadsbestuur op elke Waregemse begraafplaats een herdenkingsmonument opgericht, met de namen van alle overledenen die een link hadden met de Eerste en/of Tweede Wereldoorlog en begraven werden op die Waregemse begraafplaats.
Op maandag 10 november vinden alle inhuldigingen plaats Begraafplaats Beveren-Leie Sint-Jansstraat om 17.00u. Meer info klik hier.
Op het militair kerkhof rond de St.Appolonia Kerk in Oeren (Alveringem) ligt Gustaaf Coussement uit Desselgem begraven. Op de grafzek staat te lezen: Soldaat 1ste linieregiment, geboren te Desselgem, den 28 september 1890, stierf voor België, den 10 april 1914. Indien er nog nabestaanden zijn, die dit lezen, dan horen wij het graag. Dit kan doorhier te klikken
Foto archief @ Beverse Weetjes 2009
De kerk van Oeren is gelegen langs de Oerenstraat, in landelijk, vlak gebied. Rondom de kerk is de Belgische militaire begraafplaats aangelegd. In de kerk zelf bevindt zich nog een glasraam i.v.m. de Eerste Wereldoorlog. De toegang wordt gevormd door een poort in gele bakstenen, met kantelen, dubbele spitsboog en wapenschild in grijze hardsteen geflankeerd door '1914' '1918'. De omheining van de begraafplaats bestaat vooraan uit een gele bakstenen muur met daarop een smeedijzeren hekken met op regelmatige afstand een pilaster in gele baksteen. De andere kanten van de begraafplaats zijn met groen afgezet. Bij het betreden van de begraafplaats staat de vlaggenstok met de Belgische vlag links en het houten schuilhuisje met een plattegrond en een registerkastje rechts. De begraafplaats telt behalve de officiële Belgische grafstenen ook nog 5 heldenhuldezerkjes. De grafstenen zijn in dubbele rijen, rug aan rug, aangelegd. Tussen de dubbele rijen is er gras. Er zijn in totaal 509 grafstenen voor 508 doden.
Onder de 508 doden, waarvan er 6 niet meer geïdentificeerd konden worden, bevinden er zich 16 officieren. Er zijn 8 doden van 1914 (verspreid), 97 van 1915, geen van 1916, 270 van 1917 en 128 van 1918 (slechts 2 van het Eindoffensief). Qua wapenkorps zijn er bij de infanterie veel jagers te voet en zijn er weinig cavaleristen. Qua artillerie gaat het voornamelijk over manschappen uit de veldartillerie (weinig zware artillerie). Er liggen eveneens doden van vervoerskorpsen en genie-eenheden bij de diverse legerdivisies en hulptroepen van de genie. 1 dode behoorde tot de Gendarmerie. Er ligt eveneens 1 regimentsdokter en verschillende brancardiers. Het graf van onderluitenant Getteman is leeg: hij werd in 1956 nog ontgraven op verzoek van zijn echtgenote en herbegraven op het kerkhof van Maffle. Tekst gepubliceerd met toestemming van Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed