mijn blik op de wereld vanaf 60 Welkom op mijn blog, mijn eigen website en dank voor je bezoek. Ik hoop dat je iets vindt naar je zin. Vrij vaak zijn er nieuwe berichten, dus kom nog eens terug?
Misschien kan je mijn blog-adres doorgeven aan geïnteresseerde vrienden en kennissen, waarvoor dank.
Hieronder vind je de tien meest recente bijdragen. De jongste 200 kan je aanklikken in de lijst aan de rechterkant; in het overzicht per maand, hier links, vind je ze allemaal, al meer dan 1400! De lijst van de categorieën bevat enkel de meest recente teksten; klik twee maal op het pijltje naar links onderaan voor nog meer teksten in dezelfde categorie.
Als je een tekst wil gebruiken, hou dan rekening met de bepalingen van de auteurswet van 1994 en vraag me om toelating. Bedenkingen? Stuur me een mailtje: karel.d.huyvetters@telenet.be
10-10-2011
Spreeuwen
Als kleine
jongen maakte ik kennis met spreeuwen als een lekkernij. Als ik me goed
herinner leverde een bevriende vogelvanger in de herfst de porties netjes gepluimde
en gereinigde vogels af, per dozijn. Die zagen eruit als geslachte kippen, maar
dan zonder vel, het vlees was donkerrood gekleurd en ze waren natuurlijk veel
kleiner dan kippen. Moeder bakte ze aan en liet ze dan even zachtjes stoven,
met wat peper en zout, misschien een beetje muskaatnoot. Het was best lekker,
aan de borst zat stevig wat vlees, de pootjes en de andere frêle beentjes afkluiven
was leuk. De smaak kan je vergelijken met die van kwartels, maar iets minder zoet,
meer een wildsmaak. De vangst van spreeuwen voor consumptie is streng verboden sinds 1972.
Spreeuwen in
de natuur kende ik toen amper. Wij woonden in een provinciestadje en daar zag
je geen spreeuwen, of misschien heb ik ze toen niet opgemerkt, want de buiten
was vlakbij en als kind speelden we graag in de velden, ze moeten er zeker wel
geweest zijn.
Enkele jaren
na mijn eerste huwelijk verhuisden we naar Heverlee. Vlakbij was een vrij groot
domein van de waterwinningsmaatschappij, ik denk dat men daar water oppompte
voor huishoudelijk gebruik, maar zeker heb ik het nooit geweten. Er stonden veel
hoge bomen, dicht bij elkaar, canadas, een soort populieren. In de herfst
verzamelden de spreeuwen daar massaal in de vooravond. Ze vlogen in enorme dichte
zwermen rond in vloeiende, wentelende bewegingen en doken dan als op een gegeven
teken luid kwetterend de bomen in. Even later vlogen ze weer op en herhaalde
zich het merkwaardig schouwspel, tot ze eindelijk een rustplaats hadden
gevonden voor de nacht.
Later
verhuisden we naar Holsbeek, in ons eigen huis, op een stuk grond van ongeveer
dertig are. De tuin bestond uit gras met daarin allerlei inheemse bomen: berk,
eik, den; enkele fruitbomen uit een vroeger leven, wellicht overblijfsels van
de Tweede Wereldoorlog. En een viertal canadas die iemand daar ooit had
geplant. Daar zagen we vaak spreeuwen, soms alleen, soms in een kleine groep,
die naarstig het grasveld afschuimden, voortdurend haastig pikkend naar allerlei
insecten en zaden, vermoed ik. Ze vielen op door hun systematische aanpak, hun
onophoudelijke vraatzucht, maar ook door hun kleur. In het voorjaar hebben de
volwassen vogels een broedkleed, met een iriserende (van iris, Grieks voor regenboog) zweem van geel- en blauwgroen op de donkere
pluimen die scherp contrasteren met de stevige, puntige citroengele snavel. In
de herfst, na het ruien, vertonen de punten van de veren opvallende witte
vlekken. De snavel is dan bruin en blijft zo tot in de broedtijd.
Vanuit mijn
leeszetel zie ik de laatste tijd de spreeuwen weer zwermen, aanvankelijk een
kleine groep, niet meer dan tien, maar stilaan zijn er meer bijgekomen, nu is
het al een heuse vlucht, of een kooi, zoals we in Eeklo zegden, uh keuë. Kooi
heeft inderdaad die betekenis, zegt Van Dale. Maar of dat ook afgeleid is van cavea, Latijn voor (dieren)kooi, dat
betwijfel ik. Ik zie meer in het Franse queue,
staart en dus ook een lange wachtrij en zo een troep.
Het is mooi
om zien hoe de spreeuwen zo ogenschijnlijk speels rondvliegen, nu eens allemaal
samen in strakke formatie, dan weer valt de vlucht uiteen, maar even later zijn
ze weer bijeen, altijd in de buurt van enkele hoge berken bij de buren. Ik ken
geen andere vogelsoort die dat zo doet. Je vraagt je af waarom Mijn Complete
Vogelgids vermeldt dat spreeuwen gezelligheidsdieren zijn. Dat is onzin
natuurlijk, dieren zijn geen mensen, we mogen onze menselijke gewoonten en
emoties niet overdragen op de dieren, dat klinkt misschien wel leuk maar het
heeft niets te maken met de reden waarom ze iets doen.
De vorm van
vogelzwermen wordt bepaald door enkele zeer eenvoudige regels, die te maken
hebben met de fysiologie, de natuurlijke verschijning, de bouw van de vogel.
Als gelijksoortige individuen zijn ze perfect geschikt om gelijke bewegingen
uit te voeren, zonder een centrale leiding. Dat verklaart wel hoe ze het doen,
maar niet waarom. Bij trekvogels is het zwermen een voorbereiding op het
gezamenlijk vertrek, denk aan de zwaluwen. Maar spreeuwen zijn grotendeels
standvogels. Het valt me op dat de spreeuwen pas in de late namiddag beginnen
te zwermen. Naarmate de duisternis nadert, duiken ze steeds vaker de bomen in.
Hun gedrag heeft dus meer dan waarschijnlijk te maken met het gezamenlijk overnachten
in de bomen. Ze troepen samen omdat ze samen gaan overnachten, dat is veiliger
dan elk afzonderlijk: als er een bedreiging is, zal het alarm van één vogel de
hele kolonie opschrikken. Het avondlijk rondzwermen is dus een voorbereiding
van de nachtrust, waarbij de groep gevormd wordt door het uitnodigend
rondvliegen en de roest, de nachtelijke verblijfplaats wordt verkend en
uitgeprobeerd voor ze definitief neerstrijken.
Hebben
jullie ook spreeuwen in de buurt?
Categorie:natuur Tags:natuur
09-10-2011
40 stemmen
De menselijke
stem, zo zegt men wel eens, is het mooiste muziekinstrument. Wellicht was het
ook het eerste: om te zingen heb je niets anders nodig dan je stem. De zangstem
vermag ook iets dat geen enkel ander instrument kan: samen met de melodie, het
ritme en het tempo brengt ze ook betekenis over, door het gebruik van de taal.
Soms doet een componist afstand van die bijkomende mogelijkheid en gebruikt hij
of zij de stem als een geluidsbron, zonder woorden. Dat noemt men een vocalise;
bekende voorbeelden zijn die van Rachmaninov en Villa-Lobos voor sopraan.
Ravel, Debussy, Vaughan Williams zetten af en toe in hun symfonisch werk een
koor in dat vocaliseert. De begeleiding kan eenvoudig zijn, met piano
bijvoorbeeld, of ook groot orkest. Ik vond een website met
een zeer uitvoerig overzicht van dergelijke liederen zonder woorden.
We zijn meer
vertrouwd met gezongen teksten, al dan niet begeleid. Het is een typisch
menselijke bezigheid, hoewel ook dieren zingen, denk maar aan de vogels en de
walvissen. Mensen hebben leren praten en combineren dat sinds mensenheugenis
met muziek, overal ter wereld. Er zijn heel eenvoudige liederen, zoals de wiegeliedjes
die moeders zingen voor hun kinderen. Dat is een voorbeeld van monodie of
eenstemmig gezang. Je kan dat ook met meer personen zingen: een duet, trio,
kwartet enzovoort, tot een kamerkoor of een massazang. Maar vanaf het ogenblik
dat er verscheidene zangers of zangeressen zijn, ontdekken we nieuwe
mogelijkheden. Waarom met zijn tweeën monodisch zingen, dus allebei hetzelfde? Waarom
niet een canon, waarbij de twee stemmen wel dezelfde melodie zingen, maar met
een verschuiving: de tweede begint pas wanneer de eerste de eerste zin af
heeft en aan de tweede begint. Of de tweede stem kan dezelfde melodie zingen,
maar dan een beetje hoger of lager, meestal een terts, dat klinkt goed samen.
We hoeven ons daartoe niet te beperken, de tweede stem kan een heel andere
melodie zingen, die goed klinkt bij die van de eerste stem. Het is daarbij niet
nodig dat de tweede melodie dezelfde woorden heeft als de eerste, noch dat de
noten van de beide stemmen telkens op hetzelfde moment beginnen en eindigen. En
om het helemaal mooi te maken kunnen we een beroep doen op verscheidene
stemtypes: knapen, meisjes; sopranen en alten bij de vrouwen; altus, tenor, bariton,
bas bij de mannen.
Met al dat
materiaal kunnen we muzikaal alle kanten uit, heel bescheiden in een beperkte
groep zoals in een strijkkwartet, of heel uitvoerig zoals met een groot
symfonisch orkest. Componisten hebben omzeggens evenveel mogelijkheden met
alleen maar zangers en zangeressen als met instrumenten.
Al heel
vroeg heeft men die mogelijkheden ontdekt en verkend. Het was in onze streken,
meer bepaald in wat nu Frans-Vlaanderen is maar ooit gewoon Vlaanderen, dat in
de kerken, kloosters, paleizen en burgerlijke gebouwen de polyfone zangkunst
een hoogtepunt bereikte in de vijftiende en zestiende eeuw (1400-1600). Sinds
het midden van de twintigste eeuw heeft men die muziek als het ware herontdekt
en is men die weer gaan uitvoeren, zoveel als mogelijk zoals ze destijds, dus
vijfhonderd jaar tevoren, (vermoedelijk) werd gebracht. Dat is
specialistenwerk: eerst moet men de oude manuscripten en gedrukte bronnen
vinden, dan ze ontcijferen en vervolgens ze uitvoeren. Bij ons is de bekendste
specialist Paul Van Nevel met zijn Huelgas Ensemble, over wie ik hier al eerder
lovend schreef.
Ik ontleende
van dat Ensemble in de Leuvense stedelijke bibliotheek Tweebronnen een cd met de
intrigerende titel 40 voci/voices/voix/stimmen (Harmonia Mundi, 2006, SACD).
Het is vocale muziek voor meerstemmig koor, of beter gezegd, voor meerstemmige
koren. In een koor kan je heel veel stemmen hebben. Er zijn niet alleen de
klassieke mannen- en vrouwenstemmen, je kan die telkens ook verdubbelen of
verdrievoudigen binnen één koor, of je kan twee of meer meerstemmige koren naast
elkaar zetten, of op afzonderlijke plaatsen in de ruimte. De koren zingen dan
elk hun versie van de melodie, samen met de andere, waarbij alle mogelijkheden
van het samenklinken worden verkend, alle ritmische combinaties en patronen,
alle tempi samen of in contrast Je kan het zo ingewikkeld niet bedenken of het
is ooit wel eens uitgeprobeerd. Deze cd is gewijd aan enkele van de meest
gewaagde en beroemde combinaties. Het is koormuziek a capella, dus zonder
begeleiding, voor 12, 13, 16, 24, 35 en zelfs 40 stemmen, sopranen, alten,
tenoren, baritons en bassen. Voor de compositie met veertig stemmen zijn er
(ten minste) veertig zangers nodig, die op sommige momenten dus elk iets anders
zingen, maar wel samen.
Het
resultaat is, wat dacht je, verbluffend. De muziek dateert van rond 1450 tot
rond 1650, met één uitschieter naar 2006, een zeer geslaagd gelegenheidsstukje voor
35 stemmen van een van de koorleden, op de naam H-U-E-L-G-A-S, dat helemaal in
de stijl van de Vlaamse Polyfonie is geschreven.
Elk van deze
composities is zonder meer overweldigend, maar het beroemde Spem in alium voor veertig stemmen van
Thomas Tallis (ca 15015-1585) spant wel de kroon. Wanneer de laatste weergalm
van de slotakkoorden is uitgestorven blijf je als luisteraar ademloos achter,
verstomd door zoveel complexe klankschoonheid. Dit is een schitterend staaltje
van tot wat de mens in staat is, als componist, als koorleider en musicoloog en
als een homogene groep van individueel uitzonderlijk begaafde uitvoerend kunstenaars
met als enig instrument de eigen stem.
Je vindt
deze cd wellicht in je plaatselijke bibliotheek. Je kan hem ook kopen,
officiële prijs ongeveer 20, bij Amazon voor ongeveer 16, verzendingskosten
inbegrepen. Het is een cd die je ongetwijfeld vaak zal opzetten, niet zomaar als
achtergrondmuziek, maar om er echt naar te luisteren, alleen of met een
geliefde, op een begenadigd moment, helemaal geconcentreerd opgaand in de
overweldigende luister van deze heerlijke muzikale rijkdom, dankbaar dat je dit
mag meemaken.
Categorie:muziek Tags:muziek
07-10-2011
Rik Wouters terug in Mechelen
Gisteren zijn
we op stap gegaan, dat gebeurt ons niet vaak. Enkele weken geleden was er op
Canvas een uitstekende documentaire over leven en werk van kunstschilder en
beeldhouwer Rik Wouters (Mechelen 1882- Amsterdam 1916). Toen ik onlangs na het
tv-nieuws vernam dat er een tentoonstelling was in Mechelen, was mijn aandacht
meteen gewekt. Even de details nakijken op de website van de stad,
afspreken met een bevriend kunstenaarsechtpaar en dan was het zover.
Het weer
viel aanvankelijk tegen, regen en wind, de michielszomer van vorige week is helaas
nadrukkelijk voorbij. We nemen de bus in Tremelo, als 65+ reizen we gratis. Pol
kent Mechelen goed. Hij loodst ons van de bushalte via een verrassend wandelpad
dat als een lange brug over een dode arme van de Dijle ligt en ons langs
indrukwekkende lofts voert; het is misschien wel crisis, maar niet iedereen
heeft er evenveel last van. Zo komen we rond de middag bij de Vismarkt en vinden
een leuk restaurantje met een aantrekkelijke kaart, niet te duur maar goed
verzorgd. Koffietje na en dan op stap naar het Schepenhuis, waar de tentoonstelling
plaats vindt. Bij het verlaten van het restaurant merken we dat onze paraplu
gestolen is, of geruild voor een verhakkeld exemplaar, al dan niet met opzet.
Tja er zijn blijkbaar soorten van mensen.
Het
Schepenhuis is vlakbij, een historisch gebouw dat prachtig gerestaureerd is een
binnenin voorzien van een moderne stalen trappenconstructie. De ruimten zijn
optimaal ingericht voor deze tentoonstelling en de presentatie is eveneens
uiterst professioneel, opvallend onopvallend, alles is gericht op het rustig genot
van de kunstwerken, de aandacht wordt nergens afgeleid door onvolkomenheden, storende
of opdringerige details. Het onthaal is verrassend warm, vriendelijk en meer
dan zomaar bekwaam. Onze leeftijd is goed voor een reductie van de
toegangsprijs tot vijf euro. Er is een voorbeeldige gratis bezoekersgids met
alle afbeeldingen en summier maar deskundig commentaar.
We gaan elk
op ons ritme de tentoonstelling verkennen, die verspreid is over de drie verdiepingen:
de heerlijke bronzen beelden en bustes, de (zelf)portretten, de naakten, de
beelden uit het dagelijks leven, bos en platteland, de stillevens Ik herken
veel van de werken, ook door de tv-documentaire, ze behoren tot ons artistiek
erfgoed, maar nu zie ik ze voor het eerst in het echt en dat is toch een
indrukwekkende en ontroerende ervaring. Overal zijn er stijlvolle én comfortabele
zitbanken en de schaarse bezoekers maken daarvan dankbaar gebruik, niet om uit
te rusten, want zo groot is het Schepenhuis nu ook weer niet, maar om rustig te
zitten kijken en peinzen bij een doek of een beeld dat je bijzonder treft. Dit
is genieten. Alles draagt bij tot een zeldzaam volmaakte unieke artistieke en
menselijke ervaring.
Bij het
buitengaan kopen we nog enkele kunstkaarten en een bladwijzer, één euro per
stuk, met afbeeldingen van de werken, souvenirs van ons bezoek, een poging om
het contact met de kunstenaar en zijn vrouw nog even vast te houden, voor we
weer de aangename drukte van het aantrekkelijke historisch stadcentrum
induiken. We hebben nog even tijd voor een koffie en een pannenkoek, dan
wandelen we naar de bushalte, waar we ons wat onwennig mengen tussen het jong
geweld van de schoolgaande jeugd. Als we weer op het Damiaanplein staan klept het
vijf uur. We nemen afscheid van onze gezellen en maken de korte rit naar Werchter
in stilte, elk verzonken in de eigen gedachten, de vele indrukken verwerkend,
nagenietend, maar dan stilaan weer aanknopend met het leven van elke dag.
Kunst verrukt,
rukt je inderdaad even weg uit je vertrouwde omgeving, weg van je eigen
gedachten en vooroordelen en drukt je met je neus op de wereld zoals iemand
anders die gezien heeft en gevat in kunstwerken die tot het beste behoren van
wat een mens vermag. Rik Wouters heeft ons in zijn korte leven een schat aan
heerlijke werken nagelaten, waarvan wij met bewondering, ontroering en
dankbaarheid hebben mogen genieten.
Lieve lezer,
aarzel niet om ons voorbeeld te volgen, er wacht je een ervaring die je niet
gauw zult vergeten.
Categorie:kunst Tags:kunst
04-10-2011
Dexia, o Dexia!
Lang
geleden, toen de mensen nog praatten en geen e-mails of blogs schreven, zette
ik samen met mijn eerste echtgenote de eerste stappen in onze kapitalistische
maatschappij. We werkten allebei en hadden dus elke maand wat overschot. Dat
ging op een spaarrekening, maar welke? We gingen even informeren bij de
Algemene Spaar- en Lijfrentekas, die we allebei nog kenden van in de lagere
school, toen we met bedrukte meetlatjes en rode spaarpotjes maar nog meer door
de school zelf aangespoord werden om te sparen, op een heus spaarboekje, waarop
de minuscule bedragen van één frank zorgvuldig werden ingeschreven, samen met
de nog veel minusculere interesten. Het onthaal in het kantoor was
onvriendelijk, de voorwaarden oninteressant. Blijkbaar was de hele actie erop
gericht om goedkoop geld te (laten) verzamelen en dat zo goed en zo lang
mogelijk bij te houden zonder ervoor te betalen en er zo zelf de winsten van op
te strijken.
We vonden
dan als vanzelf de weg naar BAC, de bank van de Belgische christelijke arbeidersbeweging.
Het was een bescheiden instelling, helemaal in de stijl van de andere poten van
de christelijke zuil, meer een coöperatieve, een volksspaarbank dan een echte
bank, zoals de Generale Bank. Dat wekte vertrouwen en dat is nooit beschaamd in
de vele jaren dat we daar klant geweest zijn. Je kon er terecht voor alle
courante transacties en je kreeg er goed advies. Zo hoorden we daar het eerst
dat er een interessante verkaveling was in Holsbeek. We hebben bij BAC geleend
voor de grond, daarna voor de bouw van het huis. We namen er een
levensverzekering, we deden er aan pensioensparen, de kinderen hadden er een
spaarrekening die bij allerlei gelegenheden aangevet werd. We kochten er onze
eerste spaarbons en onze eerste obligaties. Als we vreemde valuta nodig hadden
voor onze buitenlandse vakanties, dan vonden we daar de beste wisselkoers. De
bedienden aan het loket kenden ons en wij hen, het waren mensen zoals wij. De
directeur woonde in een verkaveling bij ons in de buurt.
Na mijn
echtscheiding nam ik een eigen bankrekening bij Kredietbank, die hadden een
kantoor in de buurt van mijn werk, dat was handig. Ik zal hier niet ingaan op
mijn ervaringen met die bank, dat is een ander verhaal.
Toen ik op
pensioen ging, wou ik mijn geldzaken in orde brengen. Ik had mijn
groepsverzekering gekregen en er was het pensioensparen en hier en daar nog wat
op spaarrekeningen. Waarom dat niet consolideren en zien of we niet wat betere
voorwaarden konden krijgen? Mijn eerste bezoek ging naar BAC, dat intussen
BACOB en daarna Dexia geworden was. Het kantoor was nog op de oude plaats, maar
was nu onherkenbaar veranderd, helemaal verbouwd, erg luxueus, glas, metaal en
marmer, koel en indrukwekkend. Om de directeur te zien moest je een afspraak
maken. Ik werd door hem ontvangen met alle egards, kopje koffie in zijn
prachtig modern kantoor, een aantrekkelijke man, een dertiger, chique pak, wit
hemd met manchetten en gouden manchetknopen, dure das, dure schoenen, opzichtig
duur polshorloge, dure vulpen, dure bril, zonnebankbruin, net van bij de
kapper. Een lange en ingewikkelde uitleg met veel geleerde woorden, maar
gebracht met een grote zelfzekerheid. Natuurlijk zou men mijn geld goed
beheren, voor klanten met een zeker vermogen (dat klonk goed, voor mijn
bescheiden spaarpot) deed men iets speciaals, een vorm van private banking:
gepersonaliseerd beheer van mijn kapitaal(tje), met vooruitzicht op
aanzienlijke winsten en een verwaarloosbaar risico. En ook wat extraatjes: we
kregen meteen gratis kaarten voor een toneelvoorstelling.
Het was zeer
aanlokkelijk en overtuigend. Er kon niets verkeerd gaan. En toch, toen ik
thuiskwam en nog even nadacht over mijn ervaring bij het nieuwe Dexia, zei mijn
hart me: nee, Karel, niet doen. En ik heb het niet gedaan. Ik heb mijn bescheiden
spaarcenten verspreid over enkele kleine banken met een kantoor hier in het
dorp, op spaarboekjes met een kleine interest en zonder enig risico.
Dexia heeft
sindsdien vele ups en downs gekend. Ze gingen bijna op de klippen met de
bankencrisis, enkele jaren geleden. Vandaag is het weer zover. Het aandeel leed
nog maar eens een verlies van maar liefst dertig procent op één dag en de dag
is nog niet voorbij Jongens wat ben ik blij dat ik toen niet op hun voorstel
ben ingegaan! Mijn appeltje voor de dorst, mijn zekerheid voor mijn oude dag
zou verschrompeld zijn, om nog te zwijgen van het hartzeer en de ongerustheid
bij al het slechte nieuws, jaar na jaar.
Waarom heb
ik toen nee gezegd? Ik heb het me dikwijls afgevraagd. Ik ben geen financieel
genie, ik heb me nooit veel met bankzaken beziggehouden. Het was dus geen
weloverwogen beslissing met kennis van zaken, helemaal niet. Maar ik voelde me
niet op mijn plaats in dat koele, onpersoonlijke moderne gebouw, ik vertrouwde
de yuppie mooiprater niet, ik verstond niets van zijn verhaal over afgeleide
producten en ik schrok van risicos die hij minimaliseerde. Dit was niet meer
de volksbank die ik had gekend, dit was big business. Wie betaalde het
gloednieuwe pompeuze kantoor, wie de ongetwijfeld aantrekkelijke wedde en de
bonussen van de directeur, de extraatjes en de persoonlijke service? Ik
natuurlijk. Dat was het dat me toen deed afknappen en dat doet het nog steeds.
Wat is er
met de grootbanken aan de hand? Ik weet het niet, ik weet nog altijd niets over
de financiële markten of de economie, ik begrijp daar echt niets van. Maar ik
zie wel dat die banken overal in onze steden en dorpen luxueuze kantoren
hebben, dat ze in de grote steden en de hoofdstad monumentale gebouwen hebben
neergepoot, dat de CEOs wedden hebben die ik me zelfs niet meer kan
voorstellen, dat ze bonussen krijgen die ik niet anders kan omschrijven dan als
obsceen. Dat ze verschrikkelijk veel kosten moeten hebben met al die gebouwen,
al dat personeel, al die geleasede wagens, al die reclame. Dat ze hun bedrijf
runnen met slechts één doel: winst maken, snel en veel. Dat ze risicos nemen,
enorme risicos. Met het geld van hun klanten.
Maar
gelukkig niet met het mijne. Ik zal niet rijk worden van mijn spaarpotje, maar
ik ben er zeker van dat het er morgen nog is en wat er overschiet als ik
doodga, dat is voor mijn kinderen en kleinkinderen.
Ik dacht dus
dat ik veilig zat en dat ik het, achteraf bekeken, niet zo kwaad had gedaan
voor een absolute leek. Maar nu blijkt dat niet echt het geval te zijn. De
grootbanken dreigen failliet te gaan, ze bezwijken onder hun eigen gewicht, hun
kostenstructuur en hun onverantwoorde risicos. De nationale overheden kunnen
dat niet laten gebeuren, zegt men, wij, dat wil zeggen de belastingbetalers
moeten de banken redden. Ik word dus toch gerold, al ben ik geen klant van de
banken die blijkbaar moeten gered worden.
Die redding overigens
moet niet één keer, maar telkens weer. Kijk, dat begrijp ik niet. Je zou denken
dat als de staat een bank redt, die ook een serieuze bolwassing krijgt, dat er
koppen rollen, dat men de misbruiken, de goede sier, de arrogantie en de
onverantwoorde risicos aan banden zou leggen, dat we terug zouden gaan naar de
bescheiden maar efficiënte volksbanken, waar mensen met een overschotje hun
centen konden deponeren en mensen die een huis bouwen een lening krijgen, een
transactie waar iedereen wel bij vaart, zonder er rijk of arm van te worden.
Ik althans
heb geen verandering gezien. De banken zijn nog steeds gehuisvest in paleizen
en de best gerestaureerde huizen in elk dorp en elke stad. Ze overspoelen ons
dagelijks met reclame voor ingewikkelde producten zonder ons de kleine
lettertjes uit te leggen. Ze sponsoren nog altijd kunst en cultuur en sport. Ze
leven nog altijd op even grote voet. De bonussen zijn nog altijd obsceen, de
wedden en de ontslagvergoedingen van de topbankiers eveneens. Dexia beweert om
het uur op de VRT-radio dat ze mijn topbank zijn, terwijl het aandeel keldert
en de Belgische on-regering zich buigt over een rampscenario.
Ik weet
niets van financies af. Maar ik denk dat ik wel weet waarom Dexia vandaag weer eens
aan de rand van de afgrond staat. Ik weet immers waarom ik mijn spaarcenten
destijds niet aan hen heb toevertrouwd.
Categorie:samenleving Tags:maatschappij
02-10-2011
Cultuur
Enkele dagen
geleden drukte ik hier mijn verwondering uit over het feit dat het biologisch
leven op aarde erin slaagt om al de verworven genetische informatie op te slaan
in elk van zijn cellen en die zo door te geven bij de voortplanting. Als je dat
vergelijkt met wat er gebeurt eens een mensenkind geboren is, dan valt pas op
hoe merkwaardig dat is. Een pasgeboren kind is totaal hulpeloos en sterft na
zeer korte tijd indien men het aan zijn lot overlaat, het heeft op zichzelf
geen enkele overlevingskans. Het duurt zo ongeveer twintig jaar voor een mens
geschikt is om zelfstandig een plaats in te nemen in de maatschappij.
Je ziet het spectaculaire
verschil: in een zaadcel en een eicel zit alle informatie om een mens te maken.
Die kennis wordt automatisch overgedragen, gewoon door het fysisch proces.
Het gaat daarbij niet om zomaar enkele algemene instructies, maar om een enorme
hoeveelheid kennis, die uiterst complex en ongelooflijk gedetailleerd is en een
grote mate van betrouwbaarheid heeft. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de
informatie die opgeslagen zit in de computers die de robotten in een autoassemblagebedrijf
aansturen, dan zit in elke cel wellicht veel meer informatie dan in alle
bedrijfscomputers ter wereld samen. Bovendien is de genetische informatie
zelfsturend: er is geen enkele invloed van buitenaf nodig om het proces in gang
te zetten, te controleren en bij te sturen. Voeding alleen en een geschikt
milieu is voldoende. Met al de computers ter wereld zijn we nog lang niet in
staat om iets te produceren dat zo complex is als de mens; we komen zelfs nog
niet in de buurt. De natuur is ver vooruit op de mens.
Bij elke
mens die geboren wordt, wordt het volledig menselijk genoom mee overgedragen. Elke
mens begint waar de vorige was, op hetzelfde evolutionair niveau. Al de
verworvenheden van miljarden jaren leven op aarde blijven moeiteloos behouden.
De ogen die in de mens ontwikkeld zijn, de handen, de hersenen, alles: met een
beetje geluk is elke nieuwe mens een zo goed als perfect exemplaar, klaar voor
gebruik. Je hoeft een baby niet te leren om zijn ogen te gebruiken of zijn
handen of zijn hersenen, of zijn spijsverteringsstelsel. Enkele details wel:
het duurt enige tijd voor we onze blaas en onze stoelgang kunnen controleren,
voor we kunnen praten. Maar niet lang!
Vergelijk
dat nu allemaal eens met alles wat we niet genetisch hebben meegekregen. Praten
is een goed voorbeeld: hoewel we van bij de geboorte alles in huis hebben om te
kunnen praten, duurt het enkele jaren voor er iets verstandigs uit komt. Lezen
duurt nog langer: zeven jaar eer we ermee beginnen en pas na enkele jaren gaat
het vlot. Schrijven is nog moeilijker. De letters vormen gaat aanvankelijk erg
moeizaam en stuntelig, het duurt enkele jaren voor we ons handschrift gevonden
hebben. Maar wat we schrijven is meestal onbelangrijk en weinig origineel. Voor
de meeste mensen komt daarin nooit enige verandering: ze kunnen wel schrijven
maar ze doen het niet of node. Een heel kleine minderheid schrijft vaak en veel
en min of meer origineel. Een nog kleiner aantal mensen schrijft zo goed dat men
ze leest. En slechts enkelen bereiken een grote bekendheid en erkenning.
Daaraan zie je hoe moeilijk dat proces is.
Als cultuur,
want daar gaat het om, in de ruimste betekenis van het woord, zo efficiënt zou
overgedragen worden als ons genetisch materiaal, dan zou Einstein op de eerste dag
na zijn geboorte al zijn relativiteitstheorie gedebiteerd hebben. Proust zou
meteen begonnen zijn aan zijn Recherche,
Picasso aan Guernica, Spinoza aan de Ethica, Sjostakovitsj aan zijn
symfonieën en Haydn aan zijn strijkkwartetten
Je ziet wat
ik bedoel. Cultuur is een andere dimensie van de mens, een die niet erfelijk
is, die niet genetisch overgedragen wordt. Als je een Chinees kind na de
geboorte vrijwel onmiddellijk zou overbrengen naar de Inuit op Groenland, zou
het geen Chinees spreken maar Inuit. Onze twee Indische adoptiekinderen zijn net
zo Vlaams als onze biologische kinderen.
In de
ongeveer twee miljoen jaar dat onze soort aan cultuur doet, vanaf de eerste
primitieve instrumenten, hebben we ontdekt hoe we kennis kunnen overdragen op
een niet-erfelijke manier: door de verworven kennis door te geven, door anderen
te leren wat wij kennen of kunnen. In die lange periode is er aanvankelijk een
belangrijke gelijklopende evolutie geweest: enerzijds ontwikkelde de mens nog
vrij aanzienlijk op genetisch gebied, de echte homo sapiens duikt pas 200.000
jaar geleden op, de moderne mens is maar 50.000 jaar oud. De cultuur hield min
of meer gelijke pas met de fysische kenmerken en mogelijkheden van de mens. Hoe
groter en sterker de hersenen werden, hoe meer ze gebruikt werden. De echte beschavingsexplosie
begon pas toen de mens zijn volledige fysische ontwikkeling had doorgemaakt. Het
is ook dan dat het aantal mensen spectaculair toeneemt: de mens is fysisch aangepast
aan vele omgevingen en beschikt ook over het verstand om te overleven en zich
te verspreiden en verbreiden.
Beschaving,
cultuur is veel moeilijker over te dragen dan de genetische kenmerken. Het is
een precair gebeuren, er kan zoveel fout gaan, er kan zoveel kennis verloren
gaan doordat één bepaalde persoon sterft zonder dat die de specifieke kennis
waarover hij of zij beschikt, heeft kunnen doorgeven. Sommige
beschavingsgegevens worden ooit een keer ergens ontdekt en verspreiden zich dan
razendsnel omdat ze zo succesvol zijn, zoals het wiel. Maar sommige beschavingen
in Midden- en Zuid-Amerika hebben nooit zelf het wiel ontdekt, hoewel ze natuurlijk
wel de ronde vorm kenden en zelfs met de bal speelden. Andere zijn zeer lokaal
en worden angstvallig bewaakt, zoals het vervaardigen van zijde of porselein. Hoe
minder mensen een bepaalde kennis hebben, hoe groter het risico dat ze verloren
gaat.
Cultuur is
voor de moderne mens even belangrijk als zijn genetische informatie. Wij kunnen
ons niet voorstellen wat er van een kind zou geworden indien het na de geboorte
volledig verstoken zou zijn van alle, werkelijk alle beschavingsgegevens. Er
zijn omzeggens geen voorbeelden van dergelijke wilde kinderen, precies omdat
ze zo weinig overlevingskansen hebben. Het is vrijwel onmogelijk voor een mens
om op te groeien buiten alle beschaving, hoewel de concrete beschavingsgraad zeer
verschillend kan zijn en ook vele vormen kan aannemen. Een kindsoldaat in het
oosten van Kongo heeft een andere cultuur dan de dochter van de eerste minister
van een Europees land. Wij leven in een beschaafde wereld, in een cultuur. Ik
bedoel daarmee niet dat die beschaving, die cultuur volmaakt is, verre van.
Beschaving is een relatief begrip, het is veeleer beschrijvend dan normatief.
De beschaving is alles wat de mens kenmerkt, maar dat niet genetisch
overgedragen wordt. Dat kan, bijvoorbeeld in het oosten van Kongo, een zeer
beperkte, zeer agressieve en wrede en in onze ogen weinig verheven cultuur
zijn, maar het is een vorm van beschaving.
Genetisch
materiaal wordt meestal bijna ongewijzigd doorgegeven, omdat het op een zeer
eenvoudige manier gebeurt, gewoon door de celdeling. Cultuuroverdracht daarentegen
is veel bewerkelijker, we moeten er veel meer moeite voor doen. Het kan ook
alle vormen aannemen en het kan alle kanten uit, er is geen vaste norm, er is
niet een bepaalde cultuur die vastligt voor iedereen, zoals in het menselijk
genoom, dat maar geringe afwijkingen toelaat, bijvoorbeeld de huidskleur en
enkele andere niet-essentiële lichaamskenmerken. Niemand weet precies wat er
belangrijk is in cultuur en wat niet. Het is iets dat we voortdurend
uitproberen, een tijdje gebruiken en dan weer verwerpen. Er lijkt een vooruitgang
te zijn, zeker op technisch en technologisch gebied, maar er zijn ook elementen
die behouden blijven. De piramiden van Gizeh wekken nog steeds onze
bewondering, maar de bloedige religieuze gebruiken bij het afsterven van de
faraos zijn nu ondenkbaar. Cultuur ligt niet vast. Er zijn vandaag drie tot
zesduizend talen, maar slechts enkele wereldtalen. Er zijn geen twee mensen die
dezelfde cultuur hebben, of dezelfde opvatting over beschaving. Een van de
meest geliefkoosde bezigheden van cultuurexperts is het discussiëren over de
vraag wat cultuur is.
Maar het
lijdt geen twijfel dat de moderne mens een beschaafde mens is, een cultuurmens,
iemand die leeft in een beschaving, in een cultuur. Dat bepaalt ons net zo goed
en net zo sterk als ons genetisch materiaal. Wij moeten relatief weinig moeite
doen om ons genetisch materiaal veilig te stellen. We leren snel dat bepaalde
stralen schadelijk zijn voor ons erfelijk materiaal, maar voor de rest zijn er
weinig concrete bedreigingen, de natuur heeft zich in die miljarden jaren goed
beveiligd tegen het verlies of de beschadiging van de genetische informatie.
Helemaal anders is het met onze beschaving. Als een mens geboren wordt,
beschikt hij voor de volle honderd procent over al de genetische informatie,
maar nul procent van de beschavingsgegevens. Elke mens moet helemaal van nul
vertrekken. Wij beschikken bij onze geboorte wel over al de kenmerken en al de
middelen, maar cultuur moet elk van ons opnieuw verwerven. Elk doet dat binnen
de perken van de eigen mogelijkheden en binnen de eigen culturele context.
Wij leven
niet lang. Kinderen die vandaag geboren worden, hebben een levensverwachting
van ongeveer tachtig jaar. Slechts ongeveer dertig tot veertig jaar daarvan
zijn echt nuttige jaren. Eerst is er een lange leertijd, tot bijna dertig jaar
in veel gevallen. En na de op alle vlakken meest vruchtbare periode volgt (hopelijk)
een vrij lange rustperiode. We hebben dus weinig tijd om cultuur te verwerven
en om er iets mee te doen. De meesten onder ons zijn in dat proces niet zeer actief.
We nemen deel aan het culturele leven, maar op een vrij passieve manier: er
zijn meer lezers dan schrijvers, meer kunstliefhebbers dan kunstenaars, meer
melomanen dan muzikanten, meer mensen die een huis bouwen of kopen dan
architecten, meer zieken dan artsen, meer stemgerechtigde burgers dan politici
enzovoort. Er zijn heel weinig filosofen en nog minder moralisten of ethici. Het
aantal mensen dat op een grensverleggende, bepalende of invloedrijke manier in
het beschavingsproces betrokken is, is erg gering. De rol van enkelingen kan dus
ongemeen belangrijk zijn, ten goede of ten kwade. Stalin, Hitler, Pol Pot, Sadam
Hoessein. Mohammed, Luther, Spinoza, Diderot, Gandhi (het lijkt gemakkelijker
om het ene lijstje te maken of aan te vullen dan het andere ).
Als de
beschavingsoverdracht niet goed geregeld is, dan loopt het verkeerd af. In
Vlaanderen was de negentiende eeuw er een van armoede, zowel lijfelijk als
intellectueel. De scholingsgraad was uiterst laag, de deelname aan de hogere (Franstalige)
cultuur zo goed als afwezig, de invloed van geloof en bijgeloof overal sterk
aanwezig. In Duitsland nam het Nazisme de hele cultuur over en bepaalde hoe alles
moest gebeuren, op basis van een verderfelijke ideologie. Hetzelfde gebeurde in
de communistische wereld. In de Derde Wereld, zoals in de Vierde, ontbreekt het
vaak aan de meest elementaire beschavingselementen: voldoende en verscheiden voedsel,
drinkwater, hygiëne, gezondheidszorg, schoolse opvoeding, hoger onderwijs,
eerbare werkomstandigheden en werkgelegenheid. Armoede of de concentratie van
de macht en de middelen bij enkelen zijn de doodsteek voor beschaving.
Democratie vormt altijd en overal het beste milieu.
Cultuur
begint bij het individu, maar straalt af op de samenleving. Als we de opvoeding
van het individu verwaarlozen of mensen uitsluiten, of de opbouw en de werking
van de samenleving niet zo regelen dat iedereen kansen krijgt, dan kan het
ergste gebeuren, dat hebben we meegemaakt in de twintigste eeuw, dat maken we
ook vandaag mee.
We weten dus
wat ons te doen staat. En hoe het niet moet. Dat is al iets.
Categorie:samenleving Tags:maatschappij
01-10-2011
Oktober 1626
Het is nu
oktober en de hoge wind ontdoet de bomen van hun bladeren, terwijl de
everzwijnen in de bossen aanvetten door de afgevallen eikels. De vroegrijpe herten
beginnen aan hun bronst en de damhinde zonder jong zit goed in het vlees. De
mandenmakers vergaren nu hun biezen en de vissers leggen hun fuiken diep in het
water. De zwaarbeladen paarden stappen gestaag naar de molen en de molenaar ontbreekt
het zelden aan klanten. De haas op de heuvel geeft de hazewind het nakijken en
de vos in de bossen ontlokt aan de hondenmeute haar volle roep. Het talrijke
publiek doet de prijzen van de waren stijgen en een radde tong verkoopt goed.
De zeilers zetten er nu goede vaart achter, maar de kooplui brengen hun dagen
door vol vrees voor het weer. In de stad komen de grote feesten eraan, maar de
armen moeten het bedelen laten uit vrees om opgepakt te worden. Een haardvuur
en een spel kaarten houden de gasten in de gaarkeuken en tabak houdt men voor
een goede remedie tegen verkoudheden. De koetsen beginnen nu te ratelen in de
straten, maar het geroep van de armen klinkt onplezierig voor de rijken. Moffen
en kappen zijn nu gegeerd en het pluimbalspel is leuk om binnenshuis te spelen;
tennis en balspel zijn dure sporten en het snelle heen en weer zijn het kenmerk
van de goede speler. Dansen en schermen komen nu goed van pas en goede vrienden
en trouwe minnaars kruipen dicht tegen elkaar aan om de kou te verdrijven. De meesjes
schuilen nu in de holle bomen en de merels verbergen zich dicht bij de grond in
de haag. Kortom, ik vind er maar weinig plezier in en besluit aldus: ik houd
het voor een boodschapper van slecht nieuws en een tweede bediening van een
koude maaltijd.