Uit de voorbereidende tekst gemeenteraad 6 december 2011 De volledige tekst is te lezen in bijlage
13. onroerende goederen: goedkeuren recht van opstal Vlasbloempje In zitting van de Gemeenteraad van 6 mei 2008 werden de modaliteiten goedgekeurd voor de heropbouw van het kinderopvangcentrum Vlasbloempje in de K. Albertstraat te 8791 Waregem, kadastraal gekend Waregem, vierde afdeling, sectie A nrs 285 Z en 285 A2.
De staat van de huidige infrastructuur is niet meer conform met de erkenningscriteria wat de sluiting van het kinderdagverblijf tot gevolg zal hebben. Vandaar dat gezocht werd naar een alternatief voor de heropbouw van het Vlasbloempje op de gronden van de stedelijke eigendom gelegen aan de K. Albertstraat te 8791 Waregem, waar het Vlasbloempje nu gevestigd is. Vzw Kindercentrum wenst daar een nieuwbouw te realiseren.
Op verzoek van de subsidiërende overheid wordt gevraagd om de duur van het recht van opstal op te trekken van 33 jaar naar 40 jaar. Dit voorstel werd besproken in zitting van het College van Burgemeester en Schepenen van 20 januari 2011.
Daarnaast werd in zitting van het College van Burgemeester en Schepenen van 21 april 2011 het nieuwe inplantingsplan besproken. Door deze nieuwe inplanting blijft de doorgang toebehoren aan het stadsbestuur en blijft de toegankelijkheid naar de oude gemeenteschool optimaal gegarandeerd. Hiervoor dienen er in het recht van opstal volgende erfdienstbaarheden te worden voorzien: 1. Tvv de oude gemeenteschool: - Lichten en zichten kant Vlasbloempje - Afvoer hemelwater kant Vlasbloempje - Ondergrondse inneming voor de bestaande waterafvoer/riolering 2. Tvv de kinderopvang Het Vlasbloempje: - Lichten en zichten kant stedelijke basisschool
14. collector Beverenbeek: goedkeuren eindafrekening In opdracht van Aquafin werd door het studiebureau Arcadis een ontwerp opgemaakt collector Beverenbeek‟
Overwegende dat in dit ontwerp werken voorzien waren ten laste van de stad nl aansluiting Spijkerlaan en Poekelaan op collector, RWA-duiker Spijkerlaan met een raming van 796.339,72 euro, btw inclusief. Dit ontwerp werd goedgekeurd in gmtr van 02.06.2004. Voor de aanleg van de riolen kwam de stad in aanmerking voor subsidie.
Door het opdrachtgevend bestuur Aquafin werd het project collector Beverenbeek aansluiting Spijkerlaan en Poekelaan op collector, toegewezen aan de firma nv Koch-Ockier uit Anzegem met het stedelijk aandeel van 699.986,37 euro, btw exclusief. samenvatting eindafrekening
Werken volgens inschrijving - Voorziene werken 699.986,37 euro - Werken in min 84.722,58 euro - Werken in meer 90.480,92 euro - Totaal 705.744,71 euro
Verrekening nr 1* 341.701,73 euro Onvoorziene posteno 12.123,27 euro Totaal bedrag der werken 1.059.569,71 euro Minwaarde -86,77 euro Herzieningen 36.414,38 euro Totaal inclusief herziening 1.095.897,32 euro
* Verrekening nr.1: Poekelaan Tijdens de uitvoering van de werken werd door het bestuur beslist om ook de voetpaden aan te leggen (ts nr 56 en de Leenakkerstraat) en om de bestaande voetpaden te vernieuwen.
In het bestek was voorzien om de bestaande riolen welke in de bermen gelegen waren te behouden en te gebruiken als RWA-leiding.
Gezien de slechte staat van deze riolen en er beslist werd om voetpaden aan te leggen, was het aangewezen om ze te vervangen.
Budget 2009 Artikel 877/732-60 Individueel nr. 209148 Aanwending 2009/3121 Bedrag 1 172 942,49
15. goedkeuren actualisatie woonplan: a) woningbehoeftenstudie Beveren-Leie en Desselgem b) programmatie en differentiatie sociale huisvesting c) lokaal toewijzingsreglement sociale huisvesting d) evaluaties acties uit woonplan 2006
De actualisatie van het woonplan is gestoeld op vier dossiers: a) Woningbehoeftestudie Beveren-Leie en Desselgem b) Programmatie sociale huisvesting c) Lokaal toewijzingsreglement d) Evaluatie en bijsturing acties woonplan
15a) Woonbehoeftenstudie De woonbehoeftenstudie wordt opgemaakt op basis van de omzendbrief RO/2002/03 dd. 25.10.2002. De woonbehoeftenstudie wordt gezien als een eerste onderdeel van de actualisatie van het woonplan, goedgekeurd door de gemeenteraad op 05.12.2006.
Bij de afbakening van het kleinstedelijk gebied Waregem wordt door de provincie een afweging gemaakt voor wat betreft de nood aan bijkomende woningen in het stedelijk gebied. Het buitengebied wordt in het afbakeningsproces buiten beschouwing gelaten.
De huidige studie maakt een behoeftenberekening voor Beveren-Leie en Desselgem. In het woonplan 2006werd uitgegaan van het bestaande juridische aanbod. Er gebeurde geen actualisatie van de woonbehoefte en er werden geen nieuwe gebieden in rekening gebracht.
In de confrontatie van de periode 2007-2012 tussen de behoefte en het aanbod voor de deelgemeenten komen we tot volgende resultaten:
Beveren-Leie: tekort aan 29 woningen Desselgem: tekort aan 17 woningen
Op basis van de confrontatie is het mogelijk om voor Beveren-Leie een woonuitbreidingsgebied aan te snijden van ongeveer 2 ha en voor Desselgem ongeveer 1 ha. (dichtheden van 15 woningen/ha)
Gelet op de 8 woonuitbreidingsgebieden in Beveren-Leie en Desselgem.
De aan te snijden woonuitbreidingsgebieden werden gekozen op basis van ruimtelijke afwegingen.
In het structuurplan van Waregem werd gesteld dat het niet wenselijk was om de gebieden 5 en 7 onmiddellijk te ontwikkelen. De gebieden 3 en 6 zijn niet prioritair te ontwikkelen wegens hun aansluiting bij de Leievallei. Voor gebied 1 geldt een problematische eigendomsstructuur. De eigenaars zijn niet in staat om binnen de 8 jaar het gebied te ontwikkelen.
Er wordt gekozen voor de ontwikkeling van gebied 4, een deel van gebied 2 en een deel van gebied 8. Na goedkeuring van de woonbehoeftenstudie door de Deputatie, kunnen de gebieden slechts worden aangesneden na definitieve aanvaarding van een nog op te maken RUP.
Aan de raad wordt gevraagd de woonbehoeftenstudie voor de deelgemeenten Beveren-Leie en Desselgem goed te keuren.
15b) Programmatie sociale huisvesting Het opstellen van een programmatie sociale huisvesting omvat twee onderdelen: Een kwantitatief luik met de hoeveelheid aan sociale woningen en waar deze worden gesitueerd Een kwalitatief luik met het type aan sociale woning of de doelgroep waarvoor de sociale woningen worden opgericht
Eind 2007 waren er op basis van de nulmeting 1.210 sociale woningen (1.103 huurwoningen, 72 koopwoningen en 35 kavels) in Waregem, maw. 8,2% sociale woningen (huur, koop en kavel) van het totaal patrimonium en 7,5% sociale huurwoningen.
Het bindend sociaal objectief voor Waregem bedraagt 242 sociale huurwoningen. De sociale koopwoningen en kavels werden door de provincie toegewezen: 112 sociale koopwoningen en 5 sociale kavels. Het decreet grond-en pandenbeleid stelt dat het volstaat met de realisatie van sociale woningen tot de 9%-grens gehaald wordt. Voor Waregem betekent dit een taakstelling van 208 bijkomende sociale huurwoningen ipv. 242. Op basis van de netto-aangroei en de mogelijke afname aan sociale woningen is het wettelijk minimum aan totaal sociaal woonaanbod 433 eenheden.
Rekening houdende met de kandidaten op de wachtlijsten, het bouwtempo van de sociale bouwactoren, het aandeel sociale woningen in het totaal aantal bijkomende woningen, de toename van het aantal en aandeel sociale woningen én de acties voor bijsturing ervan kan een inschatting gemaakt worden van het totaal aantal bijkomende sociale woningen tegen 2020 met 519 eenheden. Dit voldoet aan het wettelijk minimum (433) en legt de ambitie in Waregem een stuk hoger.
Op schaal van de deelgemeenten is er duidelijk sprake van een concentratie aan sociale woningen in Waregem en Sint-Eloois-Vijve. Beide deelgemeenten hebben op vandaag 9% sociale huurwoningen.
In Beveren-Leie dient er actief op zoek gegaan te worden naar mogelijkheden om bijkomende sociale woningen op te richten. De bovengrens van het decreet van grond- en pandenbeleid moet toegepast worden zodat hier bijkomende sociale huisvesting kan gerealiseerd worden. Samenvattend kan gesteld worden dat er 546 bijkomende sociale woningen tegen 2020 gerealiseerd kunnen worden. (471 programmatie + 60 RSVK + 15 opportuniteiten)
Bij de differentiatie van sociale huurwoningen worden uitspraken gedaan nopens: De verdeling huur/koop/kavels. Het aantal koopwoningen en de kavels is zeer beperkt. Vanaf 15 woningen wordt een mix nagestreefd. Het type koopwoningen moet zich richten naar de huishoudens met 1 inkomen. Uit de wachtlijsten van de maatschappijen blijkt duidelijk dat er moet gefocust worden op kleine huurwoningen. Er dienen tevens aangepaste huurwoningen te worden voorzien voor gehandicapten en senioren. Er dienen beperkte aantallen huurwoningen te worden voorzien voor kwetsbare doelgroepen (doorgangswoningen, crisiswoningen). Aan de raad wordt gevraagd het document programmatie sociale huisvesting goed te keuren als beleidsdocument.
15c) Lokaal toewijzingsreglement Bij de actualisatie van het woonplan werd ervoor gekozen om een onderzoeksrapport op te maken om de problematiek van toewijzen binnen de sociale huisvesting en de woonnoden van de doelgroepen grondig te bekijken.
Op basis van het onderzoeksrapport werd beslist om een lokaal toewijzingsreglement op te maken voor de doelgroepen senioren,kwetsbaren, personen met een handicap en om ook de lokale binding te herformuleren.
Er dienen 196 woningen te worden geselecteerd voor de senioren, waarvan 40 in Beveren-Leie en Desselgem. De aangepaste woningen (bredere deuropeningen, inloopdouches,
kunnen zonder meer voorrang geven voor de senioren.
De woningen werden geselecteerd in nauw overleg met de bouwmaatschappijen en rekening houdende met een aantal criteria: Kleine woningtypes Ligging nabij diensten- of ontmoetingscentrum Leefbaarheid van bestaande seniorenwijken Wijkgebondenheid Voor de kwetsbare doelgroepen worden maximum 3 toewijzingen per jaar voorzien binnen het patrimonium van de bouwmaatschappij Helpt Elkander. Er worden een aantal criteria vastgelegd: In staat om zelfstandig te wonen mits een vorm van begeleiding Begeleiding vanuit de welzijnsorganisaties Voortraject in sociale woningen buiten sociaal huurstelsel of in eigen woning van de welzijnsorganisaties In het lokaal toewijzingsreglement wordt de doelgroep (personen met een handicap) voor het Kiwanishuis eveneens verruimd: eerst personen met Persoonlijk Assistentie budget dan personen met PA budget in aanvraag dan algemeen personen met een handicap De lokale binding is nu als volgt gedefinieerd: de kandidaat krijgt voorrang indien tijdens de laatste 6 jaar hij 3 jaar woonachtig was in Waregem. Voor de lokale binding wordt niet langer de standaarformulering gehanteerd. Via het lokaal toewijzingsreglement wordt de lokale binding hergeformuleerd en wordt nu voorrang gegeven aan: *gezinnen die tijdens laatste 10 jaar minstens 3 jaar in de gemeente gewoond hebben of *gezinnen waarvan minstens 1 persoon van het huishouden werkt in Waregem, over een periode van minstens 1 jaar en voor minstens halftijds of * gezinnen waarbij minstens 1 kind van het huishouden school loopt in Waregem gedurende minstens 1 schooljaar
Het lokaal toewijzingsreglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de minister. De sociale woonactoren nemen dit reglement op in hun intern huurreglement.
15d) Evaluaties acties Door het Decreet grond-en pandenbeleid zijn een aantal acties van het woonplan van 2006 achterhaald. Deze moeten bijgesteld en geactualiseerd worden. De inhoudelijke nota en contractuele bepalingen voor woningen met sociaal karakter, goedgekeurd door de gemeenteraad van 04.11.2008, is zonder voorwerp door de inwerkingtreding van het decreet grond-en pandenbeleid. Deze gemeenteraadsbeslissing dient dan ook ingetrokken te worden.
Algemeen kan gesteld worden dat de stad de voorbije jaren een actieve regisseursrol heeft vervuld. Er werd een autonoom stadsbedrijf opgericht en er werd actief gesproken en onderhandeld met private en sociale bouwmaatschappijen.
De belangrijkste actie voor de volgende legislatuur wordt het uitbouwen van een stedelijke huisvestingsdienst. De concrete uitwerking dient verder onderzocht te worden.
Bij de evaluatie van de acties kunnen volgende accenten weerhouden worden. Verder intensief inzetten op lopende projecten Opvolgen van de programmatie sociale huisvesting Opstellen van een heffingsreglement omtrent leegstand Voldoen aan de verplichtingen en actualisatie van de inventaris onbebouwde percelen. Voorbereiden stedelijke premie gekoppeld aan de inkomsten van de heffing van de leegstand.
Aan de raad wordt gevraagd: de gemeenteraadsbeslissing van 04.11.2008 houdende goedkeuring van de inhoudelijke nota en contractuele bepalingen voor woningen met sociaal karakter op te heffen. de evaluatienota van de acties van het woonplan als beleidsdocument goed te keuren
|