1. mededelingen - Volgende commissie: dinsdag 29 juni 2010 om 18.15 uur Volgende gemeenteraad: dinsdag 6juli 2010 om 19.00 uur.
2. PWA: kennis nemen van ontslag lid algemene vergadering en benoemen nieuwe vertegenwoordiger algemene vergadering Op 5 mei 2010 heeft het stadsbestuur een brief ontvangen van dhr. Georges Vantieghem, waarin hij zijn ontslag meedeelt als lid van de algemene vergadering en van de raad van bestuur, met ingang van 1 mei 2010. In de algemene vergadering zitten 6 vertegenwoordigers voorgedragen door de fracties, volgens het principe proportioneel stelsel. Dhr. Georges Vantieghem vertegenwoordigde de CD&V-fractie. Vanuit de CD&V-fractie wordt
(naam) voorgedragen als nieuwe vertegenwoordiger.
3. Gaselwest: algemene vergadering op 25 juni 2010: goedkeuren agenda De stad is op 06/05/2010 per aangetekend schrijven opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gaselwest op vrijdag 25 juni 2010 om 11.00u te Kortrijk. De agenda is als volgt: 1) Verslagen van de raad van bestuur, het college van commissarissen en van de commissaris over het boekjaar 2009 2) Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten op 31 december 2009 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels) 3) Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders, de commissarissen en aan de commissaris met betrekking tot het boekjaar 2009 4) Volmachtverlening van Gaselwest aan Eandis inzake bestellingen bekrachtiging 5) Statutaire benoemingen 6) Statutaire mededelingen. De burgemeester werd in het begin van de legislatuur aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest voor de legislatuur 2007-2013.
4. Psilon: algemene vergadering op 22 juni 2010: a) bespreken agenda b) voordracht van 2 vertegenwoordigers en 2 plaatsvervangend vertegenwoordigers
a) bespreken agenda Volgens het decreet van 06/07/2001 op de intergemeentelijke samenwerking, wordt de agenda van de eerstvolgende algemene vergadering van Psilon aan de gemeenteraad ter bespreking voorgelegd. De vergadering vindt plaats op 22/06/2010 en bevat volgende punten: 1. Verslag over de activiteiten in 2009: - verslag van de raad van bestuur - verslag van de commissaris 2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2009 3. Kwijting van bestuurders en commissaris. De toelichtende documenten staan op het Intranet.
b) voordracht van 2 vertegenwoordigers en 2 plaatsvervangend vertegenwoordigers Het decreet van 06/07/2001 op de intergemeentelijke samenwerking bepaalt dat de benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering. De stad Waregem heeft recht op 2 vertegenwoordigers in de algemene vergadering. De kandidaturen werden opgevraagd. De aanduiding gebeurt met geheime stemming (1 stemronde).
5. goedkeuren omzetting toegestane lening in Figga in kapitaal Figga werd door de deelnemers opgericht met een beperkt maatschappelijk kapitaal. Momenteel bedraagt het kapitaal 99 075,00 euro. De middelen die werden gebruikt om de aandelen Publigas/Publi-T en EGPF te verwerven binnen Figga werden geboekt als toegestane leningen aan Figga door de deelnemers. Probleem hierbij is dat door de financiële markten de toegestane leningen beschouwd worden als vreemde middelen, terwijl het in feite middelen zijn die de deelnemers inbrengen in Figga. De solvabiliteitsratio van Figga wordt door de financiële markten zeer ongunstig beoordeeld. Immers de verhouding eigen vermogen (kapitaal) en vreemd vermogen (toegestane leningen en externe financieringen) is niet goed. Daarom wordt voorgesteld op de Algemene Vergadering van Figga op 25 juni aanstaande om het variabel kapitaal te verhogen voor het bedrag van de toegestane leningen. Op die manier vermindert het vreemd vermogen en stijgt het eigen vermogen wat de solvabiliteitsratio van Figga aanzienlijk doet verbeteren. In de statuten van Figga is de creatie van aandelen voorzien. De waarde hiervan is vastgesteld op maximaal 25,00 euro per aandeel. Stad Waregem heeft op vandaag een toegestane lening aan Figga van 1 998 267,73 euro. Dit zou worden omgezet naar een kapitaal van 1 998 250,00 euro of 79 930 aandelen van 25,00 euro. Het restsaldo zal door Figga naar aanleiding van de uitbetaling van reserves en overgedragen winst in haar boekjaar 2010 met dit doel uitbetaald worden. De genomen beslissing door de gemeenteraad is onder opschortende voorwaarde dat de Algemene Vergadering van Figga van 25 juni aanstaande de agenda en de kapitaalsverhoging goedkeurt.
6. goedkeuren waarborg voor globaal krediet Leiedal van 7 750 000,00 euro, voor de financiering van de verwervingen binnen de bedrijfssite Bekaert Textiles te Waregem Voor de financiering van de verwervingen binnen de bedrijfssite Bekaert Textiles te Waregem die Leiedal zal aankopen, heeft Leiedal een offerte-aanvraag ingediend voor een globaal krediet van 7 750 000,00 euro. De aankoopakte voor deze verwervingen is voorzien in de eerste helft van juli. De toewijzing van het krediet is voorzien op de raad van bestuur van 28 mei aanstaande. Leiedal werkt anders dan andere intergemeentelijke verenigingen. De waarborg wordt niet gevraagd aan alle deelnemers, maar enkel aan de gemeente waar het project gerealiseerd wordt. Op deze manier bekomt de intercommunale Leiedal gunstige kredietvoorwaarden. De goedkeuring is onder voorbehoud van toewijzing op 28 mei. De kredietinstelling die het krediet toegewezen krijgt zal bekend zijn na die datum.
7. goedkeuren waarborg lening WAGSO In de Raad van Bestuur van Wagso van dinsdag 27 april 2010 werd de opdracht voor het aangaan van een overbruggingskrediet ten belope van 4 000 000,00 euro voor het financieren van aankoop en uitrusting van onroerende goederen toegewezen aan ING België NV. Voorwaarde tot het bekomen van de financiering is de waarborg van de stad voor 4 000 000,00 euro. Dit betekent dat de stad solidair borg staat ten opzichte van ING België NV voor zowel kapitaal als intresten en de onkosten van de door het Wagso opgenomen lening. De maximale opname bedraagt 4 000 000,00 euro.
8. kennis nemen wijziging meerjarenplanning 2008-2013 kerkbestuur Sint-Anna De meerjarenplanwijziging 2010 werd ons ter kennisname toegestuurd voor het kerkbestuur Sint-Anna. De wijziging werd goedgekeurd door het hoofdbestuur, zijnde het gemeentebestuur van Deerlijk, in zitting van 25 maart 2010. Het betreft voornamelijk aanpassingen aan de cijfers van het exploitatiebudget waardoor de exploitatietoelage van de gemeente aan het kerkbestuur daalt de komende jaren (aandeel Waregem: 11,5%). Volgende cijfers werden voorgelegd: Zie bijlage
Samenvatting exploitatietoelage aandeel Waregem beroepspersoneel brandweerkorps: kennis nemen en bekrachtigen processen-verbaal van de examenverrichtingen en vaststellen van de wervingsreserve voor de functie van beroepsbrandweerman In de gemeenteraad van 2 maart 2010 werd er een betrekking van beroepsbrandweerman vacant verklaard en werd er beslist een aanwervingsproef te organiseren met het aanleggen van een wervingsreserve voor deze functie. De sportproeven werden georganiseerd op maandag 19 april 2010 (zwemproef) en op zaterdag 24 april 2010 (overige sportproeven). De schriftelijke proef werd afgenomen op woensdag 28 april 2010 (proces-verbaal d.d. 5 mei 2010) en de mondelinge proef op zaterdag 8 mei (proces-verbaal d.d. 8 mei 2010). Er waren 15 geldige kandidaturen. Aan de zwemproef namen 10 kandidaten deel en aan de overige sportproeven 9 kandidaten. In de schriftelijke proef slaagden 4 kandidaten die uitgenodigd werden naar de mondelinge proef. Uiteindelijk slaagden 3 kandidaten in het aanwervingsexamen voor de functie van beroepsbrandweerman. De examencommissie heeft de lijst van de geslaagden opgemaakt met rangschikking in orde van de behaalde punten conform artikel 9 van het organiek reglement: Mollé Didier, Denys Michel en Callens Dieter. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd - kennis te nemen van de processen-verbaal van de examenverrichtingen voor de functie van beroepsbrandweerman en deze te bekrachtigen - de wervingsreserve voor de functie van beroepsbrandweerman vast te stellen, die conform artikel 9 van het organiek reglement 3 jaar geldig is, te rekenen van de eerste dag van de maand volgend op de datum van het proces-verbaal van de afsluiting van de wervingsproef, d.i. tot en met 31 mei 2013.
10. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. Waregem Koersefeesten 2010 Van donderdag 26 augustus tot en met woensdag 1 september 2010 worden de Waregem Koerse Feesten georganiseerd. Steeds meer volk komt naar de vele festiviteiten in het centrum. Heel wat activiteiten worden georganiseerd door diverse organisatoren. Die activiteiten vinden meestal plaats op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken. De occasionele politieverordening heeft goed gewerkt, vandaar dat we dat ook dit jaar opnieuw doen. De verordening is gelijkaardig als die van vorig jaar. Belangrijkste elementen uit de verordening is dat alle organisatoren opnieuw verplicht worden hun activiteiten aan te vragen en geen glas mogen gebruiken op het openbaar domein. Op die manier kan de stad ook beter de feesten coördineren. Daarnaast wordt met deze politieverordening ook geprobeerd om overlast tot een minimum te beperken.
11. stedelijke diensten: goedkeuren beleidsverklaring veiligheid, gezondheid en milieu Het Stadsbestuur Waregem wenst naast de kwaliteit van zijn diensten het welzijn van zijn personeel, personeel van onderaannemers en tijdelijke medewerkers als eerste prioriteit te stellen. Het Stadsbestuur Waregem wenst elke schade aan mens, materiaal, gebruikte eigendommen en natuur te vermijden.
Onze houding ten opzichte van de veiligheid wordt uitgedrukt in een preventief beleid dat het College van Burgemeester en Schepenen in alle stadsdiensten consequent doorvoert. In de eerste plaats trachten wij te voldoen aan de van toepassing zijnde wettelijke eisen. Daarbij hebben we aandacht, zowel voor arbeidsveiligheid, gezonde en aangename werkomstandigheden, respect voor het milieu, als voor psychische of fysische problemen. Het Stadsbestuur Waregem vertaalt haar politiek op een actieve en dynamische wijze, in volgende concrete doelstellingen: 1. het voorkomen van ongevallen, lichamelijke letsels of materiële schade, klein of groot 2. arbeidsveiligheid en gezondheid van onze mensen en alle betrokken derden bevorderen 3. het voorkomen van wanorde, onhygiëne of mogelijke oorzaken van milieuvervuiling 4. preventief ingrijpen bij gevaarstoestanden of risicos bij het uitvoeren van onze werken 5. haalbare veiligheidsactiviteiten plannen op korte én lange termijn 6. het correct inschakelen, opleiden en begeleiden van eigen medewerkers en externen 7. het creëren van een aangename werkatmosfeer voor iedereen 8. geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk worden als onaanvaardbaar beschouwd en zullen terdege worden aangepakt Dit streven wordt opgevolgd en bijgestuurd waar nodig, volgens onze praktijkervaring. Zo wordt deze verklaring minstens om de 5 jaar herbevestigd of aangepast, en moet leiden tot voortdurende verbetering. In alle diensten van het Stadsbestuur wordt na een langdurige ziekte of een eventueel ongeval, met werkverlet of met tijdelijke of blijvende werkongeschiktheid tot gevolg, de mogelijkheid onderzocht voor aangepast werk. Dit zal dan gebeuren in samenspraak met de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer en de behandelend geneesheer. De tekst van deze beleidsverklaring steekt in de onthaalbrochure, dat aan alle medewerkers wordt gegeven, met het dwingend verzoek om actieve medewerking. Het belang van veiligheid, gezondheid en milieu wordt gestuurd vanuit de directie, doch noodzaakt de samenwerking en het engagement van iedereen en op elk niveau.
12. onroerende goederen: goedkeuren verkoop strookje grond Eikenlaan De firma RKP invest BVBA, Roterijstraat 156 te 8790 Waregem is bereid een strookje grond aan te kopen, gelegen aan de Eikenlaan, en kadastraal gekend sectie C deel van het perceel nummer 21/W, groot volgens metingsplan 10,38m². Het perceel grond wordt verkocht tegen de voorwaarden, zoals vermeld in het bijgevoegd ontwerp van akte en mits een som van 2 600,00 euro + kosten van de akte en de metingskosten (544,50 euro). Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd om de verkoop van het strookje grond aan de Eikenlaan goed te keuren.
13. gebouwencomplex Het Pand, brandvoorkoming, branddetectie, fase 1: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen De gemeenteraad keurde het ontwerp en de wijze van gunnen voor het aanstellen ontwerper voor dit project goed in zitting van 5 mei 2009. In zitting van 18 juni 2009 werd het ontwerpbureau Technum uit Gent aangesteld door het College. Na een grondige studie van het ontwerpbureau en in overleg met het College werd beslist om de branddetectie van het gebouwencomplex Het Pand als eerste fase onder handen te nemen. Deze fase zal het gedeelte van het Stadhuis en de Politiezone Mira voorzien van de nodige branddetectie volgens de wettelijke voorschriften inzake brandvoorkoming. Het Stadhuis en de Politiezone Mira zal onderverdeeld worden in 12 verschillende zones zodat de locatie van de brand snel kan gebeuren. De opdracht omvat dus de levering en plaatsing van alle nodige bekabeling, rookmelders, drukknoppen, brandcentrale, synoptisch bord,
en waarbij ook een verplichte variante is opgenomen voor mogelijke visualisatie op PC. Raming: 158 510,00 euro incl. BTW (incl. verplichte variante) Voorstel wijze van gunnen: openbare aanbesteding Beschikbare kredieten: 100 000,00 euro incl. BTW Advies financieel beheerder: voorlopig 100 000,00 euro voorzien, indien nodig bij te voorzien in budgetwijziging
14. herstellen wegdek Industrielaan: goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen Door de dienst wegen en waterlopen werd een ontwerp opgemaakt voor het herstel van het wegdek na relining van de riolering in de Industrielaan. Na herstel van de riolering (zuigers op de riolering) is men genoodzaakt het wegdek te herstellen deels in asfalt en deels beton + vernieuwen verzakte greppels. Raming: 11.645,00 euro, btw exclusief(btw mede-contractant) Voorstel wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking Zie bijlage
15. herstellen wegdek Stuivenbergstraat: goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen Door de dienst wegen en waterlopen werd een ontwerp goedgekeurd voor het herstel van het wegdek in de Stuivenbergstraat, Beveren-leie. De betonnen rijweg was volledig gescheurd en gebroken door de wortelgroei van de grote bomen naast de rijweg. Na het rooien van de bomen werd het stuk rijweg opgebroken door onze diensten en dient te worden hersteld in beton. Geraamde oppervlakte 50lm. Raming:11.610,00 euro, btw exclusief (14.048,00 euro, btw inclusief) Voorstel wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Zie bijlage
16. ondergrondse inneming thv Keukeldam nr. 37, voor weg- en rioleringswerken in de Keukeldam en Churchilllaan Voor het uitvoeren van de weg- en rioleringswerken in de Keukeldam-Churchilllaan, meer bepaald voor het aanleggen van een nieuwe regenwaterleiding, was het noodzakelijk over te gaan tot een ondergrondse inneming t.o.v. navolgende eigenaar: Ondergrondse innemingEigenaarKadasterOppervl.Vergoeding 1De Splenter Bart Keukeldam 37 Zie bijlage
17. leveren en plaatsen omheining langs Zuiderlaan ter vervanging van bestaande herashekkens: goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen Door de dienst wegen-waterlopen werd een ontwerp opgemaakt voor het leveren en plaatsen van een omheining langs Zuiderlaan ter vervanging van bestaande herashekkens. totale afstand : 180lm hoogte 2m met bovenbuis raming:180 lm à 60euro=10.800,00 euro, btw exclusief Voorstel wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking Zie bijlage
18. goedkeuren wegentracé: 8790 Waregem, Grasdreef Er werd op 02 april 2010 een verkavelingsaanvraag ingediend door NV Het Landgoed, Karel van Manderstraat 17, 8510 Marke voor het verkavelen van het perceel grond gelegen ter hoogte van Grasdreef te 8790 Waregem, perceel gekend ten kadaster onder 2° afdeling sectie A nrs. 652 g, 655 a, 660 a, 661a in 21 kavels voor woningbouw. De aanvraag voorziet in de aanleg van nieuwe wegeninfrastructuur. Het ontwerp van aanvraag is gelegen in het woongebied van het gewestplan Kortrijk. De aanvraag is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan. De stedenbouwkundige aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 21.4.2010 tot en met 20.5.2010. Er werden twee bezwaren ingediend. Deze worden ontvankelijk doch ongegrond bevonden. De verkeerscel heeft reeds op 20 januari 2010 het voorontwerp van project geadviseerd en heeft op 20.04.2010 het ontwerp van wegen gunstig geadviseerd. Het Schepencollege heeft in zitting van 28 januari 2010 het voorontwerp besproken; op voorstel van de verkavelaar kan akkoord gegaan worden om 1 kavel (voor 4 woongelegenheden) voor te behouden als sociaal woonaanbod; Binnen de verkaveling wordt er een groenzone van 653 m² aangelegd. (=5% van de totale verkaveling.) Er worden 13 openbare parkeerplaatsen aangelegd op het openbaar domein. In toepassing van artikel 4.2.20 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening kan de vergunningverlenende overheid aan de afgifte van de verkavelingsvergunning de nodige lasten verbinden die zij aan de verkavelaar menen te moeten opleggen, met name de uitvoering op zijn kosten, van alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van gronden voor groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen.
19. uitwerken beheerplan park Casier: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper en vaststellen wijze van gunnen In 2009 werden de restauratiewerken van het hekwerk rond het Park Casier definitief afgerond. Nu is het aangewezen om de rest van het park op te frissen. Hiertoe dient de visie ontwikkeld in het Parkbeheerplan Park Casier overeenkomstig het concept Harmonisch Park- en Groenbeheer, goedgekeurd in de gemeenteraad van 1 april 2008, vertaald te worden in een concreet plan. Ondertussen zijn er ook problemen opgedoken met de verlichting van de paden. De armaturen kunnen niet meer vervangen worden maar ook de ondergrondse bekabeling vertoont ernstige gebreken. Om een gedetailleerd inzicht te krijgen in de uit te voeren werken, om de verschillende werken optimaal op elkaar af te stemmen en omwille van het beschermde statuut van het park wensen wij deze opdracht uit te besteden aan een ontwerper (tuin- en landschaparchitect), vertrouwd met deze materie. De opdracht voor de ontwerper bestaat o.a. uit:
Weerhouden acties uit het Parkbeheerplan - Eenmalige en deskundige aanpak van alle beheer en ingrepen in de verschillende groenpartijen. Het navolgend periodiek onderhoud wordt uitgevoerd door eigen personeel volgens de richtlijnen opgenomen in het beheerplan. De ingrepen zijn beschreven op paginas 109-113 en 124-126, samengevat in figuur 22a. o Controle van de solitaire bomen ten behoeve van de veiligheid o Verwijderen van ongewenste uitheemse struiksoorten die dominant voorkomen en weinig variatie en natuurlijke ontwikkeling toelaten en daar waar nodig vervangen door soorten die rijkelijk bloeien of in het najaar een opvallende kleur vertonen o Herstellen van de zichtassen o Verjonging parkbomen o
. - Herstel van de oude boomgaard die verder opgeplant wordt met hoogstammige fruitbomen (pagina 126) - Heraanleg van de inkom ter hoogte van de Marcel Windelsstraat, door aanplant van een bomenrij als dreefeffect en het plaatsen van een hogere smeedijzeren poort. (pagina 129 en figuur 23b) - Omvormen van de huidige rozentuin naar een stukje Engelse tuin. (pagina 129 en figuur 23b) - Het verplaatsen van de speeltuin naar een locatie dichter bij het kasteel en opwaarderen van de speeltoestellen (pagina 129 en figuur 23b) - Herstel bakstenen oeververdediging. (pagina 131 en figuur 21) - Herstel en onderhoud bruggen (pagina 127 en figuur 22c) - Aanleggen van een moeraszone in overeenstemming met Engelse landschapsstijl (pagina 130-131 en figuur 22d) - Ruimen vijver en vijverarmen. (pagina 131 en figuur 22d) - Heraanleg paden volgens een hiërarchische padenstructuur (pagina 120 en figuur 22b) - Vervangen van de oude infoborden en plaatsen van nieuwe ter informatie en sensibilisatie van de bezoeker (pagina 122-124 en figuur 22b) - Streven naar een uniforme, aangepaste look voor zitbanken en vuilnisbakken. (pagina 121 en figuur 22b) - Wegens de ombouw van het koetshuis tot tentoonstellingsruimte kan de groendienst hier niet lager ondergebracht worden. Er wordt een nieuw beperkt onderkomen gebouwd ter hoogte van de inkom van de Marcel Windelsstraat, tegen de bestaande muur, buiten de beschermde zone van het park. (figuur 22c)
Extra acties niet opgenomen in het Parkbeheerplan - Vernieuwen verlichting (vervangen hoge verlichtingspalen door aangepaste verlichting, nieuwe verlichtingsarmaturen, nieuwe bekabeling, aangepaste spreiding van de verlichtingspunten over het park,
) - Aanleggen riolering (aansluiten van het Kasteel op de openbare riolering) - De zone (V20/1) gelegen achter het koetshuis, zal na omvorming van het koetshuis tot tentoonstellingsruimte opgenomen worden in dit project als een afgesloten tuin voor openluchtexposities. - Onderzoek naar een zone om beelden te kunnen plaatsen in het park. - Het verwijderen van de huidige kiosk (vervallen) en vervangen door een nieuwe aangepaste vaste constructie, met een beperkte impact op de inrichting en aanleg van het park - Onderzoek naar subsidieerbaarheid van het plan (Europese subsidie, ANB, Samenwerkingsovereenkomst, provincie, Eandis,
) en opstellen subsidieaanvragen De ontwerper zal hierin bijgestaan worden door een door het College van Burgemeester en Schepenen nog samen te stellen werkgroep, waarin o.a. de belangrijkste betrokken administraties zullen vertegenwoordigd zijn. Raming aanstellen ontwerper: 25 000,00 euro incl btw Voorstel wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking vooraf Voorziene kredieten: Er zijn kredieten voorzien voor het ontwerp in de begroting 2010. Uitvoering voorzien vanaf 2011. Zie bijlage
20. aanvullende verkeersreglementen wegverkeer blijvend karakter: a) invoeren van tonnagebeperking in een gedeelte van de Barrage b) invoeren van een parkeerplaats voor personen met een handicap op de parking aan de kerk in Nieuwenhove c) plaatsen van een verkeersgeleider op het kruispunt Jan Borluutstraat - Gulden Sporenlaan Er zijn klachten over de vrachtwagens die komende van de Barrage de helling van de brug niet oprijden naar de Aloïse Biebuyckstraat. Deze chauffeurs verkiezen de smalle rijweg langs de brughelling. Ter hoogte van de hoekwoning wordt het openbaar domein beschadigd bij het nemen van deze bocht. De verkeerscel heeft dd. 20 april 2010 voorgesteld om een tonnagebeperking in dit klein stukje Barrage in te voeren. De aangewezen route voor het zwaar vervoer is via de brede weg op de brughelling. Het schepencollege heeft het voorstel van het schepencollege dd. 29 april 2009 goedgekeurd. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van het verkeersbord C21 5t5 met onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer.
b) invoeren van een parkeerplaats voor personen met een handicap op de parking aan de kerk in Nieuwenhove De huidige 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap op de parking aan de kerk in Nieuwenhove blijken onvoldoende. In het vademecum Toegankelijk publiek domein geeft men de aanbeveling om minstens 6% van het aantal parkeerplaatsen voor te behouden voor personen met een handicap. Als we alle parkeerplaatsen rond de kerk samentellen, komen we aan 50 parkeerplaatsen. De verkeerscel heeft deze aanvraag dd. 20 april 2010 positief geadviseerd. Het voorstel is om de hoekparkeerplaats op de parking aan het kruispunt Oblatenstraat Remi Vanmeerhaeghestraat voor te behouden. Het schepencollege heeft het voorstel van de verkeerscel dd. 29 april 2010 goedgekeurd. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van het verkeersbord E9a met het symbool van een rolstoel.
c) plaatsen van een verkeersgeleider op het kruispunt Jan Borluutstraat - Gulden Sporenlaan Het kruispunt Jan Borluutstraat Gulden Sporenlaan is een heel ruim kruispunt. Heel wat bestuurders snijden de hoek af als zij van de Jan Borluutstraat de Gulden Sporenlaan inrijden. Hierbij ontstaan er conflicten met bestuurders die vanuit de Gulden Sporenlaan links de Jan Borluutstraat willen inrijden. De verkeerscel heeft dd. 16 maart 2010 voorgesteld om op het kruispunt een verkeersgeleider aan te brengen. De verkeerscel heeft dd. 20 april 2010 het grondplan van deze verkeersgeleider positief geadviseerd. Het schepencollege heeft dit voorstel dd. 29 april 2010 goedgekeurd. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de aanleg van een verhoogde verkeersgeleider. Op deze verkeersgeleider komen er verkeersborden D1.
21. goedkeuren toelagen Volgende toelagen 2010 bestemd voor diverse sociale, culturele, sportieve en vaderlandslievende verenigingen worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd: Zie bijlage
22. vragen Er zijn 3 vragen ingediend op het secretariaat: Raadslid Guy Van den Eynde: Het Amerikaans kerkhof Flanders Field Raadslid Xavier Wyckhuyse: onderhoud kerkhof Deerlijkseweg Raadslid Dieter Alyn: voetpad in de Stijn Streuvelsstraat -
|