Beknopte omschrijving gemeenteraad Klik hier en volg de gemeenteraad live.
Voor de gemeenteraad van 1 december werden drie vragen ingediend. 23. vragen Vraag 1. vraag raadslid J. Balduck: omgeving Fabriekstraat / Roger Vansteenbruggestraat Antecedenten In 2014 werd een brownfieldconvenant « Fabriekstraat » afgesloten tussen de Vlaamse Regering de stad Waregem en de NV Santerra voor een gebied van 4,8 ha aan de achterzijde van het station. Via zo’n convenant krijgen projectontwikkelaars een aantal juridische en financiële voordelen bij de ontwikkeling van de terreinen. Het ruimtelijk structuurplan Waregem uit 2007 voorziet dat de terreinen zullen omgezet worden naar een KMO-zone, bestemd voor lokale bedrijvigheid. Volgens het brownfieldconvenant is het de bedoeling de terreinen van het voormalige bedrijf Cotesa te herontwikkelen als woongebied. Hiervoor zou de stad een RUP opstellen.
Vragen 1. Werden de gebouwen en terreinen van de NV Cotesa inmiddels aangekocht door NV Santerra ? 2. Op welke termijn is de afbraak van de gebouwen en de sanering van de gronden voorzien ? Is de stad hier enige financiele tussenkomst verschuldigd ? 3. Het brownfieldconvenant voorziet in de oprichting van een stuurgroep voor opvolging van het project. Wie neemt namens de stad deel aan deze stuurgroep ? Hoeveel keer is de stuurgroep inmiddels samengekomen ? 4. Is de stad intussen gestart met de opmaak van een gemeentelijk RUP ? 5. Wat is de invulling van de site die in het RUP zal voorzien worden, gezien de tegenstrijdigheid tussen de gewenste invulling in het structuurplan (nl. KMO zone) en het convenant (nl. wonen) ?
Vraag 2. vraag raadslid M. Verhellen: regionaal duurzaam energieactieplan De gemeenteraad keurde op 2 december 2014 het Regionaal Duurzaam Energie-Actieplan goed. Welke initiatieven en de plannen tekende, ontwikkelde of realiseerde de verantwoordelijke schepen het voorbije jaar in navolging van deze beslissing? Vraag 3. vraag raadslid M. Verhellen: parkeren langs N382 Langsheen de N382 staan elke dag en avond tientallen vrachtwagens of opleggers geparkeerd. Blijkt dat deze voertuigen niet altijd correct geparkeerd (o.m. op het fietspad) staan of onvoldoende zichtbaar zijn. Daarnaast heb ik al zelf vastgesteld dat bepaalde vrachtwagens die opleggers komen ophalen en brengen tot gevaarlijke voertuigbewegingen kan leiden op de al drukke N382. In andere vrachtwagens overnachten de chauffeurs. Wat betreft dit laatste zijn dit bijna steeds vrachtwagens met buitenlandse nr-plaat van een gekend Anzegems bedrijf. Gelet op bovenstaande en rekeninghoudende met het gegeven dat binnenkort de parkeerzone E17 Kruishoutem bewaakt en betalend zal worden, wat o.i. het aantal vrachtwagens die "gratis" zal parkeren langs de N382 nog zal doen stijgen, lijkt het me aangewezen om de nodige maatregelen te nemen om het parkeren van vrachtwagens langs de N 382 te ontmoedigen. Graag verneem ik in deze de visie van het stadsbestuur.
|