Maart Kunstroute verbindt vijf locaties in Waregem Van vrijdag 25 tot en met zondag 27 maart vindt in hartje Waregem Maart Kunstroute plaats. De kunstroute is intussen al aan de negende editie toe. Dit drukbezochte kunstparcours verbindt vijf locaties in het centrum van de stad, waar het publiek kan genieten van hedendaagse kunstexpo’s en performances. Via een uitgestippelde route kan de bezoeker gratis halt houden in cc De Schakel, Zaal 29 van de stedelijke kunstacademie, Be-Part, Bruthausgallery en Claessens Canvas.
CC DE SCHAKEL Tim Theo Deceuninck - Letter to Mary S. In de reeks Letter to Mary S onderzoekt Tim Theo Deceuninck – aan de hand van de lichtgevoeligheid van planten – het fotografisch proces en stelt hij duurzaamheid, technologische ontwikkeling en onderdrukte geschiedenissen in vraag. Zijn project komt tijdens de maand maart volledig tot ontwikkeling in onze foyer en zal je allicht niet ongevoelig laten. CC De Schakel - Schakelstraat 8
ZAAL 29 Veerle Van Nuffelen - Het Kleikenrad In het werk van Veerle Van Nuffelen schuilt dikwijls een verwijzing naar het proces. Via experimenten bij autonoom werk wordt de kijker geconfronteerd met de zoektocht die Veerle met klei en andere materie aangaat. Het proces is nog duidelijker in haar participatief werk. Communicatie en eventuele medewerking van de toeschouwer zorgt voor een grotere betrokkenheid bij haar werk. Zo ook in de kunstinstallatie Het Kleikenrad (een samenwerkingsverband met Oscar Luthi) waar ze de toeschouwer letterlijk dwingt om het lopende proces op een intieme manier te volgen vanop een massagetafel. Omstaanders worden tegelijkertijd uitgenodigd om in de huid van de maker te kruipen. Zo gaan kijker en maker in interactie met elkaar. Kunst kan op die manier een actief gespreksonderwerp worden. Zaal 29 - stedelijke kunstacademie Olmstraat 29
BE-PART @CC DE SCHAKEL Marijke De Roover - Live, Laugh, Limerence (an opera buffa in four acts) - Performance In een innemende en ironische voorstelling die met opera flirt stelt Marijke De Roover onze stereotiepe denkbeelden over liefde in vraag. Haar blik richt zich op de populaire cultuur zoals popsongs, karaoke, musicals, films van Disney en romantische komedies en hoe daarin de liefde wordt verbeeld en bezongen. 26 maart om 19.30u. Reserveren via www.be-part.be - Schakelstraat 8
CLAESSENS CANVAS Tramaine de Senna - A Balance Between Comfort and Convenience Curator: Joris Van der Borght Tramaine de Senna's steeds evoluerende oeuvre getuigt van haar intense relatie met materialen en interesses in onderwerpen als de migratie van vormen, pop- en materiële cultuur, geïnternaliseerd geweld, uitbundigheid en de blijvende dubbelzinnige aanwezigheid - spoken - van de geschiedenis. Voor de tentoonstelling in Claessens Canvas legt ze een visueel en conceptueel verband tussen de fysieke manifestatie van geïnternaliseerd geweld en de vormentaal van sommige hybride plastic speeltjes, waarbij ze beide gelijkstelt aan het groteske en gotische (misvormde lichamen die duiden op gemartelde zielen: de verkoolde huid en radioactiviteit van Hiroshima- en Nagasaki-slachtoffers van de atoombom tot de vlammenwerpers en bovennatuurlijke lichamelijkheid van Godzilla). In die zin zijn haar vormen analytisch en emotioneel - een oefening in sociale ontleding met een beklemmend formalisme, versterkt door tactiliteit, schaalvergroting en een visceraal gebruik van textuur en kleur. Claessens Canvas - Molenstraat 47
BRUTHAUSGALLERY Group Exhibition - Het Oor Curator: Joris Van der Borght. De titel Het Oor is geïnspireerd door de daad van Van Gogh, die - door diepe waanzin gedreven - zijn oor offerde en dit schilderkundig herhaaldelijk illustreerde. Hij plaatste zichzelf hiermee als de lijdende Christus binnen de beeldende kunsten. De uiteindelijke drive die hierachter zat, wordt toegekend aan een hallucinante aanval, een psychotische actie, geestelijke problemen - kortom een daad van waanzin. We kunnen dit ook als een ver doorgedreven obsessionele daad interpreteren. De daad van iemand die waanzinnig wordt door de hard doorgedreven, bijna masochistische manier van werken aan iets wat hun bestaan definieert. De vraag hierbij is dan ook: is het oor het kunstwerk, is de daad het kunstwerk, is de afbeelding van de daad het kunstwerk? Vanuit dit vraagstuk selecteerde Bruthausgallery een brede waaier aan kunstenaars die op hun eigen manier schilderkunst benaderen. Elke kunstenaar toetst aan minstens één van deze elementen, die zal bepalen wat voor werk ze creëren. In Het Oor worden de verschillende benaderingswijzen met elkaar geconfronteerd en in dialoog gebracht met manifeste schilderkunst. Hierbij houden we in het achterhoofd: Waarom schildert een kunstenaar? Wat drijft de kunstenaar tot het creëren van een bepaald werk? Met de geselecteerde kunstenaars voor Het Oor probeert Bruthausgallery het medium schilderkunst op een momentaal en lokaal vlak zo breed mogelijk te representeren. De presentatie probeert elk aspect van wat als schilderkunst kan worden beschouwd te vatten op een speelse wijze, zonder kunsttheoretische of kunstfilosofische pretenties te koesteren. Deelnemende kunstenaars: Annelies Van Damme - Adelheid De Witte - Charlie De Voet - Evert Debusschere - Jonas Dehnen - Loïc Van Zeebroek - Louise Delanghe - Matthieu Ronsse - Nina Van Denbempt - Pieter Jan Martyn - Steven Antonio Manes - Svelte Thys - Svetlana Mitrofanova - Willem Boel Met dank aan Dauwens-Beernaert Gallery, Barbé-Urbain Gallery en Almine Reich Gallery. Bruthausgallery - Molenstraat 84
BE-PART Hadassah Emmerich - Hips don’t lie - Curator: Patrick Ronse In de oude meubelgalerie Vynckier presenteert Hadassah Emmerich een monumentale muurschildering. De toeschouwer wordt ondergedompeld in een kleurrijke en gelaagde compositie, waarin abstracte vormen zich in verschillende perspectieven in en naast elkaar nestelen. Emmerich deconstrueert en reconstrueert dit vormelijk spel aan de hand van sjablonen, maar gebruikt evengoed de tussenruimte als een terugkerend element. Ze verwijst hierbij naar de beeldtaal van de reclamewereld en de popart en thema’s als exotisme, religie, identiteit, erotiek en psychologie. Be-Part - Vynckier – oude meubelgalerie - Henri Lebbestraat 25
Praktisch 25 maart: nocturne, alle locaties open van 19.00u. tot 22.00u. 26 en 27 maart: alle locaties open van 11.00u. tot 18.00u. Gratis toegang, meer info klik hier.
|